Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/152-177)

1972-07-04 / nr. 154

Ла Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей Ну привире ла инициатива оаменилор мунчий дин колхозул „XXIII съезд КПСС", районул Лазо, ын ведеря ынфзптуирий ну сукчес а сечеришулуй грынелор, ынгрижирий пилдуитоаре а културилор прэшитоаре, ренолтзрий ла тиип а тутунулуй ши ындеплинирий ынаинте де терилен а планурилор де вынзаре а череалелор ла стат Оамений мунчий дин колхозул «XXIII съезд КПСС», прегэтинд о ынтымпинаре дестойникэ челей де-а 50-я аниверсэрь а формэрий Униуний Републичилор Советиче Сочиалисте, с'ау ыичадрат ын ынтречеря еочиалистэ пентру ындеплиниря ынаинге де термен а сарчинилор пе ануп 1972 ши пе чинчиналул ал ноуэля. Ей с'ау ангажат сэ налете ын ачест ан кыте 35 чентноре де грыу де тоамнэ, кыте 47 чентнере де пэпушой, кыте 380 чентнере де сфеклэ де захэр, кыте 22 чентнере де рэсэритэ ши де тутун ла хектар. Ын презент с'а десфэшурат ын колхоз о маре активитате ын ведеря ефектуэрий ку сукчес а сечеришулуй грынелор, ынгрижирий семэнэтурилор, реколтэрий тутунулуй. Колхозничий, меканизаторий ши спечиалиштий дин господэрие с'ау ангажат, ка ын 7 зиле де лукру еэ термине реколтаря пэйоаселор, сэ депэшаскэ ку мулт ппанул де вынзаре а грыулуй ла стат ши сэ ынфэптуяскэ ын зилеле апропияте култивация суппиментарэ а семэнэтурилор де пэпушой ши рэсэритэ. Комитетул Чентрал ал ПК ал Молдовей а апробат инициатива колхозничилор дин колхозул «XXIII съезд КПСС», районул Лазо, каре с'ау адресат тутурор агрикулторилор дин репуб пикэ ку кемаря де а-шь мобилиза тоате ефортуриле пентру мнфэптуиря ку сукчес а сечеришулуй грынелор, ынгрижиря пилдуитоаре а семэнэтурилор, реколтаря ла тимп а тутунулуй ши ындеплиниря ынаинте де термен а ангажаментелор ын чея че привеште вынзаря продукцией агриколе ла стат. Комитетелор районале де партид, комитетелср екзекутиве районале, организациилор примере де партид ши кондукэторилор колхозурилор ши сов*озурилор ли с'а рекомандат сэ диспуте ши сэ сприжине инициатива оаменилор мунчий дин колхозул «XXIII съезд КПСС», районул Лазо, ши сэ десфэшоаре ынтречеря пентру ынфэптуиря кыт май грабникэ ши ла ун ыналт ннвел калитатив а реколтэрий череалелор, ындеплиниря ла тимп а ангажаментелор де вынзаре а череалелор ла стат, ынгрижиря пилдуитоаре а културилор прэшитоаре, реколтаря ритмика а тутунулуй ши прегэтиря бунэ пентру семэнатул културилор де тоамнэ. Гедакцииле газетелор републикане ши районале, ревистелор, Комитетул де Стат пентру телевизиуне ши радиодифузиуне ап Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть требуе сэ огликдяскэ систематик мерсул ынтречерий сочиалисте а колхозурилэр, совхозурилор, бригэзилор, звеноурилор пентру ефектуаря ку сукчес а реколтэрилор, а ынгрижирий семэнэтурилор ши пентру ындеплиниря ангажаментелор де вынзаре а продукцией агриколе ла стат. ЦЕНТРУ I НИШ» ПРОДУЕТИВИТАТЕ А ШЕПНв ЛА СЕЧЕРИШ, ЛА Ы1ГР11ИРЯ КУЛТУРИЛОР ПРЭШИТОАРЕ ШН ЛА РЕКОЛТАРЯ ТУТУНУЛУЙ! А ДРЕСАРЯ оаменилор мунчий дин колхозул «XXIII съезд КПСС», районул Аазо, кэтре тоць агрикулторий дин РСС Молдовеняскэ Ындеплининд хотэрыриле Конгрес/луй ал ХХГУ-ля ал ПКУС, прегэтинд о ынтымпинаре дестойникэ челей де-а 50-я аниверсэрь а формэрий Униуний Републичилор Советиче Сочиалисте, оамений мунчий дин господэрия ноастрэ шь-ау луат марь ангажаменте ын ведеря ындеплинирий ынаинте де термен а сарчинилор пе анул 1972 ши пэ чинчиналул ал ноуэля. Не ангажэм сэ крештем ши сэ реколтэм ла фиекаре хектар де семэнэтурь: грыу де тоамнэ — кыте 35 чентнере, пэпушой-грэунце — кыте 47 чентнере, сфеклэ де захэр — кыте 380 чентнере, рэсэритэ ши тутун — кыте 22 чентнере, сэ крештем о роадэ бунэ де културь фуражере ши де алте културь де кымп. Пунынд база ындеплинирий ангажаментелор луате, ам ынсэмынцат ын термене агротехниче оптиме, ынтр'ун сол бине лукрат ши ынгрэшат 380 хектаре ку грыу де тоамнэ де союриле ынапт продуктиве «Кавказ», «Одесская-51», «Аврора» ши «Безостая-1». Ла семэнатул пэпушоюлуй ам фолосит хибризь симпли де ыналтэ продуктивитате. Ла фиекаре хектар де плантацие с'ау ынтродус кыте 4,5 чентнере де ынгрэшэминте минерале. Уна дин принчипалеле културь техниче ын господэрия ноастрэ есте сфеклэ де захэр, каре окупэ 440 хектаре. Ла фиекэре хектар с'ау ынтродус ка ынгрэшаре де базэ ши ка ынгрэшаре суппимента,рэ кыте 10 чентнере де ынгрэшэминте минерале ши кыте 20 тоне де бэл и тар. Сынт бине ынгрижите ши челелалте културь. Тоате огоареле колхозулуй ау фост ла тимп лукрате ши ынгрэшате суплиментар. Ла фиекаре хектар с'а менцинут десимя оптимэ а плантелор. Апликынд реализэриле штиинцей ши практичий ынаинтате ной фолосим пе ла.рг о серпе де методе де перспектива ын ведеря споририй роадей ла хектар де културь агриколе. Семинцеле де пэпушой ши рэсэритэ, бунэоарэ, ынаинте де семэнат ау фост тратате ку дозе стимупэтоаре де разе-гамма, чея че асигурэ ун плус де реколтэ де череале, семинце де рэсэритэ ши масэ де силоз. Пентру комбатеря буруенилор с'ау апликат пе ларг ербичиделе. Бунэоарэ, пе ынтряга плантацие де сфеклэ де захэр с’а ынтродус диклорал-урее — кыте 16-—18 килограме ла хектар. Пэйоаселе ши пэпушоюл пе о супрафацэ де песте 1.000 де хектаре ау фост тратате ку препарэтул «2,4Д» контра буруенилор. А сосит тимпул сечеришулуй. Прегэтинду-не пентру сечериш, ынкэ ла ынчепутул луний юние ла о адунаре де партид дескисэ, ла каре ау партичипат мембрий кырмуирий колхозулуй, спечиалишть. ынтрэгуг актив, ам дискутат ши ам апробат планул де лукру пентру периоада реколтэрий пэйоаселор. Кумпэнинду-шь посибилитэциле ши резеряеле, колхозничий ау хотэрыт сэ реколтезе грынеле ын 7 зиле де лукру. Кяр ын прима зи ау ешит ла косит 3 сечерэторь ыналт продуктиве, каре вор коси ши ашеза ын полоаже грыул пе ынтряга супрафацэ ын трей зиле. Вом стрынже полоажеле ку патру комбайне, каре вор лукра ын доуэ скимбурь. Комбайнерий Сергей Сидорович Ткач. Георгий Андреевич Бельовский, Иван Артьомович Кушнир, Иван Васильевич Волошчук с’ау ангажат, ка фиекаре екипаж сэ стрынгэ зилник полоажеле де пе о супрафацэ де 30—35 хектаре, трееришул ефектуынду-се ла ун ыналт нивел калитатив. Комбайнеле сынт ерметизате, ынзестрате ку каптатоаре де плявэ, бине реглате. Функционера неынтреруптэ а агрегэтелор есте асигуратэ прин адучеря ла тимп а комбустибилулуй, прин десерзиря техникэ оперативэ. Ла агрегателе де реколтаре, пе фэцэрь, ла табереле де кымп се адуче регулат мынкаре калдэ. С'а организат комерцул амбулант ку объекте де прима нечеситате. Ын ачест ан тоате сечерэториле ши комбайнеле лукрязэ дупэ метода ын труп, чея че ридикэ ку мулт продуктивитатя мунчий, ушурязэ кондучеря оперативэ ши десервиря техникэ. Ритмул сусцинут ла стрынсул роадей депинде ынтр'о маре мэсурэ де фелул кум лукрязэ мижлоачеле де транспорт, каре требуе сэ функционезе ын мод организат, фэрэ ынтреруперь. Деачея ам прегэтит ла тимп тоате машинипе пентру транспортаря череалелор, ам пус ла пункт друмуриле, ам елаборат челе май рационале маршруте ынтре кымп ши фэцаре. Ла фиекаре машинэ лукрязэ кыте дон шоферь, чея че дэ посибилитатя де а десерви комбайнеле неынтрерупт — зиуа ши ноаптя. Шоферий фрунташь Иван Семьонович Болбочан, Василий Гаврилович Зинковский шь-ау луат ангажаментул ну нумай де а ындеплини сарчиниле ла транспортаря грынелор де ла комбайне пе фэцаре, дар ши де а фаче зилник ын тимпул нопций кыте ун друм ла пунктул де речепционаре а череалелор. Ангажаменте марь пентру периоада реколтатулуй ши ле-ау луат, де асеменя, колхозничий, каре лукрязэ пе фэцаре. Ей с'ау ангажат сэ фзкэ тогул, пентру ка ын 4—5 зиле сэ термине курэциря ши транспортаря ла елеватор а череалелор че урмязэ сэ фие вындуте статулуй. Ной интенционэм сэ виндем о кантитате де грыу мулт май маре декыт преведе планул. Не дэм бине сама, кэ ангажаментул, пе каре л-ам луат,—де а ынфэптуи сечеришул ын 7 зиле де лукру — поэте фи ындеплинит нумай ку кондиция, ка сэ не мобилизэм тоате путериле. Принчипалул есте де а организа бине ынтречеря еочиалистэ Организация ноастрэ де партид а елаборат ун план амэнунцит де ынтречере а оаменилор мунчий, каре лукрязэ ла реколтаря череалелор Пентру фиекаре сектою ау фост репартизаць мембри ай бироулуй де партид, ажитаторь, информаторь политичь. каре асигурэ ынфэптуиря ынтрежий мунчь политиче де масэ ын кымп. Ын фиекаре зи се тотализязэ резултателе ындеплинирий атыт а ангажаментелор колективе, кыт ши а ангажаментелор индивидуале. Пентру ынвингэторий ынтречерий сынт превэзуте мэсурь де ынкуражаре моралэ ши материала Бунэоарэ, екипажулуй агрегатулуй, каре се ситуязэ пе примул лок ла коситул грынелор, и се ынмынязэ ун фанион трансмисибил ши ун премиу ын бань. Ачеяш ынкуражаре есте превэзутэ ши пентру комбайнерул, каре окупэ примул лок ын тимпул скимбулуй ши каре а треерат чел пуцин 42 тоне де череале. Сынт преаэзуте премий ши пентру чей че ес ынвингэторь ын ынтречере потривит резултателор ынтрежий кампаний де реколтзрь: екипажелор комбайнелор, каре се ситуязэ пе локуриле I ши И, ли се ынмынязэ дипломе ши дарурь прециоасе. С'а елаборат ши ун систем де стимуларе моралэ ши материалэ пентру шоферий, каре лукрязэ ла транспортаря череалелор. Сечеришул есте астэзь преокупаря ноастрэ принчипалэ. Луй ый акордэм чя май маре атенцие ши луй ый консакрэм челе май марь ефортурь. Дар ну уйтэм нич де челелалте лукрэрь импортанте. Уна дин еле есте реколтаря тутунулуй, каре окупэ ын господэрие 115 хектаре. Пентру прима реколтаре а фрунзе-лор ес зилник ла лукру 250—270 оамень, каре ау ши стрынс песте 75 тоне де Фрунзе де тутун. Ла реколтат се депэшеште грэфикул. Тутунари!| господэрией се оризнтязэ спре чя май бунэ бригада дин колхоз ши район, кондусэ де Семьон Иванович Колодривский. Ачест колектив шь-а луат ангажаментул де а реколта па 50 де хектаре кыте 25 чентнере де тутун ла хектар. Пэрць компоненте але комплексулуй уник ал лукрэрилор агриколе де варэ сынт прегэтиря фынулуй, фынажулуй, фэиний де фын, менцинеря плантациилор де културь прэшитоаре ын старе куратэ, фэрэ буруень. Тоате ачесте лукрэрь ле ынфэптуим ын терменэ агротехниче оптиме. Цинынд сама де кондицииле дин ачест ан, ын зилеле апропияте вом фаче култивация суплиментарэ а семэнэтурилор де пэпушой ши де рэсэритэ. Авынд грижэ де роада де астэзь, ку уйтэм нич де виитоаря реколтэ де грыне: огоареле, че рэмын либере дупэ реколтаря културилор фуражере, се прегэтеск пентру семэнатул културилор де тоамнэ. Ачаста есте о кезэшие а унор реколте марь де грыу ын анул ал трейля ал чинчиналулуй. Ь!н рындуриле трудиторилор дин господэрие се лэржеште ынтречеря сочиалистэ пентру ыналта дистинкцие — Семнул жубилиар де оноаре ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуи Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй ын чинстя челей де-а 50-я аниверсэрь а формэрий Униуний РСС. Не адресэм тутурор оаменилор мунчий де пе огоареле републичий ку кемаря де а-шь мобилиза тоате ефортуриле ла ынфэптуиря ку сукчес а сечеришулуй, ынгрижиря пилдуитоаре а семэнэтурилор де културь прэшитоаре, реколтаря ритмикэ ши де бунэ калитате а тутунулуй прегэтиря па тимп а солулуй пентру семэнатул културилор де тоамнэ. Ачеста ва фи дарул Ностру дестойник пентру апропията сэрбэтоаре — а 50-я аниверсаре а формэрий Униуний РСС. АДРЕСАРЯ А ФОСТ ДИСКУТАТЭ ШИ АДОПТАТЭ ЛА О АДУНАРЕ ЖЕНЕРАЛЭ а колхозничилор ДИН КОЛХОЗУЛ «XXIII СЪЕЗД КПСС», РАЙОНУЛ ЛАЗО. ЫН РИТМ РАПИД ОРХЕЙ. (Де па ксреспондентул ностру). Колхозул «Вяца Ноуэ» а терминат реколтаря мазэрий верзь. Фиекаре дин челе 100 хектаре а дат ын медие кыте 20 чентнере — ку доуэ чентнере май мулт декыт преведя ангажаментул. Ла стрынсул роадей ау дат довадэ де абнегацие меканизаторий М. Русу, Ф. Боеску, И. Ротка, Ф. Цугулский. Ын ритм рф1ид се реколтязэ мазэря ши ын колхозуриле «Фрунзе», «Путь коммунизма», «50 лет Октября» ши .алтеле. 1ШШ1Е 11ГН1) >ЫН> Дупэ дате прелиминаре, пунктул де колектаре дин Олэнешть, районул Суворов, ва прими шасе мий тоне де грыу, деши ерау планификате -доар 2.300. Афарэ де ачаста, вом май ынмагэзина 25 тоне де алте културь череалиере. Колективул ностру шь-а депус тоатэ стэруинца пентру а ынтымпина реколтаря ын деплинэ прегэтире. Камиоангле ьшкэркате, каре ну се вор рецине май мулт де зече-доуэзечь де минуте, вор авя ла диспозицие шапте пункте де дескэркаре, о линие аутоматэ де резерва, кыт ши 20 де транспортоаре. Сынт регла-.е, гата де а ынчепе лукрул трей курэцитоаре «ОВ-50» ши о ускэторие «ЗПС» ку о капачитате де 32 тоне пе орэ. Де еле не вом фолоси ын каз, дакэ грыул ва вени директ де ла комбайне. Ла сечериш тимпул ну аштяптэ. Ятэ де че ла нон лукрул есте организат ын трей скимбурь. Речепциенаря пыний се ва фаче ла орьче орэ, фие зи сау ноапте. Бригада де лэкэтушь, кондусэ де меканикул Ф. Роман, аре меннря сэ редукэ ла минимум станионэриле меканизмелор дин кауза дефектелор техниче. Депозителе, каре вор путя прими апроксиматив 15 мий тоне де череале, сынт дезинфектате ши утилате ку вентилатоаре де маре капачитате. Суб кондучеря организацией де партид, ын фрунте ку секретарул ей Ф. И. Харченко, а комитетулуй синдикал, прешединтеле кэруя е М. П. Жигит, пе териториул пунктулуй де речепционаре ау фост конструкте ун унгераш рошу, о камерэ де билиард, о оспэтэрие, бае, ун кьоск де продусе алиментаре. Тоате ачестя цин сэ ымбунэтэцяскэ кондииииле де трай ши одихнэ але шоферилор ши мунчиторилор. Челе пайспрезече господэрий дин район, каре урмязэ сэ-шь адукэ продукция ла ной, пот фи сигуре, кэ еа ва фи речепционатэ ла тимп ши прелукратэ калитатив. Деспре ачаста не ворбеск примеле зиле де лукру. Пыня дин роада ноуэ а ши ынчепут сэ сосяскэ. Ын ведеря ьгатымпинэрий дестойниче а жубилеулуй Униуний Советиче, олэнештений шь-ау луат ангажаментул сэ ындеплиняскэ програмул ануал ынаинте де термен, пыиэ ла 1 дечембрие, ши сынт ферм конвиншь, кэ ышь вор респекта кувынтул дат. Л. ПАРАМОНОВ, директорул пунктулуй де . речепционаре а пыний дин Олэнешть. ПЕНТРУ СТИМУЛАРЯ ФРУНТАШИЛОР СЕЧЕРИШУЛУЙ РЫБНИЦА, 3 юлие. (Кор. АТЕМ). Комитетул районал де партид ши комитетул екзекутив районал ау институит~ чинч премий пентру ынвингэторий ынтречерий сочиалисте ла реколтаря културилор пэйоасе ши легуминоасе. Ау фост апробате кондицииле ачестор ынтречерь. Премиул I ын сумэ де 150 рубле ва фи дечернат екипажулуй комбайнулуй, каре ва треера ын чел мулт 10 зиле Де лукру чя май маре кантитате де череале пе район, дар ну май пуцин де 7.000 де чентнере. Пентру екипажеле, каре лукрязэ ла комбайнеле ку токэтоаре де пае, норма треератулуй есте ку 20 де проченте май микэ. Екипажеле премияте вор фи ынекрисе пе табла де оноаре а районулуй. Биланцул ынтречерий се ва фаче дупэ терминаря сечеришулуй ши ва фи комуникат ла ынтруниря районалэ афрунташилор дин агрикултурэ. ЧИНЧИНАЛУЛ ШИ ФЭУРАРИЙ ЛУЙ АУТОГРАФЕ ПЕРСОНАЛЕ Ну ынзадар се спуне, кэ тоате машиниле ау ьинчепут де ла роатэ. Май ынтый а фост невое де роатэ, пентру ка сэ се инвентезе прима машинэ ку абурь. Де роатэ а фост невое ши пентру ка омениря сэ ажунгэ ла нивелул актуал ал штиинцей ши техничий. Роциле ау ынтрат демулт ын вяца Валентиней Цуркан. Ера ынкэ елевэ, кынд се трезя ла киуитул матинал ал тренурилор. Ышь штержя ын грабэ окий ши аскулта ку атенцие, ка пе о мелодие скумпэ, аскулта гласул металик ал роцилор де трен. Ши ышь ынкипуя, кэ динколо де симфония ачаста плэкутэ се ынтинде о луме ноуэ, ун оризонт албастру, несфыршит, ку трандафирь ши кризантеме, ку фрумоасе депэртэрь, спре каре и се ындрепта ал гындурилор неынтрерупт галоп. Яр атунч, кынд вербя ку приетенеле деспре тренурь ши чинева спуня, кэ е де ажунс сэ унжь ку слэнинэ шиниле ши роциле локомотивей се ынвыртеск пе лок, Валентина о привя север пе ачя приетенэ, де парка ар фи обиждуит-о ку чева, репликынду-й: — Ворбэ де клакэ. Тренул деатыта ши е трен, ка сэ алерже спре депэртэрь. Ши ын афарэ де ун стегулец рошу, ридикат де асупра капулуй, ну-л май опреште нимень. Ау трекут аний. Абсолвенций школий дин Корнешть, сат дин пряжма Унгенйлор, ау порнит пе каля ларгэ а веций, фиекаре алегынду-шь ун тэрым ал сэу. А терминат шкоала ши Валентина Цуркан. Ын вяца ей се ын- Т1ИНДЯ ун друм, урка, урка ын заре ши диспэря невэзут дупэ о крястэ ну пря ыналтэ де дял. «Е друмул меу,— ышь знсе Валентина. — Нумайдекыт е друмул меу». Доуэ линий парзлеле, шине металиче, куфундынду-се ын заре. Пе ачестя ши ле-а алее Валентина Цуркан. Ши ынтр'о зи ун трен де диминяцэ а адус-о ла Кишинзу. Пэринций ый спуняу: — Че-ць требуе цие тренурь? Ну везь кыт ыс де марь ши де путерниче? Аколо е невое де браце бэрбэтешть. Дар че поць фаче ту, о фетишканэ? Дар Валентина ну е динтр'ачеля, кара сэ чедезе ку уна, ку доуэ. Аша а фост ши де дата ачаста. — Гэсеск еу ун рост ши пентру мыниле меле. Ла ынчепут а лукрат мунчитоаре де рынд. Дар стэруинца, де каре дэдя довадэ ла ынфэптуиря фиекэрей сарчинь, а атрас атенция кондукэторилор секцией. Валентиней Цуркан и с’а ынкрединцат уна дин челе май принчипале операций дин секция де репарацие а роцилор. Е ворба де контролул магнетик ал куплулуй де роць. Де ла секторул де репарацие ал вагоанелор вин пе шине роциле. Еле сынт демонтате, сынт супусе уней профилактичь спечиале ши дупэ ачея нимсрсск ла дефеитоскописта Валентина Цуркан. Де «диагностикул» ей депинде соарта де май департе а роцилор. — Операция де контролоре а букшей ши а роцилор е чя май де рэспундере, — еггуне Валентина.—Еа чере о ынкордаре супремэ. О микэ слэбире а атенцией поэте девени фаталэ. Дар ануме, симцинд ачастэ рэспундере, еу мереу каут, каут дефектул, пе каре требуе сэ-л дескопэр. Дакэ ку-л гэсеск, ынелмнэ кэ ну есте. Дар де аете требуе май ынтый сэ мэ конвинг. Професия де дефектоскопист чере, ка сэ-ць десэвыршешть мереу куиоштинцеле. Ши Валентина Цуркан ын фиекаре ан сусцине екзамене ын фаца уней комисий дестул де сериоасе де ла секция молдовеняскэ а Кэий ферате Одеса—Кишинэу. Вяцэ пе роць. Е спус ын сенс директ, деоарече Валентина Цуркан ши бэрбагул ей (феровиар ши ел) ау рэмас сэ трэяскэ ла Корнешть. Ын скимб, професией ый рэмын крединчошь, ку тоате кэ требуе сэ факэ ын фиекаре зи ун друм ла Кишинэу ши ынелой. Ын секция де репарацие а роцилор де ла делоул де вагоане дим Кишинэу лукрязэ ши алць мунчиторь експериментаць. Ын ачелаш фронт де мункэ пэшеск ши струнгарул Алексей Буза, ши лэкэтушул Ион Дудка, ши мулць алций. Секция аре ун план стрикт. Колективул требуе сэ репаре ши сэ фурнизезе зилник еекторулуй де експериментаре 40 куплурь де роць. Даторитэ стэруинцей оаменилор, ын режиструл зилник се иотязэ: секция а репарат 43—45 де куплурь. Планул семиануал а фост де акум ындеплинит. Колективул секцией децине ьгн ултимеле лунь локуриле 1 ши 2 ын ынтречеря сочиалистэ. Ши принтре ачей, каре ышь пун аутографул суб ачест сукчес, е ши дефеитоскописта Валентина Цуркан. В. ДУМБРЭВЯНУ. доуэ Фидел Кастро Рус ла Воронеж ВОРОНЕЖ. 1 юлие. (ТАСС). Товарэший Фидел Кастро Рус, А. Н. Косыгин, К. Ф. Катушев ши челелалте персоане офичиале советиче ши кубанезе ау визитат кытева ынтреприндерь индустриале але орашулуй. Ла комитетул рейшонал де партид а авут лок о конворбире приетеняекэ. В. И. Воротников, прим-оекретар ал комитетулуй рейшонал ал ПКУС, а ворбит деспре дезволтаря орашулуй ши рейшуний, деспре ентузиазмул ын мункэ, ку каре оамений мунчий резолвэ сарчиниле, пусе де Конгресул ал ХХГУ-ля ал ПКУС. Тов. Фидел Кастро Рус а мулцэмит пентру информацииле интересанте. Ын ачеяш зи комитетул рейсионал ал ПКУС ши комитетул екзекутив рейшонал ау оферит о масэ ын чинстя луй Фидел Кастро Рус, Прим-Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Куба, Прим- Министру ал Гувернулуй револуционар ал Републичий Куба. Де партя советикэ ау асистат товарэший А. Н. Косыгин, К. Ф. Катушев, челелалте персоане офичиале. Оаспеций ау фост салутаць калдурос де кэтре товарэшул В. И. Воротников. Ын кадрул месей ау ростит кувынтэрь приетенешть товарэший Фидел Кастро Рус ши А. Н. Косыгин. Маса а декурс ынтр’о атмосфера фрэцяскэ ши кордиалэ. ВОРОНЕЖ, 2 юлие. (ТАСС). Фидел Кастро Рус, Прим-Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Куба, Прим- Министру ал Гувернулуй ре. волуционар ал Републичий Куба, А. Н. Косыгин, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Прешединте ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, К. Ф. Катушев, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, персоане офичиале советиче ши кубанезе ау визитат азь нейтрала атомоелектрикэ Нововоронежск. Оаспецялор ли с’а ворбит деспре история ши перспективеле деэволтэрий нейтралей — уна дин челе май марь нейтрале атомиче пе континентул еуроасиатик. Еа а дат примул курент индустриал ын 1964. Ь1н ачесте зиле колективул а ынчепут сэ фолосяокэ ынтряга капачитате а челуй де-ал трейля блок — 440 мий де киловаць. Ын презент путеря тоталэ а нейтралей атомоелектриче есте де 1 милион де киловаць. О партикуларитате карактеристикэ а колективулуй есте тинереця луй. Ла шантиерул де конструкций комсомолист унионал де шок лукрязэ тияерь репрезентанць ай мултор националитэць дин царэ. Оаспеций ау луат куноштинцэ де таблоуриле де команда, реакторий атомичь ши сэлиле де турбине, ау фост ла Палатул де културэ ал нейтралей атомоелектриче. Фидел Кастро Рус а фэкут о инскрипцие ын картя пентру оаспеций де оноаре ай нейтралей термоелектриче, ын каре шь-а експримат адмирация фацэ де реализэриле попорулуй советик ын домениул штиинцей ши техничий. Ын ачеяш зи товарэший Фидел Кастро Рус, А. Н. Косыгин, К. Ф. Катушев, челелалте персоане офичиале советиче ши кубанезе ау плекат ла Москова. Ын сара зилей де 2 юлие Фидел Кастро Рус, Прим-Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Куба, Прим-Министру ал Гувернулуй револуционар ал Републичий Куба, ши ынсоциторий луй с’ау ынторс ла Москова. Дин Воронеж с’ау ынторс А, Н. Косыгин, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Прешединте ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, К. Ф. Катушев, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, П. С. Непорожний, министрул енерЖетичий ши електрификэрий ал Униуний РОС, Н. П. Толубеев, амбасадорул Униуний РСС ын Република Куба. Пе аеродромул Внуково, ымлодобит ку драпеле де стат але Републичий Куба ши Униуний Советиче, товарэшул Фидел Кастро Рус ши чейлалць оаспець ау фост ынтымпинаць де А. П. Кириленко, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Д. С. Полянский, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ши де алте персоане. С0ЛИДАРИТАТЕ ФРЭЦЯСКЭ Митинг ал приетенией совето-кубанезе ла узина де машинь агриколе дин Люберцы полектив.ул узиней де машннь агриколе «Ухтомский» дин Люберцы а гэздуит ла 3 юлие ку кэлдурэ ши кордиалитате пе Фидел Кастро Рус, Прим-Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Куба, Прим-Министру ал Гувернулуй револуционар ал Републичий Куба, пе кондукэторнй де партид ши де стат кубанежь, каре ыл ынсоцеск. Ымпреунэ ку товарэшул Фидел Кастро Рус ау фост К. Ф. Катушев, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, В. Н. Новиков, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, В. И. Конотоп, прим-секретар ал комитетулуй реЖионал де партид Москова, И. Ф. Синицын, министрул индустрией конструктоаре де трактоаре ши де машинь агриколе, Н. П. Толубеев, амбасадорул Униуний Советиче ын Рёпублика Куба. Ын курсул коньообирий товэрэшешть калде, каре а авут лок ла дирел~ия узиней, Ероул Мунчий Сочиа(Сфыршнтул ын пай. 3). А