Magazin, ianuarie-iunie 2010 (Anul 53, nr. 1-25)

2010-06-10 / nr. 23

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Când călărești un măgar și acesta se rătăcește, nu măgarul este cel ce a greșit. Lamartine ■ Există oameni care cred că cunosc bine pasărea, pentru că au văzut oul din care a ieșit. Victor Hugo O nouă SPECIE UMANA Femina club Pentru dumneavoastră, doamna Stresul dușmanul nostru de fiecare zi Dosarele frumuseții Aliați importanți? TESTUL VIEȚII pericolul cu „nume prețios” Nu doar bolile cardiovasculare pot fi considerate drept un „ucigaș tăcut”, ci și cancerul, pentru că în multe dintre cazuri, această maladie perGdă apare și se extinde în organism tăcut, fără să dea nici un fel de semn al prezenței sale, sau manifestându-se, cel mult, prin simptome înșelătoare, comune în multe alte afecțiuni. Când deja este instalat în trup și începe să-l macine, este prea târziu ca bolnavul să mai aibă o șansă, în lupta cu acest inamic viclean. Este adevărat, există la ora actuală metode de depistare a celulelor canceroase în organism, dar și chiar și așa, descoperirea lor poate tardivă pentru pacient O soluție de ultim moment ce se constituie într-un rentabil „test al vieții”, a fost găsită de o echipă de medici din Marea Brtanie.ste vorba despre un simplu test de sânge, numit Oncimmume, care ar putea da în vileag cancerul cu până la șase ani înainte ca tumora propriu-zisâ să se formeze. Descoperirea, aparținând unei echipe de cercetători de la Universitatea Nottingham, ar putea oferi un avertisment vital asupra apariției de celule canceroase la nivelul plămânilor sau sânilor - boli care tâpesc milioane de vieți anual și ar putea salva mii de oameni de la moarte și de la suferințele cauzate de această boală, „în multe cazuri, bolnavii nu prezintă simptome decât atunci când boala este deja avansată. Pe de altă parte, tehnicile de diagnosticare, ca tomografiile, mamografiile sau biopsiile vizează tumori deja formate. Noul test va putea pune în evidență posibilitatea îmbolnăvirii de cancer înainte de formarea tumorilor”, explică prof. John Robertson. O eprubeta de sânge este suficientă pentru ca primele semnale ale îmbolnăvirii relevate prin anumite reacții ale sistemului imunitar - să poată fi detectate, cu mulți ani înainte de formarea efectivă a tumorilor. „Am început să înțelegem carcinogeneza intr-un mod diferit de cel de până acum - observând transformările petrecute la nivelul proteinelor din sânge și modul cum reacționează organismul la aceste transformări. Este ca și cum corpul nostru ar striga „Am cancer!” înainte ca tumora să poată fi detectată”, afirmă cercetătorul britanic, care și-a prezentat descoperirea cu prilejul conferinței anuale a Societății Americane de Oncologie Clinică de la Chicago. Noul sistem este de două ori mai bun, în ceea ce privește detectarea cancerului pulmonar, decât tomografia și este la fel de precis ca și mamografia în identificarea cancerului mamar la femeile tinere. Teste pentru identificarea cancerului pulmonar au fost lansate deja pe piață, vizându-i mai ales pe fumătorii înrăiți și pe alți oameni cu risc crescut de a face boala. Cei depistați pozitiv - adică în al căror corp germinează deja celulele canceroase - vor fi puși imediat sub supraveghere, pentru a se acționa de îndată ce tumorile încep să se formeze. Prețul de vânzare al pachetului Oncimmume va fi de 300 lire sterline, restul fiind deja achiziționat de mai multe clinici private. Totuși, guvernul britanic a avertizat că mai sunt necesare încă studii și verificări suplimentare pentru a se vedea dacă Oncimumme dă într-adevăr rezultate. „Conceptul este foarte interesant dar trebuie să vedem mai întâi rezultatele unor testări de amploare, pentru a cunoaște cât este de eficient acest pachet în detectarea cancerului ,la marea masă a populației. Vom urmări cu interes dezvoltarea Ondmumme”, a precizat un purtător de cuvânt al Ministerului Sănătății de la Londra. Fumătorii vor fi primii care vor ..încerca” noul pachet 948427 000065 MUREȘ Asteroidul care aduce gheața Șocul provocat de căderea unui asteroid uriaș în Marea Timorului, cu circa 35 milioane de ani în urmă ar fi putut contribui, estimează cercetătorii de la Institutul de Științe Planetare din cadrul Universității Naționale Australiene din Canberra, la formarea păturii de gheață din Antarctica. Andrew Glikson, specialist în studiul impactelor cu corpuri extraterestre, a analizat o structură în formă de dom, descoperită la 2,5 km adâncime, în Marea Timorului și consideră că ea a apărut în urma impactului cu un asteroid. Potrivit lui Glikson, asteroidul a pătruns în ocean cu o viteză atât de mare încât a despicat jar ъшяткжжтштятяжж&жтшт realmente, scoarța terestră, ducând la apariția formațiunii numite Muntele Ashmore. Studiile seismografice și magnetice efectuate au demonstrat că domul are un diametru de peste 50 km și o axă verticală înaltă de câțiva kilometri. „Asteroizii minori generează doar cratere de impact, dar la șocurile mai puternice, se produce un dom de impact sau un vârf central, exact în mijlocul craterului”, explică savantul australian. El afirmă că impactul ar fi mișcat plăcile tectonice ale Terrei, ducând la formarea unei prăpăstii între Antarctica și America de Sud, cunoscută drept Pasajul Drake, care există și azi. „Trecerea masivă a curenților reci de apă prin Pasajul Drake a dus la o izolare a climatului Antarcticii de cel al restului globului și a stimulat apariția unei calote glaciare de dimensiuni impresionante”. TABP.iI Ш.1К SUDOKU jocul săptămânii: 23