Mişcarea, iunie 1915 (Anul 7, nr. 119-141)

1915-06-11 / nr. 127

t 9 MIŞCAREA 0 Ministerul Instrucţiune! a aprobat numirea dlui dr. Ernest Triandafil ca do- cent în specialitatea Dreptului Roman, pe lângă facultatea de Drept de la Universitatea. ffl Direcţiunea Laboratorului de Chimie technologică de pe lingă facultatea de ştiinţă a cerut rectoratului o sumă necesară de bani, pentru cumpărarea de mobilier şi instalaţiuni technice pentru acel laborator. H Ministerul a cerut de urgenţă direcţiunei Liceului Naţional de a înainta statistica anuală a profesorilor şi elevilor a liceului. Statistica va fi întocmită de dl. secretar G. Nica. ■ Sâmbătă se va întruni conferinţa şcolară pentru darea situaţiei elevilor liceului Naţional. Situaţia va fi citită de dl. Director Gr. Bârsan la serbarea de fine de an ce va avea loc Duminică 14 Iunie în sala de Gimnastică. E Astăzi s’a terminat distribuirea bonurilor pentru zahar la biurourile de la primărie, aşa că cin® va mai avea de cerut zahar se va adresa direct Primăriei. — Jubileu! unul gimnaziu.—Iată programul serbarei gimnazului «Alexandru, cel Bun» cu ocazia jubileului de 50 ani de la înfiinţare. Serbarea va avea loc în localul şcoalei Duminicăi Iunie ora 9 a. m. 1) Discursul ocazional ţinut de Dl. Director al Gimnasiului. 2) Al. Castaldi: a) La Arme. T. Cernea : b) Glasul Romei, corul şcoalei. 3) Recitări. 4) I. Dinicu: Duetto-Menuetto, executat de şase elevi viorişt. 1. Elînescu : Scena Pastorală executat la Flaut de elevul JUST. LOHAN. 5) *** popular: a) Vintuleţ de Primăvară. O. Musicescu . b) Trompetele răsună, corul şcoalei. 6) Recitări. 7) Playell: Duetto-Allegro Andante şi Rondo executat la vioară de elevii Gh. Timofti şi Flaut Just. Lohan. 8) P. Mascagni : Intermezzo din Cavaleria Rusticană. C. B. Marzzuttini : Tarantella, executat la mandolină de elev. I. COHL. 9) Recitări. 10) Braga: Serenadă, executat la vioară de elevul Gh. Timofti. 11) Gavril Muzicescu : a) Noul Drapel . 1. Vidu . b) Răsunet din Ardeal, solo de elevul D-tru Florescu, executate de corul şcoalei. 12) Exerciţii de Gimnastică cu Cadril şi dansuri naţionale ; a) Brâul, 11) Banul Mărăcine. In pauză va cânta muzica militară. a Un grup de 30 emigranţi ruşi venind din Bucureşti, a plecat azi dimineaţă cu trenul de Ungheni spre Chişinău. ■ Dl. profesor Slătineanu a fixat examenul de farmacologie cu studenţii anului al IV-lea de medicină, azi la oara 5 p. m. ■ Dumitru Ţârdea din Dodeşti-Buznea a fost prins în momentul când schimba o piesă de doi lei falsă la un comerciant din Belceşti. A fost imediat arestat, şi i s’a făcut o percheziţie acasă unde s’a mai găsit şi alte monede false. Cercetările continuă. ■ De la Colonia şcolară.— D-l casier al soc. Colonia şcolară din localitate a primit de la D-na Institutoare Natalia Mitru următoarele sume chetate cu ocazia serbărei de la Copou, din seara de 20 Maiu : Lei 46,25 rezultaţi de la florile naturale vândute de gentilele şi drăgălaşele D-şoare Mitru. Lei 40.00 rezultaţi de la floricica al_________bastră vîndută de normalişti. Lei 86 25 total. Această sumă este în plus peste cei 2757.35 lei venit net al sus citatei serbări. Din iniţiativa D-nei Mitru s’a mai făcut şi o carte poştală ilustrată a Coloniei şcolare „Spiru C. Haret". Din primele zile D-na Mitru a încasat din vânzarea acestei cărţi poştale frumoasa sumă de lei 280.75. Ea se vinde cu 15 bani bucata. Onoare D-nei Natalia Mitru pentru activitatea ce desfăşoară şi în afară de şcoală, într’un scop atât de nobil. La via d-lui Const. Kitimogiu (Comuna Copou), se află de vânzare viţe de vie din varietăţile Selection Carrière, Chasselas, Bordeaux, Bourgogne, altoite de portalion cei mai rezistenţi. A se adresa la Iaşi, str. Toma Cozma 5 bis. ■ De la Conservator.—Azi dimineaţă de la 9—12 s’a ţinut la Conservatorul de Muzică examenul clasei de violină cu d. Prof. Teodorini. — Mâne după amiazi de la 6 —5 se va ţinea examenul clasei de piano cu d. Prof. I. Sibianu. — Sâmbătă 13 Iunie se va da rezultatul examenelor elevelor şi elevilor şcoalei. „ Duminică 14 iunie va avea loc producţia de fine de an a elevilor. Dr. Gh. Gh. Mârzescu primarul oraşului a plecat astăzi ln inspecţia conductei de apă de la Timişeşti. „ Azi s-a terminat examenul de agregaţi pentru ocuparea catedrei de „Medicină operatorie“ vacantă la facultatea de Medicină. După redactarea referatului, dosarul va fi înaintat Rectoratului universitar care va convoca senatul unit cu Consiliul facultăţei pentru a se pronunţa asupra recomandărei care urmează a fi făcută de către Minister. Se ştie că candidează la acest concurs d-nii d-ni M. Butoianu, I. Iacobovici, I. Jianu, N. Atanasescu și C. Constantinescu, iar comisiunea compusă din d-nii Prof. D-ni Gen. Demostene, E. Juvara, Amza Jianu, C. Bălăcescu, I. Tănăsescu, Fr. Reiner și C. Daniel. B Proxenet hoţ.—Cunoscutul traficant de femei Herman Rabinovici recidivist, ducând unui tînăr din localitate o fată minoră, după ce aceasta a eşit de la el care adormise,s’a strecurat pe furiş în cameră şi i-a furat din haină suma de 160 lei, după care a dispărut din localitate fugind la Tecuci. Brigada de siguranţă locală, luând măsuri de urmărire el a fost arestat la Tecuci de unde a fost adus în localitate. Parte din bani au fost găsiţi asupra sa. Străini amendat.--Brigada de siguranţă locală stabilind că d-nii: Herman Erlich, antreprenorul hotelului România şi Natan Zweisfeld comersant de galanterie str. Cuza-Vodă No. 4 sunt de origină austriacă, iar scopitul Ioan Vasilief din str. Păcurari No. 95, Froim sin Moise Fernes din str. Nicolina No. 24, Mendel Gutman sticlar din Mah. Sft. Ştefan 5, Zaharia Gutman sticlar din str. Lăpuşneanu No. 25 şi Moisă Iacobovici sunt de origină rusă şi n’au cerut la timp să li se stabilească, poziţiunea în ţară, le-a aplicat amenda de câte 100 lei." Astăzi au avut loc examenele clasei de violină de la Conservator,cu dl. Al. Teodorini, directorul acestei şcoli. Mâine vor avea loc examenele clasei de piano cu dl. profesor I. Sibianu. ■ Celebra şi emoţionanta lucrare dramatică „Rolul'1 (Le Voleur) a lui Henry Bernstein, dramaturg francez, se joacă în astă-seară la grădina „Traian“. Filmat Într’un lux f fascinat, s’a dat o deosebită atenţiune scenelor cu cursele de cai şi vânătoare. In rolul principal apare: d-ra Provost şi d-l Escoffier de la Comedia Franceză. Mai sunt cuprinse în noul program : Comedii foarte hazlii . De pe câmpul de războiu, vederi autentice cinematografiate în acele regiuni şi absolut fidel redate pe pânză, etc. Programul de astăzi cuprinde 5 părţi. In caz de ploaie reprezentaţia are loc la „Sidoli“. ■ Producţia Conservatorului.— Duminică 14 iunie ora 3 p. m. va avea loc la Teatrul Naţional producţia generală de fine de an a Conservatorului. Programul cuprinde următoarele : Clasa de Declamaţie, prof. d. State Dragomir.— 1. «Ion-Vodă cel cumplit» Dramă istorică In cinci acte de State Dragomir. Actul I. Ion-Vodă cel Cumplit, d. Ștefan Constantinescu (an. III). Iremia Golia, A. Ghițescu (an. II). Cigalsa, V. Popescu (an. II). Vintila, B. Braevschi (an. III). Ermina, d-ra E. Popescu (an. II). Clasa de violină, prof. d. Al. Teodorini.—Bériot. Concertul I exec. de elevul Alex. Garabet. la pian eleva Acontz Sofia. Clasa de trompeta, prof. d. Ant. Cirillo.—3. G. Rossari. Fantasia pentru trompeta din Opera Traviata, exec. de absolventul R. Momocel la piano eleva Vasilescu Antoneta. Clasa de piano prof. Hie 1. Sibianu. —4. Chopin. Scherzo in si bemol minor, exec. de eleva Valeria Grigoriu. Clasa de violină prof. d. A. Theodorini.—1. Vieuxtemps. Concertul al II-lea Andante, Rondo-Alegre și Allegretto exec. de absolventul I. Bolea, la piano eleva Acontz Sofia. Clasa de Canto, prof. d. E. Mezzetti. —6. Felicien David. La perle de Brésil, Couplais du Mysoli, cântat de absolventa H. Grtioberg. Clasa de piano, prof. d na Asp. Bu\ rada.~7. Liszt. Studiu de Concert (Ro- I udo des lutins) exec. de eleva FI. A- contz. Clasa de violină, Prof. d. A. Theodorini,S. Mendelssohn. Concertul în mi minor, Andante Allegretto non troppo ] și Allegro vivace ex. de absolventul C. I Lazar, la piaro d-na Natalia Știubei.— I 9. Fuchs. Serenada op 9 pentru Orchestră cu coarda a) N 1 _ Andante, b) N 4 Adagio con molto espressione.—10. Grieg E. Eleghische Melodien a) Herzwunden, b) Letzter Frühling, executate de orchestra Conservatorului sub conducerea d-lui A. Theodorini directorul. Conservatorului. Clasa de dicţie şi Arta Scenica, prof. d. M. Codreanu. —11. M. Mausy. Stradivarius Comedie intr’un4,act interpretata de elevii: C. Ramadan, M. Meicu, V. Popa si N. Ostapovich Biletele se găsesc depuse la d. Maximovisi Agenţia „Thalia* iar in ziua Producţiunei la Casa Teatrului. Produsul net se va distribui elevilor lipsiţi de mijloace. La 28 Iunie va avea loc in comuna Popeşti jud. Iaşi cununia religioasă a d-lui Const. Merişcă agent sanitar, cu fiica preotului din acea comună, a Candidaţii absolvenţi cu diplomă ai Seminarului „Veniamin Costache“ seria 1913 1914. Bart C., Bârzu D., Buzer N., Copciag D., Cososchi N., Dăscălescu V., Dimitriu L., Duarbravă Gh., Gheorghiu C , Gheorghiu V., Glod Gh., Grinţescu Emil, Ionescu Ioan, Lăzărescu Zaharia, Luca Ioan, Lupescu Vasile, Mărcuşanu Ion, Mihailescu C., Mihailescu Ion, Munteanu Ion, Nazarie D., Nasturaş Al., Necula Ion, Nourescu A.,Paloşanu Gh., Pienescu Octav, Platon Emil, Popovici C., Puşcă Alex., Rotaru C., Seobai N., Stupcanu Octav, Todirescu Petru, Treuchea Pavel, Vartolomeu C., Vasiliu Roman, Zavergiu Mihai, Preotul Ilie Jugureanu, Adam Nicolae. Duminică 14 iunie va avea loc sfinţirea bisericei din Râsnov. Serviciul religios va fi oficiat de însuşi I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei Pimen. ® Valversîtate.Examenul de algebră de la facult. de ştiinţi se va ţinea mâne Joi 11 iunie ora 8 a. m. — Examenul de Geometrie analitică va avea loc Marţi 16 iunie ora 8 a. m. — Unii candidaţi ai catedrei de Mecanică raţională sunt rugaţi să se prezinte numai de cât la decanatul facultăţei de Ştiinţi. — Examenul de Logă cu dl. prof. I. Patrovici s’a amânat pe ziua de 19 Iunie. — Dl. prof. I. Petrovici a amânat ţinerea examenului de Istoria filosofiei moderne pentru ziua de 16 Iunie ora 5 p. m. a Grădina şi Sala „Cinema Modern"" Astăzi Mereun program nou. Amor şi Răsbunare, desfăşurare dramatică, înscenată şi interpretată cu cel mai rafinat gust artistic. Apoi, Max Linder reuşeşte la examen, comedie, creată şi jucata de însuşi artistul.—Un imposant cortegiu de 30,000 copii Italieni ln Tripolis, vedere documentată, şi alte ncutităţi interesante.—Vineri 12 iunie reapare pe ecranul nostru simpatica artistă de forţă d-ra Francisca Berttini în : Milly la Cigoletti dansatoare din taverna neagră — extraordinară punere în scenă, distribuită în 7 mari părţi. Matiacuri la ora 5 şi un sfert in filare zi. Seara la 9 juni. In grădină. Administraţia Casei şcoalelor a trimes revizoratului şcolar, ordonanţele de plata premiilor acordate învăţătoarelor şi Învăţătorilor din judeţ, cari au predat in anul 1914, cu succes cursurile de lucru manual. Natalia Iamandi din Coamele Caprei, 50 lei. Ecaterina Romano din Mâcăreşti, Gh. Ştefănescu Iaşi, băeţi 10, Vochiţa Resmeriţă din Paşcani şi Maria Gheorghiu din Fântânele a câte 40 lei. Ecaterina Niţescu din Hârlău, Elena Clos din Hârlău, Ana Marcopol din Trg. Frumos, Natalia Ionescu din Trg. Frumos, Semiramis Dimitriu din Iaşi, Petre Apostolescu din Popeşti, Gh. Mikeş din Lungani, D. Munteanu din Trifeşti, Neculai Munteanu din Sculeni şi V. Sebastian din Bădeni a câte 30 lei. D. Dimitriu din Erbiceni, Eleonora Bejenariu din Hermeziu, Sabina Veveriţă din Popeşti şi Natala Gulăescu din Bivolari a câte 25 lei. Elisa Negri din Mogoşeşti, C. Suceveanu din Romaneşti, D. Bejenariu din Hermeziu, Eufrosina Vasiliu din Erbiceni, Ecaterina Constantinescu din Bivolari, Gr. Racoviţă din Şipote, Păr. Teodorescu din Potângeni şi Ana Popovici din Bucium-Păun a câte 20 lei. ■ Eris a terminat concursul de agregaţi pentru ocuparea catedrei de „Chimie technologică” vacantă la facultatea de Ştiinţă. A candidat actualul suplinitor d. Inginer Dr. Niculescu-Otin. Comisiunea se compune din d-nii profesori P. Poni, preşedinte, Dr. C. Istrati, M. Mrazec, A. Obreja, Eug. Neculcea şi N. Costachescu membri. In urma probelor practice si orale, comisiunea a recomandat pe candidat Ministerului pentru a fi numit agregat definitiv. In legătură cu aceasta Senatul universitar unit cu consiliul facultăţei de Ştiinţi va fi convocat în cursul săptămânei viitoare pentru a ratifica această pronunţare. „ Luni 8 c. d. decan al facultăţei de teologie dr. Badea Cireşeanu, a distribuit de la cine studenţilor teologi, ca şi în ani trecuţi, 3 premii pentru cele mai bune predici ale acestui an şcolar: Premiul I de 50 lei studentului I. Scrădeanu. Premiul II de 30 lei studentului Deliu Cristofor. Premiul III de 20 lei absolventului Vuza Cezar. Ministerul Instrucţiunii a numit următoarea comisiune pentru examinarea elevilor de la şcoala C. F. R. din Paşcani: D-l P. Eug. Stoica, dir. şc. Cuza Vodă din Iaşi, preşedinte şi ca membri pe D-nii Gh. Ştefănescu dir. şc. Principele Ferdinant şi Alex. Tenie institutor la şc. „Costachi Negri“. Pentru examinarea adulţilor şi adultelor de la manufactura de tutun din Iaşi a fost numită următoarea comisiune: D-l P. Eug. Stoica, Preşedinte şi D-nii I. Apostol şi Al. Tenie membri. Comisiunea va lucra cu începere de la 12 a. c. . Cu începerea anului viitor şcolar, d-l Cârjă, artist dramatic, va preda amatorilor un curs de Dicţiune, Mimică, Gest, Atitudine şi Psichologia sentimentelor , prepară asemenea, din timp, pentru examenul de admitere în Conservator la clasa respectivă. Orice lămuriri se pot lua de la locuinţa sa Fundătura Trei-Erarchi Nr. 4. Ministerul Instrucţiunei Publice a confirmat numrea D-lui Gh. Bratu ca docent al facultăţi de Ştiinţi în specialităţile „Mecanica Cerească" şi „Analise“. „ M«da M®âîă I» Iunie: se poate cunoaşte cetind revistele franceze consacrate în special modei şi elegante în îmbrăcăminte şi port: „Femme Chic", „ Les grandes Modes“ şi „Femme Elegante“ sosită astăzi la librăria M. H. Schoenfeld, din str. Lăpușneanu. i Căderea Lembergului Bucureşti. O telegramă oficială din Viena, de la marele cartier general al armatei, anunţă că o a doua armată de operaţiune a cucerit Lembergul. 5. Pe de altă parte anunţa astfel retragerea Ruşilor. Pe frontul Tanefului, focul artileriei duşmane a fost oprit. Inamicul continuă ofensiva la Rawanskaia. In noaptea de 20 iunie, trupele rusești s’au retras din regiunea lacului Gorowek, înspre pozipunile din Lemberg. Dușmanul a dat atacuri între Îfkolaiev-Zidacew, în cursul cărora a fost respins cu perderi însemnate. Ştirea luărei Lembergului a produs mare sensape la Viena şiBuda-Pesta, unde au avut loc manifestapuni patriotice. Fuziunea Conservatoare Bucureşti.Pentru Vineri a fost convocat comitetul executiv al partidului conservator-democrat sub preşidenţia d-lui Take Ionescu. Se spune că desbaterile ce vor urma vor fi primul pas spre concentrarea conservatoare. Dl. Take Ionescu va face o comunicare asupra situaţiei interne şi externe şi va face un apel călduros către membrii din comitet ca să primească fuziunea. Astfel ştirea dată de noi în această privinţă şi considerată ca prematură se confirmă pe deplin. Ofensiva franceză la Lorena Buc. — O telegramă din Paris anunţă că in Lorena ofensiva franceză continuă cu succes. întreaga linie intăi de tranşeie a germanilor a fost cucerită, pe un front de un chilometru. La finele liniei, o mică coloană Germană a încercat să contraatace, dar a fost împrăştiată, necunoaşterile franceze au ajuns pănă la Chaselle şi Demabrois. Toate tranşeele germane sunt pline de cadavre. In valea apei Fecht francezii continuă a înainta, pe cînd germanii se retrag. 237 ofiţeri şi 58.600 soldaţi ruşi făcuţi prizonieri Buc. — Din Berlin se anunţă că trupele germane şi austroungare au făcut prizonieri la 12 iunie în regiunea Przemisl : 237 ofiţeri, 58.600 soldaţi, 9 tunuri şi 130 de mitraliere. Contramandarea meetingului din Capitală Buc.—După informaţiuni din Capitală, meetingul naționalist din Arenele Romane va fi interzis deoarece Armele fiind proprietatea Statului nu pot fi întrebuinţate pentru întruniri cu caracter politic. Un articol al Contelui Andrassy Buc. — Contele Andrassy publică în „Magiar Hirlap” un articol în care arată că’a’an făcut încercări în Italia pentru a se anunţa o eventuală pace separată cu Ungurii, sau între Unguri şi Sârbi, numai ca să se determine intrarea în acţiune a României. LOTERIE 15.000 lei No. 28597. 5.000 lei No. 11313. 2.000 lei No. 19122, 26750, 31497, 39967,47108, 53672,13700, 20898, 27419, 37820, 39423, 58842. ! 1.000 lei No. 8.044, 46.725, 11.502, 15801, 26740, 48874, 51660, 56270, 59064. Eforia Spitalelor Civile PUBLICAŢIE * La 23 Iunie 1915 orele 10 jum. dim. se va ţine licitaţiune la Eforie, pentru lucrările de reparaţiuni generale, necesare clădirilor spit. Filantropia şi Inst. Maternitatea, lucrare care după deviz se ridică la suma de lei 11.500. Doritorii de a lua parte la această licitaţiune sunt invitaţi ca în sus citata zi şi oră să-şi prezinte ofertele lor sigilate însoţite de o garanţie provizorie de 5 la sută din valoarea devizului, cunoscând că garanţia definitivă va fi de 10 la sută din valoarea devizului. Licitaţiunea se va ţine în conformitate cu art. 72 — 83 din legea comptabilităţii generale a Statului. Cadtul de sarcini şi devizul se pot vedea la Cancelaria Eforiei, în orice zi şi oră de lucru. a Se va vinde prin licitaţie publică, casele din strada Zmeu No. 3 (Sanatorul Sta Maria) şi vica dr. Leon Şeptelici de pe osala Socola, în ziua de 10 Septembrie la Trib. Secţia 111. Dosarul, Jo. 427 - 91b. PARADISUL IAŞULUI Celebra grădină la „Viaţă “.ing.* (Comuna Copou) s’a aranjat din nou în cele mai excelente condiţiuni, avind vinuri de cea mai bună calitate, mîncăruri reci şi calde la orice oră din zi şi din noapte. Acest local, situat în cea mai încîntătoare poziţie a Iaşului, a fost complect renovat oferind eserilor singura distracţie în lunile de vară. Cu toate sacrificiile făcute, preţurile consumaţiei sunt foarte modeste. Serviciu ireproşabil. Antreprenor T. Bisrgîiele® important S’a deschis în Piaţa Unirei pensie drum de „Berăria Azuga“ un local de Băuturi spirtoase, Vvinuri delicioase şi un esscelent Restaurant. — Localul va fi desefat? zi şi noapte. Preţuri convenabile. Serviciu prorapt. Atraai I. IHarlfogle. Uf» vâiT)7St*0 d-nei Alexandrina "»C »CA“ dr. Cruceanu la comuna Bucium alături de Pepiniera Vișan, cu 2 hectare vie americană pe rod.* A se adresa d-nei Cruceanu la Tg. Jiu. 8^ ". I