Magazin, ianuarie-iunie 1983 (Anul 27, nr. 1-26)

1983-01-01 / nr. 1

? Revistă săptămînală editată de Frontul Democrației și Unității Socialiste ANUL XXVII Nr. 1 (1317) SIMBATA 1 IANUARIE 1983 12 PAGINI 2 LEI 1947 - 12 MUNCA, ISTORIE, CREAȚIE NOILE PODURI DUNĂRENE (Paginile 6-7) Hotărîrile Conferinței Naționale, un vast program de acțiune CONTINUA DEZVOLTARE A INDUSTRIEI EXTRACTIVE Interesul major și deplina aprobare cu care au fost urmărite lucrările Conferinței Naționale a partidului, ca și excepționala mobilizare de voință cu care au fost intimpinate hotărîrile acestui Înalt forum, constituie cea mai elocventă expresie a unității întregului nostru popor în jurul partidului, a secretarului său general, a fermității și spiritului revoluționar cu care vom participa la traducerea în viață a programelor și măsurilor preconizate pentru următorii trei ani ai actualului cincinal. Pentru cei ce lucrează în geologie și minerit, înfăptuirea programelor privind dezvoltarea bazei energetice și de materii prime tn actualul cincinal, problemă subliniată atît de limpede de către secretarul general al partidului în Raportul prezentat la Conferința Națională, este o sarcină de onoare. Programele de dezvoltare a industriei extractive miniere românești la care mă voi referi în continuare prevăd — pentru perioada următorilor trei ani — ritmuri accentuate de creștere a producției de cărbune, minereuri metalifere și substanțe nemetalifere. Față de anul 1981 în care s-au realizat 35,9 milioane tone cărbune, în anul 1983, producția va trebui să crească la 52,2 milioane de tone, iar în anul 1985, la 81,1 milioane tone. însemnate creșteri sînt prevăzute și In sectorul de minereuri metalifere, unde , la nivelul anului 1985 extracția va totaliza 34,97 milioane tone, față de 16,1 milioane tone cit s-a realizat în anul 1981. De asemenea sînt prevăzute importante creșteri și la producția de substanțe nemetalifere și roci Utile : 166,2 la sută la argilă refractară, 125,9 la sută la calcar pentru industria chimică și siderurgică, 115,8 la sută la nisipuri cuarțoase spălate, 114,4 la sută la sare și altele. Paralel cu creșterea producției de cărbune și substanțe minerale utile, industriei extractive miniere îi revin sarcini importante în ce privește sporirea gradului de recuperare a rezervelor din zăcămînt, mărirea randamentelor de extracție a substanțelor utile din minereuri și punerea in valoare a unor zăcăminte cu conținuturi mai reduse de metale. Dezvoltarea producției miniere In ritmurile arătate și valorificarea superioară a resurselor minerale ale țării, impun, prin Ing. V. GH. SCRIPAȚ-FLORESCU directorul Direcției tehnice și mecano-energetice prin Ministerul Minelor (Continuare in pagina a 3-a) LA HOTARUL DINTRE ANI Sărbătorim cea de-a 35-a aniversare a Republicii, moment de excepționale semnificații în viața ți istoria țării, ți sărbătorim tradiționalul An Nou, 1983, cu sentimentul unei înalte minciuni patriotice pentru tot ceea ce am înfăptuit piiâ azi, cu conștiința celei mai trainice unități de ideal și acțiune — temeiul ferm al împlinirilor noastre de uniine, înavuțită și înnobilată prin cutezanță și înfăptuire, istoria nouă a țării, istoria celor 35 de ani pe care-i sărbătorim, confirmă strălucit sensul și dimensiunea nuîntregii noastre deveniri socialiste, angajarea noastră deplină in amplul efort de înnoire și perfecționare, menit să ne apropie prin noi înșine de culmile de progres și civilizație — dar, mai ales, de redobândită conștiință de sine ale unui viitor comunist, vîrstă de aur a condiției și demnității umane. Hotărîrile de o deosebită importanță adoptate la recenta Conferință Națională a Partidului, dimensiunea lor novatoare și rațiunea lor istorică, imperativă, constituie pentru fiecare din noi — în acest ceas sărbătoresc al aniversării Republicii și in pragul unui nou an — prilejul unei reafirmate angajări de voință, de investire fermă, deplină, la scara întregii națiuni, în acțiunea complexă, de largă perspectivă, pe care o prefigurează, incepind cu 1983, noua dezvoltare a țării. In primii doi ani ai cincinalului in curs, am obținut rezultate care semnifică plenar posibilitățile, de neconceput in trecut, ale economiei românești, capacitatea ei de a răspunde celor mai exigente solicitări ale vieții și practicii sociale, preocuparea constantă a partidului și statului nostru pentru o dezvoltare intensivă a industriei și agriculturii, odată cu realizarea unei calități și a unei eficiențe în stare să ne asigure participarea avantajoasă la schimbul internațional de valori. Fondurile fixe au continuat să crească, s-a realizat o balanță comercială activă și, pe ansamblu, în pofida condițiilor grele ale crizei economice internaționale, care s-au reflectat și asupra României, am obținut totuși o creștere importantă a economiei naționale: „împrejurările grele create de cutremure și uragane — cum sublinia metaforic și profund realist, totodată, secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu — ne-au determinat să încetinim viteza de înaintare, dar am continuat să asigurăm mersul înainte spre obiectivul stabilit de Congresul al Xll-lea". Cu acest sentiment de mîndrie pentru înfăptuirile noastre, pentru marile distanțe istorice pe care le-am străbătut, și cu convingerea fermă că stă în puterea noastră să consolidăm aceste realizări, înlăturînd inevitabilele contradicții și dereglări ale oricărui proces evolutiv, întîmpinăm azi, cu deplină încredere în puterile și în obiectivele noastre, cel de-al treilea an al seincinalului, hotărîți să inaugurăm o etapă de profundă redimensionare, prin eficiență și productivitate, a întregii vieți social-economice, acesta fiind — cu răspundere și consecvență — prinosul nostru sărbătoresc la noua vîrstă de înflorire și maturitate pe care o semnifică și prefigurează cei 35 de ani ai Republicii. Obiectivele și ritmurile prevăzute de Planul național unic de dezvoltare economico-socială a țării pentru 1983 sînt semnificative. Continuă să crească venitul național și produsul social (cu 5 și, respectiv, 4,1 la sută față de 1982), se pune un accent deosebit pe creșterea productivității (cu 9,1 la sută într-un singur an) și se manifestă o preocupare constantă pentru reducerea cheltuielilor de producție și creșterea întregii eficiențe economice. Așa cum sublinia secretarul general al partidului în Raportul prezentat în fața înaltului forum al comuniștilor, înfăptuirea programelor privind realizarea mai rapidă a bazei energetice și de materii prime, prin valorificarea cit mai completă a resurselede care dispunem, se înscrie pe un loc de frunte in obiectivele planului de stat. Astfel, in 1983, vom extrage 52 milioane (Continuare în pagina a 2-a) "(skfjid Cu prilejul Anului nou urăm cititorilor și colaboratorilor noștri sănătate, fericire și noi succese In muncă, LA MULȚI ANI! LUMEA CA LUME Gînduri de 1983 începe pentru noi cu frămîntări, speranțe și făgăduințe. Ne frămîntă soarta noastră, a lumii, a omului, vrem să știm ce va fi în zilele care urmează, în anul care urmează. Sperăm de la acest an, cum am sperat și de la ceilalți care au trecut, o viață mai bună, mai liniștită, mai cumpănită a omului pe pămîntul nașterii și risipirii sale. Toate bucuriile se întemeiază și pe amărăciune, cu acest sentiment ridicăm paharul bucuriei la hotarul dintre ani căci îmbătrinind, murim și simțim toate acestea pe de-a-ntregul. Iar problemele noastre ale oamenilor încap de prea puține ori pe ordinea de zi a guvernelor de pe planeta noastră. Se discută multe, dar problema esențială este pentru noi oamenii, viața. In fiecare zi din buzunarul oamenilor e luat mult pentru ca înarmarea și primejdiile ce amenință viața să sporească. Totuși, ceva ne dă o senzație de bucurie : realitatea că milioane de la Anul Nou meni buni trăiesc în această grădină terestră cu furtuni istorice la tot pasul, împlini-se-va oare gîndul celor buni sau înfăptui-se-va profeția nenorocită a celor răi ? Noi sintem de partea binelui, noi suntem de partea păcii, de partea licăririi de viață din ochii copiilor noștri. 1983 începe. Se schimbă calendarele, se fac declarații, se ridică pahare pentru „La mulți ani“, dar nimeni nu știe cîți ani va mai dura nici unul dintre noi. Asta a fost totdeauna. Ce n-a fost niciodată este senzația aceasta că s-ar putea ca, într-o bună zi, întregul pămint să dispară. Cu leagăne și cimitire, cu drapele și mese de cantină populară, Și de aceea, în fiecare an trebuie să începem prin a dori semenilor noștri și nouă înșine pace. ADRIAN •»*' Contir