Mişcarea, martie 1920 (Anul 14, nr. 39-64)

1920-03-01 / nr. 39

—hihihi iii 1 TEATRUL CINEM S i D O L I Î Joi 26 Februarie și în zîîele următoare —— Zilnic 2 Matineuri la ora 3 și jura. şi seara la ora 9 și jum.----O montare uriaşă OeS SMl ZPOuiiOBPS UPRlSă Un lux formidabil «mi»» Celebra artista P1H& j^EftlGHEMil apare în cea mai nouă creaţie a ei PRODUCŢIA 1919 GRESAiUA UNEI FEMIEI emoţionantă dramă după celebrul romancier MARCEL PREVOST și antractele muzicale orchestra va delecta publicul cu Cuvertura Tanhauzer de Ricard Wagner ggffiSB3gBg^BMaiEaBEiBiSBOMSBEaBgSSaiSaagBaEaagaiBM^^ Cooperativa Porprinor 111 Moldova IAȘI, STR. STEFAN CEL MARE No.. 38 Aduce la cunoştinţa onor. Public consumator precum Cârciumarilor şi Resauranţierilor că a deschis în str. Locot. Caranda No. 6 (fostă str. Rece), un depozit de en gross de VINURI şi RACHIURI din fructe în care se desfac produsele podgorice Iaşi. Calităţi alese şi naturale cu preţuri reduse. Vânzările de la 31 litruri în sus. De asemenea la sediul Cooperativei în str. Ştefan cel Mare 38 vânzări de vinuri în detaliu la sticle înfundate. 15 6 — D. G. G. Mârzescu a sosit astăzi dimineaţa in localitate. — Dl dr. Zosin, preşedintele comisiei interimare a expediat azi a-nei A. D. Xtnopol, o telegramă de condoleanţe, prin care comuna Iaşi îşi exprimă toată durerea, de marea perdere a ce sufere ţara, prin moartea marelui istoric şi patriot A. D. Xenopol. — După dispoziţiunea luată de Mitropolitul Moldovei, toate bisericce din Iaşi vor suna clopotele astăzi şi mâine, pentru a vesti moartea la Bucureşti a ilustrului istoric Al. D. Xenopol. — Senatul universitar şi studenţimea au au luat aseară cuvenitele dispoziţiuni pentru participarea universităţii la ceremonia înhumării rămăşiţelor pământeşti ale mult regretatului istoric IA. D. Xenopol. S-a hotărât ca să plece din Iaşi o delegaţiune de 20 de studenţi invitaţi de doii profesori D. Alexandrescu şi Gusti. Deegaţiunea va depune o coroană din partea Universităţii din Iaşi. Vor rosti cuvântări cei doi profesori şi doi studenţi. Azi dimineaţa dolegaţiunea studenţeasca a părăsit Iaşul, ducând cu ea şi steagul din Siiu, înmormântarea va avea loc Duminica. — D. profesor d l Danielopol a vizitat tri la Chişinău pe d. Halipa. D. d . Danielopolea a confirmat diagnoza medicilor ieşeni, şi anume că bolnavul suferă de flibită cu complicaţia el. Starea d-lui Halipa e încă destul de gravă, sunt însă speranţe de îndreptare. D. Halipa însă va trebui să stea în casă o vreme mai îndelungată. — Leul s’a menţinut joi la Paris la ÎS. Este într’adevăr un succes ! — Ziarul revoluţionar „Chemarea“ al d-lor N. D. Cocea şi d-rul Lupu publică in numărul de astăzi un articol întitulat „Trăiască bolşevismul“ şi care se termină cu cuvintele : jos ordinea socială: Trăiască bolşevismul ! Ce mai aşteaptă oare guvernul? — Din ordinul d-lui Lohan, prefect de poliţie, s’a făcut astă noapte o razie în tot oraşul. Au luat parte ofiţerii şi agenţii de poliţie şi compania de jandarmi pedeştrii. La ora 12 noaptea d. Lohan a primit rezultatul. Rezultatul raziei a fost prindera a 5 vestiţi pungaşi, un mare număr de dezertori, mai mulţi soldaţi fără permise, şi 35 prostituate clandestine. Asemenea, razii se vor face cât mai des posibil. — Prefectura de Vaslui a pus la dispoziţia primăriei Iaşi un număr de 10 vagoane grâu. — De la Galaţi s’a anunţat plecarea unui tren cu 30 vagoane de grâu pentru Iaşi. Din partea d-lui T. A. Bădărău, directorul Liceului Internat, primim o scrisoare prin care d-sa ţine să rectifice informaţia publicată în numărul de ori al ziarului nostru, cu privire la presidarea de către d-sa a examenului elevilor particulari de la liceul M. Kogălniceanu. Rectificarea d-lui T. Bădarău nu înlătură însă adevărul informaţiei noastre, ci dimpotrivă îl complectează. D-l Bădărău afirmă că nu examinează elevi particulari şi că nici un aleu particular nu trece examenul la Liceul Internat. Că d-l Bădărău nu examinează — se poate, dar că d-sa nu presidează comisiunea care examinează elevi particulari este peste putinţă de desminţit. ^ Clasa Vl-a de la liceul particular M. Kogâlniceanu dă examene cu comisiunea formatâ din profesorii de la liceul internat şi presidată de d. T. Bădărău. Dacă d. Bădărău nu examinează ca profesor—de totuşi preşedintele Comisiunei—şi oricine va concede că în această calitate, situaţia sa este mai gravă, căci preşedintele unei comisiuni are totdeauna un rol precumpănitor. Cunoaştem însă şi o altă obiecţiune a d-lui Bădărău. Aceia că d-sa a predat lecţiuni numai elevelor şi nu şi elevilor de la sus zisa şcoală. Legăturile materiale pe care le avea cu directorul şcoalei care e aceleaşi şi pentru băeţi şi pentru fete—sunt un argument destul de puternic pentru ca d-l Bădărău sa nu poată prezida comisiuni pentru examene particulare. Aceasta e adevărul—şi, desigur că tonul din scrisoarea d-lui Bădărău nu este cel mai potrivit cu situaţiunea pe care o are d-sa. — D-l Em. Manoliu artist pensionar al Teatrului Naţional, a fost însărcinat cu suplinirea catedrei de declamaţie de la Conservatorul, din Iaşi, rămasă vacantă prin încetarea din viaţă a regretatului State Dragomir. „ Ofiţerii invalizi din oraşul şi judeţul Iaşi, sunt rugaţi a se întruni Duminică 29 Februarie, orele 9 jumătate dimineaţa, la cofetăria Funnak, având a li se face comunicări importante de către Sub-Lt. G. Alexandrescu. — Aseară, nişte hoţi rămaşi încă necunoscuţi, au pătruns în locuinţă d-lui avocat Moţet, din strada C. A. Rosetti, şi spărgând un cufăr, au furat multe lucruri de valoare. — D. Matei Cantacuzino, a demisionat din demnitatea de preşedinte al Comisiunei pentru examenul de Capacitate la Drept. Astfel azi Comisiunea se compune din d-nii Iulian Teodorescu preşedinte, Cristofor şi Petrovici, membri. Examenul a început azi; sunt 10 candidaţi prezenţi, din 19 înscrişi. — Senatul universitar în şedinţa de aseară, a aprobat budgetul căminurilor studenţeşti. Budgetul căminului pentru studenţi se cifrează cu 650.000 iei, cel pentru studente cu 275.000 lei. — La examenul de capacitate pentru gimnastică s’a terminat azi, prima probă orală. Mâne începe a doua probă orală. — Mâine, la ora 3 după prânz, are loc în localul Camerei de Comerţ, o nouă întrunire, convocată de sindicatele comerciale şi industriale. — In conformitate cu legea, senatul universitar din localitate s’a pronunţat de aseminea şi a admis permutarea d-lui I. Rădulescu-Pogoneanu, profesor de etică şi sociologie la facultatea de litere din Bucureşti, la acea de istoria pedagogică de la aceiaşi facultate. — Un număr de membri din comisia interimară au propus ca pentru stimularea încasărilor dărilor către comună, să se fixeze perceptorilor remize la încasările făcute. — Zaharul care se anunţase de primărie că a sosit ori, se află de 2 zile într’o staţie apropiată de lângă Iaşi. — După ultimele rapoarte sosite la direcţia regionala a c. t. din Iaşi numărul total al vagoanelor încărcate care blochează liniile din Moldova se ridică la 4.500. — Direcţiile regionale din Chişinău şi Cernăuţi vor începe să funcţioneze pe ziua de 1 Martie. Dl. N. Bosie Codreanu a fost numit directorul regiunei Chişinău, iar d. Vernescu subdirectorul regiunei Cernauţi. Ambele direcţii vor fi provizor sub dependinţa direcţiei de Iaşi. — Dl. Inginer Protopopescu a făcut primăriei o oferta pentru 500 vagoane cu grâu din cadrilater. Oferta se va discuta în consiliu comisiei interimare. — Pentru plata personalului c. f. din Moldova a sosit ori 6 milioane. Alte 6 milioane urmează să sosească în acelaş scop. — Reprezentanţii autorităţilor militare şi civile s’au întrunit ori la liceul militar, în vederea serbărei de 7 Martie în onoarea invalizilor. S'a ales o comisiune în frunte cu d. Colonel Tullea, care să alcătuiască programul serbărei. — Falsul Prutonier Tunus care a evadat dela Curtea Maria la corp. 4 armată de sub escortă, a fost prins dri 27 Feb. a. c. într’o casă din Ţicău de sergentul Marian Const, şi sold. Onofrei Vasile. — EXPOZIŢIA KRAFT.— Frumoasa exposiţiune a pictorului N. Kraft continuă a fi vizitată de ieşenii amatori de artă. Exposiţiunea instalată în pavilionul grădinei „Traian“ de pe strada Lăpuşneanu cuprinde între altele următoarele lucări,—din care unele au şi fost vândute : La stative, De vorbă, Spre horă, întors de pe front, Procesiune de ploaie, Sub nuc, Spre oraş, spre cămp, Popasul, Pe gânduri, Cu furca, La cusut, La izvor, Vorbe dulci, Cetatea Neamţ, Spre stânca ursului, Moş Nicolae Popa, Cioban Moţ, La disecţie, Cap de expresie, Mătuşa Safta, Marioara Cap., N. Cristea Cap., Cap de fată, Casa lui moş Ghiţă, Gâci, La vreascuri, Ramasă singură, Valea Tarcăului, Peisaj (Vaduri), Spre Ciubotaru, Sihla, Peisaj (Aleşti) Apus de soare, Peisaj Vaduri, Harbuz, Prune, Căpşune, Mere, Ursarul Leca, Flori de cămp, Peisaj, In concediu şi multe altele. — Direcţiunea şcoalei normale pentru pregătirea conducătoarelor de grădini de copii din Iaşi face cunoscut, că • Ministerul Instrucţiunei prin ordinul No. 1076 din 16 Februarie 1920 a dispus ca în această şcoală să se primească pe lângă absolvente a 4 clase de liceu, şi absolvente de şcoală profesională. Numărul locurilor nefiind complect se mai primesc înscrieri strada Banu 5. — Interesanta lucrare: „Românii, origina, trecutul, sacrificiile şi drepturile lor—însoţită de trei hărţi cu noile frontiere ale României Mari“—necesare tuturora, a sosit, şi se găsesc de vânzare la toate librăriile din Iaşi. — Infiinţându-se pe lângă şcoala normală pentru pregătirea conducătoarelor de grădin de copii din Iaşi, o grădină de copii care va funcţiona în localul din strada Păcurari 51. Înscrierile copiilor de 4—7 ani, se primesc în str. Banu 5. — Cu începere de la 15 Febr. s’a înfiinţat o grădină de copii în str. Ghika- Vodă, funcţionând în una din sălile şcoalei de fete „Carmen-Sylva“. Se înscriu copii de la 4-1 ani. „ Epitropia Generală a Casei, Spitalelor şi Ospiciilor Sft. Spiridon din Iaşi aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 19 Martie st. n. a. c. ora 10 dimineaţă, se va ţinea licitaţia publică cu oferte închise pentru arendarea unui loc cu plantaţiile de pe el în întindere de 2 hectare 37 arii situat la Spitalul Sft. Spiridon din oraşul Galaţi, pe un period de trei ani începător de la 1 Aprilie 1920. Garanţia provizorie va fi de 25 la sută iar definitivă de 50 la sută până la facerea contractului. Licitaţia se va ţinea conform art. 78- 85 din lega comptabilitatei Statului. Condiţiunile de arendare se pot vedea în orice zi de lucru în cancelaria serviciului silvic şi domenial al Casei. — Chiriaşi ! Veniţi cu toţii mâine Duminecă 29 Februarie a. c. la ora 5 p. trt. in localul „Societăţii die Gimnastică“ din str. Şcoalei de Arte, unde d. Dimitriu, preşedintele sindicatului chiriaşilor va face comunicări cu privire la demersurile făcute pe lângă Guvern şi Parlament, în ce priveşte noua lege a chiriilor. Societatea simfonică „George Enescu“ aduce la cunoştinţa publicului că din cauza suspendării tuturor spectacolelor în seara zilei de Vineri 27 Februarie, al 15-lea concert simfonic va avea loc Luni seara 1 Martie, cu acelaş program. Biletele reţinute sunt valabile pentru acea seară. Cronica Spectacolelor  — Sal& GifitMA—mmiSiHH. Astăzi la ambele matineuri şi seara se reprezintă „JACK PUNGAŞ“ ,cu cunoscuta Maimuţă Jack din extraordinarul film „O frunză în vijelie“. Seria „S. A. R. P. I. C. — CINEMA SIDOL1.— Astăzi la ambele matineuri şi seara se reprezintă cea mai zguduitoare dramă. Celebra artită „Pina Menschelli“ apare în cea mai noua creaţie a ei Producţia 1919 „GREŞALA UNEI FEMEI“ emoţionantă dramă. — Cinen«aLteAuiET a. Astăzi la ambele matineuri şi seara se reprezintă a 5-a sene din „Noua misiune a lui JUDEX“. Omul Providenţial, mare cine-roman de aventuri senzaţionale. Această penultima serie se reprezintă până Marţi. Mercuri 3 Martie a 6-a si ultima serie din „JUDEX“. In curând: CERCUL ROŞU Ultima oră telegrafică Funeraliile lui A. D. Xenopol BUC.— ilustrat istoric şi academician Alexandra D. Xenopol a încetat din viaţă Vineri dimineaţă la ora 7. Corpul iltistului defunct a fost depus astăzi la biserica Sf. Gheorghe. înmormântarea se va face mâine Duminică după-atefăză cimitirul Bella.r Guvernul a hotărât să facă ilustrului istoric funeralii naţionale. Camera şi Senatul au exprimat doliu ce încearcă ţara prin această mere pierdere. Se vor rosti cuvântări din partea Academiei, a Parlamentului a Universităţilor. : * Pacea cu Rusia în discuţia Camerei — Desminţirea Guvernului — Dl St. C. Pop la o întrebare a deputatului Dimitriu cu privire la pacea cu Rusia bolşevică, a răspuns că guvernul polonez a primit propuneri vagi de pace din partea guvernului sovietic. Dl Pop a declarat că nici nu a fost discuţiune ca d. Inculeţ sau d. Ciuhureanu să fie trimis la Varşovia pentru tratative. „Avem reprezentant diplomatic în Polonia care veghează apărarea intereselor ţării şi vă rog să aveţi încredere în guvern care va fi destul de circumspect. La aceasta se reduce tot ce a anunţat presa‘Chemată şi nechemată Dl Bontescu voind să răspundă interpelării deputatului Iosif contra menţinerei frontierelor economice între Ardeal şi România, a fost întrerupt în tot timpul cuvântării de Ardeleni cari i-au strigat să-şi pue cenuşa pe cap pentru a exprima afacerile pe care le-a făcut. 4 Demisia demonstrativă a baroului de Ilfov Consiliul de disciplină al baroului de Ilfov a demisionat în complect în urma deciziunei date de Secţia lls-a a Curţilor de Apel care a nesocotit deciziunea baroului prin care a exclus din barou pe avocatul Ghiil pe timp de şapte luni pentru faptul că a pledat înaintea autorităţilor nemţeşti în timpul ocupaţiunei. Conflictul ameninţă a lua proporţi grave întrucât e vorba de boicotarea Curţii de Apel în cazul alegerii unui nou consiliu de disciplină. Ţărăniştii şi pacea cu bolşevicii Ziarul ţărăniştilor „Ţara Nouă11 a întreprins o acţiune pentru a determina încheierea păcii cu bolşeviicii ruşi. Cu toată desminţirea făcută de guvern în şedinţa de ieri a Camerei,ziarul ţărănist anunţă că guvernul va respunde propunerei de pace făcută de bolşevici, chiar înainte de întoarcerea d-lui Vaida în ţară. De la Senat In ședința de ieri s-au votat citeva proecte de legi pentru deschiderea unor credite. Contractarea unui împrumut extern In unele cercuri guvernamentale se afirmă că d. Vaida ar fi isbutit să realizeze un împrumut de 20 milioane lire sterline. Noul ministru al României la Paris D-l Ghica a fost numit ministrul României la Paris. Numirea a apărut în „Monitorul Oficial". Vacanţa Parlamentară Parlamentul va lua vacanţă cu începere de mîine pe motiv ca guvernul să poată pregăti pfectele de legi urgente. Propunerile de pace ale Boloevieilor Guvernul sovietelor din Rusia a mai făcut propuneri de pace Americei şi Japoniei. Guvernul Vaida primejdueşte interesele ţări „Liga Poporului“ publică un comunicat prin care arată că menţinerea actualului guvern presintă serioase riscuri pentru ţară. FARMACIA CURŢII REGALEI. WERNER Iaşi A primit UNT DE PESTE din CHRISTIANIA ( Norvegia ) din care face renumitele sale preparate de UNT DE PESTE Idoforat simplu, cu fosfor şi cu mercur, recomandate de toţi medici din ţară contra anemiei, scrofulosei, rachitismului, comvaliscenţei SIFILITICE. 8.3 LABORATOR ATOM DR. N. A. IAŞI Societate Anonimă rlomână cu capital de 5 milioane ---------------------Scopul Societăţii Atom este de a da o desvoltare mai intensivă fabricaţiunei în ţară a produselor chimice şi galenice întrebuinţate de corpul medical din România. A înlocui produsele farmaceutice, şi medicamentoase străine prin produse similare româneşti. A fabrica şi a comandita orice întreprindere cu caracter industrial de produse cu întrebuinţare în medicină, farmacie şi în higienă publică. * MEMBRI FONDATORI Prof. Dr. Danielopol Dr. Dinu Brătianu Prof. Dr. D. Ionescu Dr. N. Anghelescu Dr. N. A. Racovitza Prof. Dr. Ottin Inginer N. Miclescu CONSILIUL DE DIRECTIVĂ ȘTIINȚIFICĂ VA FI: Prof. Dr. I. Cantacuzino Dn N. A. Racovitza Prof. Dr. Danielopol . Prnf. Dr. Ionescu Dr. P. Cazacu Director și administrate delegat Dr. N. A. Racovitza Primul vărsământ de un milion a fost rărit de către membrii fondatori, restul emisiunelor se vor face treptat după trebuinţă. Orice informaţiuni pentru subscrierele viitoare a se adresa Băncei Româneşti sau laboratorului ATOMIaşi.