Munca, ianuarie 1969 (Anul 25, nr. 6575-6599)

1969-01-03 / nr. 6575

Proletari din toate țările, unifi-vat ORGAN CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXV nr. 6575 vineri 3 I 1969 4 pagini 30 bani EFICIENŢA AURA CERCETĂM Importanţa cercetării ştiinţifice — azi ? Semnificaţia şi responsabilitatea investigaţiei orientat aplicative pentru întreaga economie ? Omul anului 1969 nu mai tresare uimit, obişnuit (de loc paradoxal) cu senzaţionalul cibernetizării, astronauticii, fisurării (şi poate chiar al fuziunii) nucleare... ascultă, meditează, discerne. Ritmul de înnoire (tot mai accelerat) a tehnologiilor a devenit de mult ritmul activităţii sale specifice ; interpretarea (şi reinterpretarea continuă) a raportului „automatizare — productivitate“ îl condiţionează, declarat sau nu, întregul mod de viaţă ; reconsiderarea ciclică (5—8 ani) a profesiilor îl obligă la o neîntreruptă reconsiderare a propriilor sale cunoştinţe. E pregătit de ajuns ? Nu a rămas în urmă ? Fundamentarea tuturor prospectivărilor angajînd deceniul următor, viitorul ţării (deci şi al lui) pe baza realizărilor previzibile, planificate, ale ştiinţei i se demonstrează — necesar, logic, imperativ — ca o treaptă de maturitate. Să-l mai surprindă că problemele cercetării ştiinţifice, pe plan mondial, sînt „problemele zilei" ? că investiţiilor în cercetare, ca DOREL DORIAN oricăror alte investiţii, li se reclamă eficienţă ? Numărul cercetătorilor se dublează, practic vorbind, în mai puţin de un deceniu. „Capitalul informaţional“ al aceloraşi cercetători are o lege de creştere exponenţială ! Viteza de lucru a calculatoarelor creşte şi ea cu un ordin de mărime (cu un factor 10) anual! Şi orice cercetare aritmică, este aproape o lege, (în afara şi sub ritmul mediu curent al uzurii morale a tehnologiilor) afectează întregul context şi potenţial economic: fără excepţii, fără circumstanţe atenuante, fără jumătăţi de măsură. Mai mult ca oricînd, deci, asimilarea noilor tipuri de maşini, sporirea competitivităţii produselor prin creşterea gradului de tehnicitate, ca şi folosirea judicioasă a resurselor, nu se pot mulţumi şi nu mai pot rămîne în sfera soluţionărilor pur tehnice, imune la eficienţă, operativitate, ritm de concretizare. „Cercetarea se poate considera încheiată — cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu — numai în momentul cînd se transferă întreprinderilor, cînd — cu concursul cercetătorilor — se materializează în producţie“. Cele aproape 200 de teme tehnico-ştiinţifice cuprinse în planul de stat pe anul 1969, cît şi angajamentul de valorificare a celor 139 de cercetări încheiate în anii precedenţi reprezintă — sub girul categoric al legii — o abordare calitativ diferită, sub semnul aplicării reale, al raportării permanente la exigenţele practicii. Ideile strălucitoare — ceea ce nu mai e o simplă metaforă — devin incandescente în incinta staţiei pilot, în atelierul de prototipuri, la standul de încercări; bunele intenţii, concretizate în tehnologii şi produse, pavează drumul cifrelor de plan , iar finalizarea, stimulatorie prin ea însăşi, se constituie într-un nou început. Inginerul doctorand Ilie Isarie, de la catedra de tehnologie mecanică a Institutului politehnic din Timişoara, a realizat recent un procedeu şi un dispozitiv perfecţionat de electroeroziune (de prelucrare electrică a metalelor). „Releul multiprot“, onorat la Bruxelles cu o medalie de aur, reprezintă şi el concretizarea unor îndelungate (Continuare în pag. 2 a) Imagine de pe şantierul hidrocratics de la Porţile de pier REVELION -1969 în noaptea de 31 decembrie, odată cu cele 12 bătăi ale lui Cronos, încă un an a trecut în istorie. A fost un an bun, rodnic, care a confirmat pe deplin speranţele şi certitudinile noastre. Celebrînd sosirea noului an — 1969, oamenii muncii de pe cuprinsul ţării au închinat pentru bucuriile vieţii, pentru izbînzile de mîine ale tuturor şi ale fiecăruia. Sîntem siguri că în climatul nostru social, nădejdile, aspiraţiile spre mai bine pe care le nutrim acum se vor împlini, că anul acesta va aduce succese tot mai mari în edificarea măreţei opere a socialismului ,în viaţa minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al României. Această convingere, generatoare de optimism creator la scara întregii ţării, ne este insuflată de politica înţeleaptă a partidului nostru iubit, pe care acum, la început de an nou, ca şi întotdeauna, îl asigurăm că fapta noastră aleasă va fi dovada dragostei şi recunoştinţei fierbinţi pe care i le purtăm. La temelia de oţel a patriei Peste 400 de furnalişti, oţelari, laminatori şi constructori de la Combinatul siderurgic din Galaţi au sărbătorit cu veselie şi optimism sosirea noului an. In privirile oamenilor citeşti satisfacţia muncii împlinite : intrarea în funcţiune a primului furnal de 1700 mc, a celor două convertizoare ale oţelăriei, a laminorului Slebing... Cronos — 1968 îşi cerne ultimele clipe. Cu emoţie, siderurgiştii gălăţeni ascultă cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou. Vibrantul mesaj al conducătorului partidului nostru este primit cu puternică însufleţire, cu hotărîrea fermă de a obţine In anul 1969 realizări şi mai bogate. Oamenii închină urări pentru clasa muncitoare, pentru întregul popor — eroic constructor al societăţii socialiste, pentru Partidul Comunist Român, conducătorul înţelept al naţiunii noastre. In timp ce aici se toastează pentru succesele viitoare, la cîţiva kilometri distanţă focul continuă să ardă, inima combinatului bate ritmic. In faţa pupitrelor de comandă ale furnalului, ale oţelăriei şi laminoarelor, oamenii din schimbul de noapte urmăresc metamorfoza metalu-MIRCEA CIŞMAN (Continuare în pag. 3-a) Revelion la uzinele „Griviţa Roşie“ TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST DIN AUSTRIA Comitetul Central al Partidului Comunist Român va transmite dumneavoastră, delegaţi la cel de-al XX-lea Congres al Partidului Comunist din Austria, întregului partid, clasei muncitoare şi poporului austriac un cald salut tovărăşesc. Comuniştii români dau o înaltă preţuire activităţii Partidului Comunist din Austria conacrată împlinirii aspiraţiilor vitale ale oamenilor muncii, înfăptuirii unităţii de acţiune a clasei muncitoare şi tuturor forţelor populare în lupta pentru apărarea intereselor fundamentale ale poporului, realizarea ţelurilor socialiste. Partidul dumneavoastră aduce o contribuţie de seamă la lupta pentru pace şi securitate în Europa şi în întreaga lume, împotriva acţiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, pentru independenţa şi libertatea popoarelor. Subliniem şi cu acest prilej relaţiile de prietenie statornicite între partidele noastre pe baza principiilor marxist-leniniste ale internaţionalismului socialist, egalităţii în drepturi şi neamestecului în treburile interne ale altor partide. Ne exprimăm convingerea că dezvoltarea în continuare a legăturilor de solidaritate internaţionalistă dintre Partidului Comunist Român şi Partidul Comunist din Austria serveşte întăririi prieteniei dintre cele două partide şi popoare ale noastre, cauzei unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Cu acest prilej vă urăm dumneavoastră şi tuturor comuniştilor austrieci noi succese în activitatea consacrată idealurilor democraţiei, păcii şi socialismului. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România. Vom încheia, peste cîteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese şi victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrşitul anului, privirile ni se îndreaptă spre 1969 cu încredere şi optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească şi mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s-a amplificat şi s-a perfecţionat activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a ţării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea ştiinţei, artei şi culturii, a sporit bogăţia naţională a poporului român. Ca rezultat al creşterii venitului naţional, s-a îmbunătăţit nivelul de trai material şi spiritual al populaţiei de la oraşe şi sate ; statul socialist a investit noi şi importante fonduri pentru ridicarea economicosocială a judeţelor, oraşelor şi comunelor, pentru construcţia de locuinţe, pentru nevoile social-culturale ale oamenilor muncii. In anul 1968, din iniţiativa Comitetului Central al partidului, în ţara noastră s-a desfăşurat o intensă activitate social-politică pentru perfecţionarea relaţiilor socialiste de producţie, a întregii organizări a societăţii, pentru adîncirea democraţiei, întărirea legalităţii, promovarea fermă a principiilor de echitate şi justiţie socială. In procesul desăvîrşirii socialismului s-a cimentat şi mai puternic alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, ţărani şi intelectuali, prietenia frăţească dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea naţiunii noastre socialiste care păşeşte neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului şi civilizaţiei. Dragi tovarăşi, In faţa tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însufleţite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viaţă politicii partidului, de a spori şi mai mult puterea economică a patriei, organizaţiile judeţene de partid, institutele de cercetare şi proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe ţară, să depăşească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiţii, să sporească eficienţa activităţii economice şi contribuţia cercetării ştiinţifice la dezvoltarea patriei. îngăduiţi-mi, dragi tovarăşi şi prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima şi să vă urez tuturor — muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naţionalitate, bărbaţi, femei, tineri şi vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi naţiunii noastre socialiste. Întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriaşele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire naţională, ci şi o înaltă obligaţie internaţională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creşterea influenţei ideologiei marxist-leniniste in lume, la sporirea forţei marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zbuciumată a umanităţii, atît prin noi succese ale forţelor păcii, cît şi prin evenimente care au întunecat orizontul vieţii internaţionale. In acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere în rîndul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez , trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. în anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi şi energice eforturi pentru soluţionarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securităţii pe continentul european şi în întreaga lume, pentru a face să triumfe în viaţa internaţională respectul dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, respectul principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, ale egalităţii în drepturi între toate statele. Militînd activ în rîndul forţelor înaintate ale contemporaneităţii , România îşi va consacra şi in viitor eforturile întăririi unităţii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere şi înţelegere între popoare, dezvoltării colaborării între naţiuni pe terenul construcţiei paşnice, excluderii definitive a războiului din viaţa planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forţele progresului vor reuşi să zădărnicească planurile agresive ale reacţiunii, ale imperialismului, îşi vor afirma superioritatea, vor impune voinţa de pace a întregii omeniri. Fie ca Anul Nou să aducă poporului român satisfacţii tot mai mari în împlinirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace şi progres. înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului Nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioţi, tradiţionala urare strămoşească : „La mulţi ani“. Doresc fiecăruia ani mulţi şi fericiţi ,împlinirea dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine ! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societăţii socialiste , pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al naţiunii noastre ; pentru propăşirea materială şi spirituală a României; pentru socialism, pentru pace şi colaborare între popoare! Majorarea salariilor — puternic Hili in perfecţionarea întregii activităţi didactice Telegrame adresate C. C. al P. C. R., tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU învăţători şi profesori, personalul tehnico-administrativ din şcoli generale şi licee, şcoli profesionale şi tehnice, instituţii de învăţămînt superior din Capitală şi din ţară şi-au exprimat, în adunări entuziaste, adînca recunoştinţă faţă de măsurile adoptate de conducerea de partid şi de stat în vederea majorării salariilor şi experimentării noului sistem de salarizare în întregul învăţămînt. Telegramele adoptate cu această ocazie, adresate C.C. al P.C.R., personal tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, dau glas hotărîrii unanime a slujitorilor şcolii de a-şi perfecţiona continuu activitatea de pregătire şi educare comunistă şi patriotică a noii generaţii, a tuturor elevilor şi studenţilor. „Conştienţi de misiunea noastră, vom depune toate eforturile pentru educarea studenţilor, astfel ca tinerii specialişti pregătiţi în Universitatea noastră să se consacre cu tot elanul muncii de construcţie a socialismului şi comunismului în patria noastră“ — se spune, printre altele, în telegrama cadrelor didactice şi personalului tehnic, economic şi administrativ din UNIVERSITATEA BUCUREŞTI. Exprimînd „satisfacţia şi recunoştinţa faţă de atenţia statornică a partidului şi guvernului pentru asigurarea unor condiţii de muncă şi de viaţă din ce în ce mai bune slujitorilor şcolii româneşti“, cadrele didactice ale UNIVERSITĂŢII DIN TIMIŞOARA, dau o înaltă apreciere noii Hotărîri, aceasta constituind „un puternic imbold pentru sporirea exigenţei faţă de propria activitate, prin perfecţionarea neîncetată a măiestriei didactice şi pedagogice orientată spre formarea unui tineret temeinic pregătit, însufleţit de idealurile epocii istorice pe care o trăim“. In telegrama cadrelor didactice şi personalului tehnic-administrativ de la UNIVERSITATEA „ALEXANDRU I. CUZA“ din Iaşi se spune : „Sîntem convinşi că noile măsuri, care preconizează majorarea diferenţiată a salariilor, în raport cu funcţia îndeplinită, pregătirea cerută pentru ocuparea ei, stagiul in învăţămint, calitatea activităţii instructiv-educative şi ştiinţifice, gradul didactic obţinut şi condiţiile specifice de activitate corespund exigenţelor pe care le impune progresul învăţămîntului în ţara noastră. Ne exprimăm intreaga noastră recunoştinţă faţă de conducerea de partid şi de stat, faţă de dumneavoastră personal, iubite tovarăşe NICOLAE CEAUŞESCU, pentru înalta apreciere pe care, şi pe această cale, o dă partidul şi întregul nostru popor misiunii nobile şi de mare răspundere încredinţate corpului didactic pentru instruirea şi educarea generaţiilor tinere, pentru perfecţior»rea şi dezvoltarea învăţămîntului în Republica Socialistă România“. Corpul profesoral, personalul tehnic, economic şi administrativ - gospodăresc, români, maghiari şi de alte naţionalităţi, de la UNIVERSITATEA „BABEŞBOLYAI“ din Cluj, conştienţi de înalta apreciere pe care partidul şi guvernul o acordă şcolii, „încredinţează — prin telegrama trimisă Comitetului Central, tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU — că vor depune toată priceperea şi capacitatea pentru a înfăptui în mod exemplar politica partidului în domeniul învăţămîntului, pregătind cadre de specialişti cu adinei şi întinse cunoştinţe în domeniul de specialitate, intelectuali cu vastă cultură, devotaţi trup şi suflet pur(Continuare în pag. 3-a) TELEGRAME Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim secretar al C.C. al P.C. din Cuba Prim ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba HAVANA Cu prilejul celei de-a X-a aniversări a „Zilei Eliberării" — Ziua Naţională a Republicii Cuba, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat şi al Consiliului de Miniştri, al poporului român şi al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră, Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, guvernului revoluţionar şi poporului frate cubanez cele mai cordiale felicitări şi un cald salut tovărăşesc. Poporul român îşi exprimă solidaritatea sa internaţionalistă cu lupta plină de abnegaţie a poporului cubanez împotriva imperialismului, pentru apărarea cuceririlor revoluţionare şi se bucură din toată inima de succesele de seamă obţinute, sub conducerea Partidului Comunist din Cuba, în opera de construire a socialismului. Sîntem încredinţaţi că relaţiile de prietenie şi colaborare tovărăşească dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Cuba, dintre Republica Socialistă România şi Republica Cuba se vor dezvolta continuu, spre binele popoarelor român şi cubanez, în interesul unităţii sistemului mondial socialist şi a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, al cauzei socialismului şi păcii. Cu ocazia acestei aniversări jubiliare, vă urăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră şi întregului popor cubanez, noi şi importante succese în edificarea societăţii socialiste în Republica Cuba. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar General al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnul AHMADOU AHIDJO Preşedintele Republicii Federale Camerun Yaounde Cu prilejul zilei naţionale a Republicii Federale Camerun, adresez Excelenţei Voastre, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al poporului român şi al meu personal, calde felicitări împreună cu cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de prosperitate şi progres poporului camerunez prieten. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat a! Republicii Socialiste România