Munca, august 1969 (Anul 25, nr. 6755-6781)

1969-08-01 / nr. 6755

Proletari din toate tarile, unifi-va ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMANIA Anul XXV nr. 6755 vineri 1 VIII 1969 6 pagini 30 bani ţara Întreagă întîmpină CU ÎNSUFLEŢIRE CEL DE AL X-LEA CONGRES AL PARTIDULUI INDUSTRIA CHIMICĂ— tînăr vlăstar al politicii economice a partidului Ing. ALEXANDRU BOABA ministrul industriei chimice In mai puţin de un sfert de veac chimia românească a urcat pe treptele tot mai înalte ale afirmării, devenind o puternică ramură a economiei naţionale. Cifrele sunt grăitoare în această privinţă : producţia globală a industriei chimice a crescut în anul 1968 faţă de 1938 de 50 de ori ; ritmul mediu anual de dezvoltare realizat în perioada 1950—1958 a fost de 22,2 la sută, ritm ce depăşeşte multe ramuri industriale din ţară, situînd industria chimică românească printre cele mai dinamice industrii de acest fel din Europa. Progresul spectaculos realizat îndeosebi în ramurile moderne ale industriei chimice se datoreşte grijii deosebite pe care partidul şi statul nostru au manifestat-o pentru această ramura. In timp ce investiţiile pe total industrie au crescut în 1967 faţă de 1951 de 6,8 ori, cele pentru industria chimică au sporit de 24,6 ori, ceea ce a permis realizarea şi darea în producţie a unui număr de 218 întreprinderi şi secţii noi. Crearea şi dezvoltarea unor întreprinderi specializate în construcţii-montaj pentru uzine chimice, a unui sector de fabricare a utilajelor chimice, au permis înălţarea în ritm susţinut a noilor uzine şi combinate. Numele marilor citadele ale petrochimiei româneşti sînt rostite cu mîndrie îndreptăţită, deoarece ele s-au născut şi au crescut sub ochii noştri. Alai, de pildă, gazului me (Continuare în pag. 5-a) De la începutul anului şi pînă în prezent colectivele întreprinderilor industriale din judeţul Timiş au realizat peste plan produse în valoare de aproape 100 milioane lei. Peste 75 la suta din sporul producţiei marfă, vindută şi încasată, a fost obţinut pe seama creşterii productivităţii muncii, care este cu 6,5 la sută mai mare decit in aceeaşi perioadă a anului trecut. Industria judeţului Timiş a asimilat, peste sarcinile de plan, 105 produse noi . Fabrica de plăci a- C rglomerate din cadrul r / Combinatului de industrializare a lemnu- / 3 lui de la Gherla a a- ]► l tins parametrii pro- \ iectaţi înainte de ter- Smenul prevăzut. Noua unitate a reuşit sa I. C producă peste preve- f r derile de plan 300 to- tne de plăci aglomera- / te. / 'wwwwwww COMUNIȘTII - inima întrecerii socialiste (Pagina a 3-a) MESAJUL TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU adresat celei de-a 15-a Conferinţe internaţionale împotriva bombelor atomice şi cu hidrogen — Censuikyo . In numele poporului român, al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România şi al meu personal, adresez un cordial salut participanţilor la cea de-a 15-a Conferinţă internaţională împotriva bombelor atomice şi cu hidrogen. Exprimînd aspiraţiile arzătoare ale poporului japonez care a suferit ororile războiului atomic, Consiliul japonez împotriva bombelor atomice şi cu hidrogen (Gensuikyo) a adus de-a lungul celor 15 ani de existenţă o contribuţie însemnată la lupta popoarelor consacrată păcii şi securităţii internaţionale, împotriva planurilor agresive ale cercurilor imperialiste reacţionare, pentru înfăptuirea dezarmării şi preîntîmpinarea unui război mondial. Participînd activ la lupta dusă de forţele antiimperia- liste de pretutindeni pentru statornicirea unui climat de pace şi cooperare internaţională, poporul român militează cu toată hotărîrea pentru înlăturarea pericolului unui război termonuclear prin realizarea dezarmării atomice, lichidarea stocurilor de arme nucleare existente, interzicerea folosirii şi producerii acestora în aşa fel incit nici o aşezare omenească să nu mai cunoască tragedia de la Hiroshima şi Nagasaki. Folosesc acest prilej pentru a reafirma hotărîrea poporului român de a acţiona în continuare, cu toată energia, pentru victoria forţelor păcii, democraţiei şi progresului. Totodată urez succes deplin lucrărilor Conferinţei dv., precum şi în activitatea viitoare dedicată cauzei păcii şi înţelegerii între popoare. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Culesul fructelor în livada întreprinderii agricole de stat Breasta, judeţul Dolj. Foto IP. COZIA Dinamismul gindirii şi experienţei colective IULIUS ICA preşedintele Consiliului judeţean al sindicatelor Dolj Tezele C.C. al P.C.R. pentru Congresul al X-lea precizează că pe măsura dezvoltării societăţii, a creşterii conştiinţei socialiste a maselor de oameni ai muncii, organizaţiilor de masă şi obşteşti le revine un rol tot mai mare în înfăptuirea programului de edificare a socialismului în România, în dezvoltarea întregii vieţi economice şi social-politice a ţării. Acest document de excepţională însemnătate sintetizează, într-o viziune de largă perspectivă şi pe temeiuri ştiinţifice riguros determinate, un amplu program de muncă pentru întregul nostru popor. In această lumină, sindicatele — cea mai largă organizaţie de masă a clasei muncitoare şi a celorlalte categorii de salariaţi — sunt chemate să-şi sporească contribuţia la înfăptuirea politicii partidului de construire a socialismului, la mobilizarea oamenilor muncii în îndeplinirea planului de dezvoltare a economiei naţionale, la perfecţionarea şi respectarea legislaţiei muncii, la aplicarea măsurilor privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de viaţă ale salariaţilor, la întreaga activitate educativă pentru dezvoltarea conştiinţei socialiste a acestora. îndeplinirea exemplară, cu maximum de promptitudine şi competenţă, a înaltei misiuni ce le-a fost în(Continuare in pag. 5-a) TELEGRAME Excelenţei Sale Domnului LUDWIG VAN MOOS Preşedintele Confederaţiei Elveţiene BERNA Cu prilejul sărbătorii naţionale a Confederaţiei Elveţiene, în numele Consiliului de Stat şi al meu personal, adresez Excelenţei Voastre şi membrilor Consiliului Federal felicitări cordiale şi cele mai bune urări de pace şi prosperitate pentru poporul elveţian prieten. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Tovarăşului OLDRICH CERNIK Preşedintele Guvernului Republicii Socialiste Cehoslovace PRAGA In numele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România şi al meu personal exprim profunde condoleanţe In legătură cu accidentul de cale ferată din regiunea Boemia Centrală şi vă rog să transmiteţi familiilor îndoliate compasiunea noastră. : ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Sărbătorirea celui de al 20 000 000-lea cetăţean al Republicii Socialiste România Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Stat, a primit joi dimineaţa, la palatul Republicii, familia celui de-al 20 000 000-lea cetăţean al patriei noastre. La festivitatea ce a avut loc cu acest prilej au luat parte tovarăşii: Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Chivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, János Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Mihai Gere, Dumitru Popescu, Vasile Patilineţ, Ion Păţan. Au participat, de asemenea, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor organizaţii obşteşti. Tovarăşul Gheorghe Năstase, prim-secretar al Comitetului judeţean Argeş al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean, a prezentat , tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi celorlalţi conducători de partid şi de stat pe cel de-al 20 000 000-lea cetăţean al Republicii Socialiste România, Daniel Marius Stănciulescu, născut în ziua de 20 iunie 1969, ora 5 dimineaţa, pe meleagurile argeşene, şi pe părinţii săi, Alexandra Stănciulescu, profesoară de istorie, la Şcoala generală din satul Surduleşti, judeţul Argeş, şi Gheorghe Stănciulescu, maistru la întreprinderea de poduri metalice şi prefabricate din Piteşti. Luîndu-l în braţe pe micul cetăţean al patriei şi sărutîndu-l părinteşte, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU l-a felicitat şi i-a urat „să trăiască fericit în comunism“. Felicitînd călduros pe mama şi tatăl copilului cărora le-a urat „să-i dea o creştere cit mai bună", tovarăşul Nicolae Ceauşescu a oferit daruri sărbătoritului. Emoţionat, exprimîndu-şi fericirea de a fi tatăl celui de-al 20 000 000-lea cetăţean al ţării, Gheorghe Stănciulescu a adresat calde mulţumiri conducerii partidului, guvernului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru căldura manifestată faţă de creşterea şi educarea copiilor în patria noastră, pentru grija faţă de viitorul fericit al întregii naţiunii. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer şi ceilalţi conducători de partid şi de stat ciocnesc apoi cite o cupă de şampanie cu părinţii copilului, închină in cinstea sa, urîndu-i ‘ sănătate şi fericire ; conducătorii se fotografiază şi se întreţin îndelung cu mama şi cu tatăl micului locuitor al României. Printr-o fericită întîmplare, naşterea celui de-al 20 000 000-lea cetăţean al României s-a petrecut în preajma celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei noastre, fapt care îi conferă o semnificaţie deosebită. Un procent de 42 la sută din întreaga populaţie a ţării îl alcătuiesc astăzi cetăţenii născuţi după 23 August 1944, cetăţeni crescuţi în anii regimului socialist, în orînduirea în care a fost lichidată pentru totdeauna exploatarea omului de către om. România, cu o populaţie de peste 20 milioane de locuitori, se înscrie în prezent, din punct de vedere demografic, printre primele 9 ţări din Europa şi în primele 29 ţări de pe glob. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit un grup de profesori din SUA. Joi la amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat, a primit, la Palatul Republicii, un grup de profesori din Statele Unite ale Americii, care fac parte din seminarul profesorilor americani pentru pace, aflaţi într-o vizită in ţara noastră. La primire au luat parte tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu- Mizil, Leonte Răutu, Ştefan Voitec, Dumitru Popescu, Mihai Dalea. Erau prezenţi Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Pompiliu Macovei, preşedintele Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă, Ştefan Bălan, ministrul învăţămîntului, Miron Nicolescu, preşedintele Academiei, şi Miron Constantinescu, adjunct al ministrului invăţămîntului. In timpul întrevederii, care s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială, intre preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi prof. Jerome Davis, conducătorul grupului de profesori americani, a avut loc o amplă convorbire. Declaraţiile făcute de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul convorbirii cu grupul de profesori americani Adresîndu-se celor prezenţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a spus : Aş dori, ca în numele Consiliului de Stat şi al poporului român, să salut grupul de profesori americani care vizitează România. Am auzit că grupul dumneavoastră face parte din Seminarul pentru pace din Statele Unite ale Americă. Noi, românii, apreciem în mod deosebit pe toţi cei care îşi consacră eforturile luptei pentru înţelegere şi pace între popoare. Dumneavoastră cunoaşteţi că întotdeauna oamenii de ştiinţă şi cultură au dorit să trăiască în pace şi înţelegere, că întotdeauna intelectualii cei mai înaintaţi au fost partizanii colaborării, prieteniei şi păcii în lume. In condiţiile de astăzi, cînd popoarele obţin succese mari în dezvoltarea forţelor de producţie, a ştiinţei şi culturii, cînd omul a pătruns în Cosmos şi a ajuns pe Lună, dezvoltarea colaborării între state, salvgardarea păcii este una din cele mai arzătoare probleme care preocupă întreaga omenire, care trebuie să-şi găsească rezolvarea. Vă pot spune — cred că aţi putut constata aceasta în scurta dumneavoastră vizită, în întîlnirile pe care le-aţi avut — că poporul român este animat de dorinţa sinceră de a dezvolta colaborarea şi prietenia cu poporul american, ca şi cu toate popoarele lumii, de a trăi cu toate statele în pace şi înţelegere, întreaga politică a României este îndreptată spre colaborarea cu ţările socialiste, cu toate ţările lumii, inclusiv cu Statele Unite ale Americi ; în acest cadru se înscrie şi vizita pe care o va face, zilele acestea, în ţara noastră preşedintele S.U.A., Richard Nixon. Sper că vizita pe care dumneavoastră, profesori din Statele Unite, o faceţi în România, va fi o contribuţie la mai buna cunoaştere şi conlucrare între oamenii de cultură şi învăţămînt din ţările noastre, la cauza înţelegerii şi prieteniei între popoare. In acest spirit doresc să salut vizita pe care o faceţi în România, eforturile dumneavoastră pentru pace şi prietenie între popoare. A luat cuvîntul apoi prof. Jerome Davis, care a spus: Aş dori, înainte de Koate, să vă mulţumesc în numele tuturor membrilor delegaţiei americane. Noi apreciem mult căldura şi prietenia pe care ne-a arătat-o poporul român şi suntem recunoscători Oficiului Naţional de Turism pentru tot ce a făcut pentru noi. Suntem deosebit de bucuroşi că dumneavoastră, unul dintre marii conducători ai luptei pentru pace din lume, ne-aţi primit astăzi. Am cîteva întrebări de pus în numele delegaţiei noastre. Seminarul nostru, al profesorilor americani pentru pace, consideră că războiul din Vietnam este un lucru negativ, că Statele Unite trebuie să-şi retragă trupele din Vietnam imediat şi în mod necondiţionat, în conformitate cu acordul de la Geneva din 1954. Gara este poziţia guvernului român în această privinţă ! Tovarăşiul Nicolae Ceauşescu : Nu doresc să se considere ca un amestec în seminarul dumneavoastră, dar trebuie să declar că sunt de acord cu concluzia lui. In ce priveşte poziţia guvernului român, este cunoscut că de la început ne-am pronunțat împotriva acestui război, pentru încetarea lui, pentru retragerea trupelor S.U.A. din Vietnamul de Sud, astfel ca poporul vietnamez să poată hotărî singur asupra dezvoltării sale — inclusiv asupra problemei unificării — fără nici un amestec din afară. Şi astăzi avem aceeaşi poziţie. Noi considerăm că (Continuare în pag. 5-a) Preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, a primit pe ambasadorul Nepalului Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, a primit joi la amiază, în vizită protocolară de prezentare, pe ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Regatului Nepal în România, Bal Chandra Sharma. La întrevedere, care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, a participat Mihai Marin, adjunct al ministrului afacerilor externe. (Agerpres) Primele probe complexe la Porţile de Fier Joi, pe şantierul Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie de la Porţile de Fier au fost înregistrate noi evenimente : la ecluză, apa a ajuns la aceeaşi înălţime în ambele camere ale sale , aflate la o diferenţă de nivel de câţiva metri. Egalizarea apei în ecluză a permis ca în aceeaşi zi, la ora 15:15 să se efectueze cu bune rezultate prima operaţie de deschidere a porţilor cu apă in ecluză, precum şi diferite probe complexe de funcţionare a utilajelor ce vor servi la dirijarea navigaţiei pe această viitoare cale de pasaj a navelor, în aceeaşi zi au fost fixaţi pe albia Dunării ultimii stabilopozi ce vor constitui cordonul de reţinere a blocurilor din beton şi piatră cu care va fi stăvilit cursul milenarului fluviu.