Moldova Socialista, 1969 (XLV/281-304)

1969-12-02 / nr. 281

АЛ ИНИМИЛОР ШИ-АЛ МУНЧЙЙ ЖАР, СЛЭВЙНД МЭРЩУЛ НУМЕ— ЛЕНИН, АДУЧЕМ ПАТРИЕЙ ЫН ДАР! II О У Л СТАТУТ -М0ДЕЛ АЛ КОЛХОЗУЛУЙ Коигресул ал Ш-ля унионал ал колхозничилор ва ынтра ын история Патрией ноастре ка о етапэ ремаркабилэ ын вяца цэрэнимий колхозниче ши а ынгрегулуй нород советик. Хотэрыриле луй вор авя о ынрыурире фоарте маре асупра дезволтэрий агрикултурий ши ындеплинирий ку сукчес а сарчинилор конструкцией комунисте. ■Ын «Правда» а фо^т публикат ерь ноул Статут ал колхозулуй, адоптат ын унанимитате де конгрес ши апробат де Комитетул Чентрал ал ПКУС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС. | Ел есте о мэртурие грэитоаре а дезволтэрий консеквенте а демокрацией ноастре сочиалисте, а карактерулуй профунд популар ши а авантажелор инконтестабиле але ей. Ноул Статут а фост елаборат ши прегэтит де о комисие суб кондучеря луй Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, ла дискутаря луй ау партичипат зечь де милиоане де оамень — колхозничь, мунчиторь, спечиалишть, оамень де штиинцэ. Коигресул а демонстрат триумфул планулуй кооператист ал луй Ленин, а дескис ной перспективе луминоасе ын фаца оаменилор мунчий де ла сате. Колхозуриле ау девенит марь ынтреприндерь сочиалисте. Ын медие ла о господэрие ревин акум 6 мий хектаре де теренурь агриколе — де 4 орь май мулт декыт ын 1935, фондуриле индивизибиле але колхозурилор ау крескут де 8 орь, конституинд акум апроапе 53 милиарде де рубле. Ынзестраря енержетикз а мунчий агриколе ын пёриоада динтре Коигресул ал дойля ши Коигресул ал трейля ал колхозничилор а крескут де апроапе 9 орь. Трансформэрь марь ау авут лок ла сат ши ын домениул релациилор сочиале, ал модулуй де трай ши културий. Ачесте трансформэрь ши ноиле сарчинь, пусе ын фаца агрикултурий де Коигресул ал XXII 1-ля ал партидулуй, де пленареле Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, шь-ау гэсит о оглиндире мултилатералэ ын Статутул-модел ал колхозулуй. Ел есте о експресие а линией партидулуй ностру спре акчелераря ритмулуй де дезволтаре а продукцией агриколе, интенсификаря активитэций креатоаре а маселор ларжь але цэрэнимий колхозниче, дезволтаря ши ынтэриря ын континуаре а проприетэций обштешть. О сарчинэ фоарте импортантэ а колхозурилор есте де а фолоси май дин плнн резервеле ши посибилитэциле господэрией обштешть пентру а спори ку мулт продукция агриколэ ши а ымбуиэтэци пе ачастэ базэ старя материала а трудиторилор де ла сате. Статутул формулязэ черинце марь фацэ де кондукэторий господэриилор, спечиалишть, колхозничь Ей сынт даторь сэ фолосяскэ рационал пэмынтул, сэ ридиче пе тоате кэиле родничия луй. Колхозурилор ле-ау фост дате ын фолосинцэ пе вечь 224 милиоане хектаре де теренурь агриколе, динтре каре апроапе 114 ми лиоане де хектаре де пэмынт грабил. Именсе масивурь де пэмынт се афлэ де асеменя ла диспозиция совхозурилор. Фиекаре колхозник, мунчитор ал совхозулуй, спечиалист требуе сэ айбэ фацэ де пэмынт о атитудине де буи господар, сэ лупте пентру крештеря неынчетатэ а роадей ла хектар. Лупта пентру ун ыналт нивел ал лукрэрий пэмынтулуй есте о кондицие неапэратэ а прогресулуй ын агрикултурэ. Орьче деградаре а пэмынтулуй требуе консидератэ ка фнинд о фаптэ антисочиалэ, с’а спус ла Коигресул ал 111-ля унионал ал колхозничилор. Чине атентязэ ла пэмынт, аре о атитудине неглижентэ Фацэ де ел, ну ридикэ родничия луй, ачела еубминязэ база материала а бунэстэрий нородулуй. Диспозицииле фундаментале але ноулуй Статут лэржеск индепенденца екоиомикэ ши инициатива колхозурилор, дескид ун кымп либер ын фаца креацией. Дрептурь марь сынт дате колхозурилор ын домениул планификэрий, организэрий ши ретрибуирий мунчий, ал ынтродучерий хозрасчотулуй. Ла организаря ку сукчес а продукцией контрибуе мулт планул-командэ фикс ал статулуй ла продусе агриколе. Ачест систем, каре с’а ындрептэцит ын ултимий ань, а фост консфиицит ын ноуа леже а веций колхозниче. Статутул облигэ колхозуриле сэ респекте черинца жустэ ши економичеште фундаментатэ ку привире ла ымбинаря акумулэрий ши консумулуй, сэ манифесте о грижэ перманента пентру крештеря фондурилор де продукцие, де асигураре ши сочиалкултурале ши сэ ынфэптуяскэ ку стриктеце принчипиул социалист де ретрибуире а мунчий. Експериенца кооперэрий ын продукцие пуне пе ординя де зи сарчина унирий ресурселор технико-материале ши а мижлоачелор бэнешть але колхозурилор, фолосирий май ефичиенте а лор. Ачаста а черут креаря унор ынтреприндерь, организаций ши асочиаций спечиализате интерколхозниче ши де стат-колхозниче. Ун маре виитор ау асочиацииле агро-индустриале, ын каре продукция агриколэ се ымбинэ органик ку прелукраря индустриала а продуселор ей. О партикуларитате семнификативэ а ноулуй Статут констэ ын фаптул, кэ ел контрибуе ла ынтэриря ши дезволтаря континуэ а демокрацией колхозниче, ла десэвырширя формелор ши методелор де кондучере а господэрией обштешть. Се лэржеск дрептуриле колхозничилор, дар ын ачелаш тимп креште ши рэспундеря пентру мунка лор, пентру старя де лукрурь дин колектив. Ын курсул дискутэрий проектулуй с’ау фэкут пропунерь де а се креа де жос пынэ ын сус консилий елижибиле але колхозурилор ын скопул дезволтэрий континуе а демокрацией, дискутэрий колективе а челор май импортанте проблеме дин вяца сатулуй. Коигресул а гэсит рационал де а форма асеменя консилий динтре чей май експериментаць кондукэторь ай господэриилор, фрунташь ын продукцие, спечиалишть. Зилеле трекуте а авут лок прима шединцэ а Консилиулуй унионал, алее де Коигресул ал II 1-ля унионал ал колхозничилор. Уна дин реализэриле марь але орындуирий колхозниче есте ынтродучеря асигурэрий ку пенсий а трудиторилор де пе огоаре ши де ла ферме, а плэций гарантате а мунчий ши а алтор мэсурь сочиале. Акум, ын конформитате ку хотэрыриле конгресулуй, се ва ынфэптуи ун систем уник де асигураре сочиалэ а колхозничилор дин контул дефалкэрилор фэкуте де господэрий. Тоате ачесте мэсурь вор контрибуи ла крештеря енержией ын мункэ а агрикулторилор. Статутул колхозулуй се нумеште Статут-модел. Ачаста ынеямнэ, кэ прин концинутул сэу ел експримэ унитатя активитэций мултилатерале а господэриилор, интереселе ши целуриле комуне але тутурор колхозничилор. Тот одатэ прин кувынтул «модел» се сублиниязэ, кэ ноул Статут я ын консидерацие партикуларитэциле ши спечификул колхозурилор, каре се афлэ ын диферите зоне але цэрий. Пе база луй требуе сэ фие елаборат статутул фиекэрей господэрий. Статутул веций колхозниче а фост пус ын апликаре. Органеле локале де партид, советиче ши агриколе ау датория де а лэмури пе ларг колхозничилор концинутул ачестуй импортант документ, сэ-л адукэ ла куноштинца фиекэруй трудитор, сэ дезволте пе тоате кэиле ла сат ынтречеря сочиалистэ пентру ындеплиниря ынаинте де термен а сарчинилор чинчиналулуй, пентру ынтымпинаря дестойникэ а чентенарулуй наштерий луй. В И. Ленин. (Артиколул де фонд ал газетей «Правда» дин 1 дечембрие а. к.). г Ангажаментул есте депэшит ДОНДУШЕНЬ, 1 дечембрие. (КОР. АТЕМ). Домна Гавриловна Легкун, мулгэтоаре фрунташэ ын колхозул «Котовский», а ындеплинит ынаинте де термен ангажаментул социалист, луат ын чинстя чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин. Де ла ынчепутул ' анулуй еа а муле де ла фиекаре вакэ кыте 4.000 килограме де лапте. Мулгэтоаря капэтэ ши акум фрумоасе продукций де лапте. Еа предэ зилник кыте 115—120 килограме де лапте, концинутул де грэсиме фиинд де 4 проченте. Апроапе кыте 4.000 де килограме де лапте ау муле И. Рыбак, В. Скоренко, Е. Романюк ши алций. Артелул агрикол а депэшит симцитор сарчина ануалэ ши чя чинчиналэ ын чея че привеште вынзаря лаптелуй кэтре стат. Сукчесул култиваторилор де сфеклэ дин районул Резина РЕЗИНА. (Кор. АТЕМ). Ын район с’а фэкут биланцул ынтречерий сочиалисте а култиваторилор де сфеклэ пентру о роадэ маре. Ау ынвинс оамений мунчий дин артелул агрикол «Кутузов». Ей ау кэпэтат кытё 414 чентнере де сфеклэ де захэр ла хектар, яр бригада комунистулуй Илья Котеля — кыте 450 де чентнере. Колхозуриле «Шевченко» ши «Мичурин» ау реколтат кыте 300—372 чентнере де сфеклэ ла хектар. Роада маре а дат култиваторилор де сфеклэ дин район посибилитатя де а депэши ку мулт планул де вынзаре а ачестей културь кэтре стат. Ла фабрика де захэр с'а експедият песте план май мулт де 14 мий тоне де материе примэ. Експериенца култиваторилор де сфеклэ фрунташь се преведе сэ фие фолоситэ ын тоате гоегтодэрииле районулуй. Чинчиналул ынаинте де термен Колективул бригэзий де мункэ комунистэ де ла комбинату л де десервире сочиалэ дин Единец, кондус де Е. Н. Тараненко, шь-а реализат ынаинте де термен сарчина пентру чинчинал. Планул де конфекционаре а. рокиилор а фост депэшит ку чирка 5 мий де рубле. Продуктивитатя мунчий а спорит ку 40 ла сутэ. Пентру сукчеселе обцинуте ын ынтречеря сочиалистэ колеЖиул Министерулуй десервирий сочиале ал РСС Молдовенешть ши Комитетул републикан ал синдикатулуй респектив й-а декорат пе мембрий бригэзий ку Дипломе дё оноаре ши й-а премият ку фой де друм ла ЕРЕН-ул дин Москова. Т. РОДИОНОВ, кореспондент волунтар. ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТО АТЕ ДЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭГ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУИ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТВ Анул де едицие 46, No 281 (11045). Марць, 2 дечембрие 1969. Прецул 2 коп. ЛА ВАХТА ЛЕНИНИСТЭДЕ100 ДЕ ЗИЛЕ Колективеле а 20 де ынтреприндерь ши организаций дин районул Ленин ал капиталей Молдовей, урмынд екземплул оаменилор мунчий дин районул Ленин ал Ленинградулуй, ау хотэрыт сэ ынчапэ о вахтэ де мункэ ленинистэ де 100 зиле ши сэ мунчяскэ суб девиза: «100 зиле— 100 де кадоурь ын мункэ Патрией». Ревизуинду-шь ангажаментеле сочиалисте луате май ынаинте, мунчиторий, инжинерий ши техничиений фирмей де трикотаже «Стяуа Рошие», узинелор «Виброприбор», «Котовский», фабричий де ковоаре «Победа» ши але алтор ынтреприндерь ау хотэрыт сэ ынтецяскэ ритмул де ындеплинире а сарчинилор чинчиналулуй. Колективул узиней «Виброприбор» с’а ангажат сэ ындеплиняскэ планул чинчинал пынэ ла 22 априлие 1970, яр лукрэторий дирекцией де конструкций No 135 а трестулуй «Одестрансстрой» — сэ дее ын експлоатаре ун кэмин, проектат ку проприиле путерь ши конструит дин материале економисите. Колективеле инициатоаре але ынтречерий с'ау адресат мунчиторилор, инжинерилор ши службашилор дин район ку кемаря сэ урмезе екземплул лор ши сэ партичипе ла вахта ленинистэ де мункэ де 100 зиле, каре се ва ынчепе ла 4 дечембрие. Бироул комитетулуй районал де партид Ленин а апробат инициатива колективелор ынтреприндерилор «Котовский», «Виброприбор», фирмей де трикотаже «Стяуа Рошие» ши але алтор ынтреприндерь. С’а рекомандат организациилор де партид дин район сэ десфэшоаре о ларгэ активитате де лэмурире ши организаторикэ пентру а атраже пе тоць оамений мунчий дин район ла вахта де мункэ ленинистэ. (АТЕМ]. Конструкто р и й колоаней мобиле меканизате дин Чадыр-Лунга с’ау ынвредничит де премиул ынтый бэнеск ал Министерулуй конструкцией сэтешть ал Униуний РСС ши Комитетулуй чентрал ал синдикатулуй респектив. Е резултатул мунчий ку абнегацие а конструкторилор ын триместрул ал трейля ал анулуй курент. Планул а фост реализат ку 129,4 проченте. Дрепт рэспунс ла ыналта апречиере а мунчий лор, колективул колоаней а хотэрыт сэ-шь ындеплиняскэ сарчина ануалэ пынэ ла 20 дечембрие. Доуэ менциунь униоиале— ла Чадыр-Лунга Сукчесе вэдите Дистиннция ый ау ынреАистрат ынсуфлецеште пе ши мунчитооий мунчиторь ла ной фабричий де фер- реализэрь ын ментаре а тутуну- продукцие. Ей луй дин ораш. шь’аУ "Уат анга-Планул продукци- жаментул сэ проей глобалэ а фост дукэ пынэ ла депэшит ну 16,6 сфыршитул анупроченте. Ачестуи . „ колектив и с’а де- ЛУ* прежубилиар чернат Драпелул песте план 50 тоне Рошу трансмиси- де т ферменбил ал Министеру- _ , луй индустрией тат ши сэ обцинэ алиментаре ал ун бенефичиу ын Униуний РСС ши Комитетулуй чен- сумэ де 130 мин трал ал синдика- Де рубле, тулуй респектив, прекум ши пре- В. СТЕФОГЛУ. миул ынтый бэ- (Кореспондентул неск. ностру). ЦЧ11|||||Ш|||||||Ш||||П||||Ш|||||Ш||1111Ш11Ш1Ш||||||М1Ш||Ш|||||Ш|ШШ||||||Ш1||||||||Ш||||Ш1ШШ1Ш|||||Ш1111Ш1Ш||П1|||ШШИ11П11Ш|1а ИРОГРАМ АЛ БЕЛШУГУЛУЙ — ИНТЕРВИУ — 5 Зилеле трекуте Коигресул ал 111-ля в унионал ал колхозничилор шь-а ынкеят ~ лукрэриле ши делегаций луй с’ау ынторс = ын колхозуриле лор дин челе май ындепэр- Е тате колцишоаре але некупринсей ноастре Е Патрий. С’ау ынторс ла ветреле лор ши де- Е легаций дин република ноастрэ. Кореспонг* дентул газетей «Молдова Сочиалистэ» с’а — адресат луй Николай Васильевич Еленчук, в прешединтеле колхозулуй «XXII партсъезд» = дин районул Фэлешть, депутат ал Советув луй Супрем ал Униуний РСС, фост делегат Вла конгрес, ку ругэминтя сэ повестяскэ чи= титорилор деспре импресииле сале ла Е ачест ыналт фор ал колхозничилор, деспре Е сукчеселе господэрией, кондусе де ел, пре- Е кум ши деспре плануриле пентру виитор. 5 Май жос публикэм челе спусе де Н. В. Е ЕЛЕНЧУК. а Конгресул III унионал ал колхозничилор | с'а десфэшурат ынтр’о атмосфера солемнэ, | де неуйтат. Ачест фор не-а лясат мий де а импресий, мий де аминтирь пентру тоатэ а вяца. Ын кувынтэриле лор зечь де делегаць а ау ворбит деспре сукчеселе, обцинуте де | орындуиря колхозника, цэрэвимя кочхоэни- I ка, ажутатэ де класа мунчитоаре а цэрий | иоастре ла фэуриря уней ведь ной ын сате. 3 Дин челе спусе де ей се веде бине, кум се а ынфэптуеск йсениалеле идей але луй Ленин а ын опера де трансформаре сочиалистэ а са| тулуй. Ачаста се веде бине ши дин пилда | колхозулуй ностру. в Ын анул прежубилиар господэрия а оба цинут резултате фрумоасе ын тоате раму- 1 рале де продукцие. Ам реколтат кыте 408 | чентнере де сфеклэ де захэр, кыте 48 чент- I нере де пэпушой ши 25,4 — де грыу де § тоамнэ ла хектар, кыте 19 чентнере де рэ| сэритэ ши 104 чентнере де фрукте ла ачеа яш унитате де терен. Роаделе марь, пе каре а ле-ау стрынс колхозничий ноштри, ау дат в посибилитате сэ се реализезе ку сукчес пла|нуриле де вынзаре а продукцией ла стат | пентру анул курент ши планул чинчиная'де | продучере ши вынзаре а сфеклей де захэр ши а фруктелор. Ын анул ачеста, бунэоарэ, ам выйдут статулуй 25 мий де тоне де сфеклэ де захэр, сау ку 7.400 де тоне май мулт декыт преведя планул. Ла конгрес о маре атенцие с’а акордат организациилор интерколхозниче, каре ау ун маре виитор. Ла кой ын район сынт де а кум доуэ организаций де ачест фел — уна в пентру ынгрэшаря порчилор ши алта пентру в ынгрэшаря вителор корнуте марь. Колхо| зул ностру партичипэ ла амбеле организаа ций. Ын прима жумэтате а анулуй курент | ам пус ла ынгрэшат 700 де порчь ши ам | кэпэтат ун спор тотал ын греутатя лор де | 30 тоне де карне. Ачастэ организацие екзиса тэ абя примул ан. Дар де пе акум се веде, а кэ аич се келтуеск мулт май пуцине уни! тэць нутритиве ла о унитате де продукцие | декыт ын колхоз. в Перспективеле кооперэрий, креэрий алв тор организаций интерколхозниче сынт вэа дите. Ын господэрия ноастрэ, прекум ши а ын алте колхозурь дин район, ан де ан се | перд сау ну се фолосеск рационал марь а кантитэць де фрукте, легуме. Пе база коо| перэрий се чере конструиря унен фабричь де консерве, каре ар прелукра ачастэ мате- = рие примэ. Кестиуниле кимизэрий агрикултурий ши = експлоатэрий рационале а пэмынтулуй ау| фост ши еле дискутате пе ларг ла конгрес. I Фэлештюл е ун район ал кимизэрий дела-| олалтэ. Ар фи импоенбил сэ крешть кыте | 400 чентнере де сфеклэ де захэр ла хектар фэрэ ынтродучеря ынгрэшэминтелор. Деатыта, ынчепынд* ку анул 1967, ын тимпул ынсэмынцэрий сектоарелор ку културь череалиере, ынтродучем ын сол ынтрег комплексуй де ынгрэшэминте, яр ла сфекла де захэр — пынэ ла о мне де килограме де ынгрэшэминте минерале ла хектар. Ка резултат, ын примул ан ам реколтат кыте 398 чентнере де сфеклэ де захэр, ын 1968 — кыте 430, яр ын анул курент, дупэ кум ам спус, — кыте 408 чентнере ла хектар. Спечиализаря господэрией презинтэ ун момент дин челе май сериоасе ын тимпул де фацэ, кэруя и с’а дат ла конгрес о маре ынсемнэтате. Ын кондицииле ноастре, ынсэ, требуе сэ ворбим деспре о спечиализаре Май ларгэ. Пе пэмынтуриле ноастре богате ной ну не путем мэр Леи ни ла о рамурэ-доуэ. Ла ной ши череалиереле дау роаде марь, щи сфекла де захэр, ши културиле техниче, ши .ливезиле, ши вииле, ын челе дин урмэ ши секторул зоотехник, дакэ се ва аплика коопераря ши креаря де организаций интерколхозниче пентру ыйгрэшаря порчилор ши вителор корнуте марь. Ной ну не путем пермите луксул сэ не ынгустэм ын спечиализаре ши сэ ажунйем ын ситуация де а кумп.эра продусе агриколе де ла стат, аша кум фак уний. Ной вом мерйсе пе каля спечиализэрий ын май мулте рамурь. Ын мэсура посибилитэцилор, вом аенгура гоеподэрииле колхозничилор ку нутрецурь ши имашурь.1 пентру ка ей сэ поатэ креште Вите корнуте марь, порчь, пэсэрь. Ын аша фел ка сэ вындэ сурплусул де продусе ла ораш. х. , 1-Десигур, ынтр’ун ннтервиу скурт е греу Е сэ анализезь тотул, че с’а ворбит ла конгрес. 1 Се поэте спуне, ынсэ, ку чертитудине, кэ Ё ын аний, каре ау трекут де ла чел де-ал Ё дойля Конгрес ал колхозничилор-ударничь, Ё ын царэ а фост креатэ о маре господэрие агриколэ, асигуратэ ку чя май модернэ техника. Колхозуриле ау девенит адевэрате _ фабричь де продусе агриколе, каре сатисфак май дин плин черинцеле популяцией, ынтэреск тот май мулт алианца динтре цэрэнимя колхозника ши класа мунчитоаре. МАЙ МУЛТ ШИ МАЙ ЕФТИН Ла ферма ноастрэ лукрязэ ын темей фете. Не-а букурат мулт ыналта апречиере а мунчий фемеилор колхозниче, датэ ла Коигресул ал II 1-ля унионал ал колхозничилор. Ка рэспунс не стэруим сэ обцинем ной сукчесе ын мункэ. Анул, каре се апропие де сфыршиг, не-а адус резултате ымбукурэтоаре. Бунэоарэ, ла фермэ с’а обцинут ын медие де ла фиекаре скроафэ кыте 18,6 пурчей, яр де ла групу.г меу де скроафе — кыте 23)8 пурчей. Ла 100 хектаре де пэмынт арабил ын колхоз с'ау продус кыте 64В чентнере де карне, сау ку 3 чентнере май мулт фацэ де ангажаментул луат пе анул ынтрег. Сарчица чинчиналулуй ку привире ла вынзаря кэрний кэтре стат колхозул а реализат-о ынаинте де термен. С’ау выйдут песте преведериле планулуй де акум 970 чентнере де карне. Хотэрыриле Конгресулуй сл Ш-ля унионал ал колхозничилор, ноул Статут-модел ал колхозулуй не мобилизязэ ла ной испрэвь пентру а спори продукция. Мария ДОНЦУ, ынгрижитоаре де порчь дин колхозул «50 де ань ай Марелуй Октомбрие», районул Орхей, ударника а мунчий комунисте. ОАСПЕЦЬ АИ СИНДИКАТЕ ЛОР МОЛДОВЕЙ Ын Молдова а сосит о делегацие а синдикателор дин Булгарня, каре се афлэ ын Униуня Советикэ ла инвитация ВЦСПС-улуЙ. Дин еа фак парте лукрэторь де рэспундере ай консилиилор дистриктуалё але синдикателор дин РПБ. Ын диминяца зилей де 1 дечембрие мембрий делегацией, кондусе де Лазар Дончев, прешединте ал Консилиулуй дистриктуал Лович ал синдикателор, а фост примитэ. ла Консилиул синднкателор дин Молдова. Ын тимпул. конворбирий . секретарул Консилиулуй синдикателор В. И. Коханский а ворбит оаспецилор дейпре мариле трансформэрь, каре с’ау продус ын економия ши култура републичий ын аний Путерий Советиче, деспре активитатя организациилор синдикале. Шефий де секцие ай Консилиулуй синдикателор, каре ау асистат ла кон.ворбире, с’ау оприт асупра кестиунилор мунчий организаториче ши де масэ, асупра организэрий ынтречерий' сочиалисте, протекцией мунчий, техничий секуритэций, асигурэрилор сочиале, ынтремэрий оаменилор мунчий ши алтеле. - Л Делегация синдикалэ булгарэ ва рэмыне ын Молдова патру зиле. (Кор. АТЕМ). 111111111111111|||||||||||1Ш11111||||Ш|||||||||||||ГС Премий пентру фрунташий ын крештеря вителор РЫШКАНЬ, (Кор. АТЕМ). Фанионул рошу трансмисибил ал комитетулуй де партид ши кондучерий колхозулуй «Суворов» а фост ынмынат дин ноу челей май буне мулгэтоаре Е. П. Шеплюк. Еа а депэшит де 1,5 орь продукция медие де лапте ла фермэ ши де ла ынчепутул анулуй а кэпэтат де ла фиекаре вакэ кыте апроапе 2.900 килограме де лапте. Ынкэ 100 де килограме ши ангажаментул жубилиар ва фи ындеплинит. Ын колхоз ау фост елаборате диферите мэсурь де стимуларе моралэ ши материала а фрунташилор ын продукцие. Еле се ынфэптуеск дин инициатива комуништилор. Ын фиекаре декада челе май буне мулгэтоаре сынт премияте. Дупэ терминаря анулуй агрикол фруйташий ын мункэ вор прими дарурь прециоасе. Пентру локул ынтый ын ынтречере, кэпэтынд ын медие чел пуцин трёй мий килограме де лапте ла о вакэ, ей сынт дистиншь ку ун телевизор «Рекорд», пентру локуриле урмэтоаре — ку о радиола, часорник. С’а стабилит де асеменя плата суплиментарэ пентру ымбунэтэциря калитэций лаптелуй, кэпэтаря унуй нумэр маре де вицей ши пэстраря лор ши пентру алць индичь. Стимуларя мунчий крес- Кэторилор де вите а дат резултате позитиве. Артелул агрикол «Суворов» а ындеплинит ынаинте де термен планул ануал-командэ де вынзаре кэтре стат а лаптелуй, кэрний, оуэлор, льший, пеличелелор ши гогоашелор де мэтасэ. Ынгрижиторь де витемеканизаторь Аше есте нумитэ принципала професие ла «фабрика де «арне де витэ» а асочиацией районасле «Межколхозоткорм» дин Рыбница. Ачаста, анунцэ кореспондентул аженцией АТЕМ, есте о спечиалитате ку тотул ноуэ, каре ну ера куноскутэ аич ынаинте де креаря ко1мл1ле»хсулуй де юрештере ши ынгрэшаре а вителор корнуте марь пе базэ индустриэлэ. Ла о асеменя ынтреприндере ынгрижиторул де вите-меканизатор есте ку адевэрат фигура принчипалз, де каре депинде, ын примул рынд, сукчесул лукрулуй. Унул динтре чей, каре ынтр’ун окурт тимп шь-а ынсушит ла перфекцие ачастэ професие компликатэ, есте Гаврил Швец. Де ла ынчепутул анулуй курент ел а скос де ла крештере суплиментарэ 720 де вите, авынд о греутате вие медие де кыте 270 де килограме. Спорул глобал а фост де 692 де чентнере, спорул медиу пе зи — де 677 де граме ла фиекаре витэ, планул фиинд де 500. Яр ын триместрул III Г. Швец а мэрит ачест индиче ла 750 де граме, чея че депэшеште ку 150 де граме спорул превэзут де ангажаментул че ши л-а луат. Крескэторул фрунташ де вите шь-а луат ындаториря, ка пынэ ла ефыршитул анулуй сэ предее чеся пуцин ынкэ 400 де вите, авынд челе май буне кондиций де греутате. Мештерь калификаць ау девенит Пьотр Паранюк, Михаил Диушчак ши алць ынгрижиторь де вите-меканизаторь. Ынтрекынду-св пентру а ынгымпина дестойник чентенарул наштерий луй В. И. Ленин, фиекаре динтре ей каутэ сэ адукэ ун принос кыт май маре ла мунка колективулуй. С'ау скос де акум де ла ынгрэшат песте 7.000 де анимале. Спорул тотал а конституит 598 тоне. «Фабрика де карне де витэ» а дат ун бенефичиу де 620 мий де рубле — апроапе де доуэ орь май мулт декыТ с’а планификат. Сарчина ануалэ а фост ындеплинитэ ынаинте де термен ла тоць индичий. Ын презент се афлэ ла крештеря суплиментарэ ши ынгрэшаре песте 5.000 да вите корнуте марь. О ШЕДИНЦЭ А КОМИСИЕЙ РЕПУБЛИКАНЕ пентру прегэтиря сэрбэторирий чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин а авут лок ла 1 дечембрие ла Кишинэу. Еа а фост кондусэ де прешединтеле комнеией Д. С. Корнован, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комуннст ал Молдовей. Ау фост аскултате дэриле де сама презентате де Е. Ф. Жмеренецкая, прешединта Колгатетулуй де Стат ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть пентру пресэ, С. Н. Бадюк, локциитор ал редакторулуй газетей «Молдова Сочиалистэ», ши II. П. Боцу, прешединтеле комитетулуй де кондучере ал Униуний скрииторилор дин РСС Молдовеняска, ку привире ла мерсул ындеплинирий мэсурилор привинд прегэтиря ачестуй жубилеу ремаркабил. Комисия а менционат, кэ колективеле едитурилор ау депус о анумитэ мункэ пентру едитаря лукрэрилор луй В. И. Ленин, а кэрцилор оригинале ши градусе деспре мареле кондукэтор ши алтор кэрць, превэзуте де планул тематик жубилиар. Газета «Молдова Сочиалистэ» а прегэтит ши а публикат нумероаре материале авынд. ун концинут богат, консакрате традучёрий ын вяцэ а порунчилор луй Ильич. Тематика ленинистэ а девенит принчипала тематика ын лукрэриле мултор скрииторь. Тот одатэ, дупэ кум с’а сублиният ла шединцэ, ау фост едитате пуцине кэрць деспре В. И. Ленин, май алее лукрэрь оригинале. Унеле динтре еле ласэ де дорит ын че привеште екзекуция полиграфикэ. Редакция газетей «Молдова Сочиалистэ» н’а организат о серие де материале, превэзуте де планул тематик жубилиар, ну тоць скрииторий партичипэ актив ла креаря де лукрэрь, консакрате жубилеулуй ленинист. Ла шединцэ ау луат кувынтул А. С. Константинов ши М. А. Плешко, шефь це секцие ла Комитетул Чентрал ал Партидулуй Кбмунист ал Молдовей. А фост апробатэ ординя де зи а шединцей ординаре а комисией пентру прегэтиря сэрбэторирий чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин. 4 «