Munca, martie 1962 (Anul 18, nr. 4453-4479)

1962-03-01 / nr. 4453

Muncă însufleţită pentru realizarea angajamentelor în întrecerea socialistă ★ ★ ★ ★ Valorificînd raţional masa lemnoasă Se îmbunătăţesc indicii de calitate Mobilizaţi de Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste, muncitorii, inginerii şi tehnicienii Întreprinderii forestiere Bâbeni din regiunea Argeş s-au angajat să obţină noi succese pe linia valorificării naţionale a masei lemnoase. In acest scop, conducerea tehnico-administrativă, cu sprijinul comitetului sindicatului, a trecut la dotarea exploatărilor cu noi mecanisme şi uti---------0*0--------laje, la organizarea muncii în brigăzi complexe și cu plata în acord global, precum şi la generalizarea metodei de lucru în trunchiuri şi catarge. Drept urmare, numai în cursul lunii februarie s-au trimis în plus pentru prelucrare peste 300 metri cubi buşteni de fag pentru gater, 60 metri cubi buşteni stejar, cca 700 traverse, importante cantităţi de cherestea etc. Sectoarele Arnota şi Vaideieni, care au realizat cei mai înalţi indici de utilizare industrială a masei lemnoase, sunt fruntaşe pe întreprindere. (Coresp. „Munca“) Datorită măsurilor tehnico-organizatorice luate de conducerea întreprinderii şi comitetul sindicatului, angajamentele colectivului de muncă al fabricii de hîrtie şi celuloză „Steaua Roşie“-Bacău au început să prindă viaţă. Astfel, la principalele sorturi de hîrtie fabricate în prezent s-au obţinut caracteristici de calitate superioară faţă de anul trecut Astfel, la hîrtia de ziar s-a ajuns la o netezime de 57 secunde faţă de 23 secunde cît prevede Stasul şi 50 secunde cît reprezenta angajamentul. Totodată impurităţile din hîrtie au scăzut la 148 m.p. faţă de 200 cît este admis şi respectiv 160 cît prevede angajamentul colectivului. Rezultate asemănătoare s-au înregistrat şi la hîrtia velină. O contribuţie însemnată la obţinerea rezultatelor amintite au adus-o consfătuirile de producţie organizate în sălile de finisaj, cu participarea muncitorilor de la maşinile de fabricaţie.  (Coresp. „Munca") ■0*0-------- Un avans preţios Muncitorii fabricii de produse refractare „Proletarul“ din Turda au realizat sarcinile de plan pe primele două luni ale anului cu 6 zile înainte de termen şi au redus procentul rebutului cu 1,12 la sută faţă de media anului trecut. Ilie Belein corespondent voluntar Proletari din toate ţările, uniți-vă! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. Mai mult şi mai bun îmbunătăţirea calităţii produselor, îndeplinirea ritmică şi pe sortimente a sarcinilor de plan, ca şi reducerea consumului specific de materii prime şi materiale, sunt cîteva din obiectivele întrecerii muncitorilor de la întreprinderea de industrie locală „Progresul“ din Piteşti. Propunerile preţioase făcute de ei cu prilejul dezbaterii Directivelor C.C. al P.M.R., pentru o mai bună desfăşurare a procesului de producţie în fiecare secţie, ca şi măsurile tehnico-organizatorice luate de conducerea administrativă, au ajutat colectivul de aici să înscrie succese de seamă în întrecere şi în cursul lunii februarie. Astfel, au fost produse în acest timp cu peste 10 la sută mai multe uşi şi ferestre, cu 6,2 la sută mai multe radiatoare de fontă, însemnate cantităţi de materiale de construcţii, precum şi produse alimentare, toate la un nivel calitativ corespunzător cerințelor consumatorilor. (Coresp. „Munca“) In întrecerea ce se desfăşoară la turnătoria uzinelor „Timpuri Noi" din Capitală, cele mai bune rezultate In luna februarie le-a înregistrat brigada condusă de Vasile Alexandru. Lucrînd la turnarea blocurilor-motor, colectivul acestei brigăzi şi-a depăşit angajamentele luate în întrecere. Astfel, în loc de 34 blocuri-motor pe zi cît prevedea angajamentul, s-au obţinut în luna februarie 36 bucăţi. In acelaşi timp, procentul de rebut a fost redus la 12 la sută, faţă de 16 la sută cît este admis. In clişeu, vă înfăţişăm pe Vasile Alexandru, şeful brigăzii (al doilea din stingă), stînd de vorbă cu cițiva tovarăși de muncă. "■ Foto : S. EMIL S-a încheiat colectivizarea agriculturii în raionul Ploieşti O dată cu formarea gospodăriilor colective şi în comunele Boldeşti, Ciumaţi, Valea Cucului, Plopeni, Iordăcheanu şi altele, în care au intrat toţi ţăranii muncitori, s-a încheiat colectivizarea raionului Ploieşti — al 6-lea raion cu agricultura colectivizată din regiunea cu acelaşi nume. Cele 58 G.A.C. din raion unesc acum 40 519 de familii cu 63.467 ha. teren. Rezultatele obţinute de gospodăriile colective înfiinţate în anii din urmă, în ce priveşte mărirea producţiei agricole şi creşterea veniturilor membrilor lor, au arătat concret ţăranilor avantajele şi superioritatea muncii unite. Datorită acesteia, aplicării regulilor agrotehnice şi ajutorului dat de stat, colectiviştii din raionul Ploieşti au recoltat anul trecut, cu 400 kg. de grîu la hectar mai mult decît întovărăşirile agricole şi cu aproape 800 kg. mai mult decât gospodăriile individuale. In cursul anului trecut G.A.C. din raionul Ploieşti şi-au sporit simţitor numărul animalelor. Astfel, efectivul de bovine a crescut faţă de 1 ianuarie 1961 de 3,5 ori, cel de ovine de 2 ori, iar cel de porcine de peste 6 ori. Fondul de bază al G.A.C. a ajuns, de la 6.626.000 lei în 1960, la 11.632.800 lei în 1961, ceea ce a dus la dezvoltarea multilaterala a gospodăriilor colective, la întărirea lor economică, la obţinerea de producţii şi venituri mai mari. Bunăoară valoarea zilei-muncă a colectiviştilor din comuna Gherghiţa a fost de 44 lei. Şi mai concret, colectivistul Gheorghe Manea, de pildă, a realizat în anul 1961 un venit net de 28.644 lei. Creşterea bunăstării colectiviştilor din raionul Ploieşti se mai reflectă şi în faptul că anul trecut ei şi-au construit 450 de case noi, mulţi şi-au cumpărat aparate de radio, televizoare, biciclete, garnituri de mobilă etc. Toate aceste succese fiind popularizate pe larg au constituit un îndemn pentru întovărăşiţi şi familiile de ţărani cu gospodărie individuală de a păşi pe drumul muncii în colectiv, drumul belşugului şi al bunăstării. Tot ieri s-a încheiat colectivizarea agriculturii şi în comunele ce aparţin oraşelor Buzău şi Tîrgovişte. (Coresp. „Munca“) Plecarea unei delegaţii a Marii Adunări Naţionale in Birmania, Indonezia şi India O delegaţie a Marii Adunări Naţionale a R. P. Române a plecat miercuri dimineaţa într-o vizită în Uniunea Birmană, Republica Indonezia şi Republica India, la invitaţia preşedinţilor parlamentelor din aceste ţări. Aceasta este o vizită de răspuns la vizitele făcute în ţara noastră de către delegaţii ale acestor parlamente. Delegaţia, condusă de acad Ştefan S. Nicolau, vicepreşedinte al Marii Adunări Naţionale şi al grupului naţional român al Uniunii interparlamentare, este alcătuită din deputaţii Roman Moldovan şi Ludovic Takacs, membri ai Consiliului de Stat, Cornel Burtică, Tudor Ionescu, Constantin Mateescu, Marin Rădoi şi Stoian Stanciu. La plecare, pe aeroportul Băneasa, au fost de faţă Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Anton Moisescu, vicepreşedinte al Marii Adunări Naţionale, Dionisie Ionescu, şeful Ceremonialului de Stat, numeroşi deputaţi, Horaţiu Iancu, ambasadorul R. P. Romîne în India, Pavel Silard, ambasadorul R. P. Romíne în Indonezia, funcţionari superiori din Ministerul Afacerilor Externe şi al Marii Adunări Naţionale. Au fost prezenţi ambasadorul Indoneziei la Bucureşti, Sukrisno, şi K. M. Kannampilly, consilier al Ambasadei Indiei. ★ în cursul zilei delegaţia a ajuns la Praga. Pe aeroportul din Praga, deputaţii români au fost întâmpinaţi de V. Skoda, vicepreşedinte al Adunării Naţionale a R.S. Cehoslovace, reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe al R.S. Cehoslovace şi deputaţi ai Adunării Naţionale, precum şi de Gh. Niţescu, ambasadorul R.P. Romíné la Praga. La 28 februarie, delegaţia Marii Adunări Naţionale a R.P. Române a fost primită de Zdenek Fierlinger, preşedintele Adunării Naţionale a R.S. Cehoslovace, cu care a avut o convorbire cordială. In ce de-a doua jumătate a zilei, oaspeţii romîni au vizitat Praga şi au luat cunoştinţă de construcţiile oraşului. (Agerpres) Anul XVIII—nr. 4453 J O 1 MARTIE 1962 4 pagini 20 bani Idei inovatoare Strădaniile muncitorilor de la uzinele „Laminorul" din Brăila de a-şi respecta angajamentele luate în întoecerea socialistă, au dat naştere la numeroase idei a căror aplicare e menită să ducă la îmbunătăţirea procesului tehnologic, la economisirea de materii prime şi materiale. Printre acestea se numără şi ideea tehnicianului Stan Buricea şi a lui Gheorghe Mihalaşcu, care au propus un dispozitiv pentru decuparea mecanică a sîrmei laminate de 6,5 mm. Aplicarea acestuia aduce o economie antecalculată de 711.240 lei pe an, iar timpul de decapare se reduce de la 30 minute la 8 minute. (Coresp. „Munca“) în întreprinderile industriei uşoare 81 milioane lei cheltuiţi pentru protecţia muncii In ultimii doi ani, in întreprinderile aparţinînd industriei uşoare s-au cheltuit 81 milioane lei pentru acţiuni de protecţia muncii, pentru apărarea sănătăţii muncitorilor. Din aceşti bani, în majoritatea ţesătoriilor au fost montate apărători de ratară pentru prevenirea accidentelor de muncă prin sărirea suveicilor, s-au montat instalaţii de ventilaţie şi condiţionarea aerului, în fabricile de sticlă s-au instalat perdele protectoare de apă în faţa cuptoarelor etc. Din G.A.S. — produse agrolimentare Valorificîndu-şi produsele, G.A.S. din regiunea Galaţi au pus la dispoziţia consumatorilor importante cantităţi de mărfuri agroalimentare. Numai în oraşul Galaţi prin magazinele Gostat au fost desfăcute în primele 50 de zile ale acestui an, 32.000 kg. preparate de carne, 22.000 kg. brînzeturi, 178.000 litri de vin, 5.500 kg. miere de albine, 60.000 kg. cartofi, 20.000 kg. legume și zarzavaturi diferite. (Coresp. „Munca“) Linia aeriană Bucureşti — Viena — Zürich ■— Paris deservită de TAROM Începînd de la 1 martie linia aeriană Bucureşti — Viena — Zürich — Paris va fi deservită în mod regulat de întreprinderea TAROM cu avioane de tip 11-18. Aeronavele turbopropulsoare 11-18, construite în Uniunea Sovietică, fac parte din categoria avioanelor moderne de călători, putînd transporta 84 de pasageri. Prin construcţia sa, avionul asigură un mare confort, siguranţă deplină în exploatare şi o mare viteză de zbor. Distanţa Bucureşti—Paris, fără escală, poate fi acoperită în numai 3,5 ore. (Agerpres) Aparate ultramoderne De curînd Centrul de asistenţă al cardiacilor din Capitală (A.S.C.A.R.) a primit noi aparate ultramoderne. Este vorba de un aparat de Röntgendiagnostic tip Massiot, un visocard şi un vecto-cardiograf cu ajutorul cărora se studiază potenţialul electric al inimii. De asemenea, centrul a mai fost înzestrat cu un aparat de microradiofotografie tip Odelka cu ajutorul căruia se pot efectua examene complete ale cordului și pulmonului. COMUNICATUL Direcţiei Centrale de Statistică cu privire la rezultatele recensămintului animalelor domestice din ianuarie 1962 Intre 3—10 ianuarie 1962 s-abilindu-se efectivele pe specii efectuat în întreaga țara recensă- rase, grupe de vîrsta și sexe. mîntul animalelor domestice, sta-I. — LA 3 IANUARIE 1962 EFECTIVELE FOST URMĂTOARELE: 4707.4 mii bovine, din care : 2143.9 mii vaci (inclusiv 134,8 mii bivolițe) 4665.4 mii porcine, din care : 408,1 mii scroafe v 12846.8 mii ovine și caprine 44691.9 mii păsări II. — NIVELUL EFECTIVELOR DE ANIMALE LA 3.1.1962 PREZINTĂ O CREŞTERE ÎNSEMNATA FAŢA DE ANUL 1938, DUPĂ CUM REZULTA DIN DATELE DE MAI JOS : DE ANIMALE AU Daca se au în vedere pierderile considerabile de animale cauzate de război, precum şi de seceta din anii următori, 1945 și 1946, creşterea efectivelor de animale este remarcabila. Fața de sfîrșitul acestei perioade, la 3 ianuarie 1962 numărul animalelor din țara noastră este mai mare la bovine cu 51,2 la suta (la vaci și bivoliţe cu 41,6 la suta), la porcine de 3,4 ori, iar la ovine și caprine cu 72,2 la suta. La 3 ianuarie 1962 în comparaţie cu anul 1958, cînd s-a efectuat precedentul recensamînt al animalelor, numărul bovinelor a fost mai mare cu 5,3 la suta (al vacilor cu 10,4 la suta), al porcinelor cu 43,6 la suta, al ovinelor cu 18 la sută și al păsărilor cu 27,7 la suta. Aceasta sporire a efectivelor a avut loc concomitent cu desfășurarea pe front larg a procesului de colectivizare a agriculturii (în perioada 1 ianuarie 1958—31 decembrie 1961 suprafața agricola a gospodăriilor agricole colective a crescut de aproape 4 ori, ajungînd la circa 6 milioane hectare). Crește în ritm deosebit de rapid efectivul de animale din gospodăriile agricole de stat şi cel în proprietate obşteasca din gospodăriile agricole colective. La începutul anului 1962 densitatea animalelor la 100 hectare teren în gospodăriile agricole de stat şi colective a crescut — faţa de începutul anului 1958 — la bovine cu 170,8 la suta, la vaci cu 173,7 la suta, la porcine cu 11,7 la suta şi la ovine cu 7,8 la suta. în afara efectivelor de animale în proprietate obşteasca din gospodăriile agricole colective, ţăranii colectivişti în gospodăria lor personala, întovărăşiţii şi ţăranii cu gospodărie individuala deţin în proprietate personala mai multe vaci decît aveau toţi ţăranii săraci şi mijlocaşi (cu pina la 5 ha teren) în anul 1938. De asemenea, în proprietatea lor personala se găsesc de 1,6 ori mai multe porcine și aproape de 2 ori mai multe păsări decît în anul 1938. III. — S-AU OBŢINUT SUCCESE ÎN CEEA CE PRIVEŞTE ÎMBUNĂTĂŢIREA STRUCTURII EFECTIVELOR DE ANIMALE PE GRUPE DE VÎRSTA ŞI SEXE. Ponderea vacilor şi a junincilor în total taurine a crescut de la 46,2 la sută în anul 1958, la 50,5 la suta în anul 1962, iar a tineretului femei de la 21,3 la sută la 26,3 la suta, ceea ce constituie o baza mai largă pentru sporirea în continuare, în proporţii mereu mai mari, a efectivelor de animale. Dotarea agriculturii cu mijloace pentru mecanizarea muncilor agricole, a permis reducerea numărului animalelor de munca şi creşterea efectivelor animalelor de producţie; numărul boilor de muncă a scăzut de la 756 mii (16,9 la sută din total bovine) în anul 1958, la 427 mii (9,1 la sută) în anul 1962; numărul cabalinelor a scăzut de la 1309 mii la 1013 mii. *). IV. — O DATA CU CREŞTEREA NUMĂRULUI ANIMALELOR S-A REALIZAT ŞI O ÎMBUNĂTĂŢIRE A STRUCTURII EFECTIVELOR PE RASE. La începutul anului 1962, la taurine circa 78 la suta din femele sunt animale din rase superioare şi metişii lor (Bălţata romînească, Brună, Pinzgau de Transilvania şi Roşie dobrogeană), faţă de numai 42,7 la suta în anul 1935. **). Aproape 95 la sută din vacile, junincile și tineretul femei din gospodăriile agricole de stat și 85 la sută din gospodăriile agricole colective sînt de rase îmbunătăţite și superioare. Din totalul ovinelor cele cu lina fina și semifina reprezintă în prezent 47 la suta fața de 32,1 la sută înregistrate la recensamîntul din anul 1955, în gospodăriile agricole de stat ovinele cu lina fina și semifina reprezintă 95 la suta, iar în gospodăriile agricole colective 75 la suta din efectivele totale. , , ★ Sporirea continua a efectivelor de animale este rezultatul succeselor obţinute în transformarea socialista a agriculturii, a masurilor economice luate de partid şi guvern pentru stimularea cresterii animalelor prin cointeresarea materiala a ţărănimii, careia i s-a acordat în permanenta un sprijin masiv : credite lesnicioase şi pe termen lung, aprovizionarea cu materiale de construcţii pentru adăposturi, cu reproducători de rasa, asistența tehnica şi zooveterinara etc. Efectivele de animale de la începutul anului 1962 asigură condiţii favorabile pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al IlI-lea ■ P.M.R. cu privire la dezvoltarea continua a şeptelului şi a producţiei animale, pentru creşterea permanenta a veniturilor ţărănimii muncitoare şi a nivelului de trai al oamenilor muncii din ţara noastră. *). După datele publicate în „Statistica animalelor domestice pe 1935", editată de Ministerul Agriculturii şi Domeniilor (Bucureşti 1936), din totalul gospodăriilor ţărăneşti cu pînă la 3 ha teren peste 50 la sută nu aveau nici un animal de muncă. In aceeaşi situaţie se aflau 30 la sută din gospodăriile ţărăneşti cu 3,5 ha teren. Cireş 1/3 din numărul vacilor erau folositela jug. **). — Statistica animalelor domestice pe anul 1935“ (Bucureşti 1936). : -DIRECŢIA CENTRALĂ DE STATISTICA DE PE LINGĂ CONSILIUL DE MINISTRI AL R.P.R. Spor 1962 față de 1938 1938 ________________________ mii capete mii capete în procente — bovine 3652,6 1054,8 28,9 din care: — vaci 1786,9 357,0 20,0 — porcine 2760,6 1904,8 69,0 — ovine și caprine 10450,8 2396,0 22,9 — păsări 27325,0 17366,9 63,6 Linie de înaltă tensiune dată în exploatare Muncitorii întreprinderii regionale de electricitate din Bacău au terminat de construit linia de inaltă tensiune de 15 kilovolţi Şişcani-Podul Turcului în lungime de 28 km, care a fost dată în exploatare. în felul acesta s-au creat condiţii pentru electrificarea a numeroase localităţi rurale din raionul Adjud. Anul acesta în regiunea Bacău se vor mai construi şi da în folosinţă alte 4 linii de 15 kilovolţi, iar un număr de 55 aşezări rurale vor fi electrificate. (Coresp. „Munca“) Mobila de calitate De la începutul anului şi pînă în prezent colectivul fabricii de mobilă „23 August“ din Tîrgu Mureş a realizat, în afara planului, un număr de 245 garnituri mobilă tip „Căliman".. Important de subliniat este faptul că în acest răstimp nu s-a înregistrat nici o sesizare sau reclamație din partea beneficiarilor. Rezultatele preliminare ale alegerilor din India DELHI 28 (Agerpres). — La Delhi au fost publicate rezultatele preliminare ale alegerilor pentru adunările legislative ale statelor şi pentru Camera Populară. In alegerile pentru adunările legislative ale statelor au fost anunţate rezultatele într-un număr de 1.709 circumscripţii electorale. Congresul Naţional Indian a obţinut 1.059 de mandate, Partidul Comunist din India — 87, Partidul Socialist Popular (Praja) — 55, „Jan Sangh“ — 56, „Swatantra“ — 89, alte partide şi independenţii — 363 locuri. In alegerile pentru Camera Populară au fost anunţate rezultatele dintr-un număr de 214 circumscripţii electorale. Congresul Naţional Indian a obţinut 152 de mandate, Partidul Comunist din India — 15, „Jan Sangh" — 8 mandate, „Swatantra“ — 3 mandate, D.M.K. (partid ce există numai în statul Madras) — 6 mandate, Partidul Socialist Popular (Praja) — 5 mandate, Partidul Socia- list — 3 mandate, alte partide şi independenţii — 18 mandate. Şeful partidului „Praja“ a fost înfrînt în circumscripţia sa. Potrivit comentariilor agenţiei France Presse, „înfrîngerea aproape totală a acestui partid este una din caracteristicile cele mai izbitoare ale alegerilor pentru Camera Populară". REPREZENTANTUL R.P. ROMÍNE în Consiliul de Securitate a condamnat imixtiunea S.U.A. in treburile interne ale Cubei. (Amănunte în pag. a IV-a). • Specialiştii sovietici în domeniul construcţiei de centrale electrice au elaborat proiectul unei termocentrale de 1.200.000 kW, la care nu vor exista cazane de abur. In locul obişnuitelor turbine cu abur, la noua termocentrală vor fi montate instalaţii combinate, fiecare din ele fiind compusă dintr-o turbină cu abur și o turbină cu gaze. Aburul necesar se va obţine prin folosirea surplusului de căldură degajată de fluxul de gaze incandescente care pun în mişcare turbina cu gaze. 0 0 0Formaţia de dansuri populare a clubului muncitorilor de la Şantierul maritim Constanţa pregăteşte o nouă suită de dansuri dobrogene. Clişeul nostru înfăţişează un aspect de la o repetiţie Foto: EM. SIRZEA 0 0 0 Antoine Gizenga este deţinut intr-o izolare totală LEOPOLDVILLE 28 (Agerpres).— Ca şi pînă acum Antoine Gizenga se află izolat pe insula Bolabemba, situată la gurile fluviului Congo. Presa locală şi autorităţile oficiale încearcă să treacă sub tăcere condiţiile în care trăieşte Gizenga. Pe aceeaşi poziţie se situează şi reprezentanţii O.N.U. de la Leopoldville, care refuză să răspundă la întrebările în legătură cu soarta lui Gizenga. Numai în cursul zilei de marţi în principalele oraşe ale Algeriei au fost semnalate 62 de atentate, înregistrîndu-se 24 de morţi şi 51 de răniţi. Dintre acestea 32 de atentate au avut loc la Alger (7 morţi şi 36 răniţi), iar 11 la Oran (4 morţi şi 7 răniţi). La Alger numeroşi algerieni au fost strangulaţi în plină zi, sub privirile impasibile ale forţelor de peLa Leopoldville s-a aflat că au- torităţile au luat noi măsuri care urmăresc izolarea şi mai strictă a patriotului congolez de restul lumii. Astfel, comisarul districtului Borna, sub controlul căreia se află insula Bolabemba, a emis o circulară specială prin care se interzice categoric pescarilor şi altor persoane să se apropie de coastele insulei pe care se află Gizengaliţie, după cum recunoaşte însăşi agenţia France Presse • Peste 100.000 de oameni mor anual in întreaga lume din cauza accidentelor de automobile şi a altor accidente de circulaţie. Această ştire a fost publicată de ziarul „Osservatore Romano", care se referă la cercetările întreprinse de medicul englez H. Norman, din Însărcinarea Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii."A.