Lupta Moldovei, iulie-septembrie 1947 (Anul 3, nr. 306-383)

1947-07-22 / nr. 324

BULETIN meteoregional: 201 ^ Centrul : Iași A Situația atmosferică din 21 Iulie ora 8. Situația atmosferică din regiunea noastră este influențată de o zonă de mici maxime barometre. Presiunea oscilează în jurul 761 mm. tre temperatura oscilează In16 Grade (minimă) și 30 grade maxima) Vântul din sectorul SE cu 10—25 km. pe oră. II. Timpul probabil de azi dimineață 22 Iude. Presiunea în creștere cu 1 — 3 mm. Cerul variabil vântul din sectorul Sud-Estic cu 15—35 km. pe oră. Temperatura în creștere. Meteor, Ing. V. CR. ( ) Depunerile de economii cresc în U. R. S. S. MOSCOVA 21 _ TASS transmite .La casele de economii din Uniunea Sovietică se observă o creștere a depunerilor de economii. Din cifrele date de conducerea centrală a caselor de economii reiese că in primele șase luni ale anului 1947, cifra totală a depunerilor a crescut cu 1.355 milioane de ruble. La 1 iulie 1947, suma totală a depozitelor aflate în casete a caselor de economii era de 13.500.000 ruble, adică de două ori mai mult era la începutul războiuli. 1 REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA IAȘI, STRADA CUZA VODĂ. 20 Telef.: Redacția și Administrația 1306 Tipografia 1805 Cum se va face stabilizarea Discursul tov. Vasile Luca la Malaxa. Tov. Vasile Luca, secretar al P.C.R. a vorbit în ziua de 18 Iulie muncitorilor, tehnicienilor și funcționarilor de la Uzinele „23 August" (Malaxa) despre propunerile Partidului Comunist Român pentru refacerea economică țării și stabilizarea monetară . Cu privire la stabilizări, tov Vasile Luca a spus: Noi înțelegem să facem această redresare nu pentru bancheri, nu in interesul cămătarilor străini sau din țară, ci in folosul celor ce muncesc. Mai înțelegem tovarăși, ca banul nou stabilizat să aibă o putere de cumpărare sporită. Dar pentru asta trebuie ca sistemul de muncă să fie organizat în așa fel încât sporirea producției să nu aibă loc în folosul exclusiv al patronilor ci în scopul reftenirii vieții, îmbunătățirii situație masselor populare. Desigur, sunt mulți acei care nu voiesc sa se încadreze in ansamblul măsurilor luate. Sunt mulți patroni care sabotează producția, nu plătesc impozite, încearcă pe diferite căi să răstoarne echilibrul bugetar, îmbogățiții de răsboi și de după răsboi încearcă și vor încerca să mențină anarhia și desmătul în modt fic tiv. Ei bine, tovarăși, a accentuat tov. Vasile Luca, să mobilizăm clasa muncitoare forța unității și puterii ei de luptă, s'o opunem tuturor acestor încercări ticăloase pentru că propunerile făcute de PCR nu se pot realiza decât prin lupta clasei muncitoare. (Vom lupta — a răspuns muncitorimea). Director: CONSTANTIN RUSU Comitetul de direcție: D. MIHALACHE CONST. RUSU ION NICULI C. CONSTANTINIU Redactor responsabil: SORIN PAVEL STRUJAN Prima condiție pentru înfrângerea mizeriei. Echilibrul bugetar stabil Atâta vreme cât n’avem un buget stabil, va fi inflație mizeria se va ține de capul nostru. A trebuit să facem grele sacrificii, să procedăm la economii dureroase. Muncitorimea a înțeles și a făcut aceste sacrificii, dar nu le-au făcut foarte mulți dintre acei bogați, dintre patroni. Nu s-au alăturat sforțărilor poporului muncitor nici reprezentanții intereselor acestor pături avute. De multe ori tocmai acei ce trebuiau să aplice legile în acest sens, le-au călcat cei dintâi. Impozitele au fost încasate cu exactitate de la plugari nevoiași, de la mici meseriași, de la muncitori și funcționari, dar au fost ocoliți cei bogați cari n’au fost impuși și încasați cu nimic. Și în această direcție trebue să mobilizăm muncitoria mea și să-i cerem ca vigilența ei să fie trează. ului induz să fie atacate de forțele olandeze BATAVIA 21. D. Hubertus van Mock, guvernatorul general al Indiilor Orientale Olandeze, a declarat în cursul unei conferințe de presă ținută Luni dimineața că forțele olandeze au deslănțuit Duminică noaptea, la ora 24 ostilitățile împotriva indonezienilor republicani. Front unic împotriva reacțiunii colonialiste — cere presa democrată olandeză HAGA 21 (Agerpres). — Tass transmite: După ziarele „ParoleiDe Waarheid" și altele, guvernul olandez s'a reunit la 17 iulie într-o ședință extraordinară pentru a discuta ofensiva forțelor armate olandeze împotriva Republicii Indoneziene. Ziarul «Parol» publică declarația șefului Partidului Muncitoresc, Koos Farvink care arată că olanlandezii „trebuie să fie perfect conștienți că un conflict înarmat poate aduce multe surprize neașteptate și primejdioase". „Trebue să ne opunem, a spus d-sa, nouilor tendințe periculoase care ne pot pune într-o situație penibilă". Ziarul „De Warheid" scrie în editorialul său: „Haga a hotărit să deslânțe ofensiva. Nouă trupe înzestrate cu tancuri sunt trimise în grabă către linia de demarcație pentru a întreprinde acțiuni înarmate. Tratatul olandezo- indonezian este aruncat la coș ca un petec de hârtie. Hecatomba la care au visat atâta vreme toți colonizatorii va începe astăzi. In acest ceas penibil ne adresăm partidului muncitoresc și tuturor păturilor democratice ale populației și le îndemnăm să facă front unic împotriva reacțiunii pentru a o împiedeca să târască la dezastru popoarele Olandei și Indoneziei. Primul ministru al Indoneziei arestat de olandezi BATAVIA 21. Se anunță că autoritățile olandeze au arestat pe d. A. K. Gări președintele consiliului de miniștri republican indonezian. Muncitorii australieni refuză să încarce materiale de război pentru Olanda LONDRA 21 Agerpres. Din Australia s-a anunțat că muncitorii australieni au refuzat Încărcarea vaselor care transportau mărfuri Olandei pentru a ser vi la luptele contra Indoneziei.* BATAVA 21. — Republica indoneziană să se pregătească să susțină în fața Consiiului de Securitate al ONU-lui că „situația din Indoneza const tue o amenințare la adresa păcii în Asia“ — se anunță din sursă republicană bine informată. HAGA 21 — Conducerea partidului socialist este de părere că în împrejurările actuale o acțiune militară a devenit inevitabilă în Indonezia In zona britanică FUfred Hugenberg fost ministru în timpul regimului hitlerist a fost declarat „antinazist"! BIEKEFELD 21 — Dr. Alfred Hugenberg, în vârstă de 82 ani, fost membru în primul cabinet al lui Hitler și fost conducător al partidului naționalist german pro-nazist a fost clasificat, așa arată serviciul german cum de știri din zona britanică—„antinazist" de către autoritățile britanice de ocupație. Henry Wallace despre crearea unui al treilea partid in St. Unite MEW-YORK 21 (Agerpres). Corespondentul Agenției Tanjud transmite: Fostul vice-președinte al Statelor Unite și director al revistei „New Republic" Henry Wallace, a primit pe corespondentul Agent. Tanjung căruia i-a dat următoarele răspunsuri la întrebările puse. „ Care este părerea Dvs. cu privire la planul Marshall ? —Atunci când a fost publicat pentru prima oară eram partizan al acelui plan. Totuș nu sunt pentru acest plan, dacă împarte lumea în două. Dacă țelul primordial „al planului Marshall* este de a reface Germania în scopul unei luptei împotriva Rusiei, sunt împotriva lui. Nimeni nu poate să spunăm ce constă în realitate planul Marshall atâta timp cât un proect definitiv nu va fi supus Congresului. ~ Presa americană a publicat diferite informațiuni și articole cu privire la un al treilea partid în Statele Unite. Puteți să ne spuneți ceva cu privire la aceasta ? — Faptul de care se interesează cea mai mare parte ’ *■ ” - i dintre cetățenii progresiști este transformarea partidului democrat în partid într’adevăr liberal. Dacă aceasta nu reușește, până în 1948 vom examina posibilitatea creerii unui al treilea partid. Considerăm că în atitudinea Statelor Unite față de Iugoslavia au intervenit unele schimbări după război. Care este părerea Dvs. cu VIIV At* • — Probabil nici o altă țară nu este înțeleasă în Statele Unite într-un mod atât de complet greșit, cum este Iugoslavia. Regret foarte mult că între Statele Unite și Iugoslavia nu domnește o mai mare prietenie. Cred că o astfel de prietenie ar contribui enorm la cauza păcii mondiale. Noi ciocniri sângeroase între emigranții evrei și marinarii britanici IERUSALIM 21. La Haifa a fost interzisă circulația pietonilor și a vehiculelor în timpul nopții. Teroriștii evrei au atacat sistemul feroviar palestinean în regiunea Ierusalim, Jaffa, Rahovort și Haifa în primele ceasuri ale dimineții de Duminică avariind locomotiva unui tren de marfă, ca și ma multe vagoane în diferite puncte. Un tren și linia ferată au suferit stricăciuni lângă latta când o mina a explodat pe linie. Un soldat britanic a fost omorît și alți doi au fost răniți când autovehiculul în care se aflau a fost aruncat în aer de o mină terestră lângă Banana, la sud de Nathania. Cu prilejul interceptării vasui „Prezident Garfield “, trei persoane au fost omorîte și alte 27 rănite în urma încăerării ce au avut loc între emigranți și marinari britanici. fu schiparea i li miri ai guvernului birman LONDRA 21. Ministrul Birmaniei din Londra dă următoarele precizări asupra asasinării a șase membri ai guvernului birman în cursul întruniri consiliului de miniștri de Sâmbătă dimineață: In cursul întrunirii consiliului executv, un automobil în care se aflau șase indivizi înoomofi Pil nuo+Smitraleanu s’a oprit în fața intrării principale a cădrii în care acesta avea loc. Rânind grav pe paznicul care a încercat să se opună la intrarea lor, cinci din cei șase indivizi au năvălit în sala de consiliu trăgând asupra celor prezenți și omorînd pe Yang San, vice-președintele de consiliu; Uba Win, ministrul comerțului și furniturilor; Abdul Bazak, ministrul educației; Mahn Be Khaing, ministrul muncii; Thakin Mya, ministrul finanțelor și Ohm Maung, secretar adjunct al ministerului de transporturi și comunicații. Atentatorii au rănit și pe Uba Khoe ministrul informațiilor și pe Sanba De Mong Pawn, consilier pentru regiunile frontaliere. Poliția a intervenit imediat dar asasinii au reușit să scape cu fuga. RANGOON 21. Se anunță că peste 80 persoane au fost arestate fiind bănuite de a fi implicate în asasinarea celor 6 membri de frunte ai guvernuui birman. Unități militare au ocupat secretariatul guvernului în urma atacului și polițiști înarmați patrulează pe străzile orașului. » Cei 4.500 emigranți de pe «Exodus» au fost trimiși în Franța IERUSALIM 21 - Din sursă autorzată din Ierusalim se află că cele trei vase britanice ce servesc la deportări și anume EMPIRE VGOUR, OVEAN VIGOUR și RUNNIMEDE, care au părăsit Haifa Sâmbătă dinineață cu peste 4.500 emigranți evrei pe bord transportă pe acești emigranți în porturile franceze de unde s-au îmbarcat pentru Palestina. Când au loc noile alegeri*tn Ungaria BUDAPESTA 21 — Corespondentul Agenției Reuter anunță că Gero ministrul comunicațiilor, într’o cuvântare rostită la Gyper, a declarat că la 31 August vor avea loc în Ungaria alegeri. Gero care a dat cuvântul la o întrunire a Partidului Comunist, a spus că alegerile sunt necesare deoarece acum doi ani unii alegători au fost înșelați trimțând în Parlament oameni care au înșelat massele populare au pus la vânzare independența țării și apoi au fugit în străinătate. uero a suolniat ca aprovizionarea cu alimente se va îmbunătăți, cu începere din Septembrie și că planul trienal propus de Partidul Comunist Maghiar, va putea fi executat fără ajutor străin. " Agenția de presă ungară" declară că prima lege privitoare la listele electorale" dată publicității arată că vor fi cu Sâmbătă, 250.000 alegători mai puțin la viitoarele alegeri decât la alegeri decât la alegerile din 1945 (fasciștii excluși de la vot). y Spania frachistă exclusa dela conferința comunicațiilor ATLANTIC CITY 20. — Adunarea plenară a conferinței inernațonale pentru comunicații a respins prin vot secret, cu 36 voturi contra 31, admiterea Spaniei franchiste. LA ÎNCHIDEREA EDIȚIEI linitsriaei franteză în sprijiul poporului grec PARIS 21. — Confederația Generală a muncii a luat hotărirea să pornească o acțiune în sprijinul poporului grec și al forțelor care luptă pentr e liberarea sa. In acest scop a fost înființat „Comitetul pentru libertatea poporului grec“. Groaznica catastrofă lângă Londra LONDRA 21. — Rapidul Londra.Liverpool a deraiat ori din motive necunoscute încă. Locomotiva și 9 vagoane au fost distruse. Au fost scoase de sub dărâmături până acum 4 morți. Se credea că numărul victimelor este de peste 30. Conducta de petrol de la Haiffa aruncată în aer IERUSALIM 21. Grea generală în Palestina a început de eri la amiază. Piperlinul conductei de petrol din Irak a fot aruncat în aer lângă Haiffa. Deasemeni a fost aruncate în aer și o stațiune Kadar. Starea de asediu, a fost decretată la Ierusalim Haiffa ș Natama. Cei 4500 emigranți evrei de pe vasul „Exodus” vor fi trimși spre Columbia. Primele știri cu privire la luptele din Indonezia — Greva generală în Olanda. — LONDRA 21 — Primul ministru Olandez a ținut astăzi o alocuțiune radiodifuzată în care a anunțat oficial că guvernatorul Indoneziei a căpătat puteri depline de a porni o vastă acțiune de poliție. * * * LONDRA 21 — Ministerul de Externe britanic a comunicat astăzi oficial că în urma isbucnirii ostilităților dintre Olanda și Republica Indoneziană, Marea Britanie este dispusă să-și ofere mediația. LONDRA 51 — Primele știri sosite relativ la luptele din Indonezia anunță bombardamente foarte stăpânit de republicani. puternice olandeze asupra numeroase orașe din teritoriul ,. Comunicatul oficial olandez anunță deslănțuirea ofensivei în direcția Semaland și în alte regiuni. La periferiile Bataviei se duc lupte violente. Avioanele olandeze împrăștie manifeste cerând populației să înceteze lupta. • * * * HAGA 21 — Confederația generală a muncii discută azi în ședință extradinară chestiunea declanșării unei greve generale în toată Olanda în urma reînceperii atacului din Indonezia. Propunerea a fost făcută de comuniști.. x