Lupta Moldovei, ianuarie-martie 1949 (Anul 5, nr. 761-834)

1949-01-01 / nr. 761

Proletarienin toate țările uniri-ISI Sâmbătă 1 Ianuarie 1949 Anul V Nr. 761 4 pagini 4 lei lupta Ziar pentru Moldova al Partidului Muncitoresc Român «EDACȚIA: ADMINISTRAȚIA: Ieși S»r. Cuza-Voda 52—Tel. 1806 Iași. Str. Cuza-Vodă Nr. 52—TeL 2842 Taxa poștală plătită In numerar, cont. aprob. Direcției G-le P. T. T. Nr. 204.910 I 94S. înainte pentru îndeplinirea Planului Actio^al Economic pe anul 1949. Democrațiile populare pot împlini mărețele sarcini ale dictaturii proletariatuluiputerea care ne asigură drumul spre socialism și formă a alianței proletariatului cu țărănimea muncitoare sub conducerea proletariatului Strâmsa colaborare între țările democrației populare și U.R.S.S. ne va duce mai repede spre socialism DECURSUL TOVARĂȘEI ANA PAUKER, Secretar al €. C. al P. M. R. și ministru al Afacerilor Externe rostit la Marea Adunare Națională cu prilejul ratificării Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală Intre Republica Populară Română și Republica Cehoslovacă tovarăși și prieteni DEPUTAȚI ȘI DEPUTATE, Dațî mi VOD ca în numele Marii Adunări Naționale și el Guvernului să trimitem de aici salutul nostru trățise poporului cehoslovac,reședintelui Republicii, Guvernului și Parlamentului Cehoslovac — care a ratificat de curând Tratatul cu lira noastră, (aplauze preluigite). In 21 iulie 1948 la Bucureși a fost semnat Tratatul cu prietenie, colaborare și asistentă mutuală intre Republica Populară Română și Republica Cehoslovacă. Prietenia între popoarele Republicilor noastre e chezărsmful prin regimurile carsent în țările noastre, prin desvoltarea noastră și prin drutmul nostru comun spre socialim. Primul Stat Socialist din fosrați care a și construit «oralismul, a fost făurit acumii de ani printr’o revoluție taiictorioasă dar plină de jert» și aduse de popoarele din Rusia. . . Moșierimea și burghezia au fost gonite de la putere. Puterea sovietică, puterea socialistă, au cucerit-o sovietele de muncitori și țărani. Au rămas însă în Uniunea Sovietică clase exploatatoare. In lupta pentru desființarea acestor clase, popoarele sovietice au avut evoie de o putere bine organizată, cu un drum clar, bizuită pe o ideologie înaintată, pe ideologia marxistleninistă. Această putere »ste dictatura proletariatului. In țările noastre de democrație populară, moșierimea, burghezia numai sunt la putere, ele au fost isgonite. La noi în țară s-a împli sit la 6 Noembrie un an de când ultimii reprezentanți ai burgheziei au fost înlăturați din Guvern, iar săptămâna aceasta serbăm cu mare bucurie împlinirea unui an de când și stâlpul de sprijin al mroșierimii, al burgheziei și reacțiunii de la noi — stâlpul putred al monarhiei —a fost doborît (aplauze puternice și prelungite). Dar e o deosebire între felul în care a fost doborâtă puterea moșierimii și a burgheziei în Uniunea Sovietică și felul în care ea a fost doborîtă la noi în țările democrației populare. In Uniunea Sovietică puterea moșierimii și a burgheziei a fost doborîtă prin mult sânge vărsat de către popoarele sovietice, la noi ea a fost îndepărtată în alt fel, fără revoluție violentă. Această deosebire se datorește tocmai faptului că Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a fost făcută cu multe jertfe ale proletariatului rus, aliat cu țărănimea. Felul deosebit al iinstaurării regimurilor de democrație populară în țările noastre se datorește tocmai existenței Uniunii Sovieticei, a puterii ei uriașe. Prin eliberarea țărilor noastre de către glorioasa Armată Roșie, proletariatul din țările noastre, aliat cu țărănimea muncitoare primit marele și frățescul a ajutor al Puterii Sovietice, care a făcut posibilă instaurarea regimurilor de democrație populară fără revoluție violentă. Deci felul în care au fost instaurate regimurile revoluționare din țările de democrație populară ,se datorește marei Revoluții Socialiste din Octombrie, pentru care recunoștința noastră este permanentă, se datorește revoluției care a creat puterea formidabilă a Uniunii Sovietice (aplauze prelungite). Tovarăși și prieteni deputați și deputate, prietenia cu Cehoslovacia, prietenie pe care noi am consolidat-o prin tratat, e trainică pentru că atât Republica Cehoslvacă cât și Republica noastră merg pe drumul socialistului. Putem oare construi socialismul fără ca cei ce muncesc să aibă o putere bine organizată, o putere luminată și care știe încotro merge și unde vrea să ajunga ? Nu. Acest lucru nu-i posibil. E drept, clasele exploatatoare nu mai sunt la putere la noi, dar ele există încă. Prin mersul nostru înainte, lupta de clasă nu se potolește, ci ea devine mai crâncenă, căci exploatatorii dinăuntru și fârtații lor dinafara țării recurg și vor mai recurge la cele mai turbate mijloace pentru a-și păstra și recăpăta, odioasele privilegii de a se îmbuiba din truda, suferința și sângele celor ce muncesc Reacționarii dela noi» conduși de către , patronii lor din afara țării, așa cum prea bine s’a dovedit în procesele pe care cu toții le-am urmărit, încearcă în fel și chip să ne împiedice mersul nostru spre socialism. Lupta pentru desființarea acestor clase, lupta pentru împiedicarea reacțiunii de a ne sabota, de a ne pune bețe In roate, lupta pentru împiedicarea exploatatorilor de a exploata, cere deci celor ce muncesc să aibă o putere sigură în mâna lor o putere bine organizată, bizuită pe ideologia cea mai înaintată, aceea marxist- leninistă, o putere care să-și aibă ținta clară, aceea pe care ne-o dă învățătura lui Lenin și a lui Stalin , o putere care să aibă în fața ochilor săi și să se călăuzească după înțelepciunea și experiența Partidului Bolșevic și a geniale» lui lui conducător, Stalin. (Isplanza,r Turtunoșsi» Adunarea aculmă, Tu picioare). O astfel de putere, care să ne asigureftrumul nostru către socialism, o putere care să ne asigure clădirea socialismului este una singură și anume dictatura proletariatului, formă a atlanturăței proletariatului cu lumea muncitoare, sub conducerea proletariatului. (Amplauze puternice). Noi am și pășit la punerea temeliei construcției socialismului. Și atunci se poate pune chestiunea: — "Dar cum ați pornit-o, oameni buni" ? — Sunt oare toate condițiile date pentru a se putea împlini această sarcină mare pe care ne-o punem? Putem noi realiza sarcinile dictaturii proletariatului în condițiunile democrației populare? Răspunsul stalinist la ceastă întrebare este: — „Da, democrațiile populare pot împlini mărețele sarcini ale dictaturii proletariatului“. Dar, deci o pot face ? De ce și sub această nouă formă, aceia a democrațiilor populare, se pot realiza sarcinile dictaturii proletariattului ? Se pot realiza pentru că există puternica Uniunea Sovietica. Noi le putem realiza pentru că ne-am eliberat cu ajutorul Uniunii Sovietice. Le putem realiza pentru că urmam drumul marxist-leninist al Partidului Boșevic, pentru că suntem în strânsă alianță cu marea noastră vecină Uniunea Sovietică. (Aplauze furtunoase). In acest fel noi putem clădi socialismul. In acest fel, încordându-ne toate puterile, fiind de veghiș față de dușmanii noștri, pentru a nu le permite să ne tulbure munca noastră constructivă și având brațul puternic pentru a lovi pe acei care încearcă să ne tulbure această muncă constructivă a noastră. In acest fel noi putem clădi și vom clădi acea societate în care oamenii muncii nu vor mai fi exploatați, acea societate in care produsul muncii, al științei, talentului și al avântului celor ce muncesc slujește bunei lor stări, slujește pregătirii unui viitor fericit pentru copiii lor, sau(continuare în pag 2-a) a» La aniversarea unui an dela proclamarea RPR Oamenii muncii din Iași și-au manifestat voința de luptă și muncă pentru construirea bazelor socialismului Armata R. P. R. scut al independenței și cuceririlor democrate ale poporului. — Cum a fost sfirbatorlc fi la Iași ziua de 30 Decembrie Ziua de 30 Decembrie 1948, zi când se împlinește un an de la răsturnarea instaurarea monarhiei și Republicii Populare Române, prin lupta Partidui Muncitoresc Român, a fost sărbătorită cu mare cinste în orașul Iași. Un public numeros ocupase trotuarele din fața Regiunii I Militare așteptând desfășurarea defilării. Este frîfif. ficiv,și din toate direcțiile sosesc muncitori, funcționari, școlari, studenți. Tribuna oficială este repede ocupată. In col și artileriști. Trec sorturi fâlfâie drapele, gvadații unei armate noi, și și-a îmbrăcat haine armata poporului. Sunt de sărbătoare. De la bal primiți cu aclamații ne-coane cad fâșii lata de pânză roșie ce tapetează străzi întregi.tul Din jur, dinspre Palat Administrativ se aude o muzică militară. Sunetele se deslușeau tot mai bine. Uralele nu mai contenesc. Fanfara iși face loc pe trotuarul din fața tribunei. In pas măsura t trece corpul ofițerilor. In frunte , cu generalii. Trec apoi companii de infanteriști, grăniceri sfârșite. Așezați în rânduri de câte opt, cu căștile pe cap, cu mâna pe arme, calcă apăsat, în cadență, desprinzânduse de pe fețele lor hotărîrea de a apăra cuceririle poporului muncitor, de a apăra tânăra noastră Republică Populară. — C.F.R.-UÜ se aude un topot. Purtând in frunte drapele și portretele conducătorilor iubiți ai Partidului Muncitoresc Român, coloana ceferiștilor cu pumnul strâns, ridicat, cu pumnul de cremene că și voința lor de luptă și muncă trece prin fața tribunei oficiale. O placardă mare poartă în litere roșii lozinca : „Trăiască Uniunea Sovietică care luminează tuturor popoa» (continuarea în pag. 4-a) Reducerea impozitelor pentru salariați Politica democrată fiscală pe anul care începe, arată o deosebită griji pentru masele salariate. Astfel, în noul exercițiu financiar 1949, impozitele veniturile din salarii au fost simțitor reduse, salariile până la 2500 lei lunar au fost total scutite de impozite. Reducerea merge pentru unele salarii până la 56 la sută, față de impozitele pe aceleași salarii, în anul 1948. Ca exemplu , dăm noile cote de impozite pentru tipuri de salarii lunare : 2500 lei, 4000 lei, 6000 lei și 10000 lei. M * #■. Iată comparativ aceste impozite:^* 1 ***și Salariu Anul Anul 10.000 lei 1000 lei 765 lei Și la salariile care depășesc suma de 10.000 lei lunar, reducerea continuă a fi simțitoare. La un salariu de bază de 15.000 lei lunar su i se va mai reține salariatului pentru impozite suma de 2250 lei ca până acum» ci numai suma de 16x5 lei. Notilie taxa da timbru pa anul 1949 la aplicarea legilor fiscale, s-a întocmit o deciziune cu privire la noile taxe de timbru pe anul 1949. Astfel, cererile adresate autorităților și instituțiilor publice, declarațiile pentru impuneri fiscale și plăți de impozite și orice comunicări referitoare la veniturile impozabile, se vor timbra cu 20 lei. * 1948 1949 2.560 lei 75 lai scutit 4.000 lei 210 lai 125 lei 6.000 lei 395 lei 285 lai Hifii felilitM Í.F1 Mit au pornit o acțiune de soborire a normelor înlăturând lipsurile constatatele înregistrează succes Ceea ce a culminat activitatea muncitorilor de la Atelierele Nicolina, în munca pentru Întâmpinarea lui 3o Decembrie, o constitue faptele petrecute în zilele de 28 și 29 ale lunii. Ca la un semnal, în toate secțiile deodată au pornit cazangiii, fierarii, strungarii și lăcătușii, în întreceri fulger pe echipe și individuale. Niciodată nu a mai existat atâta entuziasm ;i febrilitate în muncă. Veneau muncitorii din alte secții, și vedeau câtă sârguință poate avea o echipă aflată în întrecere. Sunau telefoanele. Se transmiteau rezultatele la Partid, la Consiliul Sindical, la presa locală. — Alo ! 871 butoane în joc de 25o cât prevede norma. — Alo ! A doua echipă a realizat 900 butoane. In frunte fierarii. Ei au făcut trei norme și jumătate In fumul gros din secția fierărie, cele două echipe aflate în întreceri, se distinnumai după felul cum lucrează. Cu o îndemânare nefolosită încă până acum, Zanț Gheorghe scoate butoanele înroșite din forja bine pregatită. Se introduce cu iuțeală în matriță și până ce aduce altul, Trifaș Anton și Vuza Alexandru, au și svârlit la grămadă butonul gata făcut. Ia prima zi această echipă în întrecere cu cea a lui Bibescu Mircea, cu toate că GR. COLIBABA (continuare în pag. 3-a) g In întrecerile pentru 30 Decembrie Muncitorii din fabricile ieșene au depășit normele In cinstea primei aniversări a Republicii Populare Române, muncitorii din Întreprinderile ieșene, au dobândit succese însemnate în toate sectoarele de producție, datorită desvoltării întrecerilor socialiste. La Manufactura de tutun Programm! pe luna Decembrie a fost depășit: — cu 5» la sută la țigări — cu 79 lr. sută la tutun S’au evidențiat : Osacenco Maria. A depășit norma medie lunară cu 69 la sută. A redus procentul â ® deșeuri la ©,3 ln sută. Săvescu Leoanttfa. A depășit norma medie lunară de 70 la suta. Li ie» T* Ä« Uzina de tramvaie a depășit programul cu 22 la sută. A fost pus la circular« un nou tip de scasmwal, înzestrat cu instalații moderna. S’au evidențiat tovarășii Fiilo Cortantin și Albu, Constantin. Uzina electrici a depășiți programul cu S la sută, întreprinderile apă, cairodl 1 și salubritate au depășit programul cu 14 la sută. Sa evidentiat tov. Hopailele Dumitru. ? Fabrici „T«5atar“| Muncitorii foslliu Martai dela spiidării, Vizitiu Mar Î gazeta dela secția la*sol»e*| Ochiana Antoaneta și Mosa | Iosib (țesători), RU depășit normele cu câta 40 la sut La secția Itó’ficht. Apetrou ?, Maria a depășit norma e* 50 la sută. Fabrica „Victorie* Țesătoarea Palaghiu Marta a depășit norma cu 45 ar sută. La secția filatură, Șarga Eliza a realizat 35 la sută peste normă, iar OMeu Georgeta 30 la sută in plus. I Pentru zidirea temeliilor SOCIALISMULUI Ceea ce caracterizează și luminează eforturile uriașe ale poporului muncitor in cursul anului 1948, este creșterea masivă și continuă a forțelor proletariatului, care în frunte cu Partidul Muncitoresc Român a condus poporul român spre noi și însemnate succese în lupta de clasă împotriva exploatării, spre împlinirea misiunii istorice a clasei muncitoare de făurire a unei societăți nou, fără exploatare, fără clase potrivnice. Doborîrea monarhiei, scoaterea din guvern a ultimilor reprezentanți ai marelui capital, precum și prezența clasei muncitoare la cârma țării, au însemnat tot atâtea etape strălucite, de pe urma cărora procesul de construire a temeliilor socialismului să poată dobândi un ritm mai viu, tot așa cum înfăptuirea Partidului Muncitoresc Român, după înfrângerea „socialiștilor de dreapta, uneltele imperialismului agresiv internațional și al reacțiunii interne monarhoburghezo - moșierești» a grăbit acțiunea de restructurare a țării noastre ce și«a găsit împlinirea firească la elaborarea unei noui constituții, prin care poporul român și-a pecetluit, la 28 Martie 1948, printr'o viguroasă afirmare, libertățile îș» scrise în ea. "i Desăvârșirea acțiunii»# începute pe plan economic și politic și*au găsit în*cununarea la actul revoluționar al trecerii banurilor industriale în mâna poporului muncitor, care a dat naștere la o îndijită mobilizare a clasi muncitoare — în spirit« Plenarei a doua a C. ‘ al P.M.R. —pentru îndteplinirea nouilor sarci« în domeniul economiei na*ționale, la neșovăitoare luptă de clasă, la treziirea și ascuțirea vigilenței revoluționare a muncitorilor, la un avânt în preducție. Dacă eforturile clasei muncitoare, au făcut posibile ca în decursul unui an sâ se reducă prețuri!» în trei rânduri, aceste readuceri se datoresc în mare măsură condițiunilor noi de desvoltare a vieții economice a țării noastre spre deosebire de țăril« capitaliste și mmhalizare unde stăpânii trusturilor au preferat să oprească producția, creind inflația SAVEL DAVIDU (continuare în pag. 2_a