Mureşul, 1933 (Anul 1, nr. 1-5)

1933-01-03 / nr. 1

ANUL 11. Nrai: 1. 3. IANUARIE 1933. I ZIAR INDEPENDENT | RED ȘI. ADMIN. TELEFON : 60. PIAȚA REGELE FERDINAND 60. S a Stins o ste â.# « . „In largul zărilor albastra O stea se stinge [ n univers. Aşa se stinge ‘n al ei mers încet şi steau Dieţii noastre.“ S a stins un om, dar acela care ne-a părăsi eri d. m. la ora 2. pentru totdeuna, a fost cel mai folositor fiu al României, a fost cel mai mare bărbat al ei astăzi şi mai ales în acestea timpuri grele Ion G. Duca a fost magistrat la Vâlcea unde s’a stabilit după ce a demisionat, a fost conducător al Băncilor Populare şi intrând în politică, a fost deputat şi ministru al Instrucţiunii, la 198 la Domenii, 1922 la Externe la 1927. Ministru de Interne şi acum în ultima sa guvernare Preşedinte al, Consiliului de Miniştrii, fiecare încredinţare ce i s-a dat. Toate aceste apogeuri le-a atins graţie inteligenţei sclipitoare, sufletului nobil înzestrat cu fel de fel de calităţi şi graţie vastei culturi, cari l-au caracterizat şi care l-au ajutat în lupta extrem de grea dar elegantă, nobilă şi constructivă luptă dusă cu o deosebită măiestrie pentru realizarea idealului naţional, consolidarea Statului şi în ultimul timp pentru redobândirea creditului financiar şi economic, a moralului politic şi ideia de ordine in Stat. Ion Duca s-a ridicat la imensa valoare pe care a avut-o, în timpuri şi prin împrejurări mai oneste şi mai grele ca alţii. El a fost chemat pentru a lua în grijă destinele ţării, în momente când pe arena politică la noi nu se găseau alţii mai tari sau cel puţin de talia lui came să-şi asume răspunderea şi să reprezinte Statul cu demnitate aleasă în interior şi în streinătate. Guvernul legat de puterea şi numele lui I. G. Duca a fost o necesitate care prin chemare lui s-a şters şi înplinit în ţara Românească. Aceat adevăr l-a confirmat întreaga presă europeană, care a vărsat mai multă cerneală ca orice când pentru relevarea calităţilor şi amintirea unui om de Stat al României. El a plecat dintre noi, dar ideile, faptele şi amintirea lui vor rămâne pentru noi drept isvor de inspiraţie pentru totdeuna. CITIŢI şi răspândiţi ziarul „Mureşul“ organul cel mai bine informat al oraşului Tg.-Mureş şi jur. Deficit extraordinar la Primărie sau panama ? Un confrate al nostru a publicat ori ca la Primăria Municpiului Tg.-Mureş s-ar fi aflat nereguli produse în suma de 3 milioane şi 400 mii lei în administraţia secţiei cinematografului. Cercetând, noi am aflat că nu e vorba de nereguli ci într-adevăr un mare deficit produs în cursul anului trecut, în mod treptat până când el ajuns la o cifră considerabilă. Aceasta însă nu din vina administraţiei ci din cauză că în fostul regim s-au cheltuit şi mai ales în ultimul timp mai multe sume însemnate pentru scopuri folositoare, dar neprevăzute în buget. Vom revenii cu amănunte. Felicitări şi condoleanţe Ciudat rol joacă în viaţă omenească presimţirea. Ea e semnul dat omului de o forţă naturală ocultă şi nedescoperita până acum cu câtva timp înainte de întâmplarea unei fapte împrejurare sau eveniment. Aşa s-a întâmplat şi cu fiul fostului premier. Cu Dl. George Duca consilier de legaţie la Tokio, cu câteva săptămâni înainte, când tatăl său a fost însărcinat cu formarea guvernului. O anume şi ciudată presimţire a avut el atunci, dând tot de consecinţele presimţirii a fost îndemnat să trimită tatălui său o telegramă de felicitare pentru încredinţarea dată în termenii următori: Felicitări şi condoleanţe. Scurt şi cuprinzător: Puterea destinului, a presimţirii Ta îndemnat să răspundă tatălui sau odată şi pentru totdeuna, prin două cuvinte, pentru două ocazii. Presimţirea şi-a manifestat puterile asupra groaznicei nenoriciri ce-l aştepta pe fostul Preşedinte al Consiliului şi pe altă cale . In ziua morţii fatale, reintorşi de la Castelul Peleş spre gară Dl. Dr. Costinescu l-a rugat pe Ion Duca la intrarea în gară ca să nu treacă prin mulţime ci prin biroul şefului gării, deoarece aşa sau luat măsurile de ordine. Fatalitatea la îndesumat pe fostul Preşedinte ca nici să nu răspundă salvatorului situaţiei ci să-şi croiască drum prin mulţime până la atentatorul său care şi aştepta victima cu sfârşitul vieţii în mână. Fatalitate se numesc asemenea întâmplări anunţate şi recomandate de presimţire, cu anumit timp înainte. Cazul lui Duca a dovedit încă odată, că fatalitatea joacă cel mai mai mare rol, — dacă nu cumva ea e hotărâtoare, la crearea destinului nostru şi asupra sfârşitului nostru. Demisia D-lui Titulescu Din Paris se anunţă telegrafic că Dl. Ministru de Externe Nicolae Tituiescu şi-a prezentat astăzi demisia de Ministru al Afacerilor streine, în mod oficial. Dl. Tituiescu motivează demisia cu aceia că nu poate lucra în Cabinetul Guvernului Anghelescu pentru motive ce le va desvolta ulterior. De la Reghin, Dl. dr. Nicoară Aseară târziu a circulat svonul atăt la Reghin cât şi la Tg.-Mureş câ Dl. Dr. Nicoara din Reghin ar fi fost împuşcat de către un fost portar al D-sale. Cercetând asupra cazului, am fost informaţi că svonul răspândit nu e identic cu realitatea. Ne bucurăm nespus de mult câ nu e cazul şi că suntem scutiţi de a mai înregistra un eventual eveniment neplăcut, şi mai ales asupra unei persoane care face multă fală judeţului nostru, căruia ii aduce mereu atâtea foloase prin neobosita muncă ce o depune pe terenul ştiinţific şi politic.