Munca, ianuarie 1972 (Anul 28, nr. 7505-7529)

1972-01-03 / nr. 7505

Proletari din toate țarile, unifi-vul ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXVIII nr. 7505 fl Luni 3 ianuarie 1972 0 4 pagini 30 bani , Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Stimați tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. A devenit o tradiție ca de Anul Nou să trecem în revistă munca pe care am desfășurat-o, cu roadele și bucuriile ei, împlinirile și neajunsurile din anul încheiat și, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi și munci și mai bine, de a da viață altor și altor năzuințe de progres și prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul in care am intrat într-o nouă etapă a revoluției noastre economico-sociale — etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite și depășite. Producția industrială a continuat să se dezvolte în ritm înalt, cun ioscind o puternică diversificare și modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria țării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învățămintului, științei și culturii — factori de seamă ai făuririi civilizației socialiste in România. Dezvoltarea ascendentă economiei noastre se reflectă a sintetic în creșterea venitului național — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decit în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotârîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă și multilaterală activitate de perfecționare a relațiilor socialiste de producție, a organizării societății. S-a amplificat și s-a îmbunătățit cadrul instituțional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, țărani și intelectuali la conducerea întreprinderilor și instituțiilor, a intregii țări. A fost adoptat un șir de noi legi menite să reglementeze mai bins normele de bază ale activității economice sociale, drepturile și îndatoriririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție, de membri ai societății socialiste, să întărească ordinea și legalitatea în întreaga noastră viață publică. Programul adoptat de plenara din 3-5 noiembrie a.c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoașterii și îmbunătățirii educației socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii și echității socialiste în întreaga viață socială, deschizînd perspectivă largă de particiopare tot mai activă, conștientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obținute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeței politicii creatoare marxist-lenintiste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenței și capacității cu care el își îndeplinește rolul de forță politică toare a societății, a conducătuturor domeniilor activității economice și sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism și abnegație a clasei muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care traduc în viață cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii națiuni. Acum, la sfîrșitul unui nou arc de _ avîntată construcție economică și socială care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele conducerii partidului și statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetățenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale și culturale a României, pe calea îmbunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm inalt a industrializării, diversificarea și modernizarea și mai accentuată a producției, creșterea eficienței ridicarea calității economice, produselor și sporirea productivității muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătățirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producției în special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităților economice și a instituțiilor, la efortul pentru întărirea ordinei și disciplinei în producție. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile a orînduirii noastre, se vor perfecționa planificarea și conducerea vieții sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului in întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerințelor materiale spirituale ale maselor. Realiizarea planului în anul care vine va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal. îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia, în postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredințat partidul, societatea. Dispunem de toate condițiile necesare pentru a obține în anul ce vine noi și importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie in cronica contemporană a României, noi și mari victorii pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăși, în anul 1971 s-au produs noi și profunde schimbări în viața internațională, in raportul de forțe mondial. Politica imperialistă de forță dictat, de amestec în trebușirile interne ale altor popoare, a suferit noi eșecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voința popoarelor de a deveni stăpine pe propriile lor bogății naționale, pe rodul muncii lor, de a-și asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material și social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeței politicii marxist-leniniste promovate de partidul și statul nostru pe arena internațională, a înregistrat o nouă și puternică afirmare a României în lupta pentru progres și pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat și adîncit colaborarea multilaterală și prietenia noastră frățească cu toate țările socialiste. S-a întărit solidaritatea internațională a partidului nostru cu celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. S-au intensificat contactele, schimburile și convorbirile cu reprezentanții mișcărilor de eliberare națională, ai forțelor politice democratice și progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială, a conlucrării sale cu toate statele și popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoșirea vieții internaționale. Am pornit și pornim neabătut în politica noastră externă de la premisa că cerința actuală vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiția esențială de care depinde salvgardarea păcii pe pământ, este respectarea neștirbită a independenței și suveranității naționale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-și organiza viața așa cum o doresc, respectarea egalității depline între națiuni și neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relațiile interstatale a folosirii forței și a amenințării cu forța. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea și mai fermă în viața internațională a acestor principii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relații de colaborare și pace în întreaga lume. Concluzia de bază care se desprinde și la acest început de an este necesitatea intensificării eforturilor tuturor statelor — fie ele mari sau mici — pentru a apăra și impune principiile dreptului și legalității internaționale, creșterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forțelor politice progresiste, a Organizației Națiunilor Unite și a celorlalte organisme internaționale în promovarea unei politici de colaborare și pace intre popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze in politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare și animozitate. Să se oprească războiul dus de Statele Unite împotriva popoarelor din Indochina , popoarele vietnamez, cambodgian și laoțian să fie lăsate să-și hotărască singure destinul ! Să se lichideze conflictul din Orientul Apropiat pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din 1967 ! Mai mult ca oricind este necesar să se facă totul pentru ca diferendele dintre state să se soluționeze pe cale politică, pașnică, pentru a nu se ajunge la ciocniri militare armate, pentru a se evita războiul ! Un obiectiv de seamă căruia îi vom consacra și in viitor efortul nostru este înfăptuirea dezarmării, eliberarea omenirii de coșmarul unui război termonuclear, reducerea uriașelor cheltuieli militare. Trăind în Europa și avind încă proaspătă în memorie experiența tristă a celor două războaie mondiale ale acestui secol, poporul nostru acordă un loc central în politica sa internațională înfăptuirii securității europene, organizării unei conferințe general-europene, stabilirii unor relații de bună vecinătate și conviețuire pașnică între toate popoarele acestui continent. In acest cadru, acordăm o atenție permanentă dezvoltării colaborării fructuoase între toate din Balcani, transformării țările acestei regiuni într-o zonă a păcii și cooperării pașnice. Fie ca anul 1972 să ducă la consolidarea păcii în Europa, colaborării și punîndu-se bazele instaurării trainice a securității pe continentul nostru ! j. Desigur, destinderea in«in. ție.nt»să,, dezvoltarea nestingherită cu colaborării între popoare necesită încă multe eforturi, multe strădanii, dar suntem convinși că forțele sociale și politice antiimperialiste, de o amploare fără precedent în istorie, pot împiedica politica imperialistă de agresiune și dictat, pot asigura înfăptuirea aspirațiilor de pace și progres ale umanității. România, partidul și guvernul nostru sînt ferm hotârîte să desfășoare și in anul ce vine o intensă activitate întărirea unității țărilor pentru socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste, să-și aducă contribuția la cauza colaborării, progresului și păcii în lume. Stimați tovarăși și concetățeni. Peste cîteva clipe va răsuna prima bătaie de orologiu a noului an, începem anul nou cu deplină încredere in forțele creatoare ale poporului nostru, incapacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizație și progres. Totodată, inaugurăm noul an cu convingerea că luptînd unite, popoarele vor ști să-și apere existența, să salvgardeze pacea și securitatea internațională, să creeze condițiile pentru făurirea unei lumi mai bune, mai drepte. Cu aceste ginduri, ridic paharul în sănătatea și fericirea poporului român ! Pentru pace și colaborare internațională ! Toastez pentru împlinirea celor mai nobile năzuințe ale fiecăruia dintre dumneavoastră ! Vă urez tuturor un an nou, rodnic, plin de satisfacții în activitatea socială și in viața personală ! Multă sănătate și fericire! La mulți ani, dragi prieteni și tovarăși I Excelenței Sale, General-maior CAAFAR MOHAMMED EL NUMEIRI Președintele Republicii Democratice Sudan KHARTUM Cu prilejul zilei independenței, sărbătoarea națională a Republicii Democratice Sudan, adresei Excelenței Voastre calde felicitări și poporului sudanez cele mai bune urări de bunăstare și prosperitate. Folosesc această ocazie, pentru a-mi exprima convingerea că relațiile dintre țările noastre vor cunoaște o dezvoltare continuă spre binele și avantajul popoarelor noastre, în interesul păcii și cooperării internaționale. NICOLAE CEAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenței Sale, Domnul EL HADJ AHMADOU AHIDJO Președintele Republicii Federale Camerun YAOUNDE Am plăcerea să adresez Excelenței Voastre, în numele poporului român, al Consiliului de Stat și al meu personal, cordiale felicitări și cele mai bune urări de progres și bunăstare poporului Republicii Federale Camerun, cu prilejul sărbătorii naționale a țării dumneavoastră. NICOLAE CEAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România FOCUL NESTINS AL MUNCII, izvorul permanent al satisfacțiilor, bunăstării și bucuriei OTEL ȘI FONTA PESTE PLAN Ca întotdeauna, la Combinatul siderurgic. Hunedoara, simbolicul schimb de ștafetă între ani a avut loc pe platforma oțelăriei. — Dorim ca în noul an să obținem noi și mari succese în înfăptuirea sarcinilor trasate de cel de al Congres al partidului, X-lea ne spunea oțelarul Lazăr Bodea. In acest scop colectivul secției noastre s-a angajat să producă în 1972, prevederile planului, peste 4 000 tone oțel și să sporească producția oțelurilor aliate cu peste 30 la sută. ...Și iată că primele ore, primele zile din 1972 au consemnat și primele succese în îndeplinirea angajamentului asumat.. Un prim bilanț arată că oțelarii Constantin Mogonea, Simion Mărilă, Florea Petreanu, ca și toți cei care au fost la datorie în primele două zile ale lui 1972 au elaborat peste planului 81 tone prevederile de oțel martin și electric. Rezultate remarcabile au înscris în aceste zile pe graficul întrecerii la minoriștii și jurnaliștii, care au obținut peste prevederi 1 000 tone de aglomerat, 100 tone de fontă, 170 tone de diferite tipuri de laminate și alte produse siderurgice. (Al. Nagy). Menținând tradiția rezultatelor bune Muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Fabrica de geamuri din Tirnăveni — județul Mureș, felicitîndu-se reciproc pentru rezultatele bune dobîndite în 1971, și-au dorit, încă din primele ore ale noului an realizări sporite. Și cum aici dorințele sînt traduse în viață, primele schimburi de lucru din 1972, ca acelea ale lui Cornel Sevestrian, Aurel Cristea, Emil Oltean, Costin Boilă, Cornel Popa și Ioan Oprișor au trecut la fapte, întreținînd la „cea mai înaltă tensiune" focul nestins în cuptoarele sticlă în scopul de fabricat obținerii unui randament maxim, în primele două zile ale anului au înscris în palmaresul întrecerii, la rabrica depășiri, 30Q11 mp. geam tras. 60 000 bucăți sticle pentru ambalaj, și 60 metri de profile din sticlă (Viorel Megheș, coresp. ziarului MUNCA) Șarja noului an... Foto : S. EMIR Revelionul la uzinele In spațioasa și moderna cantină a uzinei zene „23 August“ bucureșaproape 800 de muncitori, ingineri, tehnicieni, împreună cu familiile lor, au ținut să pășească în noul an, 1972, alături, așa cum în munca lor, în fiecare clipă și la fiecare eveniment de mai mică sau mai mare importanță din viața uzinei, sunt alături. Au venit aici, în sala sărbătoresc împodobită, să-și amintească de succesele anului care a trecut dar, înainte de orice, să discute, ca între teri, despre ceea ce prcevor face in noul an. Ginduri intime, abia rostite, proiecte, dorințe au trecut de la un tovarăș de muncă la altul, au aprins licăriri în ochi, au înaripat năzuințele. Au ridicat paharul pentru acest început de an, pentru izbinzile pe care pregătesc cu migală și palesiune, zi de zi, membrii secțiilor turnătoria de oțel, de fontă, aparataj, locomotive, motoriști, precum și ceilalți care înnobilează cu munca lor fiecare produs ce iese pe porțile Amzării printre cei uzinei, își manifestau bucuria care într-un asemenea moment festiv, numeroși muncitori și ingineri ce au fost răsplătiți pentru realizările lor profesionale, cu ordine și medalii ale țării noastre. La una din mese, înconjurat de prieteni Vasile Iscru, mecanicul șef al uzinei, explică vecinului ceva. 11 întrerup și schimbul de vorbe pornește firesc, parcă așteptat. — Ce înseamnă pentru dv. anul ce se încheie ? — Intr-un cuvînt, aș zice, dobîndirea titlului de Erou al Muncii Socialiste. Aceasta mă obligă la o muncă mai intensă, mai rodnică... — Anul 1972 va însemna... încerc să schițez o nouă întrebare. — Va însemna, continuă interlocutorul meu, eforturi mai mari. Să nu uităm că în cincinalul care a început trebuie să construim aproape, încă o nouă uzină... Ultimele cuvinte s-au pierdut în veselia molipsitoare a celor două fiice ale lui Vasile Iscru, venite să-și felicite tatăl. Prilej de a renunța să-l mai „sicți“ cu întrebări pe la. fericitul tată. In apropiere, un alt muncitor destoinic, turnătorul Aurel Mincu, renumit prin piesele pe care le toarnă împreună cu echipa sa pentru mașinile unelte produse în uzină sau în alte locuri din țară. Cu modelFabrica „Temelia“ din Brașov. Se cuvine să menționăm că în zilele de 1 și 2 ianuarie, harnicii cimentiști au realizat peste plan 100 de tone ciment, 100 tone clincher și 30 tone var. La obținere acestor prime succese ale anului și-au adus o contribuție substanțială echipele conduse de Aurel Moldovan de la coacere, Iosif Handra de la mori, Ion Pop de la cariere, prin utilizarea mnai din plin și cu maximă atenție a cuptoarelor și instalațiilor, care au funcționat ireproșabil în schimburile de zi și de noapte. (Ilie Mihalea, coresp. ziarului MUNCA). fie ne-a vorbit de grija pe care o poartă fiului său, pe care vrea să-l facă „Om" dar n-a uitat nici de preocupările lui profesionale. Intr-o altă parte a sălii, M. CERNAT (Continuare in pag. a 2-a) în două zile Ospăț și voie bună la cantina Uzinelor „23 August“ Tovarășului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba Prim-ministru al Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba Tovarășului OSVALDO CORTICOS TORRADO Președintele Republicii Cuba HAVANA Cu prilejul celei de-a XIII-a aniversări a sărbătorii naționale a Republicii Cuba, avem deosebita plăcere de a vă adresa, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, al poporului român și al nostru personal, dumneavoastră, Partidului Comunist din Cuba, Guvernului Revoluționar și poporului Cubanez cele mai cordiale felicitări și un cald salut tovărășesc. Poporul român urmărește cu sentimente de solidaritate frățească munca plină de abnegație, desfășurată de poporul cubanez, sub conducerea Partidului Comunist, pentru dezvoltarea economică și socială a țării și ti urează din inimă să obțină noi succese în opera de făurire a societății socialiste. Avem convingerea că bunele relații de prietenie și colaborare dintre partidele și țările noastre vor cunoaște o continuă dezvoltare și întărire, în interesul popoarelor român și cubanez, al luptei antiimperialiste, al cauzei socialismului și păcii în lume. Cu sentimente de înaltă considerațiune și prietenie frățească. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Către CENTRALA OAMENILOR MUNCII DIN CUBA — C.T.C. HAVANA Cu prilejul sărbătorii naționale a Republicii Cuba — Ziua eliberării —, Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România transmite sindicatelor, clasei muncitoare, tuturor celor ce muncesc din patria dv. un cald și frățesc salut împreună cu urările noastre de noi succese în construirea societății socialiste, în lupta împotriva uneltirilor imperialiste, pentru apărarea cuceririlor revoluționare, pentru bunăstarea și fericirea tuturor celor ce muncesc din Cuba prietenă. CONSILIUL CENTRAL AL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA în pag. 4-a: SPORT Redacția ziarului nostru exprimă cele mai călduroase mulțumiri colaboratorilor, cititorilor, tuturor celor ce s-au adresat felicitări cu prilejul Anului Nou.