Munca, aprilie 1964 (Anul 20, nr. 5101-5126)

1964-04-01 / nr. 5101

Acordarea de către Consiliul Central al Sindicatelor a distincţiilor întreprinderilor fruntaşe pe ramură in întrecerea socialistă pe ţară Vedere parţială a Combinatului chimic Borzeşti Stofe frumoase, durabile Ţesăturile purtînd marca fabricii „Partizanul Roşu“ din Braşov se bucură de un bun şi binemeritat renume în întreaga ţară. Acest prestigiu a fost cîştigat treptat, odată cu ridicarea nivelului tehnic al producţiei, a măiestriei profesionale a muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor care desfăşoară o entuziastă întrecere socialistă. Ieri după-amiază, colectivul acestei întreprinderi braşovene a trăit momente emoţionante. Pentru rezultatele obţinute în întrecerea socialistă pe anul 1963, Consiliul Central al Sindicatelor i-a acordat „Steagul roşu de întreprindere fruntaşă“ în întrecerea socialistă pe ţară, în ramura industriei textile, confecţii şi tricotaje şi „Diploma de întreprindere fruntaşă“. Textiliste, filatoare, repansatoare, ajutori de maiştri şi maiştri, ingineri, şi ei distinşi nu de mult cu titlul şi insigna de „Fruntaş în întrecerea socialistă“, se felicitau pentru succesele obţinute, urîndu-şi noi realizări. Momentele sînt emoţionante şi pline de o adîncă semnificaţie, dată de această nouă dovadă a înaltei preţuiri a muncii. Intr-o atmosferă entuziastă, tovarăşa Elena Lascu, vicepreşedinte al Consiliului Central al Sindicatelor, a felicitat colectivul pentru rezultatele deosebite obţinute în întrecerea socialistă şi i-a urat să dobîndească şi pe viitor, sub conducerea organizaţiei de partid, noi şi însemnate succese în întrecerea desfăşurată în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre. ‘ ` Vorbind despre sarcinile sporite care stau în prezent în faţa muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor, tovarăşa Elena Lascu a recomandat comitetului sindicatului să organizeze din ce în ce mai bine întrecerea socialistă, pe baza Directivelor C.C. al P.M.R., să sprijine fiecare om din fabrică în luarea de angajamente concrete, mobilizatoare. Ridicarea necontenită a eficienței întrecerii socialiste, a subliniat vorbitoarea, înseamnă atragerea masei largi a oamenilor muncii la organizarea şi conducerea producţiei şi crearea condiţiilor tehnico-materiale necesare realizării angajamentelor. Iată de ce comitetul sindicatului va trebui să aibă în preocupările sale grija pentru a sprijini conducerea tehnico-administrativă în asigurarea unei aprovizionări ritmice a locurilor de muncă, în ridicarea şi îmbunătăţirea nivelului asistenţei tehnice în toate schimburile; în acelaşi timp, comitetul sindicatului trebuie să desfăşoare asemenea acţiuni, care să contribuie nemijlocit la îmbunătăţirea continuă a calităţii ţesăturilor, la îmbogăţirea sortimenelor introduse în fabricaţie, dîndu-şi astfel din plin aportul la ridicarea prestigiului de derit, a făcut un scurt, dar bogat bilanţ al succeselor obţinute în 1963, relevînd că planul anual al producţiei globale a fost depăşit cu 3,7 la sută, cel al producţiei marfă cu 3,6 la sută, iar productivitatea muncii a crescut în aceeaşi perioadă cu 2,4 la sută faţă de sarcina planificată. In anul care a trecut, colectivul întreprinderii a produs peste plan 13 274 mp ţesături de lînă şi 14 704 kg fire lînă cardată, şi a obţinut la preţul de cost economii suplimentare în valoare de 2 108 000 lei. Aceste importante succese sînt roadele muncii entuziaste a colectivului în întrecerea socialistă, care în activitatea sa s-a bucurat din plin de sprijinul comitetului sindicatului care, sub conducerea organizaţiei de partid, a ajutat îndeaproape conducerea tehnico-administrativă în crearea condiţiilor necesare îndeplinirii şi depăşirii angajamentelor. Anul trecut, bunăoară, FL. PANTELIMONESCU (Continuare în pag. 3 acât cu 6,5 la sută în comparaţie cu indicele planificat. In aceeaşi perioadă au fost realizate economii la preţul de cost în valoare de 6 446 000 lei, precum şi beneficii suplimentare de 8 866 000 lei. Pentru aceste realizări remarcabile Consiliul Central al Sindicatelor a acordat chimiştilor din Borzeşti „Steagul roşu de întreprindere fruntaşă“ în întrecerea socialistă pe ţară în ramura chimiei organice şi „Diploma de întreprindere fruntaşă“ în întrecerea socialistă pe 1963. Inmînînd înaltele distincţii, tovarăşul Dumitru Bejan, secretar al C.C.S., a felicitat călduros colectivul combinatului pentru rezultatele obţinute şi i-a urat noi succese în entuziasta întrecere pornită în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei. Vorbitorul a recomandat comitetului sindicatului să dezvolte necontenit experienţa bună, obţinută sub conducerea organizaţiei de partid, în atragerea masei largi de oameni ai muncii la perfecţionarea producţiei, să acorde importanţa cuvenită propunerilor lăcare se bucură această întreprindere. Marca fabricii trebuie să devină din ce în ce mai mult mîndria fiecărui om din întreprindere, preocuparea pentru frumos, pentru satisfacerea cerinţelor mereu crescînde ale consumatorului produselor fabricii, trebuie să existe în toate sectoarele, atît la creatorul de la planşetă, cît şi la ţesătorul de la războaie. Colectivul fabricii a fost felicitat de tovarăşul Nicolae Gavrilescu, secretar al Comitetului regional de partid Braşov al P.M.R., şi de tovarăşul Nicolae Popa, adjunct al ministrului industriei uşoare. Cu prilejul acestui important eveniment, în numele colectivului, tovarăşul Petre Ionescu, directorul întreprin-Au mai primit „Steagul roşu de întreprindere fruntaşă" jj pe ramură şi „Diploma de întreprindere fruntaşă" în între- cerea socialistă pe ţară pe anul 1963. I • UZINELE „ELECTROPUTERE" - CRAIOVA I • COMBINATUL CHIMIC BORZEŞTI I • FABRICA „PARTIZANUL ROŞU" DIN BRAŞOV I • ÎNTREPRINDEREA DE PREFABRICATE „PROGRESUL" BUCUREŞTI I • ÎNTREPRINDEREA FORESTIERĂ FĂLTICENI I • EXPLOATAREA MINIERĂ SĂSAR Indicii prevăzuţi în proiect, realizaţi înainte de termen impresionant prin măreţia construcţiilor sale, Combinatul chimic de la Borzeşti îşi justifică pe deplin denumirea de „cetate a chimiei romîneşti“. Aici se fabrică de pe acum — şi doar nu e mult de cînd primele secţii au intrat în funcţiune — o gamă largă de produse chimice de mare importanţă, care, datorită calităţii lor, şi-au cîştigat o bună apreciere, atît în ţară cît şi peste hotare. Anul 1963 a adus colectivului combinatului satisfacţia unor remarcabile succese obţinute în îndeplinirea sarcinilor de plan. Planul producţiei globale a fost îndeplinit în proporţie de 105,9 la sută, iar productivitatea muncii a crescute în adunările sindicale, care constituie un izvor nesecat de descoperire şi valorificare a rezervelor interne. De asemenea, colectivul combinatului a fost felicitat de tovarăşul Dumitru Dănilă, adjunct al ministrului industriei petrolului şi chimiei. înfăţişînd pe scurt celor prezenţi succesele obţinute de colectiv în 1963, tovarăşul Sava Costache, director general al Combinatului chimic Borzeşti, a scos în evidenţă patosul cu care muncitorii, inginerii şi tehnicienii realizează sarcinile de plan şi angajamentele luate în întrecerea socialistă ce se desfăşoară în cinstea măreţei sărbători de la 23 August. Rezultatele frumoase ce marchează activitatea chimiştilor din Borzeşti şi în anul în curs se datoresc elanului cu care tînărul colectiv al combinatului, antrenat în întrecerea socialistă organizată pe baza Directivelor C.C. al P.M.R., munceşte pentru traducerea în viaţă a sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al partidului. O preocupare de seamă a conducerii tehnico-administrative şi a comitetului sindicatului — permanent îndrumate de organizaţia de partid — o constituie stimularea prin toate mijloacele a iniţiativei creatoare a muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor pentru descoperirea şi valorificarea cît mai deplină a rezervelor interne în scopul sporirii producţiei şi îmbunătăţirii necontenite a calităţii produselor, creşterii productivităţii muncii şi reducerii cheltuielilor de fabricaţie, în această privinţă adunările lunare ale grupelor sindicale şi consfătuirile de producţie s-au dovedit un mijloc dintre cele mai eficiente. In cadrul lor se pun în dezbatere problemele cele mai importante legate de perfecţionarea necontenită a producţiei, în vederea atingerii şi depăşirii principalilor indicatori tehnico-funcţionali şi eco- I. LUPU (Continuare în pag. 3-a) Colectivul „fabricii de case“ şi-a sporit angajamentul Sinteza celor 12 grafice lunare din 1963, în care indicatorii întreprinderii de prefabricate „Progresul“-Bucureşti n-au cunoscut decit ascendenţa, s-a făcut într-un cadru festiv. Pentru rezultate deosebit de frumoase, Consiliul Central al Sindicatelor a acordat colectivului de aici Steagul roşu de întreprindere fruntaşă în întrecerea socialistă pe ţară în ramura industriei materialelor de construcţii şi „Diploma de întreprindere fruntaşă“ pe anul 1963. La sărbătoreasca adunare, tovarăşul Mihai Penescu, membru al Prezidiului C.C.S., a înmînat colectivului distincţiile şi i-a urat noi succese în entuziasta întrecere pornită în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei. Mulţumind pentru cinstirea ce i s-a făcut întreprinderii, în aplauzele celor prezenţi, sudorul Mihai Pătru, preşedintele comitetului sindicatului, a anunţat sporirea angajamentelor luate de acest colectiv fruntaş în cinstea marii sărbători de la 23 August. Producţia marfă livrată peste plan pînă la 22 august va însuma 2 000 000 lei, în loc de 700 000 lei, iar economia de 450 000 lei la preţul de cost, cît a fost angajamentul iniţial pe întregul an, va fi realizată, de asemenea, pînă în ajunul marii sărbători. Fireşte, sporirea angajamentelor se bazează pe rezultatele obţinute în primul trimestru din acest an, cînd experienţa acumulată în 1963 este din plin valorificată. Planul trimestrial a fost realizat la toţi indicatorii în ziua de 25 martie. Datele preliminare atestă că în primele trei luni ale anului productivitatea muncii creşte cu 4 la sută peste prevederi, iar producţia marfă cu 5 procente. Sub conducerea organizaţiei de partid, comitetul sindicatului organizează din ce în ce mai bine întrecerea socialistă. Toate formaţiile de lucru au angajamente concrete, bazate pe valorificarea rezervelor interne ale fiecărui loc de muncă. La activitatea creatoare de înnoire a tehnicii sunt stimulaţi toţi participanţii la întrecere, de la proiectant pînă la dozatorul amestecurilor. Unul din meritele acestui colectiv, care a caracterizat întrecerea şi în anul trecut, este asimilarea rapidă a fabricaţiei noilor produse. Ultimul tip de apartament, de pildă, „IPCT-1013“, a intrat in studiul tehnico-economic abia în toamna trecută. Avînd în vedere caracteristicile documentațieiun cîștig de DAN PLUTAŞU (Continuare in pag. 3-a) 052- e1] Căile noastre ferate au fost înzestrate în ultima vreme cu vagoane speciale pentru transportarea materialelor pulverulente. Aceste vagoane, construite la Uzina mecanică Turnu-Severin, au caracteristici care le situează pe aceeași treaptă cu cele similare din străinătate. Fiecare vagon este înzestrat cu cite două rezervoare verticale. Prin utilizarea unui oţel special, grosimea acestor rezervoare a fost micşorată, ducînd, astfel, la reducerea greutăţii proprii, în avantajul încărcăturii. Superioritatea acestui nou tip de vagon constă şi in faptul că descărcarea se face cu ajutorul unei instalaţii pneumatice. în felul acesta, manopera, care era destul de greoaie în trecut, s-a micşorat considerabil, determinind o economie de 11—12 lei la fiecare tonă de ciment transportată. Pierderile de ciment, inerente vagoanelor obișnuite, s-au eliminat complet. După calculele făcute, rezultă că 100 vagoane speciale pentru transportul cimentului în vrac aduc economii la transport de depozitare în valoare de 2 700 000 lei anual. (Rep.) Dl Pi fi INT 0 INI S UI PATRIEI VaWiV.'.WAW.VV.'iVWi'AViViS'iVV W.ViVi*iV«WiVA“i% Consfătuire pe tema: „Mecanizarea execuţiei drumurilor In Capitală a avut loc în zilele de 30 şi 31 martie o consfătuire pe ţară pe tema „Mecanizarea execuţiei drumurilor forestiere". La lucrările ei au luat parte tovarăşii Alexandru Moghioroş, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Mihai Suder, ministrul economiei forestiere, şi alţi membri ai conducerii ministerului. Participanţii, circa 300 directori, ingineri-şefi de întreprinderi, maiştri, tehnicieni, şefi de brigăzi şi coloane, mecanizatori, precum şi cercetători şi proiectanţi de specialitate, au dezbătut măsurile care trebuie luate în vederea realizării sarcinilor de plan din acest an , care prevăd construirea a peste 1 700 km de drumuri forestiere. Cu acest prilej, au fost scoase în evidenţă creşterea continuă a gradului de mecanizare a lucrărilor de construcţie a acestor drumuri, rezervele existente în folosirea capacităţii de lucru a maşinilor şi utilajelor moderne cu care sunt înzestraţi constructorii din acest sector, precum şi probleme privind tehnica nouă în proiectarea drumurilor forestiere. Specialişti ai Institutului de cercetări forestiere au prezentat şi au făcut demonstraţii practice cu unele tipuri noi de utilaje cu care urmează să fie dotate şantierele de construcţii de drumuri forestiere. (Agerpres) Veşminte de primăvară Oraşul Brăila întîmpină primăvara cu un veşmînt nou. In prezent se lucrează din plin la amenajarea zonelor verzi din diferitele cartiere şi bulevarde. Pentru viitoarele covoare florale care vor împodobi oraşul se plantează în prezent 1 500 000 de flori, 10 000 trandafiri, 32 000 arbuști ornamentali etc. MARIA ANGHELESCU contabil Cartea tehnică larg răspîndită La uzinele mecanice din Turnu Severin , comitetul sindicatului organizează acţiuni variate pentru răspîndirea cărţii tehnice : prezentări expuse la club, expoziţii de coperţi, afişe la locul de muncă etc. In primul trimestru peste o mie de salariaţi şi-au înscris numele pe fişele bibliotecii tehnice. I. MARINESCU sudor Proletari din toate ţările, uniţi"■văl ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. Anul XX nr. 5101 Miercuri 1 aprilie 1964 4 pagini 20 bani Frumuseţi ale ţări în imagini La Casa de cultură a sindicatelor din Tg. Mureş s-a deschis o interesantă expoziţie de fotografii turistice. Fotografiile conţin aspecte din viaţa turistică şi de drumeţie, din viaţa alpină, monumente ale naturii, monumente istorice, oraşe noi, parcuri şi grădini, precum şi aspecte de pe litoral. Exponatele fiind deosebit de atractive şi instructive au stîrnit interesul oamenilor muncii. Organizatorii acestei expoziţii — Comisia regională de turism şi alpinism şi cercul de turism al Casei de cultură a sindicatelor — au stabilit ca în continuare aceste exponate să facă un circuit prin toate raioanele regiunii Mureș-Autonomă Maghiară. (Rep.) La etapa a II-a a celui de al VII-lea concurs al formaţiilor artistice de amatori pe ţară, faza orăşenească, formaţia de dansuri a sindicatului fabricii de confecţii „Bega“ din Timişoara s-a prezentat cu o suită bănăţeană. Frumoasa execuţie a acestor jocuri, prezentate sub forma de semi-balet, a fost răsplătită cu vii aplauze de spectatori Foto : ST. ALBESCU SE NASC HOLDELE DE AUR Undeva, la o margine a cimpiei, cîțiva oameni pășeau larg, oprindu-se din Ioc in loc si cercetind pămîntul. — Cît îi ? — Potrivit. Umiditate 15... Dincolo a fost 16. Unul dintre ei își nota cifrele acestea. Le nota rar, lăsînd Ioc pentru împlinirea unui raport matematic. — Tovarăşe preşedintele — un om pornit în fugă dinspre drumeag spre grupul din olmpie, făcea semne de chemare cu mina. Tovarăşe preşedinte, au dat telefon de la S.M.T. Spun că ne mai trimit nişte piese uşoare de schimb. Victor Gulu — preşedintele gospodăriei agricole colective „23 August“ din Gherăseni, raionul Buzău, a schițat un gest de mulțumire. — Bine, Vasile, uite acum vin la sediu. Și cînd zici că le aduc ? — Păi, sînt pe drum... Vorbise cu cei de la S.M.T. Stîlpu să trimită piesele acelea ca o rezervă — pentru orice eventualitate Erau ele tractoarele brigăzii permanente, repartizate pe lingă gospodărie, bine revizuite. Dar oricum , trebuia prevăzut şi... neprevăzutul. Timpul lucrărilor de primăvară e scurt. Nu au voie tractoarele să stea nici o clipă. Vreo mică defecţiune accidentală de se iveşte la maşini, dacă ai piesele de rezervă necesare o poli remedia pe loc. De pe cîmp, oamenii au plecat la sediul gospodăriei. In biroul preşedintelui Victor Gudu se aflau strînşi brigadierii de cîmp şi şeful brigăzii permanente de tractoare. — în raport cu umiditatea diferenţială a parcelelor, după cum sînt înclinate sau mai în vîlcea (acum se explicau cifrele sondajului care indica umiditatea pămîntului...), propun să diferențiem și adîncimea arăturii pentru a conserva cit mai bine apa din sol... A Început să arate pe harta teritoriului gospodăriei hașurările care delimitau diferitele grade de umiditate. — Aici, la Salcia, la 15 cm... Auzind numele locului, brigadierul de cimp C. Alexandru și-a notat cu grijă numărul centimetrilor. De ce ? Are el o vorbă a lui: „recolta am luat-o în primire de acum — de la arătură. Are brigada de tractoare, dar eu sunt dator să văd dacă tarlaua pe care va lucra, la întreţinerea culturii, brigada mea, e pregătită cum se cuvine“. Vorbele acestea au la bază experienţa dobîndită pină acum de brigada sa. Tradusă în cifre, experienţa aceasta înseamnă un spor de circa 200 kilograme grîu la hectar în anul trecut. Fiecărei tarlale i se hotăra atunci regimul de arătură. Era planul desfăşurat şi concret, gospodăresc prin alcătuirea lui amănunţită, al marei bătălii pentru bogăţia holdelor din acest an. Tractoarele descriau pe întinderea cimpiei linii ce se contopeau parcă sub zare. Duduiau egal, economic. (Un calcul preliminar, necomplet, indică, datorită regimului raţional de folosire a maşinilor, o economie de 5 la sută combustibil la hectarul de arătură normală). Vrednicia mecanizatorilor brigăzii permanente care lucrează pe pămînturile G.A.C. „23 August’ Gherăseni, poate fi concretizată şi prin faptul că, faţă de planificare, se înregistrează zilnic o depăşire medie de 10 la sută la insămîntări şi 13 la sută la arături. ...Cimpia începe să capete un colorit brun. Culoarea arăturii proaspete. La sinul ei, din seminţele puse de oameni, încolţesc holdele aurii... M. COLEŞIU TELEGRAMA Comitetului Central al Partidului Comunist din Irak Dragi tovarăşi, Cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la întemeierea Partidului Comunist din Irak, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român vă adresează un cald salut frăţesc şi sincere felicitări. In decursul celor trei decenii de existenţă, partidul dv„ înfruntînd represiunile sîngeroase ale reacţiunii, şi-a consacrat toate forţele luptei pentru eliberarea poporului irakian, pentru apărarea intereselor şi drepturilor celor ce muncesc. Urăm Partidului Comunist din Irak noi succese în activitatea pe care o desfăşoară în interesul cauzei păcii, democraţiei şi progresului social. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN