Luptătorul, octombrie-decembrie 1949 (nr. 492-567)

1949-10-01 / nr. 492

Să grăbim îmsomântârile de toamna. Anul cesta, toamna a venit mult mai devreme cu dimineți și seri răcoroase, ceea ce poate face ca deja o zi la alta să ne putem aștepta la ploi reci și îngheț. Pentru a fi la adăpost de timpul nefavorabil, țărănimea muncitoare din județul nostru, mobilizată de Comitetele Provizorii, trebue să-și încordeze puterile, pentru a realiza planul arăturilor și însămânțărilor de toamnă, așa cum și-a luat angajamentul, până în zilele de 5-6 Octombrie. Județul Bacău are toate condițiile materiale pentru a termina în cel mai scurt timp campania însămânțărilor de toamnă. Ba mai mult. In toamna aceasta, lucrările pentru arături și însămânțări se pot executa la un nivel tehnic înaintat, după metode noui, cari să asigure o producție mai mare la ha. Insămânțările se fac în cele două arături: desruiri știrile, executate din vară, odată cu strângerea recoltei, și în arătura de toamnă. Paralel însă cu în*ă sămânțările, țăranii muncitori"trebue să pornească temeinic la pregătirea ogoarelor de primăvară.Mari sarcini stau în fața țarâtornii muncitoare! Și toțt așa de mari sunt sarcinile care incumbă Comitetelor Provizorii, organizațiilor de Partid de la sate ca și organizațiilor de mase. Termenul pentru executarea însămânțărilor este relativ scurt. Printie buna organizare a muncii, printr-un control efectiv exericitat asupra felului în care se îndeplinește planul de cultură prin mobilizarea tuturor forțelor în această mare bătălie care se desfășoară acum pentru asigurarea recoltei anului viitor, însămânțările pot fi terminate în timpul prevăzut. In campania însămânțărilor de toamnă, țărănimea muncitoare, are o bogată experiență în privința organizării muncilor agricole, căpătată din campaniile precedente. Deci experiența de organizare a muncii este mult mai mare, posibilitățile de lucru mai multe, iar pregătirile făcute chiar din timpul campaniei secerișului, dau posibilitatea ca însămânțările să se poată rigica în cele mai bune icon.Cu ajutorul Comitetelor Provizorii, al organizațiilor de Partid și al organizațiilor de masfă, țărănimea miuncitoare trebue să fie mobilizată, astfel încât nici un țăran să nu lipsească de la lucrările campaniei de toamnă. Culesul porumbului trebue organizat după o nouă metodă, trebue intensificat, pentru a nu stingheri lucrările de însămânțări. Strujenii trebuesc tăiați purtând știuleții pe ei, transportați acasă seara, și curăț' 'nd 'gradă, astfel ca pe porumbiște să se poată ara și semăna de îndată. Drumurile inutile făcute cu carele trebuesc lichidate, iar circulația atelajelor pe șosele să fie limitată la strictul necesar, astfel ca țăranii muncitori să-și poată folosi atelajele la arat. Arăturile trebue să se desfășoare după un plan bine organizat, ținându-se, de către șefii de tarlale și sectoare, ajutați de învățători, evidența zilnică a lucrărilor efectuate Distribuirea griului pentru însămânțări trebue să se facă în ordine, transporturile făcându-se la tun 1 astfel ca lucrarile de însămânțat să nsi întârzie. Centrele de curățit și tratarea semințelor trebue să funcționeze fără întreruperi satisfăcând necesitățile campaniei, astfel încât nici un bob ce trebue însămânța să nu rămâe netriprat sa netratat. Aceste lucruri pot fi îndeplinite. Este nevoe însă pentru aceasta de o temeinică organizare a muncii Comitetele Provizorii trebui să conducă în mod efect lucrările de arături și însămânțări, să fie necontenit pe teren pentru a supraveghia munca, pentru a lua măsuri corespunzătoare necesităților. Acolo unde Comitetul Provizoriu nu Și-a organizat el însuși munca sa, acolo nici campania însămânțărilor nu se desfășoară bine. Iată de ce, pildă, în comuna Lecca, până la data de 25 Septembrie din 430 ha, prevăzute pentru a fi însămânțate, nu se însămânțaseră decât 10 ha. Comitetul Provizoriu nu a știut cum să-și organizeze munca. In vreme ce datoria fiecărui membru al Comitetului era de a-și asuma o responsabilitate bine stabilită în cadrul campaniei, fiind necontenit pe teren pentru a antrena în muncă țărănimea muncitoare, Comitetul Provizoriu al comunei a găsit ca cale să trimită membrii săi pe la Bacău pentru alte treburi în felul acesta înicând să sufere munca sa. In comuna Oîoseni, efectuarea tabelelor pentru distribuția sămânței, care cade în sarcina Comitetului provizoriu, a întârziat, iar din 253 ha. prevăzute a fi însămânțate, până la 25 Septembrie crt. nu s’a semănat nihtic. Cauza? Deși arăturile se desfășurau într’un ritm viu, sămânța nu a sosit la timp, astfel că țăranii nu aveau ce pune în pământ. O situație asemănătoare găsim în comunele unde membrii Comitetelor Provizorii nu colaborează efectiv, nedeterminându-și atribuțiile și responsabilitățile. In schimb, acolo unde Comitetele Provizorii au înțeles că numai printr’o bună organizare a muncii, campania arăturilor și însămânțărilor poate fi îndeplinită cu succes, treburile merg bine. In plasa Vasile Roaită de pildă până în prezent au fost executate cca. 30 la sută din planul de însămânțări. In fruntea plasei se află comuna Faraoani, care a provocat la întrecere celelalte comune din plasă pentru terminarea până la 6 Octombrie a însămânțărilor. De asemenea, în plasa Bacău, comuna Gârleni a fost prima pe județ care a început însămânțările. In aceste comune munca merge într-un mod satisfăcător, deoarece Comitetele Provizorii, având sprijinul organizațiilor de Partid și al organizațiilor de masfă, și-au planificat munca, lămurind și mobilizând țăranii muncitori să prețuiască fiecare ceas, pentru a câștiga bătălia însămânțărilor de toamnă. Distribuirea atelajelor a fost făcută în mod just, avându-se în vedere suprafețele care vor fi arate de către tractoarele SMT. Felul în care aceste Comitete Provizorii și-au organizat munca trebue să fie un exemplu pentru toate celelalte Comitete. (Continuare în pag. 4-a) ANUL IV, SERIA II Nir. 49’ 4 PAGINI 4 LEI SÂMBĂTĂ 1 OCTOMBRIIS 1949 ORG .4 AJ COMIȚI* aUI JUDEȚEAN P. M. R. BACAU ȘI ai COMITETELOR PROVIZORII JUDEȚEAN ȘI ORĂȘENESC emitam Pagina Luptăm pentru pace, luptăm pentru viață IN PAGIll-a In cinci secții dela „Steaua Roșie“ a început lupta pentru gospodărirea chibzuită Suntem dușmani înverșunați ai războiului, suntem partizanii ai păcii  NUMEROASE ADUNARI PENTRU PACE ALE OAMENILOR MUNCII DIN JUDEȚUL NEAMȚ — Ca răspuns la apelul Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R. P. R. în vederea pregătirii și organizării „Zilei Internaționale a Luptei pentru Pace” (2 Octombrie), oamenii muncii din jud. Neamț, mobilizați de Comitetul local și de organizația județeană P. M. R. au organizat adunări pentru pace ,în întreprinderi, instituții, I Atenee și Cămine Culturale, Gospodării de Stat, etc. In ziua de 28 Septembrie au avut loc asemenea adunări pentru pace la fabricile Hârtia „11 Iunie” din Roznov, fabrica de cherestea din Tazlău, fabrica de cherestea din Tarcău, Celuloza, „Textila”-Buhuși la magazinele de stat și Comisia Județeană de organizare a cooperației. In toate aceste adunări s’au citit în fața a mii de oameni ai muncii apelul Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R. P. R. în vederea pregătirii și organizării „Zilei Internaționale a luptei pentru pace”. După aceasta, delegați ai Comitetului județean P. M. R. au luat cuvântul vorbind despre lupta pentru pace și despre sutele de milioane de oameni muncitori simpli și cinstiți din toate părțile lumii care își arata cu tot mai multă hotarîre voința lor dârză de a apăra pacea. Vorbitorii au arătat că poporul nostru, alături de toate popoarele din lume, în frunte cu poporul sovietic, este doritor de pace și ia parte activă la lupta pentru asigurarea păcii, la lupta pentru o viață liniștită pentru cei ce muncesc. (Continuare în pag. 4-a) Noi mergem înainte, siguri că victoria va fi a celor care luptă pentru cauza păcii și a libertății popoarelor Și în cursul zilei de Joi 29 Septembrie, meetingurile muncitorești pentru pace au continuat sa se desfășoare în numeroase întreprinderi băcăuane. Intr’o atmosferă de cald entuziasm a avut iole în după amiaza acestei zile la fabrica „Gloria”, o întrunire muncitorească convocată în întâmpinarea zilei internaționale a luptei pentru pace. A luat întâi cuvântul tov. Niță Gh. care a arătat cauzele pentru care imperialiștii ațâță la un nou război. „Dar, a continuat tov. Niță, ei nu-i vor mai putea deslănțui! Pentru că noi suntem mulți, suntem uniți și mai cu seamă avem în frunte pe puternica Uniune Sovietică, dârză apărătoare a păcii și libertății popoarelor, de care se lovesc și se sfarmă toate uneltirile imperialiștilor agresori. Noi, tovarăși, nu cerșim pacea, cî o vom impunem prin lupta dârză pe care o ducem alături de oamenii iubitori de pace din lumea întreagă. Conduși de marele Stalin, noi mergem înainte, siguri că victoria va fi a celor care uptă pentru cauza păcii și libertății popoarelor”. A luat cuvântul și văduduva Cotan Natalia: — Eu am simțit ce este războiul, mai tovarăși, a spus ea cu un glas plin de durere. Mi-au luat bărbatul și imi l-au smis departe, Iar in 1942 ei a murit pe front. M’am sbătut, văduvă cu 3 copii, ani întregi, muncind ziua și noaptea pentru a asigura o coajă de pâine pentru copiii mei Și astăzi, când rănile noastre deabea s’au cicatrizat, bancherii umblă să provoace un nou război. Dar nu! Noi suntem acum mai puternici, mai oțeliți. Ei nu-i vor mai putea deslănțui, pentru că e prea mare dorința de pace a omenirii, e prea mare forța de neînvins a Uniunii Sovietice. Unanimitatea cu care a fost adoptată moțiunea trimisă Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii, ca și numeroasele angajamente pe care și le-au luat tovarășele au reflectat voința de neclintit a acestor muncitoare de a apăra pacea, fericirea și viața copiilor lor.* In prezența tov. Frenkel A., secretar adjunct al Organizației Județene PMR Bacău, a avut loc la întreprinderea Proletarul 3, o întrunire muncitorească pentru pace la care a vorbit tov. Fitimori, întrunirea a luat sfârșit în sonetele internaționalei * In după amiaza zilei de 29 Septembrie a avut loc o adunare pentru pace la care au participat toți salariații centralei IPEIL-Bacău. Intr’o atmosferă entuziastă a vorbit tov. Belu Constantin arătând importanța zilei de 2 Octombrie. In încheiere a fost votată în unanimitate o moțiune care spune printre altele: „Ne luăm angajamentul să ducem alături de muncitorimea din întreaga lume în frunte cu oamenii muncii din Uniunea Sovietică, o luptă dârză pentru demascarea ațâțătorilor la război, și pentru a impune pacea”. Azi vor avea loc mari adunări pentru pace în cartierele băcăuane La orele 18, la Ateneul Popular CFR, unde va lua cuvântul tov. Niță Gheorghe. Adunarea va fi urmată de un festival artistic prezentat de echipa Sindicatului CFR. La Ateneul Popular Șerbănești va conferenția tov. Bobeică Gheorghe, după care va urma un program artistic prezentat de ecipa UTM și Pionieri. La Ateneul Popular Ghirâești va lua cuvântul tov Beiu Constantin după care va urma un frumos festival artistic executat de echipa de cor și orchestră a Sindicatului Comitetului Provizoriu Județean și Municipal. La Ateneul Popular Obor (școala Nr. 4) va lua cuvântul tov. Fișer Leon, după care va urma un festival artistic prezentat de echipa artistică a fabricii „Gloria“. Vor mai avea loc adunări urmate de festivaluri în comuna Vasile Roaită (localul școlii) și in sala CDE. Adevărata știință slujește viața. Luptând pentru pacea lumii, luptăm pentru viață! in ziua de 2 Octombrie va răsuna vocea a sute de mlioane de oameni, pentru o pace trainică, pentru o viața liberă și pașnică a popoarelor. Războiul a însemnat ruina a zeci de milioane . mizeria au secerat mai multe vieți, doiar decât tunurile și gloanțele. In timpul și după fiecare război au apărut epidemii grozave de tifos și de boli sociale. Mai ales, Sifilisul a luat proporții catastrofale. Dar dușmanilor păcii și ai popoarelor nu le pasă de asta. In goana lor nebună după arme de distrugere — arme cu ajutorul cărora vor să bazeze drumul pe care se rostogolește imperialismul spre prăpastia inevitabilă a dezastrului amenința azi cu arma bacteriologică, vor să împrăștie cu bomba microbi fn orașe și sate, vor să sumene moartea, sperând că un nou măcel mondial le va aduce o bogată recoltă de aur, dolari și lire sterline. Nefiind în stare să frângă moralul popoarelor, imperialiștii vor să se înece conștiința in sângele unui nou măcel mondial. Numai o minte nebună și criminală a putut sa nască ideea de a semăna microbi pe întinsul țărilor, astăzi când întreaga știință medicală progresistă, când toți oamenii ai științei duc o luptă tenace pentru distrugerea microbilor, pentru înfrângerea bolilor, pentru a apăra viața și sănătatea oamenilor. îngrijind un copil, redând mai repede sănătatea unui om al muncii, luptând pentru îmbunatărea condițiilor sanitre în munca și traiul oelor ce muncesc, sunt mândru că lupt pentru lumină, pentru viața poporului muncitor, pe* ..u 0 «altfel beia fericită. Noi medicii ne încadrăm hotărît în rândurile luptătorilor pentru pace, deoarece pacea înseamnă viața, iar știința noastră este în slujba vieții. Forța noastră, a partizanilor păcii va opri mâna criminală ce vrea să semene moartea. Vom lupta pentru ca pacea lumii să nu fie distrusă de casapii popoarelor — monopoliștii din Wall Street și City. Răgetele lor de șacali sunt strigătele disperate ale criminalului ce a fost prins uneltind la o nouă crimă mârșavă. Popoarele lumii vor pacea. O vor și vor ști să o impună. Trăiască forța de neînvins a lagărului păcii in frunte cu Uniunea Sovietică și marele Stalin. Dr. Z. LAZAREV Mase tot mai largi de oameni ai muncii din fabricile din regiunea noastră, se avântă cu elan nou în muncă, pentru a întâmpina 7 Noembrie, cea de a 32-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, cu noi și noi succese în luptă pentru realizarea și depășirea Planului de Stat. In regiunea noastră, întrecerea socialistă în cinstea lui 7 Noembrie se extinde pe zi ce trece, căpătând un avânt necunoscut încă. Iată mai jos, angajamentele muncitorilor de la Metalurgia Bacău: —■ Depășirea planului cu W la sută la tuceria comercială și cu 15 la sută la tuceria mecanică. — Depășirea planului la atelierul mecanic ,cu 10 la sută, și îmbunătățirea calității reducerea rebuturilor până la 5 la sută, procentajul admis legal — Mai buna gospodărire a întreprinderii, astfel ca ea să se poată menține din propriile mijloace financiare. — Executarea comenzilor în termenul fixat. Deasemeni muncitorii metalurgiști din Bacău și-au luat angajamente privind întărirea disciplinei în minin meetinguri fulger ținute pe secții, muncitorii ceferiști din Bacău, și-au luat următoarele angajamente în întrecerea socialistă în cinstea lui 7 Noembrie: Secția T. C.: — îndeplinirea Planului de muncă anual până la 7 Noembrie; Executarea până la 7 Noembrie în loc de 30 Decembrie a instalațiilor deacă prin reducerea absențelor nemotivate, intensificarea pregătirilor pentru iarnă și mai buna gospodărire a cantinei. Numeroși muncitori și maiștri și-au luat angajamente individuale cu privire la organizarea muncii și ridicarea calificării profesionale, centralizare în stațiile Fi<raoani și Răcăciuni precum și a stațiilor de lumină în gările Itești, Pașcani și Roznov. ■— Executarea reviziilor periodice și anuale a podurilor bascale până la 7 Noembrie. Secția întreținere: — Depășirea Planului de muncă cu 10 la sută. (Continuare in pag. 4-a) IN REGIUNEA NOASTRA întrecerea socialista în cinstea zilei de 7 Noembrie cuprinde mase tot mai forat de oameni ai numai - ANGAJAMENTELE MUNCITORILOR ȘI TEHNICIENILOR DELA „METAURGIA” ȘI CFR BACAU Angajamentele muncitorilor ceferiști dela secțiile T.C.Î ntreținere, Depou, Mișcare Revizia de vagoane din stafia Și