Munca, mai 1956 (Anul 12, nr. 2653-2677)

1956-05-03 / nr. 2653

MOSCOVA: Tradiţionala paradă militară din Piaţa Roşie MOSCOVA (Agerpres). — TASS: La 1 Mai, în Piaţa Roşie din Moscova a avut loc tradiţionala paradă militară. S-au întrunit pentru a participa la sărbătorirea zilei de 1 Mai deputaţi ai Sovietelor Supreme ale U.R.S.S. şi R.S.F.S.R., miniştri, oameni de stat şi activişti pe tărîm obştesc, muncitori, colhoznici, oameni de ştiinţă, cunoscuţi oameni de cultură, generali ai forţelor armate ale U.R.S.S., membri ai corpului diplomatic, ataşaţi militari ai statelor străine. In Piaţa Roşie se aflau de asemenea numeroşi oaspeţi de peste hotare. La ora 10 dimineaţa, la tribuna Mausoleului s-au urcat conducătorii partidului comunist şi al guvernului sovietic, întîmpinaţi de asistenţă cu aplauze prelungite. A început parada militară. Spre trupele aliniate în piaţă s-a îndreptat, venind dinspre porţile Spaski ale Kremlinului, mareşalul Uniunii Sovietice G. K. Jukov, ministrul Apărării al U.R.S.S. Mareşalul Uniunii Sovietice K. S. Moskalenko, comandantul parăzii. La ieşit în întîmpinare, G. K. Jukov, ministrul Apărării, şi mareşalul K. S. Moskalenko au trecut în revistă trupele, le-au salutat şi le-au felicitat cu prilejul zilei de 1 Mai. După trecerea în revistă a trupelor, G. K. Jukov s-a urcat la tribuna Mausoleului şi a rostit următoarea cuvîmtare adresată trupelor, oamenilor muncii din Uniunea Sovietică şi oaspeţilor de peste hotare. Cuvîntarea mareşalului G. K. Jukov Moscova iluminată feeric In seara zilei de 1 Mai Tovarăşi soldaţi şi matrozi, sergenţi şi cartlci ! Tovarăşi ofiţeri, generali şi amirali ! Oameni ai muncii din Uniunea Sovietică ! Stimaţi oaspeţi de peste hotare ! In numele şi din însărcinarea guvernului sovietic şi al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, vă salut şi vă felicit cu căldură cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii din toate ţările ! Popoarele Uniunii Sovietice intimpină anul acesta ziua de 1 Mai cu mult entuziasm şi însufleţire. Păşind neabătut pe calea indicată de marele Lenin, poporul sovietic a obţinut noi succese în construirea comunismului. Congresul al XX-lea al partidului comunist a elaborat programul grandios al unui continuu avînt puternic al economiei şi culturii patriei noastre, al creşterii bunăstării poporului sovietic. Măreţele perspective ale construcţiei comuniste întăresc unitatea neclintită a partidului şi poporului, ridică şi mai mult spiritul politic activ al oamenilor sovietici şi îl însufleţesc la o muncă plină de abnegaţie în interesul puterii statului sovietic socialist. In hotăririle istorice ale Congresului al XX-lea al partidului, poporul sovietic vede expresia înţelepciunii colective a partidului comunist care, sub steagul marxism-leninismului, conduce cu fermitate ţara noastră spre comunism. Oamenii muncii din marea Chină şi din toate ţările de democraţie populară întimpină ziua de 1 Mai cu mari succese in construirea unei vieţi noi, socialiste. Cu fiecare an se întăreşte neîncetat marea comunitate a ţărilor socialismului, înfloreşte prietenia de nezdruncinat şi colaborarea dintre popoarele lor. Anul acesta, ziua de 1 Mai este sărbătorită sub semnul intensificării luptei oamenilor muncii din toate ţările pentru pace între popoare, pentru democraţie, libertate şi independenţă naţională. Poporul nostru doreşte să trăiască în pace şi prietenie cu popoarele tuturor ţărilor. In hotărîrile Congresului al XX-lea al partidului comunist se subliniază în mod deosebit că şi de acum înainte Uniunea Sovietică va urma neabătut principiul leninist al coexistenţei paşnice a statelor, indiferent de orinduirea lor socială. Guvernul sovietic continuă să lupte cu perseverenţă pentru slăbirea continuă a încordării internaţionale, pentru stabilirea unor relaţii de prietenie între state, pentru extinderea legăturilor economice şi culturale pe bază de egalitate şi avantaj reciproc. Uniunea Sovietică confirmă prin fapte năzuinţa sa spre destinderea continuă a încordării internaţionale şi stabilirea încrederii intre state. O mărturie a acestui fapt o constituie noile propuneri ale guvernului sovietic cu privire la reducerea armamentelor şi interzicerea armelor de exterminare în masă, la reducerea treptată a efectivului forţelor armate şi a cheltuielilor pentru apărare. Politica de pace a Uniunii Sovietice, Republicii Populare Chineze, ţărilor de democraţie populară şi altor state care sunt interesate în realizarea unei păci trainice, deschide largi perspective pentru îmbunătăţirea mai departe a relaţiilor internaţionale şi soluţionarea problemelor litigioase pe calea tratativelor, pe baza deplinei egalităţi în drepturi şi a neamestecului în treburile interne. Această politică de pace se bucură de aprobarea deplină şi sprijinul popoarelor întregii lumi. Totuşi aceasta nu trebuie să dea naştere autoliniştirii şi nepăsării în rindurile noastre. In tendinţa lor de a-şi înfăptui scopurile egoiste, cercurile reacţionare imperialiste continuă să ducă politica ,războiului rece", politica înăspririi relaţiilor reciproce Internaţionale şi creării de piedici in calea soluţionării celor mai importante probleme internaţionale. In aceste condiţii, popoarele nu trebuie să-şi slăbească vigilenţa şi hotărîrea de a lupta pentru pace, împotriva primejdiei unui nou război. Poporul sovietic urmăreşte cu atenţie uneltirile duşmanilor păcii şi ia măsurile necesare pentru întărirea continuă a puterii de apărare a statului socialist. Forţele armate sovietice, înzestrate cu tehnică de luptă de prim rang, sunt o strajă sigură şi o chezăşie de nădejde a securităţii statului nostru. Ele sunt întotdeauna gata să-şi facă cu cinste şi demnitate datoria faţă de patrie. Trăiască 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii I Trăiască eroicul popor sovietic, constructorul comunismului I Trăiască scumpul nostru guvern sovietic ! Slavă Partidului Comunist al Uniunii Sovietice — inspiratorul și organizatorul tuturor victoriilor noastre ! Ural Deasupra pieţii au răsunat urate, au bubuit salvele salutului artileriei. O uriaşă fanfară a executat imnul de stat al Uniunii Sovietice. In piaţă a început defilarea coloanelor de trupe. A răsunat un marş solemn. Primii au trecut prin faţa tribunelor ofiţerii elevi ai academiilor militare. Au trecut apoi marinarii şi grănicerii. Spectatorii au întîmpinat cu entuziasm pe tinerii elevi ai şcolilor militare „Suvorov“ şi „Nahimov“. După o mică pauză s-a auzit duduit de motoare. Prin piaţă au trecut autocamioanele blindate ale diviziei mecanizate de gardă din Taman. Ele au fost urmate de autocamioanele care transportau o unitate de trupe aeropurtate, după care au urmat unităţile de artilerie. In acelaşi timp deasupra Pieţii Roşii avea Ioc parada aeriană. Cu iuţeală uimitoare străbăteau văzduhul formaţii bine aliniate de avioane cu reacţie, care au stîrnit admiraţia spectatorilor din tribune. Parada de 1 Mai din Piaţa Roşie a demonstrat nivelul crescut al Înzestrării tehnice a forţelor armate sovietice care stau de strajă păcii şi securităţii patriei lor socialiste. După parada militară a început demonstrația de 1 Mai a oamenilor muncii din Moscova. Proletari din toate ţările, uniţi-vâ ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. Anul XII. — nr. 2653 I O I 3 M A I 1956 4 pagini 20 bani Salutul C. C. al P. M. R. şi al guvernului R.P.R. cu prilejul zilei de 1 Mai rostit de tov. Gheorghe Stoica la posturile de radio In dimineaţa zilei de 1 Mai, tov. Gh. Stoica, membru al C.C. al P.M.R. a rostit la posturile noastre de radio următoarea cuvîntare: Din împuternicirea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín şi a guvernului Republicii Populare Romíne aduc tuturor oamenilor muncii din ţara noastră calde felicitări şi un salut frăţesc cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările. De decenii, sărbătoarea tradiţională a lui 1 Mai îmbină bucuria oamenilor simpli faţă de triumful primăverii dătătoare de viaţă cu nădejdile şi năzuinţele lor către o orînduire fără exploatare, care să ducă la înflorire toate capacităţile creatoare ale omului eliberat. Şi iată că de un şir de ani, ziua de 1 Mai a devenit şi crainicul acestei primăveri a omenirii, în continuă înaintare biruitoare. » In epoca noastră, socialismul, idealul pentru care luptă şi oamenii muncii în ţările capitalului, a triumfat în Uniunea Sovietică, triumfă în marea Chină şi în multe alte ţări din Europa şi Asia, s-a transformat într-un puternic sistem mondial, care exercită o influenţă imensă asupra mersului evenimentelor în lumea întreagă. Păşind mină în mînă pe drumul luminat de măreţele principii ale marxism-leninismului, credincioşi gloriosului steag al internaţionalismului proletar, să cimentăm tot mai mult, ca un bun al întregii omeniri, legăturile noastre frăţeşti, bazate pe egalitate, respect reciproc şi întrajutorare tovărăşească, cu Uniunea Sovietică şi cu celelalte ţări socialiste, să contribuim activ la Întărirea continuă a marelui lagăr al socialismului ! Popoare de sute de milioane de oameni, sfărîmînd cătuşele jugului colonial în plină destrămare, şi-au cucerit o viaţă de stat independentă. Poporul român, alături de celelalte popoare ale ţărilor socialiste, le exprimă întreaga sa simpatie şi dorinţa sa de a colabora cu ele pe bază de egalitate, atît în domeniul economic şi cultural, cît şi în lupta pentru apărarea păcii. După războaie mondiale nimicitoare generate de Imperialism, omenirea posedă pentru prima oară în istoria sa mijloacele şi forţele necesare pentru a evita deslănţuirea unor noi războaie. Viaţa oamenilor simpli din toate continentele, copiii şi căminele lor vor fi cruţate de grozăviile războiului, dacă popoarele lumii vor şti să ţină în frîu prin acţiunea lor unită poftele şi uneltirile cercurilor agresive imperialiste, dacă ele vor şti să facă să triumfe în relaţiile dintre popoare şi state principiile coexistenţei paşnice. In lumea întreagă are loc o uriaşă activizare a maselor în lupta pentru pace, împotriva încălcării intereselor naţionale şi a drepturilor lor democratice, împotriva exploatării capitaliste. Spre socialism se îndreaptă astăzi nădejdile şi năzuinţele cele mai scumpe a sute şi sute de milioane de oameni din toate continentele. Poporul nostru eliberat trimite salutul său fierbinte, expresie a solidarităţii frăţeşti, oamenilor muncii de pretutindeni, tuturor luptătorilor pentru cauza unităţii şi solidarităţii celor ce muncesc, partidelor comuniste şi muncitoreşti — stegari neînfricaţi ai intereselor vitale ale popoarelor. Fie ca ziua de 1 Mai să prilejuiască noi succese pe calea restabilirii unităţii de luptă a partidelor şi organizaţiilor clasei muncitoare din ţările capitaliste, în interesul păcii, democraţiei şi socialismului! Tovarăşi, Anii puterii populare şi Îndeosebi anii primului cincinal au deschis în viaţa poporului român o epocă a progresului în toate domeniile, o epocă de renaştere şi înflorire a patriei noastre. Milioanele de oameni ai muncii din ţara noastră — care într-un timp atît de scurt, luptînd cu nenumărate greutăţi, au smuls ţara din înapoierea in care fusese ţinută de stăpinirea burghezo-moşierească, oamenii muncii care au făurit o puternică industrie grea naţională, au pus temeliile transformării socialiste şi modernizării agriculturii, au obţinut succese de seamă în desfăşurarea revoluţiei culturale — se pot pe drept cuvînt mîndri de toate aceste mari înfăptuiri, de însemnătate hotărîtoare în construirea socialismului. Ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc a constituit şi constituie pentru partid şi guvern o preocupare de căpetenie. Deşi s-au obţinut succese de seamă în ridicarea nivelului de trai al poporului muncitor, oamenii muncii mai au încă de făcut faţă unor greutăţi trecătoare, care pot şi trebuie să fie înlăturate. Congresul al Il-lea al P.M.R. a stabilit o serie de sarcini in vederea ridicării simţitoare a nivelului de trai al oamenilor muncii în cursul celui de al doilea cincinal. Există toate condiţiile pentru mobilizarea tuturor forţelor oamenilor muncii în frunte cu eroica noastră clasă muncitoare în vederea realizării cu succes a acestor sarcini. Traducerea în viaţă a Directivelor celui de al II-lea Congres al partidului nostru pentru al doilea cincinal — iată drumul sigur spre un puternic avînt al economiei naţionale, spre ridicarea nivelului de trai al maselor. Bunăstarea, ne învaţă Lenin, nu vine de la sine; ea se cucereşte în lupta pentru o productivitate superioară a muncii, prin munca harnică, disciplinată, plină de răspundere şi iniţiativă a fiecăruia din constructorii socialismului. Comitetul Central a! partidului şi guvernul Republicii Populare Române îşi exprimă încrederea nestrămutată că poporul nostru harnic şi talentat, în frunte cu clasa noastră muncitoare, călită în lupta cu duşmanii şi greutăţile, va şti să obţină noi şi noi biruinţe pe drumul arătat de partid. Va trebui să concentrăm şi mai departe mari forţe şi mijloace pentru dezvoltarea cu precădere a industriei grele, să dezvoltăm producţia industriei bunurilor de consum, să introducem sistematic în întreprinderi tehnica nouă şi experienţa înaintată, să folosim la maximum maşinile şi capacităţile de producţie existente, să economisim cu grijă resursele materiale. Partidul cheamă pe oamenii muncii din industrie să dea un nou avînt Întrecerii socialiste pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru ridicarea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost — condiţii fundamentale ale ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Va trebui să realizăm o creştere puternică a producţiei agricole, pe baza făuririi unei agriculturi socialiste înaintate, capabile să folosească larg cuceririle ştiinţei şi tehnicii moderne. Partidul cheamă pe oamenii muncii de la sate să-şi intensifice munca pentru lărgirea şi întărirea sectorului socialist din agricultură şi în acelaşi timp să desfăşoare larg întrecerea pentru efectuarea rapidă şi în bune condiţii a muncilor agricole de primăvară, pentru obţinerea în acest an a unei recolte îmbelşugate de grîu şi porumb, pentru obţinerea de produse animale în cantităţi sporite, în vederea îmbunătăţirii continue a aprovizionării populaţiei. Partidul se adresează intelectualilor patriei noastre, chemîndu-i să-şi pună toate puterile în slujba construirii socialismului, să ridice tot mai sus ştiinţa şi tehnica, învăţămîntul, literatura şi arta patriei noastre ! Tovarăşi, Partidul cheamă pe toţi oamenii muncii să întărească necontenit orinduirea noastră democrat-populară şi temelia ei, alianţa între clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, să dezvolte şi să întărească frăţia între poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare. Să apărăm ca lumina ochilor bunurile obşteşti şi legalitatea populară, să combatem ca pe un vrăjmaş înverşunat birocratismul sub toate formele lui, să întărim vigilenţa noastră revoluţionară ! Să facem din patria noastră o ţară puternică şi înfloritoare, o ţară a belşugului şi a unei culturi înaintate ! Trăiască patria noastră scumpă, Republica Populară Romînă ! Trăiască Partidul Muncitoresc Romín şi Comitetul său Central ! Trăiască guvernul Republicii Populare Romíne! Trăiască comunitatea frăţească a ţărilor socialiste în frunte cu prietena noastră de nădejde — Uniunea Sovietică ! Trăiască pacea şi prietenia între popoare ! Trăiască solidaritatea şi frăţia oamenilor muncii de pretutindeni in lupta pentu pace şi socialism ! Trăiască leninismul ! Masă tovărăşească oferită de Prezidiul G CSM în cinstea delegaţiilor străine Prezidiul Consiliului Central al Sindicatelor a oferit marţi seara la restaurantul Athenee Palace o masă tovărăşească în cinstea delegaţiilor de peste hotare care ne vizitează ţara cu prilejul zilei de 1 Mai. Au luat parte membrii delegaţiilor sindicale şi delegaţiilor de femei sosite din U.R.S.S., R.P. Chineză, Anglia, Canada, R. Cehoslovacă, Danemarca, Elveţia, R. D. Germană, R. F. Germană, Indonezia, R.P.F. Iugoslavia, Japonia, Liban, R. P. Mongolă, R.P. Polonă, Siria, Suedia şi R.P. Ungară. Au participat Gh. Apostol, preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, Anton Vlădoiu, preşedintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al Capitalei, Stelian Moraru, vicepreşedinte al C.C.S., M. Mujic şi ing. M. Marin, secretari ai C.C.S., membri ai prezidiului C.C.S., vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, activişti sindicali, muncitori fruntaşi din întreprinderi şi instituţii. Cei prezenţi au toastat pentru unitatea clasei muncitoare internaţionale, pentru prietenia dintre toate popoarele, pentru pace în întreaga lume. Defilează oamenii muncii din Reşiţa REŞIŢA (coresp. „Munca“). Noaptea îşi strînge grăbită vălurile. Oraşul de la poalele munţilor Semenic este în sărbătoare. Pe clădirile întreprinderilor, instituţiilor, pe casele locuitorilor sunt arborate steaguri roşii şi tricolore. La ferestre ghivece cu flori, covoare cu motive naţionale. Ca un torent se revarsă coloanele de manifestanţi spre Piaţa Republicii. Se scandează lozinci despre unitatea de acţiune a oamenilor muncii din toate ţările. La ora 9, tovarăşul Pavel Floruţ, preşedintele comitetului de întreprindere de la Combinatul metalurgic, declară deschis mitingul oamenilor muncii din Reşiţa închinat zilei de 1 Mai. Despre importanţa acestei măreţe sărbători a vorbit tovarăşul Gh. Bîrsănescu, prim-secretar al comitetului raional de partid. In acordurile unui marş intonat de fanfară, începe apoi demonstraţia care este deschisă de coloana stegarilor. In piaţă se revarsă apoi coloana pionierilor, care poartă steguleţe roşii şi flori. Cu ropote nesfîrşite de aplauze sînt întîmpinaţi harnicii jurnalişti ai combinatului, care raportează cu justificată mîndrie partidului şi guvernului că în cinstea zilei de 1 Mai şi-au îndeplinit planul pe aprilie în proporţie de 105,7 la sută. In primele rîrdurî păşeşte destoinicul jurnalist Petru Them, a cărui echipă a dat la luna trecută cu 17 la sută mai multă fontă decit avea prevăzut. Urmeaza apoi cocsarii şi topitorii de metal. Pe graficele purtate de oţelari, sunt înscrise succesele cu care ei au întîmpinat ziua de 1 Mai. Pe un asemenea grafic se poate citi : „Oţelăria Martin a elaborat în aprilie 142 şarje rapide faţă de 120 cît era angajamentul". In faţa tribunei îşi face apariţia un car alegoric, pe care se află o locomotivă în miniatură în plină funcţiune. De jur-împrejur muncitorii fabricii de locomotive, in întrecerea socialistă intensificată în cinstea măreţei sărbători, ei au construit două locomotive forestiere peste plan, cind pe rînd se perindă prin faţa tribunei colectivele secţiilor şi fabricilor Combinatului metalurgic. Pe o maşină sunt purtate cîteva motoare electrice pentru tramvai şi un rotor în mărime naturală, — produse realizate de muncitorii fabricii de maşini electrice, care în luna aprilie au depăşit planul cu 12 la sută. Cu prilejul demonstraţiei, şi-au exprimat hotărîrea de a continua seria succeselor şi celelalte întreprinderi din oraş, printre care întreprinderile Comunale, C.F.R., O.C.L. Produse Industriale. Demonstraţia oamenilor muncii din Reșița s-a încheiat cu defilarea sportivilor. Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea partidului, înainte spre victoria socialismului în Republica Populară Romînă! In oraşul de pe Criş ORADEA. — Ziua de 1 Mai a găsit oraşul Oradea învestmîntat sărbătoreşte. Despre însemnătatea Zilei internaţionale a oamenilor muncii şi despre succesele colectivelor de muncă din întreprinderile, instituţiile şi de pe ogoarele regiunii Oradea au vorbit în limbile romînă şi maghiară tov. Iosif Banc, prim secretar al comitetului regional de partid, şi tov. Lucaci Vasile, secretar al comitetului regional de partid. A avut loc apoi demonstraţia oamenilor muncii care a fost deschisă de coloanele de pionieri. Rînd pe rînd au trecut apoi prin faţa tribunei colectivele întreprinderilor fruntaşe „înfrăţirea”, Atelierele de zonă C.F.R., „Bernat Andrei“, „Avîntul”, „Transilvania“ şi altele care au îndeplinit înainte de termen angajamentele luate în cinstea zilei de 1 Mai. In primele rînduri ale demonstranţilor păşeau fruntaşii în producţie Pali Iosif, Monori Toma, Kostelnik Ioan şi Simon Carol, de la fabrica de maşini-unelte „înfrăţirea“, care de cîteva zile dau produse în contul anilor 1957 — 1958. Au trecut apoi prin faţa tribunei muncitorii de la gospodăria agricolă de stat Oradea, care însămînțează ultimele suprafețe destinate culturilor din primăvara aceasta. m Sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţară şi peste hotare [ pekin: Demonstraţia constructorilor Chinei noi, socialiste PEKIN 1 (Agerpres) TASS: In piaţa centrală din Pekin — Tian Ianmîn — a avut loc o mare demonstraţie a oamenilor muncii din capitala Chinei, consacrată zilei de 1 Mai. In piaţă şi pe străzile alăturate se aliniaseră coloanele de demonstranţi, muncitori de la întreprinderile din Pekin, funcţionari, elevi, sportivi. La ora 10 în tribuna centrală şi-au făcut apariţia Mao Tze-dun, Ciu De, Liu Şao-ţi, Ciu En-lai, membrii Biroului Politic al C. C. al Partidului Comunist Chinez, conducătorii partidelor democratice şi organizaţiilor obşteşti, mareşali şi generali. Pin Cijen, primarul Pekinului, a rostit o scurtă cuvîntare. A răsunat Imnul de stat al Republicii Populare Chineze, apoi Internaţionala. S-au tras salve de tun în semn de salut şi apoi a început demonstraţia. Prima a defilat coloana stegarilor-muncitori şi funcţionari de la întreprinderi şi elevi din Pekin. Au urmat 15.000 pionieri. Apropiindu-se de tribuna centrală, din mîinile lor s-au înălţat mii de porumbei şi baloane de diferite culori. Spectatorii din tribune au aplaudat pe cei mai tineri constructori ai socialismului din China. A defilat apoi coloana de multe mii a celor mai buni muncitori din ţară — participanţii la conferinţa pe întreaga Chină a fruntaşilor în producţie. Cei 110.000 muncitori de la uzinele şi fabricile din Pekin au scandat lozincile: „Trăiască pacea în întreaga lume!“, „Trăiască unitatea popoarelor din întreaga lume !“, „Să luptăm pentru crearea securităţii colective în Europa !“, „Trăiască unitatea popoarelor Asiei şi Africii !“. Spectatorii din tribune au salutat cu căldură coloana ţăranilor din împrejurimile Pekinului care, unindu-se în cooperative agricole de producţie de tip superior, obţin recolte bogate. Prin faţa tribunelor a trecut coloana de 60.000 funcţionari din Pekin. In acelaşi timp deasupra pieţei au zburat planoare, conduse de piloţisportivi. Un grup de planoare era condus de ţăranul Van Bo. Şi-a făcut apoi apariţia un grup de avioane construite în ţară. A defilat coloana locuitorilor din cele şapte raioane ale Pekinului, după care au urmat peste 125.000 de studenţi şi elevi. In întreaga piaţă au răsunat lozincile: „Trăiască prietenia chino-sovietică !“, „Trăiască Partidul Comunist Chinezi“, „Trăiască Guvernul Popular Chinez I“, „Trăiască Mao Tze-dun !“. In costume pitoreşti au defilat studenţii Institutului Central al minorităţilor naţionale, în care învaţă în prezent 1.300 de studenţi din rîndurile a 40 de naţionalităţi din China. A urmat coloana oamenilor artei în fruntea căreia se aflau 400 de muzicieni. Pe camioane pavoazate artiştii au prezentat scene din piesele şi operele cele mai populare. Demonstraţia a fost încheiată de 400 de sportivi pe motociclete, făcînd parte din diferite asociaţii sportive voluntare. Demonstraţia de 1 Mai din Pekin, la care au participat peste 500.000 de persoane, a arătat coeziunea de monolit a poporului chinez care apără pacea şi construieşte cu succes o Chină nouă, socialistă. ★ Pretutindeni, în oraşele şi satele republicii — din Pamir pînă la ţărmul Oceanului Pacific şi de la Amur pînă la insulele Hainan — au avut loc demonstraţii sărbătoreşti şi mitinguri ale oamenilor muncii. Peste 600.000 oameni au participat la demonstraţia în cinstea zilei de 1 Mai din Sanhai, cel mai mare oraş din China, peste 400.000 la demonstraţia din Mukden, 210.000 — la Uhan, 200.000 — la Sian, cîte 150.000 — la Tiantzin şi Dalnîi, 110.000 — la Canion. Pionieri defilînd la Pekin cu ocazia zilei de 1 Mai belgrad: Parada militară BELGRAD 2 (Agerpres). — TASS: Oamenii muncii din Belgrad au întîmpinat cu însufleţire şi într-un cadru festiv ziua de 1 Mai. Oraşul era în sărbătoare, încă din zori răsunau pretutindeni cîntece. In tribunele din faţa clădirii Scupşcinei Populare Federative se aflau sute de invitaţi — membri ai Comitetului Central al Uniunii comuniştilor din Iugoslavia, membri ai Vocei Executive Federative, deputaţi ai Scupscinei Populare Federative şi ai Scupscinei Serbiei, ofiţeri şi generali, oameni ai culturii, ştiinţei şi artei, şefi ai misiunilor diplomatice şi ataşaţi militari acreditaţi la Belgrad. In tribuna centrală şi-au făcut apariţia Iosip Broz-Tito, Eduard Kardelj, Alexandr Rankovici, Ivan Gosneac şi alţii. La ora 8 a început parada militară. Parada a fost comandată de generalul-maior Marko Poricin, vestit erou popular, luptător în unităţile de partizani. După ce s-a prezentat raportul comandantului suprem, mareşalului Iosip Broz-Tito, în faţa tribunelor a început defilarea coloanelor de trupe: un regiment format din elevi ai şcolilor militare de infanterie, de marină, de administraţie, de aviaţie şi tehnice, unităţi de gardă, grăniceri, un detaşament din marina militară, un batalion al miliţiei populare. După aceea au defilat unităţile şi subunităţile garnizoanei din Belgrad. Aviaţia nu a participat la paradă din cauza ploii torenţiale şi a norilor care se aflau la mică altitudine. Tot din aceeaşi cauză nu a mai avut loc nici demonstraţia oamenilor muncii din Belgrad. NEW YORK: Mitingul din piaţa Union-Square NEW YORK (Agerpres). — La 30 aprilie a avut loc la New York, în piaţa Union-Square, un mare miting consacrat zilei de 1 Mai. La miting au participat mii de persoane. Deschizînd mitingul, cunoscutul scriitor şi militant social american Howard Fast a dat citire unor mesaje de salut din partea Federaţiei Sindicale Mondiale, a sindicatelor chineze, engleze şi franceze şi din partea altor organizaţii. Michael Weis, unul din cei mai vechi participanţi la festivităţile de 1 Mai în Statele Unite, a adresat celor prezenţi un cuvînt de salut. In cadrul mitingului au luat cuvîntul Rose Weinstock, Minan Bawner, George Charney, scriitorul Albert Kahn şi alţii. Toţi vorbitorii au chemat la întărirea unităţii oamenilor muncii în lupta pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai, pentru încetarea discriminării rasiale, pentru amnistierea tuturor deţinuţilor politici victime ale legii Smith, pentru coexistenţă paşnică şi prietenie cu toata popoarele lumii şi la primul rînd cu popoarele Uniunii Sovietice şi Republicii Populare Chineze. Participanţii la miting au salutat cu deosebită căldură pe cunoscutul militant social american Benjamin Davis, eliberat de curînd din închisoare după o detenţiune de cinci ani, fiind învinuit de a fi încălcat legea Smith. După ce a transmis participanţilor la miting salutul Partidului Comunist din Statele Unite, Davis i-a chemat să lupte pentru libertăţi cu adevărat democratice în S.U.A., pentru acordarea tuturor drepturilor constituţionale populaţiei de culoare. Davis a chemat la luptă împotriva colonialismului şi primejdiei de război, pentru pace între popoare. Participanţii la miting purtau numeroase pancarte pe care se putea citi: „Să se interzică bomba atomică şi cu hidrogen I“, „Pentru prietenie între Statele Unite şi China !“, „Durles trebuie să vorbească despre pace, nu despre război !“, „Pentru dezvoltarea legăturilor culturale între Est și Vest!“, „Să se abroge legea Taft- Hartley !“, „Libertate pentru victimele legii Smith ”.