Munca, noiembrie 1964 (Anul 20, nr. 5284-5308)

1964-11-01 / nr. 5284

Proletari din toate țările, uniți-vă ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. ECONOMII PRIN INOVAȚII Anul acesta, la Uzinele de tractoare din Brașov, mișcarea inovatorilor a luat o amploare deosebită. Concursurile de inovații organizate, îmbunătățirea muncii cu cartea tehnică, ca și ajutorarea mai efectivă a inovatorilor fn realizarea prototipurilor au creat posibilitatea realizării unor succese importante. Pînă în prezent la cabinetul tehnic au fost înregistrate peste 300 de propuneri cu o eficiență economică antecalculată pentru cele aplicate de aproape 2 600 000 lei. Remarcabil este faptul că inovatorii au contribuit la rezolvarea unor probleme de producție foarte complexe. Bunăoară ing. Covacevici Vladimir împreună cu un colectiv au elaborat un nou procedeu de îmbunătățire a proprietăților mecanice ale oțelului manganos de pe urma căruia uzinele obțin anual o economie de 430 000 lei. (Coresp. ,,Munca“) 4 pagini 20 bani Anul XX nr. 5284 DUMINICĂ 1 NOIEMBRIE 1964 Sclerometrul, ultrasunetul și izotopii radioactivi în încercarea materialelor de construcții Din complexul de probleme care preocupă colectivul Institutului de cercetări pentru construcții și economia construcțiilor (I.N.C.E.R.C.) atrag atenția metodele de încercare a rezistenței materialelor de construcții și stabilire a proprietăților lor. Cercetătorii institutului au pus la punct, între altele, trei metode de încercare care nu necesită distrugerea materialului analizat. Cu ajutorul unui aparat denumit sclerometru se stabilesc caracteristicile generale de rezistență a materialelor de construcție. Aparatul are un dispozitiv care, lovind suprafața betonului, lasă o adincitură. Măsurarea reculului și amprentei lăsate dă indicații orientative cu privire la calitățile materialului. Metoda este introdusă in mod curent în practică. Pentru determinări mai precise, în masa betonului, se folosește ultrasunetul. Simpla plimbare a unui defectoscop ultraacustic pe suprafața betonului indică exact eventualele fisuri și goluri în structura sa. Metoda, la care cercetătorii noștri au adus o contribuție originală, deosebit de apreciați și peste hotare, este, de asemenea, folosită în mod obișnuit. Cu deosebită eficacitate sunt uzitați izotopii radioactivi în defectoscopia materialelor de construcție. Prin folosirea radiațiilor gama emise de Cobalt 60 se obține fotografierea poziției și diametrului armăturii betoanelor, îndeosebi la construcțiile mai vechi, indicîndu-se totodată și densitatea betoanelor. (Agerpres) întrecere entuziastă pentru îndeplinirea planului pe 1964, pregătiri temeinice pentru producția anului viitor li Wem Künk dt protpe Calitatea construcțiilor Productivitate sporită. Pe șantierul de locuințe nr. 11, care a avut în cursul acestui an ponderea cea mai mare în volumul total de execuție al grupului 1 construcții din Iași, ritmul de lucru a fost satisfăcător. Colectivul acestui șantier a obținut o seamă de rezultate bune despre care s-a vorbit pe larg în consfătuirea de producție. Din analiza făcută asupra producției realizate pe trimestrul III al acestui an a reieșit că muncitorii, tehnicienii și inginerii de pe acest șantier, mobilizați în întrecerea socialistă de către comitetul sindical de secție, au obținut o seamă de rezultate bune. Ei au depășit planul pe trimestrul III cu 9,4 la sută. Cumulat pe nouă luni, planul a înregistrat o depășire de peste 22 la sută. In acest an constructorii au predat în zona Socola-Nicolina 948 apartamente și o școală cu 24 săli de clasă ale căror lucrări au fost începute în primele luni ale anului în curs. Conducerea șantierului, ajutată îndeaproape de comitetul sindical de secție, a creat condiții de lucru pentru realizarea unor construcții trainice și care să asigure locatarilor confort. Experiența acumulată, aplicarea unor metode înaintate, cum ar fi lucrul în lanț și altele, au contribuit, de asemenea, la realizarea unei productivități sporite cu 2,19 la sută peste sarcinile de plan pe acest trimestru. Constructorii au predat marea majoritate a blocurilor la timp și chiar înainte de vreme. Toate acestea, alături de buna gospodărire a punctelor de lucru, folosirea chibzuită materialelor, au influențat reducearea costurilor de producție cu peste 600 000 lei față de sarcina stabilită. In consfătuire s-a subliniat faptul că la succesele constructorilor de locuințe o contribuție însemnată și-a adus-o și comitetul sindical de secție, îndrumat de organizația de partid de pe șantier și de către comitetul sindicatului, acesta și-a axat munca pe principalele probleme ale șantierului: susținerea ritmului de lucru și calitatea ireproșabilă construcțiilor. In urma ajutorului și a îndrumărilor date, în adunările lunare ale grupelor sindicale au fost dezbătute cu mult simț de răspundere calitatea producției, folosirea rațională a timpului de lucru, urmărirea reducerii cheltuielilor de producție, începînd de la lucrările de fundații și pînă la finisaj. Preocupat permanent de îmbunătățirea calității construcțiilor, care constituie unul din obiectivele principale ale întrecerii socialiste de pe șantier, comitetul sindical a analizat în decursul trimestrului modul în care conducerea tehnico-administrativă se preocupă de aplicarea practică a măsurilor cu privire cunoașterea și respectarea prevedetorilor din proiecte de către toți conducătorii punctelor de lucru. Pe baza propunerilor făcute în adunările lunare ale grupelor sindicale, au fost luate măsuri de întărire a controlului pe toate fazele de lucru. De la începutul anului și pînă acum colectivul șantierului a primit calificativele „foarte bine“ și „bine“ pentru aproape 800 apartamente. De aprecieri pozitive s-au bucurat colectivele conduse de maiștrii Hie Andronic, Gheorghe Largu, zidarii Ion Năstase, Constantin Vasiliu, Constantin Vizitiu și alții, care au dat lucrări de calitate superioară. In consfătuire a mai reieșit că deși s-au obținut o seamă de rezultate foarte bune, colectivul de muncă al șantierului nu și-a putut respecta în întregime angajamentul de preda locuințe numai la nivelul a aprecierilor „bine" și „foarte bine“. (Un număr de apartamente au prin. GRUNZU ,corespondent al ziarului „Munca“ pentru regiunea Iași (Continuare in pag. 2-a) Participanții la consfătuirea trimestrială de producție de la secția cazangerie a uzinelor metalurgice „Grivița Roșie“ din Capitală au luat cunoștință cu interes de realizările deosebite obținute de colectivul de muncă în întrecerea socialistă. In trimestrul III cazangiii au depășit planul producției globale cu 0,1 la sută, au sporit productivitatea muncii cu 7 la sută, și au realizat peste plan la prețul de cost economic de 638 355 lei. Din discuțiile purtate s-a desprins hotărîrea unanimă de a dezvolta succesele obținute. Vorbitorii au analizat posibilitățile de creștere a productivității muncii, de îmbunătățire a calității produselor, au venit cu propuneri concrete pentru valorificarea mai deplină a rezervelor interne. Foto-text : ȘT. ALBESCU Consfătuirea de producție trimestrială care a avut loc recent la secția oțelărie Martin II a Combinatului Siderurgic Hunedoara a făcut un bilanț multilateral al activității colectivului de aici. In trei trimestre din acest an harnicii oțelari au dat peste, plan 66 024 tone oțel. Realizări remarcabile s-au obținut cu deosebire în trimestrul trei cînd planul de producție a fost depășit cu 4,8 la sută. Factorul principal care a determinat acest frumos succes l-a constituit sîrguința muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor care, antrenați într-o vie întrecere socialistă, au îndeplinit în mod exemplar sarcinile ce le-au revenit și angajamentele asumate. Grija colectivului pentru realizarea tuturor indicatorilor de plan (în perioada amintită productivitatea muncii a sporit cu 4,89 la sută față de prevederi, iar cifra admisă de rebut a scăzut continuu) s-a împletit cu preocuparea de zi cu zi a conducerii tehnico-administrative și a comitetului sindicatului pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, pentru aplicarea și respectarea cu strictețe a normelor de tehnica securității și protecția muncii. La indicația organizației de partid de la oțelărie, cu sprijinul comitetului sindicatului, comitetul sindical de secție a orientat întrecerea socialistă spre folosirea cît mai deplină a capacității agregatelor și utilajelor, astfel ca producția de metal să sporească continuu. În acest scop în adunările grupelor sindicale au fost puse în dezbatere probleme legate de creșterea indicelui de utilizare. Comitetul sindical D. SANDU (Continuare în pag. 2-a) oțel peste plan Tinerețe, perspectiva. — Imagina a noilor construcții de locuințe din cartierul Socola-Iași, Foto . P, COZIA ------------------ Se apropie de sfîrșit însămînțările de toamnă. Semănatul griului s-a terminat în regiunile Dobrogea, Galați, București și Ploiești. In celelalte regiuni există posibilități ca prin utilizarea mai judicioasă a mijloacelor existente în S.M.T. și gospodării să se însămînțeze în cîteva zile întreaga suprafață prevăzută. Mecanizatorii și colectiviștii continuă acum cu majoritatea mijloacelor mecanizate arăturile și fertilizarea terenurilor ce vor fi însămînțate în primăvară. Au fost arate pînă la 29 octombrie, după cum reiese din datele Consiliului Superior al Agriculturii, 1 800 000 hectare. O dată cu arăturile au fost încorporate în sol însemnate cantități de îngrășăminte naturale și chimice. Vremea menținîndu-se încă prielnică este necesar să se continue cu toată capacitatea tractoarelor arăturile și fertilizarea terenurilor pe întreaga suprafață prevăzută. Aceste lucrări de bază pentru obținerea unor recolte sporite în anul viitor, trebuie să se facă potrivit îndrumărilor consiliilor agricole și recomandărilor stațiunilor experimentale. Concomitent cu aceste lucrări, consiliile agricole și conducerile unităților socialiste să organizeze în așa fel munca, încît să se termine cît mai repede strîngerea și depozitarea recoltei culturilor tîrzii în toate regiunile, să se execute la vreme pregătirea terenului și plantarea pomilor, desfundările pentru noile plantații de vii, pregătirea și însămînțarea în sere și răsadnițe. (Agerpres) SITUAȚIA LUCRĂRILOR AGRICOLE Mecanizatori de la G.A.S. Miercurea, regiunea Hunedoara, executînd însămînțarea grîului pe ultimele hectare, destinate acestei culturi. Foto : C. PĂUN TELEGRAMĂ Excelenței sale Domnului AHMED BEN BELLA Președintele Republicii Algeriene Democratice și Populare ALGER Cu ocazia sărbătorii naționale a Republicii Algeriene Democratice și Populare, a X-a aniversare a începerii revoluției algeriene, în numele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, al guvernului și poporului român, precum și personal, adresei Excelenței Voastre, guvernului și poporului algerian prieten, cele mai călduroase felicitări și sincere urări de fericire, prosperitate și progres. Folosesc acest prilej pentru a-mi exprima convingerea că prietenia și colaborarea dintre țările noastre se vor întări și dezvolta continuu în interesul ambelor popoare, al păcii și cooperării internaționale. Cu înaltă considerație. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne LA ORDINEA ZILEI Căldură pentru timpul friguros iarna bate la ușă. Pregătirea „cojoacelor“ este în toi. Gospodarii folosesc din plin zilele bune ce au mai rămas, spre a se aproviziona cu cele necesare. In afară de legume, zarzavaturi și fructe, asigurarea căldurii este o problemă tot atît de importantă . Căldura își are și ea, firește, varietatea ei, începînd cu lemnul de foc și sfîrșind cu mijloacele moderne de încălzire." In cele ce urmează, vom reda cîteva din constatările făcute de corespondenții noștri regionali vizitînd depozitele de combustibil din unele orașe și centre muncitorești din țară. Pregătiri făcute din timp Prima remarcă pe care o faci, pătrunzînd prin porțile depozitelor de combustibil din regiunile Banat, Iași, Maramureș, Galați și Suceava — unde s-a întreprins raidul-anchetă — este aceea că acestea sîrnt bine aprovizionate. Abundența lemnelor de foc, brichetelor și lignitului vădește preocuparea întreprinderilor „Combustibilul“, care încă din vară au depus eforturi pentru ca această acțiune să se desfășoare într-un ritm viu. In orașele Satu Mare, Vaslui, Brăila, Arad și altele s-au creat spații noi de depozitare, s-a asigurat păstrarea în bune condițiuni a combustibilului. Majoritatea întreprinderilor „Combustibilul“ au întocmit din vreme împreună cu D.R.E.F. și I.R.T.A. planuri de transport al lemnelor de la gurile de exploatare la depozitele de desfacere etc. In aceeași măsură merită să fie apreciată străduința întreprinderilor forestiere și a exploatărilor miniere de a-și îndeplini mod ritmic planul de livrări, prin mele la lemn de foc și celelalte la cărbuni și brichete. întreprinderile „Combustibilul“ din regiunile Iași, Galați și Banat au aprovizionat depozitele cu întreaga cantitate de lemne necesară pentru acest an, asigurînd în mare măsură și un stoc tampon pentru eventualele cerințe pînă la începerea livrărilor din anul 1965. Paralel cu aceasta, depozitele au fost dotate cu mașini pentru tăierea lemnelor și au fost reorganizate echipele pentru efectuarea acestor lucrări. De bună seamă că o problemă atît de importantă ca aceea a bunei aprovizionări cu... căldură pentru zilele reci nu a fost indiferentă organelor sindicale. După cum ne-au relatat corespondenții noștri regionali, birourile executive ale consiliilor locale ale sindicatelor din Focșani, Tecuci, Bîrlad, Arad și altele au analizat în mai multe rînduri, în ședințe de birou, felul cum întreprinderile forestiere și depozitele de combustibil se preocupă de aprovizionarea oamenilor muncii cu cele necesare încălzirii căminelor. Acolo unde s-au constatat lipsuri s-a intervenit din timp pentru înlăturarea acestora. Este cazul regiunii Banat, cînd constatîndu-se că întreprinderile forestiere nu pot asigura livrarea întregii cantități de lemn de foc, s-a intervenit ca acestea să fie aduse din alte regiuni. Totodată, consiliile locale și comitetele sindicatelor au reinstruit echipele de control obștesc pentru a-și intensifica activitatea în cadrul depozitelor de lemne. Sesizările și propunerile lor au avut darul să îndrepte la timp și cu multă operativitate o serie de lipsuri. O deservire bună... Cuvinte frumoase se pot spune și despre felul în care se asigură deservirea cetățenilor la unele depozite. La depozitul nr. 3 din orașul Timișoara sau nr. 1 din Botoșani, la cele din Tecuci ori de la Satu Mare. (Continuare in pag. 3-a) Jtm ȘTIRILE ZILEI Săptămîna viitoare pe ecrane Spectatorii bucureșteni vor putea viziona săptămîna viitoare următoarele premiere cinematografice : Filmul romînesc Comoara din Vadul Vechi", o nouă producție a studioului „București“ care adaptează pentru ecran o nuvelă de V. Em. Galan ; „Există un asemenea flăcău", realizare a studioului M. Gorki din Moscova ; filmul american „Veselie la Acapulco“ ; filmul pentru ecran panoramic „Cîntăreața sclavă“, realizare a studiourilor sovietice, precum și „încurcătură blestemată", producție a studiourilor italiene. Noi mărfuri cu piața în rate Pentru o cît mai bună deservire a cumpărătorilor, Ministerul Comerțului Interior a luat hotărîrea să lărgească lista mărfurilor cu plata în rate. Printre aceste mărfuri amintim aparate de radio din import tipurile „Acord“ „Melodia“ și Simfonia“, toate tipurile de motociclete, motorete și scutere din import, biciclete echipate cu motoraș, pianine din producția internă, stabilizatori de tensiune, precum și o serie de confecții din țesături de bumbac și lînă. (Rep.). Premieră pe țară Ieri seară, pe scena Teatrului de stat din Timișoara a fost prezentată în premieră pe țară piesa „Anton Pann" de Lucian Blaga. Noua realizare a artiștilor timișoreni este cea de a 3-a premieră pe țară prezentată de la deschiderea actualei stagiuni. (Coresp. „Munca“) Expoziție-concurs Consiliul agricol regional Argeș a inaugurat ieri la Pitești o interesantă expoziție-concurs, în cadrul căreia sunt prezentate 46 dintre cele mai valoroase soiuri de fructe: mere, pere și nuci. Exponatele aparțin G.A.S. și G.A.C. din raioanele Curtea de Argeș, Muscel, Horezu, Vîlcea și Găiești, unde sectorul pomicol cunoaște o mare dezvoltare. Au prezentat, de asemenea, soiuri valoroase de fructe și cele două stațiuni experimentale agricole din Ștefănești și Drăgășani. (Coresp. „Munca“) Oameni ai muncii la odihnă in stațiunea (Vatra Dornei, Foto , AGERPRES