Magazin, ianuarie-iunie 1981 (Anul 25, nr. 1213-1238)

1981-01-04 / nr. 1213

Pagine a 2-a ORIZONT ȘTIINȚIFIC ROMÂNESC Tahametru electronic Tahametrul electronic cu afișare numerică, in imagine, este destinat, in principal, măsurării rotației (turației), permițind cunoașterea continuă a valorilor prin semnalizarea acestora pe un ecran, de la 6 rotații pe minut, la un milion de rotații pe minut, oricare ar fi factorul de multiplicare (număr de impulsuri electrice/rotație) al traductorului utilizat. Noul aparat românesc, realizat la Întreprinderea de aparate electronice de măsură și industriale din București, îndeplinește pe lângă funcțiile obișnuite ale tahometrelor clasice și alte operații, printre care măsurarea produsului între turație și un număr N, determinarea directă a turației unor elemente de angrenaje, măsurarea alunecării, a altor mărimi fizice, fapt care îl situează printre cele mai complexe de acest fel din lume. Au fost descoperite antibiotice... în sol Ample cercetări efectuate In cadrul Institutului central de biologie au condus la descoperirea de noi antibiotice. Intr-o primă etapă au fost selectate din sol, peste 5 000 de tulpini dintre care, in urma unor minuțioase testări de laborator, au fost selectate acele microorganisme capabile să producă antibiotice. In momentul de fată, două dintre aceste noi antibiotice au fost trecute intr-o stație-pilot, iar altele sunt pregătite să urmeze aceeași cale. De subliniat că in cadrul studiilor amintite au mai fost selectate și două tulpini de microorganisme producătoare de proteine in condiții de cultivare pe metanol (o bacterie și o drojdie) al căror randament in condiții de laborator este de 60—62 la sută. In cadrul cercetărilor au mai fost stabilite și caracteristicile ultrastructurale specifice multor tulpini de microorganisme producătoare de antibiotice, aminoacizi și vitamine — tulpini deja folosite in producție la Întreprinderea de antibiotice, Iași. După cum am putut afla de la ICEBIOL, toate aceste studii sunt direct corelate cu cele de selecție și ameliorare a proceselor tehnologice efectuate in vederea creșterii productivității bioproducătorilor — cercetări efectuate de întreprinderea de antibiotice Iași și ICECHIM. Telerom Una din preocupările majore ale Institutului de cercetare științifică și inginerie tehnologică pentru automatizare, tehnică de calcul și telecomunicații șl constituie informatizarea și cibernetizrea conducerii Pentru introducerea pe scară largă a tehnicii de calcul in cele mai diferite domenii (petrochimie, energetică, extracție-prelucrare-transport de țiței și gaze naturale, cărbune, supraveghere hidrometeorologică) teleprelucrarea și teletransmisia de informații este o componentă de o importanță deosebită. Pentru acest domeniu in IPATCH s-a dezvoltat sistemul complet de echipamente TELEKOM cuprinzind 15 tipuri de terminale, multiplexoare și modemuri cu ajutorul cărora este posibilă manipularea, prelucrarea și transmiterea cu mare viteză și la distanțe mari, a semnalelor și informațiilor distribuite. Pro Conducerea proceselor tehnologice Rod al integrării invățămint—cercetare—producție, dintre Institutul de cercetare științifică, inginerie tehnologică pentru automatizări, tehnică de calcul și telecomunicații și Facultatea de automatică și Întreprinderea „Automatica“ in colective mixte, in anul 1980 s-a reușit să se realizeze — in avans față de plan — modelele experimentale ale Sistemului distribuit de conducere a proceselor tehnologice „LDC—2050“. Sistemul poate asigura automatizarea proceselor tehnologice din toate ramurile economiei naționale oferindu-le însemnate investiții și o eficiență sporită in exploatare. ducția acestor echipamente a început la o nouă fabrică specializată din Cluj-Napoca, valorificindu-se astfel plenar activitatea la crestare. MAGAZIN" VA RĂSPUNDE CUM SE EXPLICĂ HIBERNAREA ? DOINA MARCU. Brașov: Care sunt cele mai noi teorii care explică hibernarea? Cum bine se știe, hibernarea a captat mult interesul cercetătorilor. Recent, dr. David L. Margulus, de la Temple University, a emis o nouă teorie. Despre beta-endorfină, o moleculă peptidică naturală, care produce efecte asemănătoare cu ale opiului, se știe că este implicată intr-o serie de activități fiziologice și altele legate de comportament. „Beta-endorfina — susține dr. David L. Margulus — acționează ca stimulent pentru o serie de reacții integrate de adaptare ale întregului organism, pregătindu-l pentru Unsa hranei“. Aceste reacții preced instalarea stării de hibernare la animale și, dacă sunt declanșate din greșeală, pot provoca senzația de foame anormală, caracteristică persoanelor care suferă de obezitate. Conform teoriei lui Margulus, beta-endorfina provoacă acea creștere a poftei de mîncare specifică perioadei dinaintea „înfometării“, stimulînd apetitul și favorizînd depozitarea excesului de calorii în țesuturile adipoase. Printre efectele constatate se numără încetinirea ritmului respirației și al bătăilor inimii, scăderea secreției de hormoni tiroidieni, scăderea temperaturii corpului și o atenuare a reacției la durere. Aceste modificări, subliniază „Science News“, ca și starea de letargie care le urmează, imită hibernarea animalelor. Soare la fel de mult ca Mercur, și depărtindu-se apoi pină dincolo de Neptun. Cometa Halley are nevoie de 73 ani pentru a face un tur complet in jurul Soarelui ; există documente care vorbesc despre observarea sa cu aproape 2000 de ani în urmă, totuși observații precise au fost obținute numai în timpul ultimelor două rotații. Din compararea calculelor, bazate pe mișcarea actuală a cometei, cu observațiile, Brady găsește că in trecut orbita calculată nu coincidea cu cea observată. Pentru a pune în coincidență calculele cu observațiile, el introduce în calcule efectul influenței unei planete și din calcule Obține următoarele rezultate : în sistemul solar există încă o planetă mare, aflată la aproximativ 60 unități astronomice față de Soare (o unitate astronomică este distanța Pământ—Soare, adică 150 milioane km), și efectuînd o rotație completă în jurul Soarelui in 464 ani. Masa sa este egală cu circa a mia parte din masa Soarelui, adică aproximativ egală cu cea a lui Jupiter. Dacă presupunerile lui Brady sunt exacte, un asemenea corp ar trebui să fie vizibil, și in momentul de față in mai multe observatoare de pe glob se caută această planetă in locul indicat. Numai observațiile vor putea decide justețea acestei ipoteze, căci mulți astronomi emit alte ipoteze pentru a explica mișcarea cometei Halley. EXISTĂ A ZECEA PLANETĂ A SISTEMULUI SOLAR? DOBRE GHEORGHE, comuna Cuza Vodă, județul Ialomița : Există a zecea planetă, după Pluton, în sistemul nostru solar ? Dacă da, ce știm despre acest corp ceresc ? Dr. CORNELIA CRISTESCU: Pînă în prezent se cunoaște existența doar a nouă planete în sistemul nostru solar : Mercur, Venus, Pămîntul, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun și Pluton. Dar oare nu mai există și alte planete mari , întrebarea aceasta a fost pusă de foarte multe ori, fără a se primi însă un răspuns categoric satisfăcător. Sunt cunoscute încercările de a dovedi existența unei planete situată intre Soare și Mercur, și care prin prezența ei să explice mișcarea lui Mercur. Folosirea teoriei relativității a spulberat însă această presupunere, cu atit mai mult cu cit nici prin observații nu se descoperise ipotetica planetă. Mai rămîne însă posibilitatea unei sau unor planete situate spre periferia sistemului solar. Planeta Pluton a fost descoperită în anul 1930, după aproape 25 de ani de căutare cu diferite instrumente. Ca și în cazul planetei Neptun, Pluton a fost „descoperită“ întîi prin calcule, folosindu-se legile atracției universale, însă dimensiunile sale fiind foarte mici iar distața la care se găsește față de Soare fiind foarte mare, au fost necesare instrumente puternice pentru confirmarea prin observații a existenței sale. Totuși, prezența lui Pluton nu explică pe deplin unele neregularități din mișcarea planetei Neptun : s-ar părea că mai există încă o planetă in sistemul nostru solar, aflată chiar mai departe de Soare decit Pluton, și care influențează mișcarea lui Neptun. Dar dacă o asemenea planetă există intr-adevăr, ea ar trebui să influențeze și alte corpuri din sistemul solar care se apropie de ea, ca de exemplu unele comete. Ideea aceasta l-a condus pe cercetătorul american J.L. Brady să studieze mișcarea cometei Halley, care se deplasează pe o orbită foarte alungită, apropiindu-se de MAGAZIN 70 DE ANI DE LA PRIMUL ZBOR AL UNUI AVION CU REACȚIE MIHAI DUMITRESCU, București . S-au împlinit 70 de ani de la primul tor din lume al avionului cu reacție proiectat, construit și pilotat de Henri Coandă. Deoarece acest moment marchează un important pas în evoluția aviației, v-aș ruga să rememorați cîteva date legate de eveniment. La 16 decembrie 1980 am aniversat împlinirea a 70 de ani de la zborul avionului cu reacție al marelui inventator Henri Coandă. Istoricul zbor a avut loc lingă Paris. Creatorul acestui nou aparat zburător se născuse la București in 1886 și terminale strălucite studii in tară și străinătate. O prodigioasă activitate științifică și tehnică s-a concretizat in peste 700 de brevete obținute pentru cele peste 250 de invenții ale sale. Nu vom insista decit asupra cîtorva lucruri legate de zborul avionului său cu reacție, moment care, pe bună dreptate a fost considerat ca importantă prioritate românească , informații puse la dispoziția redacției de Paul Vasilescu. In octombrie 1910, Henri Coandă a expus la al II-lea Salon internațional de aeronautică primul avion reactiv din lume. Aparatul a fost construit intre anii 1909—1910 și experimentat pe cimpia Issy les Moulineaux din apropierea Parisului. Data de 16 decembrie 1910 este o dată importantă în istoria științei și tehnicii deoarece pînă de curind se considera că primul zbor al unui avion cu reacție ar fi avut loc doar cu... 30 de ani mai tirziu. Prin zborul său temerar, inginerul român Henri Coandă a dăruit omenirii, cu șapte decenii în urmă, un prețios aparat de zbor care, în zilele noastre străbate spațiul aerian, cu viteze uluitoare. Nr. 1213 din 4 ianuarie 1981 1981 (Urmare din pagina 1) In anul 1981, conform planului adoptat de Marea Adunare Națională, vom continua dezvoltarea și modernizarea forțelor de producție, intr-un ritm de creștere a capacității industriale de circa 7 la sută, al agriculturii de peste 5 la sută, cu îndatorirea generală — absolut clar precizată — ca anul 1981 să fie anul ridicării calității și îmbunătățirii nivelului tehnic în întreaga economie. Ceea ce implică — dincolo de înțelegerea rolului crescind al cercetării științifice. • al unei corelări riguroase cu exigențele economiei — crearea unei puternice opinii de masă in favoarea stimulării și promovării noului, a progresului tehnic, a preluării și a generalizării celor mai valoroase cuceriri ale cunoașterii umane. Toate marile probleme ale modernizării și optimizării economiei — de la descoperirea de noi surse de materii prime și energie la ridicarea eficienței și nivelului competitiv al producției — reclamă, mai mult decit oricînd, înțelegerea condiționărilor proprii acestei etape (a creșterii continue a prețurilor materiilor prime, a accentuării crizei energetice) și, pornind de aici, solrită valorificarea promptă, maximă a creației tehnico-științifice originale, dinamizarea energiei novatoare a maselor, afirmarea deplină a spiritului revoluționar. Noul an și noul cincinal debutează sub auspiciile analizei exigente, profunde, a rezultatelor obținute în cadrul cincinalului pe са [UNK]е-l încheiem și a explicării riguroase a îndatoririlor pe care le prefigurează — anunțind noua etapă de dezvoltare a țării — ritmurile obiectivele și cifrele de plan ale anului 1981. Cuvîntările de excepțională importanță rostite de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceausescu, la Plenara C.C. al P.C.R. din 18—17 decembrie si la Plenar Consiliului Național al F.D.U.S. cit și Mesajul rostit cu prilejul Anului Nou se constituie astfel pentru fiecare din noi, intr-un exemplu elocvent de analiză și abordare creatoare a marilor probleme ale dezvoltării României, de interpretare exactă, materialistșiințifică, a condiționărilor actualei etape, de evaluare precisă a posibilităților și căilor concrete de soluționare a diverselor nobleme ale vieții noastre social-economice. Noul an și noul cincinal debutează însă, din același îndemn al secretarului general al partidului, sub semnul unei participări tot mai largi și mai eficiente a maselor de oameni ai muncii la întreaga vară sorsier,momîlă, a competenței și responsabilităților colective, chemate să contribuie la aplicarea matură a autoconducerii, autogestiunii și autogospodăririi, ca o latură esențială a democrației economice și a democrației în general. Iată de ce, conștiențiză toate succesele pe ca е le obținem în dezvoltarea patriei noastre constitue o contribuție de seamă la cauza socialismului și a păcii in lume, năsim în Noul An și în noul cincinal, suntem hotărîți să facem totul — așa cum spunea secretar un peneal al partidului nostru . ..ca realitățile noastre să demonstreze că numai și numai socialismul reprezintă viitorul, perspectivă de cur a omenirii". AGENDA • Patrimoniul Muzeului etnografic al Transilvaniei — secția de la Harg — s-a îmbogățit cu două noi construcții reprezentative : o go nodărie din Cămîrzana, datind din anul 1725, precum și o clădire din Irina reprezentativă pentru civilizația rurală a sari’m ` . Probleme actuale în comb teria er"v I"—"’ solului si amenajarea torentilor“ s-a intitulat un simpozion org?aolat în Capitală sub egida Academiei Republicii Socialiste România si a Academiee. științe poscole si silvice Ф „Sobestator“ se numește un original aparat realizat de către Universitatea „Babeș- Bolyai“ din Cluj-Napoca, cu ajutorul căruia se pot depila rapid zonele mineralizate aflate in pămint . Un filodendron aflat în Farmacia nr. 76 din Botoșani a înflorit, eveniment foarte rar in lumea acestei specii . Un nou produs, „Inlavlt“, se realizează la Fabrica din Cîmpulung Moldovenesc, utilizat ca înlocuitor de lapte în alimentația vițeilor, pe această cale eliberîndu-se însemnate cantități de lactate pentru consumul uman . Colectivul întreprinderii mecanice din Tg. Secuiesc a dat anul acesta, în cadrul Festivalului național „Cintarea României“, un număr de 17 soluții tehnice cu o eficientă de aproape opt milioane de lei . „Fenomenul religios în lumea contemporană“ a constituit tema unei dezbateri care a avut loc la Institutul de invățămint superior din Hunedoara . Un amestec combustibil pentru alimentarea motoarelor cu ardere internă și pentru generarea directă a aburului, alcătuit din 20—70 la sută hidrocarburi lichide, 10—50 la sută alcooli, diferiți derivați aminici ai unor acizi și apă a fost realizat de către un colectiv al Institutului de proiectări și cercetări pentru petrol și gaze din Cimpina. Nicozla