Lupta Sibiului, februarie 1952 (Anul 9, nr. 2052-2076)

1952-02-01 / nr. 2052

SIB ■ PROLETARI DIM TOATE TARILE. UNITIVAI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR SIBIU $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul IX — Nr. 2052 | Vinen, 1 Februarie 1952 ! 4 pagini — 20 bani Cea mai uriaşă forţă economică din lume Economia, planificată socialistă a Uniunii Sovietice înregistrează an de an noi şi uriaşe succese, care demonstrează din plin covârşitoarea superioritate a sistemului socialist asupra sistemului capitalist. Uriaşul şantier al comunismului, în care fiecare om sovietic, muncitor, colhoznic, intelectual, artist este un înflăcărat patriot, prezintă tabloul viu şi tineresc al progresului celui mai înaintat, al viitorului strălucitor pentru omenirea, întreagă. Cifrele care se desprind din comunicatul Direcţiei Centrale a Statisticei de pe lângă Consiliul de Miniştri al URSS, asupra rezultatelor îndeplinirii planului de stat pentru desvoltarea economiei naţionale pe anul 1951, simt o realizare a efortului întregului popor sovietic, din toate colţurile marii patrii socialiste, efort îndrumat şi inspirat de înţelepciunea Partidului Comunist bolşevic, şi marele geniu al întregii omeniri muncitoare, I. V. Stalin. In industrie, planul anual al producţiei globale pe annul 1951 a fost îndeplinit în ansamblu în proporţie de 103,5 o/p. In diferite ramuri ale industriei, în ceea ce priveşte producţia suplimentară de mărfuri industriale şi alimentare, planul a fost depăşit. Au fost produse de fabbricile sovietice în 1951 mărfuri de mai bună calitate iar asortimentele au fost considerabil lărgite. Cu 16 % a crescut în comparaţie cu 1950 producţia globală a întregii industrii a URSS, iar economia rezultată din reducerea preţului de cost al producţiei industriale s-a ridicat la 26 miliarde ruble. Pe baza acestor succese, guvernul a, efectuat de la 1 ianuarie 1952, o nouă reducere de preţuri cu ridicata la o serie de mărfuri industriale şi la tarifele pentru energia, electrică şi termică, precum şi la, transporturile de mărfuri. Uriaşul progres al economiei sovietice se datorează şi introducerii celei mai înaintate tehnici în toate ramurile de producţie. Oamenii muncii din URSS au creat 500 de noi tipuri şi mărci de maşini şi mecanisme în 1951, care uşurează munca omului, asigură protecţia, muncii şi garantează o nemai cunoscută ridicare a productivităţii muncii. Pentru şantierele viitorului, pentru şantierele comunismului, forma, cea mai înaltă a societăţii umane, oamenii sovietici îşi consacră cu elan patriotic întreaga putere de creaţie, geniul şi inventivitatea lor, mândri de a trăi în marea epocă stalinistă. Din uzine au ieşit serii întregi de noi hidroturbine şi hidrogenerator, cazane cu aburi de înaltă presiune, pompe de noroi, escavatoare gigantice, .... de înalt randament. Cu noi tipuri de utila, au forcp înzestrate industriile și agricultura. S-a, început fabricarea a 150 noi tipuri de mașini unelte pentru tăierea, metalelor, pentru prelucrarea pământului, plantarea pădurilor de protecţie. Peste 1.500 combine şi haveuze şi 1.350 conveiere au început să fie manipulate de la distanţă în mine. 700.000 de invenţii şi raţionalizări propuse de constructorii comunismului au fost introduse în 1951 în industria sovietică. Recoltele de aur ale, colhozurilor şi sovhozurilor, îndeplinirea, planului de însămânţări în vederea anului 1952, mecanizarea, sporită în muncile agricole, aportul crescut dat de SMT-uri, el© ctrificarea, creşterea numărului de vite în 1951 cu 14 milioanesapei», plantările de păduri in stepe şi silvostepe pe o suprafaţă de 745.000 ha în anul care a trecut, sunt rezultatul muncii ţăranilor celor mai fericiţi din lume, ţăranii sovietici. Ei transformă cu dragoste profundă de patrie, utilizând ştiinţa cea mai înaltă, fiecare colţişor de ţară în grădină înfloritoare şi roditoare, luptând cu natura şi învingând-o în folosul fericirii omului. A fost îndeplinit şi depăşit planul în transporturi, s-au investit uriaşe sume pentru extinderea industriei, pentru construirea, instalaţiilor hidrotehnice pe Volga, Don şi Nipru, precum şi pentru construirea, principalului canal Tyromén. S’au adâncit albiile noilor fluvii şi pământurile pentru noi mări, s’a păşit înainte spre realizarea hărţii, care întruchipează uriaşa construcţie paşnică a ţării, ce cu drept cuvânt e chemată să fie primăvara omenirii întregi. Oamenii fericiţi ai patriei socialiste au muncit bine şi rezultatel muncii lor s’a răsfrânt favorabil asupra nivelului lor de trai. Tot în 1951, la 1 Martie, guvernul muncitorilor şi ţăranilor sovietici a efectuat o reducere de preţuri la mărfurile de larg consum, a patra reducere de la, desfiinţarea sistemului de cartele. Ca o consecinţă a, sporit vânzarea de mărfuri către populaţie, prin comerţul de stat şi cooperatist, a intrat un nou belşug în casele oamenilor, viaţa a devenit mai uşoară, mai frumoasă, mai civilizată. Comunicatei spune: „In 1951 ca şi în anii precedenţi, nu a existat şomaj în ţară”. Aceste cuvinte simple sunt un rezultat firesc al economiei socialiste care nu cunoaşte crize, ha,os, deficit. Sistemul planificării nu numai că nu cunoaşte surplus de braţe de muncă, dar primeşte mereu noi forţe în uriaşa şi minunata producţie socialistă. Şi în anul 1951, din şcolile profesionale de toate felurile au intrat în producţie mii de tineri care au contribuit apoi la, ridicarea, productivităţii muncii, la, întărirea şi îmbogăţirea, patriei, întregul venit naţional în URSS aparţine oamenilor muncii. Şi în anul trecut, ei au primit din acest venit (Continuare în pag. IV-a) „Condiţiunile schimbului lovesc în elementele capitaliste de la oraşe şi sate, — în deosebi chiaburimea, — care prin speculă a contribuit la creşterea preţurilor produselor agricole alimentare pe piaţa neorganizată şi a îngreuiat şi sabotat realizarea planurilor de colectări şi de achiziţii a produselor agricole. Ei vor trebui, cu prilejul reformei băneşti, să restitue statului celor ce muncesc ceea ce au acumulat pe căi ilegale**. (Din Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a Comitetului Central al P. M. R. cu privire la efectuarea reformei băneşti şi la reducerile de preţuri). Recunoscători partidului pentru reforma bănească şi reducerile de preţuri, oamenii muncii luptă cu şi mai mult avânt pentru îndeplinirea planului Şi-a depăşit norma cu 250% Iată-l pe turnătorul fruntaş Gheorghe Oprişor de la Uzinele „Independenţa" lalocul de muncă. El a primit vestea reformei băneşti cu mult entuziasm fiindcă îşi dă seama de avantagiile el Ia zilele de 28, 29 iai 30 Ianuarie el şi-a depăşit norma cu 250% Şi este hotărît să depună eforturi înzecite pentru mărirea Producţiei şi menţinerea valorii noului leu. Voiu munci cu hotârîre pentru menţinerea Seului Cetind din ziare Hotărîrea Consiliului de Miniştri al RPR şi a Comitetului Central al PMR cu privire la efectuarea reformei băneşti şi reducerile de preţuri, m’am bucurat nespus de mult pentru că într’adevăr această nouă reformă înfăptuită de regimul nostru de democraţie populară vine în ajutorul oamenilor muncii de la oraşe şi sate, lovind în acelaş timp în chiaburi şi speculanţi. Noi ţăranii colectivişti avem acum posibilitatea ca din produsele pe care le primim pentru zilele noastre muncă şi pe care le valorificăm prin cooperativă să facem cumpărături însemnate care să ducă la înflorirea gospodăriilor noastre, la bunăstarea familiilor noastre. De aceea eu îmi iau angajamentul să lupt din toate puterile mele pentru menţinerea leului, a cărui valoare contribue la ieftinirea vieţii, să muncesc cu mai mult spor pentru a contribui la mărirea producţiei, la îndeplinirea planului de aprovizionare cu produse agricole a oamenilor muncii de la oraşe, care la rândul lor luptă pentru a ne asigura nouă maşini şi unelte agricole precum şi mărfuri industriale. PETRU DURCAU membru în gospodăria agricolă colectivă „Steagul Roşu“ din Miercurea, raionul Sebeş Angajamentele muncitorilor de la fabrica,,? Noembrie“ din Sibiu Muncitorii, tehnicienii, inginerii şi funcţionarii de la fabrica „7 Noembrie“ Sibiu, întruniţi în meeting în ziua de 29 Ianuarie 1952, pentru a prelucra Hotărîrea Consiliului de Miniştri şi a CC al PMR privitoare la reforma bănească şi reducerile de preţuri, au primit cu mare bucurie această nouă şi bine venită măsură a guvernului şi a partidului şi şi-au luat angajamentul de a munci pe viitor cu şi mai mult elan pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan pe 1952. Pentru susţinerea acestei reforme băneşti precum şi pentru a sprijini puterea de cumpărare a leului, muncitorii acestei fabrici s’au angajat să depăşească planul pe trimestrul I al anului 1952, să ridice calitatea produselor cu 2o/o, să facă economii la ace, coloranţi, combustibil, materii şi rateriale în valoare de 3000 lei; să reducă deşeurile cu l°/o; şi să mărească productivitatea muncii pe cap de muncitor cu 0,5%. Reforma bănească şi reducerile de preţuri — puternic stimulent în lupta pentru întărirea gospodăriei noastre colective Cu multă dragoste faţă de partid au primit membrii gospodăriei colective „Brazdă Nouă“ din Apaldul de Sus, raionul Sebeş, vestea reformei băneşti şi reducerile de preţuri. Colectiviştii se găseau în ogradele gospodăriei, făceau bilanţul unei săptămâni de lucru, în cadrul gospodăriei. Am reparat până în prezent 38 pluguri, 35 grape, 26 prăşitoare de porumb, două tăvăluge, 6 semănători de porumb, 3 prăşitori de sfeclă, 39 care pentru boi şi 4 căruţe pentru cai — prinsese a spune responsabilii de ateliere Samoil Feyeri şi David R., iar pe solele repartizate însămânţărilor de primăvară s’au transportat până’n prezent 7 tone gunoi şi transportul continuă — declară brigadierul Ilie Utan. Veşti frumoase tovarăşi — îi întâmpinai — veşti care ne încurajează pe toţi în lupta pentru obţinerea unei recolte sporite în cel de al doilea an al cincinalului. Partidul şi guvernul au venit din nou în sprijinul nostru prin reforma bănească, care va slăbi puterea de exploatare a chiaburilor ca Ivan Măria şi alţii, şi ne ajută atât pe noi colectiviştii cât şi pe restul de ţărani muncitori să ne asigurăm o viaţă îndestulată. Şi prinsese a discuta colectiviştii asupra felului cum se procedează la schimbarea banilor vechi şi asupra preţurilor. Toţi şi-au dat seama de puterea mare de cumpărare pe care o au noii bani. lată, opt lei şi şaizeci de bani metrul de aţică, cincisprezece bani cutia de chibrituri, o sapă cu patru lei şi nouăzeci de bani şi toate mărfurile trimise nouă de muncitori sunt la preţurile cele mai convenabile. Şi au prins a discuta intens despre preţuri. A doua zi de dimineaţă s’au îndreptat toţi spre secţiile de preschimbare a banilor şi înapoiaţi la gospodărie au pornit cu şi mai mare avânt la pregătirea campaniei însămânţărilor de primăvară, pentru a asigura o recoltă îmbelşugată in cel de al doilea an al cincinalului. GHEORGHE LUCA preşedintele gospodăriei colective „Brazdă Nouă“, comuna Apaldul de Sus Şi-au îndeplinit planul pe ianuarie cu 6 zile înainte de termen Mecanicii de cazane de aburi, mecanicii Diesel şi ceilalţi electricieni de la IRE-Sibiu au obţinut şi obţin noi succese în munca lor. „Mai multă energie electrică pentru întreprinderile noastre, pentru construcţiile noastre, pentru victoriile noastre în lupta pentru plan şi pentru pace“ — aceasta e lozinca IRES-iştilor care dau viaţă cifrelor din plan. In ziua de 25 Ianuarie, la ora 20, planul de producţie al IRES-ului a fost îndeplinit pe luna ianuarie. Azi, IRES-iştii produc energie electrică în contul zilei de 7 Februarie. Fruntaşe este unitatea de exploatare de la Târnăveni, urmată de Geatrala Termică din Sibiu. Creşte avântul întrecerii socialiste Strungarul Ion Bartel de la uzina „Independenţa" fruntaş al întrecerii socialiste, este fericit că poate să contribuem la întărirea economică a ţării noastre. Iată! la locul de muncă, răsturnând cu curaj normele. In zilele de 28, 29, 30 Ianuarie el şi-a depăşit norma cu 180% Cu brutii noi pe care-i va câştiga, va putea să-şi cumpere mult mai multe produse industriale şi alimentare decât cu cei vechi