Mişcarea, iulie 1920 (Anul 14, nr. 138-163)

1920-07-22 / nr. 155

Din punct de vedere administrativ situaţiunea puterei comuniste nu este de loc tristă. Ideia care şi-o fac în străinătate că această putere trebue să fie extraordinar de puternică în interiorul ţării, este absolut falşă. Niciodată în Rusia n’a existat putere îi aşa de slabă ca puterea actuală. Dacă bolşevicii numesc Rusia o „Republică federativă“ aceasta nu e adevărat decăt în sensul că, fiecare oraş şi fiecare sat se guvernează cu ajutorul comuniştilor, într’ un mod autonom şi complect independent de puterea Centrală. Se poate ca un decret oarecare a Consiliului Comisarilor poporului să nu convină unui Comisar din province, aceasta pentru că puterea centrală nu dispune de nici un mijioc de a-l supune. Bolşevicii, cu toate posibilităţile nenumărate deschise înaintea lor, n’au ştiut să organizeze guvernul Rusiei şi n’au putut concentra la Moscova o voinţă unică a Guvernului. Sub acest raport, nu se poate deci numi o putere. Analizându-se rezultatele muncii de trei ani a Comuniştilor în Rusia, putem ajunge la concluzia că, în toate domeniile vieţii administrative şi economice, comuniştii au ajuns la rezultate diametral opuse acelora pe care le scomptase autorii sistemului sovietic. Informaţii — In numărul de mâne al ziarului vom reveni asupra activităţi pe care d-l Pogonat o desfăşoară în judeţ, aducînd noul fapte care vor ilustra, încă odată, concepţiunea stranie pe care acest reprezentant al vremurior de astăzi, un intelectual cu proienţiii renovatoare, o are asupra rolului şi a crimărei sale de prefect. — Scăderea bruscă a preţurilor colonialelor.— Un număr de angrosişti din localitate au primit Duminică ştiri că la Galaţi s’a produs dintr’odată o scădere bruscă de 30 la sută la coloniale. — Faptul a avut o repercursiune imediată şi la Iaşi. Cea mai resimţită scădere a fost la zahăr care de la 32-33 lei a căzut la 26 lei kgr. Pentru cele alte articole de coloniale s’a resimţit numai în cursul zilei de eri o scădeere avriîa dintre 15.20 la sută. Relaţiunele acestea ne sunt comunitate de la camera de comerţ. — Comendarea Piţei locale a luat hotărârea de a instala un pod telefonic public la centrul oraşului care să deservească nevoile urgente ale cetăţenilor. Acest post va fi aşezat într-o cameră de la hotelul „România“ şi va fi condus de un ofiţer de poliţie. Instalaţia seva face probabil astăzi. în jurul grevei de la P. T. T.— Greva de la poştă şi telegraf continuă a fi în act laş stadiu. Dintre pensionarii care au răspuns apelul guvernului, o parte s’au retras, sindicatul telegrafo-postal oferindu-le salarul dublu ca acel oferit de stat. * Funcţionarii activi care continuă lucru vor primi o bonificaţie pentru toate zilele servite în timpul grevei, egalat în valoarea salarului socotit pa 7 . * La Iaşi toţi funcţionarii care cad în prevederile ordinului de mobilizare au fost aduşi la serviciu cu santinelele. Numărul lor se ridică la 12 persoane. „ Sântem informaţi că d-rul Ghelerter, şeful comuniştilor revoluţionari din localitate se strămută la Bucureşti. Indeplinindu-şi misiunea la Iaşi, d-rul Ghelerter pleacă la Bucureşti unde îl aşteaptă un câmp de activitate mai întins, îndatoriri de partid mai importante decât ceia ce avea în localitate.... Dar, dacă plecarea aceasta nu poate avea, pentru public, o importanţă mai mare decât aceia a unui simplu fapt divers —pentru acei cari ştiu anumite lucruri este o surprindere că acest „proletar“ intelectual, lipsit de mijloace şi împovorat de greutăţi, se duce, în împrejurările extrem de dificile de astăzi, la Bucureşti, unde condiţiunile vieţei sunt cu mult mai anevoioase decât la Iaşi, încât, cu drept cuvânt, se poate spune că ceva s’a întâmplat cu d-rul comunist de la Iaşi care pleacă la Bucureşti. De către administraţia comunală, s’a dispus închiderea brutăriei Schreiner, din strada I. C. Brătianu, găsită în condiţiuni rele. — Astă noapte un puternic incendiu a isbucnit în strada Descălicătoarei. Au ars 3 case. Pagubele sunt mari. — Judecarea contestaţiilor la taxele comunale continuă până la 31 iulie. "III Ga 1ia Fotografii şi repausul duminical. Legea repausului duminical, permite atelierelor de fotografie să fie deschise în această zi. In urma unei consfătuiri, atât patronii cât şi personalul au convenit, ca pentru această breaslă Lunea să fie zi de repaus. In adevăruri, Luni, toate atelierele erau închise, şi placarde vestiau clientela de această dispoziţie. Seara în unul din restaurantele din centru, a avut loc o agapă, la care au participat patronii şi personalul atelierelor împreună cu familiile lor. A domnit o atmosferă de mare cordialitate. D. Zaharia Weiss, fotograful Curţei Regale, într’o cuvântare frumoasă, arată că pe când alte ramuri de activitate au fost forţate de a aplica repausul de o zi, breasla fotografilor a introdus această reformă, de la sine şi în perfectă armonie cu personalul considerând că în această artă, armonia arată că toţi sunt animaţi de aceiaşi năzuinţă de muncă, unde va dispare deosebirea de patron şi lucrător, căci toţi sunt colegi închină în sănătatea colegilor. In numele personalului răspunde d-l Rubinstein, închinând în sănătatea şefilor şi familiilor lor. In plină animaţie, agapa a continuat până târziu, un isigăpiîianî . Cu începere de la 5 August, sunt convocaţi pe inspectorate, ajutorii de învăţători numiţi la examenul de capacitate şi conducătoarele de copii, care au reuşit la examenul de capacitate din 1914, pentru a-şi alege locuri în învăţământ. Normaliştii se vor prezintă ca dovadă de satisfacerea legei militare şi cu actul de naştere, toţi ceilalţi vor prezenta certificate eliberate de medicii oficiali, în care să se arate dacă starea lor de sănătate li permite a funcţiona în învăţământ. „ Vineri dimineaţa e ultimul termin când se fac înscrieri pentru elevii cari au a pleca în viligiatură, sub auspiciile societăţei „Colonia şcolară Spiru C. Haret“, înscrierile se fac la şcoala Adamache. De către societatea de electrotehnică, s’a intervenit la Primărie, ca să încuviinţeze, ca şase studenţi de la aceasta facultate, să facă practică ,la uzina de electricitate. — Primim din partea comitetului organizator al Pelerinajului de la Putna: „Comitetul Ateneului Popular din Tataraşi, iniţiatorul şi organizatorul pelerinagiului de la Putna, aduce cele mai vii mulţumiri d-Li Mihai Negrutzi, Primarul Iaşului, pentru sprijinul moral şi material ce a dat acestui pelerinaj cetăţenesc contibuind în bună parte la reuşita lui. D-sa împreună cu Onor, Consiliul Comunal, a acordat pentru acest pelerinagiu suma de 400. Comitelul organizator aduse, deasemeni, vii mulţumiri tuturor acelora care au dat un preţos concurs, la frumoasa şezătoare artistică-culturală din Rădăuţi şi anume : Admirabilul cor Metropolitan, de sub conducerea iscusitului diriguitor d-l Profesor D. Dimitriu , Maestrului Antoniu Ciolan, Directorul Conservatorului, pururea gata de a sprijini toate manifestările naţionale ; Talentatei soprane D-ra Marusia Tincoca , reputatului violonist A. Garabet, distinsului elev al conservatorului de declamaţie d-l M. Stamaţi. Comitetul mulţumeşte călduros şi tuturor cetăţenilor ieşieni care în aşa de mare număr, au participat, laacest patriotic pelerinagiu de închinare la mormântul marelui strămoş. — Pâinea din noua recoltă.— Regulamentul direcţiunei de aprovizionare cu privire la fabricarea pânei din noua recoltă, a găsit un protest anonim atât în rândurile tuturor proprietarilor, a negustorilor de cereale cât şi a morarilor. La Iaşi morarii au formulat un memoriu care îl va înainta ministerului. Morarii susţin că prin dispoziţiunea fabricând făinei de lux, ţara este expusă la perdere de miliarde, deoarece exportul nu se va mai putea face în condiţiuni prielnice. In numărul de roâne vom arăta cum documentează morarii întâmpinările lor. „ Vineri* 23 a Lunei va avea loc la Teatrul Naţional un mare concert dat sub patronajul d-lui Mihai Negroizi, de dna Aurelia Lupescu-Teişanu, soprană lirică, Al Lupescu prim bariton, Iul. Andreescu prim tenor şi L. Teodosiu pianist. Concertul are loc sub direcţiunea d-lui Ştefan Stoicescu cunoscutul maistru de muzică. Renumele artiştilor va atrage desigur tot Iaşul. A sosit ordinul Ministerului de Interne Drecţiunea Poliţiei şi Siguranţei Generale No. 33833 din 15 a. c., „prin care se face cunoscut că pentru eliberarea paşapoartelor nu se mai cere autorizarea Marelui Stat Major. — Administraţia Comunală a hotărât să restaureze Palatul Comunal. In acest scop se va ţine zilele aceste o licitaţie pentru darea în întrepriză a lucrărilor de reparaţie. In Sâmbătă 17 Iulie a avut loc la camera de Comerţ întrunirea membrilor din comitetul provizor al societăţii anonime : Asociaţiunea Generală a comercianţilor de băuturi spirtoase cu amănuntul din oraşul şi jud. Iaşi“. Din raportul făcut de membrii delegaţi cu încasarea subscrierilor a reeşit ca până astăzi s’a subscris 12 milion din totalul de 1 milion capitel social. Subscriitorii au şi varsat sută, care s’au consemnat la bancă. Este de remarcat ca din numărul mare de cărciumari din oraşul Iaşi, suma a fost acoperită numai de 70 persoane, astfel că se prevede că numărul de 2000 acţiuni emise va fi insuficient pentru toţi cârciumarii din oraş şi judeţ. * Acei cari doresc a mai subscrie o pot face Sâmbătă 24 iulie, între orele 4—6 p. m. la Camera de Comerţ şi indusrie din Iaşi. Scopul societăţii este normalizarea comerţului şi împedicare speculei prin suprimarea intermediarilor, cari sunt cauza principală a scumpirii mărfurilor. A apărut ediţia II-a tipărit în Lipsea, deliciosul vals pentru piano „Le DESTIN“ (Destinul) de cunoscutul pianist A. Michelsohn-Sonnelli. — După cum am mai anunţat la Iaşi verificarea registrelor comersanţilor Va fi cu desăvârşire infructuasă. Vor fi între 3-4 la sută cărora li se vor putea stabili valoarea din scripte a afacerilor făcute. — D. dr. Ciobotaru medicul casei centrale a asigurărilor sociale pe lângă corporaţiile din Iaşi, fiind demobilizat şi prezentat la serviciu. D-sa va da consultaţii meseriaşilor la domiciliu. Cei interesaţi se vor adresa d-sare în str. Şcoala de Arte 12. — Complectând informaţia noastră de emi, cu privire recolta grâului în Moldova, putem spune după asigurareSICompetinţe ce ni se dau, că producţiunea din această regiune nu va fi suficientă nici pentru nevoile de însemânţare. In ce priveşte Iaşul producţiunea griului va fi cu desăvârşire slabă necorespunzând nici pentru nevoile de însămânţări locale. — A fost închisă tăbăcăria Grimberg, din strada Păcurari, găsită în rele condiţiuni sanitare. — Direcţiunea şcoalei de Bele-Arte, a cerut să se oprească trecerea camioanelor pe strada, Arcu, deoarece Palatul şcoalei ameninţă prăbuşirea. — Recolta viilor în anul acesta promite o producţiune excelentă. După aprecierile compestinte a unor viticultori din locălitate, vî'îU^ producători va costa îo_anul acesta între 3—4 lei kgr, astfel că în consum să re vie la maximum 5 lei kgr. Situația definitivă a viilor se va putea stabili peste o lună când se vor face şi preţurile cu mai multă preciziune. — La Banca Iaşilor a sosit Un însemnat stoc de stofe, pânzături şi cămeşi pentru prefectura de judeţ, întregul stoc al acestor mărfuri vor fi distribuite sătenilor din judeţ. — Universitatea locală a luat vacanţă până 15 Septembrie. Nu se mai primeşte nici nu se mai rezolvă nici un fel de acte pănă la data sfârşirei vacanţei. — Din Podul Iloadi Va comunicat prefecture de judeţ câ comerciantul Moise Haim a fost victima unui însemnat furt îa bani şi juvaeruri. SASilfilm CINEMA ELISABETA.— Astăzi în matineuri şi seara după numeroase inzistenţe se reprezintă LACRYMAE RERUM sau Răsăunarea unei femei, grandioasă dramă modernă în 8 acte cu graţioasa şi celebra tragediană mondială d-ra. „Francesca Berlini“ în rolul principal, in curînd: „Le Penseur“ (Gânditorul) viziune dramatică după celebra capo-de-operă a sculptorului Rodin. joi 22 Iulie a 3-a serie din „AVENTURILE UNEI REGINE“, __ /»ti»«}» 3-5 camere și atenanse, CSC Ldlild Intennidiari admiși. Ing. I. Protopopescu, Raiet 1. 3—1 \jc\ ix din cauza pie- VciUZraiG cârei următoarele flori: Un filodendru mire, un palmier și alte fiori cu preț redus. A se adresa limlr. rr Gnivi Hff . Ultima" oră telegrafică Budgetul general La Ministerul de finanțe s-a întocmit proiectul de lege privitor la budgetul general al stattului. Budgetul prevede la venituri 6,090,000,000 lei iar la chteltneri 6 miliarde și jumătate, deci cu un deficit de peste 500 milioane lei. Proectul de lege se va depune astăzi în parlament. Greva de la P. T. T. Se crede că odată cu întoarcerea de la Paris a d-lui Inginer Pitulescu Directoru! general al poştelor şi preşedintele d® onoare a sindicatului funcţîonaniilor de la P. T. TV-care bucură de toată încrederea gfibalternilor găi—greva de la poştă «se va aplana. Cursul Leului Leid nostru a fost cotat la bursa din Paria 36 centime. Consiliul de Miniştri de Duminică In consiliul de miniştri care s’a ţinut Duminică la Palat examinînduse situa punea creată de ultimele evenimente de pe frontul ruso-polon —cu toate că încheierea armistiţiului era sigură, s’a căzut de acord asupra măsurilor de aparare a graniţelor pe care guvernul trebue să le ia, pentru ori ce eventualitate. Integritatea teritoriului trebue pusă la adăpost de ori ce surpriză. De aceia s’au luat toate măsurile necesare, fără ca prin aceasta să se tulbure cât de puţin situaţia cea internă—şi fără să se stingherească bunul mers al tuturor ramurilor de activitate. Iridentismul Maghiar — Agitaţii pe teritorul Ardealului — LA ORADIA MARE s’a descoperit zilele trecute un mare număr de manifeste clandestine lansate către populaţia maghiară din Ardeal în care se spune că lingăria va devni iarăşi o mare putere, că pacea făcută prin încălcarea drepturilor națiunilor va fi de scurtă durată etc. Ancheta deschisă pentru a se da de uraiele conspiratorilor este condusa cu toată eneergia de autoritățile respective. ...... ................. ...... "..... Dec. 52 Dr. Aspasia Macarovitsch Asistenta Clinicei Infantile Boli de copii Consult. 9—10 juin. 3—5 p. m. 10—1 Str. Lascar-Catargi 32 De vânzare camionetă „Ford“ 600 kgr. greutate A se adresa str. Arcu/No. 10. 2—2 cu bune recomand/luniI15SUala daţiuni şi scriere frumoasă găseşte loc de casiera la Farmacia dr. RATIANU. 4—4 Viţe altoite 5SSi^'t'c'1' PEPINIERĂ N. D. Marcodi», comuna Buciumi-Socola jud. laşi, Via V. Manisaie. 20—12 Cataloage gratis Se caută 2 camere şi o bucătărie, în centrul oraşului. A se adresa la administraţia ziarului „Mişcarea“ între 8—12 dimineaţa. 107 «ALBINA Bhatia Bedese« a* 4 I Comandamentul Corpului IV, Armată In zilele arătate mai jos se va ţine licitaţii publice pentru aprovizionarea furajelor, grâului şi grăunţelor, necesare pentru hrana trupelor şi animalelor, după cum urmează : Licitaţiile se vor tine cu oferte închise şi în conformitate cu art. 72 — 83 inclusiv din Legea Comptabilităţii Publice a Statului. Predările se vor efectua franco în depozitele garnizoanelor. Supra oferte nu se vor primi asemenea nici oferte posterioare licitaţiei. Ofertele vor fi însoţite de garanţia legală în recipisa Casei de Depuneri şi Consemnaţiuni. . . , _ „ Sunt invitate a lua parte la aceste licitaţii Sindicatele Agricole, Obştine, Cooperativele, Federalele, Băncile Populare, etc. pentru ca să fim scutiţi de intermediari cereale şi furaje. ... . ... Caietele de sarcina respective, se pot vedea de comercianţi şi toate zilele lucrătoare, în orele de serviciu, atât la Comandamentul Corpului 4 Armată (Serviciu intendenţei) Hotel Europa, cât şi la Comandamentele de Divizii şi garnizane anume arătate mai sus. • No. 62861, Iaşi Iulie 14 1920 p. Şeful Intendenţei Corpului VI Armată Int. Maior Leon Popovici » « v -