Magazin, ianuarie-iunie 2018 (Anul 61, nr. 1-26)

2018-01-11 / nr. 1-2

Nr. 1-2 (3132) din 11 ianuarie 2018 Spectacolul cunosișteri. Telefonul mobil, încărcat în doar 12 minute! Cunoscuta companie asiatică Samsung a dezvoltat o tehnologie specială, în domeniul acumulatoarelor de telefon, care vă va permite să vă încărcați mobilul de cinci ori mai rapid decât în prezent Tehnologia folosește un „material-minune”, grafenul, adică un strat extrem de subțire de carbon, având grosimea unui singur atom și fiind de 200 de ori mai rezistent decât oțelul. „Bilele” de grafen create de Samsung sporesc capacitatea unei baterii clasice lithium-ion cu aproape 45% și reduc considerabil durata de încărcare. Ele sunt folosite pe post de anod și catod la baterii și sunt mai solide chiar și decât un alt nanomaterial - nanotuburile de carbon. Dar această descoperire deschide porțile unei veritabile noi ere în domeniul mașinilor electrice: „Capabilitățile de încărcare rapidă sunt considerate cruciale pentru adoptarea de vehicule electrice de către publicul larg”, se scrie într-un comunicat dat publicității de Samsung. Alte aplicații ale grafenului . în mai 2016, o companie chineză a creat telefoane inteligente elastice, care se puteau îndoi, fiind realizate din grafen și putând fi folosite la încheietura mâinii, ca niște brățări futuriste. ♦ Grafenul e folosit și contra bacteriilor și germenilor. în martie 2017, s-a descoperit că materialul poate combate infecțiile dacă este aplicat pe instrumentele chirurgicale, grație proprietăților sale antimicrobiene. ♦ Panglici din acest material high-tech pot fi aplicate pe aripile avioanelor, pentru a împiedica depunerea gheții în zbor, după ce, în ianuarie 2016, o echipă de cercetători de la Universitatea Rice, din Houston, Statele Unite, au evidențiat proprietățile sale electrotermale. Robotul psihoterapeut alungă anxietatea Pentru persoanele care suferă de anxietate și depresie, primul pas spre vindecare - acceptarea problemei și discutarea cu cineva specializat despre aceasta - este adesea greu, dacă nu cumva imposibil de făcut. Dar un robot psihoterapeut ar putea ușura această sarcină, dialogând cu persoanele deprimate sau anxioase prin intermediul Facebook Messenger. Este vorba de „Weobot”, un robot care poate fi angajat în peste 2 milioane de conversații săptămânal. El acționează ca un psihoterapeut personal și folosește inteligența artificială pentru a crea conversații naturale, personalizate și umane, oferind susținere emoțională oamenilor cu care intră în contact. El folosește întrebări de genul „Cum te simți azi, din punct de vedere al energiei?” sau „Ești bine?”, pentru a-i încuraja pe utilizatori să discute deschis despre stările și trăirile lor. De asemenea, el poate sugera strategii practice pe care oamenii le pot implementa, spre a-și schimba felul cum percep evenimentele și situațiile din viețile lor. Spre deosebire de medicii și psihoterapeuții umani, robotul este disponibil oricând și oriunde, oferind consiliere psihologică accesibilă celor care au nevoie de ea. Serviciul poate fi utilizat de utilizatori din întreaga lume, prin Facebook Messenger, cu o perioadă gratuită de încercare, de două săptămâni. După această perioadă, doritorii își pot face abonamente săptămânale (12 dolari pe săptămână), lunare (9 dolari pe săptămână) sau anuale (6 dolari pe săptămână). Risc mai mic de boli cardiace pentru bebeluși Deși mulți experți susțin că e necesar ca bebelușii să doarmă separat de părinții lor încă din primele săptămâni de viață, un reputat pediatru contrazice acest sfat, afirmând că e chiar indicat ca micuții să doarmă alături de mama lor până la vârsta de trei ani. Dr. Nils Bergman, de la Universitatea Cape Town, Africa de Sud, susține că, pentru o dezvoltare optimă, nou-născuții ar trebui să doarmă la pieptul mamei lor în primele săptămâni de viață. Afirmația lui vine în urma unei bogate experiențe cazuistice, care a dus la concluzia că micuții care dorm singuri se odihnesc mult mai puțin și mai nesatisfăcător decât cei ce se simt răsfățați la pieptul matern. In plus, faptul că ei dorm singuri în pătuțul lor face ca legătura dintre mamă și copil să se dezvolte mai greu și afectează dezvoltarea creierului, ducând la tulburări de comportament atunci când copilul va crește. Opiniile lui Bergman par să fie confirmate și de un inedit studiu desfășurat în Marea Britanie. Aici, mai mulți bebeluși au fost monitorizați atunci când dormeau singuri și când dormeau cu mama lor. S-a demonstrat că nivelul de stres resimțit de inima lor atunci când mama nu era lângă ei era de trei ori mai mare decât atunci când dormea la pieptul mamei - fapt ce predispune la boli cardiace Medicul sud-african susține însă că mamele care fac abuz de țigări, alcool sau droguri, sunt obeze, bolnave sau excesiv de obosite, nu ar trebui să doarmă cu copiii lor, pentru că în asemenea cazuri riscul sindromului morții subite la bebeluși crește foarte mult. Drona care are aripă de anemiați Fenomenul „Karashi” - munca până la epuizare - este foarte des întâlnit în Țara Soarelui Răsare, din cauza educației impregnate de sute de ani în acest popor, care considera că a munci în plus reprezintă nu atât un mod de a obține venituri suplimentare, ci o dovadă de loialitate și dedicare față de patronul văzut ca un părinte. In fiecare an, zeci de japonezi care muncesc până la epuizare mor la birou, pradă atacurilor cerebrale sau infarcturilor ori ajung să se sinucidă. Pentru a preîntâmpina aceste probleme, o firmă de securitate din Japonia a creat recent „T-Frend”, drona menită să supravegheze angajații la locul de muncă și, atunci când aceștia stau prea mult peste program, să îi determine să plece acasă. Drona începe să se rotească întruna deasupra angajatului respectiv, iar boxele cu care este dotată difuzează în continuu melodia „Auld Lang Syne”, care în Japonia este pusă de toate magazinele, cu zece minute înaintea orei închiderii, ca un mod politicos de a le cere clienților să se grăbească. Deși experții au numit ideea „prostească”, fiindcă angajații își pot continua lucrul acasă, inventatorii sunt convinși că metoda va descuraja munca suplimentară exagerată. Pe de altă parte, ei lucrează acum la un sistem de recunoaștere facială, prin care drona va putea arăta dacă persoana prezentă în sediul firmei respective este un angajat extrem de harnic sau un... hoț la fel de harnic! Cartofii au adus pacea în Europa Indiferent că îi consumăm prăjiți, copți sau fierți, cartofii sunt niște plante extrem de utile și, dacă este să ne luăm după un raport economic de dată recentă, ei ar fi responsabili și de reducerea considerabilă a conflictelor armate din Europa, între 1500 și 1700. Potrivit experților de la universitățile americane Harvard și Colorado, introducerea cartofilor în Lumea Veche a oferit o importantă sursă de hrană pentru populația săracă și a stimulat puternic productivitatea în agricultură, generând bunăstare și făcând ca muncitorii să fie mai bine plătiți. Acest lucru a dus, la rândul său, la creșterea pretențiilor financiare ale mercenarilor care luptau în războaiele de pe bătrânul continent și, automat, la sporirea costurilor războaielor, astfel încât conflictele au fost descurajate, fie și involuntar. Economiștii americani și-au bazat cercetările pe studierea războaielor purtate în Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord între 1400 și 1900. Deși au existat conflicte semnificative, ca războaiele napoleoniene, numărul tulburărilor interne și ale războaielor civile a scăzut, pentru că țăranii din zonele unde cartoful a fost introdus pe scară largă nu mai erau confruntați cu foametea și deci erau mult mai puțin înclinați să se alăture răscoalelor. Pagină realizată de GABRIEL TUDOR