Magazin, iulie-decembrie 1976 (Anul 20, nr. 978-1003)

1976-07-03 / nr. 978

Pagino в J-о MAGAZIN RĂSPUND: Prof. univ. PETRE VANCEA Conf. dr. FLORIN ZAGANESCU î ",>> ’ < щ ш [UNK] [UNK]я [UNK] ...... .... ........... t 1Hx» m * l #■( I % ........ ... * lichid) care, de fapt, au și permis „asaltul și cucerirea Lunii". Ea este chemată insă să contribuie substanțial la asigurarea, în viitorul mai îndepărtat, a pătrunderii omului în profunzimile spațiilor, în atingerea sistemelor solare situate la sute și mii de ani — lumină, „bănuite" a avea lumi, poate similare Terrei. Deci înghețarea organismului, în condiții speciale, pe care biologia și medicina viitorului le va perfecționa, va permite probabil, astronauților anilor 2500, sau ceva mai tîrziu, de a se avînta în spațiile stelare. Acest termen este determinat, în primul rlnd, de asigurarea unor condiții tehnice propice unor atari zboruri cosmice și anume : motoare ionice, atomice și fotonice, capabile să asigure deplasarea astronavelor cu viteze de mii și zeci de mii de km/s. In al doilea rînd, el este condiționat de crearea condițiilor aferente unei gravitații artificiale și, am putea adăuga, a sistemelor cibernetice cu autoprogramare, capabile să asigure cadrul în care, prin înghețare criogenică, astronautul anilor 2500 să atingă stelele, să ducă forța umanității terestre în genunele cosmosului îndepărtat". BOLILE OCHILOR Dumitru Roșea care duc la orbire ? Prof. univ. PETRE VANCEA : „După datele publicate de Organizația Mondială a Sănătății principalele boli care duc la orbire sînt : tractomul (conjunctiva granuloasă) , onoocercoza, variola, cataracta, glaucomul, afecțiunile degenerative și infecțioase, bolile cardiovasculare și ereditare etc. Trachorndul este una dintre cele mai vechi și mai răspândite boli, mai ales în țările tropicale și subtropicale. Există o regulă de bază a organizării creierului, conform căreia tot ce precedem cu ochiul sting, de exemplu, este recepționat de emisfera dreaptă și invers, unde însumează după O.M.S., peste 500 milioane de bolnavi, (dintre care 30% copii) adică o șesime din populația globului. La noi în țară tractomul, care altădată reprezenta peste 50% din cazurile spitalizate în serviciile de oftalmologie, nu mai constituie astăzi o proble care sînt bolile oculare mă, această boală fiind eradicată. O altă boală care conduce la orbire este oncocercoza, boală produsă de un parazit minuscul ce se transmite omului prin intermediul unei muște. La noi în țară însă, această boală, ca o cauză probabilă de orbire, nu mai poate intra în discuție. Nici orbirea prin variolă nu mai este întîlnită de cînd se practică vaccinarea antivariolică a copiilor, în mod obligator. Cataracta nu constituie nici ea o cauză de orbire, deoarece, pe tot cuprinsul țării dispunem de excelente servicii chirurgicale și de operatori de înaltă calificare care operează cu succes majoritatea suferinzilor de cataractă. Glaucomul ocupă al 2-lea loc printre cauzele de orbire în lume. Dacă boala este însă diagnosticată la timp și se tratează corect, orbirea poate fi evitată sută la sută. Metoda dispensărizării active a acestor boli a dat, la noi, de altfel, rezultate excelente, iar centrele antiglaucomatoase devin tot mai numeroase pe întinsul țării. Traumatismele oculare constituie o altă cauză de orbire ce urmează imediat după glaucom. Problema lor este extrem de gravă, cu tot progresul terapeutic realizat în anii din urmă, ele oferind cel mai mare procent de orbire. Dintre afecțiunile degenerative, un loc aparte îl ocupă miopia foarte progresivă, degenerescențele. Evident n-am enumerat decît o parte dintre cauzele care au, ca efect, orbirea. Țin să subliniez însă că cel puțin, în două treimi din cazuri, datorită progreselor medicinei, chirurgiei și igienii publice, orbirea poate fi evitată prin măsuri de protecție și printr-un tratament adecvat, aplicat la timp. Deci, un apel către populație : „ingrijiți-vă sănătatea și vederea". CRIOGENIA ȘI COSMOSUL Avram Constantin : Care este aportul criogeniei la ofensiva omului în Cosmos și ce perspectivă oferă ea pentru zborurile îndepărtate? Conf. dr. FLORIN ZAGANESCU : „Primul ajutor dat de criogenie tehnicii spațiale este, incontestabil, realizarea de propergoli cu calități superioare (Hidrogen lichid, oxigen PE SCURT Centura de asteroizi Flaviu Marcu, Piatra Neamț : Cum „s-a născut“ centura de asteroizi existentă între planetele Marte și Jupiter ? — Cu prilejul unei recente reuniuni a Societății de geofizică a S.U.A., astronomul american Thomas van Flandern a furnizat argumente noi in favoarea teoriei potrivit căreia, in urmă cu mai multe milioane de ani, ar fi existat o planetă gigant între Marte și Jupiter, care explodind, din cauze necunoscute, a generat actuala centură de asteroizi. Cometele — apreciază astronomul american — au provenit din explozia planetară, care le-a proiectat cu o forță uriașă în toate direcțiile, devenind sateliți neregulați ai Soarelui. Astronomii au considerat, aproape dintotdeauna, că centura de asteroizi provine dintr-o planetă de mari dimensiuni. Până in 1972 însă această opinie nu se bizuia pe probe convingătoare. Dar in acel an, cercetătorul canadian M.W. Ovenden, de la Universitatea din Vancouver, calculînd orbitele și masele diferitelor planete ale sistemului nostru, a ajuns la concluzia că un astru de dimensiuni gigantice — de 90 de ori mai mari decît ale Pămintul — a existat între Marte și Jupiter în urmă cu 16 milioane de ani, explodînd ulterior — cu aproximativ 6 milioane de ani în urmă. De la sine înțeles, rezultatele studiilor celor doi astronomi, controversate încă, nu reprezintă, decît una dintre „ipotezele de lucru“ privind apariția amintitei centuri de asteroizi. Țesut artificial Ion Dobrotă, Vaslui : In cazul arsurilor, este știut, cu cit refacerea țesutului se realizează intr-un timp mai scurt cu atît riscul infecțiilor este diminuat. Ce întreprind cercetătorii în această direcție , boli și proteine și are rolul unui pansament care favorizează formarea unei cicatrice și îndeplinește unele din funcțiile țesutului distrus. Noul țesut, subliniază cercetătorii, poate împiedica deshidratarea țesuturilor supuse arsurilor, reușind să prevină infecțiile, principal pericol în cazul acestui tip de accidente. Recent dr. John Burke, profesor la Universitatea Harvard, a anunțat că, împreună cu un grup de cercetători, a pus la punct un țesut artificial ce are rolul de a împiedica procesul de distrugere a pielii în cazul arsurilor grave. Țesutul de substituție, constituit din piele de bovine, conține o cantitate mare de hidranți de car „Ranița reactivă“ Ing. Hans Holdschwander și dr. Ionel Bălșan . Dorim să aflăm amănunte despre aparatul de zbor inventat de Justin Capră. — Aparatul despre care ne-ați scris face obiectul invenției nr. 41711 al cărui brevet a fost acordat la 12 mai 1960 lui Justin Virgilius Capră și Ion Munteanu. In principiu este vorba despre un aparat portativ pentru zbor individual, propulsat de două seturi de gaze provenite din combustia unui amestec carburant, de exemplu, alcool și oxigen ; decolarea pe verticală sau deplasarea se face cu ajutorul unei „ranițe reactive“. După cum știți, originalul aparatului se află depus la Muzeul Tehnic „Ing Dimitrie Leonida“ aflat în Parcul Libertății din București. Tot aici se găsește și o copie după „descrierea de invenție“ a cărei consultare v-ar putea fi de folos pentru amănuntele de „strictă specialitate“. • CUM SÎNT FOLOSITE MINICALCULATOARELE ? După cum arată ziarul parizian „Le Monde“, 30 la sută din capacitatea minicalculatoarelor existente in lume este utilizată pentru operații industriale (supravegheri de procese, comenzi de mașini etc.), 20 la sută pentru transmiterea de date, 201—15 la sută pentru calcule științifice și 10—15 la sută pentru gestiuni economice. • MA AUZI, CALCULATORULE ? La Tbilisi a avut loc o conferință consacrată unor probleme ale creării inteligenței artificiale. Una din secțiunile reuniunii a avut tema „Recunoașterea automată a vorbirii“. • CULTURA ROȘIILOR ȘI... CALCULATORUL SIEMENS 330. La stațiunea de cercetări agricole Naaldwijk, Olanda — unde se fac experiențe mai ales in domeniul culturii roșiilor și castraveților — un calculator electronic Siemens 330 este folosit pentru controlul și stabilizarea diferiților parametri climatici din vastele sere ale complexului (temperatura aerului și a solului, umiditatea, curenții de aer etc.). În același timp, computerul asigură informații utile în vederea stabilirii celor mai favorabile condiții de mediu pentru creșterea tomatelor. Producția de roșii de seră PE MERIDIANELE INFORMATICII atinge anual, in Olanda, o valoare de 100 milioane dolari ; patru cincimi din producție este destinată exportului. • CÎȘTIGAȚI UN CALCULATOR ELECTRONIC Din cei 1 440 elevi ai școlii din Wombourne, Anglia, aproape un sfert participă la cercuri de inițiere informatică. Ei au primit în dar echipamente scoase din uz de la unele centre de calcul și, cu ajutorul profesorilor, le-au repus în funcțiune. Cei mai buni 20 de elevi — intre 14 și 17 ani — au format un colectiv care ia parte la concursul „Cîștigați un computer !“ organizat de revista „Computer Weekly“ și compania „Digital Equipment“. Echipa lor s-a calificat in finală, pregătind acum un program de reglementare a circulației rutiere cu ajutorul calculatorului electronic. • .,NORD-DATA ’7в“ '~' conferință'a țărilor hbidice in problema prelucrării automate a datelor — a fost găzduită anul acesta de capitala finlandeză Helsinki. Organizarea conferinței a fost dublată de o expoziție informatică a țărilor nordice. • 44 755 SISTEME. La sfîrșitul anului 1975, relatează ziarul londonez „The Times“, in Anglia funcționau 44 755 sisteme de prelucrare automată a datelor, in valoare de aproximativ 1,850 miliarde lire sterline. Din totalul echipamentului informatic din Marea Britanie, doar 25,8 la sută poartă marca societății engleze l.C.L. • UNDE TREBUIE CONSTRUITA NOUA ȘCOALA ? Pentru a răspunde la această întrebare, edilii din Marsilia recurg, intre altele, și la serviciile centrului de calcul electronic al municipalității. Un aparat „plotter“ poate desena hărți ale orașului indicind — pe baza fișierelor de date existente la centrul de calcul — cartierele și străzile unde locuiesc cele mai multe perechi de tineri căsătoriți, amplasarea școlilor existente și capacitățile lor, drumurile de acces și alte numeroase date utile pentru cei ce urmează să decidă locul viitoarei construcții. U VALUREANU Nr. 978 din 3 iulie 1976 AGENDĂ • Sub egida Frontului Unității Socialiste se desfășoară zilele următoare simpozionul „Arta și cultura naționalităților conlocuitoare, parte integrantă a culturii României socialiste", organizat la Casa de cultură „Petöfi Sandor“ (6 iulie) și dezbaterile cu cetățenii din sectorul I, asupra documentelor Congresului educației politice și al culturii socialiste • „Științele care nu se văd" este tema pusă in dezbatere, luni 5 iulie, de Clubul ateist-științific al Casei de cultură a sectorului 7 din Capitală, cu care prilej vor vorbi prof. dr. docent I. Th. Riga, dr. Vladimir Gusie, de la Institutul de geriatrie și Alex. Coajă, directorul bibliotecii municipale ,M. Sadoveanu" • „Recunoașteți monumentul și ce știți despre el ?“ se intitulează un ingenios itinerar științific organizat în ziua de 10 iulie de Muzeul de istorie al municipiului București • O serie de cercetări privind teoria și practica fenomenului „om“, conceptul fundamental al evoluției și al umanismului științific sînt întreprinse de specialiștii Laboratorului de antropologie de la Institutul „Victor Babeș" • Oficiul central pentru mijloace de învățămînt ne informează că a realizat o serie de noi aparate, dispozitive, panouri de uz didactic, printre care truse complexe pentru laboratoarele școlare de chimie, fizică și biologie • O metodă ingenioasă pentru investigarea țesuturilor moi ale aparatului locomotor uman, pusă la punct de cercetători din tara noastră, facilitează depistarea precisă și rapidă a unor modificări care nu puteau fi observate pină acum cu mijloace radiologice clasice . Bogatul material scos la iveală de arheologi, in zona Tirgșorul Vechi — Prahova, evidențiază că puternicul castru de aici a fost construit nu de soldații romani, ci de populația locală geto-dacică • în pădurea Agafton (Botoșani) elevii au amenajat prin muncă voluntară satul de vacanță „Luceafărul", care va adăposti chiar din această vară 1200 de copii din întreaga țară. N. COZLA CĂRȚI NOI Prof. dr. docent MARIN VOICULESCU, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România vă recomandă : Folosirea rațională a antibioticelor Vie conf. dr. MIRCEA ANGHELESCU Iată o carte, a cărei necesitate era profund și de mult resimțită In masa medicilor de toate specialitățile din țara noastră. Deși despre antibiotice s-au mai scris cărți, acestea au fost lucrări cu caracter de strictă specialitate, de importanță mai mult teoretică pentru cercetătorii de laborator. Această carte, apărută in „Editura medicală“, se adresează însă tuturor medicilor practicieni, atît celor din spitale și policlinici, cit și medicilor de medicină generală, din circumscripții și pediatri, — deci celor ce utilizează antibioticele. Trebuie să avem in vedere că antibioticele constituie una din armele cele mai prețioase și mai des utilizate din inventarul medicamentos modern, ele fiind prezente în circa 30 °/C din rețetele medicale. Orin multiplele și variatele situații practice, in care se află medicii in lupta lor cotidiană contra diverselor infecții, ei au nevoie de un îndrumar concret și clar, pentru a prescrie antibioticul cel mai eficace in insecția respectivă și totodată cel mai puțin toxic și mai bine suportat de pacient. In această privință stă marea calitate a cărții, prin faptul că oferă medicului, intr-un stil extrem de clar, baza rațională a folosirii antibioticelor, pentru a institui, ori de câte ori este indicat, un tratament fundamentat pe criterii științifice și verificat printr-o mare experiență practică. De aceea, în această carte, medicii vor găsi nu numai datele provenite din sursele cele mai moderne din teoria și practica antibioticelor, dar și din indicațiile verificate prin marea experiență pe care o deține autorul, in cunoscuta școală de boli infecțioase, de la Spitalul Colentina, unde utilizarea antibioticelor se efectuează după criterii strict științifice și, totodată, cele mai eficace pentru pacient. GLOSAR A VITAMINOZA — maladie provocată fie de insuficiența, fie de absența totală din organism a unor vitamine; de pildă, o boală curentă a grupurilor umane din hauna cărora lipsesc vegetalele proaspete (deci vitamina C) este scorbutul (fâcind altădată ravagii printre marinari și exploratorii polari, apoi simțitor limitat sau chiar eliminat prin sintetizarea farmaceutică a vii. C); altă boală, produsă de carența vitaminei D, e rahitismul. BIGOTISM — extremism religios fanatic, în cadrul căruia credinciosul își dorește identificarea cu lumea divină pe care și-a născocit-o și ajunge la stări maladive de extaz care îi anulează complet personalitatea umană; bigotul este plin de superstiții și se află în permanentă căutare de pocăințe și de iertări care-l duc, dintr-o aparentă stare de umilință, la o secretă îngîmfare asocială ; bigotismul a fost totdeauna sursa apariției sectelor religioase.