Magazin, ianuarie-iunie 1989 (Anul 32, nr. 1-25)

1989-01-07 / nr. 1

Nr. 1 (1629) din 7 ianuarie 198? 003 Ie numărăm printre națiunile care, prin opera celui ce conduce cu strălucită consecvenți șn clarviziune revoluționară destinele socialiste și comuniste ale țării, secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, dispunem de un sistem conceptual și practic de vastă deschidem privind locul și rolul științei si tehnicii in dezvoltarea accelerată și multilaterali a patriei. De mai bine de două decenii probăm, prin Însăși evoluția tumultoasă a economiei naționale. In ascensiunea susținută a națiunii noastre spre culmile tot mai înalte de progres material și spiritual, excepționala semnificație, teoretică și practică a acestei abordări materialist-dialectice și istorice, novatoare și originală. Concepția românească privind rolul sporit al creației tehnico-științifice in epoca noastră, in condițiile revoluției științifice și tehnice universale, iși dovedește strălucit viabilitatea și fertilitatea creatoare, stimulatoare, prin tot mai numeroasele și importantele înfăptuiri ale poporului nostru. Un rol de primordială însemnătate în această implicare tot mai creatoare a științei în dinamica progresului social-economic, în sporirea și activizarea întregului potențial de creație, în modernizarea sa continuă, ca și în îmbogățirea palmaresului științei și tehnicii românești cu noi realizări și contribuții originale, cu vernabile școli de creație, revine tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprimministru al guvernului, președintele Consiliului Național al Științei și Invățămîntului. Savant militant de larg renume și apreciere internațională, luptător politic neobosit al partidului și statului, omul de știință român de cel mai înalt prestigiu mondial Elena Ceaușescu — ale cărei lucrări traduse în numeroase limbi întrunesc aprecierile elogioase ale celor mai autorizate foruri ale comunității științifice și tehnice mondiale — orientează cu claritate activitatea de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică românească spre marile obiective de dezvoltare ale țării. Sub Îndrumarea sa competentă, rețeaua națională a creației tehnico-științifice se perfecționează organizatoric, se leagă tot mai strins de invățămînt și producție, de viață, devine tot mai mult un exemplu de folosire a cuceririlor științei și tehnicii numai spre binele și fericirea poporului nostru, al întregii omeniri. La Congresul culturii și educației socialiste, la Plenara Consiliului Național al Științei și Invățămîntului, la Conferința Națională a partidului sau de la tribuna Marii Adunări Naționale, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a subliniat elocvent importanța mereu sporită pe care o capătă în epoca noastră creșterea aportului cercetării științifice și tehnice, dezvoltarea și modernizarea și pe mai departe a bazei ei materiale, intensificarea eforturilor de formare a cadrelor și specialiștilor, perfecționarea neîncetată a conducerii și organizării acestui sector de bază al economiei naționale. Vizînd o integrare și corelare tot mai strinsă, organică, a cercetării cu invățămintul și a acestora cu producția, activitatea Consiliului National al Științei și Invățămîntului a asigurat și asigură, sub conducerea sa permanentă, o coordonare și îndrumare unitară a întregii activități științifice și o grupare cit mai rațională și eficientă a forțelor de cercetare in puternice institute și centre de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică organizate la nivel de ramuri și domenii, o îmbinare cit mai armonioasă a cercetării aplicative cu cea fundamentală, de amplă și fertilă perspectivă. Savant patriot, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu dovedește prin gândirea și creația sa teoretică și aplicativă că oamenii de știință, cercetătorii din zilele noastre au o Înaltă Îndatorire militantă, patriotică, de a participa activ, nu numai la crearea noului, ci și la aplicarea lui, la promovarea cunoștințelor științifice Înaintate In rîndul maselor largi ale poporului, pentru lărgirea neîncetată a orizontului lor de cunoaștere, a pregătirii lor de specialitate și a conștiinței lor in general. Este un adevăr peremptoriu că de numele tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu se leagă nu numai realizarea verigii intermediare a institutelor de cercetări centrale in sistemul structural al rețelei naționale de creație științifică și tehnică, ci și elaborarea și demararea marilor programe prioritare, complexe, de perspectivă, în diversele domenii, vizînd asigurarea îndeplinirii rapide și calitative a unor obiective complexe sau a dezvoltării de perspectivă a economiei naționale. Așa cum sublinia tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu în cadrul recentei Ședințe comune a Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a organismelor democratice și organizațiilor de masă și obștești, un rol important revine cercetării științifice care angajează în prezent un efectiv de aproape 270 000 de oameni, cit și Comitetului Național pentru Știință și Tehnologie implicat in mod nemijlocit in înfăptuirea neabătută a programelor de organizare științifică și de modernizare a întregii activități social-economice, in asigurarea creșterii grabnice a ponderii produselor competitive în toate domeniile, chiar a acelora care să depășească nivelul mondial. ■Acționind tot mai susținut pentru progresul rapid și multilateral al patriei, pentru situarea ei la sfîrșitul acestui cincinal in rândul țârilor mediu dezvoltate, iar în anii 2000 să devină o țară socialistă multilateral dezvoltată — creația tehnico-științifică proprie trebuie să participe tot mai susținut și la colaborarea tehnico-științifică internațională. Amplificarea și diversificarea schimburilor tehnico-științifice intre popoare, a conlucrărilor multiple din această sferă, creează condiții pentru ca toate națiunile și statele să poată beneficia de cuceririle geniului uman. In acest sens, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, subliniind faptul că cercetarea științifică și tehnică este unul dintre principalele domenii de afirmare a unei națiuni, indiferent de mărimea ei, și că fiecare țară, mare sau mică, poate și trebuie să participe, prin reprezentanții săi, la dezvoltarea și modernizarea forțelor de producție, orientează cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică națională spre o sporire a aportului atit la progresul economiei naționale, cit și la îmbogățirea tezaurului universal de creație și cunoaștere. Cu prilejul solemnităților ocazionate de conferirea unor înalte titluri și distincții științifice, a alegerii sale ca membru sau membru de onoare al unor reputate foruri tehnico-științifice de îndelungată și elevată tradiție, din diferite țări, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a afirmat cu exemplară prestanță și clarviziune această înaltă și umanistă , concepție a partidului și statului nostru, și anume că, la prezent știința poate acționa ca element de Întărire a Înțelegerii și păcii, a bunei vecinătăți dintre popoare, că „popoarelor trebuie să i se asigure accesul larg și nemijlocit la cuceririle științei și tehnologiei moderne, inlăturîndu-se orice îngrădiri și restricții care mai afectează astăzi circulația valorilor științifice și tehnice“. Aceasta implică cu necesitate crearea condițiilor unei păci autentice in întreaga lume, deoarece numai in asemenea condiții savantul, cercetătorul științific, inventatorul tehnic își poate desăvîrși și valorifica cel mai bine creația pusă ia slujba, nu a distrugerii omenirii, ci a progresului acesteia și păcii. „Nu poata exista o îndatorire mai mare a slujitorilor științei — sublinia tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu , decît aceea de a apăra pacea, cuceririle științei și civilizației umane, dreptul la viață, In existență liberă și demnă a tuturor oamenilor de pe planeta noastră“. Moment de seamă în unirea eforturilor oamenilor de știință din țara noastră in lupta pentru pace, crearea Comitetului Național Român „Oamenii de știință și pacea“ — ca și alegerea în fruntea acestuia ca președinte a tovarășei Elena Ceaușescu — amplifică manifestarea activă a acestora, inițierea unor acțiuni pozitive de largă rezonanță națională și internațională. Cu satisfacția de a o ști in fruntea întregii activități de creație originală, a științei și invățămîntului, in miezul fierbinte al întregului progres social-economic al țării, noi, toți cei care lucrăm în vasta rețea națională tehnico-științifică, simțim permanent și mobilizator înmurirea fecundă a exemplului luminos al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, savant dăruit poporului și patriei sale, socialismului și comunismului, păcii și binelui omenirii. Ca în fiecare an, și în acest sanuar — al celui de-al patrulea an al cincinalului care va înscrie România în rîndul țărilor socialiste cu nivel mediu de dezvoltare — privim cu satisfacție și mîndrie la fila însemnată cu roșu sărbătoresc, aniversari din calendarul evenimentelor de seama ale științei și tehnicii noastre legate de numele său. Continua resuscitare a elanului creator, revoluționar, pe care conștiința acestui eveniment o determină, în masele de creatori din știință și tehnica națională, se va concretiza și în viitor in rezultatele tot mai însemnate ale frontului tehnico-științific. Este omagiul suprem și angajamentul nostru, al tuturor slujitorilor laboratoarelor științei și tehnicii românești, care, alături de întreaga cultură și spiritualitate națională, urează tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu — savant de cel mai larg și apreciat renume universal, militant de seamă al partidului și statului, care-și consacră neobosit eforturile creatoare edificării noii orînduiri socialiste și comuniste în patria noastră, păcii și colaborării între popoare — un tradițional și cald „La mulți ani!“. Dr. ing. FLORIN TEODOR TANASESCU director al Institutului de Cercetare Științifică și Inginerie Tehnologică pentru Electrotehnică — București O VIAȚĂ CONSACRATĂ PROGRESULUI ȚĂRII ȘI AFIRMĂRII ROMÂNIEI ÎN LUME Profundă recunoștință, aleasă prețuire activității tovarășei Elena Ceaușescu (Urmare din pagina 1) lumea contemporană, condiția decisivă a activității de conducere a vastelor procese revoluționare aflate in plină desfășurare in societatea noastră socialistă. Definind in mod strălucit căile novatoare prin care știința contemporană contribuie la modernizarea societății noastre socialiste, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, in calitatea sa de președinte al Consiliului National al Științei și Invățămîntului, s-a preocupat și se preocupă statornic, îndeaproape, de organizarea optimă, eficientă a întregii activități de cercetare științifică și inginerie tehnologică, de promovare a progresului tehnic, urmărind cu consecvență transpunerea în viață a hotăririlor partidului nostru, indicațiile și orientările secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, privind rolul și locul științei, precum și bazele principial noi, moderne, de maximă eficientă economico-socială care directiveaza in prezent acțiunea revoluționară a întregului nostru popor in direcția accelerării dezvoltării patriei și realizării unor progrese cit mai semnificative in îndeplinirea obiectivelor strategice ale partidului : România anilor '90 — o țară socialistă mediu dezvoltată, iar la începutul secolului următor — o țară socialistă multilateral dezvoltată. După cum sublinia tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, in cuvintările rostite сu prilejul lucrărilor celui de-al Ш-lea Congres Național de Chimie și in cadrul recentului forum al democrației noastre munciorești-revolutionare din 28—30 noiembrie 1988, in zilele noastre știința si Invățămintul au devenit domenii prioritare ce garantează succesul proceselor revoluționare de edificare a societății socialiste și comuniste. Ținînd seama de aceasta, a milita pentru introducerea neintîrziată a celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii, ale cunoașterii umane in general, constituie, în concepția pătrunsă de un profund umanism a tovarășei academician doctor Inginer Elena Ceaușescu, o sarcină prioritară, in contextul actualelor procese de dezvoltare economico-socială. Dînd expresie marilor răspunderi ce revin omului de știință in lumea contemporană la consolidarea păcii și Înțelegerii, a colaborării între toate națiunile, la apărarea vieții pe Terra, la transformarea științei într-o forță de revoluționare a societății, de progres economic și social, tovarășa Elena Ceaușescu își aduce permanent o contribuție activă de mare valoare la înfăptuirea politicii externe a partidului și statului nostru. I Participind la impresionantele solii de pace, prietenie și colaborare întreprinse de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, președintele României socialiste, in numeroase țări ale globului, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a realizat rodnice contacte și dialoguri ca reprezentant de mare prestigiu al vieții politice, științifice și culturale din țările vizitate, făcind larg cunoscute înaltele principii politice care mobilizează și directivează acțiunea politică a României socialiste pe arena mondială, stabilind strălucite relatii de colaborare pe multiple planuri, în domeniile știintei, invățămîntului și culturii, pentru mai buna cunoaștere reciprocă, pentru întărirea continuă a prieteniei Intre popoare, pentru progresul economicosocial al fiecărei țări, pentru Intensificarea conlucrării intre oamenii de știință de pretutindeni in vederea soluționării marilor probleme cu care se confruntă lumea contemporană, îndeosebi problemele păcii, dezvoltării, utilizării științei exclusiv în slujba vieții. Sărbătorirea intr-o entuziastă atmosferă de vibrant patriotism, de nețărmurită dragoste și profund respect, a zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu constituie un fericit prilej de a exprima prinosul nostru de recunoștință față de ilustra personalitate, față de excepționalul model uman de conștiință revoluționară in acțiune, față de tot ce a înfăptuit tovarășa Elena Ceaușescu de-a lungul întregii sale vieți de om politic și savant ce îngemănează cele mai inalte virtuți creatoare ale poporului nostru, desăvîrșit exemplu de instransigență și cutezanță revoluționară, patriotică, de hotărire in împlinirea marilor idealuri ale națiunii noastre socialiste, pildă de eroism al muncii și vieții, alături de marele conducător al României socialiste, eroul între eroii neamului, tovarășul Nicolae Ceaușescu . La ceas aniversar, din Inimă, întregul popor român îl urează intr-un singur glas, cu deosebit respect, multă sănătate, putere de muncă pentru propășirea patriei, intru binele și fericirea națiunii noastre socialiste, noi și noi succese de prestigiu in activitatea politică și științifică, adresându-i tradiționala urare strămoșească „LA MULȚI ANI !"