Lupta Sibiului, ianuarie 1952 (Anul 9, nr. 2026-2051)

1952-01-01 / nr. 2026

i ! - PROLETAR! DIN TOATE TARILE. UNIT! -VAT ! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR SIBIU AL SFATULUI POPULAT? REGIONAL Anul IX - Mr. 2026 Marți, 1 Ianuarie 1952 4 pagini — 4 Lei Păşim cu încredere în anul 1952 In prag de an nou oamenii muncii din ţările capitaliste reiau in mod firesc firul întrebării tradiţionale: ce le va aduce anul care vine în viaţa şi munca lor. Până acum câţiva ani poporul nostru era şi el printre acele popoare care sunt lipsite de posibilitatea de a prevedea clar viitorul. Marx şi Engels, cu geniala lor putere de previziune, au arătat că în regimul capitalist oamenii nu pot stăpâni soarta lor, forţele sociale făurite de oameni se întorc împotriva lor sub formă de şomaj, crize economice, războaie şi că numai prin victoria socialismului legile activităţii sociale a oamenilor încep să fie stăpânite de oameni datorită unei desvoltări planificate şi raţionale a economiei, lucru care le dă posibilitatea de a scruta viitorul, de a şti ce-i aşteaptă. Să privim mai întâi grandi-oasa creştere a forţelor de producţie în URSS, ţara socialismului victorios. In ciuda distrugerilor extraordinare suferite în război, oamenii sovietici sunt astăzi din ce în ce mai aproape de belşugul comunismului. încă în cursul celui de al patrulea an al planului cincinal postbelic URSS a devenit din punct de vedere economic odată şi jumătate mai puternică decât în 1940, anul cu cea mai ridicată producţie antebelică. In 1950 ultimul an al cincinalului postbelic, URSS a depăşit în industrie, ramura principală, a economiei naţionale, cu 73% nivelul antebelic, iar Planul Cincinal a fost îndeplinit de industrie înainte de termen, în numai 4 ani şi trei luni. In cursul cincinalului volumul producţiei industriale a URSS a crescut de două ori şi trei sferturi. Sarcinile cele mai grele ale Planului Cincinal au fost depăşite în toate ramurile industriei grele. Datorită proporţiei unui asemenea succes obţinut într’un ritm de refacere şi desvoltare economică fără precedent în istoria omenirii, poporul sovietic a ridicat din scrum şi ruine regiuni întinse, care înainte de război se numărau printre cele mai înaintate din punct de vedere industrial. Nivelul de producţie şi de consum antebelic a fost depăşit. Venitul naţional al URSS a crescut în 1950 cu 64%, comparativ cu 1940. Oamenii muncii sovietici au primit în 1950 pentru satisfacerea nevoilor lor personale, materiale şi culturale, 74% din venitul naţional. Venioamenilor muncii sovietici a ,discut în 1950 cu 62% faţă de 1940 şi continuă de atunci să crească mereu. Cetăţenii sovietici, care nu mai cunosc de mult grija asigurării hranei şi îmbrăcăminţii, bunăstare proprie socialismului, au posibilităţi, din ce în ce mai l largi de a obţine la preţuri accesibile şi în cantităţi îndestulătoare obiecte care fac viaţa mai frumoasă, mai plăcută, ca de exemplu aparate de radio, aparate fotografice, biciclete, motociclete, mobilă, ţesături de lâna şi de mătasă, articole de piele, etc. Pe a şasea parte a globului, in măreaţa patrie a socialismului se ivesc biruitori zorii unei lumi noui, lumea păcii trainice şi fericirii omului, zorii comunismului. Această victorie a poporului sovietic este isvor de bucurie pentru toate popoarele ţărilor de democraţie populară, pentru întregul lagăr al păcii, pentru că ele sunt conştiente de puterea economică, a URSS, sunt conştiente de rezervele şi posibilităţile ei, sunt conştiente că forţa economică a Uniunii Sovietice este o bază materială de neînvins a întregului lagăr al păcii. Poporul muncitor din ţara noastră, care datorită eliberării şi sprijinului frăţesc al Uniunii Sovietice luptă pentru înălţarea scumpei noastre patrii, spre culorile de belşug şi lumină ale socialismului, vede în succesele istorice ale construirii comunismului în URSS chezăşia, victoriei forţelor păcii şi comunismului în lumea întreagă, perspectiva însorită, a drumului pe care păşim şi noi. Oamenii imurgii din RPR au dobândit şi ei posibilitatea de a scruta viitorul cu încredere şi nu au numai sentimentul minunat de a-l cunoaşte dar şi de a-l putea făuri cu mintea şi cu braţele lor. Să ne gândim numai că tot ceea ce partidul a prevăzut până acum, în cele două planuri anuale de stat şi pentru primul an al primului nostru cincinal, a fost nu numai realizat dar şi depăşit şi ne vom da seama cât de mult a crescut şi forţa economică a statului nostru de democraţie populară datorită conducerii planificate In acest timp în ţările capitaliste pornite pe panta cursei nebuneşti a pregătirilor de război, înfloreşte şomajul, mizeria, sărăcia şi moartea. De la începutul aventurii în Coreea preţurile au crescut în Statele Unite cu 20%. In toate ţările marshallizate producţia civilă dă mereu înapoi, pentru că totul e înghiţit de cheltuielile pentru război. In URSS şi în ţările de democraţie populară planurile economice prevăd noui sporiri de producţie, noui realizări sociale în folosul celor ce muncesc, noui construcţii grandioase, în fruntea cărora stau giganticele planuri staliniste de transformarea naturii. De aceia anul ce vine, 1952, va aduce acestor ţări noui şi noui victorii în lupta pentru pace şi socialism. Oamenii muncii din RPR păşesc deci în1952 cu optimism și încredere în viitor. Primul nostru plan cincinal este ghidul călăuzitor în activitatea lor creatoare pe drumul construirii socialismului. Festivitatea sărbătoririi celei de a 4-a aniversări de la proclamarea Republicii Populare Române în orașul Sibiu în ziua de 30 Decembrie, orele 10, a avut loc în sala Teatrului de Stat din Sibiu, frumos pavoazată, sărbătorirea celei de a 4-a aniversări de la proclamarea Republicii Populare Române. La această adunare festivă au participat: activul comitetului regional de partid, activişti ai comitetelor raional şi orăşenesc de partid din Sibiu, activişti ai aparatului de stat şi ai organizaţiilor de massă, precum şi stahanovişti şi fruntaşi în producţie. Festivitatea a fost deschisă de tov. Aurel Muleşiu, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular orăşenesc Sibiu, care după ce a arătat importanţa acestei zile a propus în prezidiul de onoare biroul politic al CC al PC (b) al URSS în frunte cu tovarăşul Iosif Vissarionovici Stalin, biroul politic al CC al PMR în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej şi un prezidiu activ în frunte cu tov. Mihai Szász, secretar al Comitetului Regional de Partid Sibiu. După alegerea prezidiului a luat cuvântul tov. Vasile Lixandru, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular regional Sibiu, care a spus printre altele: „Se împlinesc azi 4 ani de când clasa muncitoare din ţara noastră, în strânsă alianță cu ţărănimea muncitoare şi sub îndrumarea şi conducerea Partidului Comunist Român, a alungat de la cârma ţării monarhia, ultimul reazim al burgheziei şi moşierimii. 30 Decembrie 1947 este ziua în care ţara noastră a intrat pentru totdeauna în rândul ţărilor care luptă pentru desfiinţarea exploatării omului de către om p este ziua mare a naşterii Republicii Populare Române". Conferenţiarul a arătat apoi cum tara noastră eliberată de sub jugul fascist de către glorioasa Armată Sovietică, cu ajutorul URSS, merge cu pași repezi pe drumul construirii socialismului, creind o viată din ce în ce mai bună oamenilor muncii. In tara noastră pentru prima dată a fost stabilită egalitatea de drepturi a tuturor cetăţenilor de orice naţionalitate, religie sau sex- Azi nu mai există nici o barieră pentru naţionalităţile conlocuitoare din tara noastră. Patria noastră asigură tuturor celor ce muncesc dreptul la muncă şi la un trai mai bun. In tara noastră conducerea treburilor obşteşti este încredinţată azi reprezentanţilor oamenilor muncii, fiilor celor mai autentici ai poporului muncitor, muncitorilor, ţăranilor muncitori şi intelectualilor legaţi de popor Cel de al patrulea an de la instaurarea Republicii Populare Române, sa desfăşurat în condiţiile realizării cu succes a sarcinilor primului an al celui mai măreţ plan de construcţie pe care l-a cunoscut ţara noastră, primul plan cincinal. Deasemenea mii de ţărani muncitori şi-au unit pământurile, scăpând de exploatarea chiabureasca şi croindu-şi o viaţă fericită prin gospodăriile colective. „Poporul muncitor, a spus in încheiere tov. V. Lixandru, în această zi de sărbătoare priveşte drumul parcurs în cei patru ani de muncă Şi luptă Şi este mândru de rezultatele obţinute. El îşi îndreaptă privirile pline de dragoste şi recunoştinţă spre marele prieten a! poporului nostru, spre acela care este stegarul luptei pentru pace şi conducătorul oamenilor muncii din lumea întreagă, spre tovarăşul Stalin. Atât în timpul conferinţei, cât şi la sfârşit, asistenta a manifestat puternic pentru Uniunea Sovietică şi pentru tovarăşul Stalin, pentru Republica Populară Română şi pentru Partidul Muncitoresc Român şi iubitul său conducător Gheorghe Gheorghiu-Dej. După conferinţă, o delegaţie de pionieri a adus salutul lor prezidiului, iar pioniera Anişoara Deak a înmânat conferențiarului un buchet de flori. In continuare a urmat un bogat program artistic. Trecem pragul celui de al doilea an din Cincinal cu elan sporit în munc. Primul an al măreţului Plan Cincinal s’a sfârşit. Pătrunsă de un înalt patriotism socialist şi aplicând multiplele metode ale stahanoviştilor sovietici, clasa muncitoare din ţara noastră a reuşit să obţină în acest prim an, succese minunate în toate domeniile, îndeplinind sarcinile de plan mult înainte de termen. Cu aceeaşi dragoste şi însufleţire şi oamenii artei şi-au dus cu cinste sarcinile la îndeplinire. Multe s’au realizat, dar şi mai mult rămâne de făcut. Conştienţi de importanţa rolului ce ne revine în cadrul Planului Cincinal, trecem pragul celui de al doilea an cu un sporit elan şi voinţă de muncă, având ca permanent exemplu pe neîntrecuţii artişti ai marii Uniuni Sovietice. Ne vom arăta demni de dragostea cu care ne înconjoară clasa muncitoare, luptând prin arta noastră pentru construirea socialismului și apărarea păcii. HENRY SELBING director și dirijor al Filarmonicii de Stat din Sibiu, decorat cu Medalia Muncii Vom depune eforturi în muncă şi vom lupta cu hotărîre pentru pace Ca mecanic şef la întreprinderea „Elastic“, am înţeles să mă alătur încă de la începutul anului, celorlalţi muncitori fruntaşi, pentru a contribui astfel la îndeplinirea sarcinilor primului an din Cincinal, înainte de termen. In acest scop mi-am ridicat nivelul profesional cetind cărţile tehnice sovietice şi am căutat să instruesc cadre noi. Anul 1952, constitue pentru mine şi tovarăşii mei, încă un prilej de a depune eforturi noi in muncă şi mai ales în lupta pentru pace pe car© am desfăşurat-o şi până în prezent. Noi muncitorii de la „Elastic“ vrem să arătăm aţâţătorilor la război de peste ocean, spionilor şi trădătorilor titoişti, că hotărîrea noastră de a urma linia trasată de partidul nostru ne este singura chezăşie. Vom extinde metodele sovietice de muncă, pentru a asigura îndeplinirea planului pe anul 1952 înainte de termen. ANDREI TELEGDY stahanovist decorat cu ordinul muncii cl. III-a MS De anul nou 1952 * ziarul „Lupta Sibiului" urează oamenilor muncii din oraşele şi satele regiunii noastre, noi victorii în lupta pentru înfăptuirea sarcinilor din cel de al doilea an al cincinalului, în lupta pentru apărarea păcii şi construirea socialismului. n anul 1952 vom munci cu şi mai mare ei an îndeplinirea planului de electrificare Primul an din planul cincinal, a însemnat pentru întreprinderea Regională de Electricitate din Sibiu, un mare succes în muncă. Datorită măsurilor tehnico-organizatorice aplicate din iniţiativa conducerii şi având permanent sprijinul organizaţiei de bază, s'a putut realiza planul anual de producţie al întreprinderii în 10 luni şi jumătate, adică cu 15 zile înainte de termenul prevăzut în angajamentul luat. Acest succes n’ar fi fost posibil fără o utilizare raţională a maşinilor şi fără aplicarea metodelor de lucru sovietice. Datorită sforţărilor depuse de muncitori, tehnicieni, ingineri şi funcţionari, producţia anului 1951 a fost depăşită cu 15%, ceea ce pentru sectorul energiei electrice are o deosebită însemnătate. Deasemeni, în acest an IRES a electrificat 18 comune şi sate şi pentru merite excepţionale i s-a conferit Drapelul Roşu al producţiei. Anul 1952 are puse în faţă sarcini noi şi multiple, dar întreprinderea noastră va lua toate măsurile,ca el să fie îndeplinit şi chiar depăşit. Cu actualele mijloace de producţie, printr’o folosire cât mai raţională a maşinilor, vom face ca randamentul lor să crească. Pentru aceasta, se va organiza întrecerea socialistă pe baza sarcinilor de plan, se vor extinde şi adânci metodele sovietice de muncă, în special metoda Nina Nazarova, Voroşin, Kotlear şi Jandarova. Vom lărgi reţelele noastre pentru ca lumina electrică să a prundă până în cele mai îndreptate cătune şi vom construi —după metoda Socolov — cât mai multe microcentrale, pentru a le instala acolo unde liniile noastre aeriene nu pot ajunge. NICOLAE BORCEA directorul întreprinderii Regionale de Electricitate Sibiu Sărbătorirea pomului de iarnă în oraşul Sibiu 30 Decembrie 1951. Hotarul celui de al patrulea an de când oamenii muncii de la noi au înfăptuit republica. Pragul unui an nou, cu viitoare success pe tărâmul înfăptuirilor. Constructorii de viaţă nouă, muncitorii, şi-au încheiat bilanţul realizărilor. Acum păşesc victorios înainte, tot înainte, deschizând orizonturi largilor, şi copiilor lor. Soarele şi-a deschis larg porţile luminii şi de sus a îmbrăţişat cu căldură imensitatea. Câteva raze s’au furişat într’o încăpere mare, oprindu-se câteva clipe în cetina unui brad, îmbrăţişând toată mulţimea adunată în sala de mese a Uzinelor Independenţa. In sală e linişte. Micuţii de azi, viitorii oameni de mâine, privesc înfriguraţi pomul de iarnă, se entuziasmează alături de părinţii lor când echipa culturală a uzinei îşi desfăşoară bogatul program de cântece, dansuri . .. Ascultă atenţi conferinţa directorului. De undeva, din sală, chipul luminos al tovarăşului Stalin zâmbeşte larg tuturor. Apoi se împart daruri copiilor: jucării, hăinuţe, gheluţe, bomboane. Pretutindeni este bucurie. Bucuria unor dorinţi înfăptuite. Micuţii patriei, ai poporului, copiii de la Căminul de copii orfani „Vasile Luca“ se bucură in jurul pomului lor de iarnă. Cu prilejul pomului de iarnă mulţi alţii au primit cravata de pionieri, cravata care le face cinste lor şi poporului care-i ocroteşte. Iată-l pe elevul Măgureanu. Simplu, aşa cum ştie el, vorbeşte despre 30 Decembrie. Despre lupta unui popor care a ştiut să-şi ia in mâini destinele. Să alunge căpuşele de la curtea regală şi să instaureze puterea poporului muncitor. Vorbeşte apoi copiilor tovarăşul Otto Vărzaru din partea Uzinelor Independenţa, care patronează acest cămin. Le vorbeşte despre rolul nouilor cadre, a cadrelor care se ridică acum. Le arată micuţilor orizonturile unei vieţi pline, intensă, le spune că sunt aşteptaţi să păşească în munca de construcţie a unei ţări noi. Le spune lucruri pe care orfanii timpurilor trecute nu le-ar fi visat niciodată. Ziua de 30 Decembrie a prilejuit bucurii asemănătoare şi micuţilor, ai căror părinţii şi-au îndeplinit cu cinste sarcinile în întreprinderile Drapelul Roşu, Berea Sibiului, 7 Noembrie, Elastic şi alte întreprinderi din regiunea noastră. C.i-AC’A