Munca, octombrie 1964 (Anul 20, nr. 5257-5283)

1964-10-01 / nr. 5257

Proletari din toate ţările, uniţî-văr ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. 4 pagini 20 bani POSIBILITĂŢILE POT FI ŞI MAI BINE VALORIFICATE Dezvoltarea continuă a industriei şi agriculturii regiunii Iaşi, sporirea continuă a producţiei, pun în faţa întreprinderii regionale de transporturi auto (I.R.T.A.), sarcini deosebit de însemnate. De aceea, unităţile acestei întreprinderi trebuie să-şi ridice mereu nivelul activităţii, să sporească continuu posibilităţile de transport ale parcului pe care-l au la dispoziţie, să efectueze curse de mărfuri şi călători operativ şi în cea mai deplină siguranţă a circulaţiei. Colectivul autobazei nr. 2 Iaşi este preocupat să-şi îndeplinească îndatoririle ce-i revin în condiţii cit mai bune. Acest lucru este oglindit în rezultatele pe care le-a obţinut pînă acum. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii autobazei amintite au dobîndit o seamă de realizări bune în întrecerea socialistă. Comitetul sindicatului de la autobază, îndrumat de organizaţia de partid, orientează întrecerea socialistă îndeosebi spre creşterea productivităţii muncii, depăşirea indicatorului tone km şi realizarea unor cit mai însemnate economii pe baza reducerii preţului de cost sub sarcina planificată. Pentru a avea oricînd un parc de maşini bine pus la punct, trebuie asigurată o întreţinere exemplară a vehiculelor. Colectivul autobazei n-a pierdut din vedere acest lucru esenţial al activităţii sale, punînd un accent deosebit pe calitatea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii. Muncitorii din atelierul autobazei, cum ar fi mecanicii auto Mihai Cozma, Mihai Olaru, Anton Doru şi alţii s-au afirmat în întrecere prin calitatea excepţională a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii. După sosirea din cursă şi înainte de plecare la drum, fiecare maşină este supusă unui control tehnic amănunţit, lucru care face ca parcursul să se desfăşoare normal. Acestea contribuie ca şi durata reparaţiilor planificate în atelierul autobazei să fie mai scurtă faţă de cea prevăzută. Colaborarea strînsă intre personalul din atelier şi şoferii de pe autocamioane a dus la ridicarea stării tehnice a maşinilor, a oferit autobazei posibilitatea de a efectua ci mai multe curse dusîntors cu plin şi cu remorcă. Strădaniile întregului colectiv al autobazei au dus la rezultate bune. Pe perioada amintită, productivitatea muncii a sporit cu peste 5 la sută. Indicatorul tone/km a fost depăşit faţă de prevederi cu 6 la sută, iar valoarea economiilor realizate trece de 500 000 lei. Trebuie spus însă că o asemenea situaţie n-a fost comună şi colectivului de muncă de la autobaza din Iaşi sau celor de la autobazele Vaslui, Huşi sau Bîrlad. Deşi au avut aceleaşi condiţii, colectivele amintite n-au îndeplinit în întregime planul de prestaţii şi preţul de cost prevăzut pe opt luni. Care sunt cauzele care au generat o asemenea situaţie ? In primul rînd, lipsa unor piese şi motoare care au dus la însemnate imobilizări, efectuarea unor prestaţii pe drumuri impracticabile, slaba calitate a reparaţiilor efectuate de I.R.A.-4 Iaşi etc. Pe de altă parte, una din problemele importante, căreia nu i s-a dat atenţia cuvenită, a fost aceea a întreţinerii tehnice şi bunei folosiri a parcului de maşini. Efectuate în unele cazuri în mod superficial, reviziile tehnice şi lucrările de reparaţii în atelierele autobuzelor n-au semnalat la timp defecţiunile, ceea ce a dus la o uzură tehnică timpurie a unor autovehicule. De aici, a rezultat un consum ridicat de piese şi carburanţi. Multe maşini aflate într-o stare tehnică necorespunzătoare au fost scoase la lucru în loc să fie reparate, mărindu-se astfel degradările deja existente. Adesea s-a folosit şi practica de a se înlocui multe piese uzate cu altele luate de la maşinile din parcul staţionar. La toate aceste deficienţe a contribuit în mare măsură slaba pregătire profesională a unor şoferi care, din cauza cunoaşterii insuficiente a meseriei, nu pot sesiza, preveni şi remedia din vreme o defecţiune, circulînd cu autovehiculul pînă la degradarea totală a unor piese. In prezent, pentru lichidarea deficienţelor, s-au luat o seamă de măsuri care au drept scop ridicarea stării tehnice a întregului parc de maşini. In autobuze au fost organizate echipe de reparaţii în două schimburi, s-a întărit asistenţa tehnică la coloane şi în alte locuri de muncă. S-au procurat şi montat pe maşini peste 300 motoare reparate şi s-a asigurat o aprovizionare ritmică cu piese. La autobuzele Vaslui, Huşi, Hîrlău s-au organizat staţii de spălare. In urma noilor condiţii, a fost introdus sistemul de spălare zilnică a maşinilor. Metodele folosite la Autobaza 2 Iaşi: revizia tehnică amănunţită la N. GRUNZU corespondent al ziarului „Munca“ pentru regiunea Iaşi (Continuare în pag. 2-a) TELEGRAMĂ Excelenţei Sale Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române BUCUREŞTI Profund mişcaţi de amabilele urări pe care aţi binevoit să ni le adresaţi cu ocazia căsătoriei noastre, Regina şi eu însumi rugăm pe Excelenţa Voastră să primiţi mulţumirile noastre foarte călduroase. CONSTANTIN Rege ATENA Anul XXnr. 5257 JO I 1 OCTOMBRIE 1964 SUIM SI hl.HU CREŞTEREA PRODUCTIVITĂŢII HUM -OBIECTIV PRINCIPAL IN ÎNTRECEREA SOCIALISTA Cei doi fraţi, Constantin şi Niculae Suciu, sunt strungari în sectorul II al uzinei „Hidromecanica“-Braşov. Constantin, muncitor vechi şi cu o înaltă calificare, „Fruntaş în întrecerea socialistă" pe anul 1963, îl ajută deseori cu explicaţii şi îndrumări tehnice pe fratele său Niculae, care, reuşind să obţină rezultate din ce în ce mai bune în producţie se situează printre evidenţiaţii în întrecerea socialistă. Foto : A. ŞTEFAN Raportează îndeplinirea angajamentelor Petroliştii Trustului de extracţie Tg. Jiu obţin succese însemnate în întrecere în cinstea Zilei petrolistului. La Schela de extracţie Ţicleni s-a realizat pînă în prezent o producţie marfă superioară de peste 2 700 000 lei. Aici au fost reactivate un număr de 25 de sonde, cu 5 peste angajamentul anual luat, fapt ce a contribuit la obţinerea unei producţii suplimentare de ţiţei. Şi la Schela de extracţie Craiova indicatorul productivităţii muncii a fost realizat în procent de 108,33 la sută. Darea în folosinţă a unor staţii de tratare cit şi a instalaţiilor pentru eliminarea apei sărate au contribuit la îmbunătăţirea calităţii ţiţeiului. Pe primele 8 luni ale anului în curs colectivul schelei a realizat economii suplimentare de 3 592 000 lei şi beneficii de 7 640 000 lei, depăşindu-şi angajamentele luate în întrecerea socialistă. (Coresp. „Munca”) Producţii suplimentare de minereu Colectivele exploatărilor miniere din regiunea Crişana au obţinut în acest an însemnate succese în creşterea productivităţii muncii prin continua îmbunătăţire a procesului tehnologic. Folosind mijloace moderne şi metode perfecţionate, atît la locurile de înaintare cit şi în abataje, minerii trustului „Ardealul“ au realizat un indice la productivitatea muncii cu 4,1 la sută mai mare decit prevedeau sarcinile de plan, creştere care a permis livrarea unei importante producţii suplimentare. Astfel, sarcinile de plan pe primele trei trimestre au fost îndeplinite înainte de termen, livrîndu-se în plus 1345 tone lignit, 2411 tone cărbune brun, 9233 nisip bituminos, 886 tone bitum, 1000 tone argilă refractară şi alte produse. Cele mai frumoase rezultate au fost obţinute de minerii exploatării „Sălajul“. (Coresp. „Munca”) Noi sonde de... sare La exploatarea minieră „Salina", Tîrgu Ocna, se extinde procedeul modern de extracţie a sării în stare lichidă. Acum, 50 la sută din producţia de sare se extrage prin sondă. Noul procedeu prezintă multe avantaje : este mai economic faţă de metoda clasică de extragere a sării sub formă solidă, asigură o productivitate ridicată şi permite exploatarea zăcămintelor la adîncime mare de peste 1 000 m. Zilele acestea aici s-a terminat forajul sondei 257 şi au început operaţiile de amorsare (introducerea apei pe coloana sondei pentru dizolvarea masivului cristalin). S-au terminat, de asemenea, lucrările de suprafaţă. Prin darea în exploatare a sondei 257, producţia de sare lichidă a Salinei Tîrgu Ocna va creşte simţitor. In prezent se fac pregătiri pentru începerea forajului la cea de a patra sondă. S-a terminat fundaţia şi se continuă cu montarea turlei metalice. (Coresp. „Munca") 9 300 000 lei beneficii peste plan Continuînd întrecerea socialistă pentru îndeplinirea sarcinilor de plan şi a angajamentelor luate, colectivul de muncă de la Uzinele „Industria Sîrmei“ din Cîmpia Turzii a reuşit să realizeze peste plan în 9 luni 13 300 tone produse, 3 600 000 lei economii la preţul de cost şi 9 300 000 lei beneficii. De asemenea, productivitatea muncii a fost mărită cu 5,6 la sută faţă de plan, iar procentul de rebuturi a fost redus cu 6 la sută sub cifra tolerată. ION BARA corespondent voluntar Suceava 1964 Conducători de partid şi de stat în vizită în regiunea Galaţi Tovarăşii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Chivu Stoica, Alexandru Bîrlădeanu, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Gheorghe Rădoi, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Janos Fazekas, ministrul industriei alimentare, au făcut în zilele de 29 şi 30 septembrie o vizită în regiunea Galaţi. Conducătorii de partid şi de stat au vizitat şantierul Combinatului siderurgic de la Galaţi şi Combinatul chimic de la Brăila, nava trauler de pescuit oceanic „Galaţi“, sosită de cîteva zile din prima cursă experimentală de pescuit, precum şi faleza şi scara monumentală-esplanadă din oraşul Galaţi. In timpul vizitei, oaspeţii au fost însoţiţi de tov. Constantin Scarlat, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional Galaţi al P.M.R., Constantin Dumitrache, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional Galaţi, şi alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat. De-a lungul traseului pe unde au trecut, oaspeţii au fost întîmpinaţi cu căldură de oameni ai muncii. (Agerpres) Tovarăşului MA TZE-DUN, Preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarăşului LIU SAO-TI, Preşedintele Republicii Populare Chineze Tovarăşului CIU DE, Preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor populari din întreaga Chină Tovarăşului CIU EN-LAI, Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Dragi tovarăşi, Cu prilejul marii sărbători a poporului chinez, a XV-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne şi al poporului român, vă transmitem dumneavoastră şi prin dumneavoastră întregului popor chinez un fierbinte salut frăţesc şi cele mai calde felicitări. Instaurarea Republicii Populare Chineze a încununat lupta revoluţionară îndelungată dusă cu eroism şi abnegaţie de poporul chinez, sub conducerea încercatului Partid Comunist Chinez în frunte cu tovarăşul Mao Tze-dun, împotriva forţelor coalizate ale reacţiunii interne şi internaţionale, a inaugurat o eră nouă în multimilenara istorie a Chinei. Victoria revoluţiei populare chineze, eveniment de uriaşă însemnătate istorică, a zdruncinat din temelii poziţiile imperialismului în Asia, a adus o contribuţie considerabilă la schimbarea raportului de forţe pe plan mondial în favoarea socialismului, a dat un nou şi puternic impuls mişcării de eliberare naţională, luptei pentru progres social şi pentru pace în lume. Luîndu-şi soarta în propriile mîini, harnicul şi înzestratul popor chinez, călăuzit de partidul său comunist, a înfăptuit adinei transformări revoluţionare în toate domeniile vieţii sociale, a desfăşurat o gigantică muncă constructivă, obţinînd remarcabile realizări în dezvoltarea economiei şi culturii, în opera de construire a socialismului. Succesele Chinei Populare, ale tuturor ţărilor socialiste sporesc continuu uriaşa forţă materială şi moral-politică a sistemului mondial socialist, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării sociale contemporane. In rezolvarea problemelor vieţii internaţionale, în lupta dusă de ţările socialiste, de celelalte forţe iubitoare de pace pentru zădărnicirea acţiunilor agresive ale imperialismului, pentru menţinerea şi consolidarea păcii, Republica Populară Chineză are un rol de mare însemnătate. Nutrind sentimente de adîncă GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne Textul acestui mesaj de felicitări a fost înmînat de tovarăşul Ion Gheorghe Maurer tovarăşului Ciu PEKIN prietenie şi stimă faţă de poporul frate chinez, poporul romín se bucură din toată inima de marile succese obţinute în cei 15 ani de existenţă a Chinei Populare. Ne exprimăm convingerea că relaţiile de prietenie frăţească, colaborare şi întrajutorare tovărăşească dintre popoarele român şi chinez, dintre Republica Populară Romînă şi R. P. Chineză se vor dezvolta continuu pe baza trainică a marxism-leninismului, în interesul ambelor popoare, al unităţii şi coeziunii ţărilor socialiste, al cauzei socialismului şi păcii. în această zi de mare sărbătoare, vă adresăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră şi întregului popor chinez, cele mai sincere urări de noi succese în făurirea vieţii noi, în înflorirea patriei socialiste. Să trăiască şi să se întărească prietenia frăţească dintre popoarele român şi chinez ! ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Enlai cu prilejul întrevederii pe care a avut-o la Pekin în ziua de 29 septembrie. Noua bandă tehnologică de confecţionat mecanic pantofi de damă intrată de curînd în funcţiune la fabrica de piele şi încălţăminte ».Dîmboviţa“ din Capitală „.... Foto : AGERPRES Stavilă apelor In Lunca inundabilă a Dunării au fost terminate alte 9 staţii de pompare. Acestea fac parte din cele peste 30 staţii pe care le construieşte anul acesta Comitetul de Stat al Apelor, în vederea desecării unei suprafeţe de circa 120 000 hectare terenuri redate aici agriculturii prin lucrările de indiguire executate în ultimul timp. Deoarece staţiile sunt amplasate pe terenuri unde nivelul apelor subterane este ridicat, la construcţia acestora s-au folosit metode noi de lucru. Aşa, de exemplu, la executarea lucrărilor de excavaţie s-au făcut săpături prin hidromecanizare cu instalaţii de aer comprimat. Săpăturile sub nivelul apei pentru unele bazine se efectuează cu ajutorul unor instalaţii de filtre speciale. ii Creierul electronic la lucru • In 1 000 ore, în loc de 75 ani • Prima Traducere din limba engleză în limba romînă Colectivul centrului de calcul de pe lingă Institutul Politehnic din Timișoara a rezolvat importante probleme cerute de o serie de întreprinderi industriale, institute de proiectări şi cercetări ştiinţifice şi de învăţămint superior. Specialiştii au executat cu ajutorul maşinii electronice Mecipt-1 calcule privind betonarea barajului Argeş-Vidraru, amenajări hidrotehnice în zona dunăreană a Porţilor de Fier, proiectarea unor construcţii de locuinţe din Timişoara. S-au întocmit, de asemenea, tabele matematice necesare studierii unor probleme de hidrotehnică şi de maşini termice etc. De la începutul anului şi pînă acum — timp în care calculatorul Mecpt-1 a fost utilizat aproape 1 000 de ore — specialiştii au rezolvat probleme de calcul superior, a căror soluţionare ar necesita circa 200 000 de ore cu o maşină de calcul obişnuită, sau 75 de ani pentru un singur om. Tot cu ajutorul maşinii electronice a centrului de calcul s-a executat pentru prima dată în ţara noastră traducerea unui text din limba engleză în limba română. în prezent, se fac cercetări pentru realizarea de noi aparate şi instalaţii de calcul electronic.