Munca, mai 1966 (Anul 22, nr. 5747-5770)

1966-05-03 / nr. 5747

1 Mai 1968, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, in lupta pentru libertate, pentru pace, democraţie şi socialism. Desfăşurată in acest an in preajma celei de-a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român, marea sărbătoare a oamenilor muncii a prilejuit o nouă şi vibrantă afirmare a dragostei poporului faţă de partid, a încrederii nestrămutate in politica sa înţeleaptă. In intîmpinarea marii sărbători şi-au unit energiile lor creatoare ob finind remarcabile succese constructorii hidrocentralelor de peArgeş şi de la Porţile de Tier, al marelui Combinat siderurgic de la Galaţi, cei care arcuiesc peste munţi magistralele electrice sau scot din inima munţilor comori de minerale, muncitorii uzinelor cu vechi tradiţii de luptă şi cei ai întreprinderilor create în ultimii ani, lucrătorii ogoarelor, oamenii de ştiinţă şi artă, toţi acei care cu braţele şi mintea înfăptuiesc hotărîrile Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român, dăruind patriei noi avuţii materiale şi spirituale. Demonstraţiile care au avut loc în această zi în Capitală şi in toate marile oraşe ale ţării au exprimat cu intensitate şi strălucire gîndurile şi sentimentele patriotice şi internaţionaliste ale oamenilor muncii. La Bucureşti, 250 000 de cetăţeni şi-au dat intilnire in Piaţa Aviatorilor, tradiţionalul loc de desfăşurare al marilor sărbători populare. Ei au regăsit aici atmosfera de zile mari subliniată parcă mai pregnant de lumina aurie a acestui anotimp, cînd se va pătrunde în muguri şi frunze trezind la viaţă natura. O primăvară pe care o trăieşte şi patria noastră. O primăvară a istoriei sale cînd toate forţele creatoare ale poporului cunosc o înflorire fără precedent, pornite intr-un nestăvilit elan să transpună in fapte vastul şi însufleţitorul program de dezvoltare multilaterală a ţării elaborat de Congresul al IX-lea al partidului. Semnificaţia acestei zile este simbolizată de marele glob pămîntesc, care domină piaţa de la înălţimea tribunei centrale, deasupra căruia se înalţă un mare steag roşu cu data festivă 1 Mai, pe panglica purpurie ce-l înconjoară este înscrisă chemarea de luptă: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !" Steme ale partidului şi patriei încadrează tribuna centrală. In partea cealaltă a pieţii, în centru, se înalţă un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului — Marx — Engels — Lenin. Fluturînd în adierea vîntului de primăvară, flamuri purpurii se îngemănează cu tricolorul steagurilor patriei. Sute de drapele se înalţă deasupra mulţimii aflate în piaţă pentru a lua parte la miting. Ei poartă stemele partidului şi ţării, tablouri ale lui Marx, Engels, Lenin, al fiului credincios al poporului nostru — Gheorghe Gheorghiu- Dej, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., grafice ilustrînd realizări ale economiei noastre naţionale, nenumărate buchete de flori. Sentimentele internaţionaliste de care sunt animaţi îşi găsesc expresia în cuvintele de salut adresate popoarelor frăţeşti ale ţărilor socialiste, oamenilor muncii din lumea întreagă. Aerul vibrează de urările reluate de mii de glasuri şi care sunt înscrise pe mari pancarte deasupra tribunelor : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni !“, „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre!“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România !", „Trăiască poporul român, constructor al socialismului!“, „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale!“, „Trăiască pacea şi prietenia intre popoare !“. Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflaţi In piaţă salută cu aplauze (Continuare în pag. 2-a) vrmimmmmmmmmMmimmT •* ^ —mmbtihi— ■ ~ * 7TRAIASC A I MU, Z 1 U A S O 11 D A k'i IA I 11, ' I . ^ if, NA,t E . A .,■£ t O R CE. MUNCfv' ....... t U A FRATEt' MUNC! TOI' UOi DE P S.ETUT IN DE N î j Tribuna centrală In timpul demonstrației oamenilor muncii din Capitali. Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN REPUBLICA SOCIALISTA ROMÂNIA Anul XXII nr. 5747 Marti 3 mai 1966 4 pagini 25 bani Cuvintarea tovarăşului Paul Mculescu-Mizil Dragi tovarăşi, Dragi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei în lupta pentru libertate şi viaţă mai bună, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Guvernul Republicii Socialiste România adresează muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, urări de noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei socialiste ! Exprimînd sentimentele întregului popor român, adresăm un salut frăţesc oaspeţilor noştri, tuturor delegaţilor de peste hotare, care participă împreună cu noi la această sărbătoare. Sărbătorim 1 Mai în condiţiile cînd întregul nostru popor înfăptuieşte cu hotărîre şi elan programul elaborat de cel de al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Anul care a trecut de la acest Congres de însemnătate istorică a fost bogat în evenimente. Marile izbînzi ale poporului, profundele transformări revoluţionare care au schimbat din temelii Înfăţişarea patriei şi-au găsit consacrarea în Constituţia Republicii Socialiste România. Planul de şase ani a fost încheiat cu succes. Cu deosebită satisfacţie relevăm rezultatele bune cu care poporul nostru a început înfăptuirea prevederilor noului cincinal. Planul producţiei industriale pe primele 3 luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporţie de 102,2 la sută. Producţia globală industrială realizată în acest trimestru este de aproape două ori şi jumătate mai mare decit întreaga producţie a anului 1938. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de partid privind îmbunătăţirea conducerii şi planificării agriculturii, dezvoltarea înzestrării ei tehnico-materiale, sporirea producţiei agricole, ridicarea nivelului de viaţă şi cultură în satele noastre. Lucrările de primăvară se desfăşoară în condiţiuni bune, însăminţările fiind terminate în majoritatea regiunilor ţării. Oamenii de ştiinţă, artă şi cultură, intreaga intelectualitate participă activ la opera de construcţie socialistă, consacră talentul şi energia lor creatoare dezvoltării economiei şi culturii, înfloririi patriei. Succesele obţinute în timpul scurt care a trecut de la Congresul partidului ne întăresc convingerea că poporul nostru, strîns unit în jurul încercatei sale călăuze — Partidul Comunist Român — va da viaţă obiectivelor însufleţitoare stabilite de Congres, spre binele şi prosperitatea naţiunii noastre socialiste. Tovarăşi, Epoca noastră se caracterizează prin mari schimbări sociale, prin întărirea forţelor mondiale ale socialismului, intensificarea luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru suveranitate şi independenţă, prin amploarea crescîndă a acţiunilor clasei muncitoare, a mişcării de eliberare naţională, a mişcărilor democratice, pentru pace şi progres social. Sub steagul atotbiruitor al marxism-leninismului, popoarele ţărilor socialiste dobîndesc victorii însemnate în făurirea noii orînduiri, sporind astfel forţa economică, socială, politică şi militară a sistemului socialist mondial, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării istorice. Corespunzător intereselor fundamentale ale poporului român, ale cauzei socialismului şi păcii, ţara noastră pune în centrul politicii sale externe alianţa frăţească cu statele socialiste, dezvoltă multilateral legăturile de prietenie şi colaborare cu toate ţările sistemului mondial socialist. Cu prilejul zilei de 1 Mai, transmitem popoarelor din Uniunea Sovietică, China, Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Republica Democrată Germană, Albania, Republica Democrată Vietnam, Republica Populară Democrată Coreeană, Mongolia, Cuba — un cald salut tovărăşesc, sincere urări de noi succese în opera de construire a socialismului şi comunismului ! România socialistă militează activ pentru promovarea în relaţiile internaţionale a principiilor suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, pentru respectarea strictă a dreptului sfînt al fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, de a-şi afirma fiinţa naţională, de a-şi alege nestingherit calea dezvoltării politice şi economice. Consecvent acestor principii, poporul nostru îşi manifestă deplina adeziune la cauza dreaptă a poporului vietnamez, sprijină lupta sa eroică pentru libertate şi independenţă. Condamnînd agresiunea Statelor Unite în Vietnam, România se pronunță pentru încetarea (Continuare in pag- 2 a) Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, întreaga ţară a sărbătorit ziua de trai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni în pag. 2-3, reportajul Primăvara și-a luat strălucirea din munca oamenilor Masa tovărăşeasca oferită de C. C. al P. C. R. Duminică la amiază, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărăşească oferită de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, la Palatul Snagov. Au participat tovarăşii: Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C. C. al P.C.R., membrii şi membrii supleanţi ai C. C. al P.C.R., membrii Consiliului de Stat şi ai guvernului, şefi ai unor instituţii centrale, activişti de partid, numeroşi veterani ai mişcării revoluţionare din ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C. C. al P.C.R., luînd cuvîntul, a felicitat pe cei prezenţi cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua muncii şi a primăverii. Vorbitorul s-a referit la tradiţiile vechi ale mişcării muncitoreşti din ţara noastră, la activitatea primelor cercuri socialiste, a partidului socialist, creat în 1893, care au premers lupta revoluţionară a partidului comunist. El a amintit apoi felul în care comuniştii, oamenii muncii sărbătoreau ziua de 1 Mai în anii grei ai ilegalităţii, în condiţiile luptei de clasă, demonstraţiile, mitingurile, manifestaţiile, serbările cimpeneşti organizate cu acest prilej. Evocînd puternica demonstraţie de la 1 Mai 1939, vorbitorul a subliniat lupta desfăşurată de comunişti, de forţele progresiste ale poporului român împotriva fascismului, a înfeudării ţării Germaniei hitleriste, împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru apărarea intereselor vitale ale poporului, a independenţei şi suveranităţii patriei. El a amintit lupta desfăşurată de Partidul Comunist pentru mobilizarea tuturor forţelor patriotice ale poporului român în vederea răsturnării dictaturii militaro-fasciste, eliberării României, revoluţiei şi transformării socialiste a societăţii. Sărbătorim acum ziua de 1 Mai — a spus vorbitorul — în condiţiile unor mari victorii în opera de desăvîrşire a construcţiei socialiste, la care şi-au dat contribuţia, in diferitele etape ale luptei revoluţionare, vechii militanţi ai partidului şi mişcării muncitoreşti, toate generaţiile. In încheiere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a toastat pentru Partidul Comunist, pentru activul său, pentru veteranii mişcării revoluţionare, pentru poporul român — creatorul a tot ceea ce s-a făurit de-a lungul anilor în patria noastră socialistă, pentru unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, pentru solidaritatea oamenilor muncii din întreaga lume în lupta pentru pace, democraţie şi socialism. (Agerpres)