Munca, iulie 1966 (Anul 22, nr. 5798-5824)

1966-07-01 / nr. 5798

I Anul XXI nr. 5799 vineri 1 iulie 1966 6 pagini 25 bani S-au încheiat dezbaterile generale la punctul doi al ordinei de zi. Marea Adunare Națională a votat în unanimitate legea pentru adoptarea planului cincinal. Joi au continuat, lucrările celei de-a V-a sesiuni a Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. La lucrări participă tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Petre Borilă, Constantin Drăganulescu, Gheorghe Rădu- Leonte Răutu, Leontin Sălajan, membri supleanți ai Comitetului Executiv și secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri. Sunt prezenți vicepreședinții, secretarul si membrii Consiliului de Stat. In tribune se află șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, numeroși invitați, ziariști români și străini. Ședința a fost deschisă de tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, în continuarea discuției generale, la punctul doi al ordinii de zi —t Proiectul de lege pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1966—1970 — au luat cuvîntul tovarășii : Constantin Drăgan, Gheorghe Roșu, Neculai Agachi, Remus Răduleț, Clement Rusu, Nicolae Doggendorf, Dumitru Țambric, Emil Drăgănescu, Ioan Bordaș, Vasile Vîlcu, Ion Nasta, Zaharia Stancu, Teodor Haș, Iosif Uglar. Deputatul acad. Horia Hulubei a cerut cuvîntul pentru a adresa o întrebare președintelui Consiliului de Miniștri în legătură cu bombardarea de către aviația S.U.A. a suburbiilor Hanoiului și a orașului Haifong din Republica Democrată Vietnam. „Ați aflat, ca și mine, din presa noastră — a spus el — că aviația americană, conform ordinului guvernului S.U.A., a bombardat în mod sălbatic suburbiile Hanoiului, capitala Republicii Democrate Vietnam, și Haifongul, cel mai mare port al țării. Gestul reprezintă o nouă crimă gravă contra poporului vietnamez. El ne-a umplut de indignare pe noi, deputații Marii Adunări Naționale, și, desigur, pe toți cetățenii țării noastre. El reprezintă un pericol major la pacea lumii. De aceea, adresez tovarășului președinte al Consiliului de Miniștri întrebarea : ce atitudine înțelege să ia guvernul țării noastre în legătură cu această gravă extindere a războiului în Vietnamul de Nord prin noua decizie a guvernu (Continuare în pag. 5-a) Proletari din toate țările, uniți-vă ! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN lucrările sesiunii MARII ADUNARI NAȚIONALE Răspunsul tovarășului Ion Gheorghe Maurer cu privire la poziția guvernului român față de bombardarea de către aviația americană a orașelor Hanoi și Haifong Tovarăși deputați. Răspunzînd întrebării tovarășului deputat Horia Hulubei, declar în numele guvernului Republicii Socialiste România, următoarele : Atacurile aviației americane asupra suburbiilor orașului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, și asupra orașului Haifong, cele mai importante centre populate din Vietnamul de nord, care au provocat victime omenești și pierderi materiale, reprezintă o nouă fază războiului în Vietnam, acccentuarea politicii de încălcare flagrantă a celor mai elementare norme ale dreptului internațional, constituind în același timp o gravă amenințare pentru pacea lumii. Nereușind să înfrîngă lupta dîrză a poporului vietnamez, Statele Unite ale Americii au recurs, în mod deliberat, la aceste noi acte de război, care pun în adevărata lor lumină declarațiile de așa-zise intenții pașnice ale forurilor conducătoare americane, arată ce credit se poate acorda acestor declarații. Extinderea agresiunii împotriva Republicii Democrate Vietnam a stîrnit mînia legitimă a poporului român, ca și a opiniei publice din întreaga lume, aduce autorilor ei izolare tot mai mare: dezaprobarea și condamnarea generală. Credem că forțele cărora le este scumpă cauza păcii vor acționa cu hotărîre pentru a determina încetarea agresiunii Statelor Unite ale Americii în Vietnam. Guvernul Republicii Socialiste România, exprimind sentimentele poporului român, condamnă cu toată fermitatea noile acțiuni agresive împotriva R. D. Vietnam și atrage în același timp, tărît, atenția în mod heguvernului Statelor Unite ale Americii asupra grelei răspunderi pe care și-o asumă prin continuarea și intensificarea acestui război. Susținînd pe deplin poziția guvernului Republicii Democrate Vietnam și Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernul Republicii Socialiste România cere să se pună capăt imediat și necondiționat bombardamentelor împotriva R. D. Vietnam, să înceteze războiul de agresiune în Vietnam. Este necesar să fie retrase toate forțele militare americane și celelalte trupe străine intervenționiste din Vietnamul de sud. Să se respecte dreptul sacru al poporului vietnamez de a-și hotărî singur soarta, fără nici un amestec din afară, să fie aplicate acordurile de la Geneva cu privire la Vietnam ! In numele poporului român, al guvernului Republicii Socialiste România, doresc să adresez poporului vietnamez, de la această înaltă tribună, mesajul cald de solidaritate frățească și să exprim admirația noastră față de curajul și bărbăția cu care el ripostează agresorilor. Sintem hotărîți să acordăm în continuare poporului vietnamez întregul sprijin material și moral-politic în lupta sa eroică pentru apărarea independenței și suveranității naționale, a integrității patriei sale. Ne exprimăm, tovarăși deputați, încrederea noastră nestrămutată în triumful cauzei drepte a poporului vietnamez, al cauzei păcii și libertății popoarelor. LEGEA pentru adoptarea planului dezvoltare a economiei de stat de naționale pe anii 1966 — 1970 CREȘTEREA PRODUCȚIEI INDUSTRIALE GLOBALE lioerenre de lovitură de eter In Irak A impus retragerea Franței din organismele militare ale N.A.T.O. Uzină metalurgică modernă La București se desfășoară construcția unei noi și importante unități industriale — Uzina metalurgică, profilată pe producerea oțelurilor aliate înalt aliate, a pieselor greșite turnate și forjate. Uzina cuprinde secții de oțelărie electrică, forjă, turnătorie și alte secții. Prin producția de oteluri aliate, element hotărîtor în ridicarea eficienței economice, a calității mașinilor și utilajelor, Uzina metalurgică București va aduce în cadrul actualului plan cincinal o contribuție însemnată la sporirea capacității industriei metalurgice și constructoare de mașini din România. In momentul de față se execută lucrări de construcție și montaj la sectoarele de bază ale viitoarei uzine. Unul din obiectivele acestei unități a siderurgiei românești — cuptorul electric de 50 de tone, cel mai mare agregat de acest fel din țară — a și elaborat înainte de termen prima sa șarjă. Acest agregat se caracterizează printr-un înalt grad de mecanizare și automatizare, este prevăzut cu comenzi hidraulice, cu instalații de vid și de agitare a băii de oțel prin procedeul electromagnetic, întregul proiect al cuptorului a fost elaborat de specialiști ai Institutului de proiectări uzine metalurgice ; instalațiile agregatului sunt în mare parte realizate de către întreprinderi din tara noastră, precum și de uzine constructoare de mașini grele din Uniunea Sovietică. Pe aceeași platformă, alături de cuptorul electric dat în exploatare, se conturează fundațiile de-al doilea cuptor — celui un frate geamăn, care urmează să fie pus în funcțiune aici. In etapa finală, cele două agregate siderurgice vor produce anual peste 120 000 tone oteluri electrice aliate de calitate superioară. Constructorii pregătesc intrarea în funcțiune și a altor unități de producție. Sînt avansate lucrările la sectorul forjă grea — al doilea obiectiv de bază al uzinei. La turnătoria de oțel și fontă electrică s-a executat fundația, și în curînd se va trece la montajul celor peste 7 000 de tone de construcții metalice. La această turnătorie, ca și la forja grea, se vor fabrica piese din otel și fontă, adevărați coloși de metal, în greutate de pînă la 160 tone fiecare, necesari producerii utilajelor și agregatelor grele ale industriei românești constructoare de mașini. Printre primii beneficiari ai acestei uzine va fi un alt vlăstar al siderurgiei românești — laminorul de tablă groasă de la Combinatul siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ de la Galați, aflat la ora actuală în probe tehnologice. (Agerpres) înalte distincții slujitorilor școlii Festivitatea de la Consiliul de Stat Cu prilejul Zilei învățătorului, la Consiliul de Stat a avut loc joi la amiază solemnitatea înmînării unor titluri și ordine. Au participat un mare număr de învățători și profesori, care de-a lungul anilor s-au evidențiat în mod deosebit în nobila și frumoasa muncă de instruire și educare a tinerei generații, cadre didactice care prin bogata lor activitate și-au adus contribuția la dezvoltarea învățămîntului in tara noastră. Cei prezenți au salutat cu vii aplauze pe tovarășii Chivu Stoica, Emil Bodnaraș, Leonte Răutu. ■ Erau de fată tovarășii Constanta Crăciun și Ilie Murgulescu, vicepreședinți ai Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, Ion Teoreanu, șeful secției de învățămînt și sănătate a C.C. al P.C.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „învățător emerit Republicii Socialiste Româniia“, „Profesor emerit al Republicii Socialiste România“, Ordinului Muncii clasa a III-a, unor învățători și profesori, din învățămîntul de cultură generală și din învățămintul profesional și tehnic- Președintele Consiliului de Stat a înmînat înaltele distincții acordate. Luînd apoi cuvîntul, tovarășul Chivu Stoica, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al Consiliului de Miniștri a transmis învățătorilor și profesorilor un salut călduros cu prilejul tradiționalei sărbători a „Zilei învățătorului“, felicitîndu-i pentru înaltele distincții primite. Partidul și guvernul, întregul nostru popor — a spus vorbitorul — dau o prețuire deosebită rodnicei activități a învățătorilor și profesorilor în îndeplinirea nobilei lor misiuni de formare a omului nou, a omului societății socialiste, prin îndrumarea și educarea tineretului nostru spiritul profundului atașaîn ment față de muncă, al dragostei nețărmurite fată (Continuare în pag. 3-a) Să se pună capăt agresiunii S.U.A în Vietnam! Marele miting de protest din Piața Universității Bombardarea sălbatică de către aviația S.U.A. a împrejurimilor Hanoiului și a orașului Haifong — o nouă crimă a imperialismului american îndreptată împotriva poporului vietnamez și a păcii în lume — a stîrnit un puternic val de minte și indignare în rîndurile cetățenilor din patria noastră. Joi după-amiază, la scurt timp după terminarea lucrului, mii de bucureșteni s-au adunat în Piața Universității unde a avut loc un miting organizat de Liga Română de prietenie cu popoarele din Asia și Africa, întreaga piață și străzile din jur erau pline de oameni care au venit să-și alăture glasul de protest și să condamne atacarea tîlhărească a Hanoiului, capitala unei țări socialiste pașnice. „Jos mîinile de pe Vietnam!“ ; „Cerem cu hotărîre să se pună capăt agresiunii S.U.A. în Vietnam !“ ; „Moarte agresorilor din Vietnam !“ — erau cuvinte scrise pe pancarte și scandate răspicat de manifestanți care exprimau solidaritatea cu bravii apărători ai cauzei sfinte a Vietnamului, profunda lor minte față de gravele acte de agresiune săvîrșite de imperialiștii americani împotriva poporului vietnamez. Ei au exprimat, de asemenea, din toată inima, admirația lor față de eroicul popor vietnamez, care, apărîndu-și interesele naționale sacre, ține piept cu eroism neînfricat agresiunii piraterești săvîrșite de armatele nord-americane împotriva R. D. Vietnam — stat socialist liber, independent și suveran. de Mitingul a fost deschis prof. univ. Stanciu Stoian, secretar general al Ligii de prietenie cu popoarele din Asia și Africa. Subliniind gravitatea fărădelegilor comise împotriva poporului vietnamez, vorbitorul a arătat că noul pas făcut de imperialismul american în escaladarea războiului din Vietnam nu poate lăsa indiferent pe nimeni, căci pacea lumii însăși este greu amenințată prin asemenea acțiuni barbare. In cadrul mitingului a luat cuvîntul prof. univ. Tudor Popescu . Bombardamentele împotriva orașelor Hanoi și Haifong, asasinatele împotriva populației pașnice din aceste orașe constituie o nouă crimă de războiu a imperialismului american, care stîrnește revolta omenirii progresiste de pretutindeni — a spus vorbitorul. Exprimînd înalta prețuire pe care poporul român acordă vitejiei, dîrzeniei și a spiritului de sacrificiu cu care poporul vietnamez luptă împotriva agresorilor, vorbitorul a cerut, în numele locuitorilor Bucureștiului, al întregului nostru popor, să se pună neîntîrziat capăt războiului de agresiune din Vietnam, să fie retrase toate trupele Statelor Unite și ale acoliților lor din Vietnamul de sud. După ce a reafirmat sentimentele de prietenie și solidaritate frățească pe care poporul român le nutrește față de lupta dreaptă a poporului vietnamez, hotărîrea oamenilor muncii din patria noastră de a-i acorda sprijin deplin pină la victoria finală asupra imperialismului, vorbitorul a spus : Susținem cu toată hotărîrea poziția guvernului Republicii Democrate Vietnam și a Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de Sud pentru soluționarea problemei vietnameze. Cercurile guvernante din Statele Unite ale Americii trebuie să dea ascultare opiniei publice mondiale, glasurilor lucide din rîndul poporului american și să înceteze războiul împotriva poporului vietnamez. Uriașele forțe mondiale ale păcii, lupta poporului vietnamez — a încheiat el — vor impune imperialiștilor americani încetarea agresiunii și vor aduce prin aceasta o mare contribuție la asigurarea păcii. In cuvîntul său, Tudor Moise, muncitor la Uzinele „23 August", a subliniat că autorii acestui nou și monstruos act de agresiune s-au demascat încă o dată în fața opiniei publice mondiale ca exponenți și promotori ai unor practici piraterești care sfidează (Continuare în pag. 6-a)