Munca, mai 1953 (Anul 9, nr. 1729-1753)

1953-05-03 / nr. 1729

prtUkrt au tea» mié, vm-viri Munca Bi Moteca Centrul Saianiul SIBIU ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. 4 pagini — 20 bani Poporul muncitor din patria noastră a sărbătorit cu însuflețire ziua de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii. Manifestațiile de 1 Mai au demonstrat recunoștința și dragostea fața de Uniunea Sovietică, marea noastră eliberatoare și prietenă. Ele au fost o dovadă vie a unității poporului nostru muncitor în jurul politicii Partidului Muncitoresc Român și a guvernului, politică de apărare a păcii și de construire a socialismului. Un aspect al tribunei centrale din Piața „I.V. Stalin“ în timpul demonstrației oamenilor muncii. Marea sărbătoare a luptei pentru pace și socialism Cu deosebită înflăcărare au sărbătorit sutele de mii de oameni ai muncii din întreaga țară ziua de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările. Nesfârșite coloane sărbătorești au manifestat pe străzile Capitalei și în toate centrele Republicii noastre Populare. Pretutindeni, mărețele demonstrații s-au desfășurat sub semnul voinței neclintite de a lupta mai departe cu și mai mult avânt pentru pace, pentru o reglementare pașnică a tuturor problemelor internaționale litigioase. Pretutindeni, oamenii muncii dela noi au dat glas, bucuriei vieții libere, bucuriei de a-și putea făuri un viitor mereu mai fericit. Intr’un entuziasm unanim, oamenii munții din patria noastră și-au manifestat atașamentul lor fierbinte pentru cauza întregii omeniri, pacea, solidaritatea lor cu lupta oamenilor muncii din întreaga lume. Ziua de 1 Mai a fost, deasemeni, o mărreață expresie a conștiinței oamenilor muncii din patria noastră, că munca lor este totodată o contribuție adusă pe plan internațional la lupta popoarelor din lumea întreagă pentru menținerea și consolidarea păcii. In țara noastră, unde oamenii muncii deținând puterea în stat construesc victorios socialismul, crește neîncetat nivelul de trai material și cultural al celor ce muncesc. Ei nu sunt copleșiți de poverile uriașe ale înarmărilor, de greutățile provocate de militarizarea economiei. In ziua de 1 Mai, sutele de mii de manifestanți din Republica Populară Română și-au putut arăta încrederea nemărginită în politica de pace a partidului și guvernului nostru. Entuziasmul coloanelor nesfârșite de muncitori și muncitoare, de țărani muncitori, de funcționari și intelectuali a constituit o puternică demonstrație a imitații dintre popor, partid și guvern. Poporul nostru muncitor știe că întreaga activitate a partidului și guvernului este pusă în slujba oamenilor muncii, a satisfacerii tot mai largi a nevoilor lor materiale și spirituale. Plini de mândrie au trecut prin fața tribunelor, raportând partidului și guvernului, țării întregi, muncitorii și muncitoarele din fabrici și uzine, de pe șantierele marilor construcții, de pe ogoare. Graficele și pancartele, machetele motoarelor și utilajelor construite, produsele noi ale înfloritoarei noastre industrii naționale au stârnit furtuni de aplauze și uraie, întregul popor muncitor a salutat victoriile dobândite în lupta pentru transformarea țării noastre într’o țară industrială înaintată, cu o agricultură mecanizată și cu un înalt nivel cultural. Bucuria oamenilor muncii pentru bilanțul victorios cu care s’au prezentat în această zi de sărbătoare, s’a îmbinat cu dorința lor aprigă de a obține în viitor succese și mai strălucite. Sărbătorirea zilei de 1 Mai a exprimat înflăcăratul patriotism al poporului nostru. Milioane de oameni au dat glas profundelor lor sentimente de încredere și devotament față de statul democrat-popular, dorinței lor de a lupta necontenit pentru întărirea și înflorirea patriei, pentru apărarea ei. Cu tot atâta putere s’a vădit marea dragoste a poporului muncitor față de Partidul Muncitoresc Român, călăuza noastră pe luminosul drum al construirii socialismului. In Capitală ca și în întreaga țară oamenii muncii au manifestat sentimentele lor de dragoste față de Comitetul Central al Partidului, în frunte cu tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej. Ei au arătat astfel, nețărmurita lor încredere în victoria deplină a politicii partidului nostru, politică ce își trage forța de neînvins din mărețul tezaur al învățăturii leninist-staliniste. In cele mai îndepărtate colțuri ale lumii, oamenii muncii din țările capitalului au manifestat cu tot atâta înflăcărare unitatea lor, încrederea lor în partidele comuniste și muncitorești, stegari ai luptei pentru pace, independență națională și drepturi democratice. La Tokio, la Paris și Washington sute de mii de oameni ai muncii au demonstrat în ziua de 1 Mai, cerând încetarea cursei nebunești a înarmărilor, aducătoare de mizerie și suferințe pentru cei ce muncesc, împotriva mizeriei și șomajului, pentru reglementarea pașnică a problemelor internaționale litigioase. In întreaga lume capitalista, ziua de 1 Mai a constituit o puternică și grăitoare demonstrație a forțelor pe care se bizue voința de pace și progres a omenirii. Ziua de 1 Mai a prilejuit o grandioasă manifestare 'a ' dra*grosiei și're'cunoștinței pe care poporul nostru o poartă marii Uniuni Sovietice, eliberatoarea țării noastre, factorul de bază al menținerii și consolidării păcii mondiale. Din sute de mii de piepturi au răsunat lozincile și uralele exprimând aceste înălțătoare sentimente ale poporului nostru. Cu emoție s’a gândit fiecare om al muncii din țara noastră la minunații lui tovarăși din Uniunea Sovietică, la victorioșii constructori ai comunismului. Fiecare din noi știe astăzi că se poate bizui cu nădejde pe ajutorul frățesc al marelui popor sovietic, pe prietenia frățească a marelui popor chinez de multe milioane, a tuturor popoarelor din țările de democrație populară, care, ca și noi, construiesc socialismul. Măreață a fost sărbătorirea zilei de Mai la Moscova, ca și în întreaga Uniune Sovietică. Zecile de milioane de oameni sovietici au manifestat în această zi unitatea lor monolitică în jurul gloriosei Partid Comunist al Uniunii Sovietice și al guvernului sovietic, avântul lor înflăcărat de a duce la izbândă programul stalinist de construire a comunismului. Oamenii sovietici au manifestat pentru prietenia frățească dintre popoarele statului lor multinațional, pentru continua desvoltare și consolidare a colaborării prietenești cu țările de democrație populară. Deosebit de puternică s-a exprimat încă odată voința poporului sovietic de a merge mai departe pe linia tradiționalei sale politici externe de pace. El își consacră în întregime imensele sale capacități creatoare acestei politici care constă în apărarea intereselor fundamentale ale poporului și patriei, în întărirea continuă a Statului Socialist și în menținerea păcii geniirale. Nu numai la Moscova și în întreaga Uniune Sovietică, dar pretutindeni în lume, își găsesc un puternic și entuziast ecou cuvintele prin care mareșalul N. A. Bulganin a arătat: „Noi suntem pentru menținerea și consolidarea păcii, luptăm împotriva pregătirii și deslănțuirii unui nou război, pentru colaborare internațională și dezvoltarea legăturilor de afaceri cu toate țările. Această politică a guvernului nostru corespunde intereselor tuturor popoarelor iubitoare de pace“. Oamenii iubitori de pace din lumea întreagă știu că se pot bizui cu încredere pe voința de pace a Uniunii Sovietice, voință care a dovedit și dovedește că nu se rezumă numai la exprimarea unor nobile și generoase principii, dar care se concretizează prin fapte. Sărbătoarea zilei de 1 Mai a sădit în inimile tuturor celor ce muncesc din țara noastră noi nădejdi. Manifestând hotărîrea de a îndeplini planul cincinal în patru ani, ei și-au demonstrat hotărîrea ca ziua de 1 Mai a acestui an să constituie un punct de plecare spre alte minunate biruințe închinate înfloririi și întăririi patriei noastre, cauzei păcii și prieteniei între toate popoarele lumii. Măreața demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală Prima zi de Mai. Zorile acestei dimineți de primăvară au găsit Capitala țării — ca și întreaga noastră patrie — îmbrăcată în vestmânt de sărbătoare. Piața, ce poartă numele scump al eliberatorului, părintelui și învățătorului nostru, numele nemuritor al marelui Stalin, are un aspect măreț, sărbătoresc. La mijloc, deasupra tribunei centrale, drapată în roșu, împodobită cu ghirlande verzi de brad și buchete de flori multicolore, se văd portretele genialilor învățători ai clasei muncitoare, Marx-Engels-Lenin- Stalin. De o parte și de alta se află tablouri cu chipurile conducătorilor partideloj,fiștești, comuniste și muncitorești. In partea opusă," deasupra unei alte tribune, sunt așezate portretele conducătorilor iubiți ai partidului nostru având în mijloc portretul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Albă, maestuoasă, statuia lui Iosif Vissarionovici Stalin domină întreaga piață. Imaginea neuitatului nostru prieten și învățător, așa cum este înfățișat, cu mâna întinsă, pare că ne arată calea spre zările luminoase ale viitorului de aur — socialismul — spre care mergem hotărîți, sub conducerea partidului nostru. ...Tribunele se umplu pe neobservate. In ele iau loc, ca invitați, stahanoviști și fruntași în producție, oameni ai științei și artei, studenți și militari, activiști de partid și ai organizațiilor de masă. Pe piepturile multora din ei strălucesc medalii și ordine. Ora 9. Un tunel de aplauze, însoțit de urâte și aclamații îndelungi întrerupe liniștea care a domnit până atunci. La tribuna centrală își fac apariția conducătorii partidului și guvernului, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. In tribuna centrală au luat loc tovarășii: Gh. Gheorghiu-Dej, I. Chișinevschi, Al. Moghioroș, Gh. Apostol, dr. Petru Groza, M. B. Mitin, Chivu Stoica, general de armată E. Bodnăraș, C. Pârvulescu, acad. prof. dr. C. I. Parhon, acad. M. Sadoveanu și membri ai C.C. al P.M.R. și ai Guvernului. Au asistat deasemeni membri ai corpului diplomatic. La sărbătorirea zilei de 1 Mai în țara noastră au participat numeroși oaspeți de peste hotare. La invitația Consiliului Central al Sindicatelor au sosit: delegația Federației Sindicale Mondiale, în frunte cu Iradj Eskandary, delegația sindicatelor sovietice, alcătuită din I. A. Belschi, conducătorul delegației, N. N. Șaliov și N. Maximova, delegația sindicatelor din R. P. Chineză, formată din Chen Zu-tien, conducătorul delegației, Tien Han-sin și Ting Fu, delegația oamenilor muncii din Anglia, compusă din Paddy Ac Mahon, J. Gemmill și Tom Servis, delegația sindicatelor bulgare, alcătuită din V. D. Vassilev, conducătorul delegației, și Slavova S. Hristova, delegatul sindicatelor Cehoslovace, Vald Vaclav, delegația sindicatelor din R. D. Germană compusă din Roberta Gropper, conducătoarea delegației, și Ulrich hvert, delegatul Congresului Național al sindicatelor din India, Shanta Muklerji, delegația sindicatelor din R.P. Mongolă, formată din Batsargal Barigaghiin, conducătorul delegației, și Ciuijikov Sărănindorjiin, delegația Centralei Unitare a Sindicatelor din Olanda, compusă din Johan Van Gessel, Gerrit Horn și Frits Pastoor, delegația sindica,tylo £. ,ujg £ fe, alcătuită din Gyenes Anthás, conducatorul*delegației, și Legradi Hugone. La invitația U.F.D.R., a sosit o delegație a Adunării Naționale a Femeilor din Anglia, alcătuită din conducătoarea delegației, Oliva Watson, Mary Wilkie, Eveline Betty Toan West, Sylvia Scheliard și Marisha Ransome, precum și o delegație a femeilor din Olanda, compusă din Kleyn Brandemburg, conducătoarea delegației, Helen Jakobson și Rodolje Vries. Printre oaspeții de peste hotare se aflau deasemeni :Jacques Denis, secretar general al F.M.T.D., Jerzy Felicsiac, Namazi, Cen Ta Wei, Ivan Bașev, Oscar Fischer, Genady Codr, Tran Trong Quat, Sasmito, și alți reprezentanți ai Comitetului Internațional de Pregătire a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie de la București și alții. Meetingul din Piața Stalin s-a deschis în sunetele Imnului R.P.R. și ale Imnului partizanilor păcii. A luat cuvântul tov. Chivu Stoica, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, care, în numele Comitetului Central Partidului Muncitoresc Român și al Conasiliului de Miniștri al R.P.R., a felicitat pe oamenii muncii cu prilejul zilei de 1 Mai. Cuvântarea, exprimând dorința poporului nostru de a apăra pacea și de a colabora cu toate popoarele, de a construi cu avânt socialismul, a stârnit un puternic val de aplauze și ovații prelungite. Răsună cuvintele calde de dragoste pentru marea Uniune Sovietică,, pentru prietenia veșnică dintre poporul nostru și poporul sovietic — izvor nesecat de victorii pentru poporul român. Scandând cu entuziasm numele tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, miile de oameni ai muncii au exprimat atașamentul profund al poporului nostru față de politica înțeleaptă a partidului, hotărîrea de a merge cu fermitate pe drumul construirii socialismului. (Continuare in pag. 2-a) Cuvântarea tovarășului Tovarăși și tovarășe. Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Guvernului Republicii Populare Române vă aduc un fierbinte salut tovărășesc și vă felicit cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității Internaționale a oamenilor muncii, ziua frăției muncitorilor din toate țările. De la un capăt la altul al lumii, grandioasele manifestații de 1 Mai ale masselor largi populare se desfășoară sub semnul luptei pentru pace. Exprimându-și dorințele cele mai fierbinți, nădejdile cele mai scumpe, popoarele cer "cu hotărire: Să înceteze vărsarea de sânge din Coreea ! Să se pună capăt încordării internaționale! Popoarele vor pace. Goana înarmărilor stârnește indignarea masselor celor mai largi din lumea întreagă. Ce sume colosale, ce imense resurse materiale, câtă energie și forță de muncă omenească se irosesc pentru acumularea de mijloace de distrugere a vieții și a civilizației ! Lipsuri și suferințe de nedescris pentru oamenii muncii, scumpeteri necontenită creștere, șomaj, scăderea puterii de cumpărare a masselor, haos și faliment economic — iată rezultatele pe care le culeg țările ce au pornit pe calea militarizării economiei.. Ce uriaș progres ar realiza omenirea, dacă în toate țările eforturile înghițite astăzi de înarmări ar fi îndreptate pe făgașul construcției pașnice ! Câtor milioane de oameni li s’ar putea procura hrană, îmbrăcăminte, locuință, căldură, câtor milioane de copii și tineri li s’ar putea asigura învățătura ! Asupra câtor râuri și fluvii, asupra câtor pustiuri și pământuri părăginite și-ar putea întinde omul puterea lui creatoare, spre a face,viața maselor muncitoare mai ușoară și mai îndestulată ! Popoarele urase războiul și cer din partea guvernelor acte concrete pentru lichidarea încordării internaționale, pentru stabilirea unor relații de colaborare prietenească între popoare, pentru încheierea unui Pact al Păcii ! Toate popoarele au salutat cu căldură propunerile chino-coreene pentru încheierea armistițiului din Coreea. In lumea întreagă prietenii sinceri ai păcii au întâmpinat și și-au însușit cu entuziasm importantele acțiuni întreprinse de Guvernul Sovietic pentru realizarea unor destinderi internaționale..Politica externă a Uniunii Sovietice întrupează năzuințele de pace ale imensei majorități a omenirii — ea se identifică cu interesele tuturor popoarelor iubitoare de pace. Poporul român își consacră forțele uriașei opere de construcție pașnică a vieții noi. El este hotărît să contribue activ și de acum înainte la întărirea păcii și securității internaționale. Forțele păcii sunt imens mai puternice decât forțele războiului. Voința de pace a popoarelor va împinge. Pacea va triumfa ! Poporul sovietic, strâns unit în jurul gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice și al Guvernului Sovietic, obține minunate succese pe calea construirii comunismului, dovedind întregii lumi că numai orânduirea socialistă asigură satisfacerea maximală a nevoilor materiale și culturale a întregii societăți. Cu ajutorul frățesc al Uniunii Sovietice, marea R. P. Chineză, țările de democrație populară, Republica Democrată Germană înregistrează un avânt nemaivăzut al economiei și culturii lor, puse în slujba păcii și a ridicării nivelului de trai al poporului. Tovarăși și tovarășe. In întreaga lume se înalță tot mai puternic, sub conducerea partidelor comuniste și muncitorești, lupta de eliberare a oamenilor muncii și a popoarelor oprimate, pentru pace, independență națională și democrație. Să trimitem salutul nostru înflăcărat Uniunii Sovietice, eliberatoarea noastră, factorul de bază al menținerii și consolidării păcii,tuturor țărilor surori din lagărul democrației și socialismului, oamenilor muncii și popoarelor din lumea întreagă care luptă împotriva exploatării capitaliste și a jugului imperialist, pentru libertăți democratice, pentru independență națională, pentru pace și colaborare internațională 1 Tovarăși și tovarășe. Poporul nostru, până nu de mult ros trusturilor străine, capitaliștilor și moșierilor români, este azi un popor liber, stăpân pe soarta ..sa. Ziua de 1 Mai 1953 o sărbătorim în condițiile unei entuziaste munci creatoare, concentrându-ne toate puterile, toate gândurile, toate capacitățile noastre transformării mândrei noastre patrii într’o țară industrială înaintată, cu o agricultură mecanizată și cu un înalt nivel de cultură. • Nu a fost ușor să ajungem aici. Astăzi însă, poporul român începe să culeagă roadele grelelor, lupte pe care le-a dus pentru independență națională și o adevărată democrație, roadele sacrificiilor și jertfelor de sânge pe care le-a dat, roadele muncii sale pline de abnegație. Cu ajutorul puternic și multilateral al Uniunii Sovietice, economia noastră înregistrează un avânt inaccesibil chiar celor mai dezvoltate țări capitaliste. In patru ani producția industrială s’a întreit, agricultura noastră realizează însemnate progrese. Mereu apar pe întinsul patriei noastre noi fabrici și uzine, noi întovărășiri și gospodării agricole colective, noi școli, cămine culturale și instituții de ocrotire a sănătății. In ciuda greutăților ce mai întâmpinăm, facem mereu noi pași înainte pe calea ridicării nivelului de trai al masselor muncitoare, căci toate strădaniile noastre, toată activitatea partidului și a statului democrat-popular sunt puse în slujba oamenilor muncii, a satisfacerii tot mai largi a nevoilor materiale și spirituale. De aceea, fiecare fabrică nouă, fiecare centrală electrică, fiecare institut științific pe care le înălțăm, umple de bucurie și de căldură inimile oamenilor muncii, le întărește încrederea în propriile lor forțe și în viitorul fericit pe care și-l clădesc. Oameni ai muncii din țara noastră — bărbați și femei, tineri și vârstnici, muncitori, țărani muncitori și intelectuali — Partidul și Guvernul vă felicită pentru succesele obținute, pentru devotamentul și entuziasmul patriotic de care ați dat dați dovadă în toate domeniile de activișitate și vă cheamă la luptă pentru noi succese, pentru a scurta drumul nostru spre socialism, pentru înfăptuirea cincinalului în patru ani. Desfășurați larg întrecerea socialistă, sporiți neîncetat productivitatea muncii în industrie și în agricultură, luptați, pentru a vă ridica necontenit nivelul cultural și profesional, însușiți-vă și aplicați cu pricepere minunata experiență sovietică ! Statul nostru democrat-popular este chezașul independenței naționale a Republicii Populare Române, al marilor drepturi și libertăți ale poporului, este cel mai puternic instrument al făuririi vieții .Tot. Să întărim necontenit statul democratpopular, legalitatea socialistă, unitatea dintre partid, guvern,și popor. Să consolidăm zi de zi alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, baza puterii populare și colaborarea frățească între poporul român și minoritățile naționale ! La baza succeselor noastre stă politica justă a Partidului Muncitoresc Român, conducător încercat al poporului muncitor, — politică inspirată din atotbiruitoarea învățătură a lui Lenin și Stalin,din experiența glorioasă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Oameni ai muncii, strângeți și mai puternic rândurile în jurul Partidului, luptați pentru aplicarea în viață a politicii Partidului și Guvernului ! Trecându-și in revistă marile lor realizări, oamenii muncii din țara noastră își îndreaptă cu nemărginită dragoste și recunoștință gândurile către măreața Uniune a Republicilor Sovietice Socialiste, hotărîți să întărească mereu prietenia și alianța dintre Republica Populară Română și Uniunea Sovietică, — izvor nesecat de victorii pentru poporul român. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările ! Trăiască pacea și colaborarea între popoare ! Trăiască scumpa noastră patrie, Republica Populară Română! Trăiască Partidul Muncitoresc Român și Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej! Trăiască Uniunea Sovietică, bastionul de neclintit al păcii și frăției între popoare, trăiască poporul sovietic, constructor al comunismului! Sub steagul lui Marx-Engels-Lenin- Stalin, înainte spre victoria socialismului în patria noastră 1