Lupta Sibiului, iulie 1952 (Anul 9, nr. 2179-2205)

1952-07-01 / nr. 2179

IKaSI PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI VAI I B]l u LUI I ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR SIBIU* SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul LX — MNr. 2179 | Marți, 1 Iulie 1952 [ 4 pagini — 20 bani Să facem lucrări de bună calitate Spre tot mai mari succese în campania de recoltări, treeriş şi desmirişti. Strângerea recoltei de cereale, din cel de al doilea an al cincinalului nostru este o sarcină de o deosebită importanţă. Campania de recoltare care a început la furaje şi în curând va începe şi la culturile de păioase, trebue bine pregătită, ca atunci când se va declanşa, când holdele de grâu şi orz vor fi în pârgă, să pornim cu toate forţele, să strângem recoltele în termen cât mai scurt şi in bune condiţiuni. Hotărîrea Consiliului de Miniştri al RPR şi a Comitetului Central al PMR privitoare la întreţinerea culturilor, pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei Şi îndeplinirea planului de colectări pe anul 1952, a fost de un Preţios ajutor în munca de Pregătire Pentru toţi oamenii muroii de pe ogoare Acolo unde organizaţiile de bază, prin exemplul personal al membrilor de partid, au tradus în viaţă sarcinile cuprinse în această Hotărire, unde organizaţiile de bază au popularizat Hotărîrea, lucrările de întreţinere a culturilor şi de Pregătire a recoltărilor sunt mai înaintate. Spre exemplu la gospodăria de stat Agnita, sute de hectare de plante prăşitoare au fost prăşite pentru a doua oară, iar la multe culturi a început a treia Pravilă. Şi la gospodăriile de stat :Bobâlna din Saschiz, „Gh. Coşbuc” din Mediaş. Şi altele, atât lucrările de întreţinerea culturilor cât şi cele pregătitoare pentru recoltare şi pentru, executarea lucrărilor de calitate în această campanie sunt terminate. La gospodăriile colective din regiunea noastră se desfăşoară cu succes atât acţiunea de îngrijire a culturilor cât şi cele pregătitoare pentru strângerea recoltei, treeriş şi desmiriştit. Paralel cu întreţinerea culturilor au fost reparate şi puse in funcţie maşinile şi uneltele necesare. Membrii gospodăriei colective din Săcel, raionul Sighişoara, organizaţi pe brigăzi şi echipe, au lichidat cu lipsurile avute în trecut şi, intensificând întrecerea socialistă între colectivişti, între cele cinci echipe şi intre brigăzi, planul de producţie al gospodăriei va fi reaizat. La aceste munci pregătitoare, un aport deosebit aduc şi femeile. La ospodăria colectivă din lichindeal, 50 de femei participă activ la muncile pregătitoare, iar Ana Popa din gospodăria colectivă din comuna Nocrich, este în fruntea acestor măreţe acţiuni. Hotărîrea Cosiliului de Miniştri şi a CC al PMR privitoare la întreţinerea culturilor, Pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei si îndeplinirea planului de colectări anul 1952, arată clar sarcinile revin SMT-urilor în această rapanie. După ce aceste sarcini citîte din Hotărîre, au fost cuscute de către toti salariaţii TT-urilor, s’a trecut imediat la lcarea lor în practică. După un plan muncă bine chibzuit şi o înamnare permanentă a serviciului gional SMT şi după organizarea meii de reparaţii de brigăzi şi hipe, la unele SMT-uri s’au obut rezultate importante. La SMTiercurea şi Proştea Mare reparate au fost executate în timpul revăzut de Hotărîre, iar la SMTăgăraş echipa condusă de mecanicul Ioan Roscoş a terminat reparaţiile cu 7 zile înainte de termenul fixat. La SIMT Făgăraş Pentru a se cunoaşte mai bine metoda stahanovistului sovietic Nicolae Brediuc, a fost prelucrată cu toţi muncitorii. Aci 28 de muncitori au fost calificaţi în munca de batezariPentru aplicarea în practică a regiilor agrotehnice, tehnicienii şi agroemnii din staţiunile de maşini şi tractoare au desfăşurat o largă muncă de popuarizare. O activitate intensă desfăşoară şi unele comitete exeuise în această campanie. Spre exemplu romtetul executiv al sfatului foual raional Sighişoara, are un plan concret de muncă pe întreaga perioadă de întreţinere a culturior, seceriş, treeriş şi desmiriştit. Asemenea planuri de muncă se pot vedea şi la comunele Griş, Daneş, Laslea şi altele din raionul Sighişoara. In raionul Sebeş, comitetul executiv al sfatului popular raional a început să lchideze lipsurile avute şi să ducă o intensă activitate în această direcţie. Datorită muncii politice desfăşurată de către organizaţiile de bază din gospodăriile de stat şi colective, din SMT-uri, comune şi sate, elementele care s’au dedat la sabotarea întreţinerii culturilor şi pregătirii recoltărilor sunt demascate şi se duce o intensă luptă împotriva împăciuitorismuui faţă de duşmanul de clasă. Astfel la gospodăria de stat din Agnita, toţi salariaţii, adunaţi într’o şedinţă la 21 iunie a. c., au demascat faptele mârşave ale elementelor chiabureşti şi sabotoare care au ajuns până în conducerea gospodăriei. La această adunare la care au participat peste 200 de muncitori, au fost demascaţi Ioan Suff, fiu de chiabur, Rudolf Francisc, fost comerciant la Agnita şi alţii care foloseau diverse forme de sabotare, şi s'a hoărît înlăturarea lor din gospodăria de stat. Staţiunile de maşini şi tractoare trebue să pună la dispoziţia gospodăriilor colective şi întovărăşirilor agricole, toată capacitatea de lucru, toată priceperea muncitorilor şi tehnicienilor în vederea obţinerii de repolte sporite, prin executarea lucrărior de bună calitate, din timp, planificând termenul lucrărilor. In acest scop au fost încheiate contracte pentru lucrări de vară, treeriş, desmiriştit şi pentru lucrările de toamnă, între SMT-uri, gospodării colective şi întovărăşirile agricole. Dar SMT Miercurea are o lipsă în această direcţie. Conducerea acestui SMT s’a mulţumit ca planul de producţie să fie asigurat de celelalte SMT-uri, nerealizând până în prezent decât 690/e. Aceasta se datoreşte lipsei de colaborare între tov. Simion Curteanu şi tov. Axente Milea, directori ai acestui SMT. O lipsă care caracterizează nu numai conducerile SMT- urior ci şi serviciul regional SMT Sibiu, este că nu s’au preocupat îndeajuns de completarea personalului necesar la treer atât pentru schimbul de zi cât şi pentru schimbul de noapte, nereuşind să completeze decât un singur schimb. Înfiinţarea de ateliere mobile, care să dea un real ajutor tehnic, este o sarcină pe care nu au realizat-o SMT-uri din regiunea noastră. In această direcţie atât comitetul executiv al sfatului popular regional cât şi cele raionale trebue să dea un preţios ajuor SMT-urilor. Pentru lichidarea lipsurilor de mai sus şi pentru ducerea la bun sfârşit a sarcinilor în campania de recoltări, treeriş şi desmiriştit, este necesar sprijinul efectiv pe care trebue să-l dea comitetele raionale de partid şi comitetele executive ale sfaturilor popuare raionale şi comunale SMT- urile, gospodăriilor de stat şi colective, precum şi întovărăşirilor agricole şi ţăranilor muncitori. Ajutorul dat SMT-urilor trebue să fie îmbinat cu munca de lămurire în rândul e ţăranilor muncitori, pentru crearea de noi gospodării colective şi întovărăşiri agricole. Organizaţiilor de bază din gospodăriile de stat şi colective, din SMT, comune şi sate, le revine un rol important în lupta pentru asigurarea traducerii în viaţă a Hotărîrii Consiliui de Miniştri al RPR şi a CC al PMR privitoare la întreţinerea culturilor, pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei şi îndeplinirea planului de colectări pe anul 1952. Ele trebue să lupte pentru a asigura lucrări de bună calitate. Comunişti şi oameni ai muncii de pe ogoare, luptaţi cu hotărîre pentru succesul campaniei agricole de vară! Obţinând mai multe produe agricole, întăriţi patria noastră, factor activ în frontul partizanilor păcii! wozu In interiorul ziarului: LEONTE RAUTU: O nepreţuită armă ideologică —•_ Articol apărut în »Pentru Pace trainică, pentru democraţie populară!” Nr. 25 (189) (Pag. 2-a). CRONICA^ FILMULUI: ,Suntem pentru pace" — cinema Pacea (pag. 2-a). Cum s’a desfăşurat munca de educare marxist-leninist-stalinistă in comuna Sălişte (pag. 2-a). Pentru sporirea producţiei agricole: Cum îşi desfăşoară munca comitetele executive ale sfaturilor populare comunale din raionul Făgăraş pentru aplicarea minimelor agrotehnice, SMT Făgăraş este gata Pentru campania de recoltare şi treeriş (pag. 3-a)Mai multă atenţie realizării planului de achiziţii la cooperativele din Drăguş şi Viştea de Jos (pag. 3-a). SPORT: întâlnirea Prietenească de fotbal dintre "Dinamo"-Moscova şi echipa selecţionată a R.PR(pag. 4-a). Plecarea delegaţiei române la sesiunea Consiliului Mondial al Păcii (Pag- 4-a). în întrecerea socialistă! In anul 1955 Primele raze de soare ieşeau timid dintre norii învolburaţi ce împânzise cerul de câteva zile. încet, încet, lumina învăluia tot mai mult fabrica, maşinile, oamenii, înveselind feţele stananoviştilor, fruntaşilor şi a celorlalţi muncitori, care au început şi această zi, hotărîţi să dea din nou zeci de produse peste normă. Deşi n’a încetat de mult sunetul sirenei, care a anunţat începerea lucrului, la fabrica „Elastic“ din Sibiu, munca era în toi. Fierul, înroşit în dogoarea cuptorului, era scos cu iuţeală şi modelat în fel şi fel de forme de mâna dibace a fruntaşului, care întorcea cu atenţie bara sub loviturile grele ale ciocanului automat; strungarul înfigea adânc cuţitul maşinii în metalul dur, lăsând în urmă zeci de metri span, iar dincolo, în secţiile arcuri şi pile, produsele ieşeau unele după altele din mâinile harnice ale muncitorilor. Toţi lucrează cu dragoste şi avânt pentru a întâmpina măreaţa sărbătoare a eliberării noastre cu planul anual îndeplinit. Acesta a fost angajamentul lor luat în faţa Partidului şi Guvernului nostru, angajament pe care sunt hotărîţi să-l îndeplinească cu cinste. * Printre plopi înalţi şi verzi, ce parcă stau de strajă înşiruiţi dealungul secţiilor, se zăresc de cum intri pe poarta fabricii, gazeta de perete, panouri, lozinci. Pe unul dintre panouri este prins cu grijă numele acelora, care au contribuit mai mult la realizarea planului pe semestrul I al acestui an cu 15 zile înainte de termen. Nume ca acela al lui Bács Béla, Danila Harro, Alberth Puia, Andrei Bandy, etc., îţi cuceresc privirile; victoriile obţinute de ei în producţie, înscrise pe fişa fiecăruia, te face să vezi înainte cu ani... ... Anul 1955. Acesta va fi peste trei ani. Poporul nostru muncitor va sărbători una dintre cele mai însemnate victorii ale noastre; va fi anul izbânzii Cincinalului, anul în care oamenii muncii din ţara noastră, ajutaţi frăţeşte de marele popor sovietic al lui Lenin şi Stalin, vor încheia o importantă etapă a construirii socialismului Sunt însă oameni, care prin faptele lor, prin munca lor, trăiesc deja în anul 1955... In secţia construită de curând pentru forjori, lucrează de zor un grup de muncitori Razele soarelui ce s’au trisat şi aci, fac să lucească piesele d’n mâinile lor Aplecat peste o maşină, un om înalt şi bine legat, între două vârste, munceşte cu spor făcând să crească tot mai mare stocul de produse din faţa sa. Poartă o salopetă albastră iar pe cap, o şipcă neagră, de sub care răzbesc câteva fire de păr alb. Este şlefuitorul de metale Bács Béla -,unul dintre numeroşii muncitori ai Patriei noastre, care lucrează în contul anului 1955. Aşa a muncit de la începutul anului, îndeplinind în şase luni trei norme anuale; în scurt timp a devenit unul dintre cei mai cunoscuţi muncitori ai fabricii. Faptul că Bács Béla dă produse în contul anului 1955, nu-i Întâmplător, învăţând din bogata experienţă a stabanoviştilor sovietici, comunistul Bács Béla constitue un exemplu pentru ceilalţi muncitori de felul cum ştie sâ-şi organizeze lucrul, de felul cum îşi întreţine maşina. Dacă stai de vorbă cu fruntaşul Bács Béla despre felul cum îşi organizează munca, îţi spune in cuvinte simple: „Câteodată, mi se pare prea lungă noaptea. Deabia aştept să vin la lucru. Şi vin de dimineaţă. la cinci şi jumătate cel mai târziu, vin la fabrică şi mă pregătesc pentru noua zi de muncă, îmi aranjez totul din vreme ca să nu am timpi morţi în producţie" Aşa îşi începe munca în fiecare zi unul dintre numeroşii oameni din ţara noastră, care au lăsat timpul cu trei ani în urmă... Muncitorii fabricii „Elastic“ din Sibiu, pe lângă faptul că au îndeplinit planul pe semestrul I înainte de termen, au dus pe toate căile şi o luptă susţinută pentru reducerea preţului de cost al produselor. Preţul de cost a fost redus cu 14,75 la sută faţă de anul trecut. De asemenea, dând importanţă deosebită lucrurilor mărunte, au valorificat o cantitate însemnată de deşeuri, confecţionând chei fixe, şurubelniţe, dălţi, etc., în valoare de 142.618 lei. In fruntea luptei pentru realizarea acestor economii se află în permanenţă fruntaşii în producţie, printre care şi Bács Béla.» ...Ora două şi un sfert. Schimbul de după masă şi-a preluat maşinile. Pe poarta fabricii ieşeau veseli muncitorii schimbului de dimineaţă, care au depăşit şi azi normele. Printre ei, acelaşi om înalt, îmbrăcat acum într-o scurtă de vară se îndrepta spre casă; faţa-i radia de bucurie. Şi azi Socs Béla şi-a depăşit norma cu ’50 la sută. ...Când ultimele raze de soare dispăreau la apus, Bács Béla discuta acasă cu soția lui despre fericirea zilelor de azi, despre munca lui şi a tovarăşilor lui ...Noaptea învăluia din ce în ce mai mult casele. Bács Béla se pregătea să întâmpine noua zi ce muncă cu forţe noi, odihnit, in curând va începe noua zi de muncă, o noua victorie în producţie, încă o contribuţie la construirea socialismului în patria noastră. V. ARBORE O nouă metoda de ascuţire a ferestraelor Ascuţirea ferăstraelor panglică la întreprinderea „8 Mai“ Mediaş, se efectua manual şi cu ajutorul pilelor triunghiulare. Procedeul era anevoios şi ducea la uzura rapidă a pilelor. Strungarul în lemn Hermann Schwartz a găsit o nouă posibilitate de ascuţire a acestor ferăstrae. El a conceput un dispozitiv simplu compus dintr-o şaibă de lemn şi un prelungitor prin care a fixat o piatră de polizor. Acest dispozitiv a fost ataşat la strungul său. Pânza de fierăstrău alunecă cu ajutorul şaibei respective prin faţa polizorului care efectuează operaţia de ascuţire. Prin acest nou sistem se obţine anual o economie de 784 lei, preţul pilelor economisite iar ascuţirea este de o calitate superioară. CONSTANTIN PREDESCU coresp. îşi cinstesc fruntaşii Planul financiar de producţie al locomotivei s-a extins cu repeziciune în depoul CFR Sibiu. Prin aplicarea acestei metode sovietice, mecanicii sibieni au obţinut până în prezent economii în valoare de 130.510 lei. Mecanicul stahanovist Constantin Mălai primul care a aplicat în ţară această preţioasă metodă, iniţiată de economista sovietică Clavdia Baranovskaia, a obţinut până la data de 27 iunie 24.179 lei economii. Organizaţia de bază, comitetul sin- I dical şi tovarăşii săi de muncă, apreciindu-i just iniţiativa şi strădania sa de a aduce noi economii în cinstea zilei de 23 August, l-au întâmpinat în ziua de 27 Iunie — când sosea cu trenul în staţia Sibiu, — cu fanfara şcolii metalurgice de elevi meseriaşi feroviari şi i-au înmânat flori. Cu acest prilej reprezentanţi ai comitetului de întreprindere, ai conducerii politice şi administrative au luat cuvântul, mulţumindu-i călduros tovarăşului Constantin Mălai pentru străduinţele ce le depune în domeniul luptei pentru economii. VASILE NIŢESCU, coresp. fi 31-a aniversare a Partidului Comunist Chinez „Suntem recunoscători lui Marx Engels, Lenin şi Stalin, care ne-ai înzestrat cu armele necesare. Aceşti arme nu sunt mitraliere ci marxism leninismul". MAO T7.E-DU1 Comuniştilor chinezi le-a lumina calea în cei 31 ani de luptă glrioasă, Marea Revoluţie Socialist din Octombrie, care a deschis o nouă eră în istoria omenirii. Urmând pilda măreţului eveniment din 1917, comuniştii chinezi au cucer victoria în revoluţia popularii El a rămas până la capăt credincioşi iternaţionalistaului Proletar, considerând lupta de eliberare a Poporuli chinez, ca o parte integrantă a luptei popoarelor pentru victoria păcii socialismului, învăţând din plin din pilda Mar Revoluţii Socialiste şi o revoluţie populare chineze, popoarelee Vietnam, Birmania, Malaya, Filip ne. Indonezia s’au ridicat cu arm în mână să scuture jugul imperialist. In China, cu o întindere de Pest 10 milioane km. p. si cu o populaţi de 475.000.000 oameni, cu o cu tură milenară, jugul imperialist fost sfărâmat pentru totdeauna. cu conducerea Partidului Domurile care astăzi a împlinit 31 ani de lună, şi a cârmaciului său înţelep Mao Tze-dun, au fost goniţi milianarii americani şi uneltele lor, n gustorii opiu, misionarii catoli şi trădătorii gomiodangişti. Lua eroică şi triumfală a Parculului Omunist Chinez, urmat de mat uriaşe, a zdrobit jugul imperiali, care a însemnat pentru _ Popor chinez foamete, molito, inundat războaie civile şi cruntă exploatar Gloriosul Partid Comunist Chinez condus poporul la, victoria revoltiei populare, la făurirea RePublii Populare Chineze, care azi se af în primele rânduri ale lagărul păcii şi socialismului. In clipele cele mai grele ale rvoluţiei, alături de Partidul Comnist Chinez şi de poporul chinez află marele Stalin. Stalin a înarmat Partidul Comnist Chinez cu învăţături ştiinţific care au luminat drumul revoluţi chineze. Stalin a arătat că revolul chineză este o îmbinare a mişcăi antifeudale şi antiimperiatiste, arătat importanţa rolului de hegmon al proletariatului, a Problem aliaţilor proletariatului şi impotanţa armatei revoluţionare. .Apariţia lui Stalin în istoria omnirii este un eveniment de alta importanţă, datorită lui Stalin cam revoluţiei chineze s’a desvoltat^ succes... Faptul că în lume a apăr Stalin este într'adevăr o fericire Noi trebue să-l respectăm Proful pe Stalin, să-l sprijinim, să învăţă dela el” — a spus tovarăşul M Tze-dun. învăţătura stalinistă sprijinit Poporul chinez în tot tipul celor 22 de ani de luptă aruns împotriva contrarevoluţiei arma învăţătura marxist-leninist-stalină a ajutat Partidul Comunist Chin să creeze regimul de dictatură democraţiei populare, bazată alianţa proletariatului cu ţărănim şi mica burghezie orăşenească. Fiul conducător al clasei muncitor în regimul de dictatură a democției populare, asigură mersul înalt al Chinei pe calea socialismului. Regimul de dictatură a demociţiei populare, regim în care foi conducătoare e partidul proletarului, a asigurat Chine!, din 19 încoace, data creării RP Chineze, serie de succese luminoase AU lichidată inflaţia, s-a pornit ladustrializarea ţării, sute de milioa de ţărani au primit pământ, zeci milioane sunt alfabetizaţi. Un ajutor de nepreţuit pent propăşirea RP Chineze Pe drum spre socialism este prietenia firească cu URSS, întărită prin Pitul de prietenie, alianță și asisten mutuală. Eliberarea Pașnică a Tibetului către RP Chineză, sub conducer (Continuare în pag. 4-a)