Magazin, iulie-decembrie 1979 (Anul 23, nr. 1135-1160)

1979-09-15 / nr. 1145

Prigina a 2-a MAGAZIN ȘCOALA ȘI CERINȚE PROGRESUL (Urinare din pagina 1) ca și în aplicarea unui proces didactic calitativ superior. Căci, indiferent de specializarea pe care și-o alege un tînăr, el este dator să stăpînească noțiunile fundamentale ale fizicii, matematicii, chimiei, biologiei, fără de care nu va fi capabil să acționeze, să lucreze creator, eficient, în profesiunea aleasă. Desigur,componența tehnică, sau mai bine spus politehnică a culturii generale, este obiectiv necesară astăzi, cînd omul societății noastre este chemat să gîndească ,prospectiv, să inoveze continuu. Am arătat și cu alte prilejuri că în condițiile în care alături de universul natural, universul artificial, al tehnicii crește continuu ca dimensiuni și ca influență asupra activității umane, a înțelege ce se petrece în jurul tău în domeniul tehnicii, a te orienta în progresul impetuos al științei contemporane e o necesitate care nu mai are nevoie să fie demonstrată. Lipsa de cultură tehnică a unui om, din ansamblul culturii generale, apare din ce in ce mai mult ca o anumită infirmitate. Dar, ca dascăl al Politehnicii, militînd pentru cultura tehnică a omului societății noastre, nu doresc să se creadă că minimalizez importanța celorlalte cunoștințe ce formează patrimoniul culturii generale. Deoarece un om care nu posedă decît cunoștințe tehnice, care nu cunoaște istorie, cel puțin o limbă străină, care nu a citit ani de zile o lucrare literară, nu a ascultat un concert de muzică simfonică, nu a vizitat o expoziție sau un muzeu de artă este absolut nepregătit pentru viață, pentru cerințele de mîine. Este ceea ce spunea și secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu : „Trebuie să avem în vedere că omul muncii de mîine, constructorul societății comuniste trebuie să fie un bun specialist, un bun tehnician, un bun inginer, un bun cercetător și om de știință, dar, totodată, el trebuie să aibă cunoștințe multilaterale, pentru a putea să se adapteze ușor cerințelor dezvoltării forțelor de producție, progresului economiei naționale... Aceasta presupune să acționăm cu mai mult curaj, cu mai multă fermitate împotriva concepției specializării înguste, pentru formarea multilaterală a tineretului, pentru politehnizarea întregului învățămînt. Numai în acest fel școala noastră va corespunde cerințelor revoluționare ale construcției comunismului în România“. Conștienți de rolul social și cultural pe care îl au în viața țării, de răspunderea față de societate, slujitorii școlii sînt hotăriți să-și sporească eforturile în vasta operă de pregătire a tinerei generații, ridicînd activitatea lor, ca și întregul proces de învățămînt la o nouă calitate, superioară, așa cum le cere proiectul de Directive ale celui de-al XII-lea Congres al partidului. Sînt convins că noul an școlar va aduce succese in această direcție, rezultate deosebite în împletirea studiului cu știința și practica. LE UI CONTINUA DEZVOLTARE A CUNOAȘTERII (Urmare <în pagina 1) . Prof. dr. GEORGE E. PALADE, laureat al Premiului Nobel, conducătorul Departamentului de biologie celulară al Facultății de medicină a Universității Yale-New Haven (S.U.A : „Consider că dotarea noului institut, ca și condițiile de lucru sînt egale, dacă nu chiar superioare celor mai bune laboratoare din alte țări. Este, de asemenea important că institutul are o echipă de cercetare remarcabilă, specialiști cu o îndelungată practică și cercetători mai tineri formați în laboratoare din S.U.A., Franța etc. Institutul, in întregimea lui, este ca o bijuterie de preț. Nu rămine cercetătorilor români decit să-i dea adevărata strălucire prin lucrări de valoare“. Prof. CRISTIAN DE OUVE, laureat al Premiului Nobel, directorul Institutului internațional de patologie celulară și moleculară-Bruxelles, conducătorul Departamentului de citologie biochimică a Universității Rockefeller — New York: „Există foarte multe lucruri care pot fi spuse in legătură cu acest institut. In primul rind m-ași referi la obiectivul cercetărilor ce se fac aici. Institutul se alătură unui domeniu extraordinar de interesant pentru cercetare. Poate cel mai avansat domeniu științific la ora actuală și — de ce nu — poate cel mai important domeniu pe care l-a atins vreodată omenirea. Eu, ca biolog, îl consider mai important decit, să spunem, cercetarea în fizica nucleară, decît cea spațială. Aceasta deoarece aici avem de-a face cu cercetarea directă asupra vieții, asupra celulei vii deci asupra mecanismelor și naturii vieții. Prin urmare, o cercetare asupra noastră ca oameni, asupra naturii umane. Dar mai mult decit atit. Institutul de la București se va ocupa și de alte laturi, de pildă, de aplicațiile posibile ale cercetărilor, ale noilor cunoștințe dobîndite de cunoașterea umană asupra naturii vieții. Și nu trebuie să vă spun că, în ultimii 30 de ani, cunoașterea noastră în ceea ce privește celula vie, materia vie, a progresat foarte mult. Institutul bucureștean va încerca să găsească aplicații pozitive ale acestor noi cunoștințe, spre folosul sănătății umane, medicinei, al bunăstării omenești în general. — Prof. DAVID SABATINA, președintele Societății americane de biologie celulară și șef al Departamentului de biologie celulară al Universității din New York : „Pînă acum, patru oameni de știință români din cadrul noului institut din București au fost la perfecționare in străinătate, știind foarte bine că au unde să se întoarcă și să lucreze intr-un edificiu de un asemenea calibru cum este cel inaugurat recent. Unul dintre cercetătorii români a fost la perfecționare chiar in laboratorul meu și am fost impresionat in mod deosebit de nivelul pregătirii sale științifice. După cite am aflat și alți cercetători români vor pleca la specializare în străinătate. Este un lucru foarte important pentru viața profesională a unui cercetător faptul de a putea beneficia de asemenea posibilități. Afirm aceasta din propria mea experiență de viață. Eu sînt argentinian și trăiesc în S.U.A. Inițial am plecat în S.U.A. ca să învăț acolo, apoi să revin în țara mea. Dar acest proiect nu m-am putut îndeplini, deoarece în Argentina nu aș fi avut unde să pot lucra, îmi dau sema ce tragedie personală este o asemenea situație pentru un om de știință. Insă cercetătorii români se bucură de privilegiul de a avea unde să lucreze, de a-și pune în practică cunoștințele într-un Institut care le oferă condiții excepționale. Prof. GÜNTER BLOBEE, șeful Departamentului de biologie celulară al Universității Rockefeller din New York : „Pot afirma că România a atins punctul în care cercetarea fundamentală devine o necesitate reală. In aceste condiții, România poate și trebuie să se alăture numărului relativ mic de țări care se ocupă de cercetare fundamentală. Am văzut, aici, in noul institut, unele începuturi. Dar va fi din ce în ce mai important pentru industrie să aplice imediat rezultatele obținute in cercetarea fundamentală. Să ne amintim că, în fond, chimia organică a început acum 100 de ani cu sinteza ureei. Cu 50 de ani mai târziu, o întreagă industrie chimică s-a dezvoltat din acest domeniu, industrie pe care am văzut-o și în țara dumneavoastră. Fără îndoială, că, ceea ce se face acum in biochimie, in biologia celulară, va declanșa în mod special cercetarea industrială“. LUMEA VĂZUTĂ LA MICROSCOP Laboratoarele firmei vest-germane „D.H.J. — Industries“ au pus la punct un material cu calități neobișnuite. Pornind de la fibrele de masă plastică „Du Pont“, ei au realizat o așanumită textilă nețesută cu o structură poroasă. Denumită „Reemag“, ea combină avantajele fibrelor poliesterice cu cele ale unei structuri particulare Noul material are importante aplicații in industrie la filtrarea lichidelor sau a gazelor (imaginea noastră, o mărire de 50 ori, ii prezintă eficacitatea). Un alt domeniu de utilizare îl constituie... agricultura. Folosit la acoperirea geamurilor serelor legumicole, „Reemay“ reglează cantitatea de lumină pe care o primesc culturile, contribuind la creșterea recoltelor, in condițiile unei rentabilități sporite. Să mai adăugăm că, fiind alcătuit din mase plastice, materialul nu putrezește și în general, nu suferă de pe urma contactului prelungit cu mediul ambiant. Nr. 1145 din 15 septembrie 1979 AGENDĂ • Folosirea zmeului în aerul litografic, arheologia aeriană, geologie, pescuitul marin etc., metodă aparținind scriitorului și publicistului român de literatură științifico-fantastică Ludovic Roman, a fost experimentată in premieră mondială de către un grup de specialiști din Marea Britanie . In cadrul manifestărilor consacrate Anului internațional al copilului, la Arad a fost organizată de către Comitetul U.T.C. al întreprinderii Tricotajul Roșu, expoziția concurs, dotată cu premii, intitulată „Bucuria culorilor", in cadrul căreia au fost prezentate lucrări de grafică aparținând unui număr de peste 140 micuți desenatori . Singurul tratat in manuscris privind vinătoarea de șoimi, aflat în țara noastră, datează din secolul XVIII și se află în fondul de rarități al Bibliotecii din Cluj-Napoca a Academiei R.S.R. • In acest an, cercetătorii Institutului de chimie din Cluj-Napoca au înregistrat la O.S.I.M. un număr de 14 brevete de invenție • Dr. Gh. Duțescu, medic principal la Laboratorul județean de educație sanitară Vrancea, recomandă pentru tonifierea părului utilizarea unor decocturi și tincturi obținute din rădăcini de brusture, mesteacăn, urzici, cimbru, țintaură, nuc, ardei iute... • Cercetătorii de la Institutul de sudură și incercări de materiale din Timișoara au conceput și realizat un modern utilaj universal pentru sudarea prin presiune cu puncte a tablelor de oțel pentru autoturisme, elemente de încălzire, schele etc . Specialiștii Complexului de legume-fructe din Aiud au stabilit rețetele unor noi sortimente de produse alimentare, printre care sucuri din căpșuni, miere artificială, răcoritoare cu extracte de plante medicinale și fructe • La Târgu Mureș s-a desfășurat o dezbatere pe tema „Coordonate ale educării tineretului în spiritul umanismului revoluționar“, la care au luat parte cadre didactice universitare, cercetători, sociologi, juriști, activiști de partid și de tineret . La „Independența“ — Sibiu, mai multe măsuri tehnico-organizatorice, printre care utilizarea aerului ventilat la răciri (în locul aerului comprimat), a cuptoarelor conveioare de tratament termic continuu și reglarea automată a factorului de putere au condus la realizarea unor importante reduceri a consumului de energie • „Solar-2“ este denumirea unei instalații de uscare a lemnului cu ajutorul energiei solare realizată la C.P.L. Pitești, cu captatori heliotermi exteriori, avind un randament superior agregatelor similare • Noua cabană turistică „Gențiana“, situată la 1400 m altitudine in masivul Poiana Ruscă, urmează a primi energie electrică de la o microhidrocentrală acționată de apele unui piriu. N. COZLA CARTEA ȘTIINȚIFICA • „OMUL — CREATOR DE CULTURA ȘI CIVILIZAȚIE" de Alexandru Tănase, Georgeta Todea. Recenta apariție din colecția „Știința pentru toți" analizează multiple raporturi ce se stabilesc intre om, umanism și cultură. „Editura științifică și enciclopedică“, 112 pagini, 2,60 lei. • „VLADISLAV I“ de dr. Nicolae Constantinescu. O documentată evocare a personalității voievodului român Vladislav I, cunoscut și sub numele de Vlaicu (1364—1377); „Editura Militară“, 164 pagini, 5 lei. • „COOPERAREA ECONOMICA INTERNAȚIONALA A REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA“ de prof. univ. dr Alexandru D. Albu, membru corespondent al Academiei de științe sociale și politice. O lucrare puternic ancorată în realitățile românești în care autorul prezintă cooperarea economică internațională in toată complexitatea ei, de la cadrul instituțional-organizatoric și juridic până la analiza formelor concrete ale cooperării economice internaționale în industrie, știință și tehnică etc. „Editura Scrisul Românesc“, 284 pagini, 15,50 lei. • „DICȚIONAR GEOGRAFIC AL JUDEȚULUI IAȘI“ de prof .univ. dr. Alexandru Obreja. Lucrarea, elaborată sub egida Societății de științe geografice din Republica Socialistă România, cuprinde numele — insoțite de o scurtă explicație geografică — a tuturor elementelor naturale (munți, râuri, lacuri, păduri etc.) sau create de om (orașe, sate, industrii etc.) de pe teritoriul județului Iași. „Editura Junimea“ 260 pagini, 12 lei. • „SPEOLOGIA“ (coordonatorii volumului: dr. docent Traian Orghidan, dr. Ștefan Negrea). Prima sinteză speologică privind sectorul românesc al Defileului Dunării de la Porțile de Fier , volumul cuprinde rezultatele obținute de colectivele de specialiști din diferite discipline ale științelor naturii, redând situația existentă în zonă, înainte de formarea lacului de acumulare. „Editura Academiei“, 18 pagini, 16,50 lei. * Rubrica a fost realizată pe baza informațiilor primite de la Centrul de librării — București.