Lupta Sibiului, noiembrie 1951 (Anul 8, nr. 1978-2001)

1951-11-01 / nr. 1978

Agricultura sovietică, cea mai înaintată din lume NICOLAE CIOLOŞAN secretar cu problemele agrare al Comitetului Regional de Partid Sibiu In Octombrie 1917, muncitorii şi ţăranii din Rusia, având in frunte pe marii conducători ai lumii muncitoare, Lenin şi Stalin, au răsturnat regimul capitalist şi moşieresc şi au instaurat puterea sovietică. Au trecut 34 de ani. In locul unei ţări înapoiate în toate privinţele, cum a fost Rusia ţaristă, a crescut puternicul stat socialist, Uniunea Republicilor Socialiste Sovietice, fără capitalişti, fără moşieri, fără exploatarea omului de către om. Partidul Comunist Bolşevic a deschis ţărănimii muncitoare calea spre viaţa liberă, socialistă, fericită, calea colhozurilor. Astăzi URSS are cea mai înaintată agricultură din lume. In locul satelor din timpul ţarilor, au răsărit sate noi, cu tot felul de construcţii şi aşezăminte de interes obştesc, cu uzine electrice, cluburi, cu radio şi cinematograf, cu şcoli şi biblioteci. înainte de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie starea ţăranilor din Rusia era extrem de grea. Ţarul, moşierii şi chiaburii, stăpâneau cea mai mare parte a pământului şi exploatau crunt milioane de ţărani lipsiţi de pământ sau cu pământ puţin. Pământurile cele mai roditoare, păşunile, izlazurile, erau stăpânite de moşieri şi chiaburi. Ţăranii fără pământ sau cu pământ puţin trebuiau să stea la cheremul moşierilor de la care luau pământ şi păşuni în arendă, în schimbul, unor sume mari de bani. Pământurile ţăranilor erau lucrate cu pluguri, de lemn,vitele de muncă erau slabe, nehrănite. Aceasta făcea ca recolta la hectar să fie foarte scăzută. In anii cu recolte proaste, sate întregi erau condamnate să moară de foame. Lucrurile însă s’au schimbat după ce clasa muncitoare, organizată, şi condusă de Partidul Bolşevic, creat de Lenin şi Stalin, a doborît puterea ţarismului, a moşierilor şi a capitaliştilor. Pentru a putea scoate ţărănimea din mizeria de veacuri trebuia găsită calea care să asigure desvoltarea agriculturii şi îmbunătăţirea felului de trai al ţărănimii. Partidul Comunist (bolşevic) şi tovarăşul Stalin personal au arătat ţărănimii, că această cale este calea unirii ţăranilor în mari gospodării agricole colective, în stare să folosească maşinile, tehnica înaintată, metodele ştiinţifice, capabile să asigure transformarea socialistă a agriculturii. De atunci, urmând geniala învăţătura stalinistă, sub îndrumarea Partidului Bolşevic, ţărănimea sovietică a păşit neîncetat pe drumul vieţii noi, pe drumul marilor gospodării agricole colective, devenind o ţărănime nouă, o ţărănime aşa cum n’a mai cunoscut istoria. Pe întinsele ogoare ale colhoznicilor, se folosesc pe scară mare maşinile agricole. In colhozurile sovietice electrificarea a transformat şi tinde să transforme din ce în ce mai mult viaţa şi munca ţăranilor. Arătura cu tractorul acţionat electric şi treetatul electric sunt din ce în ce mai des folosite. Cu ajutorul energiei electrice este pregătit nutreţul vitelor; sunt tunse oile, sunt mulse vacile. ’ La această uriaşe transformare a procesului de producţie care tinde să ajungă la o perfecţionare din ce în ce mai mare, se adaugă genialul plan stalinist de transformare a naturii. Prin acest plan sunt înfăptuite împăduriri care redau agriculturii sute de mii de hectare de pământ, pustiite de veacuri de secetă. Vor fi plantate în 15 ani, păduri pe o suprafaţă de 6 milioane hectare, se vor săpa ereştee pentru rezervoare de apă, canale de irigaţie. Din pustiuri înfloreşte viaţa. (Continuare în pag. 4 a) PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNIT! -VA! IS 1 OK U LUI Anul VIII — Mr. 1978 Joi 1 Noembrie 1951 4 pagini — 4 Lei In cinstea zilei de 7 Noembrie Au realizat economii în valoare de 2.100.000 lei La fabrica „8 Mai“ din Mediaş, toţi muncitorii sunt cuprinşi în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 7 Noembrie. Secţia eroit, aplicând metoda sovietică Lidia Korabelnicova, a realizat o economie în decursul semestrului II de 209.161 lei la materiale. Prin aplicarea pe scară largă a metodei sovietice Ciutkih, numeroşi muncitori au reuşit să îmbunătăţească calitatea la secţiile şlefuit C. R. şi şlefuit R. S. cu 2,5o/o, iar productivitatea muncii s-a mărit faţă de semestrul I cu 9,60 0/0. In cinstea zilei de 7 Noembrie întreaga fabrică şi-a luat angajamentul de a face economii de piele, talpă şi pânză în valoare de 2.900.000 lei. Până în prezent s’au realizat 2.100.000 lei şi s’au dat următoarele produse peste plan: piele 58 o/o şi talpă artificială 62o/o. Muncitorii Iossub Müssen, Pani Margareta, Trifan Mihai şi alţii lucrează în contul anului 1952. ION SIMU coresp. Au îndeplinit planul pe luna Octombrie cu zece zile înainte de termen Muncitorii de la Fabrica de brichete furajere din Făgăraş, îndrumaţi de organizaţia de bază din întreprindere, au reuşit să îndeplinească şi să depăşească planul de producţie pe luna Octombrie cu 10 zile înainte de termen, realizând şi o economie de 172.000 lei la materii prime şi combustibil. Printre cei ce s-au evidenţiat în mod deosebit sunt muncitorii: Ilie Crucer, Tica Dandoş, Dionisie Gabor, Aron Partenie, Lorentz Imbre şi alţii. Conducerea întreprinderii sprijină eforturile muncitorilor şi, pentru a se asigura condiţii de muncă din ce în ce mai bune, a distribuit echipament de protecţie la încă un număr de 38 muncitori. DUMITRU PĂTRAŞCU coresp. Noi succese ale muncitorilor forestieri In întâmpinarea zilei de 7 Noembrie, muncitorii de la IPEIL Făgăraş, respectându-şi angajamentele luate în luna Septembrie, au reuşit să depăşească normele la fasonat lemnul până la data de 20 Octombrie, cu 123 o/o şi la transport cU 37 o/o. Acest succes a fost posibil datorită organizării lucrului pe brigăzi şi în bandă rulantă după metodele sovietice. Muncitorii Gheorghe Popa şi Ioan Popa au reuşit să depăşească zilnic normele cu 80—100o/o, tot datorită acestor metode pe care în prezent le aplică un număr din ce în ce mai mare de muncitori. O altă realizare în cadrul IPEIL-ului este înfiinţarea cursului de calificare profesională. In acest scop la exploatarea „Hermeneasă“ funcţionează un curs de calificare la care participă un număr de 33 muncitori. M. POPESCU coresp. Se extind metodele stahanoviste la Uzinele „Sovromchim“-Ucea A trecut puţin timp de când muncitorii de la fabrica de oxigen a uzinelor „Sovromchim“-Ucea Craiomu Făgăraş, au sărbătorit cu entuziasm terminarea prevederilor planului anual de producţie, încurajaţi la acest succes ei au pornit cu un nou avânt spre alte succese. Inovaţia unui grup de tehnicieni format din tovarăşii Ion Barbu, Gheorghe Gavrilă, Florea Teodoru şi ing. Ivănel, care au construit un purtator pentru îmbunătăţirea calităţii uleiului, va asigura şi pe viitor bunul mers al maşinilor. Tot la această fabrică, animaţi de dorinţa de a întâmpina zilele de 7 şi 8 Noembrie cu realizări importante, s-a economisit cantitatea de 1750 kg alamă, care a fost înlocuită cu fier-beton, la ventilatoarele de oxigen. Colectivul fabricii de oxigen a luat toate maşinile în păstrare socialistă, după metoda Lidiei Korabelnicova, asigurând astfel o viaţă lungă maşinilor şi au încheiat încă 90 contracte noi de calificare la locul de muncă după metoda Kotlear. Conducerea întreprinderii, având permanent sprijinul organizaţiei de bază, ajută, îndrumă şi stimulează pe fruntașii întrecerii socialiste. MIHAI MUNTEANU coresp. ! In întâmpinarea agresuluî fruntaşilor din gospodăriile agricole colective Scrisoarea colectiviştilor din satul Daia, raionul Sibiu, către tovarăşul GHEORGHE GHEORGHIU-DEj, secretar general al C. C. al P. M. R. Iubite tovarăşe Gheorghe Gheorghiu-Dej, Noi, membrii gospodăriei agricole colective „Viaţa Nouă“ din satul Daia — raionul Sibiu, regiunea Sibiu, întruniţi în adunare generală, mulţumim Comitetului Central al PMR cât şi dumneavoastră personal, pentru drumul luminos deschis ţărănimii muncitoare prin rezoluţia CC al PMR din 3—5 Martie 1949. Organizaţia de bază din satul nostru a prelucrat cu întreaga obşte a satului această rezoluţie, după care s-au înscris 120 de ţărani săraci şi mijlocaşi, pentru a forma gospodăria agricolă colectivă. îndrumaţi zi de zi de organizaţia noastră de bază, am format această gospodărie, iar astăzi, dându-ne seama de rezultatele superioare ale muncii în colectiv, muncim cu spor pentru desvoltarea gospodăriei noastre. In cinstea Congresului fruntașilor din gospodăriile agricole colective, noi ne luăm următoarele angajamente: — Vom termina recoltarea cartofilor până la 5 Noembrie; vom recolta şi de-giozita sfecla de zahăr şi porumbul până a 6 Noembrie; vom achita toate obligaţiile faţă de stat până în ziua de 1 Noembrie; vom căuta să ne ridicăm nivelul politic şi ideologic şi să participăm 100 o/o la cursul seral de partid. Trăiască CC al PMR în frunte cu iubitul conducător al poporului nostru, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej! In numele adunării generale a gospodăriei agricole colective „Viaţa Nouă“ diin satul Daia: IOAN RIŢIVOI, preşedinte. NICOLAI LASCU, secretar al organizaţiei de bază PMR. IOAN LISAN, secretar al organizaţiei de bază UTM. Comitetul regional de luptă pentru pace Sibiu, organizează Duminecă 4 Noembrie 1951 la orele 10 a. m. în sala Teatrului de Stat Sibiu, un symposion cu tema: „Politica consecventă de pace a Uniunii Sovietice“ urmat de piesa: „De partea cealaltă” de A. Barianov, jucată de actorii Teatrului de Stat Sibiu. Intrarea liberă. in numărul de azi: Luna Prieteniei Româno-Sovietice (pag. 2-a), Ansamblul de Stat de dansuri populare al URSS (pag. 2-a). Să intensificăm aprovizionarea populaţiei muncitoare cu cartofi (pag. 3-a). Pentru o recoltă îmbelşugată în anul viitor (pag. 3-a). Un sfert din populaţia globului a semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii (pag. 4-a). Deschiderea sesiunii Consiliului Mondial al Păcii (pag. 4-a). Peste 562 milioane de semnături pe Apelul pentru un Pact al Păcii PRAGA, 1 (Agerpres). După cum anunţă TASS, la 29 Octombrie Secretariatul Consiliului Mondial al Păcii a dat publicităţii un comunicat în legătură cu desfăşurarea campaniei pentru strângerea de semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Au fost strânse în total 562.083.383 semnături. Ansamblul de Stat de dansuri populare al U.R.S.S. soseşte azi la Sibiu Oraşul nostru este vizitat astăzi de Ansamblul de stat de dansuri populare al URSS, condus de Igor Moiseev, artist al poporului al RSFSR şi al RSS Moldoveneşti, laureat al Premiului Stalin. Repertoriul Ansamblului este bazat pe nesecata comoară artistică a popoarelor sovietice, pe prelucrarea artistică a dansurilor populare, pe vechea și adânca tradiție a baletului rus. Ansamblul a fost înființat în 1937 după primul Festival Unional de dansuri populare din URSS. In decursul existenței sale de 15 ani, ansamblul a cutreerat toate republicile, studiind dansurile popoarelor sovietice. Cele 140 dansuri din repertoriul Ansamblului sunt o oglindă vie a creaţiei de înaltă artă populară a URSS Sunt de o nemaiîntâlnită expresivitate, nobleţe şi realism dansurile „Jocul popular rus", „Hopac-Colo”, „Dansul mărie” ai unui popor de pe Volga de Nord, „Dansul mongol", dansul polonez „Kracoviac", „Dansul maghiar cu slide", dansul tadjic, „Lipiile” dansul moldovenesc „Coasa", cel bielorus „Bulba”, jocul nanstez „Lupta celor doi pitici" etc. Pline de elan sunt jocurile „Suita moldovenească” cu „Ciocârlia”, „Jocul” şi „Hora", toate inspirate din nesecatul izvor al creaţiei populare, bazate pe concepţia realistă a legăturii strânse cu viaţa şi cu aspiraţiile masselor. Ansamblul mai prezintă şi o serie de creaţii proprii care nu se bazează pe dansuri populare propriu zise. Acestea sunt tablourile coregrafice, scenetele în care se îmbină dansul, cu pantomime, exprimând o idee. Asemenea creaţii sunt „Tablourile din viaţa sovietică” „Tablouri din trecut", „La peţit”, „Două zile de 1 Mai”, „Vechi cadril al lucrătorilor din fabrici”, etc. Una dintre cele mai desăvârşite creaţii ale Ansamblul este tabloul coregrafic, „Partizanii"- inspirat din lupta eroică a poporului sovietic, împotriva cotropitorilor hitlerişti din timpul Marelui Războiu pentru Apărarea Patriei, înalta concepţie artistică a lui Igor Moiseev, autorul acestor realizări, înalta măestrie, a executanţilor, muzica organic legată de dans, merit al dirijorului S. Galperin şi toate celelalte elemente se condiţionează reciproc, prezentând un tablou viu al artei celei mai înaintate, arta sovietică. Ansamblul de sfat de dansuri populare al URSS, va da astăzi seara, în Sala Teatrulu de Stat Sibiu, un spectacol pentru oamenia muncii din oraşul şi regiunea noastră, care au aşteptat cu nespusă dragoste pe solii înaltei arte sovietice.