Magazin, iulie-decembrie 2013 (Anul 56, nr. 27-52)

2013-07-04 / nr. 27

Lil CunQ Elstern amagazin o Mașina cu o echipă pe ingineri elvețieni a realizat prototipul unei mașini de formula 1 dotată cu un sistem de propulsie cu două motoare alimentate de pile cu hidrogen, care, deocamdată, poate atinge viteza de 300km/h. Frmoșii bolizi V12 sau V8 (produși de Audi) care au participat la cea mai prestigioasă întrecere de automobile - Cele Douăzeci și Patru de ore de la Le Mans - ar fi putut avea un rival redutabil în această cursă din 22 iunie. Este vorba despre mașina H2 produsă de societatea elvețiană Green GT. Numai că, „fatalitate” în 12 iunie, administrația societății a anunțat retragerea mașinii din cursă invocând mici probleme care au apărut la pilele cu hidrogen după ce au declarat că nu ambiționează ca bolidul lor să câștige cursa ci doar să o termine, sunt poziționate de o parte și de alta. Acesta se află sub presiunea de 350 de bari. Pe țeava de eșapament nu se scurg gaze ci doar apă și vapori de aer, iar cele două motoare funcționează silențios. O dezamăgire pentru cei care au devenit dependenți de zbâmâitul vedetelor participante la curse. Principiul chimic care asigură alimentarea cu energie electrică este cunoscut: două molecule de hidrogen se combină cu o moleculă de oxigen pentru a forma o moleculă de apă. In urma acestei reacții se produce căldură și un electron, așadar, curent electric. La ieșirea din pile, electricitatea este orientată spre un transformator care o convertește din curent continuu în curent alternativ. Cele două motoare electrice conțin de 5 ori mai puține piese decât în cazul celor cu ardere internă ceea ce îi asigură o fiabilitate sporită (H2 are însă un înalt grad de stabilitate și față de mașinile de cursă tradiționale poate lua curbele cu o mai mare viteză). In acest context, s-a renunțat la bateriatampon aflată între transportator și pila cu hidrogen care încarcă bateria ce furnizează curent electric motoarelor. Eficacitatea pilotajului, fără baterietampon, este asigurată electronic de un soft special. Orice eroare informatică, teoretic vorbind, ar putea aduce prejudicii importante pilelor cu hidrogen, mai ales în fazele în care mașina rulează cu o viteză apropiată de cea maximă. Pentru a evita supraîncălzirea, bolidul este echipat cu două radiatoare prin care aerul poate trece pentru a evacua căldura. „Portret” tehnologic Cele două rezervoare din carbon, fiecare conținând 4 kg de hidrogen, Picturi realizate mental Cercetători austrieci din cadrul Societății de tehnologie grec au realizat, după 6 ani de studii, un sistem denumit Intendix Painting care permite unei persoane paralizate să deseneze și să picteze prin dirijarea gândurilor. Electrozii care captează impulsurile mentale simnt instalați într-o caschetă fixată pe capul pacientului. Opțiunile acestuia (concentrarea asupra actului artistic), detectate, sunt transmise unui calculator fiind decriptate de un program informatic. Primul pacient care a utilizat sistemul a fost o femeie de origine germană care nu-și poate mișca decât ochii - Heide Pfützner - reușind să realizeze pe calculator, după numeroase antrenamente mentale, picturi abstracte expresive. Dispozitivul a fost în prealabil testat de cercetători care, după lungi și numeroase antrenamente, au reușit să realizeze picturi abstracte, figurative și chiar reproduceri într-o manieră simplista. In prezent, cercetătorii austrieci încearcă să perfecționeze sistemul recurgând la implantarea electrozilor în creier pentru a permite calculatorului să decodeze și să prelucreze ultrarapid informațiile cerebrale și să le confere o mai mare precizie pentru obținerea unei mai bune rezoluții. Sunt vizați și pacienți în stare de comă, pentru a putea comunica pe aceasta cale cu ei sau pacienți paralizați care să comande mental un scaun rulant sau un robot. Uriașul turn-spirală După ridicarea semeților zgârie nori, Burj Khalifa cu cei 828 de metri, cel mai înalt turn din lume, imobilul rezidențial Princess Tower - 414 metri — și hotelul JW Marriott Marquis - 355 metri — un nou uriaș li s-a alăturat în Dubai. Este vorba de turnul Davan - inaugurat în urmă cu două săptămâni — cu o structură metalică în spirală, având o înălțime de 300 de metri. Are 75 de etaje, 495 de apartamente (80% dintre ele au fost deja vândute, cel mai ieftin, cu 544.000 USD) și vedere spre Palm Jumeirah, celebra insulă în formă de palmier. Construcția turnului a debutat în 2006 dar din cauza crizei financiare și a unor probleme tehnice lucrările au fost întârziate. Nr. 27 (2900) din 4 iulie 2013 Plasturi cu teai Unele tipuri de plasturi —i creează senzație de durere în momentul în care aceștia sunt dezlipiți. Dacă locurile (locul) în care sunt aplicați prezintă peri, aceștia pot fi smulși, senzația de durere devenind acută. Un cercetător chinez de la Harvard Medical School (SUA) a realizat prototipul unui plasture, inspirându-se din profilul „harpoanelor” microscopice ale unui vierme parazit care se agață de pereții intestinali ai peștilor; un plasture care elimină aceste inconveniente. Vârfurile realizate dintr-un material special pătrund pe nesimțite în piele. Iar în momentul în care plasturele e dezlipit, pacientul nu resimte durerea. Vârfurile au capacitatea de a se dilata sub efectul hidratării locului vătămat al pielii, evitându-se astfel dezlipirea plasturelui în timpul tratamentului. шм nthol MM Emiliania huxleyi, denumită și Ehux, este o algă microscopică cu un diametru de 5 microni dotată cu o singură celulă protejată de o carapace care prezintă configurații asemănătoare unui ansamblu de scuturi. Această viețuitoare monocelulară absoarbe cantități uriașe de carbon pe care le captează din atmosferă, deasupra apelor mărilor și oceanelor, pentru a-și produce carapacea de calcit. Cantitățile sunt uriașe pentru că populațiile acestei specii care proliferează de la Ecuator până în apele reci ale Mării Nordului sunt „infinite”. Pentru a pătrunde secretele acestei excepționale capacități de adaptare, 75 de cercetători din douăsprezece țări s-au mobilizat timp de 10 ani încercând să-i decripteze genomul. Acum, eforturile lor sunt pe deplin recompensate după ce au descoperit faptul că o parte centrală a acestuia conține genele de bază, iar o alta, gene „variabile”, o proprietate (o mutație internă) care permite algelor să-și modifice genomul în funcție de mediu. Edux poate, așadar, trăi oriunde la suprafața oceanelor. Cercetătorii au presupus că vor descoperi în jur de 30 de milioane de megabaze (Mb), fiecare unitate reprezentând aproximativ 1 milion de perechi de baze de AND. Dar au descoperit 141,7 milioane. Odată decriptat, genomul poate oferi informații exacte legate de modul în care Ehux reacționează la modificările mediului. Va fi studiată expresia genelor și pentru a se putea determina, prin intermediul unui microscop ultraperformant, impactul acidificării tot mai accentuate a apelor asupra proceselor metabolice care au loc în interiorul algei. Arbori fosforescenți Iluminatul unor străzi fără electricitate a intrat triumfal în domeniul posibilului și asta datorită unei idei puse în practică de trei cercetători californieni care, în acest caz, au dat dovadă, dincolo de ingeniozitate, de excentricitate. Aceștia au modificat gene ale unei plante pentru a-i conferi bioluminiscență. Mai exact, au inserat în structura acesteia circuitele genetice ale unui licurici. Funcțiile bioluminiscente s-au adaptat excelent în noul corp care a luminat asemenea unui pom de Crăciun. Pentru a-și atinge scopul, cercetătorii aveau nevoie de aproximativ 700.000 de dolari, bani pe care nu i-au putut obține din fondurile alocate cercetării. Și asta pentru că legislația SUA în domeniul biodiversității și al bioeticii nu permite decât utilizarea ADN-ului obținut pe cale sintetică pentru a reprograma forme de viață (deocamdată, încălcarea legii atrage în prima fază doar avertismente). Au primit însă fonduri din partea unui număr de 8.430 de donatori totalizând 480.00 de dolari. In contrapartidă, fiecare dintre acești Mecena va primi semințe, instrucțiuni și, dacă va fi nevoie, asistență pentru a obține arbori (plante) fosforescenți. O realizare care ar putea reduce considerabil pe unele artere stradale cheltuielile cu iluminatul public. Sau care ar crea o atmosferă de basm în curți, grădini sau în case.