Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/152-177)

1972-07-04 / nr. 154

Марць, 4 юлие 1972 КОНСТРУКЦИЯ СОВЕТИ КЗКУЛТУРЙ МУНЧИЙ — ЫН ПРАКТИКА АПАРАТУЛУЙ АДИИНИСТРАТИВ Ла етапа актуалэ а крескут неспус де мулт ролул органелор локале але путерий де стат ын опера де креаре а базей технико-материале а комунизмулуй, де перфекционаре а релациилор сочиале ши де едукацие комунистэ а оаменилор мунчий. Реализаря мэрецелор сарчинь, пе каре ле-а ынаинтат Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС ын фаца Советелор де депутаць, есте, фиреште, де некончепут фэоэ о ыналтэ културэ сочиалистэ ын мултилатерала лор активитате. Ын ачастэ ордвне де идей материалеле конгресулуй концин индикаций конкрете: «О сарчинэ импортантэ есте де а ридика нивелул културий активитэций апаратулуй де стат, а тутурор органелор де администрацие, асигурынд ка еле сэ лукрезе ку тоатэ пречизия, ын мод организат». Апаратул де стат есте о импортантэ пыргие де реализаре пе терен а директивелор органелор чентрале. Прин интермедиул апаратулуй де кондучере ал Советелор локале дс депутаць форуриле супериоаре де партид ши де стат традук ын вяцэ мэсуриле де ордин економик ши сочиал-културал, кбордонязэ активитатя ынтреприндерилор, институциилор ши организациилор респектнве. Аша дар, ын кондицииле дезволтэрий фуртуноасе а форцелор де продукцие проблема перфекционэрий кондучерий капэтэ о импортанцэ де прим ранг. Кэч организаря штиинцификэ а мунчий административе спореште мулт' ефичиенца ефортурилор, депусе де кэтре апаратул де стат, креазэ премизе фаворабиле пентру реализаря сарчинилор конструкцией комунисте. Ын ултима време ау фост скрисе мулте кэрць. брошурь ши артиколе. консакрате Советелор де депутаць. Ну е лукру ынтымплэтор, кэ ауторийлораулуат дрепт объект де черчетаре ануме проблемеле организэрий ши активитэций ачестор органе але путерий де стат, деоарече Советеле де депутаць ай оаменилор мунчий конституе база политика а сгатулуй ностру. Ши есте фиреск интересуя спорит фацэ де черчетэриле ын домениул активитэций лор. Дупэ кум се штие, ЛеЖя ку привире ла Советуя орэшенеск, районал дин ораш де депутаць ай оаменилор мунчий дин РСС Молдовеняска дэ ымпутерничирь Советелор локале сэ резолве, ын лимителе дрептурилор акордате де леЖе, тоате кестиуниле де ынсемнэтате локалэ. Еа ле облиго сэ акционезе ын стрынс контакт ку кондукэторий де ынгреприндерь ши организаций обштешть, ситуате пе териториул Советулуй. Дин практика не-ам конвинс, кэ реализаря реушитэ де кэтре Совете а дрептурилор лор депинде ын мэсурэ хотэрытоаре де нивелул ши карактерул мунчий организаториче, кыт ши де планификаря кибзуитэ а активитэций. Ын ачастэ ордине де идей а акумулат о анумитэ експериенцэ ши комитетул екзекутив ал Советулуй орэшенеск Кишинэу де депутаць ай оаменилор мунчий. Ын примул рынд, ной авем грижэ, ка планул де лукру ал Советулуй, ал комитетулуй луй екзекутив сэ айбэ ун скоп бине детерминат, сэ кадрезе ку интереселе арзэтоаре але орашулуй, сэ фие родул креацией колективе. Ачеетя-с принчипий доминанте, каре детерминэ програмул де активитате ал апаратулуй ностру. Планул де лукру ал комитетулуй екзекутив орэшенеск, фиреште, ка ши ын мажоритатя Советелор де депутаць, се елаборязэ пе фиекаре триместру. Проблемеле, ынсэ, резолваря кэрора поартэ ун карактер май ынделунгат, ле инклудем ын планул де перспектива. Прин урмаре, ной елаборэм, дакэ не путем експрима аша, планурь куренте ши де перспективэ. Ын примул рынд, не ынгрижим де ынсемнэтатя кестиунилор, че урмязэ сэ фие екзаминате ын кадрул шединцелор комитетулуй екзекутив. Че рефлектэ еле, каре-й импортанца обштяскэ а резолвэрий лор? Не-ам дезис демулт де о анумитэ боалэ департаменталэ, кынд секцииле ши дирекцииле тиндяу сэ адопте хотэрырь прин интермедиул комитетулуй екзекутив. Кэ адучя ачаста вре-ун фолос сау ну — ну импорта. Параванул, ьщсэ, ера сигур. Се адолта доар хотэрыря комитетулуй екзекутив! Акум лукрэторий респективь штиу, кынд е невое де хотэрыре ши кынд е суфичиентэ диспозиция секцией сау дирекцией. Ши тотуш, кыте одатэ уний товарэшь ынтрек мэсура. пропунынд спре екзаминаре ын кадрул шединцелор комитетулуй екзекутив кестиунь, че пот фи ушор резолвате ын секцие, дирекцие. Ятэ де че мембрий комитетулуй екзекутив, ымпреунэ ку лукрэторий коинтересаць. студи.чзэ ын преалабил кестиуниле пропусе ши инклуд ын планул де лукру нумай проблемеле кардинале, каре чер хотэрырь ауторитаре. Прин урмаре, елабораря лланулуй де лукру е пречедатэ де о вастэ мункэ аналитика, де конфрунтэрь де пэрерь але унуй маре нумэр де депутаць, кондукэторь де ынтреприндерь субордонаге ши несубордонате. Ла тимпул сэу а девенит арзэтоаре, сэ зичэм, проблема ку привире ла ымбунэтэциря десервирий сочиале ын ораш, кестиуне. каре а Фост инклусэ ын план, яр апой дезбэтутэ ла уна дин шединцеле комитетулуй екзекутив. Проблема е актуалэ ши акум. деоарече орашул креште фуртунос, яр ынтреприндерь де десервире сочиалэ ну ажунг. Ну се престязэ. деч. нич волумул нечесар де сервичий, нечеситэциле популяцией нефиинд пе деплин сатисфэкуте. Пентру о май профундэ резолваре а проблемей ла шединца комитетулуй. ундз с’а пус ын диспозицие ачастэ кестиуне, ау фост инвитаць лукрэторь де рэспундере ай Минисгерулуй десервирий сочиале, ай Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть. Ын резултат а луат наштере ун план десфэшурат де дезволтаре а десервирий сочиале пе аний 1971 — 1975. Тот атыт де актуалэ а фост ши проблема бинеорындуирий районулуй Чекана- Ноуэ. Шединца ын депласаре а комитетулуй екзекутив. ла каре ау партичипат ши кондукэторий ынтреприндерилор индустриале, а елаборат мэсурь конкрете привинд аменажаря ши десервиря популяцией дин ачастэ зона индустриала. А фост родникэ ши шединца ын депласаре а комитетулуй ностру. каре а дискутат ымпреунэ ку лукрэторий институтулуй «Молдгипрострой» кестиуня конструкцинлор ын ораш. Ла уна дин шединце кондукэторий дирекцией ошшенешть де експлоатаре а локуинцелор ау фэкут о даре де самэ деспре практика де резолваре а плынЖерилор ши примиря четэценилор. Ши ачастэ ынгребаре а фост инклусэ ын план ну дин ынтымпларе. Ла ачастэ институцие ау фост скоасе ын виляг нумероасе фапте де тэрэгэнаре ши бирократизм ын резолваря плынЖерилор щи черерилор. Дискуция дин кадрул шединцей а пуртат ун карактер принчипиал ши й-а ориентат пе кондукэторий дирекцией, кыт ши пе чей ай алтор секций ла контроларя систематика а Фаптулуй, кум декург операцииле де резолваре а скрисорилор ши плынЖерилор. ла анализаря карактерулуй ачестора, ла ынтреприндеря мэсурилор пентру а ликида каузеле, че ле Женерязэ. Ын время де ла урмэ с’а скимбат субстанциал дирекция планификэрий. Греутатя де базэ каде акум асупра проблемелор ку привире ла дезволтаря господэрией орэшенешть. реконстр у к ц и я орашулуй, спориря продукцией де мэрфурь де консум популар. ымбунэтэциря десервирий сочиале ши културале а популяцией, апэраря дрептурилор кояституционале але четэценилор. Дупэ кум се веде, планул де лукру ну есте ун симплу документ техник. Ла ынтокмиря луй ын преалабил партичипэ ну нумай кондукэторий комитетулуй екзекутив. чи ши прешединций комисиилор перманенте. Не стэруим сэ ну инклудем ын план кестиунь мэрунте. де ордин оператив. Ел требуе сэ концинэ, дупэ пэреря ноастрэ. нроблемеле кардинале, де каре депинде реализаря сарчиний принципале, че стэ ын Фаца комитетулуй екзекутив ынтр’о анумитэ периоадэ конкрегэ де тимп. Алтфел нич ну се поате. Ла ора актуалэ, спре екземплу, Совегул орэшенеск де депутаць аре де резолват ун шир де проблеме фоарте компликаге, Женерате де Хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС «Ку привире ла мэсуриле ын ведеря дезволтэрий ор. Кишинэу». Е дестул де менционат, кэ пе паркурсул актуалулуй чинчинал ной требуе сэ ынсушим инвестиций капитале ын валоаре де 711 милиоане де рубле, чея че-й ку 1,8 орь май мулт декыт с’а келтуит ын чинчиналул трекут. Дин челе експусе се веде кыт се поате де бине ролул крескынд ши маря рэспунде ре. каре ревине Советулуй орэшенеск, комитетулуй луй екзекутив, секции лор шм дирекциилор луй, кыт ши Советелор районале де депутаць дин ораш. Ын асеменя кондиций де ла апаоятул де администрацие се чере о деосебитэ коинтересаре ши пунктуалитате професионалэ ын мункэ. Ын апаратул ностру ау фост стрикт детерминате срункцииле прешединтелуй, локцииторилор луй ши секретарулуй комитетулуй екзекутив. Ын калитате де шефь де секций ши дирекций ау фост ынаинтаць оамень ку мултэ експериенцэ. Ын ултнмул тимп а фост ымбунэтэцитэ ши структура организациилор субордоиате. Ной ну не аместекэм ын требуриле мэрунте але кондукэторилор, ын скимб стимулам орьче инициативэ бунэ а лор. Ын прочесул мунчий се ис«э нечеситатя де а резолва ун шир де проблеме ын комун. Ын ачелаш тимп фачем тотул пентру а-й информа пе лукрэторь деспре мерсул лукрурилор ла ун сектор сау алтул. Ку ачест скоп ын фиекаре лунь диминяцэ конвокэм шединце але апаратулуй, ла< каре аскултэм информацииле кондукэторилор, яр апой се пун сарчинь пентру периоада ултериоарэ. Ной тандем спре о ыналтэ културэ ын активитатя апаратулуй. Ла консфэтуириле, пе каре ле цин кондукэторий комитетулуй екзекутив, шефий организациилор субордонате фак информаций лакониче: че с’а фэкут. че ну с’а фэкут. Каузеле. Че мэсурь ау фост адоптате. Ефичиенца мунчий ын орьче домениу депинде мулт де репартизаря дряптэ а функциилор ынтре лукрэторий апаратулуй. Алтфел ну путем обцине ун ыналт рандамент ал активитэций, май алее атунч. кынд мембрий апаратулуй ну-шь куноск функцииле конкреге ши градул лор де рэспундере центру секторул ынкредияцат. Реешинд дин ачесте консидеренте, ной ам конкретизат сарчиниле лукрэторилор апаратулуй ын Регуламентул ку привире ла секцииле, дирекцииле ши функционарий комитетулуй екзекутив, чея че а пречизат мулт ындаторириле фиекэруй лукрэтор ын парте. О асеменя методэ с’а ындрептэцит пе деплин, кэч, де рынд ку дистрибуиря дряптэ а облигациилор, девице май лесне организаря контролулуй асупра лукрулуй фиекэруя. О методэ ынчеркатэ де реализаре а мэсурилор планификате есте контролул асупра ындеплинирий. Фэрэ контрол е ку непутинцэ сэ кондучь ефичиент, адикэ дакэ ну куношть, кум се ынфэптуеск ын вяцэ мэсуриле скицате. Де рынд ку ачаста контролул сервеште дрепт методэ ефичиентэ де мункэ ку кадреле. Ел не дэ посибилитатя сэ апречием калитэциле лукрэторилор, капачитзциле лор адевэрате. Цинынд конт де ынсемнэтатя контролулуй, ной ам репартизат облигацииле астфел, ынкыт фиекаре мембру ал комитетулуй екзекутив сэ рэспундэ де ун домениу сау алтул де активитате. Тот одатэ, асупра прешединтелуй комитетулуй екзекутив каде ынтряга рэспундере пентру организаря контролулуй ындеплинирпй атыт а хотэрырилор, адоптате де кэтре органул костру екзекутив, кыт ши челе але инстанцелор супериоаре. Ной урмэрилс сконул, ка ачест контрол сэ адукэ резултателе дорите, сэ фие организат пе базе рационале. Е шти.ут, кэ ауторитатя лукрэторилор дин апаратул де кондучере депинде ын маре мэсурэ де фапгул, дакэ ел ышь поате реализа ын мод калификат облигацииле сале. Ам ын ведере организаря ынвэцэмынтулуй професионал. Ла ной с’а статорничит о практика ефичиентэ ын ачастэ ордине де идей. Ынтряга мункэ де перфекционаре а калификацией апаратулуй е инклусэ ынтр’ун план уник де ынвэцэмынт, превэзут пентру дой ань. Скопул принципа л. пе каре ыл урмэ* рим, есте де а организа ун ынвэцэмынт ку адевэрат коикрет ши фолоситор, каре ар да партичипанцилор ла семинаре атыт куноштинце теоретиче Женерале, кыт ши деприндерь практиче, ын спечиал, ын домениул леЖислацией ши организэрий штиинцифиче а мунчий. Ам експус нумай унеле проблеме привинд култура мунчий апаратулуй административ. Фиреште, ын практика де тоате зилеле май ынтылним ши алте проблеме тот атыт де импортанте ши актуале. Вряу сэ сублиниез нумай, кэ формеле ши методеле де кондучере чер а фи перфекционате мереу. Ши ной тиндем спре а фолосп ын активитатя ноастрэ практикэ тот че-й ноу ын мунка де кондучере ши не кондучем де черинцеле етичий административе. Тоате ачестя ридикэ ла о тряптэ ши май ыналтэ активитатя де кокдучере а апаратулуй Советулуй орэшенеск. Л. екретарул екзекутив орэшенеск депутаць мунчий. КРАВЧУК, комитетулуй ал Советулуй Кишинэу де ай оаменилор „Клиника4* де аутомобиле Жигули** 99 С’а терминат ынтокмиря документацией де проект ши девиз пентру конструиря ла Кишинэу а унеи стаций де десервире техника а аутомобилелор «Жигули». Аич вор фи репарате ануал чел пуцин 13 мий де машинь. Потривит проектулуй, елаборат де спечиалиштии дин Топьятти. ын принчилалул блок де продукцие ал стацией ку О супрафацэ де 10 мий де метри патраць вор фи иисталате челе май модерне утилаже. Есте превэзут ун ыналт град де меканизаре ши аутоматизаре а операциилор де репарацие, прекум ши диагностикул аутомат ал «болилор» машинилор адусе пентру репарацие. Стация ва десерви ын ачеяш време де аутомобиле. Теренул пентру конструиря ач-есиуй комплекс де репараре а аутомобилелор се афлэ ын страда Дубэсарилор, ну департе де актуала стацие де десервире техника а аутотуризмелор. Конструиря комплексулуй ва ынчепе песте кытева зиле. (Кор. АТЕМ). „Етулияфилм“ Се стинже лумина ши пе екран апар кувинтеле: «Етулия-фил1М». Алой урмязэ кадре, каре рефлектэ моменте дин вяца ши мунка бригэзий л,уй Георге Буюклы — о бригада де меканизаторь фрунташь ын колхозул «Карл Маркс», районул Вулкэнешть. Филмул а фост турнат де Сава Економу, ынвэцэтор ла шкоала медиа дин Етулия. Е ун пасионат чинеаст аматор. Пел.икула луй «Гэгэужий дин Етулия» а фост демонстратэ де телевизиуня чентралэ, яр ауторул — менционат ку о диплома а сочиетэций републикане а чинеаштилор аматорь. Презинтэ мулт интерес ши филмул «Де ла Дунзре ла Кауказ», каре а ынтипэрит моменте дин время кэлэторией унуй труп де колхозничь дин господэрия «Гигант» ку мотонава «Осетия» де-а лунгул литоралулуй Мэрий Негре. апарателор ши агрегателор. Лукрэриле де регларе сынт ефектуате де кэтре спечиалишть де ла трестул «Оргпищепром» дин Москова, суб кондучеря инжинерулуй Б. Касианский. Линииле пентру ускаря тесковиней вор прелукра продукция дин реколта анулуй курент. Капачитатя е де 2.400 килограме ын курс де о орэ. А патра промоцие Ла Институтул педагожик «Т. Г. Шевченко» дин 1 Тираспол функционязэ о университате а тынэрулуй лектор. Зилеле трекуте а авут лок а патра промоцие. Университатя а фост абсолвитэ де 114 тинерь ши тинере. Пентру партичипаре активэ ла мунка де пропагаре а теорией марксист-ленинисте, пентру активитатя сочиал-политикэ а студенцилор, университатя тынэрулуй лектор а фост де Филе де историе Едитура «Штиинца» а скос де суб типар монография «Скице привитоаре ла легэтуриле револуционаре русо-булгаре». Ауторул ей есте К. А. Поглубко, кандидат ын штиинце историке. Монография купринде о амплэ черчетаре а легэтурилор револуционаре русобулгаре. Чититорул гэсеште мулте па&ин-ь, ын каре сынт дескрисе моменте дин активитатя луй Христо Ботев. Монография редэ инфлуенца гымдирий револуционаре русе асупра формэрий кончепциилор луптэторилор пентру либертатя Булгарией. А. САМОЙЛОВ. 3 В Е Н О У Л ОЛХОЗНИЧИИ ши меканизаторий дин колхозул «Мичурин», районул Лазо, акордэ ынтотдяуна о маре атенпие ынгрижирий семэнэтурилор. Се деосебеск, май алее, меканизаторий дин бригада де меканизаре компдаез», кондуез де тов. В. Гол(«н. Ероу ал Мунчий Сочиалисге. Ын анул курент, луынду-шь ангажаментул сэ обцинэ кыте 360 центнере де сфеклэ де захэр, кыте 50 центнере де пэпушой ши кыте 24 центнере де рэсэритэ ла хектар, ей ышь депун тоатэ осырдия ла ынфэптуиря ынтрегулуй комплекс де мэсурь ла ынгрижиря семэнэтурилор. — Уйтапи-вэ ла ачесте семэнэтурь, — спуне Владимир Димитриевич. — Еле-с ынгрижите де звеноул де меканизаре комплекса, кондус де Лидия Тирон, декоратэ ку ординул Ленин. Авынд трей трактоаре, мембрий звеноулуй ынгрижеск 100 хектаре де сфеклэ де эахэр ши 70 хектаре де рэсэритэ. Дар ят-о ши пе кондукэтоаря де звеноу. Еа афынязэ ку агрегатул сэу сфекла де захэр, ынтродукынд тот одатэ ынгрэшэминте минерале. — Ын анул курент не стэруим сэ лукрэм аша. ка сэ-л ажунжем ла продуктивитагя мунчий пе кондукэторул де звеноу Виктор Казак дин колхозул вечин «Калинин». — Мулте звеноурь де ачестя авепь ын район? Меканизатоаря с’а гындит пуцин. апой а рэспунс: — Ну ынпелег че с’а ынтымплат, Доар сынт ун лукру бун ачесте звеноу рь де меканизаре комплекса... Ын 1964 вестипий култиваторь де пэпушой Ана Чеботарь, Лидия Пынзарь, Надежда Букурова ши алпий с’ау адресат кэтре топь култиваторий де пэпушой дин републикэ ку кемаря де а пуне стэпынире пе техника. де а трече мунка гря мануалэ пе умерий машинилор. Атунч мулпь тинерь ши тинере. ынсушинд бине професия, ау ынчепут сэ кряскэ роаде марь Де пэпушой ши алте културь прэшитоаре фэрэ' апликаря мунчий мануале. Кыте 72 чентнере де пэпушой стрынжя звеноул, кондус де Н. Букурова дин колхозул «Суворов», районул Леова. Роаде ла фел крештяу звеноуриле, кондусе де А. Че-ботарь дин колхозул «1 Май», районул Бричень, де Л. Пынзарь дин колхозул «Грэничерул советик», районул Единен. Ши ын алте райоане ау фост мулте звеноурь де меканизаре комплекса ла крештеря унор роаде марь де пэпушой, сфеклэ де захэр ши рэсэритэ. С’ар пэря, кэ мишкаря пентру креаря ачестор звоноурь де меканизаре комплекса требуя сэ се рэспындяскэ пе ларг, ку атыт май мулт, кэ атыт ынзестраря техника, кыт ши мэестрия меканизаторилор ау крескут евидент. Ку пэрере де рэу, ын мулте колхозурь ши совхозурь, суб претекстул креэрий- бригэзилор де меканизаре комплексэ, нумэрул звеноурилор орь кэ с’а редус, орь кэ еле ау фост ликидате ку тотул. Астфел, дакэ ын анул 1965 ерау кыте 2—3 звеноурь ынтр’о господэрие, апой ын тимпул де фацэ сынт абя кыте унул-доуэ ши ну ын тоате господэрииле. Райоанеле Бричень ши Единец ау фост ининиатоаре але креэрий ачестор звеноурь. Чине я’о цине минте пе Ана Чеботарь ши Лидия Пынзарь? Астэзь еле ну май сынт кондукэтоаре де’звеноу ши н’ау лэсат дупэ еле меканнзаторь, каре сэ ле урмезе ынчепутул. Унде-й Нина Москалу дин районул Сорока? Унде-й Надежда Букурова дин районул Леова? Ын мулте райоане, май алее ын челе де норд, ын локул звеноурилор де меканизаре комплексэ. културиле прэшитоаре се дистрибуе, ка пе тимпурь, колхозничилор пе норме. Ачастэ форма де организаре а мунчий е рэспындитэ, май алее, ын райоанеле Рышкань, Дондушень, прекум ши ын алте райоане. Еа фрынязэ реколтаря меканизатэ а културилор прэшитоаре, тэрэгэнязэ терменеле, скаде калитатя лукрэрилор. Анул трекут дин кауза апликэрий пе ларг а мунчий Мануэле ын колхозул «Дружба», районул Резина, ну с’а фэкут а доуа афынаре а солулуй пе плантацииле де сфеклэ ши, ка резултат, роада а констигуит абя... 137 чентнере ла хектар. Ачест лукру се репетэ ши ын анул курент. Май мулт де жумэтате дин културиле прэшитоаре се ынгрижеск ын мод мануал ын колхозуриле «Нистру», районул Каменка, «Рассвет», районул Теленешть, «Октомбрие», районул Сорока. Ачесте лукрурь сынт де некончепут май алее атунч, кынд господэрииле сынт асигурате бине ку техника. Деатыта кондукэторий господэриилор, каре се поартэ непэсэтор фацэ де меканизаря мунчий ка мижлок сигур де ридикаре а продуктивитэций мунчий ши редучерий прецулуй де кост ал продукцией, требуе сэ поарте тоатэ рэспундеря. Тот одатэ се чере де а ынзестра кыт май бине звеноуриле де меканизаре комплексэ ку техника нечесарэ, ку ынгрэшэмкнте ши субстанце кимиче, пентру ка еле сэ девинэ ынтр’адевэр звеноурь де крештере а роаделор марь ши пилдэ пентру тоць. Е невое де а стимула ын тот кипул резултателе мунчий, обцинуте де звеноуриле де меканизаре комплексэ. Ачаста о чере ын мод инсистент хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ку привире ла мэсуриле пентру спориря продукцией де пэпушой ын колхозуриле ши совхозуриле дин републикэ. Ку тоате ачестя ынкэ нич пынэ акум сектоареле де пэпушой н’ау фост ревэзуте ши репартизате дупэ бригэзь, пентру ка еле, конформ кондициилор, сэ поатэ партичипа ла ынтречеря сочиалистэ пентру обцинеря унор роаде марь де ачастэ културэ ши кыштигаря премиплор — аутомобилеле «Москвич» ши «Запорожец». Ау фост ынтокмите мэсурь де коинтересаре ши пентру обцинеря унор роаде марь ши ла алте културь. Бунэоарэ, бируитоаре ын ынтречере ва фи сокотитэ бригада, каре ва реколта ын медие ла хектар кыте 450 чентнере де сфеклэ де захэр де пе о супрафацэ ну май микэ де 150 де хектаре ши кыте 28 чентнере де рэсэритэ ла хектар пе чел пуцин 100 де хектаре. Кондукэторул бригэзий ва прими ка премиу о моточиклетэ ку аташ, яр мембрий бригэзий — премий ын бань. Принтре звеноуриле де меканизаре комплексэ бируитор ва фи сокотит ачела, каре ва кэпэта чел пуцин кыте 80 центнере де пэпушой ын грэунце, 32 чентнере де рэсэритэ ши кыте 500 чентнере де сфеклэ де захэр ла хектар. Кондукэторул де звеноу ва прими ун телевизор «Крым», яр мембрий звеноулуй — премий ын бань. Астфел де кондиций ау фост ынтокмите ын тоате райоанеле. Е ворба. ынсэ, кэ ынтр'ун шир де казурь ну се аратэ мэсуриле де коинтересаре материя лэ а лукрэторилор де рынд, чея че, де фапт, редуче ефектул ынтречерий пентру роаде марь. Деатыта се чере, ка ын кондиций сэ фие детерминаць стимулий материаль центру екзекуторнй немижлочиць ай прочеселор де мункэ. Ын системул женерал де мэсурь, ындрептате спре ридикаря коинтересэрий меканизаторилор, ун маре рол ыл жоакэ ши стимулий мораль. Дипломеле де оноаре але комитетелор районале де партид ши але комитетелор екзекутиве районале, скрисориле де лаудэ — тоате ачестя ый ынсуфлецеск пе оамень, ле ласэ аминтире, кэ сыргуинца лор а фост ыналт апречиятэ. — Оаре поате фи о рекомпенсэ май маре пентру мунка та, декыт ординул Ленин ши медалия «Стяуа де аур», пе каре ле-ам примит еу, -— спуня Лидия Пынзарь. — Десигур, кэ ну. Мэ мындреск, де асеменя, ши де инешна «Вестит култнватор де пэпушой». Ау фост кындва аша инсигне. Де че акум Мииистерул агрикултурий ал републичий н'ар ынтокми кондиций, конформ кэрора ар фи декораць ачей, каре капэтэ роаде марь де пэпушой? Звеноурилор де меканизаре комплексэ требуе сэ ли се акорде чя май маре атенцие дип партя кондукэторилор де господэрий. Активитатя лор требуе сэ фие контролатэ зи де зи де кэтре организацииле де партид, дирекцниле агриколе але комитетелор екзекутиве районале. Е нечесар, ка тоате сулрафецеле де културь прэшитоаре сэ фие ынгрижите нумай ын мод меканизат. Активитатя господэриилор сэ фие апречиятэ ну дупэ нумэрул де звеноурь де меканизаре комплексэ, чи дупэ нивелул де келтуедь де мижлоаче ши мункэ ла о унитаТе де продукцие. Анул трекут, бунэоарэ, господэрииле дин районул Вулкэнешть ау келтуит ла продукция унуй чентнер де пэпушой 0,33 ом-оре, ла унул де рэсэритэ -— 0,35 ом-оре. Аста е де доуэ орь май пуцин декыт ын медие пе републикэ. Дакэ ын колхозурь прецул де кост ал унуй чентнер де пэпушой а конституит 4,64 рубле, де сфеклэ де захэр — 1,95 рубле, яр де рэсэритэ — 5,93 рубле, апой ын звеноул де меканизаре комплексэ дин колхозул «Калинин», районул Лазо, кондус де тов. В. Казаку, Ероу ал Мунчий Социалисте— ку 40—50 проценте май пуцин. Тоате господэрииле дин републикэ ау посибилитэць сэ обцинэ роаде марь ку келтуель минимале. Каля спре ачаста есте меканизаря комплексэ! Г. ШЛЕНСКОВОЙ, инструктор ын секция агриколэ а Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей. К ДЕ МЕКАНИЗАРЕ КОМПЛЕКСЭ УНДЕ-Й СЛАВА ЛОР ДЕ АЛТЭ ДАТЭ? коратэ ку о диплома. Еа осте ши лауреат ал конкурсулуй ал патруля републикан ал лукрэрилор студенцешть ын домениул штиинцелор сочиале. В. ФЕДКУ, студент. Ын колхозул «Прогресс», районул Сорока, се конструеште ун маре комплекс де ускаре а тутунулуй. Капачитатя луй ва фи де 600 де тоне. Ынэлцарл обьектулуй се ефентуязэ пе база мижлоачелор колхозулуй. ЫН ФОТО Г РАФ И Е: майструл И. М. ТЫЛТУ (ла дряпта) скицязэ сарчиниле мунчиторилор А. В. ПЕТРИЙЧУК ши П. В. ОПЕРЮК. Зилеле трекуте а ынчепут ши демонстраря филмулуй «Дин цара мунцилор ын сатул чишмелелор», турнат ын время визитей ла Чишмикиой а ансамблулуй «Лезгинка» дин Дагестан ын кадрул Зилелор литературий ши артей РСФСР ын Молдова. С. Економу прегэтеште ши о серие де пеликуле, консакрате семичентенарулуй де ла формаря Униуний РСС. Еле вор оглинди приетения попоарелор советиче. В. СТЕФОГЛУ. (Кореспондентул ностру). Примеле ротаций ЕДИНЕЦ. (Де ла кореспондентул ностру). Чилиндрул масив, греой тресэри паркэ, апой а ынчепут сэ се ротяскэ ынчет. Ын секция де пектинэ а фабричий де консерве дин Калининск а ынчепут регларя линиилор пентру ускаря тесковиней де мере. Ын курынд ва авя лок пробаря „Роаделе ншеэрий" Ла 19 априлие а. к. ын газета «Молдова Сочиалистэ» суб ачест титлу а фост публикатэ о ревнетэ а скрисорилор деспре неажунсуриле, че ау лок ын лукрул унор магазине дин сателе републичий. Тов. И. Кирикой. локцииторул прешединтелуй кырмунрий «Молдавпотребсоюз»-улуй, не комуникэ, кэ кондукэторий униунилор районале де консум ау фост облигаць сз ее ын мод оператив мэсурь ын ведеря ымбунэтэцирий активитэций ынтреприндерилор де комерц, чея че ши с’а фэкут. Гурун ши Гросу, вынзэтоареле де ла магазинул универсал дин сатул Матеуць, районул Резина, ау фост аспру педепсите пентру ынкэлкаря регулилор комерцулуй советик. Ын презент ачест магазин лукрязэ конформ графикулуй. Песте трей зиле дупэ публнкаря артиколулуй а ынчепут сэ функционезе магазинул дин сатул Болдурешть, районул Ниспорень. Лукрязэ ши магазинул дин сатул Егоровна, районул Сорока. Ау фост ликидате неажунсуриле ши ын активитатя магазннулуй лин сатул Новачь, районул Кэлэрашь. С’АУ ЛУАТ МЭСУРЬ АПЕЛЕ НИСТРУЛУЙ ВОР ПРИМЕНИ БЫКУЛ Примий пащь пе каля ынфэптуирий вешолуй вис ал локуиторилор Кишинэулуй— де а трансфера о парте дин апеле Ниструлуй ын албия Быкулуй ши де а префаче ачест рыу ынтр’о артерэ акватикэ а орашулуй—й-ау фэкут инЖинерий институтулуй «Молдгипроводхоз» ал Министерулуй амелиорэрилор ши господэрией апелор ал РСС Молдовенешть. Ын проектул скематик, ынтокмит де ей, сынт кытева варианте, каре урмэреск унул ши ачелаш скоп: де а мэри де 10—20 орь дебитул Быкулуй. Кондукэторул ачестор лукрэрь С. М. Хмелинский консидерэ, кэ чя май рационалэ есте варианта суб денумиря конвенционалэ «Нистру — кондуктэ де апэ-тувел». Потривит ачестей скеме, о путерникэ стацие де помпе ва ридика апа дин Нистру ши о ва мына прингр’о кондуктэ де апэ ку о лунЖиме де 12 километри пынэ ла Крикова. Де аич, пе суб кумпэна апелор, урмязэ сэ се сапе ун тунел, каре ва фи фэцуит ку плэчь де бетон. Тунелул ва авя о лунЖиме де 13 километри ши ва еши ла резерворул де апэ Гидигич. Ын скемэ сынт експусе ши алте варианте де трансфераре а апелор Ниструлуй ын рыул Бык. Уна дин еле преведе конструиря уней кондукте де оцел ку о каскадэ де стаций де помпе, каре вор консума о кантитате маре де енерЖи.е електрикэ, дар ын скимб ва скути конструиря тунелулуй. А фост презентатэ, де асеменя, о методэ комбината, май ефтинэ: «Кондуктэ де апэ-туяел — каналкондуктэ де апэ». Дар ачастэ варианта асигурэ, ка апа сэ ясэ нумай ын реЖиуня вэий Рышкановка, ну департе де нейтрала термоелектрикэ. Скема фолосирий комплексе ши протекцией ресурселор де апэ але рыулуй Бык преведе ун шир де мэсурь привитоаре ла ымбунэтэциря пэмынтурилор дин лунка луй. Ва апэря посибилитатя де а се креа рецеле де иригаре пе о супрафацэ де песте 6 мий де хектаре, чея че ва креа кондиций пентру лэрЖиря зоней де легуме дин журул орашулуй. Уи маре интерес презинтэ ын скемэ апречиеря териториулуй базянулуй рыулуй Бык дин пунктул де ведере ал креэрий де базе де туризм, касе де одихнэ, санаторий ши пенсионате. (Кор. АТЕМ). Фемея Молдовей“ No в 99 А ешит де суб типар No б ал ревистей «Фемея Молдовей». Прима пажинэ се дескиде ку артиколул, ынтитулат «Стягул Рошу», консакрат Зилей реунирий Басарабией ку Патрия Советикэ — 28 юние. Ла рубрика «Чинчиналул ал ноуэля 1971 — 1975» се публика материалул инжинерулуй-шеф де ла фабрика де мораль дин Стрэшень Клаудия Муленко, ын наре се ворбеште деспре ачея, кум мунчиторий де ла ачастэ ынтреприндере ышь ындеплинеск облигацииле де мункэ ын актуалул чинчинал. Зиаришть дин Република Советикэ Сочиалистэ Узбека презинтэ ун купаж де материале, ын каре-с демонстрате сукчеселе оаменилор мунчий, каре пэшеск ку дестойничие ын ынтымпинаря жубилеулуй де 50 де аиь де ла формаря Униуний Советиче. Литература е презентатэ прин повестириле тт.: Д. Довба, Б. Влэстару ши версурь де П. Дариенко. Ка тотдяуна есте презентэ пажина «Мелк-мелк-кодобелк» каре ле оферэ копиилор кыте ва микроповестирь де тынэрул зиарист Штефан Мелник. Ын нумэрул ачеста ревиста ынчепе о дискуцие ку чититорий деспре респонсабилитатя тинерилор фацэ де кэсэторие, кэсничие... «Кум сэ не алежем професия» — аша е ынтитулат арти- КОЛуЛ ЛОКЦИИТОрулуЙ 1У1ИНИС- трулуй ынвэцэмынтулуй публик ал РСС Молдовенешть ВТ. Лемне. Абсолвенций школий медий, читинду-л, ышь пот фаче унеле дедукций ын чея че привеште алежеря друмулуй ын вяцэ. Ревиста май публикэ ун шир де сфатурь але спечиалиштипор ын анумите домений, о пажинэ де материале критиче, ынтитулатэ «Ла турбинкэ», мозаик, прекум ши рецете де кулинэрие. Чей че се окупэ ку крошетаря ши бродерия се по с{эолоси де моделеле дин су» "ентул гратуит ал ревистей.