Lupta Sibiului, mai 1952 (Anul 9, nr. 2129-2153)

1952-05-03 / nr. 2129

Pagina 2 „LUPTA SIBIULUI* Marile demonstraţii de 1 Mai ale oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Sibiu (Urmare din pag. 1) Poporul nostru muncitor, în frunte cu clasa I muncitoare, condusă de Partidul Muncitoresc Român, obţine succese însemnate, pe drumul construirii socialismului. Recentul comunicat al Dire©cţiei Centrale de Statistică de pe lângă Consiliul de Miniştri al RPR a arătat că planul pe primul trimestru al anului 1952, s’a îndeplinit In industrie in proporţie de 102,4%, deci cu 20%, producţia globală a crescut faţă de aceeaşi perioadă a anului 1951, iar productivitatea cu 11,8%. In agricultură planul însămânţarilor de primăvară este pe terminat. De asemenea, au fost arătate succesele înregistrate de oamenii muncii din regiunea noastră, frumoasele realizări cu care ei iau întâmpinat ziua de 1 Mai. „Astăzi, când alături de toţi oamenii muncii din toată lumea, sărbătorim ziua de 1 Mai cu aceste succes© — a spus prinţi1© altele vorbitorul, suntem conştienţi că ele duc la întărirea lagărului păcii. Să ne manifestăm cu toată tăria, forţa noastră activă şi creatoare, ca luptători activi pentru pace şi constructori ai unei lumi noi fără mizerie, fără exploatare, plină de fericire şi bunăstare”. După terminarea cuvântării im grup de pionieri, în numele pionierilor din oraşul Sibiu, a înmânat tovarăşului Gheorghe Augustin, un buchet de flori, însoţit de «un călduros salut pentru partidul nostru drag care ne conduce şi ne îndrumează spre noi succese in muncă» pentru construirea seeislomi lui, pentru Pace". „Noi pionierii — a spus pioniera Cireşica Dimitriu, — ne luăm angajamentul să muncim şi să învăţăm cât mai bine pentru a deveni cetăţeni demni ai scumpei noastre Patru". In încheierea meetingului Iov- Dumitru Lucaci a dat ciipe telegramelor adresate, una tovarăşului I. V. Stalin, genialul conducător al oamenilor muncii din lumea întreagă, iar una tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej, secretar general al CC al PMR — telegrame care au fost primite cu prelungite urale entuziaste din Partea tuturor celor Peste 60.000 muncitori, tehnicieni, ingineri, colectivişti, funcţionari, intelectuali, tineri şi bătrâni Participanţi la măreaţa sărbătoare de 1 Mai. Meetingul din Piaţa 1 7 Noembrie” s a încheiat Prin intonarea Internaţionalei, de către întreaga asistenţă în frunte cu imensul cor unificat al muncitorilor din Sibiu Apoi coloanele muncitorilor s-au îndreptat spre marea demonstraţie care a avut loc în Piaţa Republicii, cooperativele meşteşugăreşti, salariaţii din instituliile administrative de stat şi salariaţii din învăţământ şi instituţiile spitaliceşti, care au demonstrat hotărîrea de a fi pioni demni în opera de culturalizare şi educare a masselor muncitoare. Măreaţa manifestaţie a’a încheiat prin parada sportivilor. Au participat sportivii tuturor colectivelor. In coloanele tinerilor sportivi disciplinaţi, păşeau maiştrii sportului, sportivii fruntaşi şi purtători ai insignei GMA, demonstrând desvoltarea mişcării sportive în patria noastră, în scopul de a oţeli tinerele elemente şi a le asigura o desvoltare fizică corespunzătoare sarcinilor ce le revin ca luptători pentru pace şi construirea socialismului în patria noastră. După terminarea meetingului a avut loc în pădurea Dumbrava o mare serbare câmpenească la care au participat marea majoritate a cetăţenilor din oraşul postm. Pe trei scene din timp amenajate, s’au desfăşurat programe artistice şi culturale, susţinute de către echipele din întreprinderi şi instituţii, echipele armatei şi actori ai Teatrului de Stat. Pe scena Nr. 1 s’au produs cinci ansambluri curaje formate din echipe de for ale întreprinderilor şi instituţiilor din oraşul nostru, echipa artistică Nir. I a armatei» ansamblul de jocuri româneşti format din echipele întreprinderilor »»7 Noembrie“, „Flamura Roşie“, „13 Decembrie“, „LQ- 8- Tonţii“ şi „Virola“ şi ansamblul de jocuri germane format din echipele întreprinderilor „Steaua Roşie“, „Independenţa“ şi „îmbrăcămintea“. Pe scena Nr. 2 s-au produs deasemenea trei ansambluri corale, ansamblul pionierilor care a executat cântece şi jocuri româneşti, germane şi sovietice, ansamblul de jocuri româneşti format din echipele întreprinderilor „Independenţa“, IMS, PTT şi CFR, ansamblul de jocuri germane format din eortinele de la „Steaua Roşie“ şi „Independenţa“ şi fanfara uzinelor „Independenţa“. Iar pe scena Nr. 3 s-au produs echipele armatei, care au prezentat programe adecvate. La orele 20 caravanele cinematografice din oraşul nostru au prezentat pe cele trei ecrane filme, care au fost vizionate de o mare mulţime de oameni ai funcii. Marea demonstrarie din Piaţa După meeting, coloanele de demonstranţi, Purtând Portretul tovarăşului Stalin, Portretele marilor dascăli ai proletariatului, tablourile secretariatului Comitetului Central al PMR, tablourile conducătorilor Partidelor comuniste şi muncitoreşti, Pancarde şi lozinci, s'au îndreptat spre Piaţa Republicii. Un frumos car alegoric Purtând în faţă profilurile creatorilor Partidului Bolşevic, Lenin şi Stalin, precum şi o piramidă formată de pionieri, susţinând simbolul alianţei clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare — secera şi ciocanul — a deschis drumul manifestanţilor, trecând prin faţa tribunei spre strada I. V. Stalin. Cetăţenii ovaţionau entuziasmaţi acest simbol al luptei pentru pace. Pentru construirea socialismului în ţara noastră. Porumbei albi îşi luau sporul din mâinile micuţe ale viitorilor cetăţeni ai patriei noastre, simbolizând hotărîrea tuturor de a lupta pentru apărarea păcii. Detaşamentele de pionieri şi pioniere au adus rând Pe rând salutul lor călduros reprezentanţilor comitetului regional de partid, reprezentanţilor organizaţiilor de massă, stahapoviştilor şi fruntaşilor în Producţie, care ocupau locurile tribunei din Piaţa Republicii. O deosebită impresie au lăsat-o celor prezenţi trompetiştii şi toboşarii pionieri, care însoţeau drapelele unităţilor precum şi detaşamentele care în spiritul unei deosebite discipline sportive, au format cu trupurile lor iniţialele partidului şi au scris cu litere vii .Trăiască 1 Mai*, „Vrem Pace” Şi numele marelui Stalin, cel mai iubit Prieten al tineretului. Pionierele purtau cununite împletite din flori şi fluturau steguleţe roşii cu mare veselie- Alţi pionieri purtau lozinci, mobilizând la lupta »»Pentru cauza lui Lenin şi Stalin, înainte”. Pionierii şcolilor minorităţilor naţionale cântau în limba maternă şi purtau lozinci scrise în limba maternă, demonstrând noua educaţie din şcoală în spiritul Patriotismului şi a internaţionalismului Proletar. Impresionantă a fost demonstraţia relevelor grece ale şcolii profesionale de energie electrică a căror părinţi s'au jertfit pentru eliberarea patriei lor de sub cisma călăilor monarhofascişti. Elevii şcolilor Direcţiei regionale a rezervelor de muncă au demonstrat pentru Prima data în uniformele noi. A urmat apoi şcolile medii în frunte cu fanfara liceului „Gheorghe Lazar". Coloanele nesfârşite de elevi şi eleve treceau prin faţa tribunei demonstrând pentru Statin, pentru Pace. Pentru socialism. Numeroşi muncitori şi elevi au demonstrat în echipe de jocuri populare, costumaţi în Porturi naţionale româneşti, germane, etc. Numeroşii elevi au purtat lozinci vorbind despre înfrăţirea cu tineretul din ţările coloniale, care luptă pentru pace şi libertate. Demonstraţia a fost deschisă de salariaţii întreprinderii Regionale de Electricitate Sibiu, deţinători Pentru a doua oară a Steagului Roşu al producţiei de fată Pe drept cuvânt mândri de realizările lor, muncitorii acestei întreprinderi au păşit plini de entuziasm prin fata tribunei. In cinstea zilei de 1 Mai, ei şi-au depăşit angajamentul de a economisi 30 000 lei la materiale şi consumul propriu de energie, realizând o economie de 56.979 lei. Stahanovişti ca Carol Eberle, Nicolae Banciu şi alţii, au contribuit alături de ceilalţi tovarăşi ai lor, la depăşirea planului Pe luna Aprilie cu 11,2%. Au urmat muncitorii de laIndependenţa”. Ei purtau portretele marilor dascăli ai proletariatului şi tablourile conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti. Ziua de 1 Mai au întâmpinat-o cu noi victorii în muncă, obţinând peste 72.000 lei economii şi lucrând la data de 30 Aprilie în contul zilei de 9 Mai. Muncitori ca Imre Adalbert, Boieraş, Victor Aldea, şi alţii, care au constituit exemplu în muncă şi pentru ceilalţi tovarăşi păşesc acum în faţa tribunei exprimându-şi hotărîrea de a termina sarcinile celui de al doilea an al planului cincinal în 11 luniUna din lozinci cinsteşte strădania muncitorului Gheorghe Opri- Sor, care a ridicat Productivitatea muncii pe o treaptă superioară. Fanfara, echipa de dansuri şi echipa de flueraşi, oglindesc preocuparea acestora pentru educaţia culturală, alături de cea Profesională. Un grafic care arată că se lucrează de la data de 29 Aprilie în contul lunii Iulie, este purtat de muncitorii întreprinderii „Elastic" Aceştia, intensificând întrecerea socialistă, au obţinut pe lângă depăşirea Planului, şi o reducere, de 4,6% a Preţului de cost, prin economisirea materialelor şi recondiţionarea sculelor uzate, în valoare de 446.237 lei. Ei au mărit Productivitatea muncii cu 24% faţă de cea planificată, în trimestrul I. In continuare au demonstrat muncitorii de la întreprinderea „Balanţa", care la data de 30 Aprilie dădeau produse în contul zilei de 19 Mai, apoi muncitorii de la întreprinderea „Metalurgica", care au fost primiţi cu ovaţii furtunoase. Ei au reuşit ca în cinstea zilei de 1 Mai, să dea Produse în contul zilei de 11 Mai şi să reducă Preţul de cost faţă de cel planificat cu 7,6% pe Aprilie. Ei şi-au depăşit angajamentul de a realiza 106.000 lei economii, de 3 ori, obţinând o economie de318400 lei. Printre ei se află turnătorul fruntaş Martin Keib, care în cinstea zilei de 1 Mai şi-a depăşit sarcina de plan cu 146% şi tov. Vasile Boilă, modelat, care deasemeni a obţinut o depăşire de plan de 160%. In timp ce megafoanele fac să răsune în întreaga piaţă lozinca •Trăiască Comitetul Central al PMR în frunte cu cel mai bun fiu al clasei muncitoare tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, trec muncitorii de la întreprinderea „Virola”. Cazangiul Andrei Veseli, stahanovist, este mândria fabricii şi a tovarăşilor săi. Republicii El îşi depăşeşte zilnic planul cu 67% şi pilda sa este urmată îndeaproape şi de ceilalţi tovarăşi ca strungarul Nistor Fleşeriu, trasatorul Helmut Borteş şi alţii. La 30 Aprilie întreprinderea lor dădea Produse în contul zilei de 6 Mai. Muncitorii întreprinderii ,Virola’ au realizat 79.000 lei economii şi au redus preţul de cost pe trimestrul I cu 5%. Rând pe rând trec apoi muncitorii de la IMS, Electromontaj din Transporturi şi Comunicaţii etc Trec apoi muncitoarele de la „Steaua Roşie" care pentru continua aprovizionare a pieţă cu confecţiile necesare oamenilor muncii, şi-au intensificat întrecerea socialistă. Ele poartă un panou din al cărui grafic rezultă că dau Produse în contul zilei de 22 Mai» că au ridicat calitatea cu 40% şi au economisit 30.000 lei în cinstea zilei de 1 Mai. Au urmat apoi muncitoarele de la întreprinderile „Avântul Proletar" şi „Ţesătura Roşie”. Acestea din urmă purtau o pancardă pe care erau scrise numele muncitorilor fruntaşi şi a muncitoarelor fruntaşe la Ligia Bută şi Otilia Buşea» care au înregistrat frumoase succese în Producţie. Valul demonstranţilor e uriaş. Zeci de mii de cetăţeni manifestează Pentru solidaritatea internaţională a oamenilor muncii, Lozinca: „Cu Partidul nostru în frunte, spargem munte după munte" şi numele iubitului conducător Gheorghiu-Dej, sunt scandate de zeci de piepturi în cor- întreprinderea „Drapelul Roşu , care şi-a depăşit planul cu 12%, „13 Decembrie”, filatura „Mureşul", Industria Vaterinei şi „Libertatea" păşesc înainte, urmaţi de muncitorii şi muncitoarele de la întreprinderea „Flamura Roşie", de salariaţii din sindicatul Presă, poligrafie şi instituţiile de cultură, orchestra de muzică Populară „Cindrelul", Filarmonica, artiştii Teatrului de Stat, care au manifestat Puternic pentru marele StalinIn momentul în care megafoanele fac să răsune lozinca „Trăiască alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare“, apar muncitorii de la SMT Turnişor cu tractoare pe şenile KD-35, produse de uzinele Sovromtractor din Oraşul Stalin, demonstrând ajutorul pe care ţărănimea muncitoare îl primeşte de la muncitorii din oraşe prin mecanizarea agriculurii. Ţăranii colectivişti din gospodăriile agricole colective dinŞura Mică, Turnişor şi Cristian, care au terminat primii însămânţările de primăvară pe regiune, trec mândri de victoriile lor. Trec apoi fabricile din industria alimentară, „Amylon“, „Lica“, „Berea Sibiului“, întreprinderea de prelucrarea laptelui şi întreprinderea regională de prelucrarea cărnii, ai căror muncitori au adus preţioase contribuţii în lupta pentru consolidarea succesului reformei băneşti, printr’o abundentă aprovizionare a pieţii cu produse de larg consum. In faţa tribunei trec Sărbătorirea zilei de 1 Mai în centrele raionale ale regiunii noastre Oamenii muncii din oraşul şi raionul Mediaş, au sărbătorit cu entuziasm măreaţa zi de 1 Mai. Peste 10.000 oameni ai muncii au luat parte la meetingul de pe terenul Şcolii de gimnastică şi au salutat cu aplauze şi ovaţii îndelungate cuvântarea tov. Emil Constantin, Prim secretar al comitetului orăşenesc de Partid. Miile de oameni ai muncii, pionierii şi ceilalţi şcolari, şi-au manifestat cu însufleţire dragostea lor neţărmurită faţă de Uniunea Sovietică, eliberatoarea Patriei noastre, pentru marele Stalin, învăţătorul genial al oamenilor muncii din lumea întreagă şi pentru Partidul Muncitoresc Român, inspiratorul şi organizatorul succeselor noastre, în frunte cu iubitul său conducător tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej La orele 10,45 a început demonstraţia oamenilor muncii. Prin faţa tribunei oficiale în care se 3 dau membrii comitetului raional şi orăşenesc de partid, reprezentanţi ai organizaţiilor de massă, reprezentanţi ai forţelor armate ale RPR, stahanoviştii şi fruntaşi în producţie din industrie şi agricultură, au trecut coloanele de muncitori, scandând numele genialului învăţător al oamenilor muncii din lumea întreagă I. V. Stalin. Au demonstrat oamenii muncii din oraşul şi raionul Mediaş care au obţinut frumoase succese în lupta pentru îndeplinirea angajamentelor luate încinstea zilei de 1 Mai. Printre muncitorii de la fabrica de geamuri se afla Gheorghe Spânu şi Gheorghe Mironean, cu echipa lor, care au reuşit să dea peste plan Hr ost ore 2943 metri cubi geam, echipa lui Câmnălean şi Goldstein, care în ziua schimbului de onoare au depăşit norma cu 95,75%. Au demonstrat muncitorii fabricii „Vitrometan", care lucrează în contul zilei de 24 Mai, muncitorii întreprinderii Sovromgaz Copşa Mică şi salariaţii celorlalte întreprinderi, care au obţinut de asemenea însemnate realizări. Pe tot Parcursul, demonstranţii şi-au manifestat Prin aplauze şi lozinei bucuria Prilejuită de marea sărbătoare a zilei de 1 Mai şi hotărirea lor neclintită ca sub conducerea partidului să lupte pentru a obţine noi victorii în lupta Pentru construirea socialismului, pentru apărarea păcii şi împotriva imperialismului aţâţător la război După demonstraţie mulţimea s'a strâns în faţa tribunei oficiale Şi împreună cu fanfara a intonat Internaţionala. V. RÅILEANU, coresp- La Sighişoara In piaţa ,,23 August“ din Sighişoara, peste 6.500 de cetăţeni au luat parte la meetingul ce s-a ţinut cu ocazia zilei de 1 Mai. A vorbit tovarăşul Carol Lörincz, prim secretar al comitetului raional de partid, care, printre altele, a scos în evidenţă succesele repurtate de muncitorii din fabricile din oraşul Sighişoara, dând exemplu pe cei de la „Nicovala“, care în cinstea zile de 1 Mai şi-au realizat planul cu 112,6% precum şi celelalte fabrici. Meetingul din In oraşul Sebeş oamenii muncii au sărbătorit ziua de 1 Mai printr-un meeting la care au participat atât muncitorii din fabricile din Sebeş, cât şi muncitorii de la fabrica „1 Mai “-Petreşti, care în cinstea acestei zile au obţinut însemnate realizări. A vorbit despre importanţa zilei de 1 Mai tov, oraşul Sebeş Anton Darvasi, prim secretar al comitetului raional de partid Sebeş. După cuvântare un grup de pionieri a adus salutul lor fierbinte partidului, în numele pionierilor din oraş şi alt grup în numele celor din gospodăria colectivă din Daia Română. La Agnita In oraşul Agnita, ziua de 1 Mai a fost sărbătorită printr’un meeting la care au participat circa 2.500 persoane. A vorbit tovarăşul Augustin Zăpârţan, prim secretar al comitetului raional de partid, care arătând importanţa acestei măreţe sărbători,a scos în evidenţă realizările obținute de oamenii mumeji din raionul Agnita, în cinstea acestei zile. 1 Mai la Şi muncitorii din oraşul Cisnădie au sărbătorit cu an mare entuziasm ziua de 1 Mai, manifestându-şi solidaritatea lor cu lupta oamenilor muncii din lumea întreagă. Tov. Ioan Voina, prim secretar al comitetului raional de partid Sibiu, vorbind despre importanţa acestei sărbători, a arătat că ziua de 1 Mai, este un prilej puternic de manifestare a alianţei clasei muncitoare, cu ţărănimea muncitoare, sub conducerea clasei muncitoare, împotriva duşmanilor poporului muncitor. Cisnădie împotriva tuturor celor care se împotrivesc construirii socialismului în patria noastră. In continuare vorbitorul a arătat realizările obţinute de oamenii sovietici care construiesc comunismul, precum şi realizările muncitorilor din patria noastră, accentuând asupra succeselor înregistrate de întreprinderile care şi-au îndeplinit şi depăşit planul, printre care se numără şi “Mătasea Roşie,,, „Transilvania“, „Păun Piicio“ şi altele din Cisnădie. Anul IX — Nr. 2129