Magazin, iulie-decembrie 1979 (Anul 23, nr. 1135-1160)

1979-07-07 / nr. 1135

Pagina a 2-a MAGAZIN EDUCAȚIA ÎN FORMAREA OMULUI NOU (Urmare din pagina 1) laturi inseparabile ale vieții umane — exercită o puternică înmurire asupra conștiinței sociale. Rezultă deci, că de nivelul pregătirii complexe a întregului popor, de capacitatea sa de creație, de pasiunea și îndrăzneala sa, de dăruirea cu care se dedică înfăptuirii planurilor depind prezentul și viitorul țarii. „Efortul pentru însușirea noilor cuceriri ale mintii omenești, pentru ridicarea nivelului de pregătire științifică și de cultură generală, arată tovarășul Nicolae Ceaușescu, este astăzi una din trăsăturile distinctive ale omului înaintat, expresia adevăratului spirit de civilizație. Dacă aceasta este o necesitate general umană, cu atil mai pregnantă este ea in societatea noastră. Comunismul este doar chintesența cunoașterii, rodul marilor cuceriri ale științei și culturii, rezultatul acumulării și sintetizării a tot ce a creat mai de preț mintea omului. Marile descoperiri actuale ale fizicii, matematicii chimiei, electronicii, biologiei, verificate în temerare aplicații practice, fundamentează și mai profund bazele, științifice ale filozofiei noastre despre natură și societate. Ele dovedesc mai convingător ca privind materialitatea lumii, precum și ranacitatea omului de a o transforma, de a adapta natura nevoilor sale, de a spori nemăsurat resursele și bogăția materială a societății“. Din această teză izvorăște grija statornică a partidului nostru pentru continua perfecționare a calității umane, formarea omului nou, cunoscător al celor mai noi cuceriri ale științei. Parte componentă a formării omului nou, educația științifică nu poate avea alt statut social și metodologic decît cel al educației comuniste in general. Ea nu se poate realiza spontan ci trebuie să aibă un caracter permanent ca obiectiv firesc al tuturor Instituțiilor de educație și cultură, al organizațiilor obștești. O asemenea educație nu se poate obține prin campanii, ci prin amplificarea sistematică a influenței științei și culturii, a rolului educativ al noilor relații sociale. Activitatea, în domeniul culturii de masă, al educației științifice și tehnologice a cetățenilor, al înfăptuirii revoluției pe planul conștiinței oamenilor reprezintă una dintre funcțiile cele mai importante ale statului nostru. Iar această funcție se realizează, sub conducerea partidului, în cele mai variate forme și cuprinde aspecte multilaterale, începînd cu dezvoltarea continuă a bazei materiale a științei, învățâmîntului și culturii, pliă la perfecționarea formelor organizatorice de răspîndire a cunoștințelor științifice Prin înfăptuirea politicii sale de educațieocialistă a maselor, statul socialist contribuie implicit la crearea condițiilor subiective de modelare a unui om nou, corespunzător sub aspectul conștiinței sale, ca și al pregătirii moral-votive și științifice importantelor sarcini ale anilor ce vin, apt de a contribui la îndeplinirea amplelor proiecte de înălțare a patriei Ridicarea continuă a gradului de cunoaștere al maselor reprezintă o sarcină socială de mare răspundere în procesul formării personalității constructorilor socialismului și comunismului. Partidul relevă necesitatea întăririi conținutului ideologic și politic al educației socialiste, ca și necesitatea lărgirii orizontului de cunoaștere al maselor, datoria fiecăruia de a fi la curent cu cele mai noi cuceriri ale științei, ceea ce reprezintă calea principală de formare a unei mentalități științifico, materialiste, a unor sentimente morale înalte Toate acestea explică preocupările partidului de perfecționare a acțiunilor de masă în vederea răspîndirii cunoștințelor științifice. Realizarea cu succes a educației științifice a maselor, a formării omului nou pot avea loc numai in condițiile luptei ideologice dintre vechi și nou. Ca individ, ca părticică a societății, omul trebuie să lupte pentru a dobîndi concepții și convingeri înaintate, bazate pe concepția materialistă despre lume și societate. „Nu trebuie să uităm nici un moment, sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, că epoca pe care o trăim este o epocă de mari transformări revoluționare atit pe plan național, cit și pe plan internațional, că în lume au loc profunde mutații ce necesită să fie temeinic studiate in spiritul concepției revoluționare materialist-dialectice și istorice, pentru a putea fi nu numai înțelese, dar, pe această bază, să se elaboreze orientările, căile de activitate a partidului in toate domeniile, atit pe plan intern, cit și internațional“. Recentele documente scot încă o dată în relief importanța educației în formarea omului nou, în spiritul concepției materiaist-dialectice despre lume și societate, filozofie căreia ii este caracteristic faptul că ea reprezintă o fereastră deschisă spre imitarea de noi adevăruri, îmbogățindu-se permanent prin toate datele și demonstrațiile științei și practicii. Țara noastră este un exemplu în care marile transformări sociale și economice, saltul către o nouă etapă istorică au fost mijlocite de concepția materialismului dialectic și istoric, concepție dezvoltată de partidul comunist în condițiile noastre mecifice, întreaga operă de construcție a socialismului și de înaintare spre comunism este ghidată de această concepție. A începuturile specializării în medicina românească Convorbire cu prof. dr. BENONE DUȚESCU Președinte al Societății de istoria medicinii și farmaciei — Ce loc ocupă in activitatea Societății de istoria medicinii și farmaciei cea de-a III-a Conferință națională ? — Cea de-a treia Conferință națională a analizat un aspect deosebit de însemnat și cu actuale concluzii practice : ,,începuturile specializării in medicina romănească“. Acest fenomen, diversificarea practicii medicale în acte profesionale din ce în ce mai specializate a fost determinat de multiplii factori sociali, economici, de sănătate cât și de rolul covirșitor, uneori, al marilor personalități care prin contribuția lor de mari titani ai științei (Babeș, Marinescu, Parhon etc.) au contribuit și determinat în mod nemijlocit la constituirea unor specialități medicale. — Din eite sintem informați. Societatea de istoria medicinii și a farmaciei are o veche tradiție și îndelungată activitate Vă rugăm să faceți citeva precizări in acest sens. — Anul acesta Societatea împlinește 50 de ani de activitate in slujba progresului, științei și culturii românești. De altfel, cea de-a treia Conferință națională a avut la primul punct un amplu raport în care s-a evidențiat și cu această ocazie că, istoria medicinii, disciplină cu înalte răspunderi sociale și de permanentă actualitate, s-a afirmat de-a lungul vremii, atit în domeniul cercetărilor de specialitate și al învățămintului universitar, cit și al unei rodnice activități condusă cu pricepere, timp de 50 de ani, de Societatea de istoria medicinii și a farmaciei. Constituită în anul 1929 din inițiativa cunoscutului chirurg și istoriograf al medicinii, care a fost dr. Victor Gomoiu, — ajutat permanent de dr. Viorica Ionescu Gomoiu —. Societatea a grupat în jurul ei, încă de la început, personalități de cea mai înaltă valoare, cum a fost profesor Г. Cantacuzino. De altfel, sumarul Conferinței s-a dovedit extrem de bogat aducând în dezbatere începuturile școlilor medicale românești. Este vorba, printre altele, de evoluția medicinei interne, de dezvoltarea cardiologiei ca specialitate importantă pentru păstrarea sănătății publice, de punctele nodale în dezvoltarea psihiatriei și neurologiei. S-au adus în dezbatere, de asemenea priorități românești in combaterea gușei endemice și în general rezultatele de mărea ale endocrinologiei românești. Oftalmologia, stomatologia, ortopedia, chirurgia infantilă s-au dovedit, și ele, de-a lungul deceniilor foarte fertile în realizări, așa cum aprecieri unanime a primit la vremea respectivă activitatea lui Victor Babeș și a altor savanți români de prestigiu internațional. — Ce ne puteți spune despre prestigiul Societății de istoria medicinii pe plan mondial ? — România a fost de două ori gazda unor congrese internationale de istoria medicinii, unul în 1932 sub președinția lui Victor Gomoiu, iar altul în 1970, sub președinția lui Valeriu Bologa, dovedind capacitate organizatorică și un prestigiu științific international incontestabil. ION VADUVA-POENARU Timp, ritm (Urmare din pagina 1) mului, atit in procesele de reglare, cit și în mecanismele de dereglare din timpul vieții. Cronobiologia, devine astfel, una dintre ramurile cele mai susceptibile de progres din aria științelor biologice, transformările decelate in acest domeniu, în ultimele decenii, pretîndu-se la formalizări algoritmice în studiul pe modele a unor secvențe de bioprocese fiziologice intercorelate. Folosirea unor metode biotehnologice ca, de pildă, imaginarea unor modele complexe pentru analize cronobiologice multivariate au deschis calea cercetării de finețe a sinergismelor și discronismelor patologice , teoria biomimetică (simularea unor bioprocese in baza datelor reale) deschide un cîmp larg descifrării mesajelor cronobiologice și interacțiunii lor in echilibrul om-natură. Sînt bine cunoscute în prezent unele variații circadiene la om. De pildă „jocul“ temperaturii corpului (cu citeva zecimi de grad în cursul zilei), datorită creșterii metabolismului bazal — corelat cu activitatea psihică și fizică. De asemenea, variația tensiunii arteriale — în limitele admise — prezintă un maxim către ora 8 seara și un minim în jurul orei 3—4 dimineața. Adultul normal excretă mult mai puțină urină noaptea decît ziua. Analiza produșilor hormonali eliminați în urină poate da informații prețioase asupra activității diferitelor glande endocrine în 24 de ore; de exemplu, secreția și activitate hormonală a glandei cortico-suprarenală este maximă ziua și minimă noaptea, ca și excreția de sodiu și clor care ating maxima spre prânz, iar minima către 12—2 noaptea, în timp ce magneziu și fosfați prezintă un minim dimineața și maximul — seara. Compoziția singelui este și ea diferită la anumite ore ale zilei. Aceste variațiuni se modifică în cazul unor anumite regimuri alimentare sau a unor noi orare de viață. Diferite entități biochimice în timpul proceselor metabolice, prezintă o bioritmicitate dinamică în funcție de stimulii pe care îi provoacă în raport cu natura lor: medicamente, toxice (otrăvuri), chimicale, agenți fizici (radiații), agenți biologici (endotoxine). Implicațiile terapeutice ale orei de administrare devin astfel evidente și efectele diferențiate, in funcție de timpul de administrare sînt impresionante. Studii aprofundate ar putea aduce noi informații utile ca de pildă în terapia corectă a tumorilor unde eficacitatea tratamentului depinde de faza ritmului mitotic (al diviziunii celulare). In general, trebuie remarcat că orice desincronizare este nocivă organismului, condiționat să lucreze optim in funcție de anumite orare prestabilite. Lista influențelor bioritmurilor asupra diferitelor bioactivități poate fi mult mai mare. Observarea comportamentului la animale și la om ne inițiază asupra funcțiilor creierului și a deciziilor ce se iau diferențiat in raport cu solicitările interne și externe ale organismului — unele decizii capătă caracter de automatism, se structurează și chiar se ierarhizează. Comutațiile normale ale stării de veghe sau de somn — realizate cu ajutorul diferiților mediatori (noradrenalina, serotonina) activează anumite stări prepatologice, mulți autori fiind de acord că deficiențele proceselor metabolice și acțiunea mediatorilor joacă un rol important în apariția, dar și în terapia unor boli. De pildă, inhibitorii noradrenalinei duc la ameliorări în schizofrenie, în timp ce potențatorii noradrenalinei sînt antidepresivi. Dereglări ce intervin la nivelul „cuplajelor“ unor sisteme din sistemul nervos central pot explica apariția fie a unor maladii mentale fie numai a tulburărilor temporare ale anumitor procese cerebrale. Modificările apărute — întregistrate conștient prin funcțiunile cortextului pot trece uneori in subconștient declanșînd mesaje mai puțin elaborate, dar nu mai puțin periculoase. Aceasta explică de ce o plăcere sau o senzație dezagreabilă intervenită dimineața poate influența desfășurarea dispoziției Întregii zile. Sînt în studiu modele fizico-comportamentale ale unor amestecuri de stări induse (starea de nerăbdare în conceptul de motivație și amestecul cu diferite nevoi imediate sau de perspectivă). Primele rezultate demonstrează, firește, că efectul variabil operațional al acestor concepte este în funcție de starea de stres și că este efectiv influențat de jocul bioritmurilor diurne și sezoniere. Cercetarea științifică din țara noastră a adus numeroase contribuții la elucidarea unor aspecte legate de interacțiunile dintre factorii stresanți și derularea bioritmică. Firește, multe alte aspecte au rămas în studiu și constituie un domeniu de preocupare pentru viitor. Conf. dr. MIHAIL D. NICU Mr. 1135 din 7 iulie 1979 AGENDA • In cadrul celei de a 8-a Reuniuni naționale de imunologie au fost conturate perspective noi in această dinamică știință biomedicală, subliniindu-se contribuția cercetării românești la dezvoltarea domeniului respectiv • La Rinca a fost amenajă o grădină botanică montană a Universității din Craiova • Muzeul tehnicii populare din Sibiu dispune de o colecție alcătuită din 82 de monumente de arhitectură și tehnică, 200 de construcții și 15 000 de obiecte de inventar funcțional • O expoziție organizată la Cluj-Napoca a prezentat numeroase valori documentare de o deosebită importanță istorică, descoperite în ultimul timp in această parte a țării : acestea sînt in curs de cercetare în vederea introducerii lor in circuitul muzeistic . La Cîmpeni s-a desfășurat o sesiune de referate științifice privind unele aspecte inedite ale luptei moților pentru dreptate socială și națională, pentru independență și libertate. • S-a calculat că un străvechi vulcan existent cu milioane de ani în urmă în zona actualei localități Baia de Arieș, reprezentat acum de Vf. Măgura Căraciului (830 m), avea inițial o înălțime de peste 3 000 m • In județul Arad, peste 200 de tineri au făcut propuneri de invenții și inovații în actuala ediție a Festivalului national„Cîntarea României“ • întreprinderea de frigidere din Găești a înscris recent printre produsele sale de vîrf Danouri captatoare de energie solară pentru instalații de uz casnic • Lacul 4oriu de la Sovata a fost supus unor lucrări de reamenajare, oferind acum condiții mai bune de utilizare • Recoltarea plantelor medicinale se desfășoară intens în județul Brăila, preconizîndu-se o producție ■ cu 11 300 tone mai mult decît anul trecut . Stațiunea turistică Poiana Brașov oferă frumusețea numitelor Noua Warthe, Pietrele lui Solomon, Tîmpa și Răcădău, care au fost declarate recent zone ocrotite, fiind date în grija unor echipe speciale pentru supravegherea menținerii mediului natural corespunzător • Vechiul Spital Brâncovenesc din Capitală s-a înnoit cu o clinică de obstetrică-ginecologie, precum și cu o secție de pediatrie, amenajate după cele mai moderne concepții •Figura marelui inginer român Anghel Saligny a fost evocată în cadrul unei manifestări organizate la Miercurea Ciuc, în cadrul căreia a fost subliniat rolul acestuia de pionier al utilizării betonului armat și al oțelului în construcții . Un succes al IPRONAV din Galați : introducerea unor metode de optimizare a proiectării cu ajutorul calculatorului electronic, care au avut ca efect economisirea a 400 de tone de metal la corpurile navelor de 15 000 tdw . Observații făcute de către un grup de medici bucureșteni asupra copiilor cu părinți fumători au evidențiat faptul că majoritatea acestora au afecțiuni pulmonare frecvente, și o stare generală de sănătate precară. N. COZLA CARTEA ȘTIINȚIFICĂ  „DENDROMETRII ȘI AUXOLOGIE FORESTIERA“ de dr. Victor Giurgiu. Autorul tratează in această lucrare amplă, documentată, bogat ilustrată principalele probleme legate de cunoașterea resurselor forestiere precum și căile de sporire ale producției de biomasă. „Editura Ceres", 692 pagini, 61 lei. 0 „CREȘTEREA NUTRIILOR“ de Valeriu Sîrbu, Vadim Nesterov. Apariția acestei cărți răspunde interesului miilor de crescători de nutrii privind creșterea, hrănirea, prevenirea și combaterea bolilor precum și modalitățile optime de valorificare a acestei utile specii de animale. „Editura Ceres“, 196 pagini, 11 lei. 0 „INTRODUCERE IN MICROSCOPIA ELECTRONICA“ de P. G. Ploaie, Zoe Petre. Autorii concentrează în paginile volumului tehnicile de bază ale microscopiei electronice cu aplicație la biologia celulară și moleculară. „Editura Academiei", 332 pagini, 33 lei. „MINUNATA LUME A PĂSĂRILOR“ de I. Bordeianu, „..un pretext de dezbatere complexă și amplă, obiectul unei originale monografii situată la răscrucea dintre biologie, istorie și etică". „Editura Albatros“, 176 pagini, 4,50 lei. 0 „MATERIALE SINTETICE NOI" de Ion Ganea. Sînt prezentate unele dintre cele mai noi materiale sintetice cu o deosebită întrebuințare in tehnica zilelor noastre. „Editura Militară“, 228 pagini, 10 lei. ★ Rubrica a fost realizată pe baza informațiilor primite de la Centrala editorială.