Magazin, ianuarie-iunie 1983 (Anul 27, nr. 1-26)

1983-01-01 / nr. 1

Nr. 1 (1317) din 1 ianuarie 1983 MAGAZIN HOTÂRÎRILE CONFERINȚEI NAȚIONALE UN VAST PROGRAM DE ACȚIUNE Independența energetică a României, sarcină de mare actualitate Preocuparea pentru asigurarea bazei energetice a țârii a devenit in ultimii ani o constantă a politicii partidului, care își găsește reflectarea într-o formă superioară in Raportul prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Conferința Națională a Partidului Comunist Român. Rod al cunoașterii problematicii lumii contemporane, a direcțiilor de acțiune ale forțelor motrice care influențează revoluția societății noastre, orientarea dezvoltării către obiective care să conducă la reducerea dependenței de piața externă reprezintă o strălucită dovadă a spiritului creator și curajului in luarea hotărîrilor ale partidului nostru. „Trebuie să subliniez de altfel că: Încă în 1983, peste 90 la sută din consumul de energie primară il vom asigura cu forțele proprii, ceea ce dă posibilitatea să afirmăm că vom putea realiza chiar mai devreme prevederile Congresului al XII-lea privind asigurarea deplinei independențe energetice“, arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu. Conceptul de independență energetică depășește sfera unei simple echilibrări de balanță, cuprinzînd o vastă problematică : politica resurselor energetice, promovarea noilor tehnologii de conversie, transport și utilizare, ritmurile și structura consumului etc. Multiplele implicații sociale și politice ale energiei fac ca conceptul de independență energetică să capete multiple valențe, care ne obligă la o tratare sistematică, bazată pe ultimele cuceriri ale științei și tehnicii. In condițiile unei balanțe energetice excedentare, specificitatea politicii energetice nu apare atît de pregnantă ca in condițiile unor balanțe deficitare, cind Întreaga dezvoltare trebuie să aibă la bază o valorificare maximală a combustibililor și energiei, in condițiile asigurării premizelor de dezvoltare coordonată a societății. Experiența ultimelor decenii a scos la iveală puternicele interdependențe dintre dezvoltarea societății, baza energetică, știință și tehnologie. Documentele Conferinței Naționale a Partidului tratează această problematică de pe pozițiile răspunderii istorice față de viitorul poporului român, prefigurînd direcțiile de rezolvare și implicit eforturile pe care trebuie să le facem pentru ca în condițiile unor resurse modeste să ne asigurăm viitorul, mersul nostru înainte. Trecerea de la ample acumulări cantitative la acumulările calitative pe care le impun condițiile obiective în care ne desfășurăm activitatea, cei din partea tuturor — oameni de știință, ingineri, țărani, muncitori — eforturi creatoare, care să conducă la rezolvările pe care le impun comandamentele etapei. In concepția documentelor Conferinței Naționale economia de energie trebuie să depășească faza acțiunilor de suprafață și să se treacă la schimbări de tehnologii și de structură, de concepții de organizare, de atitudini etc. O muncă responsabilă și calitativ superioară trebuie să se desfășoare in toate sectoarele de activitate pentru a evita repetarea deficiențelor criticate de secretarul general. Tehnologiile de ardere a combustibililor inferiori, centralele nuclearo-electrice, tehnologiile de valorificare a energiilor regenerabile, folosirea energiei electrice ca substituent al hidrocarburilor, ingineria disponibilității Instalațiilor energetice etc. reprezintă problemele acestei etape, de o complexitate superioară celor din trecut Caracterul anticipativ al politicii partidului nostru s-a manifestat nu numai in stabilirea obiectivelor strategice, ci și în pregătirea bazei materiale, în formarea specialiștilor capabili să abordeze in mod creator aceste probleme. Conferința Națională a enunțat cu claritate obiectivele energetice care stau în fața noastră. Condițiile materiale și umane sunt la nivelul acestor obiective. Este o datorie a fiecăruia dintre noi de a ne aduce contribuția la rezolvarea acestor probleme, garanție a Îndeplinirii obiectivului fixat de Congresul al XII-lea și devansat de Conferința Națională a partidului. Prof dr. docent VASILE NITU Hidrocentrala Porțile de Fier I. Vedere generală. Învățămîntul universitar mai aproape de problemele vitale ale economiei naționale Pentru colectivul de cadre didactice și studenți de la Politehnica timișoreană, unul din cele mai puternice institute de învățâmînt superior din țară, lucrările Conferinței Naționale a Partidului au coincis, in mod fericit, cu realizarea unui bilanț de Înfăptuiri, dintre cele mai rodnice, din existența sa de peste jumătate din veac. Fără îndoială că aceste succese nu au venit peste noapte, ele sînt rodul unor asidue căutări pe tărâmul științei și tehnicii avansate, al integrării invațămîntului cu cercetarea și producția. Este cazul să amintesc că numai in acest an universitar, pe lingă cele aproximativ 1 000 cadre didactice și alți oameni ai muncii din institut au participat mai bine de 3 700 studenți care, constituiți în colective multidisciplinare, au putut aborda cu toată competența teme de mare actualitate pentru economia națională. Astfel, în lumina recomandărilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, formulate cu ocazia vizitei din septembrie 1979 in institutul nostru, am rezolvat probleme de stringentă actualitate privind elaborarea unor noi tehnologii pentru industrie, reducerea consumurilor de materii prime și materiale, economisirea energiei și combustibililor, realizarea de noi materiale, aparate și instalații care reduc substanțial importurile. Mai concret vorbind, au fost încununate de succes o serie de cercetări privind utilizarea unor surse neconvenționale de energie, cum este cea solară, ori cea a apelor geotermale, care acum se întrebuințează cu bune rezultate in procesul de producție, la Încălzirea locuințelor, a serelor, la prepararea apei menajere etc. Tot In această sferă de preocupări se înscrie o temă de interes național, dealtfel finanțată de C.N.S.T., care-și propune să realizeze în premieră un agregat eolian de 30 kW, la înfăptuirea căruia participă un mare număr de specialiști de la zece catedre universitare de la toate facultățile institutului. In același timp continuă seria cercetărilor in magnetohidrodinamică, pentru captarea, conversia și stocarea energiei solare pentru utilizări cit mai diverse, care să devină veritabile surse energetice. Aș aminti, de asemenea, colaborarea cadrelor noastre didactice cu specialiștii de la întreprinderea „Electromotor”, colaborare finalizată cu realizarea primului robot industrial românesc care, la ora actuală, servește o Întreagă celulă flexibilă de fabricație a motoarelor electrice. Cercetările de ultimă oră în acest domeniu, care țin pasul cu cele mai noi cuceriri ale științei și tehnicii pe plan mondial, ne creează certitudinea că nu peste mult timp Timișoara va deveni un apreciat centru de cercetare și chiar de fabricare a roboților industriali a căror producție se află in plină pregătire. Ca vechi slujitor al învățămîntului și științei românești, consider că Hotărîrile recentei Conferințe Naționale a Partidului constituie un nou catalizator al activității cadrelor didactice universitare atit pe tărîmul cercetării fundamentale cit și aplicative, al construcției nemijlocite la dezvoltarea producției bunurilor materiale de care societatea are atîta nevoie. In conținutul plin de învățăminte, ne regăsim propriile noastre ginduri și aspirații. Alături de studenții noștri, noi, cadrele didactice, români și de altă naționalitate, participăm în deplin consens, cu întreaga noastră capacitate creatoare, la prosperitatea societății, la transmiterea ștafetei științei tinerei generații de specialiști, capabilă să ridice pe noi piscuri, spre binele și fericirea patriei, viitorul ei tot mai luminos. Prof. dr. Ing. HELMUTTHETL prorector al Institutului politehnic „Traian Vuia” — Timișoara Pagina a За Eficiența și perspectivele informaticii Unul din domeniile tehnologiei contemporane care cunoaște o rapidă dezvoltare, datorită caracterului de resursă economică în procesele de producție și conducerea unităților economice este Informatica. In urmă cu 11 ani, ca urmare a politicii clarvăzătoare a partidului nostru inițiată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, a grijei permanente față de progresul tehnolgic și instaurarea spiritului științific in toate domeniile de activitate, a fost creat Institutul central pentru conducere și informatică. El desfășoară activități proprii pe întreg teritoriul țării prin centrele teritoriale de calcul electronic și coordonează utilizarea tehnicii de calcul in economia națională. In magistralul Raport prezentat la Conferința Națională a partidului, secretarul general a trasat cu limpezime jaloanele dezvoltării științei, tehnologiilor în anii următori, informaticii revenindu-i în amplul proces de edificare a patriei un rol deosebit de important. Ca urmare a acestor indicații de înaltă valoare practică și teoretică putem vorbi, astăzi, pe de o parte de eficiența unităților de informatică, ceea ce reprezintă o primă cerință într-o activitate nouă in economie, iar pe de altă parte, de efectele ei asupra economiei. Eficiența informaticii In activitatea de proiectare și inginerie tehnologică pentru industria chimică, construcții hidrotehnice, linii electrice aeriene, construcții civile și industriale, proiectare de produse, de utilaje este demonstrată de creșterea productivității muncii în proiectare, scurtarea termenelor de elaborare a documentațiilor și ridicarea calității prin utilizarea desenului automat, îmbunătățirea soluțiilor prin analiza unui număr mare de variante ceea ce este posibil numai cu calculatorul electronic. S-au obținut astfel creșteri ale productivității muncii in proiectare de 30% pe seama informaticii, in unele cazuri de cîteva ori și chiar de zeci de ori în cazul desenului automat. In sfera producției materiale informatizarea are ca efect reducerea timpului necesar lansării în fabricație a unui produs, uneori la numai cîteva ore în loc de sute de ore sau saptămini. In ceea ce privește forța de muncă, informatica a adus o contribuție la mai buna folosire a acesteia, la reducerea personalului din sectoarele cu muncă rutinieră. In decurs de 10 ani, deși producția multor întreprinderi industriale s-a dublat și diversificat, numărul personalului administrativ, inclusiv financiar-contabil, s-a redus la jumătate, lucru posibil intr-o măsură Însemnată pe seama Informaticii. Trebuie să ținem cont și de faptul că în multe întreprinderi se fac lucrări care nici nu ar fi posibile altfel, obținîndu-se o economie relativă de personal pe seama informaticii, care influențează nemijlocit creșterea productivității și a calității muncii. In același timp trebuie avută in vedere și o schimbare în structura de muncă produsă de aceste noi tehnologii. Asemenea rezultate s-au conturat in ultimii 2—3 ani sub îndrumarea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, prim viceprim-ministru al guvernului, președintele Consiliului Național pentru Știință și Tehnolgie, reușind astfel să valorificăm mult mai bine experiența acumulată în domeniul informaticii. Institutul central pentru conducere și informatică desfășoară activități de cercetare, de elaborare de programe informatice și asigură prelucrări de date și funcționarea unor sisteme informatice pntru un mare număr de întreprinderi. De asemenea are și o activitate de pregătire și perfecționare a cadrelor în domeniul informaticii. In ultimii ani a-a trecut la teleinformatică, în cîteva județe, spre exemplu Prahova, Mureș, Buzău, Suceava ș.a. realizîndu-se multe legături pentru transmisii de date pe linii telefonice. In acest an s-a început constituirea rețelei naționale de transmisii de date care va interconecta centrale de calcul intr-o rețea, ceea ce va oferi, pentru prima oară, un contur tehnic evident pentru Sistemul informatic național. Activitatea de cercetare a institutului se axează pe elaborarea de programe informatice aplicative pentru domeniile automatizării, roboticii, sistemelor expert, băncile de date, pentru rețele locale și generale de calculatoare, programe pentru mai buna utilizare a echipamentelor și terminalelor informatice. Activitatea de proiectare se materializează în realizarea de sisteme informatice în întreprinderi și de programe informatice pentru aceste sisteme. Ponderea principală a activității institutului este deținută de programele și sistemele informatice pentru întreprinderi, în etapa următoare un accent deosebit punindu-se pe utilizarea terminalelor, mini și microcalculatoarelor, tipizarea în continuare a programelor informatice și realizarea sistemelor informatice teritoriale. MIHAI DRAGANESCU director general al Institutului central pentru conducere și informatică CONTINUA DEZVOLTARE A INDUSTRIEI EXTRACTIVE (Urmare din pagina ltre altele, perfecționarea tehnologiilor de extracție și prelucrare, introducerea de noi tehnologii adecvate condițiilor geologico-miniere ale noilor zăcăminte care vor fi puse în exploatare, precum și creșterea gradului de mecanizare a procesului de producție. O atenție deosebită se acordă sectorului de cărbune, la care, potrivit programelor stabilite s-a prevăzut extinderea mecanizării atît în subteran cit și in cariere. Pe ansamblul sectorului de cărbune, gradul de extindere a tehnologiilor de extracție mecanizată va reprezenta 70,4 la sută din volumul total al producției anului 1983, și 88,7 la sută la nivelul anului 1985. Având în vedere volumele mari de steril care se excavează și se transportă din carierele de lignit — 141 milioane mc in anul 1983, respectiv 170 milioane mc in 1985 — prin programele elaborate s-au stabilit măsuri pentru trecerea la haldarea sterilului in interiorul carierei, în spațiul rămas după extragerea cărbunelui, reducindu-se astfel substanțial distanțele de transport. In sectorul minelor de minereuri, programul stabilit prevede de asemenea niveluri ridicate in ce privește mecanizarea operațiunilor din fluxul tehnologic de extracție. Astfel, în perioada 1983—1985 gradul de mecanizare a încărcării și transportului minereului în abataje va crește la peste 85 la sută, față de 80 la sută crt se realizează în anul 1982, iar în lucrările miniere de deschidere și pregătire la 78—80 la sută față de 76 la sută. De asemenea, 86—87 la sută din producția de minereuri se va extrage prin tehnologii cu grad ridicat de mecanizare și productivitate sporită. In ce privește creșterea gradului de valorificare a substanțelor minerale utile conținute in minereurile extrase se aduc o serie de îmbunătățiri în fluxurile tehnologice din uzinele de preparare care vizează creșterea randamentelor de extracție a metalelor neferoase — plumb, zinc, cupru — in concentrare și îmbunătățirea calității acestora, in condițiile scăderii conținutului de metale în unele minereuri și atragerea in circuitul economic a unor resurse cu conținuturi reduse, cu 30—40 la sută sub media celor exploatate pină in prezent. Este de menționat faptul că în perioada 1983—1985 se va dezvolta extracția de minereuri cuprifere cu conținut scăzut de metan, de la 2,7 mil. tone cri reprezintă capacitatea pusă în funcțiune în anul 1982 la Moldova Nouă, în Banat, la 18 mil. tone pe an, la nivelul anului 1985. Dezvoltarea accentuată a industriei extractive miniere in perioada 1983—1985 și volumele mari de masă minieră — In continuă creștere — care trebuie să fie extrase și vehiculate, au impus și o reconsiderare a sistemelor de transport practicate în prezent. Se urmărește o nouă orientare in sistemele de lucru, astfel ca pînă la finele anului 1985, transporturile cu autobasculante să scadă cu circa 35 la sută, iar creșterile volumelor de masă minieră să fie preluate de celelalte mijloace de transport. Toate acestea reprezintă unele din principalele sarcini legate de dezvoltarea producției miniere, in condițiile sporirii gradului de valorificare a resurselor minerale de care dispune țara noastră, a creșterii, In ansamblu, a eficienței in industria extractivă minieri. , , ...