Magazin, ianuarie-iunie 1978 (Anul 22, nr. 1057-1081)

1978-01-07 / nr. 1057

Pagina a 2-a MAGAZIN O NOUĂ CALITATE IN PROCESUL DE EDUCAȚIE ȘTIINȚIFICAL 7 > (Urmare din pagina 1) trebuie să se concentreze și să dezvolte programul de educație politică din cadrul formelor învățămîntului politic și educativ de masă. In același timp trebuie să țină seama de posibilitățile și rezultatele întregului proces educativ, de educația prin artă și cultură desfășurată de instituțiile cultural-artistice, cît și de preocupările de creație tehnico-științifică și cultural-artistică de masă. Dacă aceste legături nu se statornicesc permanent, nu se adîncesc și nu sînt convergente, munca de educație nu se ridică la o nouă calitate, nu este eficientă. Numai ca parte organică a întregului sistem de influențare politico-educativă în activitatea curentă, zilnică, la fiecare loc de muncă, în timpul liber și in mediul în care trăiesc oamenii, educația științifică poate găsi maximă receptivitate și se poate solda cu rezultatele scontate. — La acest proces vast de educație științifică trebuie să participe — așa cum se considera la un moment dat — doar specialiștii de cea mai înaltă calificare profesională ? — Introducerea în viață a sarcinilor trasate de partid pe linia formării unei concepții științifice, materialist-dialectice despre lume nu mai este suficient să fie folosite doar cadrele cele mai calificate dintr-un domeniu sau altul al științelor moderne. Experiența de pînă acum ne-a dovedit că dispunem de un fond de oameni mult mai larg capabili să contribuie la procesul de educație. Cu alte cuvinte, este timpul să fie folosite, la locurile de muncă, la nivelul comunelor sau orașelor toate cadrele instruite și calificate, care depun pasiune și sînt capabile să obțină rezultate superioare în procesul de educație științifică. Numai astfel procesul educațional se va ridica la cotele cele mai Înalte. Totodată, experiența de pînă acum ne-a dovedit că dispunem de mijloace în toate instituțiile specializate , de invățămînt, de cultură, în unitățile economice, care nu sunt încă puse în slujba creșterii eficienței muncii de educație științifică și tehnică. In același timp este nevoie ca în acest an să fie cuprinse în procesul de educație științifică masele largi de oameni ai muncii. Din acest punct de vedere mai sînt multe datorii de împlinit pe linia generalizării universităților culturalștiințifice în toate comunele, a creșterii numărului de cursuri științifice și de cercuri tehnice. Ele nu răspund nici ca număr, dar mai ales ca activitate, nevoilor manifeste ale oamenilor muncii din toate unitățile economico-sociale. De asemenea, mai există încă unele prejudecăți și manifestări de formalism în ceea ce privește promovarea cursurilor cu caracter tehnic la sate, uitindu-se faptul că membrii cooperativelor de producție au în egală măsură nevoie de ridicarea nivelului de cunoștințe științifice și tehnice. Numai astfel se va putea dezvolta permanent spiritul creativ al maselor și implicit contribuția lor la îndeplinirea sarcinilor de producție. — O condiție absolut obligatorie privind realizarea acestei noi orientări in munca de educație științifică, a creșterii calității și eficientei ei este preocuparea atentă in ceea ce privește elaborarea programelor de activități. De ce factori anume, credeți că trebuie să se țină seama, in întocmirea lor și ce trebuie să cuprindă programele ? — Mai intîi, ele trebuie să fie optim corelate cu cerințele și condițiile diferitelor categorii de oameni ai muncii cărora li se adresează, cu cerințele fiecărei localități. Totodată, ele trebuie să cuprindă cele mai noi cuceriri din cunoașterea contemporană, cele mai noi concepții despre natură, viață și societate pe care le oferă biologia și genetica, fizica și astrofizica, chimia și medicina, ramurile științifice care cunosc o puternică dezvoltare in secolul nostru pe linia cunoașterii Universului. In același timp este nevoie de o mare accesibilitate în rîndul maselor a acestor cunoștințe de ultimă oră, care trebuie să pătrundă în conștiința oamenilor. De aceea este necesară o atenție deosebită din partea comisiilor de răspîndire a cunoștințelor cultural-științifice, pentru tematica cursurilor, pentru programe tematice bine fundamentate din punct de vedere ideologic și filozofic, vizînd tragerea unor concluzii ferme care să consolideze și să dezvolte concepția științifică, marxist-leninistă asupra vieții. Este nevoie să se reflecte în mod combativ și argumentat lupta împotriva tuturor mentalităților și ideilor greșite, asupra tuturor rămășițelor oricărei forme de misticism sau poziții înapoiate față de muncă, față de viața de familie, de raporturile sociale, față de întreaga noastră societate. Pe această linie, Comisiei centrale pentru răspîndirea cunoștințelor cultural științifice îi revin nenumărate obligații și îndatoriri, deoarece ea trebuie să elaboreze materiale cu caracter de îndrumare tematică, informativă, ținând seama de criticile, propunerile și sugestiile asimilate cu prilejul unor consfătuiri sau analize efectuate în întreaga țară. In același timp, este necesar să se elimine paralelismul ca și aspectul lacunar al unor planuri și programe de acțiune, prin consultarea de către comisiile teritoriale, a maselor, a conducerii unităților economice, a cadrelor cu experiență în această muncă. — In procesul de făurire a unei concepții despre natură, viață, societate sunt folosite, desigur, foarte multe metode și forme, care toate la un loc formează o unitate in toată diversitatea de mijloace. In acest context, ce rol ocupă noua colecție de popularizare apărută in cadrul Editurii științifice și enciclopedice ? — Trebuie să spun că este un început bun pe linia promovării unei literaturi de popularizare de certă calitate. De aceea, colecția „Știința pentru toți“ se impune și începe să devină o prezență activă în procesul de educație. Este nevoie însă ca ea să pătrundă în toate comunele, pentru toate vîrstele, și să devină una din lecturile predilecte, care să determine, după primele inițieri, arzătoarea nevoie de studiu aprofundat, noi și importante Întrebări care să-și găsească răspunsul, in forme și prin mijloace variate, în cadrul emisiunilor de radio și televiziune, al documentarelor științifice, al spectacolelor și expozițiilor, care dezbat cele mai noi cunoștințe privind natura viața și societatea. Laboratorul din inima pădurii • Rezervația dendrologica cu rarități din diferite zone geografice ale globului 9 Păduri din Banat și Transilvania plantate cu o specie de nuc mult mai productivă • Un arbore rășinos pentru câmpii și delta Dunării. La 10 km de Deva, în pădurea străbătută de cursul Mureșului și canalului Strei, se află una dintre cele mai vechi rezervații dendrologice din țară, unde au fost aclimatizate succesiv numeroase specii de arbori și arbuști originari din diferite zone ale globului. Aici este amplasată o unitate a Institutului de cercetări și amenajări silvice, Centrul de aclimatizare și experimentare forestieră Simeria, un laborator științific care a reușit să creeze veritabile filtre naturale pentru protecția mediului înconjurător. Vîrsta înaintată a multor arbori ca și dimensiunile lor excepționale — cum avea să ne spună ing. AUREL HULEA, șeful Centrului — au permis formularea, prin cercetări, a unor concluzii cu privire la cerințele ecologice a unor specii indicate a fi extinse în cultura forestieră în vederea ridicării productivității pădurilor noastre. S-a realizat și o colecție de arborete experimentale exotice, stațiunea devenind o prețioasă sursă de semințe și un centru de difuzare a unor mari cantități de puieți exotici. Acum rezervația a devenit un laborator natural unde se îmbină studiul biologiei speciilor exotice cu producția, numeroși elevi și studenți făcind cursuri practice pentru însușirea disciplinelor botanice. Arboretumul Simeria cuprinde o colecție științifică de plante lemnoase și arbori experimentali grupați după criterii sistematice, ecologice sau fitogeografice, specificul ei fiind acela al aclimatizării de noi specii și al experimentărilor forestiere. Calitatea deosebită a unor specii a dus la extinderea lor în cultură și la difuzarea lor spre a înfrumuseța spațiile verzi de la orașe și sate. De exemplu, la București s-au trimis pini, magnolii și alți arbuști, iar la Herculane exemplare de magnolia cobus de talie mare, sălcii plîngăitoare și o colecție de trandafiri. Din punct de vedere botanic, colecția de plante lemnoase conține numeroase specii rare ca : bradul argintiu original din China și America de Nord, tuia ce provine din California, platiul din Australia, teiul argintiu din Himalaia, laricele, arțarul, socul negru din Extremul Orient sau magnolia și cătina originare din America de Nord. De menționat că aici se află arbori și arbuști de mari dimensiuni și vîrstă inaintată ca : platanul australian înalt de 23 m și în vîrstă de 120 ani, libiodendronul american 23 m și 70 ani, bradul grecesc 19 m și 70 ani, bradul caucazian 22 m și 80 ani, arborele de plută de Amur 19 m și 60 ani, magnolia americană 19 m și 70 ani etc. Relativ la activitatea științifică din stațiune, cele 2 000 de unități arboricole sînt urmărite in comportarea lor in condițiile țării noastre, procesul de testare durind între 10 și 20 ani. In momentul cind apare fructificația încep lucrările de multiplicare, speciile fiind introduse într-una din cele două pepiniere iar producția este difuzată fie ca material săditor pentru spații verzi fie ca noutăți pentru cultura forestieră. In ceea ce privește noii taxoni, specii care s-au dovedit că se comportă bine ca rezistență și din punct de vedere al creșterii și calității lemnului, iată citeva noutăți : s-a relevat că nucul negru, originar din America de Nord, prezintă calități deosebite și anume poate fi cultivat în pădure înlocuind cu succes nucul comun, fapt dovedit de industria mobilei care a prelucrat noile stocuri de materiale. Este avantajos deoarece de pe aceeași suprafață se obține o masă lemnoasă mai mare de nuc negru. Dealtfel culturile de nuc negru au și fost răspîndite în ocoalele silvice Pecica, jud. Arad, și in Săcuieni, jud. Bihor, iar culturi restrinse sînt in jud. Caraș-Severin și jud. Timiș și se tinde la extinderea lui în Iubea Dunării, recent fiind cultivat in jud. Olt. O altă specie, cu bune perspective, dar care n-a fost încă extinsă, este arborele denumit științific Metasequoia Glyptostroboides, rășinos din flora montană a Chinei, cu aspectul chiparosului de baltă. La Simeria a avut creșteri spectaculoase, aproape un metru pe an și n-a suferit de rigorile climatului. In 1951 prof. Al. Borza a adus din China un ghiveci cu 10 puieți, care după ce au crescut în pepinieră au fost plantați. Se înmulțește pe cale vegetativă, prin mlădițe, in condiții de seră. Acum este plantat in toate colecțiile stațiunii și cercetătorii speră să realizeze un rășinos pentru luncile joase, cîmpie, deltă sau lunca Dunării. Iată cîteva dintre noile specii trimise in țară de specialiștii din Simeria : bradul grecesc, chiparosul californian, bradul caucazian și pirul galben, dintre rășinoase, iar dintre foioase magnoliile, arborele Catalpa mare, căruia i se mai spune și vanilia forțată. Acest arbore înflorește în iulie, e asemănător castanilor, are frunzele la fel cu floarea soarelui iar fructele sînt ca păstăile cilindrice și seamănă cu vanilia. El crește acum la Deva, Orăștie și Geoagiu și a fost trimis și în alte orașe. Un alt rășinos este Forsiția aurie, cu flori aurii și frunzele de un verde pronunțat, originar din America de Nord. Tulipierul, tot american, are frunzele in formă de liră iar florile seamănă cu laleaua. Magnolia acuminata dă fructe de forma castraveților iar magnolia cobus, din Japonia, are florile in genul crinilor albi și din fructele ei se extrage o esență. SIMION SAVEANU Arborele de plută (PHELLODENDRON AMURENSE) Nr. 1057 din 7 ianuarie 1978 AGENDĂ • Brigăzi științifice iau parte la dezbateri în întreprinderi pe tema „Cercetarea științifică, dezvoltarea tehnologică și introducerea progresului tehnic în lumina măsurilor adoptate de Conferința Națională a partidului“ • La Brașov se desfășoară între 3—10 ianuarie 1978 cursuri și activități de perfecționare didactică și științifică pentru profesorii de matematică, fizică, biologie și chimie . Sala Sporturilor din Sfîntu Gheorghe a devenit gazda celei de a IX-a expoziții naționale de porumbei călători, remarcabilă colecție de exemplare de mare performanță națională și internațională • Un program de cercetare științifică, la care au participat specialiștii Muzeului de artă din Cluj-Napoca a avut ca rezultat elaborarea unor cataloage patrimoniale privind zestrea acestei instituții culturale • Tractoristul Ilie Pui, a descoperit întîmplător la Tilbiș — Mureș, în timpul lucrărilor agricole, vestigii importante aparținînd culturii prototracice Coțofeni • Școala din Sălcud a împlinit 125 de ani de atestare documentară • Un grup de medici și ciberneticieni a realizat un procedeu de determinare cu calculatorul electronic a insulinei serice din sînge, în decurs de cîteva minute, față de 10—12 ore cît erau necesare pînă acum • Observatorul astronomic popular din Rm. Vilcea a deschis o expoziție științifică intitulată „Universul astral“ • Cadre didactice din județul Teleorman au creat o serie de dispozitive pentru studiul cîmpului electric cu ajutorul ionilor colorați precum și pentru demonstrarea experimentală a etapelor fenomenului de fotosinteză • Noi metode pentru profilaxia afecțiunilor reumatismale, bazate pe iradierea cu ajutorul curenților de înaltă frecvență și ultrasunete, experimentate de cercetători bucureșteni, au fost generalizate în practica medicală din țară. N. COZLA CĂRȚI NOI Un prețios îndreptar terapeutic De curînd a apărut în Editura Medicală, lucrarea „Tratamentul medicamentos in infecții“, semnată de directorul Spitalului clinic de boli infecțioase Colentina, conf. univ. dr. Al. Duminică Moisescu și dr. E. Toma, asistent universitar. Volumul se adresează medicului specialist in bolile infecțioase cit și cadrelor medicale din domeniul medicinii generale. Cartea, un îndreptar terapeutic actualizat pe baza ultimelor noutăți medicale, răspunde la o cerință esențială : aceea de a demonstra și prezenta concret și complex cele mai adecvate terapii in domeniul bolilor infecțioase, bacteriene și virale. La începutul fiecărui capitol sunt prezentate noțiunile de clinică, minime, care pot ajuta la înțelegerea terapiei recomandată in boala respectivă. „Tratamentul medicamentos în infecții“ este un studiu cu atit mai valoros, cu cit el este rezultatul observațiilor făcute de autori in timpul îndelungatei lor practici medicale, cit și in cadrul activității lor pedagogice in invățămintul postuniversitar. „Fiziologia și fiziopatologia reproducerii umane“ La „Editura Medicală“ a apărut primul volum din seria monografică de „fiziologie și fiziopatologie" (sub redacția : I. Teodorescu Exarcu), consacrat reproducerii umane (intr-un stadiu avansat se află „fiziologia și fiziopatologia sistemului nervos“). Structurată in două mari părți, lucrarea prezintă — pe linia prioritară a politicii noastre demografice —, intr-o concepție medicală modernă, cele mai noi date legate de „procesul de perpetuare a organismelor vii, prin producerea de noi indivizi...“. O tratare exhaustivă, competentă aduce in atenția cititorului progresele importante realizate recent a căror eficiență pentru starea de sănătate a oamenilor este cunoscută. Autoritatea științifică și îndelungata experiență profesională a autorilor, in dificila lor sarcină de a prezenta „la zi“ aceste preocupări moderne, se sprijină pe o bogată bibliografie precum și pe un adecvat aparat ilustrativ, deosebit de sugestiv și care ajută mult la înțelegerea mai exactă a unor procese fiziologice.