Magazin, ianuarie-iunie 2003 (Anul 46, nr. 1-26)

2003-01-09 / nr. 1-2

Nr. 1-2 (2357) din 9 ianuarie 2003 ЯИ [UNK]»»ш«р Я 11яв1в [UNK]д; ■ ; ■> ■ [UNK] : ’ - Draga Violeta, întreaga sa scrisoare confirma faptul ca femeile Libirint sentimental MIRAJUL MAHALALEI COLOSALE Se pare ca într-o frumoasa dimineața de vară, dramaturgul francez Jean Baptiste Racine (1639 1699) ar fi spus, conștient ca nu exista nici o altă șansa pentru umanitate. Tragedia s-a instalat definitiv, nu ne mai rămâne decât sa scriem. Sub semnul acestui aforism incert, dar perfect valabil și astâzi, își pune Vintilă Omaru mult așteptatul sau roman despre Bucureștiul de altâdată, atât de viu și de prezent în cel de azi, intitulat de-a dreptul hiperbolic Mahalaua colosală. Ce reprezintă pentru Vintilă Omaru, pseudonimul literar al prozatorului atât de prezent în lumea literara românească de acum 4 decenii dar care a ales, în urmă cu trei decenii, să trăiască la Paris, ultimul sau roman? Tot ceea ce am de gând să vă înfățișez constituie doar o mică parte dintr-un roman intitulat „Mahalaua colosala”, crinică, frescă barocă a societății românești dintre cele două războaie adusă până spre zilele noastre. Miracolul vechiului oraș, plin de cârciumi și magazine de-a lungul unei Dâmbovițe tulburi, cu lânțari și linii de tramvai șerpuitoare, cu edituri și tiparnițe, cu sedii de ziare înghesuite pe Sârindar, cu Capșa și Calea Victoriei și mulțime pestriță este ceea ce vrea Vintilă Omaru sâ aducâ la suprafață în paginile acestui roman. Și pentru asta își inventează un personaj fabulos, crescut din rădăcini materne care traversează cu grație întâmplările imaginate. Buba Lamot, acest superb bărbat de rasă aproape Maternă, tatăl de drept al „Mahalalei colosale”, își vindea opera pe prețuri derizorii - o secărică, pară, o mentă, o vodcă, ori chiar pe degeaba - „ca să fie masa bogată” - ca și când Ea capodopera ar fi apărut de mult ori ca și când s-ar afla sub teascurile tipografiei și el, excelent negustor de carte, îi făcea cuvenita reclamă din ajun de apariție... Și se mai discuta și astfel, se vorbea de o anumită stare bizară, de o lene a lui balcanica, de o secătuire a forțelor creatoare, de o anumită acreală survenită din hârâiala cu mințile obtuze ale unor pretinși redactori. Dar Bubu Lamot, surd la tot ce se discuta pe seama lui, totdeauna proaspăt ras, în același veșnic costum gris fer, cămașă veșnic albă impecabil apretată, purtând la gât unul din faimoasele lui papioane - grena, bleumarin, verde de Verona - dar toate cu picățele albe, cu pantofii lustruiți ca oglinda era de găsit aproape în fiecare zi, după orele 11, adică după ce se dădea ,Mira” cum spunea el, fie la Capșa, fie la Athenée, fie la Moldova, fie la Singapore, unde își avea întrunirile lui cu cei ce-l „adorau" și unde își exersa dezinvolt harul de povestitor, defrișând cu buldozerele impetuoase ale verbului său terenuri virgine din...,Mahalaua colosală”. Văzându-i cât e de imprudent și având certitudinea că nimic din ceea ce povestește n-a fost consemnat nici într-o fișă măcar, i-am atras atenția că s-ar putea ca intr-o bună zi mult așteptata lui ,MAHALA ” să apară dar... sub un alt nume decât al lui. A făcut ochii mari, pentru o clipă, apoi m-a liniștit, surâzând cu aer de monarh. Austerlitz-ul nu-i aparține decât lui Napoleon... Numai el știa cu adevărat ce-a fost la Austerlitz... - Și istoricii... - Să fim serioși. Tot ce s-a scris, e invenție, pastișă! și apoi să-ți mai spun încă ceva, bătrâne, via mea e extrem de bogată. Sunt struguri suficienți și pentru prigorii hoațe. Și mai este ceva și ăsta e esențialul, verificăm, verificăm rezistența materialului și ca o încununare că ceea ce spune o literă de evanghelie m-a ciupit zdravăn de obraz: Vive l’empereur!” GEORGE CUȘNARENCU , VIOLETA S. T., Bârlad: ‘„...Nu mi-aș fi imaginat niciodată că se poate prin intermediul astrologiei să se spună atâtea minciuni (...) Mă refer la ceea ce bunica mea mi-a lăsat scris, într-o carte care-i era foarte dragă. Eu aveam patru-cinci ani atunci când ea se simțea foarte rău și a consultat o doamnă astrolog. Și dacă tot a venit la noi acasă, a pus-o să-i spună și despre mine câte ceva. Bunica și-a notat tot ce-a aflat (...) Abia pe la 19 ani am citit acele previziuni. Era ceva de vis: un bărbat frumos și bogat mă va cere în căsătorie, ea fiind obligată să-mi întrerup studiile la 20-21 de ani, căci urma să am toată viața asigurată... Ei bine, am ajuns la 28 de ani și sunt divorțată de două ori. Nu pot să spun că am fost măritată cu niște bărbați, ci cu niște pușlamale. Singurul lucru adevărat este că mi-am întrerupt degeaba studiile și nu mai sunt în stare să mă înscriu la facultate. De ce fel de bărbat ar trebui să mă apropii din nou? Eu sunt din Taur, iar cei doi «foști» erau din Leu și Pești , n-a fost în stare să-l explice, în care trebuie să faci și concesii, în anumite limite. Din felul de a te exprima rezultă că ești și foarte pretențioasă, alt aspect care, în principiu, ar putea să te izoleze. Referitor la zodia bărbatului ideal pentru Tauroaice, teoria spune ca Taurii, Scorpionii și Vărsătorii li se potrivesc de minune. Bărbatul din Fecioară este, probabil, singurul care-ți poate aduce clipe negre. Lasă în urmă tot ce-a fost, mâine e prima zi din restul vieții tale. Să-mi mai scrii! ^SUZANA ,NICULESCU , București: „...Am citit cam toate cărțile de astrologie care au apărut la noi după Revoluție. La vârsta mea sunt pensionară - citesc cu detașare, căci viitorul nu-mi mai poate aduce nimic nou (...) M-a deranjat foarte tare un lucru. De ce toate exemplele din cărți se referă la personalități bine cunoscute? Am citit că un astrolog i-a spus prințesei Grace de Monaco faptul că va avea o viață scurtă și o moarte violentă, dar nimeni nu poate să confirme acest lucru. Mie mi se pare că e ceva în neregulă și toată teoria astrologiei vrea să pară reală cu astfel de situații știute de toată lumea. Exagerez cumva?” Stimată doamnă, situația se pretează zicalei „după război mulți viteji se arată”. Aveți dreptate, după desfășurarea evenimentelor este foarte simplu să interpretezi datele astrale. O dată verdictul cunoscut, e ridicol să arăți că puteai să-1 anticipezi după mișcările planetelor. Insă astrologia, ca și multe alte științe oculte, nu prea ține seama de ridicol pentru areaprea mulți adepți și e mult prea tentanta. Dar ce spuneți de confirmările predicțiilor astrologice? Sunt întâmplătoare? Va pun această întrebare dumnea 1voastră și tuturor cititorilor acestei rubrică, așteptându-va răspunsurile. ” MARIA P.I., Craiova: „...Este posibil ca un Vărsător să fie vreodată sincer? Vă întreb direct, pentru că povestea mea e prea lungă și poate plictisitoare (...) Acum trei ani m-am despărțit de iubitul meu pentru că s-a împrietenit cu altă fată și voia să fie și amic în continuare cu mine. Am spus nu, ne-am certat destul de rău, apoi fiecare și-a văzut de drumul său. Dar de mai multe luni primesc scrisori de dragoste de la el, insistând să ne întâlnim ca să lămurim lucrurile, că el nu mai poate trăi fără mine și alte dulcegării și siropoșenii. Nu-l mai urăsc, dar nici nu mai vreau să am de-a face cu el. Nu pot să mă mut, mi-a schimbat doar numărul de telefon. Deși nu am acum nici o legătură serioasă, nu cred că e bine să revim la iubirea lui, în care nu mai cred. Prea a mințit și a spus adevărul numai în ultimul moment (...) Eu sunt din zodia Peștilor și am auzit că sunt foarte sensibilă și totodată neiertătoare. Așa este?” -Dragă Maria, femeile din zodia Peștilor sunt, într-adevăr, extrem de sensibile și de selective. Ele au afinitate numai față de bărbați din alte zodii de Apă, adică din Scorpion și Rac. Față de Lei și Vărsători au afinitate minimă. Nu știu dacă e o coincidență sau nu, dar minciuna este în mod cert demolatoarea încrederii în interiorul unui cuplu. Aici nu mai contează zodia, ci caracterul și educația. Nu vreau sa te influențez, însă minciuna otrăvește armonia unei perechi și în funcție de gravitatea ei. Chiar dacă se spune că a ierta e divin, cumpănește bine dacă năravul se poate schimba ca o batistă. Te rog și pe tine să-mi mai scrii. RADU SANIERI din Taur sunt pasionale și dominatoare. Scuzâ-ma, dar reiese și faptul ca nu ai nici o vina în tot ceea ce s-a petrecut în viața ta. Ei bine, această siguranța de sine nu prea se potrivește cu o căsnicie durabila (evit cuvântul fericire pentru ca nimeni ANCHETA săptămânii Sondajele făcute în ultimii ani atestă faptul că noua generație nu mai e atrasă de literatură ca generațiile din urmă. Iată câteva răspunsuri la întrebarea noastră pusă elevilor unor licee din Capitală: ^^Simplu, pentru ca programele TV ж sunt mai interesante, pentru câ ziarele și revistele sunt mai atrâgâtoare și pentru câ tentația calculatorului e irezistibila. (Iulia Costea, 17 ani) Pentru câ în trecut cârțile figurau printre foarte puținele lucruri care îți permiteau să evadezi dintr-un cotidian umilitor, în corsetami. Azi lumea din jur și toate nebuniile care s-au importat în ultimul deceniu sunt atât de vii, de apetisante încât nu-ți mai vine să te izolezi în casa și sâ buchisești. Și așa suntem nevoiți să citim tot felul de poezii și romane din programa școlara care pentru mine, cel puțin, nu înseamnă mare lucru. Asta nu înseamnă ca nu citesc cărți din plăcere, pe care mi le aleg eu. Dar mai rar. (Irina R, 18 ani) ^^Cei care vor sa citeasca, citesc indiferent de secol sau mileniu. (Niki, 16 ani) Probabil pentru ca profesorii noștri nu ne arată frumusețea cărților într-un mod în care să înțelegem. (Leni, 16 ani) Pentru ca putem obține informațiile mult mai ușor. Azi toata lumea intra pe Net. (Dorel Iancu, 17 ani) ^^Probabil ca dacă ж în casa în care te-ai născut nu se află o bibliotecă, nu vei fi interesat de cărți. Părinții mei au strâns o cârtița de cârti și de fiecare dată după ce citesc o carte, scormonesc ca o nebună prin rafturi. Fără cârți cred că aș muri. (Marilena Oprea, 17 ani) Pentru ca atunci ж nu erau tehnologia și mass-media de azi iar cărțile erau singura sursa de cunoaștere. Azi sunt atâtea alternative mai rapide, mai atrâgatoare. (Vasia, 18 ani) Pentru ca azi nu se mai pune preț ж pe cultura și pentru ca avem lucruri mai importante de făcut. (Comei I, 17 ani) Simplu. Pentru ca s-au făcut filme ж după cărțile cele mai importante. (Virgil Oncescu, 18 ani) ^^Nu-i adevărat! Tinerii de azi citesc ж mult mai mult subtitrările de la televizor decât cei de ieri! (Simona, 17 ani) ^^Pentru câ tinerii de azi vor informație, ilustrații, nu bla, bla, bla. Cam asta gasești în cârțile de literatură. (Alexandru, 17 ani) Pentru ca viața bate cartea. (Mihai Sonțu, 18 ani) ^^Cred ca orice om civilizat pentru a-și ж păstra coloana vertebrală trebuie să citească. Biserica și cârțile sunt marile valori ale omenirii. (Cristina, 17 ani) Toți specialiștii sunt de acord asupra faptului că tinerele nu trebuie să se grăbească să recurgă la acest mijloc de protecție. înainte de a folosi un contraceptiv regulat, va trebui să fiți sigure că prietenii voștri sunt cu adevărat potriviți pentru a începe viața sexuală sau pentru a avea o viață sexuală regulată. Sunt situații în care totul se poate petrece în mod spontan. Ei bine, în eventualitatea unor astfel de situații, e recomandabil să purtați în geantă un prezervativ pentru că băieții nu au acest obicei. Poate doar când anticipează o aventură... în momentul în care vă decideți sâ folosiți un contraceptiv regulat e necesar să consultați un ginecolog care vă va recomanda cele mai indicate metode contraceptive. Pentru o mai bună siguranță, e bine sa evitați metodele locale, în cazul în care ocoliți medicul ginecolog, cum ar fi tampoanele sau spermicidele introduse în vagin cu puțin timp înaintea actului sexual, fiabilitatea lor nefiind garantată 100%. O întrebare pentru înc De ce tinerii de azi citesc mai puțin decât cei de ieri? ♦ Probabil că suntem mai puțin sensibili ca cei de ieri. Mai puțin introvertiți, mai puțin interesați să evadăm într-o lume abstractă. Timpul și legile scrise și nescrise de azi nu ne permit sa devenim contemplativi. Trebuie să ne informam rapid, sa acționăm repede, inteligent, asemenea agenților de bursă. Realitatea ne absoarbe, ne copleșește. In timp ce cârțile rămân neclintite în rafturi. Grupaj realizat de (Delia Mateescu, 18 ani) : DORIN MĂRAN Săptămânalul „Magazin” este editat de CASA EDITORIALĂ „MAGAZIN” S.R.L. ЦTUîTIT" înmatriculata la Oficiul Registrului Comerțului București sub nr. 140/2623/1991 din 8 mai 1991, Adresa: București sector 1, Piața fesei Libere nr.1, cod. 71341. CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE: ECATERINA BÀTRÂNEANU - Președintă GEORGE CUȘNARENCUAdministrator PAUL IOAN - Administrator REDACȚIA: Telefon: 222.83.21 Mihaela Dorobanțu, Paul Ioan, Dorin Maran, Aurora Popescu, Adrian-Nicolae Popescu, Irina Stoica, Ionel Cojocaru, Maria Radoi, Elena Ilie, Vasilica Mărgărită ECHIPA DE SERVICIU: Responsabil de numar: Irina Stoica Secretar de redacție: Gabriela Nițu PUBLICITATE: Tel/Fax: 224.39.96 DIFUZARE: Tel/Fax: 222.83.36, Nicușor Dinca (director), Simion Ionescu, Titi Baboi FINANCIAR-CONTABIL: Natașa Munteanu Cont: 4210100357001 (lei) •4210100357002 (USD) •4210100357003 (EURO) Banca Comercială ,Ion Țiriac” S.M.R. COLEGIUL DE REDACȚIE: ECATERINA BATRÂNEANU Președintă a Consiliului de Administrație Tel Fax: 224.39.96. GEORGE CUȘNARENCU Redactor șef Tel: 222.51.11. DOREL DORIAN, ADRIAN HORJA, PAUL IOAN Cititorii din strâinatate se pot abona prin Casa Editorială .Magazin” S.R.L. Fax: 224.39.96 sau RODIPET S.A. - P.O. BOX 3357, Fax: 222.64.07 Telex: 1 1995, Piața Presei Libere nr.1, sector I, București, România Redactorii semnatari ai articolelor publicate în revistă sunt direct răspunzători, material și penal, conform art.205, 206 Cod penal, de exactitatea și corectitudinea celor relatate. Revista își declină orice responsabilitate. TEHNOREDACTARE COMPUTERIZATĂ: =4 .MAGAZIN: Gabriela Nițu, Rodica Nițu, Teodora Bujor-Panaitescu Tiparul: INTACT S.A.J