Mureşul, 1925 (Anul 4, nr. 1-4)

1925-02-22 / nr. 1

2 LEI EXEMPLARUL Redacţia şi Administraţia: Târgu-Mureş, Str. Mihai Viteazul 27, finul IV. Nr. 1 — Târgu-dlureş, 22 Februarie 1925 ORGAN AL PARTIDULUI NA ,iS AL -% ijjp ■ -------j ■ REDACTAT DE UN COMITET. Editór\si girant responsabil: NICOLAE VULCU. ]>N ^Fe jwm/an .... 40 , \tP&. uar^siert de an . . 25 „ ' -A’b onamentui: J ,\^ cPe bras.....................80 Lei Alegerea da la REGHIN. In curând, poate chiar pe neaşteptate, se vor chema alegătorii circumscripţiei Reghin în faţa urnelor, să şi trimită pe alesul lor în Sfatul ţării. Urnele, devenite atât de lugubre şi dispreţuite de cetăţenii acestei ţări în urma nenumăratelor măsluiri şi violări ce li s’au făcut, vor fi chemate să adune voturile intelectualilor şi ţăranilor din vatra Mureşului de sus, a Râurilor şi părţile muntoase. Se împlinesc chiar trei ani dela vestitele alegeri generale liberale, de când aceiaşi alegători şi-au spus cuvântul demn şi hotărât: vrem pe Dr. Voicu Niţescu. Au spus o atunci, când cunoşteau pe liberali numai din nume, când se mai aflau ici colea naivi cari îmbătaţi de cap de cei „interesaţi“ s’au lăsat târâţi chiar la incorectitâţi în nădejdea de mai bine. Massa mare a alegătorilor — în care e sădit bunul simţ al cuminţeniei şi prevederii noastre de rassă — a spus şi atunci: vrem pe Voicu Niţescu. Astăzi, după trei ani de înşelăciuni şi amăgiri după ce din „marea cu sarea“ nu li s’a dat nimic, ci li s’au fărimiţit şi cea din urmă undă de încredere în cei cari i-au făcut să păgubească în dreptele lor aşteptări, când au fost traşi pe sfoară de la cel din urmă agent până la cel ce reprezintă o treaptă înaltă a demnităţilor ţării, alegătorii circumscripţiei Reghin îşi au răspunsul lor şi mai hotărât, unanim pentru candidatul nostru. Partidul naţional nu va pro- mite, nu va cerşi şi nu va infrica pe nimeni. Nu va da păduri şi păşuni pentru zilele de alegeri, nu va aduce vagoane pentru transporturi de lemne şi ceapă, ca apoi să putrezească acolo după alegere, cauzând pagube de sute de mii, nu va plăti conştiinţa nimănui, nu-l va infrica cu pedepse şi mustrări pe nimeni, nu va fura şi falsifica voinţa alegătorilor, cărora El le a asigurat dreptul de a şi spune voinţa şi dorinţa în conducerea treburilor ţării. Partidul naţional nu trimite alegătorilor ordine şi persoane cari „trebuesc“ aleşi, ci le readuce pe simpaticul lor deputat pe Dr. Voicu Niţescu. El este tot aşa de bine cunoscut de necăjitul ţăran care l-a îndrăgit încă în Siberia şi de bunul intelectual, ca şi de subţirelul şi grosolanul liberal, care-i poartă Sâmbetele ca la puţini alţii Primejdia ce o reprezintă pentru liberali şi cauzele lor candidatul nostru este soră cu frica şi groaza ce o poartă pentru încălcările de drept şi legi ale Ardealului. Nu anticipăm nimic, dar vom releva la timp toate uneltirile la cari vor recurge cei ce au interesul să falifice voinţa ţării. Alegătorii, cari şi-au făcut datoria atât de vrednic în alegerile generale, cam înainte cu un an au trimis la Senat pe marele Vasile Stroescu, suntem siguri că vor răspunde cu vrednicie şi de data aceasta. Oricine ar fi candidatul guvernului, sau al vreunui alt partid anexat în taină acestuia, partidul naţional va alege cu o covârşitoare majoritate pe fruntaşul advocat: Dr. Voicu Niţescu. Candidatul partidului naţional la alegerea de deputat din Reghine Dr. VOICU NIŢESCU inimosul şi vrednicul organizator al Corpului Voluntarilor români din Siberia şi stepele Rusiei, fost reprezentat al nostru la Conferinţa de pace din Paris, fost deputat în primul şi al doilea parlament al țârii unite. Cetățeanul cinstit numai cu el poate vota. Se strâng rândurile Cârmuirea liberală a căzut asupra ţării ca o pacoste nenorocită, care a făcut să răsune, în lungul şi largul ţării, glasurile de nemulţumire al celor năcăjiţi şi îndureraţi. Pretutindenea n’auzi decât tânguieli dureroase, nu vezi decât oameni, cari precupeţesc cea ce avem mai scump în această ţară. Chiar şi sufletele cele mai optimiste începură a vedea în culori mai puţin trandafirii situaţia internă şi externă a ţării, creiată de un partid a cărui ţintă supremă este satisfacerea intereselor egoiste de partid şi numai în planul al doilea, grija de interesele sfinte şi mari ale binelui de obşte. Intr’o astfel de situaţie, era aşteptat glasul unui bărbat, luminat şi cu tragere de inimă, care să cheme la luptă pe toţi cei buni şi cinstiţi, cari, înşiruindu-se sub flamura unui drapel curat, să pornească la o luptă nebună pentru binele ţării şi al neamului, era aşteptat cuvântul mântuitor, ca să canalizeze energiile pe făgaşul adevărat şi cinstit. Acest cuvânt aşteptat, acest glas de chemare fu apelul dlui Maniu, care avu darul să producă o adevărată revoluţie în rândurile opoziţiei. Bărbaţii, cari văd clar situaţia ţării, au fost electrizaţi de cuvintele sincere ale fruntaşului ardelean ; oamenii, cari voesc sincer să lupte pentru triumful adevăratei democraţii, au înţeles îndată că numai prin strângerea rândurilor se poate face un front puternic împotriva guvernării liberale, care nu cruţă nimic pentru a se putea menţine la putere; oamenii, cari sunt îngrijaţi de viitorul ţării şi voesc să aducă serviciu, nu pot privi cu nepăsare la priveliştea înduioşetoare, ce ţi iubeşte privirea, în toate ramurile vieţii noastre Trebue să ai inimă de piatră şi suflet stăpânit de sentimente egoiste, ca să stai nepăsător şi să nu contribui şi tu cu ceva la refacerea noastră naţională. Trebue să fii miop , ca să priveşti nepăsător cum se fărămiţeşte lupta opoziţiei, desbinată pe chestiuni personale, şi să nu doreşti strângerea şi închegarea tuturor forţelor pentru a scăpa ţara din ghiarele înfiorătoare ale unui regim nenorocit. Se poate că unii au inimă mai puţin sensibilă şi auzul mai mult desvoltat decât ca să fie, acum, impresionaţi, sguduiţi de vălul sinistru, ce se întinde peste ţară; se poate că nu-şi dau seamă de efectele binecuvântate, ce pot să se reverse peste ţară din con- jucarea tuturor elementelor de valoare. Cei înţelegători s-au înrolat sub drapelul desfăşurat şi au pornit la luptă cu ochi ţintă la isbândă. Credem însă că, din zi în zi vor fi tot mai mulţi cari se vor convinge că apelul d. Maniu a fost bine venit şi numai prin unire vom putea înlătura pacostea de pe capul nostru, credem că din clipă în clipă, se va întări ere-