Munca, august 1970 (Anul 26, nr. 7063-7087)

1970-08-01 / nr. 7063

Proletari din toate țarile, mnifivut ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA ADUNĂRILE GENERALE ALE SALARIAȚILOR MINERII DORNENI ȘI-AU SUPLIMENTAT DIN NOU ANGAJAMENTELE Mineritul s-a dezvoltat mult în ultimii ani in județul Suceava. Nucleul l-a constituit bazinul Dornei. De aici au plecat și la Leșul Ursului, și la Fundu Moldovei și, mai recent, în Călimani, mineri și maiștri cu experiență, cadre tehniceinginerești, călite la focul muncii în minele Arșița, Nepomuceni, Dealul Rusului... Colectivul Exploatării miniere Vatra Dornei este mîndru de acest fapt, dar în același timp și conștient că prestigiul obligă mereu la mai mult. Această coordonată a conștiinței muncitorești s-a conturat clar și în recenta adunare a reprezentanților salariaților Exploatării miniere dornene. Răspunderea cu care au fost abordate problemele puse în discuție, atmosfera de lucru în care s-au analizat realizările obținute cit și sarcinile ce revin colectivului în continuare pe acest an și pe 1971, propunerile făcute evidențiază maturitatea acestui colectiv. Dar, să dăm cuvîntul faptelor. Planul de producție pe primul semestru al anului a fost îndeplinit încă de la 29 mai, dîndu-se în plus o producție marfă în valoare de aproape 4 milioane lei, în condițiile reducerii cheltuielilor la 1000 lei producție marfă cu 19,6 lei. De menționat e și faptul că 55 la sută din sporul de producție s-a obținut pe seama creșterii productivității muncii. Calamitățile din luna mai, care au creat destule greutăți și minerilor dorneni, au mobilizat și mai mult colectivul de muncă al exploatării. Angajamentele au fost sporite cu cite 1,3 milioane lei la producția globală și marfă, prin îmbunătățirea calității producției, 20 tone praf de curățat „Lux", un spor de 1120 lei pe salariat prin mărirea productivității muncii etc. Participanții la adunarea reprezentanților salariaților au evidențiat conlucrarea strinsă dintre comitetul de direcție și organul sindical, sub conducerea organizației de partid asigurarea condițiilor pentru tehnico-materiale necesare îndeplinirii sarcinilor de plan și a angajamentelor. Așa cum sublinia Valentin Boca, șeful secției Arșița -Nepomuceni, in primele 6 luni ale anului s-a introdus o nouă tehnologie de prăjire a carbonatului de mangan, s-a intensificat controlul tehnic de calitate, s-a acordat o mai mare atenție folosirii depline a capacităților de producție, reducerii cheltuielilor de producție. Inginerul șef cu producția M. ȚINTAR (Continuare în pag. a 2-a) Opera de reconstrucție își are temelia în ajutorul masiv din partea statului In cartierul Bratei, din Mediaș, pe strada Aurel Vlaicu, marea majoritate a caselor au fost luate de ape. In clișeu , în prim plan casa cetățeanului Henrich Konnert de la nr. 32 și a lui Aurel Mordășan de la nr. 34 Foto , F. Cozia UMĂRUL. CEL MAI PUTERNIC De la jumătatea lunii mai și pînă în prezent am vizitat de patru ori Mediașul — oraș ultragiat aspru de furia apelor în repetate rinduri. De fiecare dată ni se înfățișa altfel, tot mai aproape de chipul său adevărat, grație muncii oamenilor profund recunoscători grijii partidului și statului pentru grabnica refacere a vieții economice a municipiului. Nu este necesar să facem cine știe ce investigații pentru a afla un adevăr care se găsește pe buzele și în inima tuturor: efortul fiecărui om, muncitor, tehnician, inginer din diferite întreprinderi medieșene s-a manifestat din plin, dar el singur, fără sprijinul nemărginit al statului nu putea căpăta consistența și finalitatea conturată cu atîta ardoare cetățenească. Este de consemnat întrepătrunderea acestor două eforturi, fapt grăitor ce evidențiază unitatea și trăinicia societății noastre. Este de relevat, de asemenea, forța pe care a atins-o această intimă și grăitoare întrepătrundere. Cheltuielile statului, numai pentru repunerea în funcțiune „Tîrnava“, a întreprinderii au atins suma de 11 175 000 lei. Această întreprindere dispunea de 700 de războaie. Ei, bine, toate acestea au suferit serioase avarii. Demontatul, pînă la ultima piesă (un război are pînă la 2 000 de repere), spălatul și remontatul sînt lucrări care n-au cerut numai eforturi, perseverență, abnegație, dragoste pentru locul de muncă — treagă de fapt o gamă între calități muncitorești — ci și un efort in FL. COSTINESCU (Continuare în pag. a 7-a) De aici, de la Uzina de construcții metalice și mașini agricole Bocșa pornesc zilnic spre șantiere ale economiei naționale, diverse construcții metalice, poduri rulante și macarale de mare tonaj, iar pe ogoarele patriei poposesc mașini și utilaje agricole realizate la un înalt grad de tehnicitate. Tot în această uzină se vor construi macaralele portuare ce vor utila marea poartă maritimă a țării — Constanța. In clișeu , se lucrează la finisarea unor utilaje rulante Foto : AGERPRES ANUL XXVI nr 7063 Sîmbătă 1 august 1970 • 8 pagini 30 bani DIN CUPRINSUL ZIARULUI: • Tradiții muncitorești: A fi sever cu sine însuși... • Cancerul este vindecabil? • Totul pentru Eva - Sport- Mozaic-Umor • Teatru-Film-Muzică • Din creația cercurilor literarartistice ale sindicatelor • Geneva — oraș universal Celei de-a 16-a Conferințe internaționale împotriva bombelor atomice și cu hidrogen — GEAISUIKYU In numele poporului român și al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, am deosebita plăcere să adresez un cald salut participanților la cea de-a 16-a Conferință internațională împotriva bombelor atomice și cu hidrogen. Activitățile desfășurate de „Consiliul japonez împotriva bombelor atomice și cu hidrogen“ — GENSUIKYO — constituie un însemnat aport la lupta popoarelor împotriva planurilor agresive ale imperialismului și a politicii sale de dominație, pentru înfăptuirea dezarmării și în primul rînd a dezarmării nucleare, pentru asigurarea unui climat de pace, colaborare și securitate internațională. Este convingerea noastră fermă că a sosit timpul să se acționeze în modul cel mai hotărît pentru a pune capăt cursei înarmărilor, să se întreprindă măsuri practice în domeniul dezarmării generale și în primul rînd pentru distrugerea armelor de nimicire in masă, astfel incit fiecare popor să aibă certitudinea securității sale. Dînd expresia sentimentelor care animă întregul nostru popor, România, alături de forțele progresiste și democratice de pretutindeni, își va aduce și în viitor contribuția la această cauză nobilă. Ea va milita în continuare pentru zădărnicirea politicii de război promovate de cercurile imperialiste, pentru încetarea agresiunii imperialismului american împotriva popoarelor din Indochina, pentru stingerea focarelor de tensiune și conflict existente în diferite regiuni ale lumii, pentru unirea în această luptă a tuturor forțelor antiimperialiste. Arez succes deplin lucrărilor ființei dumneavoastră și folosesc Conteacest prilej pentru a reafirma atașamentul poporului român față de idealurile progresului social, democrației, independenței naționale, păcii și înțelegerii intre popoare. NICOLAE CEAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a primit pe tovarășul Zăng Zun Thek Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit vineri la amiază, la Mangalia Nord, pe tovarășul Zăng Zun Thek, membru supleant al Comitetului Politic al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, vicepreședinte al Cabinetului de Miniștri al R.P.D. Coreene, conducătorul delegației guvernamentale coreene aflate în vizită în țara noastră. La primire au luat parte tovarășii Iosif Banc, membru supleant al Comitetului Executiv al C. C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Grigore Bîrgăoanu, vicepreședinte al Comisiei guvernamentale de colaborare și cooperare economică și tehnică. Au fost de față Kang Jăng Săp, R.P.D. Coreene ambasadorul la București, și Zan Song Nam, vicepreședinte al lui pentru relațiile Comitetueconomice cu străinătatea. In cursul convorbirii cordiale, prietenești, care a avut loc cu această ocazie, s-a exprimat de ambele părți satisfacție pentru evoluția continuă, favorabilă, a relațiilor de prietenie și colaborare statornicite între partidele și popoarele celor două țări socialiste, dorința comună de dezvoltare și pe viitor a acestor relații, bazate pe principiile internaționalismului socialist, independenței și respectului reciproc, neamestecului oi treburile interne. Abordindu-se unele aspecte ale situației naționale actuale, s-a intersubliniat voința celor două partide și popoare de a milita pentru întărirea unității țărilor socialiste, a colaborării dintre ele, în interesul cauzei socialismului și păcii în lume. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a exprimat cu acest prilej solidaritatea deplină a poporului român cu lupta dreaptă a poporului coreean pentru unificarea pe cale pașnică a patriei sale. După primire tovarășul Nicolae Ceaușescu a reținut la dejun pe oaspetele coreean și celelalte persoane oficiale. Corespondenții județeni ai ziarului „MUNCA" transmit: Două întrep sucevene și-au realizat planul cincinal în ziua de 28 iulie a.c., colectivul fabricii de mucava „Molid“ a consemnat îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor pe actualul cincinal. Se creează astfel posibilități pentru obținerea unei producții suplimentare, pînă la sfîrșitul anului, în valoare de 11,7 milioane lei la producția globală și depășirea planului fizic cu 3 165 tone macarale. Un succes asemănător și-a înscris în palmares și întreprinderea mecanică Suceava, prima unitate constructoare de mașini-unelte din cadrul județului. Depășirile ce se vor obține la această unitate, la finele anului, ca urmare a îndeplinirii înainte de termen a planului pe actualul cincinal sunt estimate la 32 milioane lei care se vor materializa în diverse tipuri de polizoare, mașini de bordurat și roluit tablă, foarfeci de tăiat oțel-beton și diverse confecții metalice. T. MIHAI PESTE PREVEDERI A 60 000-a tonă de minereu sortat Colectivul de muncă de la Stația de sortare a minereului Galați a raportat ieri realizarea obligațiilor față de stat pe primele 7 luni. Cu acest prilej a fost expediată furnalelor cea de a 60 000-a tonă țării de minereu sortat peste plan. La acest succes — bazat in cea mai mare parte pe creșterea productivității muncii cu 14 la sută — muncitorii, inginerii și tehnicienii de aici au mai raportat și îndeplinirea angajamentului anual la acest indicator de bază. M. CIȘMAN port maxim pentru recoltare și inseminarea culturilor duble • A doua recoltă de pe suprafețele eliberate de cultura păioaselor este posibilă și absolut necesară . Recoltele sporite la culturile succesive sunt condiționate de operativitatea cu care se execută pregătirea patului germinativ și însămînțarea acestora . Ritmul actual în care se execută această importantă și mai ales necesară lucrare nu corespunde posibilităților de care dispun unitățile agricole In acest an, excesiv de ploios, solul a înmagazinat o cantitate mare de apă. Acest fapt creează condiții deosebit de optime pentru ca de pe suprafețele ocupate pînă de curind cu culturi cerealiere păioase să se obțină prin însămînțarea lor imediată cu porumb și cu alte culturi succesive o nouă recoltă, capabilă să compenseze în bună parte pagubele mari provocate agriculturii de inundații. Pentru valorificarea acestor condiții favorabile este nevoie să se respecte riguros in toate unitățile agricole de producție sarcinile tehnico-organizatorice trasate de conducerea de partid și de stat cu privire la organizarea lucrărilor cerute de sezon în flux tehnologic continuu. Potrivit datelor centralizate recent la Ministerul Agriculturii și Silviculturii și a celor furnizate de corespondenții județeni ai ziarului nostru, rezultă însă că atît în sectorul agricol de stat cit și în cel cooperatist, s-a creat un decalaj mare între lucrările de recoltare, eliberarea terenului de paie, pregătirea patului germinativ și executarea însămințărilor. în întreprinderile agricole de stat unde pînă la 29 iulie a.c. griul se recoltase pe 78 la sută din suprafața avută în cultură iar recoltarea orzului și a mazărei este încheiată s-au însămînțat cu culturi succesive numai 42 la sută din suprafețele prevăzute. Diferențe foarte mari între suprafețele recoltate și cele însămînțate cu culturi succesive se înregistrează mai ales în cooperativele agricole de producție. Deși întreprinderile agricole de stat din județele Buzău, Timiș, Olt, Bacău, Ialomița și din multe alte județe dispun de un număr tare și de mare de tragmașinile agricole necesare, acestea nu se folosesc la întreaga lor capacitate de lucru, zi și noapte, pentru grăbirea însămînțării culturilor succesive și, din această cauză ritmul de lucru la această Ing. A. PETRONIUS Cu sprijinul corespondenților județeni. (Continuate în pag. a 7-a) După seceriș, mecanizatorii de la I.A.S. Rătești, județul Dîmbovița, au trecut la aratul terenurilor pregătindu-le pentru culturile duble Foto I A. ȘTEFAN Furnaliștii își îndeplinesc angajamentele Desfășurînd larg întrecerea socialistă, siderurgiștii reșițeni obțin zi de zi noi succese în producție. Furnaliștii se află și de astă dată înaintea celorlalte colective de muncă ale combinatului, ei, realizînd cel mai mare spor de producție. De la începutul anului și pînă ieri, topitorii au elaborat peste plan 6 550 tone de fontă, depășindu-și astfel, angajamentul anual ce și l-au luat în întrecerea socialistă. Rezultate bune pe linia îndeplinirii angajamentelor au obținut și oțelarii. Pînă acum ei au realizat peste plan 80 la sută din angajamentul anual, producînd, suplimentar, mai bine de 8 000 tone de oțel. I. NIȚU Excelenței Sale Domnului HANS PETER TSCHUDI Președintele Confederației Elvețiene BERNA Sărbătoarea națională a Confederației Elvețiene îmi oferă plăcutul prilej ca, în numele Consiliului de Stat și al meu personal, să adresez Excelenței Voastre și membrilor Consiliului Federal, cordiale felicitări, iar poporului elvețian prieten cele mai bune urări de pace și prosperitate NICOLAE CEAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Maiestatii Sale Imperiale MOHAMMAD REZA PAHLAVI ARYAMEHR . Șahinșahul Iranului TEHERAN In numele Consiliului de Stat, al poporului român și al meu personal, exprim Maiestății Voastre Imperiale, poporului iranian, tuturor celor care au avut de suferit de pe urma cutremurului din provinciile Gorgan Khorassan, sentimentele noastre de profundă compasisiune. NICOLAE CEAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România