Lupta Sibiului, august 1952 (Anul 9, nr. 2206-2231)

1952-08-01 / nr. 2206

Pagina 2 O consfătuire plină de învăţăminte In urma vizitei făcute de către grupul din delegaţia sovietică de colhoznici, muncitori şi tehnicieni din sovhozuri şi SMT-uri, specialişti şi oameni de ştiinţă din domeniul agriculturii din Uniunea Sovietică ce se află în ţara noastră, la gospodăria de stat din comuna Axente Sever — raionul Mediaş, gospodăria colectivă din comuna Vurpăr — raionul Sibiu, şi la Staţiunea de maşini şi tractoare din Sighişoara, a avut loc o consfătuire la Sibiu între membrii grupului din delegaţia sovietică şi muncitori, tehnicieni din SMTS» gospodăriile de stat, preşedinţi şi brigadieri din gospodăriile colective, activişti de partid şi ai sfaturilor populare, etc. Cu această ocazie, muncitorii, inginerii de la SMT-uri şi gospodării de stat, reprezentanţii gospodăriilor colective, precum şi ceilalţi oameni ai muncii Prezenţi la consfătuire au putut asculta direct minunatele metode ştiinţifice sovietice care au dus la mecanizarea agriculturii, la ridicarea agriculturii sovietice de cea mai înaltă treaptă din lume. Datorită metodelor înaintate de muncă ştiinţifică s-a reuşit în URSS, chiar pe unele terenuri mai puţin productive, să se obţină recolte foarte bogate. »Pe zeci de mii de hectare pământ arabil pe care le define sovhozurile din trustul pe care îl conduc — a spus tovarăşul Tonconojenco Ivan Paramonovici, făcând o comparaţie a indicilor anului 1940 cu indicii anului 1951 — sau făcut progrese nemaiîntâlnite in sporirea produselor agricole. Astfel au fost realizate Producţii la cultura de toamnă cu 140% mai mult faţă de 1940, la cereale de primăvară cu 216%, la ierburi perene 376%, la culturile furajere cu 311%. Si aceste recolte superioare au fost obţinute datorită cunoaşterii solului şi a luptei plină de abnegaţie a muncitorilor din agricultura sovietică, care sub conducerea Partidului Comunistbolşevici şi a tovarăşului Stalin, aplică cu succes operele savanţilor sovietici Miciurin şi alţii. Mecanizarea Pe scară tot mai largă a muncilor agricole a contribuit deasemenea în mare măsură la creşterea continuă a producţiei. La cultura plantelor de câmp muncile sunt mecanizate sută la sută, iar cele zootehnice 95%. In sectorul zootehnic există maşini electrice Pentru muls vitele. Adăpatul este automat, iar curăţirea vitelor este mecanizată. Munca în grădinile de zarzavat şi pomicultură sunt deasemenea mecanizate Un mare succes a fost realizat în sectorul zootehniei. Faţă de anul 1940 în anul 1951 productiviatea vacilor a crescut cu 124%, fermele de porci cu 367%, cele de păsări cu 735% şi celelalte ferme fiind în pună desvoltare au depăşit indicii anului 1940 cu peste 150%. Aplicarea asolamentelor de 7—10 ani cu ierburi perene au îmbunătăţit structura solului şi i-a mărit fertilitatea contribuind efectiv la sporirea producţiei. Respectarea termenelor la Insământări, arătura adâncă, boronitul oridecâteori este nevoie, sunt alti factori hotărîtori in ridicarea producţiei agricole-' .O mare importantă pentru mărirea Producţiei este reţinerea zăpezii, care se face Prin perdelele de Protect«« şi reţinerea ape» Prin şanţuri- Numai în colhozul nostru — a arătat tovarăşul Stomorohov Fiodor Vasilievici, preşedintele unui colhoz din regiunea Stalingrad — am sădit în ultimul timp Peste 160 ha. Perdele de Protecţie cu salcâmi, stejari etc., şi lupta colhoznicilor noştri pentru transformarea naturii este încununată de succese. Datorită reţinerii zăpezii şi opririi «pe» în şanţuri, recoltele de cereale au sporit mult. La fel, au sporit şi pantele furajere care ne asigură desvoltarea treptată a ramurilor anexe din colhoz. In colhozul nostru — a arătat tov. Stomorohov — datorită celor 4 brigăzi de câmp care cuprind 1404 colhoznici şi o suprafaţă de peste 20 800 hectare teren şi bunei organizări a muncii, colhozul se desvoltă pe zi ce trece. Azi colhozul are 5 ferme. O fermă de creştere a vitelor cu 1250 capete, dintre care 820 sunt vaci de rasă, o fermă cu 130 om, una cu 173 cale o fermă cu 6400 păsări şi o stupină. Colhozul mai are şi o fabrică de cărămidă cu o Producţie de 300.000 bucăţi cărămidă Pe an şi alte ramuri aducătoare de venituri. O deosebită atenţie conducerea colhozului o atribue creşterii cadrelor necesare SMT-ului care deserveşte colhozul. Astfel în fiecare an cei mai buni tineri colhoznici sunt trimişi la diferite şcoli de tractorişti, mecanici, etc. Rezultatele nemaiîntâlnite obţinute de agricultura sovietică se datoresc în Primul rând Partidului Comunist (bolşevic) şi organizaţiilor de Partid din sovhozuri, colhozuri şi SMT-uri care sunt forul conducător Politic în aceste unităţi, iar comuniştii sunt în fruntea luptei pentru realizarea planului." Eliberarea Patriei noastre de către glorioasa Armata Sovietică a deschis şi la noi drumul spre ridicarea şi mecanizarea agriculturii. Astfel, cu sprijinul Uniunii Sovietice, sub îndrumarea Partidului Muncitoresc Român, au fost înfiinţate şi până azi desvoltate gospodăriile de stat şi colective precum şi staţiunile de maşini şi tractoare, după exemplul măreţ al colhozurilor, sovhozurilor şi SMT-urilor din Uniunea Sovietică. La gospodăria de stat *Gh. Coşbuc* din Mediaş şi cea din comuna Axente Sever. Precum şi la alte gospodării de stat, unde experienţa sovietică este folosită din pUn. recoltele din acest an promit să dea roade mult mai mari decât anul trecut. La staţiunile de maşini şi tractoare munca a fost mai bine organizată decât anul trecut şi aplicând preţioasele sfaturi Primite cu ocazia consfătuirii, tractoriştii noştri vor putea să ridice calitatea şi cantitatea muncii. Gospodăriile colective înfiinţate, folosind din plin experienţa colhozurilor sovietice, se desvoltă, se întăresc şi îşi crează tot mai multe ramuri anexe aducătoare de venit. Membrii gospodăriei colective »Ogorul Roşu” din comuna Hosman — raionul Agnita, spre exemplu, în numai 6 luni au mărit ferma de porci dela 23 bucăţi la 50 bucăţi, cea de oi dela 500 la 673 bucăţi, fermade găini a fost mărită dela 50 bucăţi la 150 şi cea de stupi dela 47 la 53 familii, şi astfel de exemple se pot da nenumărate-Muncitorii din gospodăriile de stat şi SMT-uri, membri ai gospodăriilor colective şi toţi ţăranii muncitori, trebue să pregătească din timp terenul necesar însămânţărilor de toamnă, să lupte cu hotărîre pentru terminarea secerişului, desmeriştitului şi treerişului. Precum şi pentru predarea la timp a cerealelor cuvenite statului. Aplicând învăţămintele trase cu ocazia acestei consfătuiri, oamenii muncii de Pe ogoare vor putea spori producţia agricolă, contribuind la întărirea Patriei noastre, la consolidarea succesului reformei băneşti, la lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii. PAUL PINTEA Programul sportiv de Duminică Duminică 3 August 1952. Pe te- »Locomotiva”, ora 15.45 »înainte’ imenul -locomotiva (Atelierele de Mediu .pr0Ereg|1i' Stb«u, iar la Zona CFR, str. Nocrichului nr. 124) vor avea loc următoarele jocuri de °ra "Metalul Făgăraș *Lafotbal: Ora 14. p»tic» »Progresul"ocomotivat Sibiu. Campionatele finale de înot pe asociaţia Spartac In zilele de 2 şi 3 August a- c. la Ştrandul popular din oraşul Sibiu se desfăşoară campionatele de înot Pe asociaţia Spartac. Vor participa inotători şi înotătoare de categoria I, ca: Pricop Alexandru, Catea PoPescu, Nicolae Deusch, Ladislau Kinch. Berescky. Magdalena Horosty, Fabritius. Ştefănescu. Pilote şi alţi înotători de valoare din oraşele Bucureşti. Cluj, Tg.-Mureş, Oradea, Lugoj, Iaşi, Constanţa Şi Sibiu. Se vor juca şi două matchuri de [»ob» Pe apă. .LUPTA SIBIULUI” Cărţi apărute in Editura Tineretului I. P. PINCIO: Poezii In poeziile din acest volum, I. Pion Pincio, unul dintre poeţii ataşaţi clasei muncitoare, dintre poeţii care au făcut parte din mişcarea muncitorească, demască fără cruţare nedreptatea socială a orânduirii burgheze. Poetul biciueşte moravurile putredei societăţi burghezo-moşiereşti şi cântă simplitatea truditorului de rând, înfăţişează mizeria masselor, redând in versuri fierbinţi ura adâncă a oamenilor muncii împotriva exploatatorilor. Culegerea de poezii ale poetului revoluţionar I. Păun Pincio, apărută în Editura Tineretului, va constitui încă un aport preţios la valorificarea moştenirii noastre literare şi o mărturie a înaltei preţuiri de care se bucură poetul astăzi în Patria noastră libera şi fericită. L. SEMIN: Secretul Militar Volumul cuprinde două nuvele care au ca temă lupta susţinută a oamenilor sovietici împotriva spionajului german, în timpul Marelui Război pentru Apărarea Patriei. In aceste două nuvele — „Secretul Militar“ şi „întoarcerea vizitei“ — autorul desvălue o pagină din culisele spionajului, scoţând în evidenţă mârşăvia şi ticăloşia agenţilor fascişti, care recurgeau la cele mai odioase crime şi monstruozităţi. Din carte se desprinde puternic contrastul dintre forţa morală a omului sovietic, patriot înflăcărat şi chipul bestial al agenţilor şi trădătorilor recrutaţi de fascişti din rândul elementelor descompuse, lipsite de conştiinţă, lepădături ale societăţii. Pentru tineretul nostru cartea aceasta constitue un exemplu de devotament, de abnegaţie, eroism şi vigilenţă revoluţionară, mobilizându-l să lupte cu dârzenie împotriva tuturor uneltirilor diversioniste, arătându-i formele sub care se pot ascunde elementele spionajului imperialismului anglo-american. VICTOR HUGO: Gavroche Povestea lui Gavroche este o pagină din lupta îndârjită şi plină de glorie a poporului Franţei revoluţionare împotriva monarhiei, pentru câştigarea unei vieţi mai bune. Gavroche este un copil al străzii, un ştrengar, puţintel la trup dar cu o inimă mare. In el scriitorul a pus nenumărate calităţi: eroism, abnegaţie, inteligenţă, bunătate, gingăşie. Victor Hugo l-a creat aşa cum putea fi in realitate. In timpul revoluţiei din 1848, Gavroche luptă pe baricade alături de poporul răsculat, împotriva mizeriei. Veselia lui, dragostea lui de viaţă, însufleţesc şi mobilizează pe parizienii răsculaţi. In focul bătăliei Gavroche este însă ucis. El cade eroic pentru o cauză care a înaripat, a avântat poporul la luptă, pentru cauza milioanelor de exploataţi nu numai din Franţa, ci din lumea întreagă. Dar Gavroche nu a murit, el trăeşte în amintirea poporului francez, în amintirea tuturor celor care luptă pentru o viaţă mai bună, lipsită de exploatare. Gavroche este un fragment din nemuritoarea operă „Mizerabilii“, a cântăreţului libertăţii şi păcii, Victor Hugo, operă în care scriitorul atacă necruţător nedreptatea societăţii capitaliste, societate a mizeriei, crimei şi corupţiei. SPECTACOLE Cinema „Pacea“ prezintă filmul „Reîntoarcerea victorioasă. Cinema „Victoria“ prezintă „Campionul boxului“. Cinema „Timpuri Noi“ prezintă „Caragiale“şi „Cupa URSS de fotbal“. Cinema „7 Noembrie“ prezintă „Hoţi de biciclete" Anul IX — Nr. 2206 Din activitatea cursului de perfecţionare a cadrelor didactice din învăţământul agricol Cursările de perfecţionare a cadrelor didactice din învăţământul agricol, deschise cu scopul de a contribui la ridicarea nivelului ideologic, profesional şi pedagogic, dovedesc atenţia deosebită a partidului şi guvernului nostru, faţă de această problemă. Colectivul de conducere al cursului ICD deschis zilele trecute în oraşul Sibiu, a întocmit din timp un plan de acţiune pentru perioada de funcţionare, în care au fost prevăzuţi ca lectori dintre cei mai buni specialişti ai Institutelor agronomice şi veterinare din Bucureşti şi Cluj; pentru cei 265 cursanţi au fost pregătiţi 44 lectori. Pentru organizarea muncii didactice cursanţii au fost împărţiţi pe grupe de specialitate şi seminarii. încă din prima zi s-a trecut la organizarea colectivului de redacţie al gazetei de perete, a colectivului de bibliotecă a comitetului economic, etc. Programul zilei se desfăşoară conform orarului stabilit. In ce priveşte buna pregătire a cursanţilor, rezultatele nu au întârziat să se arate. S-au evidenţiat prin răspunsuri bune tov. Nicolae Gaci, Gheorghe Siminel, Mihai Pildner, Nicolae Ciocârlan, Maria Dolbre, Tache Munteanu, Mihai Matei şi alţii. O deosebită atenţie este acordată de către cursişti activităţii gazetei de perete. A apărut primul număr care oglindeşte aspecte ale evenimentelor de ordin curent politic şi aspecte ale vieţii din seminarii. Orele de consultaţii sunt de mare sprijin cursanţilor. S’au desbătut o serie de probleme neînţelese suficient la lecţii şi s’au dat răspunsuri la întrebările puse. Pe zi ce trece nivelul ideologic al cursanţilor se ridică tot mai mult. Ei se pregătesc cu sârguinţă pentru lucrarea de sfârşit de curs ce o vor da la problemele ideologice. La clubul de la cămin activitatea este intensă. Şahul este practicat în mare măsură, audiţiile muzicale sunt ascultate de numeroşi cursişti, lectura broşurilor şi cursurilor din biblioteca şcolii, se efectuează zilnic. Curând vor începe lecţiile şi seminariile de pedagogie. Datorită lecţiilor ce se predau la cursul ICD se va întări mult nivelul cunoştinţelor cadrelor didactice din învăţământul agricol, care vor putea răspunde de acum şi mai temeinic sarcinilor ce le revin în lupta pentru construirea socialismului în țara noastră, pentru apărarea păcii. Au exclus pe chiaburi din gospodăria colectivă Pentru lichidarea urmărilor devierii de dreapta, membrii de partid împreună cu ceilalţi colectivişti din gospodăria agricolă colectivă „Vasile Roaită“ din comuna Amnaş-raionul Sibiu, zilele trecute au ţinut o adunare generală, unde au demascat şi exclus din gospodărie pe chiaburii Constantin Popovici, O. Petereanu, V. Tripulier, H. Creţu, T. Weber, I. Rus, M. Bumbea, Rudolf Creţu, Ioan Irimia şi Gh. Krech, care, din lipsa de vigilenţă a membrilor de ■partid şi a celorlalţi colectivişti s’au strecurat în gospodăria colectivă când au văzut că le este îngrădită posibilitatea de a mai exploata munca salariată, sabotând apoi bunul mers al gospodăriei. In adunarea generală au luat cuvântul numeroşi colectivişti care i-au demascat. „Grea şi plină de trudă şi mizerie a fost în trecut viaţa ţăranilor săraci, români şi saşi, care au muncit pământurile acestor chiaburi, rotunjindu-le averea şi care, datorită lipsei noastre de vigilenţă, s-au strecurat în rândurile noastre“, a spus în adunarea generală corespondentul de presă Gh. Moian. Membrii gospodăriei agricole colective „Vasile Roaită“, curăţindu-şi rândurile, au pornit cu elan la muncă, terminând ultimele pregătiri în vederea secerişului — care a şi început — treerişului, desmiriştitului şi predării cotelor cuvenite statului. In aceste munci gospodăria colectivă a fost sprijinită îndeaproape de comitetul executiv al sfatului popular al comunei Amnaş, care şi-a înţeles sarcina, iar comuniştii au fost exemple în toate muncle angrenând în felul acesta petoţi membrii colectivişti la ridicarea producţiei agriculturii noastre socialiste. Informaţii înscrierile la examenul de admitere la Institutul de Ştiinţe Juridice din Cluj se fac până la 13 August inclusiv, in baza unei cereri tip dată de către secretariat. In cazul când înscrierile se fac prin poştă, candidatul va complecta, până la aceeaşi dată cererea tip. Examenul va începe în ziuade 15 August, orele 8. Examenul de admitere se va da din următoarele materii: Scris: limba şi literatura română şi Istoria RPR. Oral: Constituţia RPR (Se recomandă candidaţilor studierea şi a proiectului noii Constituţii), Istorie generală şi limba şi literatura română. Curs special de pregătire nu se ţine. In schimb la solicitarea candidaţilor cadrele didactice vor sta la dispoziţie prin consultaţii şi informaţii. Actele necesare pentru înscriere sunt cele generale prevăzute în „îndrumar pentru absolvenţii şcolilor medii“ pag. 69—70, care se găseşte la Secţiile de învăţământ ale sfaturilor populare şi la direcţiile şcolilor medii. Informaţii suplimentare se vor partea cere verial, scris sau telefonic la secretariatul Institutului, Cluj, Str. Bastionului Nr. 15 Tel. 16—99. * Conservatorul de Muzică „Gh. Dima“ din Cluj, aduce la cunoştinţa celor interesaţi că au început înscrierile candidaţilor pentru examenul de admitere în anul I. Aceste examene se vor ţine începând cu data de 20 August. La 8 August începe un curs de pregătire pentru teorie şi solfegiu, la care pot participa candidaţii care se prezintă la examenul de admitere în anul I. Candidaţilor li se asigură pe toată durata acestor cursuri (două săptămâni) cazarea şi hrana, în schimbul sumei de 3,50 lei zilnic. Informaţiuni mai detailate se pot obţine la secretariatul Conservatorului, Cluj, str. Matei Corvin Nr. 4. * Liceul „Gheorghe Lazăr“ din Sibiu aduce la cunoştinţa elevilor de la examenele fără frecvenţă pentru clasele VIII-a—XI-a că acestea încep astăzi, 1 August a. c. conform orariului afişat la şcoală, întârzierile de la examen nu sunt admise. * Şcoala Profesională Textilă „Vasile Roaită’ din Cisnădie anunţă că examenele de admitere în anul I se dau în ziua de 15 August 1952 $i constau dintr'o Probă scrisă la I. română 5» matematică $» o probă orală la I. română, matematică, istorie, geografie şi constituţie. înscrierile se fac pe baza certificatului de naștere, certificat de studii, certificat de stare materială, întreținerea este complet gratuită. Durata școlarizării este de doi ani. In curând se vor pune în vânzare următoarele reviste sovietice: — Probleme farmaceutice — Arhiva de anatomie, histologie şi embriologie — Crucea roşie sovietică — Broşuri — Conferinţe, seria HI — Realizările în ştiinţa şi experienţa înaintată în agricultură — Podsipiric Revistele se pot reţine la Centrul de difuzare a Presei din Sibiu. Str I. V. Stan Nr. 9, Telefon 1845.