Magazin, ianuarie-iunie 1983 (Anul 27, nr. 1-26)

1983-01-01 / nr. 1

Pagina a 2-a MAGAZIN 1947-1982 ȘTIINȚA IN SPRIJINUL Înfloririi patriei Cea de a 35-a aniversare a Republicii constituie un prilej de rememorare a marilor victorii obținute de către intregul nostru popor in marea epopee a construcției socialiste. Nu există sector de activitate in care să nu fie vizibile uriașele înnoiri, progresul impetuos. In acest amplu proces de tranformări revoluționare, știința și tehnica au un rol covirșitor. Prezentăm aici cîteva din succesele de prestigiu internațional ale cercetării științifice românești, obținute in ultimul timp, succese care ilustrează orizonturile luminoase deschise țării de către socialism. In ultimele decenii, tinăra noastră industrie electronică și-a ciștigat un binemeritat prestigiu. Ea a pătruns cu produsele sale in toate ramurile economiei naționale. Calculatoarele electronice românești sînt apreciate pentru performanțele lor atît in țară cit și peste hotare. Imaginea înfățișează un sistem de calcul electronic românesc, competitiv in domeniul respectiv pe piața internațională. Potrivit programelor naționale, alte tipuri de calculatoare, microcalculatoare, echipamente de colectare și introducere a datelor urmează a fi realizate. Obiectivele principale ale cercetării științifice actuale in domeniul transporturilor sînt axate pe direcții ce țintesc perfecționarea sistemului unitar național in acest domeniu. In sectorul naval, de exemplu, care a luat o deosebită extindere in ultimele două decenii, cercetarea urmărește optimizarea flotelor, extinderea containerizării și perfecționării activității portuare. In imagine, un nou gigant al flotei noastre maritime, nava „Biruința“, in curs de construcție. Nr. 1 (1317) din 1 ianuarie 1983 GINDURI DE ANUL NOU (Urmare din pagina 1) Iar noi, aici, in albia Daciei latine, ce așteptăm de la 1983 ? Sîntem preocupați de problemele economice ale țării, ne preocupă ritmul în care pătrund in realitatea industrială noile tehnologii cele menite, de fapt singurele menite, să scoată România din orice primejdie de dependență economică. Toate resursele pămîntului sînt incalculabile, dar creierul uman este unic, genial și de nesubstituit. Folosirea lui la justa înălțime a potentelor este o datorie. 1983 trebuie să înceapă cu o nădejde : să folosim toate valorile țării spre binele țării. Să gîndim cu capetele noastre, așa cum președintele Nicolae Ceaușescu preconiza cu multă vreme în urmă. Să dorim ca in 1983 țara românească să fie o țară a valorilor așezate la locurile lor, să facem tot ce e necesar pentru ca nici un bun meseriaș, nici un bun artist, nici un bun om de știință să nu rămînă în afara circuitului național de afirmare și de păstrare a valorilor. Valorile sînt drapelele de identitate ale oricărei colectivități. Și valorile sînt importante numai în măsura în care produc, numai în clipa in care funcționează. Sub noi se pot afla tone de aur fără ca noi să știm, dar se cuvine ca noi să căutăm acest aur. Partidul nostru de avangardă este chemat, Ca prin fiecare dintre noi, să afirme potențele creatoare în sensul de a le încărca permanent de nobila misiune a dăruirii obștești. Dar dăruirea obștească nu înseamnă dispreț față de valoarea individuală. Așa cum a spus la Conferința Națională a Partidului tovarășul Nicolae Ceaușescu, și cum mi se pare vital să înțelegem, numai in măsura in care cei buni și valoroși dau societății capacitatea lor maximă și primesc ceea ce ii se cuvine de la societate, această societate poate fi o societate a echilibrului și a bunăstării. Dacă valorile nu sînt la locurile lor in societate, niciunul dintre membrii societății nu o poate duce bine. Valorile trebuie privite în această nouă concepție drept terapia salvatoare pentru orice simptom neplăcut. Prin valorile noastre, societatea noastră va dura. Iar valorile sunt munca incorporată și inspirată. Valorile sînt exprimarea esențializată pînă la sublim a întregului vulcan productiv dintr-o colectivitate. Falsele criterii pe care unii le aduc în discuție cînd este vorba de promovarea valorilor, tocmai pentru a ucide valorile sînt folosite de nonvatori și de incompetenți, spre a-și păstra ei rolul de așa-ziși vigienți. Căci sunt unii care n-au nici o meserie decît aceia de vigienți de ocazie. Pregătiți mereu să nu :umva să indă nească vreo valoare ceva peste medie. Incompetenții invocă false criterii împotriva valorilor, fac pentru ca aceste valori să nuntre în circuitul de cadre serial, pentru ca oamenii mari și buni să nu vadă că in diverse domenii altele vor fi rezultatele dacă munca e considerată peste tot criteriul esențial de promovare. In zadar ar fi strungarul un bun autor de lozinci despre strunării, în zadar ar fi țăranul un bun mior de lozinci despre pâine, ne tebuie produse propriu-zis și de la unul și de la altul. Iar de a activiștii de partid și de la activiștii din popor ne trebuie capacitate de a pune in acțiune și de a da n folosință energiile creatoare ale nașelor. Anul 1983 este de aceia un an de la care sperăm aproape totul. Să învăăm să gîndim cu capetele noastre, mii ne-a cerut-o președintele Nicolae Ceaușescu, și să nu dăm voie celor я [UNK]е nu au capete să se prefacă ei am indi în locul nostru. Anul 1983 va trebui să fie și anul narii întoarceri a agriculturii la rosturile ei. O țară fără țărani ar fi o țară cu destin de remorcă: întoarcerea târâtului la iubirea lui cosmică, pămîntul, crearea condițiilor pentru ca țăranii să-și lucreze bine pămîntul și să-și crească liniștit și temeinic animalele, asigurarea unui circuit de valori pemanent între sat și oraș sub zodia achității și respectului reciproc. Înseamnă tot atîtea premise ale mult doritului nostru echilibru. 1983 este anul in care președintele Nicolae Ceaușescu împlinește 65 de ani. De la cîrmaciul nostru, noi aștepăm, ca de la cel mai bun dintre fiii ării soluțiile pe care totdeauna, bl îiamentele cheie. Domnia sa le-a găsit pentru binele națiunii. Dorindu-i de pe acumi „La mulți ani“ suntem emoționați în gîndul că toate aceste probleme , vor guverna, după cum știm și am văzut de atitea ori, conștiința la cea de a 65-a sărbătoare a nașterii sale. Fie ca acest an care incepe să împuțească toate speranțele. Să fie pace, fie bine, să fie echilibru. La mulți ani iubita mea țară, la mulți ani dv. oameni buni ! La mulți ani și soare ! Și sârul-mina mamelor acestui pămînt. LA HOTARUL (Urmare din pagina 1) de tone de cărbune, 13,5 milioane de țiței, circa 32 de miliarde mc gaz metan, inclusiv gaze libere, și vom produce peste 15 milioane tone oțel. In același timp, printr-un sporit aport al cercetării științifice și al creației originale, se preconizează dezvoltarea hidroenergiei și a noilor surse, incluzînd energia solară, a vîntului, hidrogenului, biogazului, biomasei, apei termale etc. Și tot în 1983, subliniind atenția de care se bucură dezvoltarea continuă a sectoarelor industriale de mare tehnicitate, producția mijloacelor de automatizare, electrotehnice și electronice și de tehnică de calcul, împreună cu producția de mecanică fină, optică, pneumană, se va cifra la un nivel valoric de 19 miliarde lei. "Mective — a căror sem""ctivă angajează ■ut în vedere, ' mai sustințifice' DINTRE ANI și învățămîntului, o concentrare mai puternică a forțelor de care dispunem in vederea perfecționării tehnologiilor, reproiectării produselor și, pe această cale, realizarea unui progres constant in reducerea consumurilor, în ridicarea nivelului tehnic și calitativ al întregului ciclu de producție. Mai mult ca oricînd, devine o problemă de stringent interes colectiv ridicarea nivelului de competență, de profesionalitate și de răspundere a tuturor celor care, în diferite etape și faze ale procesului productiv, girează in fapt calitatea și eficiența întregii activități economice. Redimensionarea laturilor calitative ale acestui proces, in industrie ca și in agricultură, implică însă — cu egală semnificație pentru cercetare și pentru învățămint — o corelare a efortului creator cu înțelegerea profundă a sensurilor sale de viață, din unghiul afirmării personalității umane, al formării omului nou, al stimularii factorului conștient, al dezvoltării complexe și al artisificarii in operă a conștiinței socialiste a maselor. Singura cale de descătușare plenară a energiei milioanelor de oameni ai muncii, absolut conștienți că orice dezvoltare intensă, dinamică - opțiune fundamentală a actualei etape — se întemeiază în fapt pe participarea lor creatoare la amplul proces de reînnoire prin știință și conștiință a tuturor domeniilor de activitate. Aceasta este rațiunea dinții a obiectivului hotărîtor al acestei etape, de obținere a unei noi calități a muncii și a vieții. Și acesta e temeiul noului prestigiu al României în lume. Prestigiul unei țări a cărui potențial industrial, crescut in anii socialismului de peste 50 de ori, o înscriu azi printre țările cu o impresionantă dezvoltare economică : prestigiul unei strălucite consecvențe, mărturie a întregii noastre politici, și a unei depline identificări de ideal, cuvânt și acțiune in lupta pentru pace și înțelegere între popoare , prestigiul unei națiuni care trăiește privilegiul istoric de a avea în fruntea sa un încercat conducător revoluționar, o eminentă personalitate a lumii contemporane , prestigiul unui efort fără preget și al unui destin făurit de poporul însuși, care urcă România, prin ani, spre visul de aur al omenirii — societatea comunistă. "J,J ■ !,J Marea Neagră oferă țării noastre resurse complexe — minerale, energetice, alimentare. Luînd în considerație acest fapt, oamenii de știință români și-au îndreptat atenția spre cunoașterea in amănunt a platformei noastre continentale. Au fost intensificate în mod deosebit cercetările privind scoaterea în evidență și valorificarea potențialului geologic a acestei zone, elaborarea de tehnologii de extragere a substanțelor utile. In imagine, platforma maritimă „Orizont realizare națională de mare prestigiu.