Munca, ianuarie 1961 (Anul 17, nr. 4093-4117)

1961-01-03 / nr. 4093

Pi oteluri difinch țările, unifi-va ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. Spre cit mai mari succese în îndeplinirea planului celui de al Xl-lea an al desenatului Puternic avânt întrecerii socialiste Intr-o atmosferă de sărbătoare, cu puternice sentimente de bucurie şi mîndrie pentru viaţa nouă şi munca sa rodnică, a întîmpinat întregul nostru popor anul 1961. Sentimentele acestea sînt fireşti. In ţara noastră au dispărut pentru totdeauna acele vremuri cînd oamenii muncii, întîmpinînd noul an, se întrebau cu nelinişte: oare ce va aduce el? Astăzi, la noi în ţară, cei ce muncesc sînt nu numai făuritorii bunurilor materiale, dar şi stăpînii rodului muncii lor. Ei privesc cu optimism şi încredere viitorul. Călăuză în întreaga lor activitate le este partidul, le sînt hotărîrile sale. Congresul al III-lea al P.M.R. a consemnat o realizare istorică: Victoria socialismului în ţara noastră, victoria măreaţă a glorioasei noastre clase muncitoare, a ţărănimii, a intelectualităţii noastre şi a jalonat drumul desăvîrşirii construirii socialismului şi trecerii treptate la comunism. Faptul acesta însufleţeşte pe toţi oamenii muncii, îi îndeamnă să-şi pună întreaga capaci- tate şi putere de muncă în slujba îndeplinirii şi depăşirii planurilor economice elaborate de partid, cale sigură de ridicare neîntreruptă a nivelului lor de trai. In anul care a trecut au fost înregistrate victorii de seamă în dezvoltarea continuă a forţelor de producţie, s-au obţinut sporuri însemnate de producţie peste prevederi. Marile investiţii alocate de stat în scopul creşterii capacităţilor de producţie au făcut cu putinţă intrarea în funcţiune înainte de termen a unui număr mare de noi obiective industriale (o baterie de cocs un cuptor Martin de 400 tone la C.S.H., uzinele de produse sodice din Govora şi Borzeşti, fabricile de mobilă din Iaşi şi Militari-Bucureşti etc). Datorită succeselor obţinute de industria bunurilor de consum, aprovizionarea oamenilor muncii a fost simţitor îmbunătăţită. Realizări de seamă s-au înregistrat şi în agricultură. Producţia agricolă înmagazinată anul trecut asigură toate nevoile de consum ale economiei naţionale şi creşterea rezervelor statului. Bilanţul realizărilor dobîndite în 1960 este rodnic. El arată că prevederile stabilite de cel de-al III-lea Congres al P.M.R. se traduc în viaţă pe deplin, că planul sesenat va fi nu numai îndeplinit ci şi depăşit. Anul 1960 a întărit puterea economică a ţării, a făcut să crească bunăstarea întregului popor. Succesele obţinute constituie o bază solidă pentru noi realizări în dezvoltarea şi mai puternică a economiei naţionale. Planul de stat pe 1961 deschide în faţa noastră perspectiva îmbucurătoare a unei noi creşteri a forţelor de producţie, a înfloririi culturii, a ridicării în continuare a nivelului de trai. Să redăm cîteva din cifrele planului celui de-al doilea an al şesenatului. Producţia globală a industriei noastre va trebui să crească cu 13,5 la sută faţă de realizările preliminare ale anului 1960; producţia de energie electrică şi termică va spori cu 22 la sută; a industriei siderurgice cu 16,6 la sută; a industriei construcţiilor de maşini cu circa 16 la sută; a industriei chimice, celulozei şi hîrtiei cu 18 la sută; a industriei uşoare cu 16 la sută şi a industriei alimentare cu 11 la sută. Volumul investiţiilor capitale va însuma o creştere de 24 la sută faţă de 1960. O parte însemnată din aceste fonduri va fi investită în industria grea, de a cărei dezvoltare depinde avîntul continuu al tuturor ramurilor economiei naţionale. In 1961 va începe construirea combinatului siderurgic de la Galaţi, una din cele mai importante lucrări din ţara noastră. Realizarea acestui obiectiv industrial, alături de dezvoltarea întreprinderilor siderurgice existente, va face ca producţia noastră de metal să ajungă şi să întreacă pe aceea a multor ţări din Europa cu tradiţie în acest domeniu. Ţara noastră se află în plină transformare socialistă. Peste tot, în fiecare regiune, in fiecare oraş şi comună s-au deschis în ultimii ani nenumărate şantiere de construcţii. In acest an se vor clădi zeci de mii de apartamente, se va construi un mare număr de edificii social-culturale, vor fi date în exploatare noi fabrici şi uzine. Obiective măreţe au de înfăptuit şi lucrătorii din agricultură. Condiţiile create, mai ales sub raportul mecanizării lucrărilor, vor face ca producţia agricolă să sporească cu 19 la sută faţă de 1960. Anul nou în care am intrat va fi un an de progres tehnic accelerat în toate ramurile economiei naţionale. Oamenii de ştiinţă, inginerii, tehnicienii, muncitorii inovatori şi raţionalizatori, sînt chemaţi să muncească astfel încît patria noastră să obţină succese remarcabile în domeniul ştiinţei şi tehnicii. Au trecut numai cîteva zile din anul 1961. Veştile care ne sosesc din toate colţurile patriei vorbesc despre primele victorii obţinute de oamenii muncii în întrecerea socialistă. Iată cîteva din ele: bravii jurnalişti, oţelari şi laminorişti hunedoreni au dat peste plan 450 tone produse siderurgice, oţelarii de la „Industria Sîrmei", aplicînd metoda de elaborare rapidă a şarjelor — au zmuls cuptoarelor Martin cu 5 la sută mai mult metal; laminoriştii de la Combinatul metalurgic din Reşiţa, folosind metoda de laminare la toleranţe negative, au depăşit prevederile planului cu circa 120 tone de produse laminate, cimentiștii de la Turda au produs 272 (Continuare în pap. 2-a) SeiK-haloui efeiearsei Pe platoul oţelăriei Martin de la uzinele „Oţelul Roşu“ munca este în toi. In hală se pregătesc podurile de turnare. Deodată, şuieratul sirenei sfîşie liniştea nopţii. Este ora 24. Cumpăna celor doi ani. 1960 care s-a încheiat şi 1961 care se naşte. Topitorii se felicită între ei. In mijlocul lor au venit să le ureze noroc şi spor la muncă reprezentanţi ai comitetului de partid, ai conducerii întreprinderii şi ai sindicatului. O dată cu felicitările la cuptorul nr. 1 se slobozeşte prima şarjă de oţel din anul 1961. Cinstea de a o elabora a revenit oţelarilor din echipa lui August Miko. Şarja este bună şi cu 4 tone mai mare decît media greutăţii realizată în 1960. Primul succes din noul an a fost înscris. I-au urmat altele. La sfîrşitul zilei echipele de la cuptorul nr. 1 au elaborat în plus faţă de plan 32 tone oţel. Au dat oţel în plus şi topitorii din echipele lui Alfred Schwerin, Ion Stroie şi altele de la celelalte două cuptoare. Indicele de utilizare a cuptorului, planificat pe 1961, a fost depăşit cu 17 la sută. Hotărîrea oţelarilor de aici ca încă de la începutul anului să îndeplinească şi să depăşească sarcinile de plan ce le revin a început astfel să prindă viaţă. (Coresp. „Munca") 0*0- Folosind cu pricepere agregatele Colectivul fabricii de ciment „Victoria socialistă" din Turda a Început cu avînt lucrul în noul an. Fiecare muncitor este animat de hotărîrea de a realiza înainte de termen sarcinile de plan. Folosind cu pricepere agregatele și timpul de lucru, echipele conduse de Mihai Pescaru, Zoltán Petran şi Andrei Bărbuţă de la secţia mori, au produs în prima zi de muncă a anului 272 tone ciment peste plan. (Coresp. „Munca") ---------0*0-------- Prima sondă dată producţiei In noaptea revelionului şi în prima zi a anului nou sondorii argeşeni au fost la datorie. In timp ce unii din tovarăşii lor de muncă închinau pahare pentru noi succese, cei din schimbul de serviciu consemnau în raportul de activitate primele succese pe anul 1961. La sonda 164, în cursul nopţii de 1 ianuarie brigada tovarăşului Gheorghe Niţoi, după ce a atins talpa, a introdus coloana de exploatare la o adâncime de peste 2000 de metri. Folosind metoda forajului cu turbină, brigăzile conduse de Ion Buliga şi Ion Soare de la sondele nr. 162 şi 11 au raportat săparea primilor metri în plus în acest an. Cel mai de seamă succes a fost înregistrat de sondorii brigăzii tovarăşului N. Bîlgă, care, terminînd forarea sondei 181, au reuşit s-o dea producţiei chiar în prima zi din 1961. (Coresp. „Munca“) Anul XVII, nr. 4093 MARJI 3 IANUARIE 1961 4 pagini 20 bani Cuvîntarea tovarăşului I. Gh. Maurer rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1960 la posturile noastre de radio şi televiziune următoarea cuvîntare : Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Populare Romíne ! Ne aflăm în pragul Anului Nou. Anul ce se sfîrşeşte a fost bogat în evenimente de o deosebită însemnătate în viaţa poporului român. Făcind bilanţul strălucitelor succese obţinute de oamenii muncii, sub conducerea încercată a partidului, cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român a înfăţişat întregului popor un program măreţ de muncă şi luptă care îl însufleţeşte in grandioasa operă de dezvoltare a economiei naţionale, a ştiinţei şi culturii socialiste, de ridicare a nivelului de trai. Munca plină de en- Ituziasm, energia creatoare, talentul şi priceperea poporului român au făcut ca prevederile acestui program pentru anul 1960 să fie îndeplinite cu succes şi, într-o serie de domenii, chiar depăşite. Cu profundă bucurie vedem cum pe întinsul ţării se ridică noi întreprinderi, cum se consolidează şi se extinde sectorul socialist al agriculturii, cum apar noi şi moderne cartiere de locuinţe, case de odihnă, şcoli, aşezăminte de artă şi cultură. Republica noastră devine tot mai frumoasă, mai bogată, mai prosperă şi în această minunată realizare este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Succesele obţinute arată ce viitor luminos, ce perspective se deschid patriei noastre. In anul 1960 s-au obţinut noi şi importante succese în lupta pentru consolidarea păcii. Ele se datorează influenţei determinante pe care o exercită asupra întregii dezvoltări a societăţii sistemul socialist mondial şi existenţei frontului larg al luptătorilor pentru pace, căruia i se adaugă mereu noi şi noi forţe. Păşim în noul an cu ferma convingere că el va aduce noi victorii cauzei păcii între popoare, cauzei socialismului şi progresului. In aceste clipe, muncitorii, ţăranii muncitori, intelectualii, în mijlocul familiilor, prietenilor, tovarăşilor de muncă, întîmpină noul an cu voie bună, hotărîţi să obţină noi succese în munca pentru propăşirea şi înflorirea patriei noastre socialiste, în lupta pentru apărarea păcii. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, al guvernului Republicii Populare Romíne, al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, urez din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbaţi, femei, tineri, care muncesc cu abnegaţie în fabrici şi uzine, pe ogoare, pe frontul ştiinţei şi culturii , sănătate şi fericire. La mulţi ani, dragi tovarăşi şi prieteni ! In cinstea victoriilor repurtate sub conducerea partidului In noaptea de revelion restaurantele şi sălile cluburilor muncitoreşti din Hunedoara sunt pline de oameni. Siderurgiştii constructori, împreună cu familiile lor stau în jurul meselor încărcate cu bunătăţi în aşteptarea noului an. Anul 1960 se încheie. Sună sirena Combinatului Siderurgic. Ea vesteşte sosirea noului an. Pretutindeni se sting pentru cîteva clipe luminile. Numai la furnale, oţelării şi laminoare e lumină. Acolo noul an e primit cu muncă avîntată. Amuţeşte sirena combinatului. Mii şi mii de becuri electrice luminează apoi din nou oraşul. Anul nou e primit pretutindeni cu multă veselie. In sala nouă a clubului muncitoresc peste 800 siderurgişti cu familiile lor ridică pahare cu vin în cinstea partidului nostru şi a victoriilor repurtate sub înţeleaptă sa conducere de către harnicul nostru popor muncitor. „La mulţi ani“, îşi urează oţelarii Traian Bîrlea, Axente Marian, Petrovici Alexandru şi Constantin Enache. Succese şi mai mari în anul 1961, le urează siderurgiştilor, tovarăşul Moga Băiuţ, secretar al comitetului de partid, Nicolae Cătană, director general al Combinatului Siderurgic, şi Ion Achim, preşedintele sindicatului. (Coresp. „Munca") ...// // I B LA DATORIE... 1 ianuarie 1961 — prima zi dinnoul an- La depoul de locomotive Bucureşti-căuători este zi obişnuită de muncă. Şeful de tură Nicolae Pănoiu se uită în registrul de circulaţie : 14 locomotive sînt pînă acum plecate la drum ; alte 16 urmează să plece pînă la 6 seara. „Nu-i rău - gîndeşte el , dar parcă din prima zi s-au potrivit în tură tot unul şi unul. Mecanicul Florica Meşter a plecat de dimineaţă la Olteniţa cu 8343. Stoica Anghel cu 1007, Petre Brovchin s-a şi întors cu 206. La alimentare lucrează echipa fruntaşă a lui Nicolae Drăgan, iar la curăţat sunt cei conduşi de Constantin Voicu...“ Locomotiva 231074 — un „Pacific“ uriaş sclipeşte de curăţenie. Mecanicul locomotivei este Eroul Muncii Socialiste. Ştefan Lungu. - Lucrezi astăzi, tovarăşe Lungu? îl întreb. - Sunt la rezervă. Dar ştiu eu însă ce-o surveni ? îmi răspunde el. — Unde ai petrecut revelionul ? — La şcoala noastră profesională, că acolo l-am organizat. A fost tare frumos... Convorbirea lunecă, cum e şi firesc, la locomotivă. Aflu că de cîteva zile a ieşit din reparaţii. Cu ea s-au parcurs 39.000 km peste cei planificaţi. Brigada „7 Noiembrie“, condusă de mecanicul Ştefan Lungu, este fruntaşă pe depou. Pentru noul an şi-a luat ca angajament: economisirea a 25 tone combustibil convenţional pe lună de fiecare locomotivă, eliminarea reparaţiilor intre spălări. La rîndul ei, echipa complexă de reparaţii s-a angajat ca la fiecare 3 luni să repare o locomotivă cu material economisit. ...Orele 18. Negurile au învăluit depoul. Nicolae Pănoiu îşi încheie lucrările din registru. Totul a decurs normal. Cu o precizie matematică, îşi făcu apariţia Mihai Amaza, noul şef de tură, care va dirija în continuare coloşii de oţel. — Să trăiţi, tovarăşi, şi la mulţi ani! spuse el. — Să trăieşti, frate Mihai ! îi răspunde Nicolae Pănoiu. Iţi predau serviciul. Totul e în regulă. Dar... cum se face că şi anul trecut tot aşa am fost un ture ? — Ei, ce să-i faci! Datoria e datorie... H. VALENTIN Sala mare a uzinelor constructoare de utilaj petrolifer „1 Mai" din Ploeşti. Sute de cazangii, mecanici, oţelari au venit cu familiile lor să petreacă împreună revelionul 1961. Zecile de becuri multicolore, ghirlande, frumosul Pom de iarnă împodobit cu daruri, dau un aspect de mare sărbătoare. Mesele sunt încărcate cu tot felul de bunătăţi. Nu lipseşte bătrîna ţuică de Văleni şi nici vinul de Tohani. Se cintă, se dansează. Este mare veselie. Se apropie ora 24. Toţi se string în jurul meselor. Pentru cîteva secunde luminile s-au stins. S-a făcut întuneric. O explozie de urale, felicitări. — La mulţi ani, tovarăşi! Oamenii se îmbrăţişează, se sărută. Tovarăşul Mihai Stoian, preşedintele comitetului sindical, îi felicită pe constructorii de utilaj petrolifer pentru frumoasele succese obţinute în anul 1960. Le urează noi succese în noul an. Constructorii ridică un toast pentru toate cele cîte s-au înfăptuit in 1960, pentru viaţa lor fericită, pentru partidul nostru iubit. Am intrat în anul 1961. Un an care deschide în faţa oamenilor muncii noi şi frumoase perspective. — Să facem planul pe acest an numai în 10 luni, propune oţelarul Toma Rusea, tovarăşului său de muncă Constantin Piţă. — Mă angajez, spune acesta. Prima chemare la întrecere. Primul angajament. Asemenea întreceri s-au pornit multe în această noapte. Timpul trece pe nesimţite. Membrii brigăzii artistice de agitaţie, orchestra de amatori a uzinei îşi aduc din plin contribuţia ca această sărbătoare să fie cit mai frumoasă. Oamenii ridică pahare. Pentru viitorul nostru luminos, pentru înfăptuirea măreţului program de înflorire a patriei preconizat de partid, pentru pace şi bunăstare. (Coresp. „Munca") Pentru viitorul nostru luminos Constructorii de utilaj petrolifer de la Uzinele „1 Mai -Ploeşti, toastind pentru pace, pentru viitorul luminos Foto : I. BICA TELEGRAME Tovaraşului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, prim-secretar al Comitetului Central al P.M.R. Tovarăşului CHIVU STOICA, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Romine Tovarăşului ION GHEORGHE MAURER, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a R.P Romine Dragi tovarăşi, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi întregul popor sovietic vă felicită din Inimă pe dv. şi pe toţi oamenii muncii din Republica Populară Română cu prilejul Anului Nou. Anul care a trecut s-a caracterizat prin creşterea continuă a puterii şi prestigiului sistemului socialist mondial. Cu fiecare zi se manifestă tot mai mult pe arena internaţională superioritatea socialismului asupra Imperialismului, precumpănirea forţelor păcii asupra forţelor războiului. Consfătuirea reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti a constituit o nouă etapă în întărirea continuă a forţelor mişcării comuniste internaţionale. Oamenii sovietici se bucură sincer de realizările obţinute în anul care a trecut de poporul român, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, în construirea socialismului, în lupta pentru pace între popoare. Ne exprimăm convingerea fermă că prietenia frăţească şi colaborarea rodnică între Uniunea Sovietică şi Republica Populară Romînă se vor dezvolta şi în viitor spre binele şi fericirea popoarelor noastre. In Interesul întăririi unităţii şi coeziunii tuturor ţărilor marelui lagăr socialist. Urăm din inimă poporului frate romin în noul an care vine noi succese In construcţia socialistă, în lupta pentru întărirea păcii. L. BREJNEV N. HRUŞCIOV Moscova, Kremlin, decembrie 1960 Tovarăşului N. S. HRUŞCIOV, Prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S., preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. Tovarăşului L. I. BREJNEV, Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. MOSCOVA Dragi tovarăşi, Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín, Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Romíne, Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romíne, și întregul popor romín vă trimit dumneavoastră și întregului popor sovietic, sincerele lor felicitări şi cele mai bune urări. Poporul sovietic condus de gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice a obţinut în anul care a trecut succese strălucite în înfăptuirea grandioaselor sarcini ale planului septenal, a înregistrat noi realizări epocale în domeniul ştiinţei şi tehnicii, înaintarea victorioasă a Uniunii Sovietice pe drumul făuririi comunismului, politica sa externă leninistă, promovată cu consecvenţă de Partidul Comunist şi guvernul sovietic în frunte cu tovarăşul N. S. Hruşciov, atrag de partea ideilor păcii şi socialismului noi şi noi forţe sociale din toate ţările lumii. Ne exprimăm ferma convingere că în anul care vine prietenia de nezdruncinat şi colaborarea frăţească dintre popoarele noastre se vor întări şi mai mult spre binele marii comunităţi a ţărilor socialiste şi al păcii în întreaga lume. Vă urăm, dragi tovarăşi, An Nou şi fericit, mari succese în munca dv. creatoare pusă în slujba cauzei nobile a construirii comunismului în Uniunea Sovietică, a păcii şi fericirii omenirii. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín CHIVU STOICA Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romine bION gheorghe MAURER Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Romine După unul din cintece Florin Dorian (dreapta sus) cunoscutul cintăreţ de muzică uşoară, ciocneşte un pahar cu vin cu cîţiva din salariaţii P.T.T.R. Telefoane Cmntec, joc şi voie bună Muncitorii „Griviţei" ştiu să muncească bine, dar tot atit de bine ştiu să şi petreacă. Inchipuiţi-vă o sală ceva mai mare decît cea a Teatrului de Operă şi Balet luminată feeric de mii şi mii de becuri, ornată sărbătoreşte ; închipuiţi-vă un belşug de bucate alese şi de băuturi din podgorii renumite. Dar, mai ales, închipuiţi-vă cum pot petrece oameni cu conştiinţa datoriei împlinite, oameni care, întotdeauna, au dat viaţă cuvîntului partidului. Sunt aici mulţi dintre ocaia care cu piepturile lor au făcut zid în 1933 în faţa primelor gloanţe ale fascismului. Sunt aici urmaşii eroilor „Griviţei care azi, crescuţi şi educaţi de comunişti, muncesc pentru păstrarea cuceririlor dobîndite cu preţ de singu, muncesc pentru consolidarea acestora, pentru noi şi noi succese pe drumul luminos pe care l-a deschis partidul nostru drag. După miezul nopţii cînd, de fapt, a început noul an, clinchetul paharelor, o adevărată simfonie de clopoţei, a prins să răsune ca o adevărată orchestră. S-a toastat pentru partid, pentru pace, pentru anul care a venit, pentru o viaţă fericită, pentru noi şi noi succese în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cîteva din gindurile ce s-au exprimat atunci: ...Dumitru Miron, directorul complexului: „Avem un colectiv harnic. Partidul ne-a creat toate condiţiile pentru o muncă spornică, de calitate. Ne angajăm să realizăm planul în cel de-al doilea an al sesenatului mai devreme, să obţinem economii însemnate. Vom intimpina cea de a 40-a aniversare a Partidului Muncitoresc Român cu însemnate succese". ...Cazangiul Ion Popescu. ..Pentru anul în care am păşit am gînduri multe. Avem de realizat profile extrem de pretenţioase. Voi munci cu toată dragostea, cu toată atenţia. Calitatea produselor e la noi pe primul plan. Am planuri mari şi pentru gospodăria mea. Deşi am casă foarte bună, în blocul ceferiştilor, va trebui să mă mut. Mi s-a mărit familia Şi curind, foarte curind, soţia îmi va da un fiu. Băiat vreau, pentru că fată am. ...Cazangiul Vasile Tănăsescu: V. MARGINEANU (Continuare în pag. 2-a)