Magazin Sălăjean, mai 2017 (Anul 22, nr. 78-97)

2017-05-04 / nr. 78

21 °i 4 Mai 2017 Editorial Daniel Săuca România mea chiar nu mai există Prin 2011 scriam la rubrica de față textul de mai jos, articol „prins" și in una din cărțile mele de publicistică. îl reiau, în mai 2017, cu câteva mici adăugiri, cu dezamăgirea că, intr-un fel, „am avut dreptate". Oricum, România mea chiar nu mai există. România voastră? ■ România mea nu (mai) seamănă cu a voastră. Pentru că nu (mai) există. România ideală? Poate. Patria supremă? Probabil, „Divagațiile" lui Cioran, de la 24 de ani, prinse în „Schimbarea la față a României", se încheie cam așa: „De nu vom trăi apocaliptic destinul acestei țări (România, n.m.), de nu vom pune febră și pasiune de sfârșit în începuturile noastre, suntem pierduți și nu ne mai rămâne decât să ne recâștigăm umbrele trecutului nostru". Nu ne-am recâștigat „umbrele trecutului nostru". Suntem pierduți. De mult. Pierduți. Și fără busolă. Apartenența la structuri internaționale - necesare care din perspectiva supraviețuirii ori inevitabile? - nu reprezintă, nici astăzi, o busolă „metafizică". Am ajuns o adunătură flămândă și isterică de sclavi ai necesităților materiale, manipulați ordinar nu numai de politicieni. Nu avem „organ" apocaliptic. Sau nu îl (mai) vedem acolo unde s-a ascuns. Oare în Biserică? în așa-zisa societate civilă? ■ România mea e de centru. Careva să zică, nu există. „Imparțial ca tot românul" nu înseamnă centru. Centru înseamnă echilibru, forță, patrie a extremelor, unitate a contrariilor, mamă care își adună copiii la sân. Neagu Djuvara, „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri": „Suntem poate singura țară din Europa, în afară de micile țări, al cărei sentiment național este exclusiv întemeiat pe faptul că vorbim aceeași limbă «de la Nistru până la Tisa»". Mai există astăzi un asemenea sentiment național? Mai este astăzi limba română un „centru" al aspirațiilor, trăirilor naționale? Eu unul nu cred. Nici în 2017. ■ România mea e politică. Nu poate exista fără oameni politici. Și fără partide. Care nu mai există, în anii 90, chiar informe incipiente de organizare, erau organisme vii. Acum au ajuns mașinării inflexibile, care pun în aplicare ordine și „principii" (și de punere în funcții a „militanților"). Unul dintre cei mai inteligenți oameni politici de după 90, Vasile Sebastian Dâncu, ajuns, surprinzător?, „mogul" de Cluj, are (și) o carte intitulată „Politica inutilă". Dâncu susține că politica nu este o activitate inutilă, dar „actuala politică românească corespunde unei nefericite tradiții de încremenire istorică". Politica, în opinia sociologului clujean, va rămâne inutilă până când nu va crește activismul politic al intelectualilor și al cetățenilor, dacă nu va face apel la valori, dacă nu se va încheia „politica improvizației și diletantismului", cea care a fost „înlocuitoarea unui adevărat management strategic al societății". V.S. Dâncu, și are dreptate: „în 17 ani (spre 26 astăzi - n.m.), politicienii nu au fost capabili să structureze o strategie de dezvoltare economică a României". Și nu numai de dezvoltare economică. Cum vă spuneam, România mea chiar nu mai există. A iniin^nt Satajenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 lciitor: s.c. Director: SIMAR Daniel Mureșan Consiliere juridică: S.R.L. Jr. Cornel Merișan ZALĂU Redactor-șef: n . . . secretariat Olivian Vădan Anca Bartha ISSN 1453-1283 Redactori: Tehnoredactare: Andreea Vilcovschi Silviu Mocan ^iparul executat la Daniel Sauca Distribuție: Tipografia Marius Morar Ștefan Bordeianu “Garamond” Florin Negoiță Cluj Napoca Potrivit art. 20S și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru, conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Magazin Sălăjean Sindicaliștii din învățământ amenință cu proteste Andreea Vilcovschi Sindicaliștii din învățământ sunt nemulțumiți de Legea salarizării și iau în calcul declanșarea unor proteste în cazul în care legea va fi aprobată în forma anunțată. Aceștia susțin că proiectul noului act normativ cuprinde "o serie de neajunsuri, lacune și inadvertențe", care dovedesc că învățământul nu este o prioritate națională, așa cum se clamează. Printre acestea, încălcarea Programului de guvernare aprobat de Parlamentul României, în condițiile în care acesta prevede o creștere a salariilor cu 20 la sută, începând cu 1 iulie 2017, și cu 30 la sută de la 1 ianuarie 2018, iar în proiect se propune ca prima tranșă de majorare, de 50 la sută, să se acorde din prima zi a anului viitor. "Această propunere înseamnă o diminuare cu șase la sută a majorărilor salariale și, ceea ce este mai important, provoacă în rândul salariaților din sistemul de învățământ o stare de neîncredere și suspiciune referitoare la transpunerea în practică a prevederilor viitoarei legi privind salarizarea unitară", se arată într-un comunicat de presă al Federației Sindicatelor Libere din învățământ. Sindicaliștii consideră anormală propunerea ca un număr apreciabil de indemnizații de conducere să fie inferioare salariilor de bază pentru funcțiile didactice de predare și atrag atenția asupra anomaliilor ce privesc salariile propuse pentru personalul didactic auxiliar și pentru personalul nedidactic. De asemenea, ei sunt nemulțumiți de poziționarea în grila de salarizare a funcțiilor didactice, câtă vreme pe o scară de la 1 la 12, coeficientul maxim de multiplicare pentru profesorul S, cu gradul didactic I, ar urma să fie în anul 2023 de 2,76 (la gradația 5), adică 0,23 din indemnizația Președintelui României. "Precizăm că în Legea nr. 284/2010, aceeași funcție are coeficientul 5,36 pe o scară de la 1 la 15, ceea ce reprezintă 0,35 din indemnizația Președintelui României", potrivit sursei citate, în aceste condiții Colegiul Național al Liderilor FSLI solicită Parlamentului României remedierea problemelor constatate și amenință că în lipsa unor măsuri concrete, sindicaliștii vor intra în grevă. Pompiliu Sturzu a câștigat fotoliul de adjunct la Poliția Municipală Comisarul șef de poliție Pompiliu Sturzu a promovat concursul pentru ocuparea funcției de adjunct al șefului poliției municipiului reședință la Poliția municipiului Zalău. Sturzu, care a fost singurul candidat înscris în cursă, a preluat acest post prin împuternicire, după pensionarea predecesorului său, Aurel Țârlea, în urmă cu aproximativ o lună a fost organizat un alt concurs pentru o funcție de conducere în Poliție, de această dată la Șimleu Silvaniei, acolo unde concursul a fost câștigat de către subcomisarul de poliție Dorin Domșa. ■ A.V. “Armata” sălăjeană Florin Negoiță Centrul Militar Județean Sălaj va face, în perioada imediat următoare, angajări în structurile interne, punând la dispoziția doritorilor care întrunesc condițiile de încadrare mai multe posturi. Astfel, prin filieră indirectă, cursul de formare a ofițerilor în activitate se caută ofițeri muzică militară, pentru care sunt disponibile șase locuri; ofițeri psihologie și sociologie militară -10 locuri; subofițeri specialitate sanitar -19 locuri; subofițeri specialitatea muzici militare - 25 locuri. Condiții: vârsta limită 40 de ani, studii superioare în domeniu, apt medical și psihologic, fără antecedente penale. Pentru face angajări formarea subofițerilor din filiera directă, civili din cadrul și din afara MApN, sunt disponibile 136 locuri, pe specialități militare (infanterie, vânători de munte, aviație și operator control trafic aerian, intendență, artilerie și rachete etc). Vârsta limită pentru candidați este de 35 de ani, fiind necesară diploma de Bacalaureat. Candidatul nu trebuie să aibă antecedente penale și să fie apt din punct de vedere medical și psihologic. Termenul de depunere a dosarelor pentru posturile de subofițeri filiera directă este de 18 mai, iar termen pentru subofițeri filiera indirectă este de 16 iunie 2017. Biroul de Informare din cadrul Centrului Militar Sălaj asigură înscrierea pentru fiecare profesie de subofițer și ofițer. Pentru funcțiile de soldat și gradat profesionist în activitate, seria a doua, sunt disponibile în total 1.656 locuri la nivel național. Din păcate, în județul nostru nu există locuri pentru această structură în acest an, însă județele învecinate pun la dispoziție locuri pentru aceste funcții. Condiții: vârsta maximă 50 de ani, studii minimum 10 clase (punctajul crește în funcție de studiile absolvite) apt medical și psihologic etc. Dosarele, după depunere, trebuie aprobate de către Centrul sălăjean. Probele eliminatorii (sport și psihologic) vor fi susținute la centrul Zonal de Selecție și Orientare Alba Iulia, unde candidații vor fi planificați din timp. După aceste probe urmează examenul de admitere propriu zis, susținut doar de către cei care trec probele de selecție, datele exacte ale examenelor urmând a fi comunicate ulterior, după încheierea fazelor de înscriere și a susținerii probelor eliminatorii.