Munca, ianuarie 1967 (Anul 23, nr. 5955-5979)

1967-01-03 / nr. 5955

Anul XXIII nr. 5955 marți 3 I 1967 4 pagini 25 bani Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al C. C. al P. C. R., rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţene şi cetăţeni, Peste cîteva Minute, anul 1966 — an încununat de mari realizări ale poporului român în întreaga viaţă socială, de afirmare activă a ţării noastre pe arena internaţională — se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogăţind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obţinută de poporul nostru în 1966 este încheierea cu succes a primului an al planului cincinal. Forţele de producţie ale ţării au continuat să se dezvolte, avuţia naţională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative în direcţia dezvoltării democraţiei, înfloririi naţiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptăţită mîndrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidenţiez cu deosebire hărnicia, talentul şi capacitatea muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor, entuziasmul şi abnegaţia dovedită de toţi cei ce muncesc, fără deosebire de naţionalitate, în înfăptuirea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, în vasta activitate închinată propăşirii patriei. In acest prag de an nou, conducerea partidului şi statului adresează tuturor locuitorilor ţării cele mai calde felicitări pentru succesele obţinute în măreaţa operă de construcţie a României socialiste. Dragi tovarăşi, Intîmpinăm anul 1967 cu încredere şi optimism, cu hotărîrea nestrămutată de a adăuga noi înfăptuiri edificiului înălţat de poporul român în anii socialismului, de a face noi paşi înainte spre măreţele ţeluri stabilite de Congresul al IX-lea al partidului. A aplic îndi sarcinile anului viitor, recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat, într-un spirit de înaltă exigenţă comunistă, necesitatea ridicării pe un plan superior a întregii activităţii economice, marile îndatoriri ce revin în acest sens organelor de partid şi de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanţa deosebită a perfecţionării muncii în toate direcţiile, în toate sectoarele vieţii sociale, aceasta fiind o cerinţă imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societăţii, pe care ne-o dictează răspunderea faţă de viitorul ţării. Dezbaterile Marii Adunări Naţionale — înaltul sfat al ţării — au evidenţiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale ţării faţă de măsurile elaborate de conducerea partidului şi statului, hotărîrea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă şi externă a Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcţia socialismului, în viaţa minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al scumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului şi guvernului ţării pe planul politicii internaţionale, pentru dezvoltarea şi întărirea relaţiilor de prietenie şi colaborare multilaterală cu toate ţările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pentru securitate internaţională şi pace între popoare. Opinia publică din ţara noastră, ca şi din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea şi intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partidul şi statul nostru, întregul popor cer cu hotărîre să se pună capăt acestei agresiuni, își manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale în relaţiile dintre state, pe calea luptei pentru democraţie şi socialism, să aducă noi împliniri aspiraţiilor poporului român, ca şi ale tuturor popoarelor, spre pace şi colaborare internaţională, înainte de a suna prima bătaie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toţi acei care prin munca lor eroică şi entuziastă dau viaţă politicii partidului: clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor, pentru Partidul Comunist Românt — conducătorul încercat al celor de muncesc ; pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România ; pentru pace şi colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăşi, succese şi mai mari în muncă, sănătate, fericire în viaţa personală, împlinirea tuturor dorinţelor dumneavoastră de mai bine. La Mulţi Ani ! tmmm PRIMELOR I SUCCESE în pag. 3-a I Scurte reportaje în I făţişînd I momente I din primele I ore de I muncă I din 1967 Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN CENTRAL Al IMNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA ! Primirea la Consiliul de Stat a şefilor misiunilor diplomatice Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ştefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, şi ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, au primit în ziua de 31 decembrie, la Palatul Consiliului de Stat, pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Au prezentat felicitări ambasadorii : Cubei — Manuel Yepe Menendez, Turciei — Semsettin Arif Mardin, R. P. Polone — Wieslaw Sobierajski, Indiei — R. R. F. Khimani, R. P. Mongole—Togoodin Ghenden, R. P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Belgiei — Honoré Cambier, R. D. Vietnam — Hoang Tu, Franţei — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurström, Italiei Niccolo Moscato, Austriei — Johann Manz, R. P. Ungare — József Vince, Indoneziei — Sambas Armadinata, R. D. Germane, Ewald Moldt, Marii Britanii — Leslie Charles Glass, Japoniei — Akira Shigemitsu, R. S. F. Iugoslavia — Iaksa Petrici, R. S. Cehoslovace — Cesimir Cisar, Uniunii Sovietice — A. V. Basov, Finlandei — Björn Olof Alholm, R. P. Albania — Iosif Pogace, Olandei — Joost B. Haverkorn van Rijsewijk, Iranului — Sultan Hossein Vakili Sanandaji, Republicii Islamice Pakistan — Ahsan-ul-Haque, însărcinaţii cu afaceri ad-interimar: Chile — Jaime Coutts, Argentinei — Hernan Sixto Fernandez, Izraelului — Mordechai Avgar, Greciei — Spyros A. Adamopoulos, R. P. Chineze — Van Tun, Republicii Arabe Unite — Mahmoud Badawi, Braziliei — M. C. de Maraes Pitao, Statelor Unite ale Americii — Joseph W. Neubert, Elveţiei — Wilhelm Doppler, R.P.D. Coreene — Riăm Gion Riăn. Mulţumind şefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările şi urările exprimate, preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al Marii Adunări Naţionale a transmis diplomaţilor acreditaţi în ţara noastră cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor din ţările pe care le reprezintă, toastînd pentru pace, prietenie şi colaborare internaţională. Decanul corpului diplomatic, Manuel Yepe Menendez, ambasadorul Republicii Cuba, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român, pentru pace şi prietenie între popoare. (Agerpres) TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST DIN CHILE SANTIAGO — CHILE Cu prilejul celei de-a 45-a aniversări a creării Partidului Comunist din Chile,, Comitetul Central al Partidului Comunist Român vă transmite dv., întregului partid și a tuturor oamenilor muncii chilieni un cald salut frăţesc şi urează Partidului Comunist din Chile noi succese în lupta pe care o desfăşoară pentru interesele clasei muncitoare şi ale poporului chilian, pentru pace, democraţie şi progres social. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Aspect din noua filatură de fire pieptănate de la întreprinderea „Ţesătura“ din Iaşi. Această secţie a fost dotată cu utilaj modern, ceea ce va duce la obţinerea unei producţii de calitate superioară Două sărbători Am avut deseori prilejul să mă intilnesc cu constructorii de tractoare din oraşul de la poalele Timpei. De cele mai multe ori, in iureşul muncii. Acum, de revelion, mă aflu din nou în mijlocul lor. Cei aproape 400 de meseni serbează două evenimente : revelionul şi împlinirea a două decenii de la fabricarea primului tractor românesc. Se află de faţă turnătorul Gheorghe Macovei, montorul Dumitru Pămînt, strungarul Gheorghe Boriceanu, reglorul Octavian Lupce, inginerii Nicolae Costache, Constantin Sasu şi mulţi alţii. Voia bună s-a statornicit din primele clipe ale intilnirii. Se rosteşte tradiţionalul pluguşor. Veselia creşte tot mai mult în compania unei formaţii de artişti amatori din uzină, condusă de tehnicianul Traian Croitoru. Ora 23:50. In saloane se înstăpîneşte liniştea. Cei prezenţi ascultă cu atenţie cuvintele rostite la posturile de radio şi televiziune de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Apoi, puternice voci revărsate din sute de piepturi intonează minute în şir tradiţionalul „La mulţi ani“, răspunzînd astfel cu însufleţire urărilor transmise de secretarul general al Comitetului Central al partidului. ...Clinchet de pahare pli ne. Ritmul dansului e atotcuprinzător. Profit de un moment de răgaz și mă adresez tovarășului Emil Oniga, directorul general al uzinei. — Cu ce începeţi noul an ? — Îl începem cu „177 001", cu sarcini sporite de plan şi cu deplină încredere că le vom realiza. Aşadar, în primele momente de lucru din al doilea an al cincinalului va fi montat tractorul cu numărul 177.001. E o cifră impresionantă. 20 de ani, 177 000 tractoare de mai multe tipuri şi variante, cu milioane de cai putere. Să le adresăm şi noi o urare : „La mulţi ani şi noi succese, dragi făuritori ai tractorului românesc“ ILIE MIHALEA întindea cîmpia cît vedeai cu ochii, se fabrică acum, pentru prima oară, aluminiu românesc. Iar oamenii au crescut şi ei o dată cu uzina. Unii se află în această sală, în jurul meselor încărcate. Alţii sunt la datorie, pregătind elaborarea primelor tone de aluminiu din noul an. Cu faţa numai voie bună, cu paharele pline în mîini, se veselesc maistrul Gheorghe Moşoiu de la electroliză, muncitorii Marin Comanescu, Constantin Neacşu, Marin Năstase, inginerii Ion Petcu, Gheorghe Paraschiv şi alţii, cîţiva dintre zecile de căutători ai noului, care prin ideile şi propunerile lor au contribuit la atingerea unei producţii zilnice de 425 kg aluminiu pe cuvă, faţă de 420 kg cît prevedea proiectul pentru finele anul 1966. ...Veselia generală este sporită de momentele prezentate de artiştii amatori ai uzinei, dintre care nu au lipsit melodiile , oferite de orchestra de muzică uşoară şi populară, cîntecele interpretate cu măiestrie de soliştii Dan Voinicu, Constantin Duţă şi ceilalţi. Ultimele minute ale anti- DUMITRU BURCEA (Continuare în pag. 2-a1 în cetatea metalului alb Străjuită de tradiţionalul pom de iarnă, sala este plină. Sînt aici muncitori, tehnicieni, ingineri şi funcţionari de la Uzina de aluminiu din Slatina, cu familiile lor. Se despart de anul 1966, întîmpinîndu-l cu bucurie pe 1967. Cele 3 000 de tone aluminiu peste plan din victoriosul an care a trecut, plămădirea primelor şarje de metal alb dintr-un nou şi însufleţitor plan de producţie au dăruit un plus de entuziasm şi bucurie sărbătorii celor de faţă. — Intr-un fel — spunea inginerul Constantin Spoitu, directorul uzinei — rămas bun de la 1966 ne-am luat încă la 9 decembrie ! Ca să înţelegem mai bine însemnătatea acestor cuvinte, se cuvine să răsfoim o filă din istoria tinerei întreprinderi. Pe acest loc, unde înainte cu 3—4 ani se PRIMELE TONE DE OȚEL Startul în noul an a fost semnat la Uzina de utilaj greu „Progresul“ din Brăila de schimbul oţelarilor conduşi de maistrul Ion Pandrea. Focurile nestinse ale cuptoarelor, împletite cu hotărîrea oțelarilor de a înscrie încă de la început rezultate la nivelul noilor sarcini, s-au materializat în ziua de 1 ianuarie pînă la ora 23.00 în elaborarea unei cantităţi de 71 tone oţel prin procedeul electric şi 102 tone oţel Martin. (Coresp. „Munca“) I1,1 F o t '■ In pag. 3 a i iii] Ilit.! i INTERVIUL I I I acordat II de preşedintele Consiliului de Miniştri i| al Republicii iJ Socialiste România, | Ion Gheorghe | Maurer. i I |[l jjjjl redacţiei ziarului bulgar „Otecestven | Front" K i isminsiinigpir | -tr-ti-tr-tt-tr-tr-îs-tr-tr-îs-îs-ts-tî-îx-îî43-tr. _ ____________ _ Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputaţi în sfaturile populare comunale Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Art. unic. — Alegerile de deputaţi pentru sfaturile populare comunale vor avea loc la data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale noi alese se va face după data de 7 martie 1967. Președintele Consiliului de Stat, CHIVU STOICA I TELEGRAMĂ Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Cuban, prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului dr. OSVALDO DORTICOS TORRADO, preşedintele Republicii Cuba HAVANA Cu prilejul celei de-a VIII-a aniversări a Zilei eliberării, ziua naţională a Cubei, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România, al poporului român şi al nostru personal vă adresăm dv. şi prin dv. tuturor oamenilor muncii din Cuba felicitări cordiale şi urări de noi succese în opera de construire a socialismului, în lupta pentru apărarea independenţei şi suveranităţii patriei, împotriva imperialismului Ne exprimăm convingerea că prietenia şi colaborarea frăţească româno-cubană se vor dezvolta continuu, spre binele popoarelor noastre, în interesul unităţii ţărilor socialiste, al cauzei păcii în lume. NICOLAE CEAUŞESCU secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER președintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Ij asupra agresorilor M • LA ÎNCEPUT DE AN: Bilanţuri şi perspective 9 DE GAULLE: „5.U.A. să pună capăt războiului şi să-şi readucă forţele pe teritoriul naţional" ! A ! • VIETNAM: încredere nestrămutată in victoria H !L