Milcovul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1076-1150)

1973-01-31 / nr. 1099

i ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL VI — NR. 1099 MIERCURI 31 IANUARIE 1973 4 pagini 30 bani AL ȘEDINȚA COMITETULUI EXECUTIV C.C. AL P.C.R. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc ședința Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. în cadrul ședinței, tovarășul Nicolae Ceaușescu a făcut o informare în legătură cu vizitele efectuate de președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Pakistan și Iran, la începutul lunii ianuarie a.c. Comitetul Executiv a luat cunoștință cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor și despre posibilitățile însemnate de dezvoltare a colaborării bilaterale dintre România și Pakistan, precum și dintre România și Iran. Comitetul Executiv a dat o înaltă apreciere activității desfășurate de președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor și a stabilit ca ministerele și organizațiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea in viață a înțelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. în legătură cu evoluția situației din Sud-Estul Asiei, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. salută cu deosebită satisfacție încheierea acordului de încetare a războiului și restabilire a păcii în Vietnam. întreaga evoluție a evenimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărît să-și apere dreptul la viață liberă, independentă și demnă, să-și făurească destinele potrivit voinței sale, nu poate fi înfrînt de nici o forță din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor țărilor socialiste și a forțelor iubitoare de pace de pretutindeni, și-a cucerit respectul și simpatia tuturor națiunilor lumii. Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că in zilele noastre singura cale de soluționare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv își exprimă speranța că acordul realizat va crea condiții pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-și poată consacra forțele dezvoltării lor economice și sociale, să-și poată soluționa problemele corespunzător voinței și hotărârii lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmînd solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspirațiile naționale ale poporului vietnamez, cu lupta sa, Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român și Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, intre Republica Socialistă România și Republica Democrată Vietnam se vor dezvolta continuu relații de prietenie și solidaritate frățească, in interesul celor două popoare, al unității țărilor socialiste și al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea că între poporul român și toate popoarele din Indochina se va dezvolta o largă colaborare, considerînd că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a urmărilor războiului, la dezvoltarea acestor țări, la întărirea prieteniei între poporul român și popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecția mediului înconjurător și a stabilit ca, pe baza observațiilor făcute în cadrul ședinței, proiectul să fie definitivat și apoi supus dezbaterii publice în vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naționale. Comitetul Executiv a discutat și aprobat unele propuneri de modificare și completare a unor prevederi ale legislației penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancționarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracțiuni, să fie in viitor sancționate ca abateri cu caracter administrativ ; să se introducă în legislația penală munca corecțională fără privare de libertate, să se introducă unele simplificări în activitatea judiciară pentru a mări operativitatea și a înlătura unele paralelisme; de asemenea, au fost sporite atribuțiile Comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi înaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. Cu 7 zile mai devreme Desfășurînd o activitate susținută din primele zile ale acestui an, colectivul de muncă din cadrul întreprinderii de industrie locală din Adjud, consemnează un prim succes in realizarea sarcinilor maximale aferente lunii ianuarie — atingerea cotelor stabilite cu 7 zile mai devreme. După cum rezultă din datele estimative, pînă la sfîrșitul acestei luni se va obține suplimentar un spor la producția globală de aproximativ 700 000 lei. în același timp, un accent deosebit se pune și pe realizarea integrală a planului sortimental. Un nou sortiment Paralel cu preocuparea pentru îndeplinirea exemplară a prevederilor de plan și ridicarea parametrilor calitativi ai produselor, la secția de coniac a întreprinderii vie-vin Vrancea se desfășoară o muncă susținută pentru lărgirea structurii sortimentale. După cum am fost informați de ing. Dan Dumitriu, șeful secției, începînd cu luna martie a acestui an se va livra partenerilor străini un nou sortiment realizat aici, coniacul „Triumf“. Primele cantități ale noului sortiment de coniac au și fost preparate, reprezentind aproape 65 vagoane, făcînd astfel posibiă livrarea ritmică onorarea evelniară a contractizelor economice. Decorarea „România Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general” al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înmînat marți, în cadrul unei solemnități, care a avut loc la Consiliul de Stat, Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I, conferit ziarului „România liberă“, pentru contribuția deosebită adusă la înfăptuirea politicii partidului și statului, de construire a socialismului în patria noastră și pentru activitatea de educație socialistă a maselor de oameni ai muncii, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la apariția primului număr al ziarului. La solemnitate au participat tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Gere, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Teodor Marinescu, șeful secției de presă a C.C. al P.C.R., Nestor Ignat,președintele Uniunii Ziariștilor, precum și reprezentanți ai conducerilor ziarelor centrale, Radioteleviziunii și Agenției Române de presă „Agerpres“, vechi colaboratori ai ziarului. După înmînarea înaltei distincții, mulțumind pentru deosebita prețuire pe care conducerea partidului și statului o acorda activității ziarului, tovarășul Octavian Paler, redactor-șef al „României libere“, a spus : In memoria noastră, a redactorilor ziarului, va rămine pentru totdeauna acest moment sărbătoresc. După cum, evocind cele trei decenii de existență a ziarului, ne-a emoționat gîndul că „România liberă“, și-a început drumul în istoria presei românești, purtind din neagră ilegalitate cuvîntul partidului către cititori, la două zile după ce un bărbat neînfricat, un mare patriot și strălucit militant revoluționar, Dumneavoastră, tovarășe Nicolae Ceaușescu, împlinea 25 de ani într-una din închisorile unde teroarea fascistă întemnițase împreună cu luptătorii comuniști și umbra lui Bălcescu și cea a lui Tudor Vladimirescu, a lui Horia, durerile sefeulare și visurile cele mai sfinte de libertate și dreptate ale neamului nostru, înțelegem că onoarea ce ni se face implică pentru noi o superioară responsabilitate. Ne vom strădui din toate puterile, cu toată pasiunea și priceperea noastră, să fim demni de această cinste, de încrederea ce ne-o acordați. Vom căuta să înlăturăm din munca noastră tot ce mai e vetust, rutinier, viciat de formalism, pentru ca scrisul nostru să răspundă exigențelor actuale ale partidului, ale cititorilor, la înalta temperatură spirituală a ideilor prin care, Dumneavoastră tovarășe Ceaușescu, ați luminat drumul spre triumful a tot ce este nou și slujește progresul națiunii noastre socialiste. Știm bine că în articolele noastre mai există încă destul steril și că minunata Dumneavoastră chemare de a se grăbi procesul dezvoltării țării prin eforturi de gîndire ni se adresează și nouă. Vom sluji cu toată abnegația cauza Partidului a cărui luptă a făcut ca numele simbolic al ziarului „România liberă“ — înscris ca o speranță și ca un mesaj de luptă pe frontispiciul unei publicații ilegale acum trei decenii să fie adevărul țării de azi. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a felicitat călduros colectivul redacției ziarului „România liberă“. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat s-au întreținut apoi într-o atmosferă caldă, tovărășească, cu cei prezenți, ziarului liberă“ EXISTA POSIBILITĂȚI DE REDUCERE A DURATEI DE EXECUȚIE CU DOUĂ LUNI Desfășurarea ritmică a lucrărilor de investiții este o condiție primordială a intrării în funcțiune a obiectivelor la termenul prevăzut, precum și a reducerii duratei de execuție. In acest context, este necesar ca în trimestrul I să se realizeze cel puțin 20 la sută din planul anual, știut fiind că în cea mai mare parte, pe perioada anotimpului friguros, se execută , numai acele lucrări al căror front, de lucru este asi urat, din perioada anterioară. Așa după La secția de acizi grași prin oxidarea parafinei din cadrul Fabricii chimice Mărășești cum practica a demonstrat, rămînerile în urmă din această perioadă, ca urmare a unui ritm de lucru necorespunzător, lucru determinat de neasigurarea condițiilor de execuție pe timp de iarnă, sunt greu de recuperat, de cele mai multe ori conducînd la nerespectarea scadențelor, influențînd astfel negativ eficiența economică a investiției. Nicolae LADARU (Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUSESCU Stimați tovarăși. Aș dori ca, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri, al meu personal, să adresez calde felicitări întregului colectiv al „României libere“ cu prilejul sărbătoririi a 30 de ani de la apariția primului său număr și al decernării înaltei distincții a Republicii Socialiste România. De asemenea, aș dori să adresez felicitări lucrătorilor de la „România liberă“, decorați cu diferite care vor fi ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. Acordarea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“, clasa I constituie o apreciere a conducerii de partid și de stat pentru contribuția pe care ziarul „România liberă“, cei ce l-au redactat și tipărit au adus-o la cauza eliberării patriei noastre, la dezvoltarea democratică și, apoi, la dezvoltarea socialistă a României. Intr-adevăr, „România liberă“ a apărut in condițiuni grele. Editarea ei a avut menirea să unească eforturile tuturor forțelor democratice, patriotice din țară, sub conducerea partidului comunist, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, scoaterea României din război și alăturarea ei la coaliția antifascistă. Astfel, alături de „Scînteia“, în anii ilegalității, „România liberă“ a dus o contribuție de preț la activitatea partidului și a forțelor democrate. Desigur, nu este momentul acum să vorbim de întregul drum, de 30 de ani, al „României libere“. Ea are merite în toate etapele dezvoltării României. Astăzi, prin răspindirea cuvîntului titlui Unității partidului, al FroiiSocialiste, al guvernului, „România liberă“ contribuie la unirea eforturilor întregului nostru popor pentru transpunerea în viață cu succes a politicii interne și externe a partidului nostru. Dăm o apreciere deosebită activității „României libere“. Desigur că întotdeauna, și în toate domeniile, mai este loc de mai bine ; nu doresc însă acum să vorbesc despre aceasta. Am reținut din ceea ce ați spus aici că în atenția conducerii ziarului stă îmbunătățirea continuă a activității, tratării mai exigente a diferitelor probleme care se pun in actuala etapă a făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, inclusiv în ce privește afirmarea în viața societății noastre a principiilor eticii și echității socialiste. Presa are, intr-adevăr, un rol deosebit de important. Suntem convinși că, împreună cu întreaga presă, „România liberă“ va face ca paginile ei să fie citite, să fie bine înțelese de cititori, contribuind în acest fel la realizarea marilor schimbări revoluționare din societatea noastră. Cu aceste gânduri, doresc să urez întregului colectiv, tuturor celor care lucrează și contribuie la apariția „României libere“, succese tot mai mari în realizarea sarcinilor de onoare și de cinste ce se revin. Multă sănătate și fericire ! (Aplauze). 1 CHEMARE către toate consiliile populare comunale din Republica Socialistă România cooperativa agricolă de producție din comuna noastră a obținut în anul 1972 o producție medie la hectar, în teren neirigat, de 4 655 kg grîu față de planul de 3 600 kg ; 4 827 kg porumb boabe față de 4 000 kg planificat , 41 067 kg sfeclă de zahăr față de 30 000 kg prevăzute în plan. Efectivele de animale la sfîrșitul anului au fost realizate în proporție de 104 la sută la bovine și de 147 la sută la porcine. De la cele peste 700 vaci furajate s-a obținut o producție medie de 3 070 litri lapte pe cap de vacă, față de 3 000 litri planificat. Rezultatele obținute în producția agricolă au creat posibilitatea livrării la fondul de stat a unor cantități de : 4 060 t. cereale, cu 1 050 t. peste plan ; 8 000 t. sfeclă ,zahăr cu 2 000 t. peste plan ; 656 t. carne, mai mult cu 230 t. față de planul stabilit 15 009 hi lapte, cu 2 509 hi peste plan și a altor însemnate cantități de produse agroalimentare. Livrarea către stat a acestor cantități sporite de produse a făcut ca în anul 1972 valoarea producției marfă la 100 ha să fie de 790 969 lei, contribuind în acest fel la o mai bună aprovizionare a populației din mediul urban, creșterea cantităților de produse livrate la export și, totodată, la sporirea veniturilor cooperativei agricole, la ridicarea nivelului de trai al populației din comuna noastră. Totodată, s-au efectuat lucrări prin muncă patriotică în valoare de 512 mii lei, revenind 109 lei pe fiecare locuitor. Un rol de seamă în obținerea acestor succese l-a avut întrecerea socialistă organizată în cinstea Conferinței Naționale a partidului și aniversării a 25 ani de la proclamarea Republicii, precum și mobilizatoarea chemare la întrecere pentru realizarea sarcinilor economice, edilitare și social-culturale, adresată tuturor comunelor din țară de către comuna Pechea, județul Galați. Consiliul popular, exprimînd adeziunea locuitorilor comunei Stoicănești de a traduce neabătut în viață hotărîrile Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale ale partidului, sarcinile rezultate din rezoluția Conferinței pe țară a secretarilor Comitetelor comunale de partid și primarilor din comune, privind creșterea producției agricole și dezvoltarea economico-socială a satelor, adresează tuturor consiliilor populare din țară chemarea la întrecere pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor pe anul 1973, in principal, la următoarele obiective : 1. —• Acționînd cu mai multă fermitate pentru aplicarea legii fondului funciar și intensificarea lucrărilor de desecare, de scurgerea apelor și de corectare a excesului de umiditate a terenurilor, precum și a altor lucrări de îmbunătățiri funciare ca : nivelări, combaterea eroziunii solului, defrișări de mărăcinișuri, reduceri de drumuri etc., prin mobilizarea locuitorilor comunei și mijloacelor materiale locale, se va asigura cultivarea întregii suprafețe arabile de 3595 ha, precum și folosirea integrală, în scopuri productive, a suprafețelor din centrele gospodărești, a grădinilor populației și terenurilor intravilane. Totodată, se vor lua măsuri pentru fertilizarea a 600 ha. teren arabil cu îngrășăminte naturale. 2. — Prin țirea folosirii continu a îmbunătătorței de muncă și a mijloacelor de producție, a structurii culturilor și a raselor de animale, aplicarea de noi măsuri de cointeresare a cooperatorilor și lucrătorilor din S.M.A., prin introducerea și generalizarea acordului global în legumicultură, viticultură, pomicultură și creșterea animalelor, în anul 1973, se vor obține : — depășirea producției medii planificate de 4 000 kg/ha. la grîu, cu 750 kg ; a producției de 4 800 kg/ha. la porumb, cu 600 kg ; a producției de 35 000 kg/ha ; sfeclă de zahăr cu 6 500 kg , precum și depășirea producției medii cu 250 t lapte față de planul de 3 000 t pe cap de vacă furajată ; — sporirea efectivelor de animale planificate Cu 200 capete taurine, 500 capete porcine și cu 300 capete ovine, pentru a se realiza la finele anului cite 73 taurine, din care 29 vaci și juninci, 57 porcine, 40 ovine, respectiv 90 (Continuare în pag. IV-a) TELEGRAMA Gospodarii din Stoicănești, județul Olt, unde există una din cele mai vechi cooperative agricole din țară, distinsă pentru a 4-a oară cu Ordinul Muncii clasa I — reuniți marți în sesiune Consiliului popular comunal, a au hotărît să cheme la întrecere socialistă toate consiliile populare, pe toți cetățenii din comunele și satele patriei, pentru realizarea și depășirea sarcinilor economice, edilitare și social-culturale pe anul 1973. nic Intr-o atmosferă de puterentuziasm, participanții au adresat o telegramă Comitetului Central al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu, în care se spune : (Continuare în pag. a IV-a) Consiliul popular al comunei Stoicănești, județul Olt, în sesiunea din 30 ianuarie 1973 a dezbătut într-o atmosferă de exigență și responsabilitate modul de îndeplinire a sarcinilor economice și a bugetului local pe anul 1972, precum și prevederile planului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial și ale bugetului local pe anul 1973. Consiliul popular apreciază că, sub îndrumarea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii din cooperativa agricolă de producție, din unitățile de comerț și prestări de servicii, din instituțiile de învățămînt, sănătate și cultură, toți locuitorii comunei, au obținut în anul care trecut succese însemnate în spoarirea producției vegetale și animale, în buna aprovizionare și servire a populației, în domeniile edilitar-gospodăresc, al învățământului, sănătății, culturii, educației socialiste și sportului, care au creat o puternică bază materială și spirituală pentru dezvoltarea în continuare a comunei. Ca urmare a organizării producție și a muncii, pe baza acordului global, a eforturilor depuse și a folosirii unor tehnologii moderne, Obiectivul gospodăresc al sezonului alb DESZĂPEZIRI LA PROPRIU ȘI LA FIGURAT Ninsoarea a impus inițierea unor măsuri operative, capabile să mențină o circulație fluentă pe toate arterele localităților, drumurilor județene și naționale aflate în perimetrul județului nostru. In acest sens, Comandamentul județean pentru combaterea înzăpezirilor a mobilizat toate întreprinderile și organizațiile socialiste, de masă și obștești, în vederea degajării aălpezii, malizării rapide a circulatei noipietonilor și autovehiculelor, excluderii blocării traseelor cu un intens trafic rutier. Astfel, la Direcția județeană drumuri și poduri Vrancea, utilajele au fost pregătite tehnic pentru a interveni în cazul cînd stratul de zăpadă ar fi crescut în grosime. Cele șase buldozere de mare capacitate au fost repartizate pe drumurile înzăpezibile : D.J. 204 Focșani-Nănești, D.J. 204 Focșani-Tătăranu, D.J. 205-A Focșani -Odobești-Mera-Andreiașu de sus, D.J. 205 Focșani-Tulnici, D.J. 205 Tișița-Panciu-Soveja. Alături de aceste utilaje mai acționează autogredere, tractoare rutiere prevăzute cu lamă, precum și alte utilaje aparținînd unor întreprinderi județene. Evident, o importanță deosebită a fost acordată sectoarelor cu pondere forestieră — Herăstrău, Nereju, Paltin, Naruja, Dumitrești, a căror activitate nu a fost perturbată.. Totodată, formații de lucru și utilaje au acționat și pe D.N. 2 (E20). Cei 80 de km au fost străbătuți de autogredere, autofreze, turbofreze, distribuitoare de sare, gredere semipurtate, astfel încît pe acest traseu s-a menținut o circulație normală, asigurând legătura dintre centrele economice ale țării. „în punctele periculoase din județ, ne spune ing. Ion Zafiu, directorul D.J.C.P.Vrancea, secretarul Comitetului județean pentru combaterea înzăpezirilor, adică în zona curbelor cu rază mică, precum și în cele cu declinități pronunțate de pe toate traseele județene au fost împrăștiate. Alex. GAVRILESCU (Continuare în pag. a IV-a) Sfîrșit de ianuarie în Vrancea Foto , N. MOLDOVEANU Timpul probabil Astăzi, vreme închisă, cu cerul acoperit. Se vor semnala ninsori slabe. Vînt slab , din est - nordest. Temperaturile minime vor oscila: între minus 10 și minus 5 grade Celsius, iar maximele între minus 4 și 0 grade Celsius. Se va semnala ceață locală. Pentru următoarele 3 zile, vreme umedă, cu cerul acoperit Se vor semnala ninsori. Vînt moderat din nord.Temperaturile minime vor fi cuprinse intre minus 5 și 0 grade Celsius, iar maximele între minus 2 și 3 grade Celsius Local se va semnala ceață. PRECIZĂRI ÎN LEGĂTURĂ CU CONCURSUL ORGANIZAT DE REDACȚIA ZIARULUI „MILCOVUL Din dorința de a da posibilitatea participării unui număr mai mare de corespondenți voluntari ai ziarului nostru, în cadrul concursului anunțat la începutul acestei luni, aducem la cunoștința celor interesați, că primirea articolelor se prelungește pînă la 15 februarie a. c. Totodată, precizăm că pentru susținerea probei de compoziție gazetărească impusă, precum și pentru completarea testului orientativ de cultură generală, candidații sînt rugați să fie prezenți la sediul redacției „Milcovul" în ziua de 18 februarie, ora 9.30. Â 4