Magazin, iulie-decembrie 2018 (Anul 61, nr. 27-52)

2018-07-05 / nr. 27

Spectsiolul CLmosi^tski Experiențele paranormale, cauzate de tulburări ale somnului? Ați stat vreodată încremenit în pat, cu ochii lărgiți de groază, în clipa în care vi s-a părut că ați auzit un scârțâit macabru sau o șoaptă venită de nicăieri? Deși este ușor să atribuim asemenea sunete înfricoșătoare unor cauze supranaturale, psihologii spun că de vină pentru asemenea trăiri demne de filmele de groază este doar somnul sau mai curând spus tulburările acestui proces natural, indispensabil ființei umane.V ■r itr-un articol publicat în revista Conversation, Alice Gregory, profesoară de psihologie la Universitatea Goldsmiths din A.Londra susține că anxietatea, visele lucide și așa-numitul „sindrom al capului explodat” ar putea oferi o explicație științifică incidentelor considerate „paranormale”. Visele lucide, explică ea, se produc în faza de somn numită REM (mișcări oculare rapide). In acest stadiu, corpul este paralizat, probabil ca un mecanism de siguranță, pentru a ne împiedica să trăim și fizic visele și sa riscăm accidente grave, chiar fatale. Dar există situații în care devenim conștienți de lumea din jur, deși trăsăturile somnului REM continua sa se manifeste și suntem în continuare afectați de paralizia specifică acestui stadiu de somn. Astfel, am putea experimenta halucinații similare viselor, încercând zadarnic să ne mișcăm, întrucât corpul este paralizat. Potrivit studiilor efectuate de cercetătorii britanici, până la 8% din populație a avut asemenea trăiri terifiante, iar vestea cea rea este că se poate induce paralizia în somn și unor oameni care n-au avut niciodată asemenea experiențe, dar cărora li se tulbură brusc somnul. Alice Gregory susține, în articolul citat, că este posibilă o înclinație genetică pentru asemenea experiențe, deși la fel de posibil este ca și mediul înconjurător să joace un rol important în declanșarea lor, prin tulburările de somn induse. La fel de bizar este, din acest punct de vedere, și sindromul „capului care explodează”: oamenii se trezesc subit din somn, în timpul nopții, având senzația că au auzit explozii uriașe, care nu au aparent nicio cauză naturală. Gregory afirmă că fenomenul, pus pentru prima oară în evidență de neurologul american J.M. Pearce, este cauzat tot de o tulburare a somnului. Atunci când adormim, formația reticulară a trunchiului cerebral (o parte a creierului implicată în crearea conștiinței) începe să inhibe abilitatea noastră de a ne mișca, de a vedea și a auzi lucruri. „Exploziile” pe care le-am putea auzi în somn, atribuindu-le o cauză supranaturală, ar fi, de fapt, susține psiholoaga britanică, provocate de o dereglare a acestui proces: în loc ca formația reticulară să închidă neuronii responsabili de auz, ea i-ar putea deschide pe toți deodată. Cârnați făcuți din „porci Frankenstein” Oamenii de știință de la Institutul Roslin, din cadrul Universității Edinburgh, au reușit să creeze o rasă de „super-porci”, rezistența la cel mai periculos virus care amenință această specie - PRRS (Sindromul respirator și reproductiv porcin). Numită și „boala urechilor albastre”, această formă de pestă porcină provoacă probleme grave de respirație, urmată de moartea porcilor - în special a celor foarte mici și a costat în ultimii ani industria cărnii din Statele Unite și Europa nu mai puțin de 2,5 miliarde de dolari anual! Acum, folosind editarea genetică, savanții de la Institutul Roslin - aceiași care au donat și oaia Dolly - au reușit să găsească o modalitate de a proteja porcii de această condiție respiratorie. Ei au îndepărtat o secțiune de ADN din ovulele scroafelor, închizând astfel poarta prin care virusul se strecura în organismele porcilor. După ce au asistat la nașterea câtorva generații de purcei modificați genetic, ei au expus animalele la virusul letal; niciunul dintre porci nu s-a îmbolnăvit, iar testele de sânge nu au reușit să depisteze urina virusului în organism, însă această reușită este pusă sub semnul întrebării de către adversarii organismelor modificate genetic, care afirmă că așa-numiții „porci Frankenstein” ar putea provoca probleme de sănătate la om. Chiar și savanții de la Roslin recunosc că va mai trece poate un deceniu până ce primele produse din carne de porc modificat genetic vor ajunge pe masa cumpărătorilor: „Trebuie efectuate studii pe termen lung, pentru a confirma că aceste modificări genetice radicale nu au efecte adverse neprevăzute asupra animalelor și nici nu-i afectează pe consumatorii cărnii lor, spune dr. Christine Tait-Burkard, una dintre cercetătoarele implicate în proiect. Nr. 27 (3157) din 5 iulie 2018 Prea mulți bani dăunează grav sănătății mintale Dacă visați cu ochii deschiși și câștigați la loterie, aveți grijă ce vă doriți, căci s-ar putea să vi se întâmple, dar să nu fiți deloc mulțumiți de consecințe! Pentru că, după cum relevă un recent studiu, oamenii care ajung foarte bogați pot avea serioase probleme de sănătate mintală, adesea pierzându-și efectiv mințile! Ei devin excesiv de încrezători în sine, sunt mai înclinați să facă judecăți greșite, iar averea dobândită peste noapte îi împiedică să mai ia în seamă alte păreri. Ignorarea acestui feed back din partea celor din jur duce adesea la decizii catastrofale, la izolarea de lume și la apariția primelor semne de paranoia, megalomanie sau mania persecuției. Studiul efectuat de o echipă de psihologi de la Universitatea Amsterdam a vizat 104 persoane care dobândiseră peste noapte o avere neașteptată; ele au fost urmărite pe parcursul a câțiva ani de la schimbarea modului de viață. Doar 23 dintre subiecți își păstraseră o conduită echilibrată, restul având probleme legate de dependențe, agresivitate excesivă, depresii, anxietate, 37 dintre ei ajungând chiar sub tratament psihiatric, după ce fuseseră diagnosticați cu diferite tulburări nervoase. De prisos să spunem că, din cei 104 milionari, doar nouă reușiseră să-și păstreze averea și chiar s-o înmulțească, restul risipind-o, odată cu sănătatea mintală... Mașinile viitorului, comandate cu telefonul mobil o alianță neașteptată între marile rivale ale tehnologiei moderne, Apple și Samsung, ar putea genera un nou „standard universal” în materie de chei auto digitale. Acesta le-ar putea permite posesorilor de telefoane inteligente produse de firmele respective să-și descuie și să-și pornească mașinile cu ajutorul unei aplicații. Numit Car Conectivity Consortium (CCC), grupul, din care pe lângă Apple și Samsung fac parte și alți producători de smartphone-uri își propune să lanseze în curând pe piață programul Digital Key 1.0, reprezentând o „soluție standardizată” pentru înlocuirea cheilor de mașină cu aplicații de telefonie mobilă - indiferent ce marcă este autoturismul sau telefonul (deocamdată, în proiect sunt implicate concernele Audi, BMW, General Motors, Hyundai, LG Electronics, Panasonic, Samsung și Volkswagen). Audi a lansat deja primul produs-test de acest gen, după cum afirmă Ulf Washat, șeful Diviziei Electronice al concernului: „Suntem mândri să oferim serviciul Digital Key clienților noștri, la mai multe modele de serie. Standardizând o soluție Digital Key care să respecte standardele noastre de securitate vom pune cărămizile unor servicii inovative la scară largă.” Cheia digitală personalizată va acționa ca una normala, putând încuia, descuia și porni mașina, dar va putea fi folosită și de alte persoane, desigur, cu acceptul proprietarului. Deocamdată, există încă temeri legate de securitate, dar consorțiul anunță că Digital Key 2.0, ce urmează să fie lansată în 2019 va rezolva toate aceste probleme. Pagină . GABRIEL TUDOR