Moldova Socialista, 1971 (XLVII/202-227)

1971-09-15 / nr. 214

К ЛРОЛЕТАРЬ ДИН ТО АТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РОС АЛ МОЛДОВЕЙ, МОЛДОВЕНЕШТБ — -............ - ...................................... ........ -- - ........—-Т■ — ------- -------- ---------------- —- .......................... ................................................. Газета апаре де ла 1 май 1924 No 214 {11589) Меркурь, 15 септембрие 1971 Прецул 2 коп Л ЕОНИД Николаевич Вакарчук е бине куноскут ын сынул колективулуй фабричий де вин дин Бричень. Мунчнтор де о ыналтэ калификаре, ветеран ал ынтреприндерий, фрунташ ши рационализатор, ел а адус о маре контрибуцие ла дезволтаря ынтречерий сочиалисте пентру спориря продуктивитэций мунчий, ынтэриря дисчиплиней де мункэ, перфекционаря продукцией пе база техничий ши технологией ынаинтате. Мулць тинерь мунчиторь де ла фабрика ау трекут «шкоала» «мештерулуй — мыиь де аур». Бриченений, ынсэ, ыл май куноск ши ын калитате де актив репрезентант ал лор ын Советул районал де депутаць ай оаменилор мунчий. Де акум де ун шир де ань ел е тримисул лор ын ачест орган ал путерий де стат; а доуа оарэ а фост алее мембру ал комитетулуй екзекутив районал. Депутатул се ынтылнеште регулат ку алегэторий сэй, ый информязэ деспре проблемеле куренте, пе каре ле резолвэ Советул, деспре хотэрыриле ши дечизииле, адоптате де органул районал ал путерий де стат. Ын ачелаш тимп ел аскултэ ку луаре аминте ши ынрежистрязэ пэрериле ши порунчиле оаменилор мунчий, яр апой аре грижэ, ка еле сэ фие традусе ын вяцэ. Астфел, прин интервенция луй персоналэ, а фост лэржитэ ши асфалтатэ страда Терешкова дин орэшел, яр страда Фрунзе — илуминатэ. Тот думнялуй ИНИЦИАТИВА ДЕПУТАТУЛУЙ . . а обцинут ымбунэтэциря десервирий мунчиторилор де ла фабрика ку мижлоачс де транспорт ши ку филме. Мунчиторул Л. Н. Вакарчук есте унул дин нумероаса кохортэ де мий ши мий де алешь ай нородулуй ын Советеле де депутаць де тоате категорииле. Фиинд чей май вредничь репрезентанць ай класей мунчитоаре, цэрэнимий колхозниче ши интелектуалитэций трудитоаре, репрезентанць ай диферитор женераций, ей ынтрукипязэ флоаря ши мындрия нородулуй советик. Пе умерий алешилор де ноуа лежислатурэ с’а пус о сарчинэ побила ши де маре импортанцэ: де а контрибуи пе тоате кайле ла реализаря ку сукчес а скицэрилор актуалулуй чинчинал, пентру а традуче неа'бэтут ын фапт хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Ши е чева фиреск, кэ ла примеле лор сесий депутаций ау пус ын дискуцие ануме ачесте проблеме, елаборынд мэсурь бине гындите, конкретизынд локул фиекэруй алее ал нородулуй ын фронтул уник ал фэурарилор комунизмулуй ын цара ноастрэ. Акум тотул депинде де инициатива персоналэ а фиекэруй депутат, де спиритул луй инвентив ши де причеперя де а организа маселе ла фиекаре сектор де продучере. Кэч де градул де активитате а фиекэруй депутат депинде капачитатя де мункэ а Советулуй ын ынтрежиме, ефичиенца ачестей мунчь. Советеле де депутйць диспун де реале посибилитэць де а инфлуенца бинефэкэтор асупра дезволтэрий тутурор рамурилор економией национале. Ын урма традучерий ын вяцэ а ултимелор хатэрырь але партидулуй шй гувернулуй ку привире ла Советеле сэтешть ши де орэшел, ла челе районале ши орэшенешть С’а консолидат база технико-материалэ а ачестор органе, а крескут ролул ши посибилитэциле лор ын кондучеря индустрией локалс, агрикултурий, десервирий сочиале ши комунале, ын дезволтаря комерцулуй ши алиментацией публиче, а окротирий сэнэтэций ш. а. Ын ачесте зиле колективеле де трудиторь шь-ау скицат ной обьективе ын чинстя анивереэрий 54 де ла Маря Револуцие Социалиста дин Октомбрие, ын ведеря реализэрий ынаинте де термен а сарчинилор, превэзуте пентру примул ан ал чинчиналулуй. Алеший нородулуй ау мениря де а контрибуи, ка тоате резервеле продукцией сэ фие пусе ын служба каузей комуне, ка ынтрсчеря социалиста дин пряжма мэрий сэрбэторь сэ атрагэ ын орбита са фиекаре колектив, сектор, пе фиекаре мунчитор, колхозник, интелектуал. Тоамна, каре не-а пэшит де акум прагул, ынаинтязэ ын фаца органелор локале але путерий де стат черинцеле сале спечифиче. Л а ораше се чер интенсификате лукрэриле де прегэтире кэтре ярнэ а ынтреприндерилор, институциилор, кыт ши а господэрией комунале. Л а сате е ын той реколтаря културилор тырзий, прегэтиря нутрецурилор пентру витэритул обштеск, вынзаря ла стат а продуселор вежетале ши анималиере, семэнатул де тоамнэ ши алте лукрэрь. Советеле де депутаць ау ын активул лор ун богат арсенал де мункэ организаторикэ, каре се чере а фи фолосит ку причепере пентру а асигура претутиндень дучеря ла бун ефыршит а ачестор лукрэрь импортанте. Депутаций динтр’ун шир де локалитэць дин райоанеле Слобозия, Анений-Ной ш. а. урмязэ сэ ынтреприндэ мэсурь урженте пентру а депэши грешелиле адмисе ла организаря реколтэрий легумелор. Претутиндень се чер грабите лукрэриле ла реколтаря тутунулуй, ла прегэтиря фермелор пентру ярнэ. Ын ачелаш тимп алеший нородулуй сынт кемаць сэ лупте инсистент пентру ынтэрирр дисчиплиней де стат, респектаря ординий публиче, пентру о ыналтэ културэ санитара ын фиекаре локалитате, ла ынтреприндериле индустриале, де комерц ши алиментацие публика — претутиндень, унде трэеск ши лукрязэ оамений мунчий. Ын ачастэ ордине де идей креште мулт ролул ши градул респонсабилитэций депутацилор-комуништь — нуклеул комбатив ал огранелор путерий де стат. Ей поартэ, ын примул рынд, рэспундеря пентру ынтряга активитате а Советулуй, пентру ындеплиниря порунчилор алегэторилор. Фиреште, активитатя депутатулуй — мембру де партид, кыт ши а челорлалць алешь ай нородулуй, инфлуенца лор асупра мунчий Советулуй ын ынтрежиме ва депинде де фаптул, кум органеле де партид вор шти сэ стимулезе инициатива фиекэруя дин ей, кум вор дирижа мунка лор де тоате зилеле. Аша дар, организацииле примаре де партид ау датория де а се интереса ын де апроапе, кум комунистул, алее ын органул путерий де стат, ышь ындеплинеште ындаторириле, де а-л ажута ку сфатул ши фапта ла реализаря ымпутерничирилор сале. Кэч ануме ын кондучеря зилникэ ле партид резидэ кезэшия уней активитэць родниче а Советулуй, а фиекэруй депутат ын парте. Ын визитэ дё приетение СОСИРЯ ЛА МОСКОВА А РЕЖЕЛУИ ШИ РЕЖИНЕИ АФГАНИСТАНУЛУИ Ла инвитацня Президиуму луй Советулуй Супрем ал УниуниЙ РСС ши а Гувернулуй Советик ау сосит ла Москова, ын зиуа де 14 септембрие, ын визитэ офичиалэ де приетение реЖеле Афганистанулуй Мухаммед Захир Шах ши реЖина Умайра. Ла аеродромул Внуково, павоазат ку стягурь де стат але Афганистанулуй ши Униуний Советнче, ыналций оаспець ау фост ынтымйинаць де товарэший Н. В. Подгорный. К. Т. Мазуров, Д. С. Полянский ши де алте персоане офичиале, де репрезентанць ай обштимий дин Москова. РеЖеле ши рейсина ау фост ынтымпинань де Мухаммед Ареф, амбасадорул Афганистанулуй ын Униуня Советикэ, ши де персоналул дипломатии ал амбасадей. Ла ынтымпинаре а фост алиниятэ о гардэ де оноаре дин трей Женурь де Форце Армате але Униуний РСС— инфантеришть, авиаторь ши маринарь, ау фост екзекутате Имнуриле де стат але Афганистанулуй ши Униуний Советнче. РеЯселе Афганистанулуй Мухаммед Захир Шах ши Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Н. В. Подгорный ау трекут ын ревистэ пе осташий советичь. Де ла аеродром ыналтул оаспете. ымпреунэ ку Н. В. Подгорный, с’а ындрептат спре решединца резервата луй. Стрэзиле. паркурсе де кортеЯсиул ку оаспеций, е.рау ымподобите ку стягурь де стат але челор доуа царь приетене, ку плакарде десалут. (ТАСС). МАРЕЛУЙ ОКТОМБРИЕЫНТЫЛНИРЕ ДЕСТОЙНИКЭ Тратативеле де ла Крсмлии Ла 14 септембрие, ла Кремлин, Н. В. Подгорный, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ши К. Т. Мазуров, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ау дус тратативе ку ре- Желе Афганистанулуй Мухаммед Захир Шах. Ын тимпул тратативелор, каре ау декурс ынтр’о атмосфера де приетение ши кордиалитате, ау фост атинсе проблеме але дезволтэрий ын континуаре а релациилор совето-афгане, прекум щи унеле проблеме актуале але ситуацией интернационале дин зилеле ноастре, каре презинтэ ун интерес речипрок. Тратативеле вор континуа. (ТАСС). Конструкциилор пе кале де а фи дате ын експлоатаре - атенция прятала! Де ла консфэтуиря конвокатэ де Комитетул Нейтрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС а сублиният нечеситатя де а резолва ку сукчес уна дин проблемеле челе май аскуците але економией национале — проблема конструкциилор капитале. Проблемеле ындеплинирий планулуй де конструкций капитале дин републикэ ын челе опт лунь, каре ау трекут дин примул ан ал чинчиналулуй, ши мэсуриле, каре се яу пентру а се асигура пунеря ын функциуне ын терменеле стабилите а фондурилор фиксе ши а капачитэцилор де продукцие, ау фост дискутате ла 13 септембрие ла о консфэтуире, конвокатэ де Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Ла лукрэриле ей ау партичипат кондукэторий министерелор ши департаментелор, организациилор де конструкций ши монтаж, секретарий комитетелор орэшенешть ши районале де партид, кондукэторий органнзациилор де конструкций ши монтаж, лукрэторь де рэспундере ай апарателор Госпланулуй, Госстроюлуй, Комитетулуй контролулуй нородник ал републичий, Консилиулуй синдикателор дин Молдова, прекум ши ынтреприндериле индуст риале марь. Консфэтуиря а дескис-о Б. (А. Стешов, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, каре а ростит о кувынтаре. Анализа активитэций, депусе де организацииле де конструкций де стат ши интерколхозниче ын анул курент, с’а менционат ла консфэтуире, аратэ, кэ ын републикэ аре лок о рэмынере ын урмэ ын домениул конструкциилор капитале. Планул де инвестиций а фост ындеплинит ку 85 де проценте, яр планул лукрэрилорде конструкцие 1Ш1 монтаж — ку 90 де проченте. Конструкторий н’ау фолосит ын челе опт лунь апроапе 41 милиоане де рубле. Н’ау фост ындеплиниге плануриле конструкцией де локуинце ши сочиал-културале. Ла диспозиция агрикултурий ну с’ау пус песте 2 мий хектаре де пэмынтурь иригате. Де ла ынчепутул анулуй министереле амелиорэрилор ши господэрией апелор, комерцулуй, ынвэцэмынтулуй публик, културий, комитетеле де стат пентру пресэ, ынвзцэмынтул професионалтехник, чинематографйе, комнтетеле екзекутиве орэшенешть Кишинэу ши Тираспол ау рэмас мулт ын урмэ ын чея че привеште конструкцииле . капитале. Ну шь-ау ындеплинит планул де лукрэрь 78 де организаций де конструкций. Ын ултимеле доуэ лунь а скэзут, де асеменя, ритмул лукрэрилор де конструкцие ши монтаж. Ын легэтурэ ку ачаста, ла консфэтуире с’ау фэкут обсерваций критике ла адреса кондукэторилор унуй шир де министере ши департаменте, организаций де конструкцие. Ау фост критикаць ын мод деосебит кондукэторий колоанелор меканизате мобиле Тираспол, Кишинэу, Дубэсарь ши але алтор колоане але Министерулуй конструкциилор сэтешть ал РСС Молдовенешть, каре ын аугуст ау ындеплинит планул лукрэрилор де антрепризэ ку май пуцин де 50 де проченте. Ынтр’ун щир де казурь, орькыт де страниу ар фи, чел май ынчет се десфэшоарэ лукрэриле ла обьектеле, че сынт пе кале де а фи дате ын експлоатаре. Дупэ кум се веде, уний кондукэторь ынкэ н’ау ынцелес, кэ требуе сэ кончентрезе тоате ефортуриле, тоате ресурселе материале ши де мункэ асупра конструкциилор, чё сынт пе кале де а фи дате ын експлоатаре, асигурынд астфел даря ын експлоатаре конформ планулуй а капачитэцилор де продукцие, а. насел ор де локуит, а школилор, а институциилор шти(Сфыршитул ын па*. 2). Секция No 2 де ла фабрика де конфекций «40 лет МССР» дин Бэлць е уна дин челе фрунташе ла ынтреприндере. Ын прима жумэтате а анулуй курент дин материалеле еко. номисите ау фост конфекционате 300 де палтоане. ЫН ФОТОГРАФИЕ: кроитореселе «мештерь—мынь де аур» Г. А. ГАЛИШЕК ши Т. П. МАРТЫН ЮК нонтролязэ кроила. Пентру суичеселе обцинуте ын ынтречеря сочиалистэ ын чел де-ал оптуля чинчинал, амбеле . ау фост декорате ку ординул Драпелул Рошу де Муннэ. Фото де А. Симановский. ПЕНТРУ ЕКОНОНИИ ШИ МЭЕСТРКЕ! Конкурсул упионая ал култываторилор де сфеклэ Нумэрул «13» се ва доведи а фи феричит пентру чей май искусиць мештерь ла реколтатул сфеклей де захэр прин метода ын флукс-трансбордаре. Ачест нумэр де индичь — трейспрезече — ва арэта пе ынвингэторий ла конкурсул унионал ал колективелор агрегателор де реколтаг сфоилэ, конкурс, каре а фост анунцат акум де Министерул агрикултурий ал Униуний РСС, де Комитетул Чентрал ал синдикатулуй мунчиторилор Ши службашилор дин агрикултурэ ши колектэрь ши де ЕРЕН а Униуний РСС. Ачастэ штире, ла ругэминтя кореспондентулуй ТАСС Д. Смирнов, о коментязэ локцииторул шефулуй Дирекцией Аенерале а Министерулуй агрикултурий ал Униуний РСС А. Ф. Хоменко: — Конкурсул меканизаторилоркултиваторь де сфеклэ есте детерминат де мишкаря иноваторилор пентру ындеплиниря ку сукчес а сарчинилор чинчиналулуй ши кореспунде спиритулуй черинцелор, формулате ын хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС «Ку привире ла ымбунэтэциря ын континуаре а организэрий ынтречерий сочиалисте». Принчипала дирекцие а ынтречерий сочиалисте, дупэ кум се аратэ ын хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал партидулуй ностру, требуе сэ фие мобилизаря оаменилор мунчий ларидикаря пе тоате кэиле а продуктивитэций мунчий, а ефичиенцей, продукцией сочиале. Конкурсул унионал ал култиваторилор де сфеклэ урмэреште токмай ачесте целурь: де а ынтродуче пе скарэ ларгэ ын > продукцие метода прогресистэ а реколтатулуй, каре ридикэ продуктивитатя мунчий ши ымбунэтэцеште калитатя сфеклей. . Орьчине ынцелеЯш ынсемнэтатя меканизэрий реколтйтуйуй сфеклей де захэр. Еа се сапэ атунч, кынд ау трекут.де акум зилеле калде ши а венит тоамна ку плойле. неконтените. Ши деачея есте импортант дё а организа функционаря ;мижлоачелор техниче ын аша фел,: ка сэ се ексклудэ трансбордаря сфеклей, прекум ши операцииле Мануэле де курэцире суплиментарэ а.'ей, каре чер ун маре волум де мункэ. Ачастэ сарчинэ ну есте ушоарэ, ши еа ну се резолвэ претутиндень динтр’р датэ. ; Дар мулте господэрий ау ' штиут дё акум сэ ынсушаскэ ши сэ организезе ын кымп ун конвейер меканизат. каре функционязэ ку пречизие: рэдэчиниле се експедиязэ директ дин комбайн ла пунктул де речепцие, яр тулпиниле ши фрунзеле се транспорта ла локуриле де ынсилозаре. Че-й дрепт, о оарекаре парте а роадей, кяр ын кондицииле технологией ын флукс, поэте сэ ажунгэ ла трансбордаре: се ынтымплэ, кэ аутомобилеле ну реушеск сэ респекте ынтокмай графикул. Дар комбайнул ну ва стадиона дин ачастэ каузэ — ел ва дескэрка рэдэчиниле дин бункер ын грэмада провизорие. Метода ын флукс-трансбордаре редуче де трей орь келтуелиле. де мункэ ын компарацие ку реколтатул обишнуит ку комбайне ле. Економия реализатэ есте де 40—50 де рубле ла хектар. Ла ачаста се май адаугэ ши роада ын плус (реализатэ де пе урма редучерий пердерилор) — 15— 20 чентнере де сфеклэ: 200—300 килограме де захэр! Ун кувынт деосебит требуе спус деспре ’ тулпиниле ши фрунзеле де сфеклэ. Технология ынаинтатэ пермите де а стрынйсе кыте 100—150 чентнере де тулпинь ши фрунзе ла хектар. Ачаста ынеямнэ апроапе 30 чентнере де унитэць нутритиве. Гос' подэрииле дин районул Жашков, резПиуня Черкасы, де' пилдэ,. прегэтеск дин плантацииле лор де сфеклэ кыте 60— 70 мий де тоне де силоз - дин тулпинь ши фрунзе, пе каре ле фолосеск де асеменя ын марь кантитэць ши ын старе проаспэтэ. Ятэ о резерва а крештерий анималелор. Ын ултимий ань метода реколтатулуй ын флукс-трансбордаре а ынчепут сэ фие ынтродусэ планик ын практика господэриилор култиватоаре де сфеклэ дин царэ. Ын анул трекут еа а фост апликатэ пе о супрафацэ де апроксиматив 750 мий де хектаре, яр акум еа урмязэ сэ фие екстинсэ пе о супрафацэ де песте 1 милион де хектаре. Сукчесул депинде ын маре мэсурэ' де мэестрия меканизаторилор. Конкурсул унионал анунцат требуе ; токма'й сэ контрибуе ла ридикаря калификэрий лор. Ла ынтречеря пентру титлул де чей май бунь ын професие пот партичипа тоате колективеле агрегателор де реколтаре а сфеклей, каре апликэ метода реколтатулуй ын флукстрансбордаре. Ачастэ ынтречере о организязэ пе терен комисииле. Ын колхозурь ши совхозурь ынтрэ ын компоненца лор спечиалишть, фрунташь ын продукцие, репрезентанць ай комитетулуй синдикал. Асеменя штабурь але конкурсулуй се ынфиинцязэ пе лынгэ Дирекцииле агриколе районале, реЖионале, цинутале. Се организязэ комисий републикане де контрол обштеск. Резултателе ынтречерий ле ва тотализа журиул конкурсулуй унионал, ал кэруй прешединте есте Р. Н. Сидак, локциитор ал министрулуй агрикултурий ал Униуний РСС. Ла елабораря кондициилор конкурсулуй с’а ’цинут сама де партикуларитэциле зонале але култивэрий сфеклей: ау фост алесе 10 райоане натурал-економиче але цэрий. Претенденций ла виктория ын ынтречере требуе ын 20 де зиле де лукру сэ стрынгэ сфекла де пе о супрафацэ де чел пуцин 25—50 дехектаре (ын депенденцэ де зона) ши сэ келтуяскэ пентру сэпатул чентнерулуй де сфеклэ чел мулт 12—18 минуте. Ачешть индичь, прекум ши алць индичь, се ынреЖистрязэ пе терен де кэтре комисииле де лукру пе базэ де документе. Се цине самэ де асеменя ши де нумэрул тотал ал хектарелор реколтате, де роада глобалэ, де курэцения сфеклей, прекум ши а тулпинилор" ши фрунзелор, де келтуелиле директе пентру реколтатул унуй чентнер де рэдэчинь... Ын келтуелиле де мункэ пентру реколтаря рэдэчинилор ну ынтрэ келтуелиле пентру ынкэркаря ши транспортул лор дин грэмезиле провизорий де пе кымп (ачаста поэте сэ ну депиндэ де колективул агрегатулуй де реколтаре а сфеклей). Ынвингэторий ла конкурс вор фи нумиць май ынтый де комисииле районале (примеле трей локурь). Дупэ ачаста комисииле реЖнунилор, цинутурилор ши републичилор аутономе вор детермина 5 колективе — челе май буне, Апой ынвингэторий ын ынтречере вор фи нумиць ын републичиле унионале. Пе царэ, циныид сама де диферите зоне, с’ау институит 75 де премий: 18 премий — I. 27 премий — II ши 30 премий — III. Ынвингэторий вор фи дистиншь ку декораций, медалий але ЕРЕН а Униуний РСС. С’а хотэрыт, ка, ынчепынд дин сезонул актуал, конкурсул унионал ал меканизаторилор агрегателор де реколтат сфеклэ сэ фие организат ын фиекаре ан. ИНТЕРВИУЛ НОСТРУ ПЕРСПЕКТИВЕ ПУМИНОАСЕ Астэзь ла Кишинэу ышь ынчепе лукрэриле конферинца штиинцификэ, че ва дезбате кестиуня «Базеле штиинцифиче ши принчипииле организэрий комплекселор ши асочиациилор агроиндустриале». Л а лукрэриле ей вор партичипа саванць ши практичиень дин тоатэ цара. Кореспондентул ностру а адресат кыторва партичипащъ ла ачест фор штиинцифик о ынтребаре: — Солуционаря кэрор проблеме практиче ши теоретиче аштептаць Д-воастрэ де ла ачастэ конферинцэ? Че ынсемнэтате акордаць коцвокэрий ей? С. А. МИРЗОЕВ, доктор ын штиинце екокомнче, директорул Институтулуй де организаре економикэ а агрикултурий дин РСС АзербайЖанэ: — Конвокаря ачестей конферинце реесе дин хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС ши ной ынцелеЖем, кэ дискутаря пе ларг а проблеме лор легате Де комплекселе агро-индустриале ши асочиацииле де продукцие есте о урмаре директэ а традучерий ын фапт а ачестор хотэрырь. Сперэм, кэ фиекаре партичнпант, фие ел савант сау • лукрэтор практик, ва путя кэпэта о ориентаре жустэ, пентру ка май апой сэ ьгатродукэ ачесте мэсурь ын република ши ын реЖиуня са. “ Пе мэсура дезволтэрий форцелор де продукцие, апрофундэрий дистрибуирий мунчий креште неынчетат ши се лэрЖеште колабораря динтре индустрие ши агрикултурэ. Ку тимпул се десэвыршеск легэтуриле речипроче динтре ачесте рамурь импортанте. Ной кредем, кэ ну требуе сэ грэбим ынтродучеря ачестуй фел де продукцие фэрэ а студия мултилатерал кондицииле пентру организаря асочиациилор, деоарече ачаста не поате адуче резултате недорите. Комплекселе . ши асочиацииле^ агро-индустриале требуе креате ануме атунч, кынд с’ау ивйт тоате кондицииле конкрете пентру организаря лор ын анумите райоане, Колабораторий ноштри штиинцифичь акордэ о деосебитэ импортанцэ организэрнй комплекселор агро-индустриале териториале. Ануме резолваря проблемелор теоретике привитор ла комплекселе териториале аштептэм де ла актуала конферинцэ. А. Е. АРИНА, колаборатор штиинцифик супериор ла Инстнтутул унионал де черчетэрь штиинцифиче ын доменнул индустрией де консерве: — Реферателе конферинцей требуе сэ инклудэ резолваря теоретика а унор проблеме легате де комплекселе агро-индустриале. Ын примул рынд, мэ рефер ла релацииле динтре фабричнле де консерве ши колхозурь. Ын индустрия де консерве ын презент функционязэ 19 асочианий де продукцие. Ачестя сынт. пе дрепт кувьшт, моделе прогресисте де апропиере а агрикултурий де индустрие. Ын скимб активитатя колхозурилор, каре ынтрэ ын ачесте асочнаций, аре невое де унеле ректификэрь. Деши азь екзистэ диферите форме де комплексе агро-индустриале, конферинца не ва ажута сэ детерминэм ынсэшь ноциуня де «асочиацие» ши «комплекс», ынтрукыт ын презент пэрериле саванцилор диферэ. Инициатива де а конвока ачастэ конферинцэ е лэудабилэ. Партичипанций вор аудия диферите реферате ши вор фаче куноштинцэ ку експериенца ынаштатэ а комплекселор агро-индустриале дин диферите райоане але цэрий ши дин диферите рамурь але економией национале. Р. С. САВЕНКО, шеф де сектор ла Инстнтутул де черчетэрь штиинцифиче але агрикултурий дин Ростов: — Ын реЖиуня Ростов с’а акумулат о оарекаре експериенцэ ын чея че привеште организаря комплекселор агро - индустриале. Авем доуэ асочиаций — «Донвино» ши «Консервпром». Актуала конферинцэ не ва ажута сэ перфекционэм мунка ын дирекция креэрий унор ной комплексе агро-индустриале ши асочиаций. Кредем, кэ форул штиинцифик дин Кишинэу ва пермите сэ солуцйонэм ши унеле проблеме теоретике. Креаря ком.плекселор- агро-индустриале аре о маре ынсемнэтате пентру дезволтаря агрикултурий. Мэ рефер, май алее, ла колабораря ей ку индустрия ын чея че привеште прелукраря продукцией, ынсуширя ноилор методе технолоЖиче де продукцие ши а ноилор форме де дирижаре а продукцией. Оаспець булгарь ын Молдова Ла инвитацня Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ла 14 септембрие а сосит ын републикэ, пентру скимб де експериенцэ, тов. Иван Прымов, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист Булгар. Йе оспиталиерул пэмынт молдовенеск тов. И. Прымов ши профееорул Атанас Ганев, директорул Институтулуй де черчетэрь штиинцифиче ын домениул економией ши организэрий агрикултурий, каре а сосит ымпреунэ ку ел, ау фост ынтымпинаць де тов. И. И. Бодюл, прим-секретар ал Комитету-, луй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Потривит стрэвекюлуй обичей, оаспецилор ли с’а оферит пыне ши саре ши купе де вин молдовенеск, букете де флорь-Оаспеций булгарь шь-ау ынчепут визита ын републикэ ку совхозул-фабрикэ «Виктория», районул Котовский. Ынаний чинчиналулуй трекут ачастэ господэрие а мэрит суцрафаца виилор де ла 160 ла 1.300 де хектаре. Вица де вне а окупат повырнишуриле дялурилор, пе каре се афла друмул паркурс де оаспець. Патрателе верзьале туфелор, ридикате пе стылпь албь де бетон армат, ау скимбат щи ымподобит аспектул териториулуй совхозулуй-фабрикэ. Пе масиве марь ау фост ездите аич шасе союрь де поамэ де коачере тимпурие, медие ши тырзие. Ун асеменя букет дэ посибилитатя де а ликида ынкордаря ын периоада реколтатулуй ши прелукрэрий роадей. Ымбинаря продукцией агриколе ши индустриале, дупэ кум а арэтат експериенца совхозулуйфабрикэ «Виктория» ши а алтор господэрий де аЧелаш тип, а дескис марь посибилитэць пентру мэриря продукцией де калитате супериоарэ. Совхозул-фабрикэ апликэ методе прогресисте де култиваре а вицей де вие. Ынфэптуинд кончентраря ши спечиализаря ачестей рамурь, колективул господэрией ридикэ нивелул де лукраре а пэмынтулуй, ынтродуче агротехника пе союрь, меканизязэ операцииле ку волум маре де мункэ ла сэдирл ши ынгрижиря плантациилор. Пе суте де хектаре с’а апликаг крештеря вицей де вие к> тулпинэ ыналтэ. Тоате ачест мэсурь фак сэ споряскэ дш ан ын ан роада ла хектар г плантациилор. Ын ултиму, ан ал чинчиналулуй господа рия проектязэ сэ реколтезг ла фиекаре хектар пынэ л? 100 де чентнере де поамэ ши сэ споряскэ реколта глобалэ ла 8.000 де тоне. Одатэ ку дезволтаря ин тенсивэ а витикултурий, ын совхозул фабрика се дезволтэ ши алте рамурь. Даторитэ ачестуй лукру, анул трекут бенефичиул господэрией а фост де апроапе 1,5 мйлиоане де рубле. Деспре тоате ачестя ау афтат оаспеций дин Булгария ын тимпул конворбирий, пе каре ау авут-о ку тов. И. И. Зодюл, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молщвей, ку кондукэторий районулуй Котовский ши ай совхозулуй - фабрикэ «Виктория», конворбире, каре а авут лок ын Каса витикулторулуй, Конетруитэ пе унул дин масивеле ачестей госпотэрий. (А'ТЕМ). АI*