Lupta Sibiului, septembrie 1951 (Anul 8, nr. 1926-1951)

1951-09-01 / nr. 1926

i/iuiuiiurduwiUM SIBIU ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL pMR SIBIU $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul VIII — Nr. 1926 Sâmbătă, 1 Septemvrie 1951 4 pagini — 4 Lei Şi pregătim temeinic campania însămânțărilor de toamnă Hotarîrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi a Consiliului de Miniştri cu privire la pregătirea şi executarea la timp şi în bune condițiuni a însamânțărilor şi a arăturilor de toamnă, pune în fața organelor de partid şi de stat, instituţiilor, gospodăriilor colective şi de stat, SMT-urilor şi tuturor oamenilor muncii din regiunea noastră, sarcini de mare răspundere. Regimul nostru de democraţie populară crează condiţii pentru ridicarea permanentă a producţiei la ha, prin folosirea agrotehnicei sovietice și prin mecanizarea pe scară tot mai largă a agriculturii. Agricultura noastră înflorește datorită folosirii pe o scară tot mai largă a metodelor colhoznicilor sovietici. Aplicarea metodelor Sovietice pe o scară mai largă în gospodăriile agricole de stat a făcut ca să se realizeze o producţie nemaiîntâlnită la ha. Deasemenea în gospodăriile agricole colective, datorită aplicării aceloraşi metode au obţinut bogate recolte de cereale Aşa de exemplu colectivistul Ismailă Suciu, de la gospodăria colectivă „7 Noembrie’ din comuna Vingard, în toamna aceasta a primit drept avans de 50% pentru cele 460 zile lucrate, cantitatea de 3.220 kg grâu, Gheorghne Hoch, a primit drept avans 1 603 kg grâu, colectivistul Ioan Peșliu cu 234 zile lucrate a primit un avans de 50% 1.638 kg grâu. Sute de colectivişti din regiunea noastră, cu ocazia împărţirii avansurilor de 50% de cereale, şi-au manifestat, dragostea faţa de Pamfilul nostru, care i-a îndrumat să scape de sărăcie. In toamna aceasta va trebui să aplicăm pe o scară şi mai largă minunatele metode sovietice în agricultură. Niciun bob de grâu nu trebue să fie însămânțat fără să fie selecționat şi tratat, iar terenurile trebue să fie adânc arate aşa după cum arată Hotărîrea la 18—20 cm şi îngrăşămintele să fie întrebuinţate din plin, atât cele chimice cât şi cele de grajd. SMT-urile au sarcina de a ajuta ţărănimea muncitoare cu maşini şi tractoare, iar tractoriştii să facă lucrări de bună calitate în vederea ridicării producţiei la ha, contribuind şi mai mult prin aceasta la întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. SMT-urile din regiunea noastră se află cu toate cele 150 de tractoare în stare de funcţionare. SMT-urile din regiunea noastră au confecţionat dispozitive pentru cuplarea a 3 maşini de semănat la un tractor, iar maşinile de semănat pot să iasă chiar azi pe ogoare. S-au mai luat măsuri de instalare a unor dispozitive care să lumineze terenul spre a se putea era şi noaptea şi lucrările să se facă după normative. Oamenii muncii din regiunea noastră cer tractoriştilor să facă erături de bună calitate pentru o recoltă cât mai bogată. Pentru asigurarea desfăşurării în bune condițiuni a acestei campanii. Comitetului Executiv al Sfatului Popular Regional, îi revine sarcina de a controla practic aplicarea pe teren a instrucţiunilor primite de la Ministerul Agriculturii şi împreună cu organizaţiile de partid şi sfaturile populare raionale şi comunale să facă cunoscută această Hotărîre până la ultimul ţăran muncitor din comunele şi satele regiunii noastre. Comitetul executiv al sfatului popular regional, trebue să folosească toate posibilităţile locale pentru buna reuşită a acestei campanii. O bună planificare a muncii în ce priveşte campania însămânţărilor de toamnă, a executat secţia agricolă a raionului Sighişoara. Comitetul Executiv al sfatului popular al raionului Sighişoara, încă din 25 iulie a prelucrat planul de cultură în şedinţă cu toţi preşedinţii, secretarii sfaturilor populare comunale şi agenţii agricoli iar la data de 20 August au fost înmânate în întregime planurile de cultură, tuturor ţăranilor muncitori şi s-au întocmit planurile de reparat unelte. Astfel fiecare comună sau ţăran muncitor ştie ce are de făcut. De exemplu, gospodăria colectivă din Lastea şi-a propus în plan de a ara 90 ha şi are 15 atelaje cu care va ara pe zi 3,75 ha, două tractoare cu care va ara pe zi 6 ha deci va ara zilnic 9,75 ha. Ei necesită 9 zile pentru terminarea arăturii. In sectorul particular, de exemplu comuna Bodogaia, şi-a propus să însămânţeze 316 ha în toamna aceasta și are 210 atelaje. Pe zi va ara 52,50 ha, deci îi necesită 6 zile lucrătoare pentru terminarea arăturii. Repararea uneltelor este în curs. In comuna Hundorf din cele 26 pluguri mai sunt de reparat 12, apoi o semănătoare și 33 grapa, care sunt planificate la cele 3 ateliere, din comună. Planul însămânţărilor e bine repartizat iar pentru tratarea seminţelor are 15 centre, şi piatra vânătă necesară a şi fost procurată Pentru constatarea puterii de germinaţie, în raionul Sighiţoara se vor face 13.623 probe de germinaţie la grâu, 900 probe la secară şi 160 la orz- Secţiunea agricolă a raionului Sighişoara trebue să constitue un exemplu şi pentru celelalte raioane din regiunea noastră-Nu trebue uitat faptul că chiaburii satelor vor căuta şi de data aceasta să saboteze buna desfăşurare a pregătirilor prin diferite şiretlicuri. Ei trebue demascaţi fără cruţare şi obligaţi să-şi facă datoria conform planului de cultură. In această campanie, comuniştilor, de la sate, din SMT-uri, gospodării con jective şi de Stat, le revine măreaţa sarcină patriotică de a fi exemple, de a fi primit în aceste munci, mobilizând în această luptă, toate organizaţiile de massă, sindicatele agricole, cooperativele, UTM-ul, Frontul Plugarilor, UFDR-ul şi pe toţi deputaţii sfaturilor populare comunale, care împreună cu massele largi de ţărani muncitori să transforme într'o uriaşă victorie această campanie. Fiecare victorie a noastră înseamnă o lovitură puternică dată imperialiştilor americani şi englezi, care ajută la un nou războiu mondial. Păşind cu încredere în forţele noastre de muncă pentru câştigarea acestei bătălii, vom aduce o contribuţie serioasă la îmbunătăţirea traiului celor ce muncesc şi vom mări capacitatea de apărare a scumpei noastre patrii, întărind frontul păcii în lupta împotriva imperialiştilor americani şi englezi, aţâţători la un nou războiu. In numărul de azi: A. A. Jdanov improeminent constructor al Partidului şi Statului (pag. 2-a.). Amvăzutviaţa îmbelşugată a colhoznicilor sovietici (pag. 2- a.). ( . ' C 15:. Lucrări de Mo® obştesc în valoare de peste 2.900.000 lei executate din bugetul raional Făgăraş (pag. 2-a). Din Ţara Socialismului (pag. 3- a). ] VIAŢA DE PARTID. — Organizaţia de bază din gospodăria agricolă colectivă „Partizanii Păcii” — Moşna, şi-a ales biroul (pag. 3-a). Atentatul imperialiştilor americano-englezi la Kaising (pag. 4-a). Apelul Partidului Comunist Englez adresat partidelor democratice (pag. 4-a). Clasa, muncitoare din Germania Occidentală intensifică lupta pentru drepturile sale (pag. 4-a). Pentru îndeplinirea planului în 11 luni turna niase succese în Lupta pentru reducerea rebuturilor In secţia turnătorie a uzineilor, Vasile Batea şi alţii„Independenţa” din Sibiu procentajul d© rebuturi a întrecut în luna iulie plafonul de 5% acordat de Ministerul Industriei Metalurgice, datorită fluctuaţiei de muncitori din secţie şi datorită muncitorilor necalificaţi îndeajuns. In luna August însă serviciul de control tehnic şi-a intensificat în aşa fel controlul încât s’a oprit la timp orice piesă rebutată de a merge mai departe, evitând astfel o seamă de cheltueli inutile. De asemenea procesele tehnologice sunt mai bine studiate pentru a putea astfel elimina posibilităţile de rebutare. Colectivul secţiei, conştient de importanţa problemei care-i stă în faţă, a frământat şi judecat problema rebuturilor şi a căutat toate căile de îmbunătăţire a procesului de producţie. Maiştrii Gheorghe Deac, Nicolae Vasiu, Traian Şoima au şi reuşit în luna August să reducă rebuturile cu 4,5%. Muncitorii care s-au evidenţiat prin piese turnate fără nici un rebut sunt: Isac Opri-Calitatea de asemeni a fost asigurată, prin sosirea la timp a fontei de bună calitate de la uzinele Călan, Hunedoara şi fontă nouă venită din Uniunea Sovietică. La turnătoria mică L. Ciuca şi G. Deac, ajutaţi de colectivul tehnic, prin modificări şi studieri amănunţite ale chiulaselor, au reuşit să elimine rebutul la turnare. In secţia turnătorie sunt introduse o serie de metode sovietice care dovedesc posibilităţi de mărirea productivităţii muncii. Astfel metoda Cotlear, de calificare la locul de muncă, este introdusă de tov. Ioan Stoiţa, Gheorghe Sefir şi Alfred Simonis, care şi-au luat angajamentul de a încheia contracte pentru calificare la locul de muncă a 7 tovarăşi. Iată cum luptând cu hotărîre pentru îndeplinirea planului în 11 luni, muncitorii şi tehnicienii de la „Independenţa” reuşesc să învingă greutăţile şi să-şi îndeplinească cu succes sarcinile. Şi-au depăşit angajamentul Muncitorii, tehnicienii, inginerii şi funcţionarii fabricii „Nicovala” din Sighişoara şi-au luat angajamentul să realizeze în cinstea zilei de 23 August sarcinile de plan ale întreprinderii până la 15 Septembrie. Acest angajament a fost realizat şi depăşit înainte de termen, încât de la data de 20 August a. c. fabrica „Nicovala” lucrează în contul zilei de 17 Septembrie. S-au evidenţiat turnătorii Vincenţiu Negrea, Ioan Borgyo, Torok Bela, toţi au depăşiri da plan între 51% — 81 m/o, strungarii Mihail Elisei, Nicolae Dragomir, Ioan Anghel şi alţii, având depăşiri de plan între 55% — 88%. Aceste succese se datoresc aplicării metodei stahanovistei Nina Nazarova, de preluare în îngrijire socialistă a maşinilor şi organizării temeinice a muncii, lansându-se comenzile lui timpi spre a se evita timpii morți. GH. ROS,CA coresp. 526.000 cărămizi peste plan Muncitorii de la fabrica de cărămizi „7 Noembrie” din Sighişoara, au produs până la 20 August, 526.000 bucăţi cărămizi peste plan, în valoare de 1.315.000 lei. Cele două brigăzi de calitate care lucrează după metoda stahanovistului Ciutkih, au reuşit să îmbunătăţească simţitor calitatea ţiglei şi a cărămizilor fabricate. S-au evidenţiat în mod deosebit la încărcarea cuptoarelor, muncitorii Berta Musca şi Beak Coleman, care în cinstea zilei de 23 August şi-au depăşit normele cu 20%. Fruntaşi în muncă sunt şi tovarăşii Rozalia Visoţki, Zaharia Branişte şi Ion Iosif, care-şi depăşesc regulat normele cu 12 şi 28 m/o. La gospodăria de stat din Cisnadie au început arăturile pentru însămânţările de toamnă Folosindu-se de timpul prielnic, conducerea gospodăriei agricole deStat din Cisnadie, a început arăturile pentru însămânţarete de toamnă. Tractoarele gospodăriei au arat până acum pentru semănături de toamnă 10 hectare. La secţia Şura Mică a acestei gospodării s’au reparat 4 semănături necesare campaniei însămânţărilor de toamnă. Dar dacă coducerea gospodăriei s’a preocupat de arăturile de toamnă, nu de aceeiaşi preocupare a dat dovadă în ce priveşte selecţionarea grâului. Această muncă a fost lăsată în seama tov. inginer Vasiliu, care a neglijat-o, până în ziua de 29. August nu s’a selecţionat niciun bob de grâu. Dar cum putea să înceapă selecţionatul grâului când selectorul nu-i instalat nici azi? Conducerea gospodăriei trebue să ia de urgenţă măsuri pentru instalarea selectorului şi selecţionarea grâului. SANDU ROMAN coresp. Din Republica Populară Română înconjuraţi de permanenta dragoste a Partidului şi Guvernului, anul acesta pionierii, viitorul Patriei noastre, îşi petrec în mod plăcut şi instructiv zilele minunate ale vacanţei de vară în tabere organizate la munte sau la mare. De curând pe ţărmul Mării Negre, la Mamaia, a luat fiinţă „Tabăra Internaţională a Păcii“, unde alături de pionierii din RPR îşi petrec vacanţa şi pionierii din RP Ungară, RP Bulgaria şi R. Cehoslovacă. In clişeu: Pionieri români, cehoslovaci, maghiari gisbidgari stândde vorbă pe plaje. Comuna Broşteni, exemplu în predarea cotelor , In campania de colectare aproduselor agricole, la baza de ■recepţie Valea. Lungă s’a evidenţiat în mod deosebit comuna Broşteni din raionul Sebeş. Organele de partid şi cele ale ■sfatului popular al acestei comune, au ţinut un strâns contact cu ţăranii muncitori, au dus o intensă muncă de lămurire şi au organizat în aşa fel convoaiele încât să nu se piardă timp cu aşteptări. Felul în care comuna Broşteni îşi îndeplineşte sarcinile, trebue să servească de exemplu şi celorlalte comune şi mai ales comunei Şoroştin al cărei sfat popular neglijează colectările, cetăţenii ducândîn repetate rânduri produse cu gărgăriţă, periclitează astfel întreaga cantitate de cereale aflată în magazia bazei. GH. PÂSLARHI eonesp