Magazin, ianuarie-iunie 2015 (Anul 58, nr. 1-25)

2015-01-08 / nr. 1

SERIE NOUĂ - 1227 • ANUL LVIII • 8 IANUARIE 2015 • 16 PAGINI • 2 LEI Nr. 1 (2977) Mail: redactia@revistamagazin, Adresă INTERNET: www.revistamagazin.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Nu există pe Pământ un om mai darnic decât cel zgârcit, de vreme ce el lasă averea sa altora, fără ca măcar să se atingă de ea. Proverb indian . Egoismul este pur și simplu un alt nume dat voinței. Jerome. Jerome Succes pe linie la Expoziția Internațională de Inventică de la Bruxelles 2014 Medalii strălucitoare pentru Consultații fără plată Un subiect dulce-amar ZAHARUL INVERTIT INVENȚII ROMÂNEȘTI DE AUR Mințile strălucite ale inventatorilor nu se odihnesc niciodată, oriunde s-ar afla ele. Nu există domeniu al vieții în care inventatorii să nu aibă un cuvânt de spus și inventatorii români se află în primele rânduri. Ш au fost premiați la sfârșitul anului trecut la diverse saloane de inventică, inclusiv la Expoziția Internațională de Inventică de la Bruxelles. Doctorul electronic La Concursul Internațional Eureka dedicat inventicii, găzduit la Bruxelles între 13-15 noiembrie anul trecut, au fost prezentate peste 300 de invenții, din 16 țări, printre acestea și dispozitivul „Doctorul electronic” realizat de medicul român Bogdan Vlădilă. Acest produs românesc, brevetat deja în peste 28 de țări, a fost recompensat cu medalia de aur la categoria „Igienă și Cosmetică”, precum și cu alte două premii speciale — cel oferit de Federația Franceză de Inventatori și premiul special al categoriei „Sănătate și Medicină”, după cum a transmis Agerpres. Noua tehnologie brevetată de dr. Vlădilă este disponibilă sub forma aparatului „Electronic Doctor” și tratează cu succes și în mod natural unele dintre afecțiunile considerate până în prezent incurabile. Astfel, probleme medicale precum parodontoza, dar și estetice — de tipul căderii părului sau vergeturile — sunt tratate cu ajutorul dispozitivului printr-o metodă non-invazivă, niedureroasă și netraumatică. Funcționarea aparatului „Doctorul electronic” se bazează pe activarea celulelor stem existente în stare latentă în corpul adult și stimularea multiplicării lor în mod natural, în acest fel organismul reușind să repare singur degradarea țesutului. „Prin dispozitivul Electronic Doctor se declanșează o proliferare a propriilor celule prin expunerea țesuturilor la undele electromagnetice emise de acesta. Celulele noi secretă colagen în cantități importante și pot repara leziunile existente sau preveni apariția lor. Practic, organismul este stimulat să se regenereze singur în acele zone unde vârsta sau factorii externi i-au distrus capacitatea normală de vindecare”, explica dr. Bogdan Vlădilă. Este important faptul că aparatul a fost deja testat clinic la unele dintre cele mai renumite centre din Europa, fiind certificat de Uniunea Europeană și folosit cu succes până în prezent în Marea Britanie, Franța, Bulgaria și România. Deconspirarea omului cu cagulă Tot la Salonul de Invenții de la Bruxelles s-a remarcat și invenția tânărului cercetător vâlcean Ionuț Budișteanu, care a obținut cinci premii și două medalii, toate pentru un dispozitiv electronic menit să faciliteze prinderea unor infractori care vandalizează bancomate. Ionuț Budișteanu a fost selectat de Ministerul Educației Naționale pentru cea de-a 63-a ediție a Brussels Innova 2014. Invenția lui Ionuț Budișteanu este de fapt un dispozitiv electronic conectat la mai multe camere de filmat și un microfon ce recunoaște automat amprenta spectrală a zgomotului produs de un polizor unghiular când un infractor încearcă să taie un bancomat, dar și momentul în care un spărgător care poartă cagulă intră într-o anumită instituție. Practic, dispozitivul recunoaște momentul în care vede că cineva poartă o cagulă și își acoperă fața, declanșând implicit alarma. „Pentru mine este prima ediție la Salonul Internațional de Invenții de la Bruxelles, unde am obținut trei premii și o medalie de aur. O medalie și un premiu special dat de către Taiwan Prominent Inventor Association și un premiu special dat de către Secretarul de stat din Bruxelles”, declara Ionuț Budișteanu pentru Agerpres. La a 63-a ediție a EUREKA dedicat inventicii, în cadrul Salonului INNOVA, România a fost prezentă cu 25 de invenții care au fost expuse în standul realizat sub egida Ministerului Educației Naționale (MEN). Să amintim că Salonul INNOVA din capitala Belgiei s-a consacrat de-a lungul vremii ca un prestigios spațiu de întâlnire între cercetători, oameni de știință, cadre didactice universitare și întreprinzătorii cei mai activi din mediul de afaceri. 5948427 000119 Brb 0 q* - Premii mai tari decât Hotelul în urmă cu doi ani, miliardarul rus Iuri Milner alături de fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, de co-fondatorul Google, Serghei Brin și de alți magnați din Silicon Valley au creat Premiul pentru Inovație, Breaktrough Prize, un premiu care recompensa cu generozitate oamenii de știință care se consacră și invențiilor durabile pentru umanitate. La a treia ediție, cea din noiembrie trecut, 14 oameni de știință, printre care 5 matematicieni, au primit râvnitele Premii, fiecare în valoare de 3 milioane de dolari, suma fiind de trei ori mai mare decât cea primită de un laureat al premiului Nobel. Cei 5 matematicieni care au primit acest premiu sunt Simon Donaldson, Maxim Kontsevich, Jacob Luke, Terence Tao și Richard Taylor, ei evidențiindu-se prin activitatea lor inovatoare în domenii precum geometria algebrică și teoriile analitice. Alte șase premii au recompensat activitatea științifică în domeniul științelor naturii, de la bacteriologie la genetică. David Allis, Victor Ambros, Alim Louis Benabid, Gary Rurkin, Jennifer A. Doudna și Emmanuelle Charpentier sunt laureații premiilor oferite pentru științele naturii, în vreme ce premiul pentru fizică a fost oferit unui grup de oameni de știință, Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt și Adam Riess, care au demonstrat că procesul de expansiune al Universului este accelerat și nu încetinește, așa cum se credea, Iuri Milner, care a fost doctorand în fizică la Moscova înainte de a emigra în SUA în 1990, declara că dorește să genereze un sentiment de entuziasm față de descoperirile științifice și pentru asta este dispus să apeleze la toate mijloacele, inclusiv cele financiare. Gala celei de-a treia ediții a Premiilor pentru Inovație a fost organizată la Hollywood. Astfel, directorul executiv al companiei Tesla, Elon Musk, a stat de vorbă cu actrița Kate Beckinsale, în timp ce Dick Costolo, directorul executiv al Twitter, a avut un loc alături de solista Christina Aguilera, iar actorul de comedie Seth McFarlane, creatorul serialului de televiziune „Family Guy”, a fost gazda ceremoniei. Printre prezentatori s-au numărat și Kate Beckinsale, Cameron Diaz, Benedict Cumberbatch, Jon Flamm și Eddie Redmayne. De ce tot acest show? „Știința are nevoie de puțin marketing”, a spus Seth McFarlane, „cu toții suntem foarte recunoscători că nu erau buni la sport”. în fine, așteptările merg spre acel moment în care oamenii de știință vor reuși să ducă primul om pe Marte. Noi încă așteptăm... SUDOK jocul săptămânii 1 1